[معماری معاصرایران]:مجتمع خدماتی رفاهی شهرک ساحلی شيرينو

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس
تهران-1382

مختصري بر انديشه طرح
زمين طرح بين دو عنصر طبيعي شاخص كوه و دريا قرار گرفته است . آب از كوه سرازير مي شود و دل به دريا مي زند . اين وصل – ريخت شناسي و نظم مرفولوژيك ارگانيك ويژه اي را درسايت فراهم آورده كه از يكسو بمعناي اتصال ابدي كوه به دريا و به عبارتي ديگر وصل خاك به آب است و جنبه مهمي از مفهوم آموختن از سيستم هاي طبيعي است ، كه در انديشه امروز ، توسعه هماهنگ با سيستم هاي طبيعي بعنوان يك اكوسيستم مبتني بر ساختارهاي پايدار قرار مي گيرد . با اين دريافت اهداف طراحي را برچهار اصل استوار نموديم .
1- عدم تعرض به اندام طبيعي سايت و حداكثر بهره وري از نظام طبيعت سايت
2- حداكثر بهره وري از ريخت شناسي (‌مرفولوژي )‌ زمين در طراحي
3- همسويي و يك پارچه سازي محيط هاي انساني و طبيعي
4- بهره گيري از سازمان ادراكي و فضايي سايت .
زمين سايت از سه اندام واره مرتبط طبيعي تشكيل شده كه بخش شرقي و غربي اراضي از نظر طبيعي متعلق به اندام شرقي و غربي زمين است . زمين طرح توسط دو مسيل به سه بخش تقسيم شده كه اندام اصلي زمين سايت بين دو مسيل شرقي و غربي قرار گرفته است .
طرح عمدتا بر اين قواره اصلي و اندام طبيعي خواناي آن جاي گرفته و سازمان عملكردي طرح با توجه به شخصيت مكاني و طبيعي تكه هاي اين قواره اصلي جانمائي شده است .
در اين قواره يا پهنه اصلي طرح ، مسيل ها و آبرفت ها بافت ويژه و سازمان فضايي خاصي را بوجود آورده اند كه در يك تصوير كلي به درختي شباهت دارد كه در طراحي ، يك ساختار سيستمي منعطف ديده شده است .
اين درخت در سيستم طراحي ، همچون يك درخت در طبيعت مي تواند بر شاخه ي خود از يك برگ تا هزاران برگ را بر خود جاي داده و توسط بدنه و ساقه اصلي ، آنها را تغذيه مي نمايد .
اين درخت در سيستم طراحي عناصر سمبوليك زير را در بر مي گيرد .
1- سبزي ( منظر نرم )‌
2- آب
3- نور
4- خاك (‌منظر سخت )
5- تاسيسات زيربنايي (‌مجموعه عناصر زير خاك )‌
6- مسيرها و معبرها (‌مجموعه راههاي پياده – سواره و دوچرخه )

منطقه بندي اصلي طرح متكي بر سازمان ادراكي فضايي و ساختار مرفولوژيك زمين در قالب يك سيستم است .
منطقه بندي عملكرد و فعاليت بر دو متن استوار شده است :
اول – سازمان ادراكي فضايي و ساختار مرفولوژيك چين خوردگي هاي زمين .
دوم – متن تراكمي رويش هاي گياهي طبيعي زمين كه بيانگر يك سيستم هيدرولوژيك طبيعي بوده و سيستم سبزينگي و رويش گياهي مناطق مختلف زمين را نشان مي دهند .
در اين راستا مناطقي كه داراي تراكم بيشتر رويش گياهي است ، به فضاهاي سبز و پاركها اختصاص داده شده است و مناطقي كه فاقد استعداد رويش هستند براي فعاليت هاي ديگر در نظر گرفته شده اند .
كليه تقسيمات منطقه جغرافيايي عملكرد و فعاليت ها با توجه به مرفولوژي زمين انجام شده اند . دو مسيل حاشيه شرقي و غربي قواره اصلي زمين طرح بصورت دو پارك خطي با منظرهاي جذاب در نظر گرفته شده اند كه قصد بر آن است كه اين پارك هاي خطي مسيرهاي پياده مطلوبي را جهت دسترسي ارتفاعات كوههاي زيباي شمالي فراهم نمايد .
مسير پياده اصلي كه براساس پستي و بلنديهاي اندام زمين در ميان سايت شكل گرفته ، مجموعه اي تركيبي از منظر سخت و منظر نرم - فضاي جذابي را براي مسيرهاي پياده فراهم آورده است . با اين اوصاف مجموعه متنوع فضاهاي سبز و انواع پارك ها و تفاوت رنگ گياهان ، فرش گياهي جالبي را بر روي زمين طرح پهن كرده و منظرهاي محافظ و جذابي را بوجود آورده است .
با اين اوصاف طراحي معماري زميني -Land Architecture - طراحي يكپارچه محيط هاي پويا و الهام بخشي است كه قادرند به نيازهاي متغير طرح به طريقي سيستماتيك پاسخ داده و استفاده كارآمد از منابع بوم شناختي – نظم – آب – انرژي و محيط طبيعي را به حداكثر رسانده است .

مجموعه سالنهای سرپوشيده ورزشی مجتمع خدماتی رفاهی شهرک ساحلی شيرينو


زمين اختصاص يافته به فضاهاي سرپوشيده ورزشي جهت هشت سالن ورزشي شامل سالن ورزشي چند منظوره ، سالن استخر شناي زنانه و مردانه ، سالن ورزشهاي راكتي ، سالن ورزشهاي رزمي ، سالن ورزشها و تفريحات سالم ، سالن ژيمناستيك زنانه و مردانه در طرح مجتمع خدماتي – رفاهي شهرك ساحلي شيرينو با مساحت تقريبي 45.500 مترمربع در قسمت مياني شهرك بين مسيلهاي اصلي شرقي و غربي و در امتداد محور پياده اصلي مجموعه واقع گرديده است . اين محدوده از غرب و جنوب به زمينهاي گلف ، از شمال به فضاهاي اقامتي (ويلاها) و مجموعه پاركها محدود مي گردد و به نوعي زمين مورد نظر با مجموعه پاركها ادغام شده است .
وضعيت توپوگرافي اراضي مورد مطالعه نشان مي دهد كه پايين ترين نقطه ارتفاعي برابر با تراز حدود
m12 M . S. L = و بالاترين نقطه ارتفاعي زمين برابر با تراز حدود 30 متر مي باشد. به عبارت ديگر اختلاف سطح دو سرزمين حدوداٌ 18 متر بوده و شيب عمومي آن نسبتاٌ يكنواخت و در حدود 6/2% است و با توجه به سطوح مسطح زمينهاي ورزشي ، زمين از شيب نسبتاٌ مطلوبي برخوردار است .
ساختمانهاي پيش بيني شده جهت فضاهاي سرپوشيده ورزشي طرح مجتمع خدماتي – رفاهي شهرك ساحلي شيرينو و مساحتهاي تدقيق شده آنها براساس مطالعات ساختاري عبارتند از :

1 سالن سرپوشيده ورزشي چند منظوره 10000 متر مربع
2 سالن ورزشهاي راكتي 3000 متر مربع
3 استخر شناي مردانه
4 استخر شناي زنانه 10000 متر مربع
5 سالن ورزشهاي رزمي 3500 متر مربع
6 سالن ورزشها و تفريحات سالم 6000 متر مربع
7 سالن ژيمناستيك مردانه
8 سالن ژيمناستيك زنانه 13000 مترمربع

ايده كلي طراحي ، قايقها و لنج هاي لنگر انداخته در سواحل خليج فارس در استان بوشهر مي باشد . با توجه به تعداد سالنهاي ورزشي مورد نياز (6 سالن) و طول آنها ، سعي شد تا نحوه استقرار آنها براساس شيب و توپوگرافي سايت مورد طراحي در نظر گرفته شود و در جهت طراحي بيشترين استفاده از سايت بعمل آيد .
طراحي سايت مجموعه به گونه اي است كه تمامي سالنهاي ورزشي از طريق مسيرهايي به يك سكوي اصلي متصل شده اند . در واقع اين سكو زمين را به دو بخش عمومي و اختصاصي تقسيم مي كند كه بخش عمومي محل ورود تماشاچيان و پاركينگ اتومبيل ها است . تماشاچيان پس از وارد شدن روي سكو و انتخاب سالن ورزشي مورد نظر ، وارد بخش خصوصي شده و از طريق مسيرهاي مشخص طراحي شده به سمت سالن هاي ورزشي هدايت مي شوند .
در طراحي فرم سالنهاي ورزشي سعي گرديد تا با توجه به عملكرد ، ابعاد و اندازه هر كدام ، حسي از قايقها و لنج هاي جنوب كشور را القا كند . به طوريكه در قسمت اصلي عملكردي (سالن ورزشي) ساختمان داراي پهنا و ارتفاع بيشتري بوده و بخشهاي تفريحي و استراحت به تبع عملكردشان ارتفاع و پهناي كمتري داشته باشند و اين كاهش به نحوي است كه در انتهاي ساختمان ارتفاع و پهنا به صفر مي رسد . فضاهاي سرويس و خدماتي در قسمت جنوب شرقي در نظر گرفته شده اند .
نكته قابل توجهي كه در طراحي نيز بسيار مورد اهميت قرار گرفت ، نزديكي ساختمانها به دريا و ديد هاي بسيار زيبايي است كه فرم سايت پتانسيل آنها را فراهم مي كند ، به همين جهت ضلع جنوب غربي سالنها كه مشرف به دريا است باز و سمت شمال شرقي آن بسته مي باشد بسته شدن ضلع شمال شرقي كمك شاياني در طراحي سازه اين سالنها نمود . همچنين محل استقرار گردانها و جايگاه ورودي تماشاچيان به اين ضلع منتقل شد . در مقابل ضلع جنوب غربي با تركيبي از شيشه و فلز ديدهاي بسيار مطلوبي را به طرف دريا ارائه مي دهد و محل ورود بازيكنان در اين ضلع پيش بيني شده است . ضمناٌ در قسمتهاي عريض تر ساختمان با دهانه هاي بزرگ كه محل استقرار عملكردهاي اصلي و سالن هاي ورزشي است ، پوشش سقف به صورت خرپاهاي فلزي بوده و در قسمتهايي كه دهانه و ارتفاع ساختمان كوچك مي شود پوشش سقف بتني در نظر گرفته شده است







منبع:www.njp-arch.com
 
بالا