[معماری اروپا] محوطه باستانی استون هنج

VictoOry

عضو جدید
کاربر ممتاز




استون هنج یکی از مراکز باستانی جهان است که بسیاری از محققان درباره ان اختلاف نظر دارند . بعضی این بنا را برای شناسائی روزها و مشخص شدن اعتدال روزهای بهار و پائیز میدانند. بعضی این مکان را برای قربانی دادن و قربانی شدن میدانند.:w20:

دوایر سنگی” استون‌هنج ” یکی از عجایب جهان باستان و از مشهورترین محوطه‌های باستانی امروز جهان است که از سال ۱۹۸۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است . قدمت این محوطه باستانی که در دشت” سالزبری “در” ویلت‌شایر” انگلستان واقع شده است، به عصر نوسنگی و عصر مفرغ برمی‌گردد.
“استون‌هنج” از دو دایره‌سنگی متحد‌المرکز تشکیل شده است که ارتفاع سنگ‌های دایره درونی آن به ۶ متر و وزن‌شان به حدود ۵۰ تن می‌رسد . به عقیده کارشناسان،” استون‌هنج” در چند مرحله و در یک دوره زمانی هزارساله، از ۳ هزار تا ۲ هزار سال پیش از میلاد مسیح، ساخته شده است.








ساخت “استون‌هنج” در زمان خود یک شاهکار مهندسی و مستلزم انگیزه، وقت و نیروی انسانی بالایی بوده است. با این حال تا امروز دلیل ساخت “استون‌هنج” روشن نشده است، هر چند تئوری‌های زیادی در مورد کاربرد و دلیل ساخت این دوایر سنگی وجود دارد که هنوز هیچ یک از آن‌ها به یقین ثابت نشده‌اند.:cool:

دایره بیرونی “استون‌هنج “که قطر آن به ۱۱۵ متر می‌رسید، از سنگ‌های نسبتاً کوچکتری ساخته شده است و دو شکاف که به عنوان ورودی عمل می‌کرده‌اند، در شمال شرقی و جنوب آن قرار دارد.

در قرن هفدهم،” جان اوبری”، باستان‌شناس انگلیسی در لبة درونی این دایره، ۵۶ گودال کشف کرد که به نام خود او مشهور شدند. بر اساس یک نظریه، این گودال‌ها احتمالاً روزی الوارهایی را به صورت ایستاده در خود جای داده بودند، اما تاکنون هیچ مدرکی که این فرضیه را تأیید کند به دست نیامده است.


دایره درونی” استون‌هنج” در حدود هزار سال بعد ساخته شده است.در این زمان حدود ۷۴ تخته سنگ عظیم که وزن بعضی از آن‌ها به ۵۰تن می‌رسید، از کوه‌های” مارلبرو داون” در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری شمال “استون‌هنج” به این محل آورده شدند. از این تعداد ۳۰ تخته سنگ دایرة درونی به قطر سی‌متر را تشکیل می‌دهند، ۲۹ تخته سنگ به صورت افقی روی این تخته‌سنگ‌های ایستاده قرار گرفتند و ۱۵ تخته‌سنگ آخر هم که از بقیه سنگ‌ها عظیم‌تر هستند، به شکل یک نعل اسب درون این دایرة دوم قرار گرفتند .

مطالعات کارشناسی که به تازگی صورت گرفته نشان می‌دهد برای انتقال این سنگ‌های ۵۰ تنی از “مارلبرو داون” به محل فعلی‌شان، باید لااقل ۶۰۰ مرد قوی‌هیکل در عملیات انتقال این سنگ‌ها شرکت می‌کردند .:eek:

در طول سال‌های گذشته، ساخت این بنای سنگی عظیم به اقوام مختلفی نسبت داده شده است، اما قوم سازنده “استون‌هنج” تا امروز هنوز مشخص نشده است.

بر اساس پرطرفدارترین نظریه، ساخت” استون‌هنج” توسط اقوام نوسنگی در حدود ۵ هزار سال پیش آغاز شد و بعدها توسط قوم دیگری که به تازگی شکوفا شده بود، ادامه یافت. برخی کارشناسان احتمال می‌دهند این قوم دوم که به قوم” بیکر ” مشهور شده‌اند، از قسمت قاره‌ای اروپا به انگلستان آمده باشند، اما تاکنون هیچ مدرکی که این نظریه را تأیید کند به دست نیامده است.”

استون‌هنج” و ستاره‌شناسی در جهان باستان


نخستین مطالعات علمی در” استون‌هنج” در سال ۱۷۴۰ میلادی توسط” ویلیام استاکرلی” صورت گرفت. “استاکرلی” نخستین نقشه دقیق از استون‌هنج را تهیه کرد و با مطالعه این نقشه متوجه
ارتباط احتمالی این بنا حرکت خورشید و ستارگان شد .

“استون‌هنج” در جهت شمال‌شرقی ـ جنوب‌غربی ساخته شده است و احتمالاً سازندگان آن هنگام ساخت آن قصد پیش‌بینی نقاط اعتدال بهاری و پاییزی (زمانی که طول روز شب با یکدیگر یکسان می‌شود) و نقاط انقلاب تابستانی و زمستانی (بلندترین روز و بلندترین شب سال) را داشته‌اند* .
بنا بر مطالعات انجام شده در” استون‌هنج”، در نقطه انقلاب تابستانی، یعنی روز ۲۱ ژوئن، خورشید از شمالی‌ترین بخش دایره بیرونی طلوع می‌کند و نخستین اشعه‌های آن درست از میان نعل اسب درونی رد می‌شود. به گفته کارشناسان، بسیار بعید است که چنین چیزی صرفاً بر اثر تصادف به وجود آمده باشد .


یکی از تناقضهای موجود در استون هنج، هم ترازی بین دایره میانی و هیل استون (که در خارج از این حلقه قرار دارد) و محل طلوع آفتاب در روز اول تابستان است. این تراز چندان دقیق نیست و موضوعی است که معمولا به تغییر محور زمین از زمان ساخت بنا تاکنون نسبت داده میشود. با این حال بسیاری بر این باورند که هیل استون هرگز در محل دقیق قرار نداشته است. در حالی که اندکی خطا در محاسبه سازندگان اولیه بنا طبیعی به نظر میرسد، تحقیقات ستاره شناسان در دهه 60 نشان میدهد که چنین خطایی وجود نداشته است.


از ویژگیهای این اثر تاریخی میتوان به ارتباط با پدیدههای آسمانی از چرخه ماه (هلال تا بدر) تا سیکل پیچیده خسوف و کسوف اشاره کرد.
این ایده که استون هنج یک رصدخانه نجومی پیچیده است در میان عامه مردم پذیرفته شده اما باستانشناسان معتقدندکه هنوز ابعاد ناشناختهای در این بنا نهفته است.
حتی اگر چنین باشد، اهمیت نجومی بنا در تعیین همترازی هرگز جای تردید نخواهد داشت.
سال 1979 در حفاریهای انجام شده در نزدیکیهیل استون سنگ دیگری کشف شد که قابلیت تنظیم پرتوهای نور را در 5هزار سال پیش داشته است.

به نظر میرسد حتی استون هنج اولیه که فقط یک خندق مدوربه قطر 100 متر و یک راهآب بوده، در بررسی برخی از پدیدههای آسمانی کاربرد داشته است. اما چطور؟ یکی از کاربردهای آن در برگزاری مراسم مذهبی بوده است. اما در سال 1995 ستارهشناس بریتانیایی، دکتر دونکن استیل نظریهای متفاوت ارائه کرد: اساسا استون هنج به منظور پیشبینی فجایع کیهانی ساخته شده است.




شهاب سنگها یک خطر جدی برای ادامه حیات روی کره زمین محسوب میشوند و تحقیقات دکتر استیل نیز روی مسیر دنباله شهابسنگها متمرکز شده است. عبور زمین از میان بقایای یک شهابسنگ، میتواند بسیار مخرب و ویرانگر باشد. دکتر استیل نشان داد که چگونه در اثر عبور یک شهابسنگ تخریب گستردهای در 5هزار سال قبل روی زمین اتفاق افتاد؛ دقیقا همان زمانی که استون هنج اولیه در حال ساخته شدن بوده است. نکته جالبتر اینکه کره زمین هر ساله حدود آغاز فصل تابستان از میان متراکمترین بقایای شهابسنگها عبور میکرده است و این پدیده در آسمان شب، دقیقا در جایی که هیل استون قرار دارد، قابل مشاهده بوده است.




احترام به مادر زمین


حتی اگر استون هنج اولیه فقط یک «سیستم هشداردهنده» پدیدههای کیهانی بوده باشد، در زمان تکمیل مرحله نهایی ساخت آن، خطر شهابسنگها به کلی از بین رفته بود. پس هدف از ادامه ساخت آن چه بود؟
باز هم نظریههای متعددی در این زمینه وجود دارد. برخی از محققان بر این باورند که نشانههایی از وجود سایر فرهنگها در همان زمان و در اطراف استون هنج وجود دارد.
دکتر ترنس میدن از دانشگاه آکسفورد میگوید: «کشاورزان دوره نوسنگی به مادر زمین و پدر آسمان اعتقاد داشته اند. بنابراین سنگهای چیده شده در استون هنج تشکیل دهنده معبدی با سقف آسمان بوده که به طور ضمنی به پرستش مادر زمین نیز اختصاص یافته است.» براساس یافتههای دکتر میدن، سنگهای بزرگ سارسن تریلیتون در میان استون هنج ساختاری رحم مانند را تشکیل میدهد که در آغاز تابستان از اهمیت خاصی برخوردار است. دکتر میدن میافزاید: «فقط نور صبحگاه آغاز تابستان است که به درون طاق این ساختار نفوذ میکند. این اتفاق میتواند نمادی از یک پیوند افسانهای میان پدر آسمان و مادر زمین باشد.»





نخستین حفاری های علمی در استونهنج


نخستین حفاری‌های علمی در استون‌هنج در اواخر قرن هجدهم میلادی توسط ویلیام کانینگتن و ریچارد کالت‌هور صورت گرفت. در سال 1798 گودال زیر یکی از تخته‌سنگ‌های دایره درونی را که سقوط کرده بود مورد مطالعه قرار داد و در سال 1810، با بررسی یکی از تخته‌سنگ‌ها متوجه شدند که این تخته‌سنگ در ابتدا ایستاده بوده است و در سال‌های اخیر سقوط کرده است.

در حدود سال 1840، چارلز داروین، دانشمند مشهور، از خانواده آنتروبوس که آن زمان مالکیت استون‌هنج را در اختیار داشت اجازه گرفت تا برای بررسی تئوری خود در زمینه نقش کرم‌های خاکی در تخریب محوطه‌های باستانی در استون‌هنج به حفاری‌های محدودی دست بزند.
در شب تحویل سال 1900 میلادی، یکی دیگر از تخته‌سنگ‌های عظیم دایره درونی افتاد و خانواده آنتوبوس، یک مهندس معدن به نام ویلیام گاولند را مأمور کردند تا این تخته‌سنگ را به حالت اولش برگرداند.
گاولند به رغم آن که هیچ تجربه‌ای در زمینه باستان‌شناسی نداشت، در طول حفاری‌های خود یکی از دقیق‌ترین و جامع‌ترین گزارش‌های مربوط به عملیات صورت گرفته در استون‌هنج را تهیه کرد.
اما بزرگترین حفاری باستان‌شناسی در استون‌هنج پس از انتقال مالکیت این محوطه باستانی به دولت انگلستان، در سال 1919 و توسط ویلیام هاولی و دستیارش رابرت نیوال صورت گرفت. بزرگ‌ترین نتیجه حفاری‌های هاولی و نیوال که تا سال 1926 به طول انجامید، روشن شدن این نکته بود که استون‌هنج بر خلاف آن چه تا آن زمان تصور می‌شد در چند مرحله و در طول یک بازه زمانی طولانی ساخته شده است.
تحقیقات ریچارد اتکینسن، استوارت پیگات و مارکوس استون که در دهه 1950 میلادی و تحت نظر انجمن عتیقه‌شناسان انگلستان صورت گرفت، زمان‌بندی نسبتاً دقیق مراحل مختلف ساخت استون‌هنج را که تا امروز نیز معتبر باقی مانده است، آشکار کرد.




استونهنج در گذر زمان

استون‌هنج امروز یکی از بزرگترین جاذبه‌های فرهنگی و توریستی کشور انگلستان است، به طوری که سالانه نزدیک به یک میلیون توریست انگلیسی و خارجی از این محوطه باستانی دیدن می‌کنند.
در سال‌های اخیر، عبور اتوبانA303 از نزدیکی استون‌هنج و ترافیک سنگین این اتوبان، باعث به خطر افتادن تمامیت و منظر استثنایی این محوطه در میان دشت سالزبری شده است. در حال حاضر، بنیاد میراث انگلستان مشغول مطالعه طرح‌هایی در مورد عبور جاده از یک تونل زیرزمینی و ساخت یک مرکز توریستی در مجاورت استون‌هنج است که هنوز هیچ‌کدام از این طرح‌ها قطعی نشده‌اند.
در عین حال بررسی‌های علمی در مورد استون‌هنج نیز ادامه دارد و هر روز فرضیات جدیدی درباره چگونگی و علت ساخت این بنای سنگی منحصر به فرد مطرح می‌شود. با این وجود هنوز هیچ یک از این تئوری‌ها نتوانسته‌اند توضیحی قانع‌کننده و همه‌جانبه در مورد استون‌هنج فراهم کنند و به این ترتیب راز این محوطه باستانی 5 هزارساله تا امروز سر به مهر باقی مانده است.

2500 قبل از میلاد

مردمان دوران باستان، نخستین مقبره های سنگی و پشته های مخصوص دفن اجساد را در غرب اروپا ساختند.

3100 قبل از میلاد

اولین مرحله
از استون هنج (استون هنج)شامل خندق حلقه ای با یک کناره در داخل، ساخته شد. یک حلقه از 56 سوراخ(امروزه آنها را سوراخهای اوبری می نامند)در درون ساحل (کناره)ایجاد شد. سنگ هیل در شمال شرقی استون هنج بر پا شد.

2500 قبل از میلاد

محل دفن در نیوگرنج در ایرلند ساخته شد.

2100 قبل از میلاد

مرحله دوم استون هنج (استون هنج)ساخته شد. ساختار اولیه توسط یک سلسله سنگهای آبی دایره شکل مشخص می گردد.

1800 ـ 2000 قبل از میلاد

سنگهای ایستاده و ردیف شده در یک خط در فرانسه و گورسیکا ظاهر می شوند.

2000 قبل از میلاد

کار ساخت مرحله سوم (استون هنج)آغاز می گردد.

1900 قبل از میلاد

سنگهای سارسین بزرگ در استون هنج بر افراشته می شوند.

1500 قبل از میلاد

سنگهای آبی در استون هنج کار گذاشته می شوند. آخرین مرحله استون هنج
به پایان می رسد.






 

VictoOry

عضو جدید
کاربر ممتاز
دولمن ها...

اولین نوع معماری است که به معماری سه تایی نیز مشهور بوده و شامل دو ستون و یک تخته سنگ بعنوان سقف بوده است ، کروملیجهاساختمانهایی دایره وار بودند که برای نیایش-عبادت - قربانگاه و همچنین پیش بینی های نجومی مورد استفاده قرار میگرفتند و معروفترین آنها در جنوب انگلستان با مساحتی برابر با ۱۱۳۰۴۰۰ متر مربع بوده است.

در منتها اليه غربي اروپا – برتاني،ايرلند، و انگلستان – ساختمانها يا يادمانهايي از سنگهاي عظيم نيمه تراشيده بر جاي مانده اند که صدها سال مايه حيرت و شيفتگي آدميان بوده اند . ابعاد اين سنگها، که در پاره اي موارد به بيش از بيست متر مي رسد و چندين تن وزن دارند، تاريخ دانان را بدين فکر انداخته است که آنها را درشت سنگها ( به انگليسي : مگاليتس ) و فرهنگ پديد آورنده آنها را فرهنگ درست سنگي بنامند .

ساختمانهاي درشت سنگ، تقريبا" در 3000 سال پيش از ميلاد در اروپاي غربي به ظهور مي رسند . نخستين نمونه هاي اين ساختمانها در کنار نخستين دهکده هاي اسکان يافته و استحکامات بندي شده جنوب اسپانيا و پرتغال يافت شده اند . اين دهکده ها احتمالا" سکونتگاههاي کوچ نشينان يا نتيجه گسترش امپراتوري يا اقتصاد از سرزمينهاي خاور نزديک بوده باشند، و يگانه فرهنگ داراي تمدن شهر نشيني در دنياي غرب آن روزي به شمار مي رفتند .
بدين ترتيب، درشت سنگها، مظاهري از آغاز نفوذ فرهنگي يا مذهبي بيگانه به نظر مي رسند که ساکنان بومي اسپانيا و پرتغال آن را پذيرفتند . اين فرهنگ از سرزمينهاي ياد شده در امتداد ساحل اقيانوس اطلس به سوي شمال گسترش يافت و تقريبا" در سال 2000 پيش از ميلاد به ميان ساکنان جزاير بريتانيا راه يافت
استونهنج , حدود 1650 ق.م. قطر محيط 30 متر . دشت سالزبري , ولايت ويلتشر, انگلستان.

ساختمانهاي درشت سنگ، چندين نوع دارند . دولمن يا ساختمان تخته سنگي، از چند سنگ بزرگ عمودي با يک تخته سنگ به جاي سقف تشکيل شده است . دولمنها احتمالا" بقاياي گورهايي دالاني هستند که کپه خاک رويشان را آب باران شسته و برده است . گورهاي دالاني، يعني نوع غالب گور درشت سنگ – اکنون هزاران گور از اين دست در فرانسه و انگلستان وجود دارد – دالاني دارد که تخته سنگهاي بزرگ منتهي به محفظه اي مدور و غالبا" داراي طاقي پيش آمده در حکم ديوارهايش هستند و در آن هريک از چند حلقه سنگي از پشت رديف زيرين به درون کشيده مي شود تا آنکه حلقه ها از بالا مسدود مي شوند .

اين گورها را غالبا" در شيب تپه ها مي ساختند يا با چند کپه خاک مي پوشاندند، و احتمالا" با گورها « لانه زنبوري » ميسني که به خوبي نگه داري شده اند ارتباط دارند .

در کارناک واقع در برتاني، تک سنگهاي بزرگي به نام منهير به طور قائم و در رديفهاي موازي کارگذارده شده اند، که برخي از آنها تا چندين کيلومتر امتداد مي يابند و از چندين هزار تکه سنگ تشکيل مي شوند . سازندگان اين يادمانها ظاهرا" هدفي مذهبي داشته اند و شايد آنها را براي پرستش مردگان يا خورشيد بر پا مي داشته اند .

گاهي اين سنگهاي بزرگ را دايره وار بر پا مي داشتند و نام کروملک بر آنها مي نهادند ؛ از جمله شگفت انگيزترين کروملها مي توان به دو کروملک در ايوبري و استونهنج انگلستان اشاره کرد .

ساختمان واقع در ايو بري درون حلقه اي سنگي قرار دارد که قطرش به بيش از 1200 متر مي رسد .
بقاياي استونهنج، مجموعه اي از سنگهاي بزرگ رسوبي و « سنگهاي کبود » شني کوچکتر هستند . حلقه بيروني از تک سنگهاي حمال گذاشته شده است .

حلقه بعدي از سنگهاي کبود شني تشکيل شده بود که به نوبه خود بر نيم حلقه اي نعل اسبي شکل ( انتهاي باز به سوي خاور ) از ساختمانهاي سه سنگي محيط بود – پنج جفت از بزرگترين سنگهاي شني و داراي سنگ حمال، هر يک از 45 تا 50 تن وزن دارد .

سنگ ديگري که تک و رو به خاور قرار گرفته، « پاشنه – سنگ » است، و اگر شخصي در وسط اين مجموعه بايستد و به بيرون بنگرد، در برابر نقطه اي ايستاده است که خورشيد در نخستين روز انقلاب صيفي از آن طلوع مي کند اگر اين سنگ را بلند کنيم تا خط بر آمدن آفتاب در نخستين روز انقلاب صيفي سال برپا شدنش دقيقا" مشخص شود، طبيعتا" – در اثر عوامل نجومي – چنين نتيجه مي شود که مسير اين خط با گذشت زمان، مختصر تغيير پيدا کرده است .

مقدار انحراف، برابر خواهد بود با زماني که از بر پا شدن اين سنگها گذشته است ؛ بدين ترتيب، عمر اين ساختمان عظيم معلوم مي شود . بنابر محاسبه اي که در اوايل سده بيستم به عمل آمد معلوم شد که خورشيد در نخستين روز انقلاب صيفي سال 1680 بيش از ميلاد دقيقا" بر بالاي سنگ نشانه طلوع کرده بود و با محور اين پرستشگاه و جاده منتهي به آن در يک خط قرار داشت . تاريخگذاري به روش کربن 14 اين محاسبه را تأييد کرد، هرچند ممکن است اصلاحاتي که اخيرا" در محاسبه مزبور به عمل آمده است تاريخ ياد شده را به مقدار قابل توجهي عقب تر ببرد .




امروزه محاسبات کامپيوتري باعث پيدايش مشاجره تازه اي پيرامون استونهنج شده است . اما نه بر سر تاريخ ساختمان آن، بلکه بر سر هدف از ساختمان آن . اين بناي اسرار آميز که در سده هاي ميانه معتقد بودند کار جادوگري به نام مرلين است که آن را از ايرلند ربوده و به آنجا آورده يا کار نژادي از غولهاست .

در روزگار ما به عنوان يک تقويم بسيار دقيق و دليلي بر رشد سريع نيروي عقلي انسان شناخته مي شود . تک سنگهاي استونهنج حتي امروزه در محيطي مخروبه مانند برپامانده اند، عظمتي بي مانند دارند و آفريده تلاش قهرمانانه جسمي و فکري نوع بشر هستند . در ايوبري نيز مانند استونهنج در مجموعه دايره هاي متحدالمرکز با گزرگاهها يا راههاي ارتباطي منهني گرايش به نظم، تقارن و توازني احساس مي شود که نه فقط نشانه اي از مراسم پيشرفته و سازمان يافته جادويي و ديني است بلکه نشان مي دهد که يک حس رشد يابنده هندسي نيز در اثر مشاهده حرکت ظاهري ماه و خورشيد در انسان آن روز پديد آمده بود .




ساخت استونهنج
چه کسی می‌داند که استون هنج دقیقا چگونه ساخته شده‌است. سنگهایی بزرگی، که تا ۵۰ تن وزن داشتند روی غلطکها به وسیله گروهی از مردان، کشیده شده وبه محل آورده می‌شدند. وقتی سنگها به محل می‌رسیدند، با استفاده از طناب و در صورت لزوم با ایجاد سراشیبی خاکی، آنها را در حالت ایستاده قرار می‌دادند.

بیشتر بناهای بزرگ برای دنیای امروزی یک معما می‌باشند. دانشمندان و باستان شناسان در سراسر اعصار سعی در یافتن اسرار ساخت این بناها کرده‌اند. برای آنها یک کار بسیار مشکل بود که بتوانند این سنگهای بزرگ را طوری در کنار هم قرار دهند که دارای یک شکوه عظیم شود. این بناها می‌توانستند به عنوان محل سکونت، معابد، مقابر و یا حتی تقویم‌های بزرگ در فضای باز مورد استفاده قرار گیرند. مردم می‌توانستند با دنبال کردن حرکت اجرام آسمانی، درباره فصلهای سال چیزهایی یاد بگیرند. مردم دانشمند اولیه به مقدار زیادی برای درو کردن محصولات و غذای خود به فصول سال متکی بودند. آنها فصلها را به‌وسیله مراسم و تشریفات مذهبی جشن می‌گرفتند. احتمال اینکه این مناطق و نواحی حکم مقدس برای مردم داشته‌است، بسیار زیاد می‌باشد.




تفسیر استون هنج

بسیاری از متخصصان بر این باورند که این حلقه بزرگ سنگی در استون هنج برای نظارت و همچنین به عنوان معبدی برای ستایش کردن به کار می‌رفته‌است. آنها به خاطر وضعیت قرار گرفتن سنگ بزرگ به نام «سنگ هیل» (سنگ پاشنه) که ۶ متر ۲۰ پاارتفاع دارد و ۳۵ تن وزن آن است، بر این باور هستند. هنگامی که در زمان تغییر تابستان ۲۲ ژوئن، طولانی ترین روز سال، خورشید طلوع می‌کند، به سنگ هیل می‌تابد و یک سایه بلند بوجود می‌آید که تدریجا از مرکز بنا عبور می‌کند. این امر ثابت می‌کند که استون هنج بر اساس دستورات نجومی ساخته شده‌است و اهداف مذهبی داشته‌است.







تاریخ استون هنج

قصه گویان می‌گفتند مارلین جادوگر سنگها را در زمان شاه آرتور افسانه‌ای قرن پنجم میلادی از ایرلند به استون آورده‌است. امروزه متخصصان پی برده‌اند که قدمت استون هنج بسیار بیشتر از تاریخ فوق است. این بنا در سه مرحله ساخته شده‌است که تقریباً آغاز بنای آن از سال ۳۱۰۰ قبل از میلاد بوده‌است. این مسئله ثابت می‌کند که استون هنج از اهرام مصر هم قدیمی تر است.
مراحل اول و دوم
اولین مرحله شامل هنج، یک کانال گرد با یک ساحل خاکی در درون آن بود. تقریباً یک هزار سال پیش، در طول مرحله دوم، کارگران دو حلقه متحد المرکز از سنگها را در مرکز بنای اصلی بلند کردند. احتمالاً برای آن از ۸۰ قطعه سنگ آتشفشانی باریک، به نام سنگ آبی استفاده نمودند. آنها بیشتر از کریستالهای سنگ چخماق تشکیل می‌شدند و به نظر می‌رسد آنها را از معادن کوههای پرسلی در دایفد، و از به آنجا آورده باشند. فاصله این منطقه تا استون هنج ۲۱۷ کیلومتر ۱۳۵ مایل است. احتمالاً یک تیم از کارگران سنگهای ۵/۴ تنی را به‌وسیله قایق در بیشتر طول راه حمل کرده‌اند. احتمالاً سپس آن سنگها را به ساحل کشیده‌اند.

مرحله سوم
سومین مرحله از ساخت این بنا در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد شروع شد. سنگهای آبی با ۸۰ قطعه سنگهای سیاه بزرگ مرکزی به نام «سارسین» تعویض شدند. اینها همان سنگهای معروف هستند که امروزه هم دیده می‌شوند. این سنگها از ناحیه اطراف مارل بورو داون به آنجا آورده شدند، اما حمل آنها هم حتی مشکلتر از سنگهای آبی بود. وزن آنها تا ۵۶ تن می‌رسید و هر کدام را باید به‌وسیله گروهی از مردان روی زمین می‌کشیدند. بیشتر سنگهای سارسین به شکل یک حلقه در کنار هم چیده شدند. پنج «تریلیتون» نیز در داخل حلقه قرار گرفتند که از ۲ سنگ ایستاده که روی آنها یک سنگ افقی قرار می‌گرفت، تشکیل می‌شدند. امروزه فقط ۳ تریلیتون باقی مانده‌است.



حرکت دادن سنگ‌های عظیم الجثه به محل استقرارشان، یک کار بسیار عظیم بود. یک مطالعه نشان می‌دهد که یک هزار نفر در مدت ۳ هفته می‌توانستند فقط یک قطعه را به استون هنج حمل کنند. حتی با استفاده از چنین نیروی کار عظیمی، ساخت قسمت مرکزی بنا بیش از ده سال طول می‌کشید.





استون هنج مانند ديگر مکانهاي تاريخي و بناهاي باستاني قرنها به بوته فراموشي سپرده شده بود و جز معدودي بازديد کننده اتفاقي نداشت. نخستين کسي که تصميم به تحقيق درباره استون هنج گرفت (جان اوبري) بود که در قرن هفدهم متوجه اين بناي عجيب در دشت سالزبوري شد. با انتشار اين گزارشها و مطالعات مقدماتي جان اوبري به تدريج مراکز علمي ودانشگاهي انگلستان و اروپا به تحقيق درباره استون هنج پرداختند. گزارشات نشان دادند که تخته سنگهاي بزرگتر از نوع رسوبهاي ماسه سنگي در 45 کيلو متري شمال محل استون هنج است و سنگهاي کوچکتر از بسترهاي سنگهاي آذرين در کوههاي پرسلي (در ويلز) از فاصله 200 کيلومتري غرب استون هنج آورده شده اند.
دانشمندان به حيرت دچار شده بودند و بر سر اين بحث مانده بودند که مردمان 4000 سال پيش چگونه توانسته اند چنين سنگهاي عظيمي را 200 کيلو متر حمل کنند و به محل بياورند؟ کليه شواهد نشان مي دهند که در 40 قرن پيش هيچ وسيله اي در سراسر اروپا وجود نداشته است که بتواند قدرت حمل و نقل بارهايي به اين سنگيني آن هم از فاصله هاي بسيار دور را داشته باشد. شايد يخهاي متحرک يا يخچالهاي طبيعي به دلايلي که معلوم نيست و شايد سيلابهايي بس عظيم و با قدرت سنگها را به نزديک محل کنوني استون هنج آورده باشد, شايد موجودات فرازميني اين تخته سنگها را تا اينجا آورده باشند و شايد هاي ديگر...



با توجه به دقتي که در ساختمان استون هنج شده و نيروي کار عظيمي که طي سه قرن صرف آن شده روشن است که اين بنا بسيار با اهميت بوده و شايسته است که انسان معاصر تحقيق کند تا استون هنج چرا ساخته شده و براي چه کاري بوده است؟
در اين مورد گمانه زني هاي زيادي وجود دارد:


معبد آفتاب ایا ؟: با توجه به اين که محوربندي ستونهاي سنگي چنان است که جهت استون هنج به سوي شرق و رو به طلوع خورشيد است هر بامداد مي توان معجزه روزانه پيروزي روشنايي بر تاريکي را ديد و شاهد زايش با شکوه سپيده دم بود. بنابراين يک حدس اين است که استون هنج معبدي بزرگ براي پرستش آفتاب بوده است.




پرستشگاه ایا؟: استون هنج نمي توانسته خانه باشد زيرا هرگز بام نداشته و همچنين به منظور نگهداري حيوانات ساخته نشده است. بي هيچ ترديد اين بنا معناي معنوي داشته و جايگاه مقدسي بوده و گمان بر اين است که پرستشگاه باشد.
از اينکه چه چيز يا چه کسي در استون هنج پرستش مي شد و چرا اين نقطه خاص براي "مقدس بودن" انتخاب شده است هيچ مدرک خاصي در دست نيست.
اگر اين فرض صحيح باشد که استون هنج پرستشگاه بوده است بطور دقيق معلوم نيست که آيا همه افراد جامعه اجازه داشتند به درون آن بروند يا فقط چند زن يا چند مرد يا چند کودک و يا چند راهب وارد آن مي شدند؟ نمي دانيم که آيا پرستش کنندگان با شادي و پايکوبي وارد مي شدند يا با احترام؟
ساختمان استون هنج که دهها و صدها نفر در کار ساختن آن سهم داشتند مي توانسته است حداکثر 300 نفر را در خود جاي دهد پس اين فکر پيش مي ايد که فقط افردي خاص مثلا کاهنان اجازه ورود را داشته اند و بقيه پيروان در بيرون مي ايستاده اند و گرداگرد استون هنج به زيارت و عبادت مي پرداخته اند.
جالب اينکه ناحيه مرکزي استون هنج (که با سنگهاي عظيمي احاطه شده و آن را از فضاي بيرون جدا مي کند) از لحاظ مساحت شبيه محل قرار گرفتن گروه سرود کليساهاي قرون وسطاي اروپاست.


مقبره سلاطين ایا؟: يک فرض ديگر ان است که استون هنج مقبره پادشاهان و حکمرانان باستاني بريتانيا بوده همانند: اهرام مصر تا مقبره اي عظيم و با شکوه براي سلاطين باشد.


رصد خانه ایا؟: جرالد هاوکينز و جان وايت دو ستاره شناس انگليسي اعتقاد دارند که استون هنج رصد خانه اي به منظور بررسي اوضاع و احوالات سيارات بوده و ستاره شناسها در 4000 سال پيش با مشاهده اينکه در هر روز از سال شعاع خورشيد از چه زاويه اي از ميان ستونها مي گذرد و چگونه سايه مي اندازد عملا نوعي تقويم خورشيدي در اختيار داشته اند و ضمنا مي توانسته اند زمان وقوع کسوف و خسوف ماه و خورشيد را تعيين کنند.



اين دو ستاره شناس با نگريستن به محل تک تک سنگها و محاسبه چگونگي ارتباط ستونها با حرکت خورشيد و ماه فکر مي کنند که استون هنج محلي براي مطالعه دقيق آسمان و حرکت ماه و ستارگان در فصلهاي مختلف سال بوده است و بنا براين همانند تلسکوپها و کامپيوترهاي امروزي براي رديابي اجرام آسماني از آنها استفاده مي کرده اند.
کليد ديگري هم هست:والتين تريشين اختر شناس روسيه عقيده ديگري دارد. او مي گويد: " دانش بشر در 4000 سال پيش به آن اندازه نبوده است که بتواند به فکر محاسبه کسوف و خسوف باشد". اين اختر شناس مطلبي را عنوان مي کند که به راستي شگفت انگيز است. او عقيده دارد :" قرنها و هزاران سال پيش موجوداتي متفکر از ديگر کرات به کره زمين آمده اند
و آثاري از خود بر جاي گذارده اند که يکي از آنها همين استون هنج است ".
به گفته تريشين " اگر بگوييم اين بناي عظيم را مردمان عصر برنز در بريتانيا ساخته اند عقل نمي پذيرد زيرا ساکنين کم شمار و پراکنده بريتانيا نه وسايل لازم براي چنين کاري را داشته اند و نه دانش آن را.
اگر بگوييم تمدن بزرگي در بريتانيا بوده که بعدها رو به زوال رفته و استون هنج از کارهاي به جا مانده از آن تمدن است چرا آثار ديگري جز اين بناي شگفت انگيز در دست نيست؟ مي ماند که فرض کنيم بناي استون هنج را ساکنان کرات ديگر ساخته اند ."
و ... در اين صورت ديگر دانشمندان مي پرسند : " دليل و منظور آنها از پديد اوردن استون هنج چه بوده است؟
اين فرضها که استون هنج معبد آفتاب ... پرستشگاه ... مقبره سلاطين ... رصد خانه ... يا رد پايي از موجودات کرات ديگر باشد در شرايطي است که سنگ آونگ عظيم دشت سالزبوري يک پديده طبيعي نيست و به طور قطع و يقين بنايي است که آن را "ساخته اند" اما چه کساني؟ و به چه منظوري؟
:surprised:

ترديدها هنوز پا برجاست همانند استواري استون هنج, شايد نسلهاي آينده به جواب برسند و شايد هم هرگز پاسخي براي "معماي استون هنج" يافت نشود.



امیدوارم تکراری نباشه....



منابع:
کاوش در گذشته

ویکی پیدیا

http://m-ufo.mihanblog.com/post/2

http://www.major-physics.blogfa.com/post-632.aspx

سیستم خودم :دیی









 
آخرین ویرایش:

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کشف رازهایی درباره بنای شگفت انگیز استون هنج

کشف رازهایی درباره بنای شگفت انگیز استون هنج

محققان بریتانیایی با مطرح کردن یک نظریه جدید درباره خاستگاه استون هنج اظهار داشتند که این احتمال وجود دارد که استون هنج محل دفن خانواده های نخبه سال 3 هزار پیش از مسیح بوده باشد...
به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات جدید روی بقایای سوزانده شدن انسان که از محل استون هنج یافته شده نشان می دهد که حدود 500 سال پیش از آنکه استون هنج به شکلی که ما امروز می شناسیم ساخته شود، یک حلقه بزرگ سنگی در همین محل به عنوان یک قبرستان ایجاد شده است.

استون‌هنج بنای پیش تاریخی است که در کشور انگلستان و در شهرستان ویلتشایر که در 3.2 کیلومتری غرب آمسبوری و 13 کیومتری سالزبری قرار دارد. این اثر باقی‌مانده از دوران عصر برنز و دوران نوسنگی است و براساس تاریخ‌گذاری رادیوکربن 2 تا 3 هزار سال قبل از میلاد قدمت دارد.


مایک پارکر پیرسون استاد دانشگاه کالج لندن که این تحقیقات را هدایت می کند، گفت: در این قبرستان، مردان، زنان، کودکان به گونه ای دفن شده اند که احتمال اینکه آنها خانواده بوده اند را به ذهن متبادر می کند. شاید این محل جایی بوده است که یک سلسله از پادشاهان به خاک سپرده شده اند، اما احتمال این که این محل یک اجتماع از افراد نزدیک به هم بوده، بسیار زیاد است.

پارکر پیرسون اظهار داشت: باستان شناسان استخوانهای سوخته شده 63 نفر را بررسی کرده و اعتقاد دارند که این افراد حدود سال 3 هزار پیش از میلاد به خاک سپرده شده اند. محل بسیاری از این اجساد سوزانده شده به صورت مشخص با سنگ آبی علامت گذاری شده است. اولین محوطه دایره مانند که اندازه آن 91 متر است، محل تدفین بیش از 200 نفر بوده است.

همچنین این گروه که دربرگیرنده شخصتیهای علمی از دانشگاه های مختلف بریتانیایی بوده است، نظریه هایی درباره هدف دومین استون هنج مطرح کرده است، همان بنایی که هنوز در حومه جنوبی انگلستان امروزی برجای خود قرار دارد.

تاکنون نظریات بسیاری درباره استون هنج مطرح شده که در آن میان می توان به این موارد اشاره کرد که این نقطه محلی برای نیایش، رصدخانه ای برای مطالعات نجومی و یا محلی برای شفا اشاره کرد که توسط نخستین ساکنان بریتانیا ساخته شده این اطراف همراه گله های خود پرسه می زدند.

بررسی بقایای محل اسکان انسانهای عصرحجری نزدیک این بنا نشان می دهد که هزاران نفر از مردم از اسکاتلند به این نقطه سفر کرده اند و احشام خانواده های خود را برای اعیاد و مناسبتهای بزرگ در زمان اعتدال تابستانی و زمستانی به این منطقه می آوردند.

این گروه دندانهای خوکها و دامهایی را که نزدیک ارودگاه آنها پیدا شده را بررسی کرده و اظهار داشتند که این حیوانات معمولا 9 تا 15 ماه پس از تولد ذبح می شدند. به این معنا که گوشت آنها معمولا در جشنها در اواسط زمستان و اواسط تابستان خورده می شد.

محققان اعتقاد دارند که این افراد هر فصل برای ساخت استون هنج دیدار می کردند اما این دیدارها طولانی نبوده است و این احتمال وجود داشته که کل دیدارها طی یک دهه یا چیزی شبیه به آن صورت گرفته است.

 

Similar threads

بالا