[معماری آفربقا] دیدنی‌های "کازابلانکا" عروس آفریقا

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مراکش یا مغرب کشوری در شمال غربی آفریقاست. مراکش ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد که از شمال به تنگه "جبل ‌الطارق" و دریای مدیترانه می‌رسد. کشور مراکش از شرق با کشور الجزایر، از غرب با اقیانوس اطلس، از جنوب با کشور موریتانی و از شمال با دریای مدیترانه همسایه ‌است.


نمایی از شهر کازابلانکا

کازابلانکا
"کازابلانکا" یا "سرای سفید" که به عربی "دار البیضاء" هم گفته می‌شود، به عروس شهرهای آفریقا شهرت دارد. از این گذشته کازابلانکا مرکز صنعتی و اقتصادی و بزرگ‌ترین شهر مراکش است و با جمعیت سه میلیون نفری در غرب آن واقع شده است.
بخشی از شهرت این شهر نیز مدیون فیلم به یاد ماندنی "مایکل کورتیس" است که هنوز که هنوز است جزو فیلم‌های برگزیده دوستداران سینماست. فیلمی با نام این شهر بسیاری از علاقه‌مندان را راهی آفریقا کرد تا از این شهر دیدن کنند.
آب و هوای کازابلانکا از نوع مدیترانه‌ای معتدل و تحت تاثیر آب و هوای اقیانوس اطلس است و آب و هوایی نسبتا معتدل در تمام سال بر آن حکمفرماست.

نمایی دیگر از شهر کازابلانکا


البته این عروس آفریقایی خیلی هم بدون اشکال نیست و ترافیک آن بسیار زیاد و کلافه‌کننده است به طوری که گاه گردشگران به سرشان می‌زند با اولین قطار از شهر فرار کرده و به حومه شهر پناه ببرند.
از ترافیک و شلوغی شهر که بگذریم، مسجد بسیار با شکوه و زیبای شاه حسن دوم و سرزندگی و زیبایی شب‌های کازابلانکا به تنهایی برای وسوسه کردن هر گردشگری کافی است.
شهر امروزی کازابلانکا دارای قدمتی طولانی است. این شهر در قرن دهم قبل از میلاد توسط ماهیگیران فینیقی تاسیس شد و بعدها اقوام مختلفی در آن سکونت کردند.

بندر کازابلانکا


بندر کازابلانکا حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد و اولین نقطه‌ای که شما در کازابلانکا وارد آن می‌شوید فرودگاه بین‌المللی سلطان محمد پنجم است که بزرگ‌ترین فرودگاه مراکش است.
شهر کازابلانکا شبیه شهرهای اروپایی است و تمام خیابان‌های آن دارای تابلوهای راهنماست. بخش قدیمی شهر "مدینه" نام دارد و به دلیل پیچ و خم‌های بسیارش احتمال گم شدن گردشگران در آن زیاد است.

نمایی دیگر از بندر کازابلانکا

دیدنی‌های کازابلانکا

مسجد شاه حسن دوم

مسجد شاه حسن دوم
این مسجد بزرگ‌ترین مسجد شهر به شمار می‌آید و درهای آن به روی گردشگران از ساعت 9 صبح گشوده می‌شود. مسجد شاه حسن دوم، سومین مسجد بزرگ جهان است که بلندترین مناره جهان در آن ساخته شده است.
تمامی گردشگران اعم از مسلمان و غیرمسلمان می‌توانند از این مسجد بازدید کرده و از دیدن تزئینات زیبا و کاشیکاری‌های فوق‌العاده آن و همچنین حمام بزرگی لذت می‌برند که در این مسجد ساخته شده است.

نمایی دیگر از مسجد شاه حسن دوم


مدینه یا شهر قدیمی

مدینه یا شهر قدیمی در کازابلانکا


همان‌گونه که گفته شد بخش قدیمی شهر کازابلانکا مدینه نام دارد. مدینه در عربی به معنی شهر است و کازابلانکا از دیرباز به این نام شناخته می‌شد.
برخلاف بافت مدرن شهر که ساختاری اروپایی دارد، مدینه دارای بافت سنتی است و اگر خواهان دیدن چهره قدیمی شهرهای شمال آفریقا هستید حتما به مدینه بروید.

نمایی دیگر از مدینه یا بخش قدیمی شهر کازابلانکا

کورنیچ

کورنیچ در کازابلانکا
کورنیچ در کنار اقیانوس و در بخش غربی مسجد شاه‌حسن دوم واقع شده است. از 10 سال پیش به این سو با رونق گرفتن این ناحیه و ساخت هتل‌ها و اقامتگاه‌های مدرن، کورنیچ به قطب گردشگری کازابلانکا تبدیل شد. زیباترین هتل‌ها و مدرن‌ترین بخش کورنیچ "بلوار اقیانوس" نام دارد. تقریبا تمام رستوران‌های زنجیره‌ای غربی در این قسمت از کازابلانکا شعبه دارند.


صنایع دستی شهر کازابلانکا

پیاده‌روی در این بلوار و نوشیدن یک فنجان چای داغ یا قهوه در کافه‌های رو به اقیانوس نیز از جاذبه‌های مورد علاقه گردشگران است.

زیارتگاه سیدعبدالرحمن در کازبلانکا

زیارتگاه سیدعبدالرحمن
این زیارتگاه روی صخره‌های ساحلی مشرف به دریا در نزدیکی کورنیچ قرار دارد و تنها در طول روز و جزر کامل امکان دسترسی به آن وجود دارد.
معماری اسلامی در کازبلانکا

افراد غیرمسلمان اجازه ورود به این زیارتگاه را ندارند و شهرت زیاد این بنا باعث شده است که گردشگران اروپایی با آمدن به ساحل‌های مجاور از زاویه و نمای این بنای زیبا با دیوارهای سفید و زیبایش عکس‌هایی به یادگار بگیرند.‌

محکمه پاشا
این عمارت تاریخی نمایانگر سبک معماری قدیم شمال آفریقا یا سبک "موریش" است که شامل بیش از 60 اتاق با تزئینات زیبای چوبی و حجاری‌های فوق‌العاده پرکار است.


تعداد زیادی گچبری و کاشیکاری و تزئینات فلزی نیز در جای جای این عمارت به چشم می‌خورد. لطفا به سرتان نزند که به تنهایی دل به دریا بزنید و بخواهید از این عمارت دیدن کنید چون بدون شک در آن گم می‌شوید، پس بهتر است صبر کنید و به صورت گروهی و در کنار راهنما وارد این عمارت شوید.‌

نمایی از یک حمام سنتی در کازابلانکا

حمام‌های سنتی
حمام‌های سنتی کازابلانکا که به حمام‌های ترکی معروف هستند، نیز از جمله دیدنی‌های شهر کازابلانکاست. این حمام‌ها بسیار شبیه حمام‌های سنتی خزینه‌دار ایرانی هستند و خود یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر به حساب می‌آیند.
نمایی از مسجد شاه حسن دوم در کازابلانکا

از دیگر دیدنی‌های کازابلانکا می‌توان به دفتر پست مرکزی، گالری هنرهای مدرن، میدان هشت ضلعی و موزه ملی مراکش اشاره کرد.
کازابلانکا در شب


منبع:bultannews
 

Similar threads

بالا