[معماری اروپا]قصر کفکا

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
Kafka-Castle-Ricardo-Bofill

معمار: ریکاردو بوفیل
مکان: اسپانیا، بارسلونا، سنت پر دی ریبیس
سال پروژه: ۱۹۶۸
آنگونه که مشهود است به خاطر ساخت های رنگارنگ و ابتکاری معمار کاتلنی، ریکاردو و بوفیل و شرکت فوق انضباطیش به نام تالر دی آرتیتکچرا، آنها در طراحی مجتمع آپارتمانی بی نظیری که در خارج از بارسلونا در ناحیه ی سنت پر در ریبیس قرار دارد مشارکت و همکاری کردند.
در سال ۱۹۶۸، طی یک اعلام رسمی به فرنز کفکا با منحرف شدن از کنار تکنیک های طراحی باستانی و زیبایی شناسی ساخت های آپارتمانی اسپانیایی این طرح به انجام رسید.تقریبا بعد از پیشرفت زمین، پلان و مفهوم کار، بوفیل یک سری از معادله های منطقی ریاضی که محل قرار گیری نود خانه را که به خوبی موقعیت قصر کفکا را ایجاد می کرد تکمیل کرد.

در سال ۱۹۶۳، بوفیل شرکت خودش را به نام تالر دی آرتیتکچرا که شامل تیمی منظم، مترقی و مبتکر از معماران، مهندسان، جامعه شناسان و فیلسوفانی برای فراهم کردن یک معماری مدرن براساس مجموعه مسائل اجتماعی و فرهنگی بود تأسیس کرد. تا زمانی که شرکت در سال ۱۹۷۰ بین المللی شود ساختمان های رنگارنگ و مبتکرانه و عجیب و غریب این گروه ناشناخته بود و پروژه ی قصر کفکا یکی از پروژه هایی بود که بوفیل و شرکتش را به سمت جایگاه جهانی شدن سوق داد.
Kafka-Castle-Ricardo-Bofill

قصر کفکا یک مجتمع آپارتمانی در بردارنده ی نود آپارتمان، استخر شنا، سونا، بار و رستوران است. قصر کفکا در کنار حمایت از برخی برنامه های مشابه ساخت های بارزآپارتمان های اسپانیایی اما طراحی آن تفاوت ماهرانه ای دارد.
این مجتمع مجموعه ای است از مکعب های پیش ساخته شده که اساس آنها بر دو معادله ی منطقی ریاضی قرار داده شده تا در ارتباط با هم طی مرحله ای به سمت برج های واقع در رأس، قسمت بالایی قصر را ایجاد کنند.
بوفیل و تیمش دو رابطه به کار بردند تا طراحی حجمی قصر کفکا را هدایت کند. طبق اولین رابطه تعدادی از اتاق های کوچک احداث می شدتا به پله های برج وصل شوند. در صورتیکه دومین رابطه ارتفاع هر یک از توالی های مارپیچی به دور پله های برج را تعیین می کرد.
پوسته ی بیرونی یا مکعب ها، واحد های از پیش ساخته شده ی کوچکی هستند که به دلیل سایز و مقیاسشان در تمامی سیستم سازمان داده شده فقط شامل یک اتاق و فضای هر پوسته مجوز داشتن تنها یک رابطه ی مستقیم با پله ی مرکزی را دارد.
مکعب ها به گونه ای طراحی شده اند که هر مکعب شامل یک عنصر فضایی مهم در تمامی ساختار از یک دستگاه آپارتمان است. یک مکعب ممکن است شامل ترکیبی از حمام و اتاق خواب و یا ترکیبی از اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن باشد.
Kafka-Castle-Ricardo-Bofill

آپارتمان موجود، در میان ترکیبی از عناصر متفاوت ساخته شده است که همگی در ارتباط با هم در حصار داخلی تغییر سطح می دهند.
در همین زمان، موشه سفدی( Moshe Safdie) طرح مشابهی برای اکسپوی سال ۶۷ در مونترال کانادا ساخت که هر دو پروژه نوعی خانه سازی بافت سلولی را که شاخه ای از سیستم سازمانی مرکزی به همراه کارکتر های فضایی گوناگون که از طراحی متخلخل و یکپارچه ایجاد شده است را کشف کرده اند.


 

Similar threads

بالا