نمونه موردی های مسکونی

reza-tak

عضو جدید
معماری نیوز-سودابه کیخا: معماران Patkau کلبه چوبی با سقف شیبدار در کنار پیست اسکی Whistler طراحی کردند. این کلبه اسکی چوبی مزین دارای شکل کریستالی است که طوری طراحی شده تا برف را از سقف و بالای اتاق نشیمن به زمین ریخته تا دید سراسر روستای Whistler کانادا به خوبی دیده شود.


استودیو معماران Patkau خانه 460 متر مربعی را برای مارتین و سو هادوی واقع در 80 مایلی شمال ونکور و بریتیش کلمبیا طراحی کردند.


در پی آن معماران نام بروژه را خانه هادوی ( به اسم مشتری ) گذاشتند.شکل غیر معمول وجه ساختمان نتیجه ی شکل بی لطافت ( ناشینه ) سایت شیبدار واقع شده بین تخته سنگهای نا هموار است به گفته معماران : سایت شکل خیلی سختی دارد که فقط امکان جانمایی اتاق برای گاراژ و وررودی باریک در کنار خیابان در بالای شیب را عرضه می کند.


شیب خمیده شده سقف طراحی شده اجازه می دهد برف جمع شده سرازیر شود و از تجمع برف جلوگیری می کند.


معماران اظهار داشتند :فرم بیرونی خانه از تقاطع دو موضوع اصلی شکل گرفته است : اولی ساختمان خانه با جاپا و مرتفع و دومی احتیاج به نیاز برفگیر از سقف انبارها .


بتن متصل به طبقه همکف عایق کاری شده در برابر اقلیم سرد کانادا ، در حالی که طبقات بالاتر از قاب فولادی و چوب ساخته شده .


کل ساختمان پوشیده شده از تخته آی پی ای، تنوع تخته جنگلی سخت HARDWOODبه طور معمول در قسمت جنوب و مرکز آمریکا وجود دارد .گاراژ در پشت خانه قرار گرفته که فضایی را برای نگهداری تجهیزات اسکی ، خشک و شست و شو لباس خیس ارائه داده.


در گاراژ با تخته چوبی همان چوب پوشیده شده .ورودی اصلی در بخش باریک و بلند در ساختار یک سمت گاراژ قرار گرفته .ناحیه نشیمن روباز کل طبقه اول را با صندلی اشغال کرده .سقف زاویه دار نتیجه شکل غیر معمول دیوارها و سقف (داخلی ) که توسط برش شیشه نشانه گذاری شده. ( قسمتهایی با شیشه جدا شده ).


وسعت زیاد شیشه دید کل روستا رو میسر ساخته و در کشویی به سمت بالکن وارد میشود که بالکن با برآمدگی سقف پوشیده شده ( برآمدگی سقف سایه بان بالکن شده ،باعث مسقف شدن بالکن شده است ) .


این تاج شیبدار توسط ستون های اریب و با نرده شیشه ای رو به رو ی هم قرار گرفته شده پشتیبانی میشه تا بلوک از سالن دیده نشود .


در داخل ، راه پله ( پاگرد) از یک طرف اتاق نشمین به سمت اتاق اصلی بر کوچکترین و بالاترین سطح بالا میرود ، در راس سقف این راه چوبی که در شکاف عبور اتاق نشیمن قرار دارد ، اتاق خواب را به یک اطاق مطالعه کوچک ارتیاط می دهد.
اتاق مهمان و دومین اتاق نشیمن در طبقه همکف قرار دارد ، که متصل به اولین اتاق نشیمن با یک راه پله ای که در پشت دیوار گاراژ قرار دارد.نشیمن طبقه همکف بلافاصله به پیست که با برآمدگی سقف طبقه اول پوشیده شده توسط پله هدایت می شود.


 

milad 1987

عضو جدید

ساخت مجتمع مسکونی شبیه قله های یخی

این
قله های بر افراشته به گونه ای ساخته شده اند که هم به ساختمان ها و خانه


های
همسایه اجازه ی حفظ ویژگی های خود را داده اند و هم خود را با تمام شگفتی های
زیباییشان به آرامی زیر نور خورشید در بین تمامی این شلوغی ها قرار
گرفته و از تماشای اقیانوس لذت می برند.







برای مشاهده بقیه مطلب و تصاویر به
ادامه مطلب بروید...




خانه های یخی دانمارک، تبدیل به
بهترین بخش بندر آرهوس شده اند!


«معماری نیوز»: جایی که در عکس مشاهده می کنید شاید
شبیه به قصر برفی در یک مکان آرام به نظر بیاید اما در کمال تعجب باید بدانید که
این ساختمان های رویایی در میان انبوه رفت و آمد کشتی ها و ازدحام معمول بندر آرهوس
دانمارک جای گرفته اند!




جایی که پیشرفت قابل توجه آن به کمک
بازسازی و استفاده مفید از قسمت های بلا استفاده و قدیمی، آن را به دومین شهر بزرگ
و پیشرفته ی دانمارک تبدیل کرده است.​







پروژه ی عظیم خانه های یخی به دنبال
ساخت خود پیشرفت بسزایی را برای آرهوس به ارمغان آورده است. حال این سوال را پیش می
آورد که آیا بندر آرهوس به سکوی پرتابی برای توسعه اقتصادی و پیشرفت های دیگر
دانمارک تبدیل خواد شد؟​



انتخاب این قسمت از شهر بعنوان محل
استقرار این کوهستان یخی که قراراست مسکن خیلی ها باشد ، به جهت نزدیک بودن به فضای
مناسب کار و اشتغال وفعالیت های اجتماعی گسترده، داشتن مردمانی با فرهنگ های
گوناگون و خانه هایی از انواع مختلف در حوالی خود بوده است.​







از برنامه های این پروژه کنار گذاشتن
حدود 200 واحد آپارتمانی برای اجاره دادن با قیمتی بسیار پائین است. هدف از این
کار این است که برای افراد مختلف از هر فرهنگ و مشخصه ی اجتماعی مناسب باشد تا به
نوعی ارتباط وهماهنگی با محیط اطراف برسند.​



طبق این گزارش روند ساخت و اتمام
پروژه نیز به نوبه ی خود با موانعی روبه رو بوده است .برای مثال تضاد میان مساحت
مورد نظر سازندگان و محدودیت فضایی که در دست داشتند و نیز محدودیتی که برای ارتفاع
ساختمان در نظر گرفته شده بود مانع ازداشتن منظره ی فوق العاده ی اقیانوس برای
تمامی واحد ها می شد، اما سازندگان آن نهایت سعی خود را کرده اند که از حداکثر
ارتفاع مجاز بهره ببرند.​







به گزارش «معماری نیوز» در نهایت این قله های بر افراشته به
گونه ای ساخته شده اند که هم به ساختمان ها و خانه های همسایه اجازه ی حفظ ویژگی
های خود را داده اند و هم خود را با تمام شگفتی های زیباییشان به آرامی زیر نور
خورشید در بین تمامی این شلوغی ها قرار گرفته و از تماشای اقیانوس لذت می
برند.​









منبع: http://takeskis.ir/1393/12/23/post-431/
 

DDDIQ

مدیر ارشد


اطلاعات عمومی پروژه

نام پروژه: ساختمان مسکونی کهریزک
محل قرارگیری: کهریزک، ایران
شرکت طراحی: استودیو معماری کات
آرشیتکت: مهدی کامبوزیا
همکار طراحی: هلنا قنبری
همکار دستیار: علیرضا موحدی
زیربنا: 1660 مترمربع
مساحت پروژه: 372.5 مترمربع
سال ساخت: 1394 نوع پروژه: مسکونی
عکاسان: پرهام تقی اف، اشکان رادنیا


توصیف کلی پروژه:
موقعیت پروژه در جنوب غرب شهر تهران (پایتخت ایران) بوده که این محدوده به علت رشد فزاینده ای که دارد به تازگی تبدیل به شهر شده است و آب و هوای منطقه مانند 70% ایران کویری (گرم وخشک) می باشد. زمین های این منطقه زراعی بوده اند و میوه و تره بار پایتخت را تأمین می کردند، اما به علت نزدیکی این شهر (کهریزک) به پایتخت، این زمین های زراعی با سرعت تبدیل به بلوک های شهری می شوند که می توان این تغییر را هر سال نسبت به سال قبل مشاهده کرد. افراد ساکن این منطقه مهاجرانی هستند که منبع درامد آنها کارگری در پایتخت می باشد و فرهنگ کاملاً بسته و متفاوتی دارند. به دلیل فقر مالی شدید مردم این بافت دغدغه اصلی آن ها کمیت می باشد و کیفیت اهمیت چندانی ندارد، به همین منظور در آپارتمان های موجود منطقه واحدهایی وجود دارند که اتاق خواب ها نورگیر ندارند و البته به علت ارزان بودن آن ها، چنین واحدهایی بیشتر مورد استقبال بوده و سریعتر به فروش می رسند.طراحی این پروژه در شرایطی به ما واگذار شد که کف دو طبقه ی آن اجرا شده بود و کارفرما از لحاظ اقتصادی محدودیت های زیادی داشته است.

ساختمان مورد نظر در زمینی مربع که هر ضلع آن حدود 18 متر می باشد که از 3 طرف مسدود و تنها از ضلع جنوبی نور می گرفت و همچنین در هر طبقه 4 واحد 50 متری طراحی شده بود. در این شرایط بهترین راه حل فیکس نگهداشتن واحد های شمالی و بهبود بخشیدن واحد های جنوبی در راستای کارکرد مناسب ما بین واحد های شمالی ساختمان و جداره ی شهری پروژه می باشد.مسئله ی اول این پروژه کمبود زیاد بودجه برای اجرای ساختمان بود ، در نتیجه باید راه حلی انتخاب می کردیم که قابلیت اجرا توسط کارگران بومی را داشته باشد و از طرفی متریال نیز ارزان و قابل دسترس باشد. پس بهترین گزینه متریالی برای ما آجر و سیمان بود.

مسئله ی دوم همخوانی نداشتن فرهنگ افراد ساکن با نوع ساخت و ساز منطقه بود ، به طوری که طراحی بالکن های بزرگ در پروژه های روتین مسکونی منطقه باعث استفاده نادرست مصرف کننده از آن ها می شد مثلا بالکن ها را به علت کمبود فضا دیوارکشی می کردند و به فضای داخلی تبدیل می کردند و یا به عنوان انباری استفاده می کردند و یا به علت اینکه از بالکن برای خشک کردن البسه استفاده می کردند و از طرفی نمی خواستند لباسهای آنها یا زنانشان را مردم رهگذر بینند بالکنها را با شیشه رنگی می پوشاندند که این کار نور کافی را وارد ساختمان نمی کرد و از طرفی منظره ی ساختمان را بسیار ناهنجار می کرد.

در نتیجه ما کاربری مورد نظر مصرف کننده را از بالکن ها مورد مطالعه قرار دادیم و آنها را با مدول های آجری مشبک بستیم.بدین ترتیب با مدول های آجری که هر یک نیازی از خواسته های کاربران را تأمین می کرد پروژه را طراحی کردیم و از طرفی به علت کمبود فضای واحد ها کمدهای اتاق ها یا طاقچه های نشیمن را نیز در جداره داخلی مدول ها قرار دادیم و نور کافی را با پنجره های قدی وارد پروژه کردیم.


یادداشت معمار:
وقتی این پروژه به دفتر ما پیشنهاد شد، عواملی چون موقعیت مکانی پروژه و مشکلات منطقه و محرومیت ساکنان آن بافت و مصمم بودن کارفرما برای بهبود وضعیت سکونت ما را بر این داشت تا راه حلی مناسب جهت ایجاد مسکنی متناسب با اقلیم و فرهنگ مردم این منطقه با شرایط آسایش کافی پیدا کرده تا شاید بتوانیم الگویی برای نحوه طراحی و ساخت و ساز آن منطقه ایجاد کنیم. زیرا تفکر رایج در جامعه ما معماری خوب با هزینه بالا برای قشر مرفه می باشد. پس هدف اصلی این پروژه طراحی ساختمانی با کیفیت مناسب و ارزان قیمت بود و راه حل دست یابی به این هدف ارتباط تنگاتنگ و کارکرد درست مابین معمار، کارفرما، سازنده می باشد. ویژگی بناهای معماری ایرانی در طول تاریخ این است که در جزئیات پرکار و در کلیات آرام و همخوان با بافت و کارکرد می باشد، و افراد ساختمان های خود را کاملاً بومی و پایدار به دست خود می ساختند به همین دلیل در مناطق اقلیمی مختلف ایران ساختمان هایی با تیپولوژی های متفاوت دیده می شود. ما تصمیم گرفتیم که در طراحی و اجرای این پروژه بدین گونه عمل کنیم. انتخاب متریال برای این پروژه بسیار مهم بود چرا که علاوه بر ارزان قیمت بودن و حمل و انتقال آن نیز به کارگاه مهم بود به همین علت ما آجر سفالی سوراخدار را انتخاب کردیم که در کارخانه ای در نزدیکی ساختمان تهیه می شد و هزینه حمل را برای کارفرما بسیار کم می کرد، در نتیجه مدول ها با آجر اجرا شد، حال باید یک متریال برای قاب ها ایجاد شده در دور مدول ها انتخاب می کردیم که ارزان قیمت ترین متریال که حس فضایی مورد نظر ما را ارائه دهد سیمان بود و در این صورت هزینه ی اجرای نما را به حداقل ممکن رساندیم و از این کاستن هزینه نما، توانستیم در افزایش کیفیت فضای داخلی پروژه استفاده کنیم. بعد از طراحی ساختمان کارگرهای بومی منطقه را برای اجرای این مدول ها آموزش دادیم و قبل از اجرای نهایی، چیدمان مدول ها را در کارگاه انجام داده تا در هنگام کارنهایی کارگرها به اجرای آن کاملاً مسلط باشند. درک و صبر کارفرما و همکاری وی در سرانجام رسیدن این پروژه بسیار مهم بود. در نتیجه همکاری تنگاتنگ بین معمار، کارفرما، سازنده؛ باعث رضایت کاربران و پیشبرد صحیح پروژه در بافتی شد که کمتر مورد توجه قرار می گرفته و نتیجه ی آن برای کارفرما هم بسیار مثبت بود چرا که واحدهای این پروژه در هنگام ساخت با قیمت واحدهای تمام شده بقیه ساختمان ها به فروش رسید، در حالی که آن منطقه پر بود از ساختمان هایی که خریدار ندارد. و این نتیجه ای بود که همه به دنبال آن بودیم: رضایت مردم از خرید یک مسکن با کیفیت، و فروش خوب برای کارفرما، کارکرد درست مسکن از دید معمار و تبلیغی مناسب برای سازنده در نتیجه از اجرای این ساختمان همه ی افرادی که با آن درگیربوده و هستند سود بردند.

بهره گیری از آجر:
همان گونه در تصاویر می بینید ما درنمای این پروژه از آجر استفاده کردیم به گونه ای که یکسری مدول های آجری به دلایلی که قبلاً ذکر شده جلوی بالکن ها را پوشانده اند.طراحی مدولها با جزییات پرکار آجر بر پایه الگوی هندسی ایرانی است و هندسه ی هر مدول با دیگری بر اساس نوع کاربری آنها به ظاهر متفاوت است ولی الگوی مشترکی ما بین مدولهاست که منجر به آرام بودن پروژه می شود که تداعی کننده آجر کاری معماری سنتی ایرانی است و مسکونی بودن این مجموعه را نیز نشان می دهد. و همچنین این هندسه قابل درک توسط کارگران بومی است در نتیجه براحتی قابل اجراست و این امر در طراحی مجموعه های مسکونی سنتی ایرانی مناطق کویری به فراوان دیده می شود.










PROJECT GENERAL INFORMATION​
Name: Kahrizak Residential Building
Location: Kahrizak, Tehran, Iran​
Architecture Firm: CAAT Studio [→]
Architects in Charge: Mahdi Kamboozia​
Design Associate: Helena Ghanbari​
Assistant: Alireza Movahedi​
Date: 2015​
Site Area: 372.5 sqm​
Built Area: 1660 sqm​
Type: Residential​
Photographers: Parham Taghiof, Ashkan Radnia

The project was located in Kahrizak, a district in the southwest of Tehran, the capital of Iran. It is a neglected area that features a semi-arid climate and has seen a rapid growth in size and population in recent years to such an extent that it has been being transformed from a squalid urban district into a town.In the past, Kahrizak was a rural area whose lands were farmed to supply the residents of the capital with the fruit and vegetables they demanded, but due to its nearness to Tehran, its agricultural lands have been remarkably giving their place to urban blocks now.These changes in city scape are visible through time.
The dwellers of this region are mostly migrant laborers of humble origins and on low incomes. Because of the abject poverty they live in, their main concern in life is that of quantity rather than quality. Therefore, there is even a large number of residential apartments in Kahrizak, whose bedrooms are dim and have no openings to let the sunlight in; nonetheless, they are so popular because of their affordability.
The project was offered to us at the time when two stories of it had been constructed and the executor was highly circumscribed in his budget. The land on which the building was constructed was square with 18 m2 sides and the building itself was surrounded by other constructions from three sides so the only dimension from which it could enjoy the sunlight was the southern side. It is worth a mention that two 55-m2 units were built on each floor of the building so the best solution possible at the time we accepted this project was to maintain the conditions of the units in the north wing and enhance the quality of the units in the south wing to build up an effective interaction between the northern units and the urban façade of the project. To do this there were a few difficulties.​
The first obstacle to conducting this project was the tight budget, therefore we decided to employ local workers and use inexpensive regional materials such as brick and concrete.The second hindrance was the mismatch between the residents’ culture and the type of buildings built in the region. For instance, the big balconies constructed in the apartments were walled in and roofed in to either add some space to the homes or be used as storerooms. There were also some balconies whose residents walled them in with colored glass bricks in order to prevent others from seeing the clothes they put out to dry and this in turn stifled the natural light and spoilt the look of the building.​
Considering the residents’ use of and attitudes towards balconies then, Brick, firstly as inexpensive material and secondly as a modular and proportional material which has many advantages in order to create different alternatives. We used brick modules to build the balconies and satisfy the residents’ needs and because the units were so small, we placed the closets and cabinets inside these modules to make the most of the space. We also used tall windows to boost the natural light inside the apartments.

Architect statement:
When we were offered this project, there were factors such as the location of the project, the problems in the region, the poverty the residents lived in and the Client’s determination to improve the living conditions in Kahrizak that motivated us to find the best solutions possible to build accommodations appropriate to the region’s climate and residents’ culture so as to set an typology of design and construction in the area. Since there is a myth in our society that good architecture is the immediate result of good money supply so it belongs to the rich only, the main goal of this project was designing a construction enjoying quality and providing affordability. This goal could be achieved only through the effective interaction and cooperation between the architect, the Client and the collaborators.
There is a constant historical principle in Iranian architecture: the richness in details in coexistence with the representation of simplicity in overall scale which finally ends into merging with the context and matching to their functions. In Iranian traditional architecture users built their houses in a sustainable and climatic manner. This architectural considerations led into creation of a variety of typologies in different climatic zones of the country. We decided to be loyal to this principle in our project.
The choice of material was a significant parameter in this project mainly because we had to choose something affordable and easy to freight to the site. As a result, we considered clay blocks which were produced in a factory nearby and this meant a considerable decrease in the freight charge of the materials. The modules were constructed with bricks and we tried to find a suitable material for the module frames. The least expensive material that gave us the ability to create our desired sense of space was concrete. This way, we could reduce the cost of the project to its minimum. We used this reduction of cost to create the high quality interior spaces.

After designing the project we started to train regional workmen. To make sure that they are skilled enough to arrange final modules we ran some test modules before the final construction phase started. The client’s patience, understanding and his trust helped the process.

The close collaboration between architect and the client caused the progress of this project in a half forgotten district and at last it reached residents satisfaction. The units were sold-out during the construction phase with the same price of a finished building in the neighborhood while there was so many completed buildings left unsold. This way we achieved the client`s goal to gain profit of his project. That was what we all searching for; residents’ satisfaction, the clients’ benefit; A proper architecture from architect`s point of view and a good resume for constructors. Thus everyone who was somehow involved in the project was given what he/she tried to achieve


Application of brick products:

As it may be seen in the project images we used clay blocks in the façade in a way that cover some parts of the terraces according to the reasons mentioned above.Brick modules’ designs are based on Iranian geometrical patterns; each module was designed in relation with the function of the space behind it. Having variety in brick modules they are coherent and homophonic. That’s how it resulted in a smooth facade to represent both Iranian brick architecture and the essence of residential. In addition this geometry is concrete for local workmen and thus it facilitates the construction process. The geometry is also present in traditional residential architecture of desert areas of Iran



www.caoi.ir



برای دیدن تصاویر کامل پروژه فایل ضمیمه را دانلود کنید ...
 

پیوست ها

  • Kahrizak Residential Building.zip
    2 مگایابت · بازدیدها: 0

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
برترین ها: این آپارتمان که در «Bandra» حومه بمبئی هند واقع شده، مساحتی حدود 65 مترمربع دارد. این خانه سفید برای زوجی جوان طراحی شده و چیزی که آن را منحصر بفرد می کند، طراحی آن است. برای درها، تختخواب ها، سرویس بهداشتی و آشپزخانه تنها از خط های منحنی استفاده شده است. دیوارهای سفید رنگ، شور و نشاط و چیدمان مبل ها، فضایی مدرن را در کل فضا ایجاد کرده اند.

اگر از نزدیک به مبل های اتاق نشیمن، سقف طاق مانند با قاب های چوبی، قفسه های کنده کاری شده و میز سنگی آشپزخانه نگاهی بیاندازید، از کیفیت و جزییات طراحی آن شگفت زده خواهید شد. تمام خطوط طراحی شده در این ساختمان، منحنی است. شاید در آینده ای نزدیک، این طراحی برای بسیاری از خانه استفاده شود.




























برترین ها
 

hnfati

عضو جدید


"اکوکپسول" طراحی شده توسط معماران نایس، خانه ای کم مصرف است که به یک فرم فشرده رسیده است. این پیکره بندی حاصل ادغام فرمی با مصرف انرژی به شکل کارآمد و امکاناتی تجملاتی چون یک رختخواب گرم، آب در حال جریان و غذای گرم است که در این اندازه ی کوچک جای گرفته اند و طراحی شده اند تا برای زندگی دو نفر کاملا مناسب باشند. یک آشپرخانه ی کوچک با آب گرم همراه با توالت فرنگی و دوش آب گرم، به ساکنین این کپسول ها اجازه می دهد تا فضایی چون خانه را تجربه نمایند.همچنین ویژگی تختخواب تاشو این امکان را ایجاد می نماید که فضایی مناسب ورزش و یا پژوهش نیز در اختیار کاربر قرار گیرد.​
انرژی این خانه از یک توربین متصل به آن تامین می گردد و با ردیفی از سلول های فتوولتائیک تکمیل می شود؛ در حالی که یک باتری با ظرفیت بالا، انرژی لازم برای دوره های کاهش فعالیت های خورشیدی و باد را ذخیره می نماید. علاوه بر این، فرم کروی این طرح بهینه سازی شده است تا آب باران و شبنم را جمع نماید تا با فیلترهای آب مخصوص موجود در در بدنه ی طرح، در منبع آب ساکنین ذخیره گردد.​
کل این واحد متناسب با قرارگیری در یک کانتینر حمل و نقل دریایی استاندارد متناسب شده است و بدون نیاز به آماده سازی خاص و یا اقدامات احتیاطی، می تواند به سراسر جهان ارسال گردد. در واقع؛ اکوکپسول می تواند توسط هواپیما، کشتی، جرثقیل و یا حتی یک حیوان کشیده و جابه جا گردد. این محصول از نیمه ی اول سال 2016، تولید و به بازار ارائه می گردد.​

.

.

.

.

.

.

.

.

.


مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 

hnfati

عضو جدید


برای ایجاد رابطه ای میان ساختمان و طبیعت، "ویلا آلپ" از کامیلو بوتزیچی در شیبی پاک تراش شده از درختان در حدفاصل دو دره ی ترومپیا و سابیا در شمال ایتالیا قرار گرفته است. این ساختار در چند زاویه جهت گیری داشته است تا بتواند چشم اندازهای کوهستانی اطراف را به طور کامل به تصرف خود درآورد.​
ویلا از سمت شمال، با یک حیاط کوچک رو به کوهستان های دولومیتی قرار گرفته است؛ در عین حال، از سمت جنوب پنجره های بزرگ، مراتع سبز اطراف را قاب بندی نموده اند. دسترسی ساکنین این منزل، از طریق پلکانی همراه با رمپی پوشش دار برای ورود به پارکینگ زیرزمینی آن، تامین شده که از فولاد ساخته شده است.​
ایده ی ایجاد یک فرم گسترده با حفظ تعادل هماهنگی و تنش میان عناصر اطراف، چالش بزرگی برای معمار بوده است. نمای خارجی ویلا از ترکیب متريال های طبیعی چون مس اکسیده و قاب هایی از چوب اکویا ساخته شده است. پلان نهایی ساختمان همچون حرف C شکل گرفته است که در شمال غربی به ارتفاعی معادل سه طبقه رسیده است و در انتهای طرح، در طبیعت جای گرفته است.​

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.
مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
خانه رویایی رستوران دار آمریکایی





تصاویر پیش رو مربوط به منزل صاحب رستوران های زنجیره ای تاکو بل در کالیفورنیا می باشد. این ملک 7.5 میلیون دلار ارزش گذاری شده است.














































































































































































برگرفته از : گروه صنعتی آپادانا
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار





فرانک لوید رایت در آخرین مرحله از زندگی حرفه ای خود از اواخر دهه 1930 به بعد، 26 خانه شخصی ارزان قیمت را که خانه های یوسونیا نامید، طراحی کرد.
منشا این نام واضح نیست اما یوسونیا برای رایت، نوعی آرمان شهر محسوب می شد؛ شهری ایده آل که در آن هر خانواده در یک خانه ییلاقی مجزا زندگی می کرده و صاحب یک اتومبیل بودند. خانه جیکوبز بهترین خانه آرمان شهری رایت و واضح ترین راه حل او برای مشکل خانه های کوچک است؛ که در مدیسون پایتخت ایالت ویسکانسین آمریکا قرار دارد. خانه جیکوبز به شکل L، یک طبقه و قرار گرفته در کنج سایت و پشت کرده به خیابان، تا اینکه بتواند باغچه خود را دست نخورده نگهدارد. به همین صورت معماری داخلی نیز مبتکرانه است. آشپزخانه که می توانست از انظار عمومی مخفی شود اما به محل استقرار مهم ترین شخص خانه یعنی بانوی خانواده تبدیل گردید. در نتیجه این فضا، یک موقعیت مسلط در مرکز ثقل پلان، میان دو بال نشیمن و اتاق خواب به خود گرفت.

رایت بطور غریزی به جای تقسیم کردن فضاها، خواستار یکی کردن آنها بود، تا اینکه بتوانند آزادانه در داخل یکدیگر جریان داشته و تنها توسط شومینه ای آجری از هم جدا شوند.
خانه های یوسونیا (مدینه فاضله رایت) تنها تا حدی کوچک و ارزان بودند و نه برای کارگران کارخانه بلکه برای کارفرمایانی از طبقه متوسط طراحی شده بودند که ارزش مادی و معنوی داشتن خانه ای را که رایت طراحی کرده می دانستند. با این حال رایت یکی از معدود معماران قرن بیستم بود که در سلیقه مردم تاثیر گذاشت. طرح های او معمولا در مجله های خانه سازی منتشر می شد. پس از جنگ مشخصات خانه های آرمان شهر رایت، شامل پلان باز، کمدهای توکار، تراس سقفی و محل پارک ماشین، تبدیل به سمبل عینی فرهنگ حومه شهری در آمریکا گردید.















منبع:arthut.co
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


مجتمع مسکونی شادآور در منطقه ولنجک تهران توسط شرکت فراگامان صنعت ابزار دقیق در خیابان شادآور بنا گردیده شده است که شامل 2 برج مسکونی 13 طبقه با زیر بنای 38000 مترمربع در زمینی با درختان قدیمی بنا گردیده شده است .

فرم و شکل ساختمان منطبق با موقعیت قرارگیری درختان بنا گردیده شده است.

این مجتمع دارای امکانات استخر و سونا و مجموعه ورزشی با land scape بسیار زیبا می باشد .








منبع:lsfkaran.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


مجتمع مسکونی دیباجی به آدرس تهران – خیابان دیباجی – خیابان رحمانی نبش خیابان یشمی– روبروی مجتمع ورزشی کوثر در سال 1388-1389 توسط شرکت فراگامان صنعت ابزار دقیق طراحی شده است.

این مجتمع دارای 145 واحد مسکونی با متراژهای متفاوت ( از 70 متر مربع الی 200 متر مربع ) در 10 طبقه مسکونی و 3 طبقه زیر زمین طراحی شده است .

این پروژه با داشتن متراژهای متفاوت امکانات خرید مناسب را برای کلیه خریداران فراهم نموده است . مساحت خالص مسکونی 19458 متر مربع و جمع کل زیر بنا (مفید و مشاعات ) به مساحت 34985 متر مربع می باشد .

هندسه کلی مجتمع بصورت 2 بلوک متقارن می باشد که از طبقه هفتم تا طبقه نهم این دو بلوک از هم جدا شده اند . فرم کلی بنا براساس ضوابط و قوانین هرم طراحی گردیده است .(قوانین حاکم بربلند مرتبه سازی براساس ضوابط شهرداری تهران )

فضای میانی این دو بلوک بصورت وید مرکزی ، با نور مناسب و دارای فضای سبز زیبا می باشد که لابی طبقات از این دید و منظر استفاده می نمایند و این فضای زیبا باعث منحصربفرد شدن پروژه نسبت به پروژه های مشابه گردیده است .

آنچه در طراحی معماری بسیار توجه شده است ، برخورداری کلیه واحدها از نور طبیعی و مستقیم با دیدهای زیبا (بخصوص در دید های شمالی و جنوبی ) همچنین عدم اشراف واحدها به یکدیگر و مجزا کردن فضاهای عمومی ، نیمه عمومی ، خصوصی در داخل واحدها می باشد .

نمای مجتمع :
نمای مجتمع با طراحی معماری مدرن در تلفیق و ترکیب با اصول آرامش بخش و زیبای معماری ایرانی طراحی شده و با ترکیب سنگ با آجر گویای ویژگیهای معماری با ارزش پروژه می باشد.
هندسه ی کلی مجتمع بصورت 2 بلوک متقارن می باشد که از طبقه ی هفتم تا نهم این دو بلوک از هم جدا شده اند.
سازه ی ساختمان از نوع بتن مسلح و با در نظر گرفتن آیین نامه های موضوع مقررات ملی ساختمان و همچنین آیین نامه ی طراحی سازه ها در برابر زلزله (2800) با بالاترین استانداردها طراحی شده است.

سایر امکانات و تجهیزات رفاهی ساختمان :

لابی
:
مجتمع مسکونی دیباجی دارای دو لابی مجلل و مرتفع به مساحت تقریبی 825 مترمربع و همچنین چندین محل جهت انتظار میهمانان با دیدهای متفاوت می باشد
.
لابی اصلی در قسمت غربی (به سمت خیابان رحمانی) و لابی دوم در قسمت جنوب مجتمع (کوچه ی یشمی) با محل استقرار متصدی لابی بصورت مستقل و با ورودیهای مجزا طراحی شده است.

زیرزمین ها
:

مجتمع دارای 213 واحد پارکینگ و 148 واحد انباری در 3 طبقه زیرزمین بوده که این امر امکان پیش بینی 2 واحد پارکینگ برای واحدهای بزرگتر را فراهم می سازد
.

آسانسورها و راه پله ها :
جهت دسترسی بهتر و سریعتر به طبقات و آپارتمانها، 4 پلکان دسترسی و هشت آسانسور برای مجتمع طراحی و در نظر گرفته شده است.

سیستم دفع بهداشتی زباله :
شوتینگ زباله در قسمتهای شرقی و غربی ساختمان و مجهز به دستگاههای فشرده ساز و بسته بندی زباله ها می باشد
.

موتورخانه ی مرکزی :
موتورخانه ی مرکزی ساختمان که برای ایجاد بالاترین سطوح آرامش و آسایش حرارتی، برودتی و آبرسانی به واحدها و همچنین به منظور پاسخگویی به نیازهای ایمنی و اضطراری ساکنین طراحی شده است، در طبقه ی 3- شامل چیلرهای جذبی آبگرم برای ایجاد سرمایش و دیگهای آب گرم جهت گرمایش و مجهز به پمپهای آبرسانی، آتش نشانی و خطوط اطفای حریق پارکینگها می باشد
.

سیستم های حرارتی و برودتی واحدها
:

سیستم تهویه ی مطبوع واحدها، بصورت فن کویل طراحی شده است. این فن کویلها بصورت سقفی اجرا می شود و در کنار این انتخاب، واحدها دارای سیستم تامین هوای تازه و کنترل شده نیز می باشند
.

تجهیزات آسایشی
:
آنتن مرکزی، ماهواره ی مرکزی، سیستم اعلام حریق و آیفون تصویری در واحدها پیش بینی شده است.

امکانات تفریحی و موقعیت ساختمان :
این مجتمع دارای مجموعه ی ورزشی با مساحت 625 مترمربع در زیرزمین دوم شامل سونا، جکوزی و سالن بدنسازی بوده که موقعیت آن در قسمت جنوب شرقی زمین و بصورت جداگانه از ساختمان اصلی قرار گرفته است
.








منبع:lsfkaran.com
 
من که از این طرح اصلا خوشم نیومد میتونست خیلی هنری تر باشه حجم کار خوشگل نیست در مورد فضا های داخلی ببینید حتی ستون گذاریشون هم مشکل داره و نتونسته ستون های رو بغل دیوار گم کنه (ستون های بین دو پذیرایی رو میگم ) در مسیر حرکت افراد ستون وجود داره و دیگه این که یک طرح معمولیه بغل ورودی هرکدام از واحد ها فضایی رو مبله کرده که حتی نور طبیعی هم نداره اگر هم باشه از اینجا مشخص نیست
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
[معماری معاصرایران] ساختمان مسکونی کهریزک

[معماری معاصرایران] ساختمان مسکونی کهریزک

آرشیتکت : مهدی کامبوزیا
موقعیت مکانی : کهریزک – تهران
سال ساخت : 1394

این پروژه در منطقه کهریزک استان تهران در سال جاری احداث شده است ، مهندس مهدی کامبوزیا (آتلیه کات) در طراحی خود از اصول معماری ایرانی و طراحی اقلیمی بهره گرفته است ، همچنین به دلیل کمبود بودجه برای اجرای ساختمان باید از متریال ارزان ، در دسترس و با قابلیت اجرا توسط کارگران بومی استفاده می شد به این دلیل از آجر های سفالی و سیمان در نمای ساختمان بکاربرده شد که علاوه بر حداقل رساندن هزینه اجرای نما ، ساختمانی مناسب با شرایط ساکنان این منطقه ساخته شد .

در نمای ساختمان بالکن ها با یکسری از مدول های آجری مشبک برای حفظ محرمیت و آسایش ساکنان پوشیده شدند ، طراحی مدولها با جزییات پرکار آجر بر پایه الگوی هندسی ایرانی بوده و هندسه هر مدول با دیگری بر اساس نوع کاربری آن به ظاهر متفاوت است با این حال الگوی مشترکی بین آنها وجود دارد که نمایی آرام و تداعی کننده آجر کاری معماری سنتی ایرانی به وجود آورده است که بسیار مناسب ساختمان مسکونی می باشد .

در این ساختمان آجرها نه تنها در نمای خارجی ساختمان بکار رفته شده بلکه در فضاهای داخلی ساختمان نیز مشاهده می شود و به علت کمبود فضا کمد اتاق ها یا طاقچه های نشیمن در جداره داخلی مدول ها قرار گرفته است همچنین پنجره های قدی با تامین نور طبیعی و کافی در فضای داخل محیط مناسبی برای ساکنان به وجود آورده است .














منبع:iranarchitects.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شرکت زندیگان

این ساختمان در قالب برج باغ سال 1385 در پاسداران طراحی شده است. به همین دلیل و بر اساس ضوابط، در سی درصد زمین امکان ساخت وجود داشت که این سی درصد در قالب دو برج جدا از هم طراحی شد. فضای باز میان این دو برج با یک پوسته ی نیم شفاف از فضای بیرون و بزرگراه جدا شده و در نتیجه یک فضای کنترل شده به دست آمده است. در پسِ این پوسته ی نیم شفاف، پله ای سبکی است که روی آن درخت کاری شده است. به این ترتیب از محدوده ی بزرگراه، این لایه ی سبز از خلال پوسته ی نیم شفاف دیده میشود.

مسأله ی مهم این بنا محل قرارگیری آسانسورها و نحوه ی دسترسی به آن است. پلکان برج ها در هر طبقه با پل فلزی سبکی به یکدیگر متصل شده اند و آسانسورها در وسط این پله ها قرار دارد و دسترسی به آن از طریق همین عناصر سبک صورت می گیرد.
در نمای ساختمان تا طبقه ی دوم از مصالح عمده سنگ است، اما به دلیل ارتفاع زیاد، از طبقه ی دوم به بالا ازمصالح سبکی چون چوب، ورقه های فلزی و اندود ماسه سیمان استفاده شده است. برای قطعات چوبی نما از TermoWood استفاده شده که چوبی صنعتی و فراوری شده است و در برابر عوامل جوی مقاومت زیادی دارد.
همکاران: محمدرضا نیک بخت٬ شهرام بهزادیان٬ بهزاد حیدری






منبع:zandigan.com
 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شرکت زندیگان

این ساختمان در زمینی شیب‌دار و مثلث شکل به مساحت 1500 مترمربع در خیابان یاسر محله‌ی نیاوران واقع است. این بنا در سال 1380 ساخته شده است.
زیربنای تقریبی کل پروژه 5400 است که در 8 طبقه (5 طبقه‌ی مسکونی و طبقه‌ی هم‌کف و دو طبقه زیرزمین ) احداث شده‌است.
بنا دارای 12 واحد مسکونی است. طبقات اول تا پنجم ساختمان به دو واحد شرقی(430 متری) و غربی (206متر) تقسیم شده‌است.
بخش جنوبی طبقه‌ی همکف نیز به دو واحد مسکونی کوچک‌تر اختصاص یافته‌است. زیرزمین اول و بخش شمالی طبقه‌ی هم‌کف پارکینگ‌ها را در خود جای داده‌است. استخر و فضای ورزشی نیز در زیرزمین دوم قرار دارد.
مصالح غالب نما آجر دست‌ساخت قرمز است که در هم‌نشینی با سنگ گندمک و سنگ بادبر طراحی شده‌است.


همکاران: محمدرضا نیک بخت٬ شهرام بهزادیان٬ رویا شکوهی٬ بهاره وقار٬ زهره تفضلی






منبع:zandigan.com
 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شرکت زندیگان

این ساختمان در زمینی به مساحت 476 متر مربع در منطقه‌ی نیاوران و خیابان مژده واقع شده‌است‌.بنا در سال 1390 ساخته شده است.

این پروژه دارای 7 طبقه‌ی مسکونی روی هم‌کف و دو طبقه‌ی زیر‌زمین می‌باشد. هرطبقه‌ی مسکونی شامل یک واحد مسکونی 245 مترمربعی است.

مساحت زیرزمین‌ها 290 متر‌مربع است که استخر و سوناها در زیر زمین 2- قرار دارند. نمای ساختمان با آجر دست‌ساخت قرمز و تراورتن صورتی در طبقه‌ی هم‌کف اجرا شده‌است که بندهای عمودی بین آجرها در تراز طبقات با نقش تزیینی مهر شده‌اند.
در رنگ‌آمیزی نرده‌ها‌ی این پروژه از رنگ‌های نقش ایرانی ترمه بهره گرفته شده‌است.


همکاران: محمدرضا نیک بخت٬ مریم حسینیون٬ شقایق ابریشمی٬ سعید زاهدی





 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شرکت زندیگان

این برج در زمینی به مساحت 5000 مترمربع در منطقه محمودیه ، خیابان ” ب ” نبش کوی ششم واقع شده است.بنا در سال1388 ساخته شده است.

در زیربنای 19000 متر شامل 24 طبقه مسکونی ، 2 طبقه لابی ، 4 طبقه پارکینگ و 1 طبقه فضای سبز طراحی شده است .


طبقه لابی شامل فضای نشستن ، اتاق مدیریت ، اتاق کنفرانس ، سالن اجتماعات ، سالن زیبایی ، سینمای خانگی ،نمازخانه، فضای فروشگاهی کوچک ، مرکز کامپیوتری برای ساکنین است و طبقه دوم شامل استخر ، سونا ، مجموعه اسپا و سالن بدنسازی و یک سالن چند منظوره جهت سایر ورزشها است .


طبقه سبز این پروژه بین لابی دوم و اولین طبقه مسکونی واقع شده و هدف از آن کشاندن طبیعت به داخل فضای مسکونی پرتراکم و تلفیق فضای سکونت با فضای باز و فضای سبز است . برخی کاربری های آن شامل مسیر پیاده روی ، فضای نشستن و فضای بازی بچه هاست.


همکاران: محمدرضا نیک بخت٬ نغمه عزیزی٬ مهتا حیدری٬ علی شمس٬ مهدی منافی٬ پرستو پروین







منبع:zandigan.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شرکت زندیگان

این ساختمان در زمینی به مساحت 1412.5 متر مربع در خیابان پسیان٬ خیابان شارستان سوم طراحی شده است و زیر بنای کل پروژه 8685.15 متر مربع می باشد . زمین این پروژه از تجمیع دو زمین که در جهت شمالی – جنوبی در امتداد هم قرار دارند تشکیل شده است و هر کدام از بلوکهای ساختمانی در 2+60% زمین خود واقع شده اند که در طبقات زیر زمین از یک قسمت به هم متصل می شوند .

این ساختمان مسکونی شامل دو بلوک 6 طبقه ای و طبقه همکف و لابی و 3 طبقه زیر زمین می باشد که استخر و سالن ورزشی و سوناها در زیر زمین3- واقع شده اند. این پروژه شامل 24 واحد مسکونی می باشد که یک واحد آن برای معلول طراحی شده است .نماهای اصلی دو بلوک شمالی و جنوبی شامل جرزهای عمودی از سنگ بادبر تراورتن صورتی می باشند.

همکاران: محمدرضا نیک بخت٬ سولماز رستمی٬ شقایق ابریشمی



منبع:zandigan.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار




از هر طرفی که به این ویلا نگاه کنیم، مجسمه ای ساده ولی زیبا می بینیم. در یکی از نماهای ویلا، دهانه های دایره ای شکل دیده می شود که به کوه پیلاتوس (Pilatus) و نارنجستان آن منطقه دید دارد.
از طریق یکی از دهانه های طبقه همکف به سایر فضاهای داخلی مثل سالن پذیرایی، فضای مهمان و راه پله ی ویلا اُو (O House) دسترسی وجود دارد. یک ایوان سرپوشیده در سمت دریاچه تعبیه شده که به منظره کوه های زیبا اطراف، نظر انداخته است. همچنین استخری 25 متری در ویلا قرار دارد که نیمی از آن در داخل و نیمی خارج از ساختمان می باشد.



مصالح استفاده شده در این ویلا، موزاییک ها و بتن سفیدرنگ می باشد که انعکاس این رنگ شفاف در آب استخر، حالت خاصی به فضا بخشیده است. استفاده از این مصالح در عین سادگی و رسا بودن، بیانی از معماری مدرن اروپا نیز می باشد. ویلا اُو توسط گروه Philippe Stuebi Architekten به سرپرستی ابرهارد تروگر (Eberhard Tröger) در طی سالهای 2003 تا 2007 در شهر ویروالد استاترس (Vierwaldstättersee) سوئیس طراحی و ساخته شد.














منبع:arthut.co
 

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز

sahelazad

عضو جدید
مطالعه و استفاده از نمونه پلان های مسکونی میتونه راهنمای مناسبی برای کمک به شما در طراحی پروژه های مسکونی باشه. همیشه برای شروع طراحی استفاده از یک الگوی قوی میتونه مسیر مناسبی رو در اختیار شما بذاره. روابط بین فضاها، شکل کلی پلان، میزان شکستگی سطوح خارجی در پلان، سیرکولاسیون و تعریف ورودی خانه از ویژگی های مثبت طراحی پلان هایی ست که در ادامه مطلب براتون قرار دادم…
طراحی پلان می تواند بخش آغازین طراحی پروژه شما باشد. معمار در حین طراحی باید جوانب مختلفی از قبیل شکل کلی حجم ساختمان که به نوعی تابع شرایط محیطی و سایت پروژه نیز می باشد را در نظر بگیرد، به جانمایی فضاها و روابط آن ها بیاندیشد. او باید از کلیه ضوابط طراحی نمونه مسکونی خود آگاهی داشته باشد و سعی در پیاده سازی ضوابط نماید.

۲۱ نمونه پلان مسکونی

پلان

پلان مسکونی




























منبع:memar-cfz.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


در اكتبر 2008 شهرداري سوندربرگ طرح جامع توسعه دوباره بندر سوندربرگ را در فضايي به مساحت 50000 متر مربع كه توسط فرانك گري، معمار آمريكايي، ارائه شده بود به چاپ رساند. در طرح جامع فرانك گري به جاي ارائه طرح هاي دقيق، ساختمان ها تنها به شكل بلوك هاي بزرگ چوبي ارائه شده بودند. اولين ساختماني كه در اين طرح به يك بناي واقعي تبديل مي شود توسط بيارك اينگلس طراحي شده است.
اين پروژه يك بناي مسكوني با زيربناي 1300 متر مربع است كه درضلع شمالي بندر واقع شده و به وجه جلويي بيمارستان سوندري لند نزديك است. از طرف آب اين ساختمان به شكل يك مجسمه ديده مي شود كه بر روي تپه نرمي آرميده است و بازديد كنندگان را به كشف زواياي مختلف اين معماري دعوت مي كند.​
از زاويه ديگر اين ساختمان به شكل يك سري از احجام ديده مي شود كه مي چرخند و از پارك بالا مي روند و يك فضاي ورودي باز و در عين حال محصور را به وجود مي آورند. اين ساختمان از هفت آپارتمان مجزا با بالكن هاي خصوصي تشكيل شده است. قسمتي از طبقه زير زمين پايين تر رفته تا ساختمان را به آرامي به محيط اطراف آن متصل كند اين بدان معناست كه براي ورود به ساختمان بايد نيم طبقه پايین برويم. اين حركت باعث شده كه حريم تراس هاي دو طبقه پاييني رعايت شود در مقايسه با حالتي كه مستقيما روي زمين قرار مي گرفتند.​
به منظور بهينه استفاده از موقعيت قرارگيري ساختمان در فضايي كه اطراف آن باز است هر طبقه با زاويه مشخصي به شكل يك مكعب كه دور يك هسته مركزي چرخيده است در نظر گرفته مي شود. اين روش تراس هاي جادار و بزرگي را در اختيار هر واحد قرار مي دهد كه ديد و نور كافي را براي آنها به ارمغان دارد. تراس ها همچنين داراي فضاي باز و سرپوشيده هستند كه امكان استفاده از آنها را در روزهاي باراني نيز فراهم مي سازد.​

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.
مـنـــــــبـع : www.arcspace.com
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﺁﺟﺮ ﭘﻮﺵ اثر دفتر طراحی و ساخت ادمون


آرشیتکت : دفتر طراحی و ساخت ادمون

موقعیت مکانی : تهران – خیابان نفیسی

سال ساخت : 2015

مساحت : 1100.0

یکی از مشخصات عمده معماری بومی مسکونی ایران حفظ حریم خصوصی برای ساکنان می باشد که در گذشته از طریق معماری درونگرا که اغلب در اطراف یک باغ مرکزی خصوصی شکل می گرفت و به ندرت در چهره بیرونی ساختمان پنجره قرار می گرفت بوده است ، با این حال ، در زمان معاصر با رشد عمودی ساختمان ها استفاده از پنجره ها در نمای ساختمان متداول شده است ، و حفظ حریم خصوصی از کیفیت چندانی برخوردار نیست ، شواهد این ادعا بالکن هایی هستند که توسط ساکنین پوشیده شده اند و نمای ساختمان را بد شکل کرده اند .

در این ساختمان برای به حداکثر رساندن حریم خصوصی ، تعدیل نور ، محدود کردن دید از بیرون و سازماندهی نمای تراس و کاهش سر و صدای محیط ، راه حلی برای پوشش نما با آجر انتخاب شد ، که به عنوان متریال ساختمانی محلی در ایران مورد استفاده قرار می گیرد و امکان ایجاد بافت های متعدد و زیبا برای نما امکان پذیر میباشد .


با امکان چرخش آجر ها به زوایای متفاوت ، ارتباطی میان داخل و خارج بر قرار می شود و جهت آنها با توجه به جهت خورشید و نور روز در سراسر آپارتمان تنظیم می گردد .

در طراحی فضاهای داخلی ، هدف اصلی به خصوص در قسمت ورودی واحد ها حفظ حریم خصوصی می باشد که به عنوان فضای فیلتر طراحی شده است و این فضای فیلتر از معماری بومی ایران الهام گرفته است .

در این ساختمان به حل معضلاعات فعلی معماری مسکونی در منطقه از طریق پل زدن میان حال و گذشته پرداخته شده است.

















برگرفته از : ایرانیان آرکیتکت
 

ms-project

عضو جدید
حتما برای شما نیز به عنوان یک معمار یا مهندس ساختمان پیش اومده که وقتی یک فیلم یا سریالی را میبینید بجای تمرکز به داستان اصلی آن, بیشتر به پلان خانه, معماری داخلی و … آن توجه کنید! این موضوع باعث شده فردی با نام ایناکی آلیسته لیزارالده اقدام به رسم پلان خانه های سریالهای معروف و مورد علاقه اش بکند. اگر تا به حال به این موضوع دقت نکرده اید, اینبار که سریال مورد علاقه خود را میدیدید کمی راجع به پلان خانه های داخل آن نیز بیندیشید. اینکار باعث پرورش فکر معماری شما خواهد شد!
در زیر تعدادی از پلان خانه های سریال های معروف را که احتمالا شما هم ان را دنبال میکنید اورده ایم.

سریال Dexter را که به خاطر دارید. خونسرد ترین قاتل زنجیره ای سینمایی دهه اخیر که برای قتل هایش مراسم خاص خودش را داشت.

پرطرف دارین سریال کمدی تلوزیونی دنیا Friends. در بیشتر کشورهای دنیا این طرفداران پر و پا قرصی دارد. پلان زیر خانه جویی و چندلر و رو به روی انها مونیکا و ریچل را نشان می دهد

سریال کمدی How i met your mother روایتگر ۹ فصل تلاش ارشیتکت ناکام، تد موزبی برای پیدا کردن عشق زندگیش است. پلان زیر اپارتمان او را نشان می دهد.


سریال کوتاه c**e**x and the city در بین خانم ها طرفداران زیادی داشت.

طولانی ترین سریال کارتونی امریکایی simpson چیزی حدود ۲۷ فصل ان تا به حال پخش شده است.

امکان ندارد طرفدار سریال های کمدی باشید و big bang theory بالای لیست ترجیهات شما نباشد. پلان زیر اپارتمان پنی دوست داشتتنی و شلدون وسواسی مجبور را نشان می دهد. خوب نگاه کنید ببینید جای نشتن مخصوص شلدون را می توانید پیدا کنید!


two and a half men هم یکی از قدیمترین و طولانی ترین سریال های کمدی دنیاست که هنوز هم پخشش ادامه دارد.



منبع:negahomran.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار



[h=3][/h] [h=3]مجتمع مسکونی شهید عراقی در تهران[/h] مکان: تهران
تیم معمار: شرکت معماران حرکت سیال
معماران ارشد:
رضا دانشمیر، کاترین اسپیریدونوف
مساحت: 5.200 مترمربع
سال: 1383
کاربری: مسکونی
افتخارات: رتبه دوم در گروه مسکونی

این پروژه در میان طبیعت سرسبز اطرافش مانند منظره‌ای خیالی به نظر می رسد. با این اوصاف، کانسپت طرح یک خط پیوسته و شناور خواهد بود که با حرکاتش چشم اندازی رویایی به وجود آورده و توپوگرافی جدیدی از این پروژه تعریف خواهد کرد. این خط فرضی باعث شده که واحدهای مختلفی در این مجتمع شکل گرفته و درواقع نقطه‌ی مشترکی در بین تمام واحدهاست. با جابجایی مسیر این خط، و به عبارتی با ادغام یا جابجایی این واحدها می توان به تنوع زیادی در طرح و آرایش واحدها دست یافت. به عنوان مثال، در این مجتمع 6 نوع واحد مسکونی وجود دارد که دوبلکس بوده و یا یک طبقه هستند و روی هم رفته به صورت چپ و راست در کنار هم قرار گرفته‌اند.
با در نظر گرفتن درخت‌های گردویی که در محدوده‌ی 60٪ سطح اشغال زمین واقع شده‌اند و تصمیم ما برای حفظ آنها، ساختمان می بایست از این محدوده جدا شده و یک فضای باز با ابعاد 9 متر بر و به ارتفاع یک ساختمان سه طبقه به وجود آورد.
این فضای باز، باغ شمالی را به درختان گردو مرتبط می کند. برای برقراری ارتباط بصری بین محوطه‌ی عمومی تمام واحدها و باغ شمالی، سه متر عقب نشینی در ضلع شمالی این مجتمع انجام گرفته است.
در نتیجه، اتاق خواب‌ها شبیه یک حجم بسته طراحی شده‌اند که از حجم اصلی جدا شده و بیرون زده‌اند.
فضاهای داخلی در هر یک از واحدها به صورت خطی سازمان‌دهی شده‌اند و این به واسطه‌ی “نوار ابزاری” است که در طول دیوار ورودی و در کل واحدها امتداد یافته است. بنابراین، تمام اتصالات، فضاهای خدماتی و تاسیساتی که هر خانه‌ای به آن نیاز دارد را در این حجم گنجانده‌ایم و ورودی، آشپزخانه، دودکش و لوله‌های بخاری، کتابخانه، لوازم صوتی تصویری، سرویس بهداشتی و کانال تاسیسات از آن دسته هستند؛ در پایان آنچه که به دست می آید واحدهای آپارتمانی هستند که یک فضای خالی از ضلع شمالی تا ضلع جنوبی‌ در آن امتدا یافته است.
با دیوارهای کشویی که در این حجم در نظر گرفته شده می توان فضاهای خصوصی ایجاد کرد. این دیوارهای کشویی با توجه به سبک زندگی و نیازهای ساکنین می تواند آرایش‌بندی پویایی از فضاها به وجود آورد.


















منبع:1arc.ir
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
جایزه بهترین طراحی سال آمریکا در بخش مسکونی به انتخاب AN's در سومین سال برگزاری خود به خانه Rock Creek تازه ترین اثر نادر تهرانی تعلق یافت.هیئت ژوری از میان بیش از 500 طرح ارسال شده به دبیرخانه جایزه طرح دفتر NADAAA را برگزید و در بیانیه خود چنین عنوان کرده است:"پلکان با جزئیات فوق العاده و شگفت آوری طراحی شده است، بخصوص با توجه به خصوصیات نمای آجری و موقر ساختمان. طراحی با احترام به ساختمان موجود انجام گرفته ولی مدیون آن نیست."خانه Rock Creek بازسازی یک خانه آجری متعلق به سال 1920 در Washington DC آمریکا است که با بهینه کردن سازه موجود سعی در استفاده بهتر از فضاهای موجود نموده است. همچنین با ادغام فضاهای خدماتی، زندگی و کار و افزایش قسمت های شفاف برای بهتر شدن رابطه بین فضاها و منظره طبیعی بیرون ساختمان کوشیده است. در نهایت این یک خانه متفاوت است که در تعامل مستقیم با طبیعت قرار دارد.


















 

Eagle Golden

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساختمانی با ظرفیت تولید انرژی بالاتر از حد نیاز
مـنـــــــبـع : persian.euronews.com

inShare​


ساختمانی به نام بی ۱۰ (B10 house) در مرکز شهر اشتوتگارت آلمان هرچند در ظاهر مانند یک ساختمان اداری معمولی به نظر می رسد، اما در واقع نقطه اوج بهره وری و تولید انرژی را نمایندگی می کند. بر روی سقف این ساختمان صفحات حرارتی خورشیدی قرار گرفته اند و سیستم گرمایش و الکتریسیته بسیار منظمی دارد که بیشتر از نیازش انرژی تولید می کند. این ساختمان برای تولید ۲۰۰ درصد انرژی طراحی شده است و مسئولان آن امیدوارند ظرف یک سال آینده به این هدف دست یابند.​
فرانک هاینلین، نماینده انستیتو پایداری انرژی اشتوتگارت می گوید: "برای من مهمترین امر درباره این پروژه هوشمندی و کنش متقابل نرم افزاری است که ما در اینجا استفاده می کنیم. این پروژه چندان به سخت افزار و مواد و ساخت و ساز مربوط نمی شود، هرچند اینها هم اهمیت دارند. اما واقعا این امر حقیقت دارد که این ساختمان برای ما فکر می کند و به ما کمک می کند دست به توزیع انرژی در این منطقه بزنیم." این ساختمان مجهز به نرم افزاری ویژه است که برای هماهنگ کردن امور مختلف طراحی شده است.​
نتایج به دست آمده از این نرم افزار بسیار امیدوارکننده است: ساختمان به اندازه کافی الکتریسیته مازاد تولید کرده است و می تواند ضمن تامین انرژی یک خودروی الکتریکی، وظیفه گرم کردن یک موزه نزدیک به خود را نیز برعهده بگیرد و همچنان مقدار الکتریسیته مازاد خود را به شبکه عمومی منتقل کند. به گفته سازمانی غیر دولتی و بین المللی به نام "شبکه جهانی عملکرد ساختمانها" (The Global Buildings Performance Network) که در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از بخش ساختمانی فعالیت می کند، بهره وری انرژی آینده بخش ساخت و ساز را شکل می دهد.​
پیتر گراهام، مدیر اجرایی سازمان غیر دولتی "شبکه جهانی عملکرد ساختمانها" می گوید: "بخش ساختمانی ۳۰ درصد از تقاضای جهانی برای انرژی و ۲۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را نمایندگی می کند. برای صرفه جویی در ساختمانها و همچنین کمک به کاستن از گرمایش زمین، باید اطمینان حاصل کنیم که بخش ساختمان می تواند به سمت بهترین شیوه ها حرکت کند."​
طراحی ساختمان بی ۱۰ بر اساس مفهوم "سه صفر" صورت گرفته است به این معنا که میزان انرژی، انتشار گاز گلخانه ای و اتلاف باید صفر باشد. از این ساختمان در حال حاضر به عنوان آزمونی برای طیفی از خانه های متصل به اینترنت و فنآوری های پایدار استفاده می شود.​

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 

ahmad1987

عضو جدید
خانه Moose Hill







خانه Moose Hill که توسط استدیوی معماری Utile architecture در بخش جنوبی در بوستون ، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا واقع شده
است. محیط زیست این کشور مدرن ایده آل است برای کسانی که به حومه شهرها جهت زندگی با آرامش بیشتر علاقه مند هستند.این خانه در یک اختلاف ارتفاع بنا شده است..از دو جهت با کاردینال به زمین متصل شده است و بسیار استوار است.مناظر بدیع اطراف آن نقش بسزایی در چشم اندازها از درون و بیرون ساختمان به آن میدهد.ورودی خانه از دو جهت شمال و جنوب میباشد که از سمت شمال به ایستگاه ترانویس (قطار) منتهی میشود.این عامل دسترسی صاحبخانه را به شهر سهولت میبخشد.اختلاف ارتفاع ها صدای قطار را میشکند و از این لحاظ که سر و صدای قطار مزاحمت ایجاد کند،این چنین
نخواهد بود.عایق حرارتی که در سقف و کف بکار رفته انرژی زمین گرمایی و گرمای هوا را بداخل غیر ممکن میسازد.در نتیجه کلی این پروژه سازگاری زیاد با محیط اطراف دارد.به عکسهای طراحی داخلی آن در ادامه مطلب نیز توجه کنید..






منبع: http://arch88raf.rzb.ir/post/1002



 
بالا