[معماری آسیا] قلعه سرخ آثار معماری اسلامی در هند

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
قلعه سرخ آثار معماری اسلامی در هند+عکسقلعه سرخ بزرگترین قلعه‌ای است که در زمان حکومت مسلمانان هند در دهلی ساخته شده است.




قلعه سرخ در کلمه (رد فورت یا لال قلعه Red Fort یا Lal Qila) لال در زبان هندی به معنی قرمز است که به دستور احداث این قلعه را شاه جهان امپراتور گورکانی، وقتی که پایتخت خود را از اگرا به دهلی تغییر داد، صادر کرد، ساخت آن 9 سال به طول انجامید و در سال 1648 تکمیل شد.
این قلعه در کنار رود «یامونا» قرار دارد و به شکل یک هشت ضلعی نامنظم و که به وسیله دیواری از سنگ‌های قرمز رنگ محصور شده است که طول آن 5/2 کیلومتر و ارتفاع آن از 16 تا 33 متر متغیر است.
در سرتاسر این قلعه می‌توان نشانه‌های معماری اسلامی که با ظرافت خاصی به وسیله سنگ‌های سرخ ساخته شده را مشاهده کرد.
بدون شک این قلعه را می‌توان یکی از آثار معماری اسلامی در هنر محسوب کرد.





 
آخرین ویرایش:

MisyoMasoud

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آشنایی با قلعه آگره

آشنایی با قلعه آگره


قلعه آگره (به هندی: आगरा का किला)‏ یا لال قلعه که همچنین به قلعه سرخ یا حصار سرخ نیز مشهور است؛ در شهر آگره هند و در شمال بنای مشهور تاج‌محل، واقع شده‌است. این بنا که قدمت آن به سدهٔ شانزدهم می‌رسد به همراه تاج محل از جاذبه‌های گردشگری این شهر به‌حساب می‌آید.


این قلعه مستحکم از سنگ ماسه سرخ رنگ با دیوارهایی به طول ۵/۲ کیلومتر، شهر سلطنتی گورکانیان را در خود جای داده‌است. این منطقه شامل تعداد زیادی کاخ افسانه‌ای، از جمله کاخ جهانگیر و خاص محل که توسط شاه جهان ساخته شده‌است و شامل سرسرای تماشاگران مانند دیوان خاص و دو مسجد بسیار زیبا می‌شود.


برخی مورخین معتقدند قلعه آگره ابتدا متعلق به دودمان لوریس بوده و در سدهٔ شانزدهم میلادی به وسیله اکبر پادشاه بزرگ گورکانی تصرف شده‌است. اکبر در دوره حکومت نسبتاً طولانی خود مرکز حکمرانی را از دهلی به اگره تغییر داد و این قلعه یا ارگ یکی از ارکان حکومتی او بود.


چنانچه از بناهای این دوران برمی‌آید اکبرشاه علاقه زیادی به سنگ ماسه سرخ داشت و برای عمارت‌های این بنا از این سنگ استفاده کرد به همین دلیل امروزه به آن قلعه سرخ یا ارگ سرخ آگره نیز گفته می‌شود که نباید با قلعه سرخ در دهلی اشتباه گرفت.





قصری داخل قلعه آگره




نمایی از داخل قلعه آگره




تزئینات ستون‌های قلعه آگره



منبع:wikipedia.org 
 

Similar threads

بالا