معماری غرب(ریشه ها و مفاهیم)

*fatemeh67*

عضو جدید
خلاصه کتاب

file:///C:/Users/MYPC~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.png

معماری غرب



خلاصه از صفحه266 تا382
خاستگاه های هنری معماری مدرن:

هنر انتزاعی
شکل گیری هنر انتزاعی در اوایل قرن بیستم و مهم ترین دستاورد هنری مدرن است.اصل این هنر رهایی یکباره از کالبد هنر رسمی است .اگر تغییر از شیوه ای به شیوه دیگر را حرکتی تدریجی در نطر بگیریم هنر انتزاعی جهشی به فراسوی این حرکت و ظهور تفکری از بطن حرکت مادی و تولد معنویت مجدد درهنر است.هنر انتزاعی در واقع شیوه ای کاملا فرمالیستی بود که از درون گرایش اکسپرسیونیستی سر برآورد و به ناب ترین جریان مدرنیستی تبدیل شد.( بانی مسعود، 267:1392)
هنر کوبیسم
می توان هنر کوبیسم را محصول نگرش خردگرایانه به جهان دانست موضوع اصلی این هنر طبیعت بی جان است این هنر بدون اینکه از پرسپکتیو استفاده کند اجسام و احجام در سطح دو بعدی به تصویر می کشید.(همان:267)
فوتوریسم
در جنبش فوتوریسم حرکت مطرح است. در این جنبش برای تجسم پویایی باید به نور و حرکت تأکیدنمود درآثارهنرمندان فتوریست میتوان سرعت وپیشرفت و تهاجم را دید این هنرمندان میکوشیدند تا فضا را به گونه ای مجسم نمایند که ناظر خود را در مرکز تصویر حس کند.جنبش فتوریسم توسط انتونیوسانت الیا در سال 1914 وارد حیطه معماری شد (همان:267-269)
کنستروکتیویسم
جنبش کنستروکتیویسم رهنمود های آن ساختن هنر بود و اصطلاح کنستروکتیویسم یا ساخت گرایی از همین رهنمود ریشه گرفت.اصیل ترین کار کنستروکتیویسم بنای بین الملل سوم اثر ولادیمیر تاتلین که نماد آن قدرت آرمان های یک اتحاد جهانی است.یک ساختمان مارپیچی به صورت مخروط ناقص مورب با سه بدنه دوار در حول محور مرکزی طراحی شده است.دیدگاه تاتلین این بود که فرم باید از عملکرد تبعیت کند.ـ(همان271-269)
ده استیل:
نظریه موندریان هنر باید طبیعت زدایی شود.هنرمندان جنبش ده استیل به دنبال یافتن قوانین تعادل وهماهنگی بودند به گونه ای که بتوانند بااجتماع وهنرقابل انطباق باشند.عناصرهنری بااستفاده ازخطوط راست,زوایای قائم ورنگ های پایه محدود می شود.ازمهمترین آثاراین جنبش خانه شرودراشاره نمود.(همان:272)
باوهاوس
رسالت باوهاوس این بودکه نوع جدیدی از هنر ومعماری رامتناسب با اهداف ودیدگاه مدرن توسعه دهند. فلسفه ای که والترگروپیوس به باوهاوس برد به رابطه میان طراحی وتولیدصنعتی ، میان هنرومهندسی مربوط می شد.(همان: 273-276)
مدرنیسم هنری
جنبشی است که درسالهای 1890تا1940دراروپا به راه افتاد ونه تنهادرحیطه هنربلکه درتمام جهان زندگی اروپاییشان اثرگذاربوده است.
مدرنیسم ومدرنیته تفاوت دارد.مدرنیته محوریت بخشیدن به عقل انسانی درتمام شئونات مذهب وطبیعت واموراقتصادی وملی درحالیکه مدرنیسم اشاره به نهضت های زیبایی شناسی قرن بیستم دارد.مدرنیسم درمعماری درقالب سبک بین الملی ظاهرشد.این سبک درپی نوآوری درفرآیندساخت وساز و نفی محیطهای سنتی بود که درآن ساخت وساز از قواعد یکسانی تبعیت می نماید و از مواد جدید (فولاد،بتن،شیشه)استفاده می کرد. (همان:277)


پیشتازان مدرنیسم
آدولف لوس:
درسنگ تراشی متبحر وآشنا به مکتب شیکاگو و به عنوان نظریه پردازمعماری مدرن مطرح بود. او در مقاله تزئین جنایت،حذف تزئینات را باعث پیشرفت وتحول فرهنگی داشته وبراین عقیده بودکه اشیا کاربردی نیاز به تزئینات ندارد معماری راهنرنمی دانست وتمام تلاش خود را به کاربست تا نشان بدهد فرم وقتی زیباست که منعکس کننده کارخویش باشد.نمودعینی نظرات اورامی توان درپروژه های ساخته شده او مشاهده کرد. از بهترین این پروژه ها خانه اشتانیر وساختمان اداره مرکزی گولدسن وزالاچ وروین می باشدکه عموما سطوحی سفید و بدون تزئین داشته و از مصالحی خوش پرداخت وسطوحی صیقلی استفاده میکرد که ازاین رو با کارهای لوکوربوزیه مقایسه می شد.(همان:277-279)
لوکوربوزیه:
مجموعه مقالاتی به نام به سوی یک معماری داردکه درآن وظیفه نسل خویش را تفکر مجدد درباره معنای معماری برای عصرجدید می دانست، ماشین جایگاه خاصی دراندیشه های اودارد وماشین را بزرگترین دستاورد بشر و به عنوان الگوی ذهنی که اصول طراحی معماری مدرن ازآن منتج شده می دانست.
نظریه معماری_ماشین:
دیدگاه رایت دراین مورد نگرشی عام به تکنولوژی وماشین است ولی ازدیدگاهی خاص یکی ازشاخه های مدرنیسم بوده که کارکرد بنا را تعیین کننده فرم آن یعنی عملکردگرایی می داند،ازپروژه های او خانه دم_ایتو را می توان نام برد که دارای ساختار اسکلتی جهت آزادسازی فضا از یوغ دیوارهای باربر می باشد واز بتن مسلح ساخته شده است.درمعماری لوکوربوزیه فضا به صورت یک جریان سیال و روشن وبا تنوع زیاد و نامحدود درتمامی بنا حضور دارد. ازدیگرپروژه های او طرح نسخه دوم خانه شیروئان می باشد که درآن از بام به عنوان حیاط و از پایه هایی آزاد که ساختمان برروی آن قرار می گیرد استفاده شده است.
ویلاساووآ دیگرپروژه مهم لوکوربوزیه است.طرح این ویلا نشان دهنده مطالعات لوکوربوزیه تحت عنوان پنج نکته یک معماری جدید می باشد که عبارتنداز:
1)پیلوتی ها: خانه روی ستون
2)باغچه های پشت بام: اجرای بام های یک دست با بتن مسلح
3)پلان آزاد: تاکنون پلان در قید دیوارهای باربر بود که بتون مسلح پلان آزاد را به ارمغان آورد.
4)پنجره های نواری(افقی): با وجود بتن مسلح پنجره ها از یک طرف به طرف دیگر نما حرکت کنند.
5)نمای آزاد
ویلاساووآ به معنای واقعی کلمه،مظهر(فضا_زمان)است.
آپارتمان های مارسی از دیگر پروژه های لوکوربوزیه است که نشان می دهد برای لوکوربوزیه معماری وشهرسازی جدایی ناپذیرند.نمازخانه نوتردام_دو_اّ دیگر اثر لوکوربوزیه بوده که در طرح آن از فرم های منحنی استفاده نموده که حجم نهایی ساختمان محصول آنهاست.نظارت وطراحی شهرجدید چندیگره در هند از دیگر پروژه های لوکوربوزیه است که در آن نظریه هفت راه (شبکه ای از راههای سریع با اهمیت های متفاوت که یکدیگر را در زاویه های قائم قطع می کنند)اعمال نمود.(همان: 288-279)
میراث داران مدرنیسم
لودویگ میس وان در روهه:
شعار معروف او(هرچه کمتر بهتر)است .اولین پروژه وی خانه آلویس ریل بعد از آن خانه ییلاقی آجری وییلاقی بتنی است که در خانه های ییلاقی پلان آزادوفضای سیال را تجربه کرد او چندین آسمان خراش طراحی کرد که ایده ای متضاد با سبک آسمان خراش های مکتب شیگاگورا مطرح کرد.آسمان خراش های مکتب شیگاگو سازه های فولادی را در لفافی از آجرو سفال می پوشاند ولی میس در طرح های خود ترجیح داد سازه ساختمان به صورت نمایان وشفاف خود را در نماهای ساختمان نشان دهد.ساختمان شرکت سیگوم که میس آن را با همکاری جانسن طراحی واجرا نمود بیانیه میس در حیطه ساختمانهای بلند است.
گالری ملی مدرن برلین جزء آخرین کارهای میس است که در نهایت اعجاز در معماری وسازه طراحی شده است.(همان: 288-298)

لویی کان:
لویی کان به سمت معماری کلاسیک گرایش یافت از مهمترین کارهای وی مرکز پژوهشی پزشکی آلفرد نیوتن ریچاردز در دانشگاه پنسیلوینیا،مجموعه ساختمان های آزمایشگاه انستیتوی سالک در لافویا واقع در کالیفرنیا،ساختمان موزه ی هنری کیمبل،.....(همان: 298-304)
میراث معماری مدرن
این میراث را می توان در فاصله زمانی جنگ جهانی اول و دوم جست وجو نمود.
سیام: مخفف(کنگره بین المللی معماری مدرن)
اولین سیام:در سوئیس با همکاری لوکوربوزیه و زیگفریدگیریون و رساله مهم ارائه راهکارهای عملی جهت همسو کردن معماری با واقعیت های اجتماعی است.
دومین سیام: در فرانکسفورت مهم ترین موضوع آن بحث (مسکن حداقل)
سومین سیام: در بلژیک با عنوان (استفاده بهینه از زمین)
چهارمین سیام: در کشتی پاتری ملی مسافرتی از مارسی به آتن با عنوان (شهر کارکردی)
اهداف اصلی منشور آتن: ایجاد تعادل بین نیاز فردی و جمعی،تسلط محوطه سازی بر ساختمان وفضای سبز_شرایط آب وهوایی،عایق سازی وتهویه،جداسازی ورفع درهم تنیدگی،تشکیل چهار عملکرد اصلی شهر(زندگی،کار،تفریح،حمل ونقل)
پنجمین سیام:در پاریس،موضوع اصلی کنگره(محل سکونت وتفریح)
ششمین سیام: در انگلستان،موضوع اصلی کنگره (زیبایی شناسی در معماری)
هفتمین سیام:در برگامو،(بحث عمدتأ با موضوعات آزاد پرداخت).
هشتمین سیام: در لندن،( قلب شهر با تأکید خاص بر حق عابر پیاده)
نهمین سیام:با عنوان (محیط طبیعی انسان)
دهمین سیام:مهمترین موضوع (محیط زندگی انسان )وبعد از این ،سیام منحل شد.(همان: 305-306)
سبک بین المللی:
در این سبک ایده جدیدی همسو با تکنولوژی وعملکرد ساختمان مطرح شده است. سبک بین الملل فرم ها به صورت پوسته ای نازک و بی وزن از شیشه وگچ تأکید خاص شده است. این گونه ساختمان ها تأکید بر کاربرد و کارکرد دارد. این طرح ها کارکردگرایی خود ،تابع عنصر زیبایی شناسی در معماری است. بیشترین تأکید را مشخصا بر حجم در برابر جرم،انتظام و قاعده مندی در برابر تقارن وتناظر ودسته بندی وتنظیم جزئیات در برابر استفاده از تزئینات قائل هستند.
والترگروپیوس: این بنا ها را ساختمان های شفافوطرح هایی به صراحت شکل یافتهمی دانست که در آنها هر جزء به طرز طبیعی در حجم جامع کل ،محو می شود.(همان: 306ـ307)
مینیمالیسم:
این هنر در توصیف سبکی به کار می رود که ویژگی آن بی پیرایگی فوق العاده شکل بندی های هندسی ساده وبهره گیری از مواد ومصالح صنعتی است . از طرفی هنر مینیمال را هنر مصنوع نامید.
شعار معروف معماری مینیمالیسم (هر چه کمتر بهتر!)معماران این هنر ایده سازه ی شفاف، سیالیت ،و فقدان مرز بین فضای درون وبیرون به وسیله دیوار های غیر سازه ای و استفاده از مصالح،بتن،آهن وپرهیز از تزئینات را از کار های میس وان در روهه آموختند.
فیلیپ جانسن که پیرو اندیشه های میس وان در روهه بود و او را استاد بزرگ عنوان می کرد.
تادائو آندو معمار ژاپن که دیدگاه لوکوربوزیه نسبت به معماری داشت که می توان آن را لوکوربوزیه ی بودایی شده با گرایش مینیمالیسم نامید.کارهای او توازن معماری با طبیعت و پرداختن به مفاهیم متافیزیکی است . موزه هنرفورت ورث از نمونه آثار اوست.
ژاک هرتسوگ معمار مینیمالیسم با گرایش اکسپر سیونیستی نامید.ساختمان گالری هنر گوس از نمونه آثار اوست .(همان: 307ـ310)

های تک
های تک معماری با تکنولوژی برتراست که به گفته میس وان در روهه معماری باید همسو با تکنولوژی روز شکل گیرد که شعار محوری،های تک شد.مشخصه مهم ساختمان های این سبک،سبکی وزن ساختمان و استفاده از مصالح وتکنولوژی پیشرفته دانست که می توان به گنبد های ژئودزی اشاره کرد.
از معماران این سبک می توان ریچارد راجرز و رنتسو پیانو را نماد معماری های تک قلمداد کرد.دیگر معمار مهم معماری های تک نورمن فاستر اشاره نمود.برای وی فرایند طراحی ساختمان مهم تر از محصول و صورت نهایی آن است. مهم ترین کارهای وی دفتر مرکزی بانک هنگ کنگ و شانگ های در هنگ کنگ اشاره کرد.(همان:311-317)
پست مدرنیسم
از نظر چارلزجنکس معماری پست مدرنیسم عبارت است از کنارهم قراردادن دموکراتیک سلیقه ها وجهان بینی ها و پاسخی به این واقعیت که ما بیشتردر فرهنگ جهانی و متکثر گزینش ها، زندگی می کنیم تا در فرهنگ یکسانی و یکنواختی تحمیلی.(همان: 319-320)
اولین مدافع پست مدرن رابرت ونتوری ،معماری پست مدرنیسم را این طور تعریف کرد:(معماری،ساختمانی است با تزئینات روی آن)ونتوری نظریه میس وان در روهه را که (هرچه کمتر بهتر)رد کرد وشعار (هر جه کمتر،ملال آور تر)را بیان نمود و معتقد است از طراحی ساختمان باید بیشتر ارتباط و معنا باشد نه تکامل و کارایی.(همان: 320ـ322)
دومین مدافع پست مدرن مایکل گریوز است . از مهمترین پروژه های گریوز ساختمان خدمات عمومی پرتلند که برگرفته از معماری کلاسیک (تاج قوس ها)که یاد اور معماری معابد مصری است.(همان: 323ـ324) ساختمان شرکت تلفن و تلگراف آمریکا معروف (ای تی اندتی)که توسط فیلیپ جانسن طراحی شده است. این ساختمان تلفیقی از معماری کلاسیک،معماری رنسانس وآردکو است دربالای این آسمان خراش تقریبا مستطیلی شکل که نمونه سبک بین المللی است،سنتوری شکسته که به سبک معماری کلاسیک ساخته شده ونمای ساختمان سبک رنسانسی دارد و طراحی داخلی آن سبک رومی وتزئینات معماری به سبک نئوکلاسیک و حتی ورودی ساختمان به شیوه رنسانسی به الهام از نمازخانه پاتسی ساخته شده است وشعار جانسون (هم این/هم آن)که در پی آن بود که ساختمان بیانگر معنایی متفاوتی باشد.(همان: 326)
همسوی مدرنیسم با معماری کلاسیک را می توان در کارهای جیمز استرلینگ مشاهده کرد.ویژگی مهم کارهای وی طراحی با فرم کلاسیک بدون رعایت اصول کلاسیک است مفاهیم کلاسیک ظاهری مدرن مهم ترین کارهای استرلینگ ساختمان تئاتر و نمایشگاه ایالتی است.(همان:326-327)
نئوکلاسیک
دمتری پرفوریوس نظریه پرداز این گرایش (نئوکلاسیک سبک نیست بلکه مفاهیم جاودانگی در دل خود دارد که با سپری شدن دوران نه از بین می روند ونه به کهنگی می گرایند.)در حیطه ی نئوکلاسیک آشتی مفاهیم کلاسیک با بومی گرایی است تمام ساختمان با اولویت قرار دادن مصالح و فرم های بومی طراحی شده و در اکثر موارد از تیپولوژی واحدی تبعیت می کند. تلفیق معماری کلاسیک با معماری بومی است .
کتابخانه واشینگتن در شیکاگو تکنولوژی مدرنی در قالب کلاسیک حجم آن شبیه بناهای رنسانسی و عناصر مکتب شیکاگو طراحی شده است.(همان: 329ـ332)
دیکانستراکشن:
ژاک دریدا شخصیت اصلی معماری دیکانستراکشن است.دیکانستراکشن در جستجو نقاطی است که ساختار در آن متزلزل شود وقتی ساختار یک نظام دیکانستراک می شود دیگر مرکز اجرا را در جای ثابتی نگه نمی دارد وتقابل های دو تایی از میان بر می خیزند. این تلاش برای از بین بردن مرکز نیست بلکه تلاش دارد که یک مرکز دیگر را جایگزین سازد.(همان: 333)
پیترآیزنفن،برنارد چومی،دانیل لیبسکینز نگرش متفاوت بر مبانی معماری داشتند مدافعین معماری دیکانشن محسوب می شوند.
از نظر آیزنفن معماری پر از ظرافت های تناقض گراست. از آثار آیزلفن خانه شماره یک وشش،آپارتمان مسکونی IBA و... اشاره کرد .(همان: 333-336)
برنارد چومی سعی نمود معماری را با فلسفه آشتی دهد. از مهم ترین آثار چومی پارک دولاوی یت در پاریس است. برنامه پارک پیجیده بود که طرح پارک از روی هم قرار گیری سه سیستم منظم کاملا متفاوت تشکیل می شود: نقاط، خطوط، سطوح (همان: 337ـ338)
دانیل لیبسکینز بر ضد تفکر کلاسیک بود و از آثار مهم او موزه یهود است.خط مهم ترین عنصر معماری دانیل است از این رو طرح موزه او را بین الخطوط نامیدند.(همان: 339)
زاهاحدید معماری او همخوانی خاصی با معماری دیکانستراکشن دارد ولی مبانی معماری وی در جنبش های آوانگارد اروپا نظیر کنستروکتیویسم،سوپرماتیسم،ده استیل و هنر انتزاعی است.یکی از موفق ترین کار وی ایسگاه آتش نشانی شهر، دانشگاهی ویترا است. ساختار طرح وی به صورت یک سری دیوار های خطی ولایه لایه شکل گرفت.(همان: 340ـ341)
یکی از گروه های مهم معماری دیکانستراکشن گروه کوپ هیمل بلاو است و شیوع معماری آنها معماری باز است.یعنی ساکنان را در کاربرد آن محدود نسازد.از موفق ترین کار این گروه مجموعه سینماهای یواف ایUFA در آلمان است.(همان: 342)
اکوتک
معماری اکوتک می توان به بحران زیست محیطی وجنبش سبز جهان قلمداد کرد.معماری اکوتک دوهدف تکنولوژی و اهداف انسانی را کنار هم آورد وایجاد رابطه ای انسانی اعتبار معنوی بخشید و بناهای این معماری را(ساختمان سبز)می نامند.(همان: 345)
کن سینگ یکی از معماران اکوتک که از نظر سینگ طراحی پایدار همان طراحی اکولوژی است.مناره ی مزینیاگا یکی از مهمترین کارهای سینگ است. در طراحی این بنا اقلیم منطقه و ایده ی حیاط آسمانی در نظر گرفته شده است.(همان: 346)
نورمن فاستر روش کار او توجه به سازماندهی عناصر شکل گیری معماری در نظام بوم شناختی بود.ساختمان دفتر مرکزی کومرتس بانک اولین برج اداری جهان است که با تاکید بر ویژگی های بوم شناختی طراحی شده است.ساختمان اداره ی مرکزی شرکت بیمه ی سوئیس ره از دیگر آثار نورمن فاستر اولین برج اکولوژیکی است.(همان: 346-350)
ریچارد راجرزطرح های وی احداث ساختمان انعطاف پذیر و سازگار با اقلیم و طبیعت جغرافیایی است. از طرح های ریچارد می توان به دادگاه مرکزی شهر بوردو اشاره کرد.(همان:350)
رنتسو پیانو: توجه به طبیعت،سایت،کشف اصل استقراری نهفته در سایت و رابطه انسان با معماری را دارد. از کارهای مهم پیانو می توان مرکز فرهنگی ژان-ماری جیبائو نام برد. آن چه پیانو بعنوان مجموعه فرهنگی در نومه آ خلق کرد از لحاظ فرم، نمادین وبه لحاظ عملکردی،واقع گرایانه میباشد.(همان:352-354)
یکی از پروژه های نیکلاس گریمشو،پروژه ایدن است.در این پروژه رابطه زنده وپویا بین گیاهان وفرهنگ ملل مختلف است. ایده اصلی طراحی پروژه رابطه پیچیده بین انسان وطبیعت است وبراساس هندسه ارگانیک طراحی شده است.(همان: 354-356)
نئومدرن:
آنچه در کارهای معماران نئومدرن حائز اهمیت است گذر از اهداف جهان بینی مدرن ورسیدن به فرم جدیدی که ماهیتأ با معماری مدرن تفاوت دارد.(همان:357)
ریچارد مایز: بعنوان رهبر گروه سفید معرفی میشود .مهمترین پروژه او که اعتبار جهانی دارد،طرح خانه اسمیت است ودیگر طرح او مرکز پال گتی میباشد.(همان: 358-360)
مایکل گریوز:از طرحهای مهم او خانه هانسلمن و ساختمان الحاقی بنا سراف را میتوان اشاره کرد.خانه هانسلمن به جنبه کارکردی آن توجه کرد واز لحاظ علائم شباهت خاصی به سبک لوکوربوزیه دارد.
(همان: 361)
معتبرترین معمار نئو مدرن رم کلهاس است.از پروژه های او میتوان ویلای دال آوا وساختمان همایش لیل وکتابخانه مرکزی سئیل اشاره کرد.(همان: 362-367)
استیون هول:استاد مسلم طراحی با نور وسایه است.از مهمترین پروژه های او خانه استرتو در تگزاس است که با مفاهیم بنیادین موسیقی ومعماری طراحی شده است.هول در این مجموعه فضای سیال را نمایش می دهد.از دیگر پروژه های هول موزه هنر هلسینکی می باشد.هدف از طراحی این موزه تعریف عملکرد ومفاهیم بکاررفته است.طرح موزه از تلفیق 3 محور شهرودو محور فرهنگ وطبیعت تشکیل شده است.حرکت در داخل بنا یک سفر درونگراست.(همان: 367-371)
سوپر مدرن
فضای مجازی اینترنت وروند دیجیتالی از مشخصه های این سبک است.(همان:373)
موزه گوگنهایم فرانک گری یکی از مهمترین پروژه هایی است که توسط رئیکرد کامپیوتر ومعماری طراحی شده است.فرانک گری توسط سالن کنسرت والت دیزنی یکی از کارهای معماری سوپر مدرن را خلق کرد.طرح بنا دارای سیالیت فرم واتصالات متعدد وترکیبات چندگانه است.(همان: 374-377)
طرح شهر فرهنگی گالیثیا مهمترین طرح پیتر آیزنمن است.فرم اصلی طرح براساس توپوگرافی زمین بازسازی شده است.(همان: 377)
پاویون آب شیرین وپاویون آب شور جزاولین اقدامات معماری مجازی که توسط گروه ناکس در هلند طراحی وساخته شد. بنا به نوشته طراحان این پاویون در اینجا تمام جهت یابی ها واحساسات ناظرین واژگون می شود.(همان: 378-380)
پایانه بین المللی یوکوهاما توسط فرشید موسوی وآلخاندرو سائراپولو طراحی شد.فرم در پایانه چندان اهمیت ندارد.آنها این طرح را اسکله بدون بازگشت نامیدند وطراحی اسکله با حرکت وسیال وبدون مکث بوده است.(همان: 380-382)




کتاب معماری غرب
 

*fatemeh67*

عضو جدید
کتاب معماری غرب
خلاصه قسمت اول کتاب
بین النهرین:
نخستین مناطق روستایی که تمدن شهری بر آنها بنا نهاده شد بین النهرین و بحر بودند. این زمان تقریبا مصادف با هزاره چهارم پیش از میلاد است. بین النهرین به سرزمین واقع در میان دو رود (دجله و فرات) اطلاق می شود.
سومر:
سومریان نخستین مردمی بودند که تمدن را بنا نهادند. گویا ابتدا در کشورهای کوهستان (احتمالا ایران)میزیستند و سپس به جنوب بین النهرین مهاجرت می کنند و احتمالا در انجا جمعیتی روستایی را به اطاعت از خود درمی آوردند. در هزاره چهارم حدود 12 شهر سومری و شاید هم بیشتر، در قسمت شمالی دجله و فرات بوجود می ایند که هریک بر گرد معبدی ساخته میشودند.در این سرزمین که کمتر سنگ وجود داشت و فاقد الوار به اندازه کافی بود تنها مصالح ساختمانی که از طبیعت بدست می آمد گل و نی بود.سومری ها برای حفاظت بیشتر بخش بیرونی خانه های خود را با لایه های ضخیمی از گل می پوشاندند.معماران بین النهرین در کار معماری از اتاق زدن و ساختن بناهای تلقدار هم اطلاع داشتند .منتها اهمیت این نوع سازه سه هزار سال بعد یعنی در زمان تمدن اتروریا و روم شناخته می شود.
زیگورات:
مشهورترین اثر تمدن سومر زیگورات است.زیگوراتها احتمالا به این منظور برافراشته شدند تا خدایانشان محل سکونتی شبیه به کوه هایی که در اصل از آنجا آمده بودند داشته باشند.یکی از قدیمی ترین زیگوراتهای تمدن سومر زیگورات آنو است.تمدن سومر زیگورات را وامدار معماری قبل از خود یعنی دوره اوروک منطقه ای بین بغداد و بحره ی کنونی است.این معبد بخاطر استفاده گچ در دیوارهای آن به معبد سفید معروف است.معبد سفید بلندترین نقطه در زیگورات آنواست.یکی از معروفترین زیگوراتهای تمدن سومر زیگورات اور است.این زیگورات مدت ها بعد در دوره پادشاهی جدید سومر زمانی که سومریان با سقوط امپراطوری ...دیگر بار به قدرت رسید بنا شد.بقایای شهر اور یکی از مهمترین شهرهای دوره اوروک – چنین مینماید که ویژگی برجسته شهر پرستشگاهی بوده که برفراز قطعه زمینی مرتفع و مسطح قرار داشته است.چهاگوشه زیگورات رو به چهار جهت اصلی استو سطح بدنه آن با پشت بندهای منظم تزئین شده است.عمده مصالح بکار رفته خشت خام است و چون این ماده از نظر ساخت و رنگ زیبا نیست معماران دیوارها را بوسیله برجستگی ها و فرو رفتگیهایی با فواصل معین آراسته اند.
آشور:
حدود قرن ششم قبل از میلاد آشوری ها امپراطوری تازه ای تاسیس کردند و قلمروی حکومتی خویش را بر تمامی بین النهرین گستراندند. تمدن آشور اساسا تمدنی شهری بود.
ارگ شروکین II:
یکی از بناهای مهم تمدن آشور ارگ سلطنتی شروکینII موسوم به "دور شروکین" (خراسان کنونی) در عراق است. هرچند که تمامی حیاط های مجموعه از یک الگوی هندسی پیروی می نمایند.ولی چشم انداز کلی ارگ نامتقارن طراحی شده است.دیوار دوسوی راهروی دروازه ها را با تخته سنگهای آهکی پوشانده بودند و این امر تا حد زیادی از خرابی دیوار بر اثر اصابت بدنه ارابه ها و دیگر و سایل حمل و نقل جلوگیری می کرد.از دیگر عناصر مهم این دروازه ها لاماسوها بودند که.لاماسوها تندیس های سنگی دو گاو بالدار غول پیکر با سر آدم بودند که از شهر و کاخ های پادشاهان آشوری و عمدتا بین النهرین محافظت می کردند.
بابل جدید:
آنچه این دوران کوتاه را در تاریخ جهان مهم مینماید بیشتر به سبب شهرت معماری ان است.بختنصور کاخی باشکوه و زیگوراتی برپا داشت.این زیگورات هم "برج بابل" است که در کتاب مقدس به ان اشاره شده است.همچنین وی تاسیسات و بناهای مهمی از جمله هشت دروازه عظیم و باروی مستحکم در شهر بابل ساخت.
شهر بابل:
مهمترین یادمان دوران بابل جدید معماری خود شهر بابل، بناها ، تاسیسات و سازه های وابسته به ان بود.شهر بابل تقریبا به شکل چهارگوش بوده است. رود فرات که اکنون از کنار ویرانه های این شهر میگذرد در ان زمان شهر را به دوبخش تقسیم میکرده است. مهمترین قسمت شهر در مرکز دیوار شمالی قرار داشت. این قسمت به شکل دژ مستحکمی بود که کاخ اصلی درون آن قرار داشت.صحن مقدس زیگورات محوطه ای وسیع و دارای دوازده دروازه بود.این زیگورات ورای هفت طبقه و بر بالای هفتمین طبقه معبدی برپا بود که سطح آن با آجرهای لعابی به رنگ آبی تزئین شده بود.هشت دروازه که هرکدام به نام یکی از خدایان نامگذاری شده بود.دروازه شمال غربی مهمترین دروازه شهر بود که با راهی تشریفاتی به درون شهر مرتبط میشد که وقف الهه بابل ایشتار بود.جالبترین جنبه دروازه ایشتار تزئینات باشکوه آن است.تمامی آجرهای این دروازه روکش لعابی داشته و با تزئینات هندسی و نقش های برجسته گاو نر، بز و اژدها آرایش شده بودند.
عیلام:
همسو با تمدن سومر در بین النهرین در منطقه جنوب غربی ایران تمدنی بنیان گذاری شد که اولین دوست مرکزی در جنوب غربی ایران بود و منشا شکوفایی هنرهای مختلف بود.تمدنی که خود را "سرزمین خدا" مینامید. نخستین قوم ساکن جنوب ایران(کمابیش شامل سرستان ،خوزستان و بخشی از جلگه جنوب شرقی بین النهرین) که هویت تاریخی یافتند و صاحب زبان، دین و فرهنگ متمایزی گردیدند عیلامیان سخت کوش بودند. زیگورات چغازنبیل در وسط شهر "دوراونتاشی" قرار دارد که بزرگترین تمدن محفوظ مانده معماری عیلامی محسوب میشود. عیلامی ها قاعدتا در تزئین معبد زیگورات میبایست از آجرهای لعابی فیروزه ای رنگ مربع شکل استفاده کرده باشند چرا که بقایای این آجرها به وفور در ... زیگورات بجای مانده است ظاهرا این شیوه تزئین ویژه عیلامی ها بوده است و آنها نخستین کسانی بودند که استفاده از آجرهای لعابی در تزئین نما را در خاورمیانه ابداع نمودند.
فصل دوم: مصر
مصطبه: ابتدایی ترین صورت مقبره ی مصری را مصطبه می نامند. الگوی اولیه ساخت این آرامگاه ها از فرم کوههای دوره ی نیل و یا از تپه های خاکی یا سنگی مقبره های دوره پیش از پادشاهی مصر گرفته شده است. قدیمی ترین این آرامگاه ها در سایت جیزه و در گورستان باستانی این منطقه ممفیس در نزدیکی سقاره قرار دارد و عمدتا از خشت گلی و روکش سنگی ساخته شده، بطوریکه بناها در امتداد چهار جهت جغرافیایی قرار گرفته و دور تا دور آن بصورت شبکه ای شطرنجی خیابان بندی می شد. محل مقبره به گونه ای تعیین می شد که هم از سیلاب های سالیانه در امان بماند و هم در سمت غرب شهر که شامگاهان خورشید در آنجا غروب می کرد قرار داشته باشد و چنین تصور می شد سفر مردگان به عالم دیگر از همان جانب آغاز می شود. در کاذبی رو به شرق داشت که معمولا نام و عناوین صاحب قبر بر روی آن نوشته می شد.
هرم پلکانی زوسر: فرم تحول یافته مصطبه های قدیمی است که بدست معمار مصری، ایمحوتپ در سایت مقدس سقاره انجام شده است. ایمحوتپ برای بقایای آرامگاه زوسر تصمیم گرفت به جای خشت گلی از سنگ استفاده کند. این مقبره نخستین بنای سنگی عظیم در جهان به شمار می رود.
اهرام سه گانه: آرامگاه های ابدی فراعنه اهرام سنگی بسیار بزرگی بودند که مهمترین وظیفه آنها نگهداری از پیکره مومیایی شده فرعون و اشیای آیینی بود. این اهرام در منطقه جیزه واقع در غرب رود نیل قرار دارند. مدخل ورودی این اهرام از سمت نمای شمالی آنهاست و دهلیزها با چنان شیبی رو به پایین احداث شده اند که از درون هرم بتوان ستاره قطبی را دید.پیش درامد ساخت اهرام سه گانه سایت جیزه ،هرم پادشاهی فدوم است. آنچه معماری این اهرام (هرم پلکانی زوسر و هرم فدوم) را از اهرام سه گانه جدا می کند، بدون در نظر گرفتن فرم آنها قرار گیری اتاقکهای تدفین در زیرزمین به جای قرارگرفتن آن در نقطه ای نزدیک به مرکز هرم است و این بزرگترین تحولی بود که معماری مصطبه را از معماری هرم جدا می ساخت.
هرم پادشاهی خوفو، مهمترین و بزرگترین هرمی است که در سایت مقدس جیزه ساخته شده است. این بناها در هرم خوفو عبارت بودند از : اتاقک تدفین، نمازخانه متصل به یال شرقی یا محل تقدیم قربانی ها و اجرای آیین ها و جشن های مذهبی، خاکریز در کنار دره نیل مجسمه ابوالهول قرار دارد که به نشانه بزرگداشت فرعون از یک صخره طبیعی تراشیده شده است.
پادشاهی میانه:
مقبره صخره ای: از مهمترین مقبره های صخره ای دوره پادشاهی میانه که نسبتا سالم مانده است می توان به مقبره خنوم حوتپ و مقبره آمنحوتپ اول در منطقه بنی حسن اشاره نمود . c معماری این آرامگاه ها در اصل پیش درآمدی بر شکل گیری مقبره های دوره پادشاهی جدید بخصوص مقبره ملکه حتشب سوت در دیرالبحری واقع بر کرانه غربی رود نیل است فضای ورودی مقبره با یک سری ستون با ارتفاع کم شروع می شد. فضای داخلی مانند فضای داخلی اهرام با نقاشی و نقش برجسته های رنگی با موضوعات مذهبی آذین می شدند.
بناهای حتشب سوت :
این فرعون زن آرامگاه ، معبد و ساختمان های جنبی سایت دیرالبحری را ساخت. معبد و آرامگاه این مجموعه از مهمترین ساختمان هایی هستند که زیر نظر خود ملکه و با طرح سنموت ساخته شده اند.
رامسس دوم :
یکی دیگر از معبدهای صخره ای که در منطقه ابوسمبل ساخته شده معبد رامسس دوم است. از جلوه های بارز این معبد وجود چهار تندیس اغراق شده در سر در ورودی آن است. ستون های تندیس نمای واقع در دو سوی تالار اصلی معبد هیچ نقشی در انتقال بار سقف به زمین ندارند و به صورت تزیینی طراحی شده اند که این شیوه یعنی استفاده از تندیس زن و مرد به عنوان ستون بعدها به عنوان یکی از عناصر غالب معماری یونان درآمد.
معابد کرنک و الاقصر :
معابدی هستند که در ساخت آنها از الگویی واحد پیروی شده و ساختاری سه گانه دارد : حیاط ، تالار ستون دار و چند اتاق برای مومیایی کردن اجساد. عنصر شاخص این بناها سردر حجیمی است که بر روی محور طولی معبد ساخته شده است.
تالار ستوندار بارزترین ویژگی معبدهای دوره سوم معماری مصر است. معماران مصری برای تعدیل نور و گرمای شدید در درون تالارها در جلوی پنجره ها طارمی های مشبک سنگی نصب می نمودند . در سایت بیرونی معابد درست در امتداد محور طولی و خیابان سکوهایی به صورت متقارن قرار دارند که بر روی آنها تندیس هایی از حیوانات قرار گرفته است . تندیس ها به یاد خدایان و جهت حمایت از آنها ساخته شدند. نمونه های موفق این شیوه ساخت معبد را می توان در معابد آمون و خونسو در کرنک ملاحظه نمود.

بخش دوم : جهان باستان
تمدن اژه ای
کاخ کنوسوس : عمده مصالح بکار رفته در این کاخ خشت و چوب بود و متناسب با نوع کاربری دو تا چهار طبقه بودند . از پلکان به عنوان یکی از عناصر مهم معماری در این کاخ لحاظ شده است. از بقایای اقامتگاه ملکه در کاخ کنوسوس می توان چنین استنباط کرد که دارای سه طبقه بوده و فضاهای داخلی آن به گرد فضایی باز که کاربری روشنایی و هواکش های کاخ را به عهده داشته اند ساخته شده است. ستون های بکار رفته در این بنا بصورت مخروطی وارونه و سر ستون های آن به شکل پیازی طراحی شده بود جنس این ستون ها و سرستون ها از چوب بود که بعدها با سنگ بازسازی شدند. به عقیده باستان شناسان مقبول ترین توجیه در کاربرد مخروط وارونه در ستون های مینوسی آن است که تنه های درختان بکار رفته در ادوار باستان ، خشک نشده و تازه بودند و بهترین راه برای حفظ چوب خشک نشده از جوانه زدن کار گذاشتن آن بصورت وارونه بود. از طرفی رنگ آمیزی ستون ها به رنگ قرمز روشن و یا سیاه احتمال زیاد کارکرد آیینی داشته است. نوآوری تازه در کاخ کنوسوس استفاده از پنجره بوده است. دیگر اینک کاخ دارای سیستم فاضلاب و لوله های آب آشامیدنی سفالی بوده است.
ارگ تیرونس :
برعکس کاخ های تمدن مینوسی که بدون نقشه و ارگانیک طراحی شده بودند ارگ تیرونس با نقشه ای کاملا طراحی شده ساخته شد. مهمترین بخش این ارگ تالار بارگاه آن بود. معماری آن به زیباترین صورت ممکن بازتاب هسته مرکزی یا به عبارتی مقصوره معابد یونانی است و این نکته در عمل وامداری تمدن یونان به تمدن اژه ای را به اثبات می رساند . فضای اصلی این تالار با یک آتشدان در وسط و چهار ستون جهت نگهداری سقف ساخته شده بود.
خزانه داری آترئوس :
در اصل مقبره ای برای اجساد مومیایی شده ی پادشاهان موکنای بود. با سازه ای گنبدی شکل در دل تپه خاکی ساخته شد.
دروازه شیران :
این اثر در اصل دروازه بیرونی ارگی است که فضای تاق نمای بالای دروازه با قطعه سنگی پرشده که بر روی آن پیکره دو شیر استیلیزه در طرفین نمای ستونی که شباهت خاصی به ستون های مینوسی دارد کنده کاری شده است .
نظام های معماری :
(نظام دوریک ، نظام یونیک و نظام کرنتی) در یک نگاه کلی نمای این نظام ها شباهت خاصی به هم دارند و آسانترین راه تشخیص آنها نیز از طریق شناخت سر ستون آنهاست.
دوریک :
این نظام قدیمی ترین نظام معماری یونانی است و به قوم دوری تعلق دارد. تمام اجزای بنا از قالب سنگهایی که بدون ملاط بر هم سوار شده اند به اجرا درآمده اند .
یونیک :
ستون و سرستون های پاپیروسی مصری منشاء شکل گیری فرم این نظامند. عمده اختلاف آن با نظام دوریک به این نحو است که در نظام یونیک ستون بر پاستونی مزین به نقوش برجسته قرار دارد . سرستون مشتمل بر دو طومار است که در میان یک بالشتکی و سرستونی تعبیه می شود و اندکی میله ی ستون بیرون می نشیند. سرستون یونیک دارای شکل های متنوعی بوده و عموما دارای فرمی ثابت با هندسه مشخص نبوده است. تناسبات این نظام برگرفته از تناسبات اندام یک زن یونانی است.
کرنتی :
این نظام در اصل چیزی بیش از یک سرستون با تناسبات و اجزای یونیک نیست . سرستون کرنتی دارای تزیینات گیاهی است. نمایی از برگهای استیلیزه یک گیاه مدیترانه ای به نام کنگر است که به دور یک حجم گلدانی شکل جمع شده اند از قدیمی ترین نمونه های آن می توان به سرستون بکار رفته در فضای داخلی معبد آپولون در باسای اثر ایکتینوس اشاره نمود . این نظام نسبت به نظام های پیشین جایگاهی بسیار ضعیف و بی اهمیت در معماری معابد یونانی داشته و میبایست بالندگی و شکوفایی آنرا در معماری روم جستجو نمود.
باسیلیکا:
طرح معماری معبد باسیلیکا معروف به اولین معبد هرا جزو معابدی است که با نظام دوریک در سایت باستانی پایستوم ساخته شد. در این معبد طبق روال معابد یونانی مصالح سنگی بدون ملاط و بصورت خشکه بکار رفته است. برای اتصال سنگ ها به یکدیگر از میخ و گیره فلزی استفاده شده تا ساختمان در برابر نیروهای طبیعی مقاومت لازم را داشته باشد.
پوسیدون:
معروف به سومین معبد هرا در پایستوم ساخته شد. شباهت خاصی به معبد باسیلیکا دارد و عمده تفاوت آن در تعدد ستون ها و نحوه قرارگیری دو ردیف ستون در فضای مقصوره است.
آرتمیس:
این معبد در افسوس به تبعیت از نظام یونیک ساخته شد. فضای داخلی بر خلاف معابد دوریک بدون ستون طراحی شده بود.
آکروپولیس:
یک دژ بر روی تپه ای قابل دفاع، جایی در دشت بود که این مکان مرتفع می بایست دارای استحکامات باشد و شاه در آن اقامت گزیند. طبعا محل تجمع سران شهر و مرکز مذهبی نیز می بایست در آنجا قرار گیرد. آکروپولیس نامی عمومی است که به این محل مرتفع در شهر اطلاق می شد. در ابتدا تمامی شهر را در خود جای می داد، بتدریج به بخش مقدس و مذهبی شهر بدل گردید. سایت آکروپولیس شهر آتن یکی از مهمترین سایت های تاریخی یونان است که در آن معابد ارزشمندی ساخته شده. اولین ساختمانی که در مسیر حرکت از غرب به سمت ورودی سایت خود را نمایش می دهد معبد آتنانیکه است، که در مقابل دروازه پروپولایا قرار دارد. بعد از عبور از این دروازه اولین حجمی که خود را نمایان می ساخت مجسمه آتناپروماخوس اثر فیدیاس بود.معابد پارتنون و ارختیون نیز در ادامه قابل رویت می باشد.
پارتنون:
مهمترین معبد سایت آکروپولیس است که به شیوه دوریک و به افتخار الهه حافظ شهر آتن ساخته شد.این بنا بزرگترین شاهکار معماری یونان و از حیث اندازه و ظرافت اجزا ارزنده ترین دستاورد آن به شمار می رود. این معبد توسط ایکتینوس و فیدیاس مجسمه ساز طراح آتنا طراحی و ساخته شده است . جایگاه مقدس پارت نون به دو بخش تقسیم می شد در بخش بزرگتر تندیس آتنا که از چوب عاج و طلا بود ساخته شده و بخش کوچکتر نیز به خزانه داری اختصاص داشت .
آتنا نیکه :
این معبد به شیوه یونیک تحت سرپرستی کالیکراتس معمار ساخته شد و کهنترین بنای یونیک در سایت آکروپولیس است .
آرختیون :
بعد از معبد پارتنون جزو یکی از معابد مهم سایت است که به دست منسیکلس معمار ساخته شده است . دو رواق یونیک با ستون هایی بسیار کم ضخامت دارد رواق بلندتر دارای چهار ستون و رواق کوچکتر دارای شش ستون است . رواق سوم (رواق دوشیزگان) به جای ستون پیکره ی شش زن (کاریاتید) قرار دارد .
آگورا :
یکی از مهمترین فضاهای عمومی در شهرهای یونانی بود . میدانی باز که در همه ی شهرهای یونان یافت می شد .
استوا :
رواق یک تکه بود که با پلانی L مانند یا U مانند ساخته و مکانی برای معاملات و جایگاهی برای مباحثه فیلسوفان بود .
بولیو ترییون :
از دیگر بناهای عمومی آگوراهای یونانی که سقف چوبی داشتند می توان به بولیوترییون اشاره نمود .
ثولوس :
عمدتا برای تجمع مدیران و صاحب منصبان شهری و نقش غذا خوری برای مدیران شهر ایفا می کرد .
استادیون :
استادیون (ورزشگاه روباز) گومناسیون (ورزشگاه سرپوشیده) عمدتا برای اجرای مسابقات ورزشی و اجرای سیرک و نمایشهای ملی و آیینی مورد استفاده قرار می گرفت .
گومناسیون :
مکانی برای تمرین ژیمناستیک و تمرینهای روحی روانی بوده است . از مهمترین گومناسیون های یونان می توان به گومناسیون پرگامون اشاره نمود . دارای سه بخش می باشد بخش غربی این بنا مکانی برای اجرای تئاتر بود تئاتر بود تئاتر بود در همین فضا تدریس تئوری های ورزشی توسط اساتید صورت می گرفت . در بخش شرقی اتاقهایی ویژه جهت استحمام ورزشکاران وجود داشته است . در زیرزمین این بنا اتاقها و تهمین فضا تدریس تئوری های ورزشی توسط اساتید صورت می گرفت . در بخش شرقی اتاقهایی ویژه جهت استحمام ورزشکاران وجود داشته است . در زیرزمین این بنا اتاقها و تهمین فضا تدریس تئوری های ورزشی توسط اساتید صورت می گرفت . در بخش شرقی اتاقهایی ویژه جهت استحمام ورزشکاران وجود داشته است . در زیرزمین این بنا اتاقها و تاسیساتی قرار داشته که کاربرد آن تا به امروز ناشناخته مانده است .
فصل پنجم : اتروریا
معبد :
معابد اتروسک ها برای دو منظور اصلی بکار می رفتند . جای دادن تندیس عبادی بسیار بزرگ یک خدا و بالا بردن غرور و بطور کلی اعتبار شهری که چنین ساختمان پرهزینه و شگفت انگیزی را می ساخت. بنا از چوب ساخنه می شد لیکن بدلایل مذهبی استعمال سنگ را در معماری معابد جایز نمی دانستند.
مقبره :
مقبره های اتروریا با تل مخروطی ساده از خاک پوشیده می شد که پی سازی آن اغلب در سطحی مدور با سنگ ، آهک و گاه آجر ساخته می شد. فضای داخلی به اتاقک های تدفین آراسته شده بود و برخی از آنها تاقی همچون تاق مقبره های موکنای داشتند. در داخل مقبره ، تاقچه هایی را درون صخره ها تراشیده بودند تا اجساد مردگان را روی آن قرار دهند و گاهی خاکستردان حاوی خاکستر اموات بر روی این تاقچه ها قرار داده می شد.
فصل ششم : روم
تکنولوژی و مصالح :
معماران رومی توانستند با استفاده از « بتن رومی» و توسعه و تحول در سازه های تاقی شکل ، انقلابی در خلق فضاهای داخلی ساختمان بپا کنند. آنها معمارانی بودند که فضا سازی را در معماری باب کردند. بتن رومی ترکیبی از ریگ ها و قلوه سنگ همراه با ملاط (آهک، خاکستر آتشفشان و آب) بود که قابها یا قابهای چوبی را از آن پر می کردند.
تاق در شکل ساده ی خود قوسی است که بین دو نقطه به اجرا در می آید و وظیفه اصلی آن نیز انتقال نیروی عمودی بار سقف به زمین است . پایه های تاق وظیفه مهار نیروهای عمودی و جانبی تاق را نیز عهده دارند. تاق آهنگ محصول همپوشانی یکسری تاق های ساده بود که بصورت پیوسته در کنار هم به اجرا در می آمدند. معماران رومی توانستند با تلفیق دو تاق آهنگ عمود بر هم در یک مکان چهارگوش که به تاق چهار بخش معروف است – تحولی در فضای داخلی بوجود آوردند که در معماری جهان بی سابقه بود. این روش مبتکرانه توانست چهار مشکل عمده سازه های تاقی شکل را حل کند :
1) نیرو را در چهار گوشه سازه متمرکز می سازد.
2) حذف دیوارها به جز در چهار گوشه سازه که بر روی آن سقف اجرا شده است.
3) امکان جای گیری پنجره های بزرگ در زیر تاق ها
4) این امکان را بوجود می آورد که چندین فضای چهارگوش از یکی به دیگری باز شوند و این یعنی تحول فضاهای داخلی.

معبد :
معابد ساخته شده در تمدن رومی به دو رسته کلی تقسیم می شوند : 1) معابد یونانی – اتروریان 2) معابد رومی .
معابد دسته اول را بر روی سکوی بلندی می ساختند که تنها از طریق پلکانی در قسمت جلوی آن قابل دسترس بود . نمای مقابل پلکان و ایوان به این نوع از معابد مشخص می بخشید نماهای جناحین و پشتی بی اهمیت بودند . سهم معماری اتروسک در طراحی این معابد خیلی بیشتر از همتای یونانی خود بوده است . از جمله این معابد , فرتونا ویریلیس , فرون کاره , و وستا را می توان نام برد . معابد دسته دوم , موسوم به معابد رومی محصول تکنولوژی و مصالح تحول یافته رومی است از مهمترین این معابد می توان به فرتونا پریمیگنیا و پانتئون اشاره نمود .
فرتونا ویریلس :
ساماندهی پلان و ساخت آن بر روی سکویی بلند , یاد آور معماری معابد اتروسک و طراحی ستون ها و جانمایی آن در معابد یونیک یونانی لحاظ شده است .
وستا :
شیوه معماری معبد کرنتی است اما می توان عناصر آشنای معماری رومی را در آن تشخیص داد . مقصوره آن به جای رگه چینی با سنگ که ویژه همه کارهای معماری یونانی است از بتن ساخته شده و با روکش سنگی تزئین شده است . مقصوره عریضی که ردیف ستون جانبی معبد را برخود منضم ساخته , یادآور عناصر معماری معابد اتروسک است .
فرتوناپریمیگینا :
چهار مهتابی با اندازه ها و شکلهای مختلفی داشت . روی مهتابی اول یک ردیف ستون بندی تاق دار داشت که دو تورفتگی نیم دایره ای آن را قطع می کردند و خایل ردیفی پیوسته از اتاق های مسقف به تاق آهنگ بودند در مهتابی دوم اتاق هایی مشابه مهتابی اول ساخته شده بود که با ستون بندی درون دیوار به هم مرتبط می شدند . مهتابی سوم از میدان باز گسترده ای تشکیل می شد که ستون بندی هایی به شکل رواق های یونانی آن را محصور کرده بودند . بر روی مهتابی چهارم ساختمانی تئاتر مانند قرار داشت که به قصد برپایی جشن هاب مذهبی ساخته شده بود .
پانتئون :
ستون های نمای اصلی معبد به شیوه کرنتی و فضای گرد مرکزی معبد نیز با مصالح بتن رومی ساخته شده بودند . این معبد سبکب بینابین و ؟؟؟؟؟؟؟؟ حال و هوای امپراتوری روم دارد .
فضاهای شهری , ساختمان ها و تاسیسات :
عمومی :
ساختار شهرهای رومی برپایه دستاوردهای تمدن های یونان و اتروریا شکل گرفت. شکل شهر معمولا مربع یا مستطیل بود و دو خیابان اصلی متقاطع هندسه شهر را پایه ریزی می کرد . عموما منطقه فروم بر یکی از زوایای ایجاد شده در تقاطع دو خیابان اصلی شهر قرار می گرفت و معبد اصلی , تئاتر , با سیلیکا و حمام عمومی نیز در نزدیکی فروم و در شهر قرار داشت .
فروم :
یا میدان رومی در حالتی که ساخته می شد کارکرد فضای باز شهری خود را از دست نمی داد . شالوده اصلی فروم متشکل از محوطه ای باز ، بازار ، معبد ، تئاتر ، باسیلیکا و حمام عمومی بود . فروم در اصل ترکیبی تحول یافته از آگورا و آکروپولیس یونانی است .
فروم های امپراتوری :
یکی از مهمترین فروم هایی که خود از چندین فروم مجزا – ترایانوس ، آءوگوستوس ، یولیوس سزار ، نروا ، و روسپاسیانوس – تشکیل شده فروم های امپراطوری بود . فروم ترایانوس از پنج بخش اصلی تشکیل شده بود : 1) دروازه ورودی به شکل تاق نصرت 2) صحن اصلی فروم 3) باسیلیکای اولپیا 4) دو کتابخانه با حیاطی مابین آنها که ستون یادبود ترایانوس در درون آن قرار داشت 5) معبد ترایانوس
باسیلیکا:
واژه ای است که از کلمه یونانی به معنی «شاه» و ساختمان آن در همان نقش رواق های یونانی برای گروه های بازرگانان و یکی از مصارف اصلی آن ها تامین مکانی فاخر و باشکوه برای تشکیل دادگاه ها بود و معمولا یک ضلع از فروم را تشکیل می داد و در مقابل معبد قرار می گرفت . با سیلیکا تالار شبستان مانند طولانی و باریک در مرکز خود داشت که به آن « ناو» می گفتند .
اولپینا :
باسیلیکای اولپیا از مهتمرین باسیلیکاهای رومی بود که در فروم ترایانوس ساخته شد .
ماکنیتموس :
طرح معماری این باسیلیکا متفاوت از طرح معماری باسیلیکای اولپیا است . الگوی معماری در ساخت این باسیلیکا حمام های رومی بوده است .
تریر :
باسیلیکای تریر در شهر تریر آلمان ساخته شد . این باسیلیکا به خاطر دارا بودن عظمت و در عین حال سادگی در صدر مسیحیت به کلیسا شد .
حمام های عمومی برای رومیان کارکردی فراتر از استحمام و نظافت فردی داشت و حمام عمومی فرصتی مناسب برای دوستی ، تبادل اخبار و گپ های خودمانی بود . بناهای عظیم و دارای تزئینات زیبایی بودند که مشخصه بارزشان اتاق ها و استخرهای متعدد سرد و گرم ، اتاق بخار و رختکن بود . حمام های عمومی بزرگ علاوه بر امکانات گسترده آبتنی , دارای سالن های ماساژ و آرایش مو و سالن های ورزشی سرپوشیده و روباز نیز بودند که افراد به بازی با توپ ، وزنه برداری و کشتی می پرداختند . اغذیه ورزشی و فروشگاه اجناس ، باغ ، کتابخانه و سالن مطالعه از دیگر امکانات این حمام ها بود .
کاراکالا :
شامل چندین حمام و از مهمترین حمام های شهر روم محسوب می شد . بخش اعظمی از این سایت به فضای سبز اختصاص یافته بود . در اطراف ساختمان مرکزی سایت ، ردیف ساختمان هایی قرار داشت که به کاربری هایی از جمله فروشگاه ، رستوران ، کتابخانه و ورزشگاه اختصاص یافته بود .
فضاهای نمایش :
تئاتر :
تئاتر های رومی معمولا از دایره ای تشکیل می شوند که قطر آنها بخش تماشاگران را از ساختمان صحنه جدا می کرد . بخش ویژه نشستن تماشاگران را « کاوقد» می نامیدند . برای وصل کردن صحنه نمایش به ارکسترا (جایگاه مخصوص نشستن خواص و مقامات حکومتی) نیز گاهی از پله استفاده می کردند . هر چند رومیان عناصر معماری تئاترهای خود را از یونانیان اخذ کرده بودند ولی میان آنها تفاوت هایی هست که مهمترین آنها عبارتند از : 1) یونانیان ساختمان تئاتر های خود را بر دامنه تپه ها می ساختند و از شیب تپه برای ساخت پله استفاده می کردند در حالی که رومیان ساختمان تئاتر های خویش را بر روی زمین مسطح بنا می نمودند . 2) ارکسترا در تئاترهای یونانی به شکل دایره و ارکسترای رومیان نیم دایره بود . 3)راهروهای ورودی – خروجی تئاترهای یونانیان بصورت مایل متوجه مرکز ارکسترا می شدند در تئاتر رومیان به راهروهای پهن تر و مستقیم و نیز مسطح با ارکسترا تبدیل شدند . 4) صحنه تئاتر رومیان گسترده بود و در نهایت تئاتر رومی دارای درگاه هایی بود که تماشگران می توانستند برای استراحت و قدم زدن از آن استفاده کنند . تئاتر مارکلوس یکی از مهمترین تئاترهای روم باستان بود .
آمفی تئاتر :
محصول معماری رومی است . دو تئاتر را پشت به پشت قرار دادند و دیوارها را حذف نمودند . نتیجه آن میدانگاه بیضوی گودی در وسط حلقه ی بیضوی سکوها بود که به « آمفی تئات » معروف شد . یکی از مهمترین آمفی تئاترهای روم , آمفی تئاتر کولوسئوم بود نمای بیرونی متشکل از چهار بخش و ساخته شده از بلوک های تراورتن بود تمام ستون های بکار رفته در نمای بنا کاربرد نمادین داشت و هیچکدام دارای نقش ساختاری نبودند . استفاده از نظام ستون سازی یونانی در نمای بیرونی به دو منظور بود : نخست آنها معماری یونانی را تداعی می ساختند و بدین گونه رومیان به تمدن یونان ادای دین می کردند . دوم بکارگیری این ستون ها مقیاس ساختمان را کوچکتر نشان می داد بدون اینکه از ابعاد عظیم آن بکاهد . در این ساختمان مسقف راهروها هم بصورت تاق آهنگ و هم به صورت تاق چهار بخش با بتن پوشانده شده بودند . این آمفی تئاتر با وسایل تزئینی گوناگونی همچون مجسمه های باشکوه تزئین شده بود 80 در ورودی و خروجی داشت . دو در مخصوص رفت و آمد امپراتور و همراهانشان بود و بقیه درها کار رفت و آمد تماشاگران را تسهیل می کردند . در نمای بیرونی این آمفی تئاتر حفره هایی تعبیه شده بود که برای قرار دادن تیرک بکار می رفتند . این تیرک ها پایه نوعی سازه سبک (احتمالا از جنس پارچه ) بودند که آن را ولاریوم می نامیدند . در هنگام ظهر این سایبان عظیم تماشاگران را از تابش آفتاب حفظ می کرد .
ساختمان های مسکونی :
معماری ساختمان های مسکونی رومیان که آنرا «رموس» می نامیدند در میان اتروسک ها و دیگر اقوام ایتالیایی رایج بوده است. خانه های رومی فضایی مرکزی را داشتند که از بالا نور می گرفت و مقید به محور طولی بود. از ورودی آغاز و به حیاط مرکزی ختم می شد. ورودی این خانه ها در کنار مغازه هایی که در حجم خانه ها تعبیه شده بود قرار داشت. بام صحن میانی به سوی روزنه ای در وسط شیب میگرفت و به آب باران این امکان را میداد تا درون حوضچه ای بریزد که اوایل از سنگ آهک و سپس از مرمر ساخته می شد آب از حوضچه به درون آب انبار خالی می شد . در انتهای صحن میانی ، تالاری قرار داشت که برای انبار و بایگانی اسناد خانوادگی بکار می رفت.
خانه های آپارتمانی رومی با عنوان «اینسولا» یکی از اجزای مهم شهرهای رومی بود. مجتمع آپارتمانی که جهت اجاره نشینی در اختیار رومیان کم درآمد و یا مهاجرین اقوام دیگر قرار می گرفت . بطور میانگین دارای پنج آپارتمان بود که هر کدام 5 الی 6 نفر را در خود جای می داد. ساختمان های عظیمی به بلندی چهار یا پنج طبقه بودند که از آجر یا اندود سیمان و گچ ساخته می شوند.
تاق نصرت :
معماری تاق نصرت از الگوی دروازه های شهری اقتباس شده بود. این سازه اساسا نمونه تزیینی دروازه شهر بود که به مرکز شهر انتقال داده شد تا ورود ملازمان امپراطوری را به درون ؟؟؟؟؟؟ میسر گرداند. تاق نصرت ها به خاطر دارا بودن تزیینات پرکار معروف بودند. کتیبه ها بخش جداناپذیر تاق نصرت ها بودند معمولا از سنگ اجرا می شدند و به منظور ثبت وقایع تاریخی ساخته و اطلاعاتی بر روی آنها حک شده بود. از مهمترین تاق نصرت های رومی می توان به تیتوس ، ترایانوس و کنستانتینوس اشاره نمود.
آباره:
آباره ها سازه های تاسیساتی بودند که انتقال آب را در داخل شهرهای رومی و همسو با آن انتقال سواره نظام در مناطق کوهستانی خارج از شهر را عهده دار بودند. از مهمترین این سازه ها آباره ی «پون دوگار» در جنوب فرانسه است. تاق های این سازه از بلوک های سیمانی عظیم و ساده و با نسبت های دقیق در سه طبقه ساخته شده اند. هر چهار تاق کوچکتر طبقه سوم به دو تاق پایین تر ارتباط دارد. طبقه سوم این سازه که کف پوش های سنگی آن بصورت خشکه و بدون ملاط اجرا شده جهت انتقال ؟؟؟؟؟ و طبقات دیگر جهت تردد سواره و پیاده نظام لشکریان رومی مورد استفاده قرار می گرفته است.
بخش سوم : قرون وسطا
فصل هفتم : صدر مسیحیت و بیزانس :
خاستگاه معماری مسیحی :
ریشه شکل گیری هنر مسیحی را باید در گورخانه های دخمه ای (کاتاکومب ها) بیابیم. از زمانی که مسیحیان به دلیل اعتقاد به تجدید حیات جسم سوزاندن اجساد را ممنوع اعلام کردند بدنبال مکانی برای دفن اجساد بودند . گورخانه های دخمه ای در اصل راهروهای زیرزمینی برای دفن اجساد بودند اغلب جهت ساخت این دخمه ها از معادن سنگ محلی به عنوان نقطه سرآغاز استفاده می شد.
در میان صخره ها تونل هایی جهت قراردادن جسد مردگان حفر می نمودند در بعضی از مکان ها محفظه ای بزرگتر جهت اجرای مراسم تدفین ترتیب می دادند. نمادهایی که نخستین هنرمندان مسیحی در فضاهای گورخانه های دخمه ای بکار بردند عبارتند بودند از : کبوتر ، ماهی و شمایل هایی از ؟؟؟؟؟؟ که تفاوتی محسوس با هنر عامه پسند و نازل دوره ی باستان نداشتند. آنچه در تاریخ هنر به عنوان هنر مسیحی رقم می خورد، یازده قرن هنری است که عموما آن را به عنوان هنر بیزانسی می شناسیم.
کلیسا :
طرح اولین کلیساهای صدر مسیحیت عمدتا از یک الگوی ثابت پیروی می نمود و در تاریخ معماری از آن به عنوان کلیسای باسیلیکایی نام می برند. در بیشتر کلیساهای صدر مسیحیت ، سقف شبستان ها را فقط با چوب مسقف می کردند و سقف راهروهای جانبی اغلب مسطح بود. ستون هایی که شبستان را از راهروها جدا می ساختند غالبا دارای تزیینات مجلل بودند. ستون های داخلی یا کرنتی بودند یا شیوه مختلف داشتند و از مصالح گوناگون از جمله مرمر سبز، مرمر زرد، خارای سرخ و خارای خاکستری ساخته می شدند. فرم باسیلیکای رومی با مفاهیم معنوی و گهگاه صوری دین مسیحیت درآمیخت و به ساختمانی صلیبی شکل بدل شد. بدین صورت که تالار مرکزی (شبستان) با بازوی عرضی که عمود بر تالار مرکزی بود تلفیق شد. در معماری کلیساهای صدر مسیحیت عنصر دیگری نیز از معماری روم باستان وارد شد و آن «تاق نصرت» بود.
کلیساهای مدور که برای تشکیل گردهمایی های بزرگ به منظور اجرای آیین ؟؟؟؟؟؟؟ ربانی نامناسب بودند بیشتر به عنوان یادبود شهدا به کار گرفته می شوند. کلیساهای مدور برگرفته از معبد پانتئون بود.
معماران مسیحی توانستند برای اولین بار در کلیسای ایاصوفیه (هاگیاسوفیا) گنبد را بر بنایی مستطیل شکل سوار کنند. بنابراین معماری این کلیسا از لحاظ فنی معرف کمال معماری رومی است. برای انتقال بار گنبد از ساقه ی آن بر قاعده ای چهارگوش تدابیر ساختمانی چندی بکار بسته شد که مستطیل ترین آن در معماری بیزانس نظام لچکی است.
سان پی تیرو :
یکی از قدیمی ترین کلیساهایی بود که در صدر مسیحیت و با طرح باسیلیکایی در شهر روم ساخته شده این کلیسا دارای تالار ستون بندی شده بزرگی با طرح با سیلیکاهای رومی بوده سقف تاقی شکل نداشته بلکه اجرای سقف آن با مصالح چوبی با سیستم خرپا بوده و تنها شماری تاق در بین ستون بندهای راهروهای جانبی قرار داشته است . این کلیسا ماهیتا با بیشترباسیلیکاها تفاوت دارد زیرا ترکیبی از باسیلیکا و بنای یادبود شهدا است . در شاهنشین گور پطرس قدیس از حواریون عیسی مسیح قرار داشت .
سانتا کستانستا :
شباهتی خاص به پلان معبد پانتئون دارد . فضای داخلی به دو قسمت مشخص و متمایز تقسیم می گردد . یکی تالار گرد و گنبد دار مرکزی که توسط ردیفی از پنجره های زیر سقف روشنی می گرفت و در واقع به منزله ی شبستان کلیساهای مستطیلی شکل بود . و دیگر غلام گردشی با تاق آهنگ که چون نیم حلقه ای به دور تالار مرکزی قرار داشت . ستون ها و سرستون های فضای داخلی به شیوه ی ؟؟؟؟؟ هستند .
سان ویتاله :
این کلیسا در مقایسه با کلیسای سانتا کستانستا مقیاس بزرگتری دارد و فضای درونی آن به تقسیمات بیشتر و تزئینات غنی تری آراسته است . معماری آن بنایی هشت گوش است . این ساختمان دارای نقشه ای مرکزی و از دو هشت ضلعی متحدالمرکز تشکیل می شود . فضای مرکزی با هشت جرز بزرگ تقسیم شده است . برجک نورگیر فراز کلیسا هشت ضلعی نیست گوشه های آن با تاق های کوچکی موسوم به « سه کج » به بین پنجره ها جا دارند گرد شده است .
ایا صوفیه :
شیوه ساخت گنبد کلیسای ایاصوفیه قدیمی ترین نمونه گنبد لچکی است . این گنبد از یک نیم کره کامل اندکی کوچکتر و متشکل از چهل تویزه است , که در مرکز گنبد با یکدیگر تلاقی می کنند . تیغه ای آجری که تویزه ها را به هم متصل می سازد اندکی تقعر دارد و به همین دلیل فضای داخلی گنبد به صدف تشبیه شده است . با مطالعه در اجزای این بنا در ستون ها و تاق ها در ایوان ها و شبستان ها پیچیدگی ها و ظرایفی بی شماری را می توان یافت . به خصوص مرمرهای رنگی و درخشان و معرق کاری های زرین بسیار بزرگ آن تاثیری عظیم بر بیننده می گذارند .
فصل هشتم : پیش رمانسک : کارولنژی و آتونی :
کروالنژی به دوران فرمانروایی شارلمانی و جانشینان او اطلاق می شود . او در سراسر قلمروی خویش مدارسی ساخت و در پایتخت خود در شهر آخن به اشاعه ی ادبیات لاتین و اصلاح متن کتاب مقدس همتا گماشت . مهمترین دستاورد او در هنر استنساخ از کتب قدیمی خطی و تمدن گرافیکی خط لاتین در کتاب آرایی بود .
نمازخانه ی سلطنتی شارلمانی :
این بنا پلانی هشت ضلعی دارد و با الگو برداری از طرح کلیسای سان ویتاله طراحی شده است . در طرح عناصر اصلی ساختمان و الهام پذیری از معماری کلاسیک روم را عیان می سازند . طرح این نمازخانه چنان موفق بود که بارها از آن در مناطق مختلف آلمان اقتباس شد .
سن گال :
یکی از قدیمی ترین صومعه های دوره کارولنژی است . نقشه کلی صومعه مستطیلی شکل بود و کلیسای صومعه به همراه یک سرسرا در یک طرف قرار داشت و مشرف بر همه ساختمان های پیرامون بود . ساختمان های قسمت شمالی شامل میهمانسرا ، مدرسه و اقامتگاه راهب بزرگ بود . پشت شاه نشین کلیسا و به سمت جنوب ساختمان نوآموزان واقع شده بود . در جهت جنوب گورستان ، زمین سبزیکاری و مرغداری ها قرار داشتند . انبارها در غرب و استراحتگاه راهبان همراه با حمام و آبریزگاه در شرق حیاط رواق دار واقع بودند . تالار غذاخوری و آشپزخانه در جنوب حیاط رواق دار و کارگاه ها ، سردابه ، نانوایی و بناهای دیگر حرفه ها در جنوب غذاخوری جا می داشتند . آنچه بیش از همه جلب نظر می کند افزوده شدن شاه نشین روم در انتهای غربی ساختمان است .
اتونی :
این دوران را از نظر هنری می توان در ادامه منطقی هنر کارولنژی و انطباق آن با سنت و فرهنگ بومی آلمان دانست .
قدیس میخائیل : کلیسای قدیس میخائیل یکی از مهمترین کلیساهای اتونی است . که سازنده ی آن با ایجاد اختلاف ارتفاع بین بدنه غربی و بخش های دیگر کلیسا ، توانسته است حالت یکنواخت و ملال انگیزی که پیش از این در بخش درونی کلیساهای باسیلیکایی دیده می شد از بین ببرد .
فصل نهم : رمانسک
فرانسه :
نخستین انیگیزه ی معماری رمانسک از ساخت کلیسا و صومعه نشات می گیرد . معماری عصر رمانسک را باید مسابقه ی ساخت کلیسا و صومعه دانست . مسئله بنیادی معماران رمانسک فرانسه ساخت بناهایی بود که فضای کافی برای گردهمایی ها و حرکت بازدید کنندگان داشته و از اسکلت محکم ضد آتش و پرنور برخوردار باشد .
سن سرنن :
یکی از مهمترین کلیساهای زیارتی فرانسه به شمار می آید . به فرم صلیب طراحی شده است شبستان ، بازوی عرضی و جایگاه همراهان کلیسا تاق آهنگ دارند و پوشش سقف شاه نشین نیم گنبدی است . تمامی اجزای این کلیسا به برج پرشکوهی منتهی می شوند که در ملتقای محور اصلی کلیسا با محور عرضی آن ساخته شده ونقطه اوج کلیسا را نشان می دهد . این برج در پنج طبقه ساخته شده که سه طبقه آن رمانسک و در طبقه آخر که بعدها به آن الحاق شد به شیوه گوتیک است . معمولا فضای شبستان نور اندکی می گیرد و تاریک است . این شکل در معماری گوتیک با توسعه و بسط سازه های تاق و تویزه ای و غیر باربرشدن دیوارهای بیرونی که به معماری اجازه می دهد تا از فضای بازشوی بیشتری استفاده نماید به راحتی حل شده است .
سن پی یر :
مجتمع کلیسای رهبانان سن پی یر در کلونی فرانسه ساخته شد . پس از پیش شبستانی پنج دهانه ، شبستانی یازده دهانه قرار داشت . این کلیسا چهار راهروی جانبی ، بازوهای عرضی دوگانه، پنج برج بزرگ و دو برج کوچک داشت . معمار بنا مقیاس های اندرونی را سراسر بر اساس اختلاف دانگ موسیقی سده های میانه برگزیده است . این کلیسا یکی از مهمترین و دیدنی ترین سردرهای رمانسک را دارد . مضمون تزئینات سردر عیسای مسیح بر تخت کبریایی است که از رویای یوحنای قدیس در مکاشفات اخذ شده است .
سنت اتی ین :
مجتمع کلیسایی سنت اتی ین در کان واقع در فرانسه ساخته شده است . از ویژگی های آن می توان به تقسیم سه بخشی نما و وجود دو برج با کلاهک هایی بر بالای آن اشاره نمود.
مجموعه بناهای پیزا :
بی شک بزرگترین و مهمترین بناهای رمانسک در ایتالیا در سایت مقدس پیزا قرار دارد . کلیسای جامع ، تعمید گاه ، برج ناقوس یا کامپانیله و کامپوسانتو ساختمان های این مجموعه هستند . کلیسای جامع یکی از بزرگترین کلیساهای رمانسک است که در خاک ایتالیا ساخته شده است . معماری کلیساهای پیزا در تلفیقی هماهنگ از معماری کلاسیک و عناصر رمانسک شکل گرفته است . نمای کلیسا از مفصل بندی فضاهای داخلی آن تبعیت می کند و کلیت آن یادآور فرم سنتوری معماری معابد کلاسیک است .
تعمیدگاه پلانی مدور است که از نظر سازماندهی فضا و پوشش سقف با الگو برداری از گنبد خانه بنای رستاخیز انبیا در بیت المقدس طراحی شده است . کامپانیله یا همان برج ناقوس کج پیش از پایان کار بنا آغاز به کج شدن نمود و تلاش سازنده آن برای صاف کردن این برج از طریق سنگین نمودن طبقات فوقانی اثری نداشت .



سانت آمبروجو:
شباهتی خاص به کلیسای اتونی در آلمان دارد . از چند بخش اصلی تشکیل شده است : حیاط رواق دار ، پیش شبستان ( هشت ورودی ) ، فضای اصلی (شبستان) و برج هشت ضلعی در انتهای شرقی شبستان
اشپایر :
اندازه طرح نقشه کلیسای سن سرنن ظرافت و دقت بخرج داده نشده ، قصد معماران در کاربست کلیسای جامع اشپایر در آلمان ، باسیلیکایی با سقف چوبی است . بلندترین و پرخیزترین سازه رمانسک به شمار می رود . با آنکه نقشه کلیسا دارای بی قاعدگی هایی است و در طراحی آن به الگوی مربع دار کاملا روشن است . طرح نمای بیرونی شدیدا وامدار معماری اتونی است.
دارم :
این کلیسا در شمال انگلستان که اصول معماری رمانسک را بخوبی به نمایش می گذارد. دهانه های دوتایی شبستان به جای مربع مستطیل شکل هستند . این ترفند باعث شده است که معمار در طراحی سازه پوششی سقف از تویزه های اریب استفاده نماید که هر دهانه دوتایی تاق به هفت بخش مجزا تقسیم می شدند . معماری این کلیسا شباهتی خاص به معماری کلیسای اشپایر در آلمان دارد .
فصل دهم : گوتیک :
واژه ی گوتیک عموما به هنر و معماری اروپایی نیمه دوم قرن دوازدهم تا شانزدهم اطلاق می شود.
تاق و تویزه :
مهمترین ویژگی گوتیک ، تاق بندی با تویزه است . تفاوت عمده این شیوه اجرای سازه با سازه های تاقی رومانسک وجود قوس نمایانی به نام تویزه است که جدا از شبکه یا سطح اصلی تاق ساخته می شود . تاق و تویزه از تاق چهار بخش سبک تر بود و لذا فشار کمتری بر اجزای پایین تر ساختمان وارد می آورد . دیگر این که در پلان های پیچیده تر تاق و تویزه بهتر از تاق چهار بخشی جواب می داد. از دیگر امتیازات این شیوه آن است که تویزه همچون نموداری نیروهای ساختاری بنا را نشان می دهند .
تاق تیزه دار :
مزیت ساختاری تاق تیزه دار نسبت به تاق گرد در این بود که دست اندرکاران ساخت آن نیز می توانستند دهانه های بزرگتر را با آن پوشش دهند . از آنجا که تاق تیزه دار خیز قوس بیشتری نسبت به تاق گرد دارد ، می تواند به راحتی بار بیشتری نسبت به سایر تاق ها تحمل نماید . و چون ارتفاع بیشتری دارد توهم بلندی نما را بیشتر به رخ ناظرین می کشد .
پشت بند معلق :
قوس یا نیم قوسی است که فشار وزن تاق را از بالای دیوار به تکیه گاه خارجی یا به اصطلاح پشت بند منتقل می سازد . پشت بندهای معلق را بر فراز بام راهروهای جانبی شبستان می ساختند . پشت بندهای معلق دو قوسی به منظور مهار نیروهای بنا به سطح زمین شکل گرفتند به نحوی که یک قوس در بالا و یک نیم قوس در پایین قرار داشت .
پنجره گلسرخی :
این پنجره ها به صورت مدور ساخته می شدند و از عناصر مهم آن می توان به شیشه های رنگی اشاره نمود .
خواستگاه معماری گوتیک :
زادگاه این معماری بی شک کشور فرانسه است .
سن دنی :
این کلیسا سه درگاه ورودی دارد . چیدمان معماری نمازخانه های کلیسای سن دنی طوری است که در فاصله های منظم قبض وسط می یابند تا زائرین به سهولت پیرامون محراب و زیارتگاه حاوی اشیای متبرکه جابجا شوند . این نکته منحصر به کلیسای سن دنی است و در کلیساهای رمانسک مشاهده نمی شوند .
گوتیک آغازین :
از مهمترین این عناصر می توان به مواردی از این دست اشاره نمود : تاق تویزه دار ، تاق تیزه دار ، نمایش هرچه بیشتر استخوان بندی ساختمان و پشت بند معلق .
لان :
یکی از مهمترین کلیساهای سبک گوتیک آغازین است . طرح اولیه کلیسا کاملا از الگوی کلیساهای باسیلیکایی تبعیت می کرد . قرار بود در زمان ساخت ، کلیسا هفت برج داشته باشد ولی در عمل فقط شش برج ساخته شد که دوتای آن در دوران انقلاب فرانسه تخریب شد .
نوتردام :
کلیسای جامع نوتردام در شهر پاریس ساخته شد . طرح معماری باسیلیکایی است و یکی از بلندترین بناهای گوتیک آغازین است . این کلیسا چهار طبقه دارد. پلان طبقه همکف کلیسای نوتردام نسبت به پلان طبقه همکف کلیسای لان سامان یافته تر است .
گوتیک متعالی :
همسویی تکنولوژی گوتیک آغازین با مفاهیم دین مسیحیت پیش فرض ورود معماری گوتیک فرانسه به مرحله گوتیک متعالی است . سازه عملی کلیسای رمانسک در کلیساهای گوتیک آغازین توسعه یافته بود ودر گوتیک متعالی به اوج خود رسید . پشت بندهای معلق نیاز به دیوارهای رمانسک را از بین بردند و ساخت بنای استخوان بندی شده ی مستقل و متکی به خود را میسر ساختند . تاق تیزه دار به معماران اجازه ی صعود بیشتر دادند و ارتفاع کلیساها افزوده شد . تحول ساخت شیشه های رنگی و شکل گیری پنجره های گلسرخی باعث تابیدن نور رنگین زیبایی به درون کلیساها شد . کلیسای شارتر در فرانسه جز اولین بناهایی است که عناصر معماری گوتیک متعالی در آن بظهور رسید .
شارتر :
طرح داخلی کلیسا بسیار ساده بنظر می آید و بصورت یک بنای سه طبقه طراحی شده است . تاقگان اصلی ، ردیف تاق نمای سه چشمه و ردیف پنجره فوقانی . حجم بیرونی کلیسای شارتر به مراتب عظیم تر از فضای داخلی آن جلوه می کند . در مجموع هشت برج برای کلیسا طراحی شده و برج جنوبی کلیسا یکی از زیباترین برج های دوران گوتیک فرانسه است .
رنس :
کلیسای جامع رنس در ناحیه شامپانی واقع در شمال شرقی فرانسه می باشد . کلیت طرح شباهت خاص به معماری کلیسای جامع شارتر دارد. پلان و آرایش کلی نماهای داخلی در هر دو کلیسا تقریبا یکسان است ولی در انتقال معماری شارتر به رنس تغییراتی هم رخ داده است :
در کلیسای رنس نظم بیشتری مشاهده می شود و ابعاد و نسبت های رنس با شارتر تفاوت دارند . پایه های تاقگان اصلی به گونه ای قرار گرفته اند که شبستان رنس را بسیار بلند تر نشان می دهند . معمار کلیسا نخستین طراحی بود که پی برد پشت بندهای معلق این امکان را فراهم می آورند که بتوان قسمت بالا خانه ها را حذف و نمای دیوارهای داخلی را سه طبقه نمود .
آمی ین :
معاری کلیسای جامع آمی ین در شمال شهر پاریس اوج معماری گوتیک متعالی در فرانسه است . عناصر فضای داخلی بسیار ظریف تر از کلیسای رنس به اجرا در آمده اند . برج ها در مقایسه با برج های کلیسای رنس اقتدار کمتری دارند و از جانبی کلیسا آن چنان زیاد است که برج ها زاید جلوه می کنند.
سالزبری :
کلیسای جامع سالزبری واقع در جنوب انگلستان با شیوه ساخت باسیلیکایی و دوبازوی عرضی است . ولی ترکیب بندی و ساماندهی فضایی آن هیچ شباهتی به کلیساهای گوتیک فرانسوی ندارد ، جز آنکه شکل خاص پایانه شرقی چهارگوش آن یادآور پایانه کلیسای لان است . به لحاظ پلان سالزبری با کلیسای رنس کاملا متفاوت است . البته هر دو پلان صلیبی شکل دارند و هر دو بنا از تاق های چهار بخشی برای پوشش فضاهای اصلی سود می برند . در انتهای شرقی بنا نمازخانه ای کوچک به نام نمازخانه بانو قرار دارد که وقف مریم عذرا حامی کلیسا شده است . نمازخانه بانو در غالب ساختمان های گوتیک انگلیسی یافت می شود فضای داخلی کلیسای سالزبری مشخصا انگلیسی است .
گوتیک شعاع سان :
در واپسین مرحله گوتیک فرانسه پنجره های شیشه ای منقوش تنها به عنوان عنصری تزئینی نگاه نمی کردند . بلکه این پنجره ها را همچون دیوارهایی شفاف در نظر می گرفتند . این نحوه نگرش به سبب ویژگی خاص اشکال و فرم های خمیده و استفاده نمودن از رنگ های خاص به گوتیک شعاع سان یا « تابناک » شهرت دارد . تزئینات این گرایش را می توان در توری کاری پنجره ها و سردرها ، نرده های رخبام ها ، قاب بندی های تزئینی زیر پنجره ها و در جزئیات برج ها ملاحظه نمود.
سنت شاپل :
نمازخانه سنت شاپل در فرانسه جهت مکانی برای حفظ نگهداری اشیا مقدس ساخته شد . اوج معماری گوتیک شعاع سان است . بیش از سه چهارم کل بنا را شیشه ی منقوش تشکیل می دهد . شیشه های رنگین نمازخانه با تصاویری از روایات کتاب مقدس منقوش شده است . مشکل عمده تصاویر این نمازخانه صحنه های بالایی است . چراکه به خاطر فاصله زیاد از زمین به نحوی قابل تشخیص نیستند .





منبع کتاب معماری غرب
 

orkide69

عضو جدید
خیلی خیلی ممنون فاطمه خانم اگه میشه لطف کن بقیشم بزار آخه آخر هفته کنکور ارشد داریم بازم یه دنیا ممنون
 

*fatemeh67*

عضو جدید
معماری غرب

معماری غرب

معماری غرب


•ریشه ها و مفاهیم


•چکیده ی مطالب صفحه ی 147تا263



رنسانس آغازین

رنسانس زمانی در ایتالیا آغاز شد که معماران این سبک از اندوخته های دانش معماری گوتیک فرانسوی هم در ساماندهی فضا و هم در تحول سازه بی بهره بودند(نقل قول مستقیم صفحه ی 150) از معماران این دوره به فیلیپ برولنسکی و باتیستا آلبرتی نا م برد از نمونه کارهای برولنسکی میتوان کلیسای جامع فلورانس که یکی از مهمترین کلیساهای ایتالیا است نام برد شهرت برونلسکی در میان معاصران خویش بیشتر از توانایی او در حل معضل ساخت گنبد کلیسای جامع فلورانس ناشی میشد تا طرح بناهای همچون کلیسای سان لورنتسو و نمازخانه ی پاتیس .طرح آخرن ساختمانهای وی روحیه ای کاملا رنسانس دارند و وفاداری او را به معماری کلاسیک به اثبات میرسانند. در بین کارهای آلبرتی طرح کلیسای سانت آندره آ از مهمترین آنها محسوب میشود(نقل و قول مستقیم صفحه ی151و154)

•رنسانس متعالی


•اگر تولد رنسانس را در شهر فلورانس بدانیم، قطعا باید از شهر رم به عنوان شهری یاد کنیم که رنسانس مراحل رشد و بالندگی خود را در آن طی کرد و آنجا به شکوفایی رسید ازمعماران این دوره دوناتوبرامانته نامبردکه دردورشته معماری ونقاشی آموزش دید.یکی ازمهمترین کارهای اوکلیسای تمپی یتورا نام برد.
•(نقل وقول مستقیم صفحه160)


•مَنِریسم


•این واژه به سبکی اشاره داردکه برپایه تکرارشیوه ها بدست می آید.این واژه بیشتردرمعنی پیروی افراطی یاغیرطبیعی ازیک شیوه مشخص به کارمی رود.بزگترین معمارقرن شانزدهم که می توان تاثیرکارهای اورا همتراز با دوناتوبرامانته ارزیابی نموده اند آپالادیو می باشد.که بسیاری ازکارهای این شهر،بنای شهرداری .تئاترشهربه همت اوساخته شدند.شهرت پالادیوبیشتربه علت ویلاهای متعددی است که درونیزطراحی واجرانمود.مهمترین وتاثیرگذارترین کاراو،ویلایی درنزدیکی ویچنتسا به عنوان ویلاکاپرا است که درتمامی کتابهای معماری به ویلاروتوندا معروف است.(نقل وقول مستقیم 164)

•باروک


•باروک واژه ای است که به سبک رایج هنراروپادرحوالی سالهای 1600تا1750 اشاره دارد.این اصطلاح که ریشه لغوی آن روشن نیست کاربردآن درآغاز همچون واژه گوتیک دلالت بربی ارزشی وتحقیرداشت.


•ایتالیا


•هنرباروک درادامه منطقی شیوه منریسم درایتالیا شکل گرفت .ازاین رومی توان معماری باروک راتلفیقی ازتجربه فضای رنسانس وپویایی منریسم بیان نمود.ارمعماران این دوره می توان چانلورنتسو برنینی که کلیسای سان کارلوآله راساخت اشاره نمود.(نقل وقول مستقیم صفحه 169و170)


•فرانسه وانگلستان


•نقشِ به واقع بدیع قرن 17 فرانسه درحوزه غیردینی نهفته است .دراین دوره کاخ ها به مانندتک چهره های نقاشی شده آن عصرانعکاس نظرات سازندگان این بنابود.ازمعماران این عصر می توان به پی یرلسکوولویی لوو وآندره لونوتر اشاره کرد.(نقل وقول مستقیم 173و174)

•نئوکلاسیسیسم


•این جنبش راتاریخ نگاران درتعریف هنرومعماری نیمه دوم قرن هیجدهم بکار می بردند.که مدعی نوعی نوآوری درمعماری وهنریونان باستان بودوخاستگاه این جنبش فرانسه وایتالیا بود.ازنظریه پردازان این دوره می توان به یوآخیم وینکلمان اشاره کرد.ازنظراوویژگی برجسته آثاریونانی سادگی ،اصالت وشکوه آنهااست.
•ویلیام چِیمبِرز ورابرت اَدَم رامی توان انقلابی ترین معماران نئوکلاسیک درانگلستان نامید.اَدَم براین عقیده است که حقیقتاچیزی خسته کننده تراز تکرارتناسبات دوریک و یونیک وکٌرَنتی نیست .(نقل وقول مستقیم 179و180و181)
•یکی ازمهمترین آثارسبک پالادیانیسم ،ویلایی است معروف به ((خانه چیزیک))واقع درنزدیک لندن است.این ساختمان توسط ریچاردبویل بااقتباس والگوبردای ویلای روتوندای پالادیو طراحی وساخت گردید.(نقل وقول مستقیم 182)


•فرانسه


•دربین پیشگامان تاریخ گرای فرانسوی می توان به کارای معمارانی نظیر آبه مارک آنتوان ،اتی ین لویی بوله ،کلودنیکولا اشاره نمود.آبه مارک آنتوان درکتاب معرف خودباعنوان جستاری درباب معماری یکی ازبحث انگیزترین مباحث مهم قرن هیجدهم رارقم زد که عبارت است از((بدوی گرایی)).اودراین کتاب همسو بااندیشمندان عصرخودبرگشت زادوبوم اقوان ابتدایی رابیان می نماید.
•یکی ازمهمترین میراث داران کلاسیک درمعماری اتی ین لویی بود.وی تحت تاثیرعناصرمعماری یونان وروم به خصوص نظام ستون گذاری یونیسم وکرنتی واحجام افلاطونی به شیوه ای دست یافت که بعدها به عنوان نمادمعماری نئوکلاسیسیسم فرانسوی درآمد.(نقل وقول مستقیم 184و185)

•آلمان


•یکی ازمعماران به نام نئوکلاسیسیسم آلمان کارن فریدریش شینکل است .اواهمیت زیادی برای درک معماری کلاسیک قائل وبراین عقیده بودکه ساختمانهای باستانی می توانند مرجع مهمی درتکوین وتحول معماری نئوکلاسیک باشند.ازبناهای مهم شینکل می توان به ساختمان موزه قدیمی دربرلین وهمچنین ساختمان تئاترملی برلین اشاره کرد.(نقل وقول مستقیم 188و189)
•یکی ازرقبای او لئوفون کلنتسه بود.که ازمهمترین کارهای اومی توان به بنای دروازه پروپولایا درمونیخ اشاره کرد(نقل وقول غیرمستقیم190)

•آمریکا


•دردهه نخستین قرن نوزدهم باظهورمعماران مشهوری چون تامس جفرسن تحولی بنیادین دراین شرایط پدیدآمد.
•وی با بازسازی روشهای موجودبه شیوه مستقلی دست یافت .به طوری که بعدهاکل معماری آمریکا را تحت تاثیرخودقرارداد.آثارمعماری اورامی توان نقطه عطفی درتاریخ معماری آمریکا دانست .اوپالادیانیسم رادرمعماری آمریکاتثبیت کرد.
•ازکارهای مهم اوطراحی وتاسیس دانشگاه ویرجینیا است .(نقل وقول مستقیم 191و192)

یکی دیگر از جریانات مهم اوایل قرن نوزدهم شکل گیری مدرسه ی هنرهای زیبای پاریس بود و به مدت بیش از پنجاه سال یکی از تاثیر گذارترین مدارس مهم در سطح جهانی بود

اپرای پاریس

یکی از ساختمانهای موفق که با مفاهیم مدرسه ی هنرهای زیبای پاریس طراحی شد عمارت اپرای پاریس اثر شارل گارنیه است (نقل و قول مستقیم 192و193)
انقلاب صنعتی در نخستین مرحله ی صنعتی شدن احداث راه آهن و صنعت نساجی پیشگام تحول اقتصادی بودندو بعد از این پلها و نمایشگاه ها از دیگر رویکردهای تکنولوژی جدید بودند .تاثیرات انقلاب صنعتی به انگلستان محدود نماند و تمامی کشورهای اروپای را در بر گرفت مانند فرانسه ،آلمان و ایالات متحده.یکی از معماران این دوره جوزف پَکستن نام داشت که بنای قصر بلورین را طراحی و ساخت که اکثر مورخان ساخت قصر بلورین را نقطه ی آغاز معماری مدرن میدانند(نقل و قول غیر مستقیم195و196و197و198)
ساختمان نمونه های درخشان و اولیه از کاربرد مصالح جدید برای مقاصد ساختمانی را در طرح کتابخانه ی آنری لابروست در پاریس دید و همچنین کتابخانه ی ملی تحولی در ساخت سازه های فولادی معماری در قرن نوزدهم به وجود آورد(نقل و قول مستقیم200)

•وِرک بوند


•در آستانه ی ورود در قرن بیستم جمع کثیری از هنرمندان بخصوص در کشور های نظیر انگلستان و آلمان در صدد برامدند تا صنعت و هنر را با یکدیگر آشتی دهند و عمده انگیزه ی انها سروسامان دادن به تولیدات صنعتی بود یکی از این جنبشهای تاثیر گذار در شهر مونیخ آلمان جنبش هنری ورک بوند بود .(نقل قول مستقیم206)


•مکتب شیکاگو


•آنچه در شیکاگو شکل گرفت ساختمانهای دارای بام مسطح و حجمی مکعب مستطیل شکل بود.برای رسیدن به ترکیبی جذاب ،طراحان انواع راه حلهای ملهم از سبکهای قدیمی بخصوص رُمانسک و نئو کلاسیک را به کار گرفتند آنچه که ما به عنوان مکتب شیکاگو میشناسیم رشد و بالندگی معماری است که بین سالهای1883و1893 در این شهر اتفاق افتاد.دَنیل هادسن برنم و جان وِلبورن روت معماران مکتب شیکاگو بودند همسو با معماران مکتب شیکاگو فرانک لوید رایت نیز ساختمان لارکین را به شیوه ی مکتب شیکاگو طراحی نمود.مکتب شیکاگو با آن که نتوانست در دهه های نخستین قرن بیستم به حیات خود ادامه داد ولی نمی توان تاثیر آن را در شکل گیری نسل های بعدی ساختمان های بلند مرتبه که اینک آسمان خراش نامیده میشوند نادیده گرفت.(نقل و قول مستقیم 217و218)

•رمانتیسم


•رمانتیسم اصطلاحی است که به هر موضوع جالب و بدیع که گویای صفا و سادگی روستای است یا بر عکس به طبیعتی وحشی و بی نظم اشاره دارد دلالت میکند رمانتیسم پیش از آنکه وارد ادبیات اثر احساس شود،در هنر باغ ارای و نقاشی و منظر آشکار شده بود.
•این جنبش نو ظهور در انگلستان از دو منبع تغذیه میشد:نخست فرهنگ باغ آرای شرقی و عمدتا چینی،و دوم طرحهای جووانی باتیستا پیرانِزی از میان خیل عظیم معماران رمانتیسم هیچکدام به اندازه ی جووانی تاثیر گذار نبود.(نقل و قول مستقیم 221و222)


•نئوگوتیک


•اثر نهضت رمانتیک، راه را برای ورود به هنر و معماری گوتیک هموار میسازد لفظ گوتیک در کاربرد رایج آن به سبکهای بزرگ هنر و معماری قرون وسطایی که از اواسط قرن دوازدهم تا قرن پانزدهم شکوفا بود اطلاق میشد.
•ویکتور هوگو یکی از نویسندگان مطرح رمانتیسم است. از معماران این سبک میتوان هوریس والپول و رابرت اَدَم نام برد عمارت استراَُبِری هیل با الهام از مفاهیم و عناصر معماری گوتیک و تلفیق آن با معماری کلاسیک طراحی و ساخته شد او این شیو ه ی برخود را هنر گوتیک نامید.(نقل و قول غیر مستقیم 226)

از معماران نئو گوتیک میتوان به جان نش و همچنین اُگِستِس وِلبی پیوجین اشاره کرد (نقل وقول غیر مستقیم228)
اندیشه های پیوجین از دو نظریه ی مهم حمایت میکرد:کارکرد گرایی و ارزیابی اخلاقی معماری و هر دو نظریه
مبتنی بر دیدگاه شخصی وی درباره ی مفاهیم هنر و معماری گوتیک بود.(نقل و قول مستقیم228)

اکسپرسیونیسم

درتاریخ هنر تحولات هنری اوایل قرن بیستم عموما اکسپرسیونیسم نامیدند. اکسپرسیونیسم ناشی از یک
واکنش دو جانبه بود یکی جنبه ی روانشناختی داشت و دومی واکنش معطوف به جنبه های فرهنگی بود نظریه
پرداز این جنبش فیلسوف آلمانی فرید ریش نیچه است از مهمترین معماران این مکتب در آلمان میتوان از
اریش مِندِلزون نام برد برج آینشتاین از معروفترین پروژه های اجرا شده ی این جنبش بود.(نقل و قول مستقیم241)

•ارگانیک
•آنچه در مکتب نئو کلاسیسیسم مهم مینماید مسئله ی تفکیک فرم و محتوا است که باعث پدید آمدن دیدگاهی مکانیکی در نظریه ی هنری این مکتب گردید سردم دار این نظریه ی جدید آگوست ویلهلم شِلِگِل بود زِوی نیز همسو با اندیشمندان رمانتیک چنین می نویسد طرح را زمانی می توان ارگانیک نامید که سازماندهی هماهنگی بین اجزا بر طبق ساختار ماده و کاربرد آن وجود داشته باشد

•فرانک لویی رایت


•کارها و اندیشه های وی در معماری یکی از مهمترین مراتب و مدارج معماری ارگانیک را تشکیل میدهند به عبارتی دیگر معماری ارگانیک بدون کارهای رایت قطعا چیزی کم داشت.(نقل و قول مستقیم249)
•بی نظیر ترین خانه ی رایت در سبک معماری ارگانیک خانه ی آبشار است را میتوان تندیسی در دل طبیعت یا طبیعتی در دل یک تندیس نامید.او با طراحی موزه ی گوگنهایم عملا از اهداف معماری ارگانیک خود دوری جست.(نقل و قول مستقیم252و255)
•از دیگر معماران این سبک میتوان به آلوارآلتو اشاره کرد که ویلای مایره آ و تالار شهر سَینَت سالو و فرهنگسرای هلسینکی از جمله آثار او هستند طرح فرهنگسرای هلسینکی نیز یاداور زبان معماری ارگانیک آلتو است .(نقل و قول غیر مستقیم 257و263)
 

Similar threads

بالا