[معماری معاصرایران] برج چیتگر تهران

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


مکان: تهران
تیم معمار: استودیو Integrate ، نسرین فقیه، شرکت مهندسین مشاور Archen
سال: 1389


سایت این پروژه در نزدیکی یکی از مناطقِ در حال رشد شمال تهران واقع شده است. این مکان یک منطقه استراتژیک است که در فاصله‌ی بین خانه‌های پراکنده‌ی این محدوده و شهر قرار گرفته است. هدف از این پروژه برقراری ارتباط بین این بنا و ساختمان‌های این منطقه است. رشته کوه‌های البرز هم یک مرز طبیعی کاملا مشخص در بخش شمالی این منطقه تشکیل داده است که در آینده پارک و مجتمع‌های فرهنگی زیادی در آنجا احداث خواهد شد.
هدف اصلی ما در این پروژه برقراری ارتباط در بین فرم و شکل این ساختمان با محیط اطرافش بود. رویکرد این پروژه بر مبنای چند معیار مختلف بوده تا بتواند با مناظر منحصر به فرد، شرایط اقلیمی منطقه، برنامه اجرایی ساخت و ساز و عملکرد مصالح در برابر مکان پروژه پاسخگو باشد. چشم انداز ما این بود که اهداف تحقیقاتی خود در زمینه سیستم‌های معماری پاسخگو و سازگار با محیط را با معیارهایی که قبلا به آن اشاره کردیم، در یک جا جمع شوند.
L- شکل بودن این ساختمان باعث شده که منظره و ویوی شمالی، جنوبی و شرقی فوق العاده‌ای داشته باشد. باریک بودن فرم ساختمان باعث شده که نور طبیعی بیشتری به کل فضاهای داخلی نفوذ پیدا کند. این باریک بودن شکل بنا به نفع فضاهای اداری نیز بوده و از مناظر دوطرفه شمالی و جنوبی بهره‌مند شده‌اند. برای بهینه کردن و افزایش دادن منظره بیرون از داخل ساختمان، یک پوسته‌ی منحنی و شفاف در نظر گرفته شده است. برای حفاظت در برابر تابش مستقیم آفتاب به درون ساختمان لازم بود که نمای منحنی این بنا با یک جداره‌ی اقلیمی دوم مجهز شود. این جداره‌ی دوم شامل یک سیستم بادی است که مثل یه ماژول انفعالی برای فضای داخل ساختمان عمل می کند. استفاده از مصالح پلیمری ETFE (ای‌تی‌اف‌ای) که وزن سبکی دارند باعث کاهش 75 درصدی وزن کل سازه می شود. این کاهش وزن در مقایسه با وزن سازه‌ای است که با مصالح ساختمانی رایج و معمولی ساخته شده باشد. مصرف انرژی ساختمان طی مراحل ساخت و پس از آن به طرز چشمگیری کاهش یافته و این هم به نوبه‌ی خود به دلیل انتخاب مصالح و تکنیک‌های ساخت و ساز در این پروژه است.
جداره‌ی دوم دوباره به سمت عقب و بر روی خود تاب برداشته است تا سایبانی بسازد و سایه‌اش بر روی محوطه‌ی عمومی ساختمان که به سمت ورودی اصلی آن هدایت می شود، بیفتد. محوطه‌ی عمومی که در جلوی بنای اصلی قرار گرقته، به یک هایپرمارکت و بخش‌هایی دیگر از این دست که در درون ساختمان جای گرفته، دسترسی دارد. دسترسی راحت و فضای طبیعی و باز این محوطه باعث شده که یک فضای بیرونی مهمی ایجاد شود که در تهران می تواند گره از مشکلات شهری را تا حد زیادی از هم باز کند.

























منبع:1arc.ir
 
بالا