[معماری اوراسیا] آرامگاه مولوی در شهر قونیه

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مهمترین جذابیت توریستی شهر قونیه ، آرامگاه مولوی می باشد. بهترین زمان برای سفر به قونیه و بازدید از آرامگاه مولوی هم 26 آذر (17 دسامبر) است. زیرا در این روز که سالگرد درگذشت مولانا می باشد اهالی قونیه مراسم " شب عرس مولانا " را در کنار آرامگاه او اجرا می کنند. سماع و رقص عرفانی مهمترین بخش این مراسم است.
مقبره ی مولانا دارای گنبد بزرگ سبز رنگ 16 وجهی است که مخروطی در بالای آن قرار دارد. این گنبد در سال 1397 میلادی توسط کارابان اوغلو ساخته شده و بر بالای آن با هنر کاشی کاری آیة الکرسی نقش بسته است.

قسمت های مختلف آرامگاه مولوی :



حیاط آرامگاه :
در این حیاط شما با سنگ قبر بسیاری از دراویش مواجه می شوید که خواندن متن سنگ قبرهایشان می تواند مدت زمان زیادی شما را مبهوت خود کند.



مسجد مقبره :

تنها جایی از مقبره مولانا که به شما اجازه می دهند تا نماز بخوانید. در بقیه مکان های این مقبره اجازه خواندن نماز به شما داده نمی شود.



مقبره مولانا :
قبر بزرگ مولانا در این قسمت قرار دارد. در کنار آن نیز قبر پسر مولانا سلطان ولد و در کنار آنها نیز قبر قبر برخی دیگر از شاگردان مولانا قرار دارد. نکته مهم در این قسمت آن است که بر روی هر قبر دستاری وجود دارد که هرچه بزرگتر باشد به معنای آن است که آن فرد مقام و منزلت بلندتری داشته است و البته قبرهایی که کلاهی روی آن قرار ندارد، نشان از آن است که فردی که در زیر آن قبر قرار دارد، زن بوده است. حواستان باشد بزرگترین قبری که در این مکان می بیند، قبر مولانا نیست و بلکه قبر بهاء الولد پدر مولانا می باشد. شاخصه ویژه قبر مولانا این است که دستار روی قبر، به رنگ سبز می باشد و البته بر روی تابلویی بزرگ در کنار آن نوشته شده است : یا حضرت مولانا



موزه مولانا:
در کنار مقبره مولانا قرار دارد و روزانه از ساعت 9 صبح الی 5 بعد از ظهر پذیرای گردشگران می باشد. در کنار بازدید از آرامگاه مولوی حتما به این موزه نیز سری بزنید تا با ماکت هایی که از مولانا وجود دارد با او بیشتر آشنا شوید.


دیگر بخش های موزه و مرقد مولانا : اتاق تلاوت، سماع خانه، حجره های دراویش، بخش مطبخ و ....

تصاویر



















مراسم شب عرس


منبع:wikisafar.com
 
بالا