[معماری معاصرایران] دفتر مرکزی و نمایشگاه پاریزان صنعت

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار



دفتر مرکزی و نمایشگاه پاریزان صنعت
مکان:
گرم دره، استان البرز
تیم معمار:
گروه معماری کیلاس کویر
معمار ارشد:
مهدی گرامی
همکاران طراح:
سعید خیری، پویان کاشفی، سعید فرمهین فراهانی
مهندسین سازه:
احسان نصیری، رنه پیازک
تأسیسات:
علی ساروخانی
مساحت زمین:
۳۰۰۰ مترربع
مساحت همکف:
540 مترمربع
زیربنا:
۸۰۰ مترمربع
سال:
۱۳۸۷-۱۳۸۶
خدمات:
طراحی و مدیریت ساخت
نظارت بر اجرا:
گروه معماری کیلاس کویر
کاربری:
صنعتی
کارفرما:
گروه پاریزان صنعت
جوایز:
برگزیده هیئت داوران، جایزه طراحی نما، گروه ساختمان های صنعتی ، ۱۳۸۸

موقعیت
ساخت ساختمان ها و نمایشگاه های صنعتی در منطقه گرم دره کرج در سال های اخیر رو به رشد گذاشته است. با این وجود، معمولا به صورت سالن های سرپوشیده ساده ای هستند و ساختمان هایی با ارزش معماری قابل قبولی بسیار نادرند. مجتمع نمایشگاهی و مدیریتی شرکت پاریزان صنعت در مجاورت ساختمان های موجود قرار گرفته که قبلا به عنوان مراکز تولیدی و خدماتی احداث شده‌اند.

بررسی ایده‌ها
برای رسیدن به توافق و درک مشترک ما و کارفرما از نحوه توسعه و عملی کردن ایده هایمان در طراحی مجبور شدیم گفتگوهای مفصلی با آنها داشته باشیم و درنهایت به 5 معیار اصلی برای طرح دست یافتیم.
اول اینکه طراحی ها می بایست از لحاظ ظاهر و خصوصیاتش نسبت به محیط اطراف متفاوت باشد در حالی که از طرفی ساختمان ها می بایست سالن صنعتی موجود را در پشت خود پنهان کند.
دومین معیار به کاربری و تفکیک ساختمان مربوط بود. قرار شد که دو ساختمان کاملا مجزا و متفاوت از هم طراحی کنیم بطوری که یکی از آنها به عنوان ساختمان اصلی و دیگری کوچکتر و وابسته به آن باشد. به دلیل اینکه کامیون ها و تریلرهای با ارتفاع نزدیک به 12 متر بایستی در پایان از بین دو ساختمان رد شود، لذا امکان وصل کردن این دو ساختمان به هم حتی به واسطه یک درگاه ورودی نیز وجود نداشت. در نتیجه تصمیم گرفتیم این مشکل را با تخصیص سطح زمین هر دو ساختمان به نمایشگاه ها حل کنیم و فضاهای بالاتر به بخش ها اداری تبدیل شود و همخوانی بصری بین دو بنا به وجود آید.
معیار سوم، ماهیت صنعتی ساختمان بود. ما نیازی به صنعتی نشان دادن بنا نمی دیدیم و تا حدودی تمایل داشتیم به آنها حال و هوای فرهنگی بدهیم. چیزی که مردم آن منطقه روزانه کمتر با آن در ارتباطند.
با این اوصاف، پس از گفتگوهای بسیار با کارفرما از ما خواسته شد در طراحیمان تا حدودی بر ماهیت صنعتی ساختمان تاکید کنیم، هر چند که سعی ما بر این بود حداقل از کمپوزیت و مصالحی این چنینی استفاده نشود.
معیار چهارم این بود که پلان ها می بایست ساده، آسان و انعطاف پذیر باشد.
پنجمین معیار در رابطه با ریزه‌کاری‌های داخلی بود. ما تصمیم گرفتیم که فضاهای داخلی از قبیل راه پله‌ها و تاسیسات مکانیکی را تا حد امکان در فضای بیرون و در پشت نمایی صنعتی قرار گیرند. هر چند که در فرایند ساخت، تنها با اندکی محدود کردن خودمان در راه پله ها و استفاده از روشنایی ها و کرکره های مخصوص این کار را انجام دادیم، اما در عوض به رضایت کارفرما انجامید.

طراحی
در نگاه اول، مجتمع صنعتی پاریزان شامل ترکیبی از اشکال بوده که بخش عمده آن با آجر پوشیده شده است. این تنوع اشکال آنها را از محیط اطراف متمایز می شازد. البته در انتخاب این اشکال احتیاط زیادی به خرج داده شده تا زیبا و چشم آشنا جلوه کنند تا هز زمان کسی از کنار آن گذر کرد بتواند براحتی آن را به خاطر بسپارد. ترکیبی از یک مخروط ناتمام به عنوان حجم ثابت در کنار یک مکعب شفاف، ساختمان اصلی را تشکیل می دهند، در حالی که با امتداد این مکعب شفاف و تبدیل آن به یک مثلث کامل به شکل دهی ساختمان کوچکتر می انجامد.
همتراز بودن سطح زمین هر دو ساختمان، ارتباط داخل و خارج را تسهیل بخشیده و به راحتی می توان تجهیرات داخل نمایشگاه را تماشا کرد. اشکال بسته و متراکم زمانی که با اشکال شفاف ترکیب می شوند، حس عمیقی از قدرت و اقتدار را به وجود می آورد. نصب پروفیل های آلومینیومی بر روی نما تنها انگیزه تزیینی داشته تا درخواست کارفرما را برای ایجاد حال و هوایی صنعتی برآورده کرده باشیم. سازه فلزی اطراف اتاق مخروطی شکل نگهبانی پس از تکمیل پروژه طراحی و اجرا شد تا فضایی برای نصب یک تابلوی بزرگ شرکت صنعتی پاریزان فراهم شود.
با ورود به ساختمان اصلی با مخروط ناتمام و بی سر دیگری روبرو می شویم و همان حسی که در بیرون وجود داشت را در داخل به فرد القا می کند. یک فضای جذاب در اینجا ساخته شده که در آن یک راه پله گرد در کنار دیوار، همکف را به طبقه اول متصل می کند. انتهای سالن همکف دارای پلی است که به سالن سرپوشیده کارخانه تولیدی امتدا می یابد.
فضاهای داخلی در هر دو ساختمان کاملا باز و دلباز هستند. نماهای داخلی شبیه نماهای بیرونی است. این کار اتصال دو سطح را تسهیل کرده و چشم انداز وسیع تری نسبت به حالت عادی آن به دست می دهد. در برخی قسمت ها، آجرهای نمای بیرونی به سمت داخل نفوذ پیدا کرده و در مجاورت رنگ خاکستری دیوارها و رنگ سیاه کف محوطه، فضایی آرامش بخش خلق کرده است. در هر دو ساختمان، راه پله ها بدون اینکه به دیوارها چسبیده باشند، شفاف به نظر رسیده و سنگ های سیاه روی پله ها به آنها جلوه ای مقتدرانه می دهد. نورپردازی و قرنیزها بر روی صفحات استیل نصب شده و نماهای شیشه ای و کرکره های بخش داخلی کلا حذف شدند.























منبع:1arc.ir
 
بالا