معماری مسحورکننده اسلامی در نقاط مختلف ایران و جهان

m@hboubeh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

معماری در جهان اسلام یکی از بزرگترین جلوه‌های ظهور یک حقیقت هنری در کالبد مادی بشمار می‌رود. از لحاظ تاریخی معماری اولین هنری بشمار می‌آید که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار نموده، از طرف مسلمانان مورد استقبال قرار گیرد. معماری اسلامی، شیوه‌ای از معماری است که تحت تأثیر فرهنگ اسلامی بوجود آمده و دارای ویژگی هایی از قبیل گستره زمانی و گستره مکانی است و بعنوان یکی از موفق ترین شیوه‌های معماری در تاریخ معماری جهان بوده و با تعاریفی از قبیل زیبا، شگفت انگیز و پرشکوه قابل بازشناسی است.

تاقها، کاشی های موزائیکی و گنبدهای مدور از ویژگیهای ساختاریِ معماری اسلامی خصوصا در ایران است. قدمت معماری ایرانی به 5000 سال پیش از میلاد باز می گردد و بر معماری کشورهای هند، ترکیه و تاجیکستان تا زنگبار تاثیر شگرف گذاشته است. ساختمانها و مجموعه های متنوعی از قبیل مساجد، آرامگاهها، بازارها، پلها و قصرها از زمانهای قدیم و از دوران باستان باقی مانده اند. ایرانیان می دانستند که چگونه ساختمانهای بلند دارای فضای درونی گسترده بسازند و عبادتگاه هایشان همواره در تناسب و هماهنگ با عقاید و طبیعت اطرافشان بوده است. معماری مساجد در ایران از منطقه ای به منطقه دیگر تفاوت می کند که این تفاوتها ناشی از ساختارهای هندسی، مصالح و سبکهای مخصوص به هر محل است. این مساجد اغلب دارای ساختارهای بسیار پیچیده هستند که در آنها از تنوع رنگها، کاشی کاری و طرحهای نمادین استفاده شده است. گنبد مساجد با منعکس کردن نور خورشید، همچون یاقوتی فیروزه ای بر بام مساجد می درخشد و مسافرانی که از جاده ابریشم وارد ایران شده و از این راه گذر میکنند، قادرند از کیلومترها دورتر، این گنبدهای درخشان را ببینند.

مساجد نیز به نوبه خود عامل تجلی‌بخش قسمت مهمی از معماری و تاریخ اسلامی شهرهای دنیا را تشیکل می دهند که هر بیننده مسلمان و غیرمسلمانی را مجذوب می کنند، آشنایی با این تاریخ، عامل بالندگی به فرهنگ، تاریخ و هنر اسلامی ایرانی است. مساجد بسیار مدرنی در سرتاسر جهان در دهه گذشته ساخته شده اند که شاهکار مطلق هنر معماری اند که ایران اسلامی در این راستا نقش ارزنده ای را ایفا می کند و بناهای نفیس متعددی را می توانیم در ایران نام ببریم. در ادامه ایمیل نمونه هایی تصویری از معماری شگفت انگیز اسلامی در دنیا را می بینیم.



حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، قم، ایران




مسجد نصیر الملک، شیراز، ایران




مسجد نصیر الملک، شیراز، ایران




مسجد نصیر الملک، شیراز، ایران




مسجد شیخ لطف الله، اصفهان، ایران




مسجد وکیل، شیراز، ایران




مسجد شاه اصفهان، اصفهان، ایران




مسجد جلیل خیاط، اربیل، عراق


 

m@hboubeh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

مسجد سلطان احمد بن قلاوون، قاهره، مصر




سقف آرامگاه باشکوه تاج محل، هند




حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، قم، ایران




مسجد جامع اصفهان، اصفهان، ایران




مسجد شیخ لطف الله، اصفهان، ایران




مسجد نصیر الملک، شیراز، ایران




سقف بنایی اسلامی در شیراز، ایران




مسجد شیخ زاید، ابوظبی، امارات متحده عربی




مسجد وزیر خان، لاهور، پاکستان




مسجد نصیر الملک، شیراز، ایران




مسجد نصیر الملک، شیراز، ایران




نقشبند آرامگاه بهاء الدین، بخارا، ازبکستان


 

Similar threads

بالا