[معماری معاصرایران] مجتمع تجاری اقامتی مسکونی آرمان

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
گروه شرکتهای ساختمانی ایرانیان اطلس

معرفی پروژه


بارگاه مقدس امام رضا (ع) شهر مشهد را تبدیل به پایتخت معنوی ایران کرده است. هر سال میلیونها نفر از تمامی ایران زمین و هم چنین سرزمین های اسلامی به سوی این برگاه شتافته تا با زیارت مرقد شریف امام رئوف به روح و جان خود طراوت بخشند و به دور از دغدغه های روزمره ساعاتی را در کنار عزیزانشان به فراغت بگذرانند.
بر اساس آمار، برآورد زیران و مسافران برای سال ١٤٠٠، سی و یک میلیونی نفر می باشد. یعنی در اوج سفرهای زیارتی ٥٨٠ هزار نفر برای هر شب و برای زمان های غیر زیارتی ٣٥٠ هزار نفر برای هر شب پیش بینی شده است.
بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) علاوه بر پراکندن عطر معنوی باعث توسعه و رونق روزافزون اقتصادی شهرمشهد شده است بنحوی که آن راتبدیل به بزرگترین قطب گردشگری معنوی کشور نموده است. برهمین اساس و دیگر فاکتورهایی که ضمن مطالعات دقیق کارشناسان مورد نظر بوده است، شرکت ایرانیان اطلس بر آن شد تا پروژه ای فاخر، ماندگار و باشکوه در مرکز معنوی ایران تعریف نماید.
مجتمع تجاری، اقامتی و مسکونی آرمان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های در حال ساخت در بافت بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی می باشد که حدود ٥٠٠ متر با حرم فاصله دارد این مجتمع از جنوب به خیابان نواب و از سه طرف دیگر محدود به کوچه صفارشاهرودی است.
ورودی این مجتمع به گونه ای طراحی شده که در عین رعایت انسجام کلی، هر کاربری به صورتی مستقل به مراجعان و میهمانان خدمت می رساند. دربخش تجاری علاوه بر ایجاد تسهیلات خرید شامل یک تفرجگاه مرکزی (Void) نیز می باشد که زینت این مجموعه به شمار می آید. این نکته در اغلب بناهای تجاری مورد غفلت واقع شده است. در این تفرجگاه علاوه بر جاذبه های بصری ویژه،خدماتی از قبیل کافی شاپ، فضاهای بازی کودکان و قضای سرگرمی بزرگسالان را فراهم آورده است. صخره ای عظیم همراه با آبشارها، باغچه ها و گیاهان نمادی از بازگشت طبیعت به معماری را در این تفرجگاه تداعی می نماید. از دیگر ویژگی های این مجتمع برخورداری از چشماندازی زیبای حرم مطهر و موقعیت برجسته محل احداث آن است بنحوی که به اقصی نقاط شهر دسترسی آسان فراهم گردیده است. وجودفضاهای عمومی فراوان ، طراحی زیبا و متناسب با جوّ معنوی حرم مطهر، حجم مهندسی جذاب، بهره مندی از مشاوران و مهندسان نام آشنا، تنوع متراژ در هریک از کاربری ها، مستقیم نورپردازی متغییر هماهنگ با مناسبت ها و برخورداری از بیمه تضمین کیفیت ساختمان از سوی بیمهایران و نهایتاً استفاده از مصالح و تجهیزات با کیفیت از دیگر برجستگی های این پروژه عظیم می باشد این مجتمع با ارزش افزوده مناسب ، نقش عمده ای در تامین زیران و مجاوران حرم مطهر و تمامی شهر مقدس مشهد خواهد داشت و بدلیل دانش محور بودن، کیفیت در حد عالی و سرعت بالای اجرا از سوی شهرداری منطقه ثامن به عنوان برترین پروژه سال ١٣٩١ برگزیده شده است.
فودکورت (Food court) این مجتمع نیز با ارایه غذاهای متنوع با ظرفیتی حدود ١٣٠٠ نفر در روز نقش عمده ای برای ایجاد خاطره‌ای فراموش نشدنی در ذایقه مراجعان و مسافران ایفا خواهد نمود.

مشخصات پروژه

مساحت زمین ١٠٥٣٥ متر مربع
مساحت کل زیربنا ٩٠٠٠٠ متر مربع
تعداد طبقات سازه ای ١٣ طبقه
تعداد واحد تجاری ٤١٠ واحد
تعداد واحد مسکونی ١١٩ واحد
تعداد پارکینگ ٤٣١ واحد
تعداد انباری ٣٧٧ واحد
مساحت خالص تجاری ٩٥٥١ متر مربع
مساحت خالص مسکونی ٨٥٣٥ متر

موقعیت مکانی



















منبع:www .iranianatlas.ir
 
آخرین ویرایش:
بالا