[معماری معاصرایران]:ايستگاه R1 مترو ميرداماد – تهران

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس
[FONT=tahoma, Helvetica, sans-serif]تهران -1382[/FONT]
در ايستگاه مترو R1 طراحي براساس يك پايانه قطار شهري انجام پذيرفته است و مي بايست پاسخگوي اين امر باشد . بدين منظور كه با توجه به حركت سريع قطار زيرزميني و توقفهاي كوتاه مدت درميسر اين ايستگاه ضمن پخش مسافرين درنقاط مختلف سطح مي بايست تمامي امكانات لازم جهت اين امر را مهيا نمايد .
اين ايستگاه درمجاورت اتوبان حقاني وبه عنوان شمالي ترين ايستگاه خط 1 مترو تا انجام توسعه آينده مسيرعمل مي نمايد و بعنوان يكي ازمهمترين مراكز شمالي شهرجهت ارتباط مسافرين با خطوط مترو مطرح گرديده است .
با توجه به اين امر كه قطارهاي زيرزميني به صورت يك وسيله نقليه عمومي كه درشهر درحال تردداست مي باشد لذا جهت طراحي معماري اين ايستگاه اين امردرنظر گرفته شده است كه با ايجاد سقفي تيره و تاريك و روشن نمودن بدنه ايستگاه ذهنيت شهردرشب را درمسافر ايجاد نمايد.
درفضاهاي داخلي براساس اين تفكر و جهت ايجاد فضاي روان ، سقفها ازجنس ورقهاي فلزي سوخدار وبه رنگ تيره ، بدنه ها تركيبي ازشيشه و سنگ گرانيت مشكي و با خطوط نوري هدايت كننده طراحي گرديده است .
ايجاد تركيب سقفها ، ورقهاي فلزي سوخدار تيره وشيشه هايي كه نوراني مي باشند خود نيز زيبايي خاصي به سالن فروش بليط و سالن تقسيم بخشيده است . تركيب سنگ گرانيت مشكي و شيشه در بدنه و ورقهاي فلزي سوراخدار باعث ايجاد فضاي مدرن دراين ايستگاه گرديده است و به حضورفن آوري درفضا تاكيد مي نمايد .

ايستگاه Q1 مترو همت – تهران
طرح معماري ايستگاه مترو Q1 با توجه به ذهنيتها و ويژگيهاي مربوط به يك ساختمان پايانه قطار شهري به نحوي طراحي گرديده كه پاسخگوي نيازهاي يك ايستگاه زيرزميني مترو بوده و دربرگيرنده تمامي امكاناتي است كه لازمه ويژگيهاي حركت قطارهاي شهري يعني حركت سريع با توقفهاي كوتاه مدت باشد .
ايستگاه Q1 (بيت رهبري )‌درمجاورت اتوبان همت ودرنقطه اي قرارگرفته است كه ازنظر موقعيت شهري بعنوان يك مركز ثقل شهري مطرح گردد.
تفكيك دسترسيها ازاين ايستگاه به نحوي صورت گرفته است كه ازبزرگراه همت ، راههاي ارتباطي لازم را جهت برقراري ارتباط مناسب با وروديهاي پايانه ، برقرار سازد كه اين امر بواسطه زيرگذر شمالي درطرح پيشنهادي و خروجي جنوبي موجود و همچنين ارتباط با پاركينگهاي طراحي شده درمحوطه شرقي ايستگاه تامين گرديده است .
فضاهاي داخلي بنا به گونه اي طراحي گرديده است كه با حركتي روان و با توسل به هدايت بصري نورهاي سقفي ، مسافر را پس از ورود به پايانه ، ازسالن فروش بليط بواسطه پله هاي ارتباطي به مقصد نهايي خود، يعني سكوها هدايت نمايد.
با استفاده همگن ازمصالح و تركيب رنگهاي گرم و تفكيك محدوده كاربرد مصالح درسقف و ديواره ها و كف، برخلوص و يكپارچگي فضاها افزوده است .
تركيب مناسب سنگهاي مرمر كه همانند يك اثر هنري دركنار يكديگر چيده شده است و ورقهاي سوراخدار فلزي وخطوط استيل بكاررفته درقرنيزها و همچنين استفاده ازشيشه هاي سندبلاست شده علاوه برافزودن به زيباييهاي بصري بنا . به نوآوري درطراحي جزئيات بنا و فن آوري بكاررفته درآن نيز تاكيد دارد .








منبع:www.njp-arch.com
 
بالا