[معماری آسیا] قصر عجیب، معروف و رازآلود پوتالا در لهاسا

MisyoMasoud

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



این قصر در تپه سرخ در مرکز لهاسا قرار گرفته است. پوتالا بلندترین قصر تاریخی دنیا است و معادل 3,767.19 متر ارتفاع دارد. این قصر در الهام از تپه ای در هند جنوبی که به زبان سانسکریت «بودای بخشنده» نام دارد، نامگذاری شده است.


افسانه ها حکایت از این دارند که پادشاه تبت به نام «سانگتسن گمپو» در قرن 7 میلادی برای ادای احترام به عروس خود که شاهزاده «ون چنگ» از خاندان «تانگ» چین (618 – 907 قبل از مسیح) بود، این قصر را ساخته است. این قصر 9 طبقه و صدها اتاق دارد و روی تپه سرخ تبت بنا نهاده شده است. سال ها پس از سقوط سلسه گمپو و در طول جنگ، این قصر نیز تخریب شد. قصری که در حال حاضر وجود دارد در خلال سال های 1644 تا 1911 قبل از میلاد مسیح، توسط سلسله «کوئینگ» بازسازی شده است.



قصر پوتالا از دو بخش تشکیل شده است: قصر قرمز به عنوان بخش مرکزی و قصر سفید به عنوان بخش های کناری.


قصر قرمز یا «پوترانگ مارپو» بلندترین بخش قصر است و در مرکز آن قرار گرفته است. این بخش اکنون در اختیار نمازگزاران بودایی است تا در آنجا آموزه های دینی بیاموزند. به این دلیل آن را قرمز رنگ کرده و نامیده اند که قدرت و شکوه آن را بیشتر نشان دهد.

این بخش تالارها، محراب و کتابخانه های متعددی دارد و در میان آنها راهرو و گالری های کوچکی نیز به چشم می خورند. تالار بزرگ غربی، مغار دهارما، محراب راهب ها، آرامگاه سیزدهمین دالای لاما و ... همه در این قصر قرار دارند.




تالار بزرگ غربی با 725 متر مربع مساحت، بزرگ ترین بخش قصر پوتالا است. در این تالار انواع نقاشی های دیواری بسیار زیبا را می توان مشاهده کرد که هر کدام بازگو کننده داستان یا رویدادی هستند. تالار بزرگ غربی سه محراب دارد. محراب شرقی، شمالی و محراب جنوبی.


قصر سفید یا «پوترانگ کارپو» در حال حاضر به دفتر اداری دولت محلی تبت تبدیل شده است. دلیل انتخاب رنگ سفید برای انتقال مفهوم آرامش و صلح است. تالار بزرگ شرقی در طبقه چهارم مساحتی حدود 717 متر مربع را به خود اختصاص داده است و محلی برای برگزاری مراسم مذهبی و رویدادهای سیاسی است. طبقه های پنجم و ششم، محل خدمت نمایندگان دولت است و طبقه هفتم محل زندگی دالای لاما است و شامل دوبخش به نام های محراب شرقی آفتاب و محراب غربی آفتاب است.




مغار دهارما و محراب مقدسین و اوشوها همان طوری که در قرن 7 میلادی ساخته شده بودند، باقی مانده اند و در آنها می توان مجسمه سانگستن گمپو و شاهزاده ون چنگ را مشاهده کرد.



قصر پوتالا، بخش های دیگری نیز دارد که شامل مدرسه بودایی، حوزه علمیه، چاپخانه، باغ ها، حیات ها و حتی زندان می شود. بیش از 300 سال است که این قصر وجود دارد و انواع فرهنگ های مختلف اثرات خود را همچون نقاشی های دیواری، مجسمه یا پند و حکایت در این قصر باقی گذاشته اند.


منبع:bartarinha.ir
 

Similar threads

بالا