[معماری معاصرایران]:مجتمع تجاری الماس شرق

atish_baran

عضو جدید
کاربر ممتاز
الماس شرق





یکی از ساختمانهای بزرگ شهر مشهد مجتمع الماس شرق است.این پروژه در مهر ماه سال 1380 در زمینی به مساحت 18600 متر مربع در مجتمع تجاری گردشگری خیام واقع در بلوار خیام شمالی آغاز به کار کرده است.در ذیل گزارشی از این پروژه آمده است:








زیر بنای این سازه در حدود 6500 متر مربع ودر 5 طبقه به ارتفاع هر طبقه5/4 بنا شده است.این سازه علاوه بر 1210 واحد تجاری دارای فضاهای جانبی دیگری نیز مانند نماز خانه رستوران مللcourt foodفضای استراحت مراجعین مرکز فوریت های پزشکی مراکز اداری بانکی وپست وسرویس وفضای بازی کودکان میباشد.
در مجاورت این سازه پارکینگ 5 طبقه الماس شرق با زیر بنای حدود 2700 متر مربع قرار گرفته که در طبقات 1-و0 و1 +و2+با سازه الماس شرق بوسیله ی تونل وپل متصل شده است.در نمای خارجی وداخلی این سازه از مصالح متنوعی همچون سنگ وشیشه, فلزو بایرامیکس و.... استفاده شده است.










در نمای خارجی این سازه از سنگ در سر در ورودی ها ونمای شیشه در دور تا دور سازه و هم چنین از نمای فلز در ستونها و جای جای سازه استفاده شده است.از نمای بایرامیکس هم برای پوشش بتنی بعضی از دیوار ها خارجی وستونها استفاده شده است.نمای گنبدی ترکیبی است از نمای فلزی پروفیل ها وورق های آلو مینیومی ونمای شیشه. در طراحی داخلی بیشتر از سنگ ونمای فلز ونور پردازی استفاده شده است.این سازه در هشت قطاع با زوایای متناوب 40 و50 به صورت بلوک های AوBوHو....وبلوک های مجزای Iکه هسته این سازه است اجرا شده است.مطابق پلان طبقه همکف,چهار بلوک E,G,C,A ورودی های ***** دار سازه الماس شرق هستند که با بازشو های اختصاصی دید به تمامی طبقات را میسر میسازند.این سازه دارای سه حلقه است رینگ کنار که خارجی ترین حلقه میباشد , کاملا تخت است و در دو طرف آن واحد های تجاری قرار دارد.
حلقه دوم به صورت یک رمپ یا شیب 3 در صد است که امکان دسترسی به تمام طبقات را بدون نیاز به استفاده از پله وآسانسور و...فراهم میکند.در دو طرف این حلقه هم واحد های تجاری قرار دارند.
سومین رینگ که درونی ترین رینگ است قسمتی از بلوک Iمیباشد که امکان دسترسی افراد را به طبقات مختلف از طریق پله های فاصله دار و هم چنین رمپ برای معلولان را فراهم میکند.
ارتباط رینگ های کنار به طبقات بالا وپایین رینگ های وسط از طریق 4 دستگاه کف متحرک (رمپ برقی)و8 دستگاه اسانسور و رمپ بتنی وپله امکان پذیر شده است.
رینگ های وسط هم از طریق راهروها به رینگ درونی مرتبط میشوند.علاوه بر 8 دستگاه آسانسور نفر بر,امکان حمل کالا از طریق 4 آسانسور به ظرفیت 2 تن فراهم شده است.همچنین 2 آسانسور پانوراما در بلوک I قرار دارد که دید وسیعی از طبقات را دربرابر شما قرار میدهد.اسکلت سازه الماس شرق بدلیل سرعت اجرا ونبود سیستم های پیشرفته تکنولوژی بتن همچنین با در نظر گرفتن تغییرات احتمالی به صورت اسکلت فلزی اجرا شده است.

























گستردگی و نامتقارن بودن این سازه سبب شد که با در نظر گرفتن تنش حرارتی وتاثیر مخرب یک قسمت از سازه بر روی قسمت های دیگر به دلیل نشست یا بارهای زلزله,سازه بوسیله 8 درز (انقطاع)از هم تفکیک شده و در 9 بلوک اجرا شده است.
خاک برداری تا تراز 75/10- در بلوک A (بدلیل وجود تاسیسات )ودر بقیه بلو کها تا تراز 75/4-انجام شد واین بلوک ها مانند ساختمان های مجزا بطور مجزایی پی ریزی و اجرا شده اند.پی های حاشیه ای به شکل نواری وپی های داخلی منفرد هستند.در هر قطاع دیوار های برشی متناسب با طول قطاع ونوع قطاع (حالت ورودی یا تجاری)وجود دارد که بار های جانبی زلزله را بوسیله شمع به زمین منتقل میکند.
اسکلت فلزی با قاب های دارای اتصال مفصلی اجرا شده است وسیستم مهار بندی جانبی همانطور که اشاره شد دیوار برشی است.دیوار های جانبی با )HEBELEXنوعی بتن سبک)وپارتیشن های مغازه بوسیل پانل گچی 8 سانتی متری اجرا شده است .در اجرای پانل گچی از کلاف افقی وقائم مطابق آئین نامه 2800 توسط نبشی وناودانی اجرا شده است.بدلیل داشتن تاسیسات خاص وانسجام سقف میتوان گفت سقف مرکب بهترین گزینه ای بود که برای پوشش طبقات انتخاب شد.
برای پوشش وانجام سقف کاذب بدلیل سرعت بالای اجرا از گچ برگ کناف استفاده شده است این لایه ها گچ با ضخامت حدود 1 سانتی متر است که در دو طرف آن لایه های کاغذی مخصوصی وجود دارد ضمنا این گچ برگ ها دارای انواع ضد رطوبت ضد حریق ومعمولی هستند که نوع معمولی آن در این پروژه برای پوشش اکثر سقف کاذب ونوع ضد رطوبت آن در زیر شیر فن کویل ها بکار رفته است.













سقف سازه الماس شرق را میتوان به دو قسمت تقسیم کرد:


1)سقف تختی:
که بلوکهای A,B,…..,Hرا پوشش داده و به صورت مرکب اجرا شده است.بعد از بتن ریزی این سقف,لا یه های پلا ستوفوم به ضخامت 5 سانتی متر بکار گرفته شده تا نفوذ حرارت ورطوبت را به حداقل برساند سپس بتن سبک (600 کیلوگرم بر متر مکعب)حاصل از اختلاط سیمان ولیکا (خاک رس منبسط شده است)روی آن را میپوشاند.سپس مطابق جزییات زیر :
لایه ای ملات ماسه وسیمان صیقلی برای فراهم کردن بستر عایق رطوبتی ,عایق رطوبتی ایزوگام,ماسه نرم ,ملات ماسه سیمان ,موزاییک روی آن را میپوشانند.
2)سقف گنبدی :
سقف گنبدی به ارتفاع 15 متر وبه قطر 50متر وبا وزن حدود 160تن بلوک Iرا پوشش میدهد.ترکیب این گنبد وآب نمای پیشرفته(jumping)که در حیاط مرکزی بلوک Iقرار دارد یک نوع آمیختگی فرهنگ سنتی ومدرن را در ذهن تداعی میکند.سیستم سقف گنبد,سیستم خرپایی است که از وزن مرده خودش ونیروهای جانبی زلزله ونیروی باد را تحمل میکند.










سازه گنبد از سه جز خرپاهای قوسی,هسته مرکزی (عرقچین)وپوشش دهانه های بین خرپا تشکیل شده است:
الف)خرپای قوسی:
یال بالایی وپایینی این خرپا به صورت قوسی هستند,یال فوقانی به صورت مقطع ناودانی دوبل ویال تحتانی با مقطع لوله کار شده است هم چنین اعضای قطری خرپا نیز با مقطع لوله اجرا شده اند.
وجوشکاری co2 در اتصالات این خرپا انجام گرفته است که این جوش کیفیت بهتری از جوش معمولی داشته وجوشکار میتواند جوشکاری را یکپارچه انجام دهد .در نتیجه عملا ترک ناشی از ناپیوستگی جوش در اثر تعویض سیم جوش از بین میرود.
اما انجام این جوش دارای یک محدودیت است زیرا جوشکاری باید در فضای بسته انجام شود تا جریان هوا گاز co2 را از موضع جوشکاری دور نکند واکسیژن به جوش نرسد.
جوش خرپاها همانند جوش در بقیه اجزا اسکلت فلزی در سازه بوسیله آزمون رنگ نافذ وروشMT(ذرات مغناطیسی)کنترل وهم چنین بعد جوش ها هم چک شده است.
ب)هسته مرکزی (عرقچین):
هسته مرکزی نیز یک خرپا است که رینگ فوقانی آن توسط برش وجوش ناودانی ورینگ تحتانی بوسیله لوله نورد شده ساخته شده است وبقیه اعضا به آن متصل شده اند.اتصالات این خرپا هم به وسیله جوش CO2 انجام گرفته است چون باید خرپاهای قوسی در قسمتی مشترک اتصال میداشتند پس هسته مرکزی طراحی شد تا این اتصالات را نظم بخشد ویکپارچگی سقف را افزایش دهد.
عملیات نصب خرپاها:
بعد از اتمام اتصالات خرپای قوسی و عرقچین,یال تحتانی هر دو خرپای قوسی توسط مقاطع لوله متصل شده و یال های فوقانی نیز توسط پروفیل های IPE به هم جوش داده اند.بدین ترتیب یک خرپای فضایی پدید آمده است.این خرپای فضایی به وسیله TOWERبه محل اتصال حمل شد وبوسیله ستونهایی که به انتهای خرپا متصل شده بود وپشت بند به ستونهایی که به انتهای خرپا متصل شده بود وپشت بند به ستونهای طبقه چهارم بلوک Iمتصل شد(هر خرپای فضایی به سه ستون)آنگاه عرقچین به بالا حمل شده وخرپای فضایی از طریق چهار نقطه ی تماس به عرقچین متصل میشود.بقیه خرپا های فضایی نیز به همین ترتیب به هسته مرکزی متصل شدند.
پ)پوشش دهانه های بین خرپاها:
دهانه های تیرریزی شده بین خرپا ها بوسیله قاب های مشبک قوطی شکل پر شد.
به سطح تحتانی این قاب ها,ورق های سوراخ دار آلومینیومی پانچ شدتا گنبد زیر نمای زیبایی داشته باشدوضمنا از انعکاس صوت جلوگیری شود.ودر سطح فوقانی ,در داخل شبکه های این قاب,لایه های پلاستوفوم به ضخامت 5 سانتی متر قرار گرفت تا قاب سبک شود.
مجددا روی این قاب ها بدلیل ایجاد عایق حرارتی ورطوبتی لایه پلاستوفوم دیگری به ضخامت 10 سانتی متر قرار گرفت حال باید سطح خارجی گنبد بتن ریزی میشد.
چون اصولا این بتن نقش سازه ای نداشت لذا از حداقل شبکه آرماتور مربوط به افت وحرارت استفاده شده و بتن پوششی به ضخامت 6 سانتی متر ریخته شد بعد از بتن ریزی ,ایزولاسیون رطوبتی انجام میشود وبعد روی گنبد آماده نمای فلز شد.








تاسیسات مکانیکی:
کلیات سیستم تهویه مطبوع پروژه الماس شرق بر مبنای انجام این وظیفه در دو بخش وقسمت کلی پروژه به شرح میباشد.
1)فضاهای عمومی شامل راهروها ,سرسراها ,رستوران وشهر بازی,که مستقیما توسط هوای مطبوع تولید شده توسط ده دستگاه هواسازهای AHU-1الیAHU-8وAHU13وAHU14تهویه میگردد.
2)سایر فضاهای پروژه شامل مغازه ها ,بانک ها,وفضاهای اداری وخدماتی که تهویه آنها بطور همزمان توسط دو سیستم هوای تازه وفن کویل ها انجام میشود.هوای تازه مذکور توسط چهار دستگاه هواساز AHU9الیAHU12تولید شده وتوسط کانال به فضاها میرسد.این هواسازها از نوع بدون هوای برگشت میباشند وفقط بمنظور تامین هوای تازه فضاهای فوقالذکر طراحی شده اند.فن کویل ها ی این قسمت از فضاها از نوع سقفی بوده و در داخل سقف کاذب هر فضا نصب شده اند ووظیفه سرمایش یا گرمایش را برعهده دارند.
وسیله پیش بینی شده برای تامین سرمایش وگرمایش پروژه سه دستگاه چیلر جذبی شعله مستقیم میباشد وسه دستگاه برج خنک کننده فایبر گلاس آبگردان وظیفه کنداسینگ یونیت این چیلر ها را بر عهده دارد در کنار این سه چیلر که سرمایش وگرمایش پروژه را تامین میکنند,یکدستگاه دیگ آبگرم به منظور تامین آب داغ مبدل های آبگرم مصرفی پیش بینی ونصب شده است.انرژي مورد نیاز دستگاههای فوق توسط گاز طبیعی مشهد تامین میشود.متناسب با مقدار هوای تازه ای که از طریق هواسازها بداخل پروژه دمیده میشود تعدادی اگزست فن دایم کار بمنظور تخلیه هوای اضافی در نقاط مختلف پروژه مثل سرویس های بهداشتی پیش بینی شده است.در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی برای هواساز ها یک حالت کارکرد اقتصادی ECONOMIZING CYCLEپیش بینی گردیده که مربوط به زمانی است که شرایط هوای آزاد محیط اجازه انجام تهویه بدون سرمایش ویا گرمایش را ممکن میسازد.در این حالت تمامی هوا ساز ها تبدیل به هوا رسان هوای تازه میشوند وبمنظور امکان تخلیه هوای تازه اضافه ای که در این حالت بداخل ساختمان تزریق میشود تعدادی اگزست فن اضافی پیش بینی شده که با دمپر هوای برگشت هواسازها اینترلاک شده وبابسته شدن این دمپرها شروع بکار خواهند نمود.





 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

minagashangeh

عضو جدید
الماس شرق ( مشهد )




یکی از ساختمانهای بزرگ شهر مشهد مجتمع الماس شرق است.این پروژه در مهر ماه سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۱۸۶۰۰ متر مربع در مجتمع تجاری گردشگری خیام واقع در بلوار خیام شمالی آغاز به کار کرده است.در ذیل گزارشی از این پروژه آمده است:
زیر بنای این سازه در حدود ۶۵۰۰ متر مربع ودر ۵ طبقه به ارتفاع هر طبقه۵/۴ بنا شده است.این سازه علاوه بر ۱۲۱۰ واحد تجاری دارای فضاهای جانبی دیگری نیز مانند نماز خانه رستوران مللcourt foodفضای استراحت مراجعین مرکز فوریت های پزشکی مراکز اداری بانکی وپست وسرویس وفضای بازی کودکان میباشد.
در مجاورت این سازه پارکینگ ۵ طبقه الماس شرق با زیر بنای حدود ۲۷۰۰ متر مربع قرار گرفته که در طبقات ۱-و۰ و۱ +و۲+با سازه الماس شرق بوسیله ی تونل وپل متصل شده است.در نمای خارجی وداخلی این سازه از مصالح متنوعی همچون سنگ وشیشه, فلزو بایرامیکس و.... استفاده شده است.
در نمای خارجی این سازه از سنگ در سر در ورودی ها ونمای شیشه در دور تا دور سازه و هم چنین از نمای فلز در ستونها و جای جای سازه استفاده شده است.از نمای بایرامیکس هم برای پوشش بتنی بعضی از دیوار ها خارجی وستونها استفاده شده است.نمای گنبدی ترکیبی است از نمای فلزی پروفیل ها وورق های آلو مینیومی ونمای شیشه. در طراحی داخلی بیشتر از سنگ ونمای فلز ونور پردازی استفاده شده است.این سازه در هشت قطاع با زوایای متناوب ۴۰ و۵۰ به صورت بلوک های AوBوHو....وبلوک های مجزای Iکه هسته این سازه است اجرا شده است.مطابق پلان طبقه همکف,چهار بلوک E,G,C,A ورودی های ***** دار سازه الماس شرق هستند که با بازشو های اختصاصی دید به تمامی طبقات را میسر میسازند.این سازه دارای سه حلقه است رینگ کنار که خارجی ترین حلقه میباشد , کاملا تخت است و در دو طرف آن واحد های تجاری قرار دارد.
حلقه دوم به صورت یک رمپ یا شیب ۳ در صد است که امکان دسترسی به تمام طبقات را بدون نیاز به استفاده از پله وآسانسور و...فراهم میکند.در دو طرف این حلقه هم واحد های تجاری قرار دارند.
سومین رینگ که درونی ترین رینگ است قسمتی از بلوک Iمیباشد که امکان دسترسی افراد را به طبقات مختلف از طریق پله های فاصله دار و هم چنین رمپ برای معلولان را فراهم میکند.
ارتباط رینگ های کنار به طبقات بالا وپایین رینگ های وسط از طریق ۴ دستگاه کف متحرک (رمپ برقی)و۸ دستگاه اسانسور و رمپ بتنی وپله امکان پذیر شده است.
رینگ های وسط هم از طریق راهروها به رینگ درونی مرتبط میشوند.علاوه بر ۸ دستگاه آسانسور نفر بر,امکان حمل کالا از طریق ۴ آسانسور به ظرفیت ۲ تن فراهم شده است.همچنین ۲ آسانسور پانوراما در بلوک I قرار دارد که دید وسیعی از طبقات را دربرابر شما قرار میدهد.اسکلت سازه الماس شرق بدلیل سرعت اجرا ونبود سیستم های پیشرفته تکنولوژی بتن همچنین با در نظر گرفتن تغییرات احتمالی به صورت اسکلت فلزی اجرا شده است.
گستردگی و نامتقارن بودن این سازه سبب شد که با در نظر گرفتن تنش حرارتی وتاثیر مخرب یک قسمت از سازه بر روی قسمت های دیگر به دلیل نشست یا بارهای زلزله,سازه بوسیله ۸ درز (انقطاع)از هم تفکیک شده و در ۹ بلوک اجرا شده است.
خاک برداری تا تراز ۷۵/۱۰- در بلوک A (بدلیل وجود تاسیسات )ودر بقیه بلو کها تا تراز ۷۵/۴-انجام شد واین بلوک ها مانند ساختمان های مجزا بطور مجزایی پی ریزی و اجرا شده اند.پی های حاشیه ای به شکل نواری وپی های داخلی منفرد هستند.در هر قطاع دیوار های برشی متناسب با طول قطاع ونوع قطاع (حالت ورودی یا تجاری)وجود دارد که بار های جانبی زلزله را بوسیله شمع به زمین منتقل میکند.
اسکلت فلزی با قاب های دارای اتصال مفصلی اجرا شده است وسیستم مهار بندی جانبی همانطور که اشاره شد دیوار برشی است.دیوار های جانبی با )HEBELEXنوعی بتن سبک)وپارتیشن های مغازه بوسیل پانل گچی ۸ سانتی متری اجرا شده است .در اجرای پانل گچی از کلاف افقی وقائم مطابق آئین نامه ۲۸۰۰ توسط نبشی وناودانی اجرا شده است.بدلیل داشتن تاسیسات خاص وانسجام سقف میتوان گفت سقف مرکب بهترین گزینه ای بود که برای پوشش طبقات انتخاب شد.
برای پوشش وانجام سقف کاذب بدلیل سرعت بالای اجرا از گچ برگ کناف استفاده شده است این لایه ها گچ با ضخامت حدود ۱ سانتی متر است که در دو طرف آن لایه های کاغذی مخصوصی وجود دارد ضمنا این گچ برگ ها دارای انواع ضد رطوبت ضد حریق ومعمولی هستند که نوع معمولی آن در این پروژه برای پوشش اکثر سقف کاذب ونوع ضد رطوبت آن در زیر شیر فن کویل ها بکار رفته است.
سقف سازه الماس شرق را میتوان به دو قسمت تقسیم کرد:
۱) سقف تختی:
که بلوکهای A,B,…..,Hرا پوشش داده و به صورت مرکب اجرا شده است.بعد از بتن ریزی این سقف,لا یه های پلا ستوفوم به ضخامت ۵ سانتی متر بکار گرفته شده تا نفوذ حرارت ورطوبت را به حداقل برساند سپس بتن سبک (۶۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب)حاصل از اختلاط سیمان ولیکا (خاک رس منبسط شده است)روی آن را میپوشاند.سپس مطابق جزییات زیر :
لایه ای ملات ماسه وسیمان صیقلی برای فراهم کردن بستر عایق رطوبتی ,عایق رطوبتی ایزوگام,ماسه نرم ,ملات ماسه سیمان ,موزاییک روی آن را میپوشانند.
۲) سقف گنبدی :
سقف گنبدی به ارتفاع ۱۵ متر وبه قطر ۵۰متر وبا وزن حدود ۱۶۰تن بلوک Iرا پوشش میدهد.ترکیب این گنبد وآب نمای پیشرفته(jumping)که در حیاط مرکزی بلوک Iقرار دارد یک نوع آمیختگی فرهنگ سنتی ومدرن را در ذهن تداعی میکند.سیستم سقف گنبد,سیستم خرپایی است که از وزن مرده خودش ونیروهای جانبی زلزله ونیروی باد را تحمل میکند.
سازه گنبد از سه جز خرپاهای قوسی,هسته مرکزی (عرقچین)وپوشش دهانه های بین خرپا تشکیل شده است:
الف) خرپای قوسی:
یال بالایی وپایینی این خرپا به صورت قوسی هستند,یال فوقانی به صورت مقطع ناودانی دوبل ویال تحتانی با مقطع لوله کار شده است هم چنین اعضای قطری خرپا نیز با مقطع لوله اجرا شده اند.
وجوشکاری co۲ در اتصالات این خرپا انجام گرفته است که این جوش کیفیت بهتری از جوش معمولی داشته وجوشکار میتواند جوشکاری را یکپارچه انجام دهد .در نتیجه عملا ترک ناشی از ناپیوستگی جوش در اثر تعویض سیم جوش از بین میرود.
اما انجام این جوش دارای یک محدودیت است زیرا جوشکاری باید در فضای بسته انجام شود تا جریان هوا گاز co۲ را از موضع جوشکاری دور نکند واکسیژن به جوش نرسد.
جوش خرپاها همانند جوش در بقیه اجزا اسکلت فلزی در سازه بوسیله آزمون رنگ نافذ وروشMT(ذرات مغناطیسی)کنترل وهم چنین بعد جوش ها هم چک شده است.
ب) هسته مرکزی (عرقچین):
هسته مرکزی نیز یک خرپا است که رینگ فوقانی آن توسط برش وجوش ناودانی ورینگ تحتانی بوسیله لوله نورد شده ساخته شده است وبقیه اعضا به آن متصل شده اند.اتصالات این خرپا هم به وسیله جوش CO۲ انجام گرفته است چون باید خرپاهای قوسی در قسمتی مشترک اتصال میداشتند پس هسته مرکزی طراحی شد تا این اتصالات را نظم بخشد ویکپارچگی سقف را افزایش دهد.
ب) عملیات نصب خرپاها:
بعد از اتمام اتصالات خرپای قوسی و عرقچین,یال تحتانی هر دو خرپای قوسی توسط مقاطع لوله متصل شده و یال های فوقانی نیز توسط پروفیل های IPE به هم جوش داده اند.بدین ترتیب یک خرپای فضایی پدید آمده است.این خرپای فضایی به وسیله TOWERبه محل اتصال حمل شد وبوسیله ستونهایی که به انتهای خرپا متصل شده بود وپشت بند به ستونهایی که به انتهای خرپا متصل شده بود وپشت بند به ستونهای طبقه چهارم بلوک Iمتصل شد(هر خرپای فضایی به سه ستون)آنگاه عرقچین به بالا حمل شده وخرپای فضایی از طریق چهار نقطه ی تماس به عرقچین متصل میشود.بقیه خرپا های فضایی نیز به همین ترتیب به هسته مرکزی متصل شدند.
پ) پوشش دهانه های بین خرپاها:
دهانه های تیرریزی شده بین خرپا ها بوسیله قاب های مشبک قوطی شکل پر شد.
به سطح تحتانی این قاب ها,ورق های سوراخ دار آلومینیومی پانچ شدتا گنبد زیر نمای زیبایی داشته باشدوضمنا از انعکاس صوت جلوگیری شود.ودر سطح فوقانی ,در داخل شبکه های این قاب,لایه های پلاستوفوم به ضخامت ۵ سانتی متر قرار گرفت تا قاب سبک شود.
مجددا روی این قاب ها بدلیل ایجاد عایق حرارتی ورطوبتی لایه پلاستوفوم دیگری به ضخامت ۱۰ سانتی متر قرار گرفت حال باید سطح خارجی گنبد بتن ریزی میشد.
چون اصولا این بتن نقش سازه ای نداشت لذا از حداقل شبکه آرماتور مربوط به افت وحرارت استفاده شده و بتن پوششی به ضخامت ۶ سانتی متر ریخته شد بعد از بتن ریزی ,ایزولاسیون رطوبتی انجام میشود وبعد روی گنبد آماده نمای فلز شد.
▪ تاسیسات مکانیکی:
کلیات سیستم تهویه مطبوع پروژه الماس شرق بر مبنای انجام این وظیفه در دو بخش وقسمت کلی پروژه به شرح میباشد.
۱) فضاهای عمومی شامل راهروها ,سرسراها ,رستوران وشهر بازی,که مستقیما توسط هوای مطبوع تولید شده توسط ده دستگاه هواسازهای AHU-۱الیAHU-۸وAHU۱۳وAHU۱۴تهویه میگردد.
۲) سایر فضاهای پروژه شامل مغازه ها ,بانک ها,وفضاهای اداری وخدماتی که تهویه آنها بطور همزمان توسط دو سیستم هوای تازه وفن کویل ها انجام میشود.هوای تازه مذکور توسط چهار دستگاه هواساز AHU۹الیAHU۱۲تولید شده وتوسط کانال به فضاها میرسد.این هواسازها از نوع بدون هوای برگشت میباشند وفقط بمنظور تامین هوای تازه فضاهای فوق الذکر طراحی شده اند.فن کویل ها ی این قسمت از فضاها از نوع سقفی بوده و در داخل سقف کاذب هر فضا نصب شده اند ووظیفه سرمایش یا گرمایش را برعهده دارند.
وسیله پیش بینی شده برای تامین سرمایش وگرمایش پروژه سه دستگاه چیلر جذبی شعله مستقیم میباشد وسه دستگاه برج خنک کننده فایبر گلاس آبگردان وظیفه کنداسینگ یونیت این چیلر ها را بر عهده دارد در کنار این سه چیلر که سرمایش وگرمایش پروژه را تامین میکنند,یکدستگاه دیگ آبگرم به منظور تامین آب داغ مبدل های آبگرم مصرفی پیش بینی ونصب شده است.انرژی مورد نیاز دستگاههای فوق توسط گاز طبیعی مشهد تامین میشود.متناسب با مقدار هوای تازه ای که از طریق هواسازها بداخل پروژه دمیده میشود تعدادی اگزست فن دایم کار بمنظور تخلیه هوای اضافی در نقاط مختلف پروژه مثل سرویس های بهداشتی پیش بینی شده است.در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی برای هواساز ها یک حالت کارکرد اقتصادی ECONOMIZING CYCLEپیش بینی گردیده که مربوط به زمانی است که شرایط هوای آزاد محیط اجازه انجام تهویه بدون سرمایش ویا گرمایش را ممکن میسازد.در این حالت تمامی هوا ساز ها تبدیل به هوا رسان هوای تازه میشوند وبمنظور امکان تخلیه هوای تازه اضافه ای که در این حالت بداخل ساختمان تزریق میشود تعدادی اگزست فن اضافی پیش بینی شده که با دمپر هوای برگشت هواسازها اینترلاک شده وبابسته شدن این دمپرها شروع بکار خواهند نمود.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Bache porroo

عضو جدید
معرفی

معرفی

اين پروژه در مهر ماه سال1380 که در زمينی به مساحت 18600 متر مربع در مجتمع تجاری ,گردشگری خيام آغاز به کار کرده است.



موقعیتپروژه:
در شهر زیارتی مشهد،بلوار خیام شمالی،زیر مجموعه طرح عظیم مرکز تجارت جهانی خیام.
مساحت زمین:
حدود 25000 متر مربع که در سه ضلع آن خیابان واقع شده است.
سطح زیر بنای پروژه :
برابر با 80 در صد کلزمین معادل 14700 متر مربع است.
سطح محوطه و فضای باز پروژه:
برابر با 20 در صد کل زمین حدود 3720 مترمربع که به عنوان فضای سبز مورد نظر می باشد.
مشخصاتبنا و واحدهای تجاری:
بنا شامل 900 بابمغازه دو عدد تریا - یک عدد رستوران بزرگ بهمراه یکتراس با چشم اندازی زیبا - فضای تفریحی جهت کودکان - سالن اجتماعات – نمازخانه باسرویس های مربوطه و همچنین مجموعه اداری که در کل مساحتی بالغ بر 60000 متر مربع را تشکیل می دهند.
بیشترین واحدهای تجاری این مجتمع دارای مساحتی بین 20 تا 30 متر مربعو حدود 20% آن نیز دارای مساحتی بین 40 تا 60 متر مربع می باشند.
تاسیسات برودتی وحرارتی:
در داخل واحدهای تجارتی با استفاده از فن کویل و در فضایعمومی مجتمع بوسیله هواساز و مبرد آن ابزروشن می باشد.
پارکینگ:
با مساحتی بالغ بر 20000 متر مربع در زمین مجاور مجموعه منظور گردیده است کهبوسیله
پل و تونل مستقیما به مجموعه ارتباط دارد.
نوع نما سازی و پوشش سقف:
با تلفیق سبکهای سنتی و مدرنبه صورت ترکیبی آجر ،شیشه و سنگ می باشد.
نوع سازه:
سازه این پروژه به صورت ترکیبی از بتن و فلز اجرا میگردد.
مدت زمان اجرا:
از زمان شروع بهمدتی در حدود 30 تا 36 ماهشمسی می باشد.مشخصات کالبدی:
زیربنایکل 93000 :متر مربع
تعداد واحدهای تجا ری1210 :واحد

تعداد طبقات :پنج طبقه با ارتفاع 50.4 متر برای هرطبقه (بدون احتسابطبقات تاسیساتی(
سطح عرصه زمین پروژه 18611 مترمربع + 6400 متر مربع زمین پارکینگ
زیر بنایاصلی 65000 متر مربع
زیر بنای پارکینگ جانبیبهظرفیت 1200 واحد پارکینگ 27000 متر مربع
تجهیزات ساختمانی:
آب نمای مدرن(جامپینگ مجهزبه کنترل الکترونیکی(
سیستماعلام حریق
سیستم پیجینگ و اطلاع رسانی
سیستم آسانسور نفر بر
سیستمآسانسور باربر
سیستم آسانسور نفر بر پانورامایی
سیستم کف متحرک
سیستم آنتنمرکزی
سیستم کنترل مرکزی
سیستم کنترل مرکزی تصویری(دوربینهای مداربسته(
سیستم پله برقی
سیستم برق اضطراری
سیستم صوت و تصویر مدار بسته جهتپخش پیامها و تبلیغاتتاسیسات ساختمانی:
سیستم تامین سرمایش و گرمایش واحدهای تجاری: فن کویل سقفی
سیستم تامین سرمایش و گرمایش فضاهای عمومی: تهویه مطبوع (هوا ساز(
سیستمتولید سرمایش و گرمایش: چیلر جذبی شعله مستقیم
فضاهای جانبی:
نمازخانه
رستوران ملل
شهر بازی و مرکز تفریحی
سالن چند منظوره (بازار چینی ها )
کافی شاپ
کافی نت
مرکزخدمات پستی و مخابرات
مرکز نگهداری کودکان
مرکز فوریتهای پزشکی
مرکزاطلاعات
مراکز بانکی
مرکز تاکسی ویژه و خدمات حمل بار
سرویسهایبهداشتی

ویژگیهای پروژه:
وید مرکزیارتباط دهنده کلیه طبقات
ورودیهای چهارگانه وسیع با ویدهای اختصاصی دارای دید بهتمامی طبقات
گنبد با معماری سنتی مطابق با فن آوری سازه های نوین به قطر 50 متر
هندسه مدور با راهروی حلقوی و 5 ردیف واحد تجاری(غرفه)
دسترسی بدون پله و آسانسور بهتمامی طبقات با استفاده از شیب 3% برای راهروی میانی
 

Bache porroo

عضو جدید
معرفی آرشیتکت

معرفی آرشیتکت


معرفی آرشیتکت و بررسی طراحی سازه

مهندس سهرابیان - متولد 1331 در مشهد

تحصیلات:
مهندسی معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران
فعالیت های ساختمانی:
از سال اول شروع تحصیلات در دانشگاه سال 1350 در شرکت مهندسی مشاور مدام در تهران تا سال 1357.
بعد از انقلاب همراه با طراحی و مشاوره شروع کارهای اجرایی و ساختمانی و بعنوان عضو شرکت ساختمانی آشیان ساز تهران با مسئولیتهای رئیس کارگاه و مدیر پروژه های متعدد .
از سال 1366 با تاسیس شرکت ساختمانی مروزیست در مشهد بعنوان مدیر عامل فعالیتهای ساختمان سازی همراه با مشاوره و اجرا .
در حال حاضر در دفتر ساختمانی مروزیست بعنوان عضو هیئت مدیره مشغول به فعالیتهای پیمانکاری و اجراء و در دفتر شخصی به عنوان مهندسین مشاور، مجری و طراحی مشغول به فعالیت می باشند
در طی 25 سال گذشته برنده اول مسابقات طراحی در چندین دوره.

کارهای ساختمانی انجام شده:
بعنوان مهندس مشاوره، طراح، پیمانکار، مجری، طراحی و اجرا:
1.دانشگاه مهندسی و کشاورزی شیراز
2.بیمارستان در شهرهای کرمامنشاه، جاسک، هرات افغانستان
3.مدارس کودکان استثنایی در شهرهای متعدد و هرات افغانستان
4.مجتمعهای مسکونی متعدد در مشهد و شهرهای مختلف
5.ساختمانهای اداری و تجارتی و هتل و هتل آپارتمان در شهرهای مختلف
6.ساخت سازه های بتونی مختلف از قبیل سیلو گندم در گناباد و دشت مغان، سد اسفراین، تسویه خانه آب مشهد و همدان و منابع آب متعدد در شهرهای مختلف.
در حال حاضر علاوه بر کار های اجرایی متعدد و مشاوره جهت مجتمع الماس شرق، افلاک نمای نیشابور، ساختمان اداره مرکزی آب و فاضلاب مشهد ، مجتمع تجارتی و پارکینگ طبقاتی خیابان دانشگاه (در 19 طبقه)، ساختمان شرکتهای ساختمانی آباد گران کوهسنگی (10 طبقه) و طراحی و مشاوره ساختمانهای شهرداری های نواحی مختلف مشهد و ... .


ایده طراح پروژهبر اساس فرمبازارهای سنتی شکل گرفته است, همان طور که می دانيد اين بازارها به شکل طولی در يک راسته خيابان ساخته میشدند.
معمار با خلاقيت اين بازار طولی را به صورت مارپيچ در داخل ساختمان الماس شرق طراحی کرده است
در نمای خارجی اين سازه، از سنگدر سر در وروديها و نمای شيشه در دور تا دور سازه و همچنين از نمای فلز در ستونها و جای جای سازه استفاده شده است. از نمای بايراميكس هم برای پوشش بتنی بعضی از ديوارها خارجی و ستونها استفاده شده است. نمای گنبدی تركيبی است از نمای فلزی پروفيل‌ها و ورق های آلمينيومی و نمای شيشهدر طراحی داخلی بيشتر از سنگ ونمای فلز و نور پردازی استفاده شده است


اين سازه در هشت قطاع با زوايای متناوب 40 و50 به صورت بلوك‌های H و B و A و بلوك Iمجزای كه هسته اين سازه است اجرا شده ا است. مطابق پلان طبقه همكف شکل زير، چهار بلوك A,C,E,G وروديهای ***** دار سازه الماس شرق هستند كه با بازشوهای اختصاصی ديد به تمامی طبقات را ميسر مي‌سازند.اين سازه داراي سه حلقه است، رينگ كنار كه خارجی‌ترين حلقه می‌باشد كاملاً تخت است و در دو طرف آن واحدهای تجاری قرار دارد.
حلقه دوم به صورت يك رمپ يا شيب 3% است كه امكان دسترسی به تمام طبقات را بدون نياز به استفاده از پله و آسانسور و فراهم می‌كند. در دو طرف اين حلقه هم واحدهای تجاری قرار دارند.


سومين رينگ كه درونی‌ترين رينگ است قسمتی از بلوك I می‌باشد كه امكان دسترسی افراد را به طبقات مختلف از طريق پله‌های فاصله‌دار و همچنين رمپ برای معلولان را فراهم می‌كند.
ارتباط رينگ‌های كنار به طبقات بالا و پايين رينگ‌های وسط از طريق 4 دستگاه كف متحرك (رمپ برقي) و 8 دستگاه آسانسور و رمپ بتنی و پله امكان پذير شده است. رينگ‌های وسط هم از طريق راهروها به رينگ درونی مرتبط می‌شوند.
علاوه بر 8 دستگاه آسانسور نفربر، امكان حمل كالا از طريق 4 آسانسور به ظرفيت ton2فراهم شده است . همچنين 2 آسانسور پانوراما در بلوک Iقرار دارد كه ديد وسيعی از طبقات را در برابر شما قرارمی‌دهد.


برگرفته از سایت همکلاسی (ارائه تحقیق در گذشته :w01:)



 
بالا