[معماری معاصرایران]:كتابخانه مركزي شيراز

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس
شيراز-1377

مفاهيم طراحي
كتابخانه مكاني است كه در آن دستاوردهاي انديشه بشر در قالب فرهنگ نوستاري و صورت هاي ديگر محافظت مي شود . علاوه بر اين مركزي براي آرامش فكر و درك يافته ها نيز هست . بنابراين كتابخانه فضايي فرهنگي است كه در ان دو مفهوم پايه و مبدأ براي حركت برنامه ريزي و طراحي شكل مي يابد : " تفكر" و" كتاب"
تفكر در گروه هاي مختلف سني ابعاد متفاوتي يافته و محيط هاي كالبد خاصي طلب مي كند ، كتاب نيز به دنبال خود كالبدي ويژه مي سازد ، متناسب با اين مفاهيم و ايده ها ، طراحي كتابخانه تدوين و انجام شده است .
3 فاكتور اصلي ، پايه طراحي معماري ساختمان كتابخانه مركزي شيراز هستند . اين فاكتورهاي عبارتند از :
الف : محور عرفاني و مقبره حافظ در محدوده سايت به عنوان يك عنصر باارزش فرهنگي كه مجموعه عناصر محدوده طرح و از جمله طرح كتابخانه مركزي را تحت تأثير خود قرار مي دهد .
اين تأثير گذاري از جهت مختلف حائز اهميت است . بدين ترتيب كه اين تأثير به چه شكل مي تواند در معماري نمايان شود . آنچه مشخص است معماري كتابخانه بايد يك بيان قوي نسبت به حوزه پيرامون خود داشته باشد و مسلماً اين ارتباط هرچه معمارانه تر باشد معماري ماندگارتري را عرضه خواهد كرد .
ب – عامل دوم مقوله كتاب و كتاب خواني است كه به تنهايي خود قابل تأمل و بررسي است .
ج – عامل سوم مطرح شدن ساختمان كتابخانه به عنوان عمارت وسط باغ است . چرا كه كتابخانه در اين بستر به عنوان كوشك يكي از باغ هاي قابل احياء در ايده طرح ديده شده است و آنچه كه از معماري كوشك به عنوان ايده مدنظر گرفت ، مفاهيم كلي در اين نوع ساختمان ها بود ، نه جزئيات آن .
چنانچه به موارد ياد شده به دقت نگاه شود مي توان فصل مشترك موارد فوق را در دو مفهوم كلي خلاصه كرد كه مي تواند در برگيرنده كالبد معماري طرح باشد .
1 – گذشته (تاريخ)
2 – حال و نگاه به آينده
بيان اين دو مفهوم در كالبد معماري طرح با توجه به عملكردها اولاً چگونه مي تواند حضور پيدا كند و ثانياً اين حضور چگونه تأييد مناسب خود را بر روي بنا بگذارد ؟
يكي از راه حل ها و شايد مناسبترين آنها كه نزديك به اين دو مفهوم است در نظر گرفتن عنصر سخت و توده ساختمان در ارتباط با گذشته و عنصر بلورين و شفاف در ارتباط با حال و آينده است .
با توجه به عملكرد كتابخانه كه خود از دو فضاي اصلي قرائت خانه و مخزن كتاب تشكيل شده است ، بخش مخازن كه شامل افكار ثبت شده است ، متعلق به گذشته بوده و به عنوان عنصر سخت و توده ساختماني نمود پيدا ميكند . بخش قرائت خانه به عنوان جايگاهي از افكار بشري كه در حال شكل گيري و تغييرات است به عنوان عنصر شفاف و بلورين در نظر گرفته مي شود .


Click here to view the original image of 700x495px.



Click here to view the original image of 700x495px.


منبع:www.njp-arch.com
 
بالا