[معماری آسیا] شهرک باستانی – شی تانگ

yasi

عضو جدید
شهرک باستانی – شی تانگ
در میان سه شهرشانگهای – سوجو و" هانگ جو" شهرک باستانی شی تانگ قراردارد شهرکی که دهها کیلومترمربع مساحت دارد. خیابانهای سنگفرش شده، دالان های طولانی کنار رود و پل های بزرگ وکوچک ویژگی های شهرک را نشان می دهد.در این شهرک دالان های زیادی دیده می شود . ایندالان ها در بخش خارجی منازل ساخته می شود و از این جهت طول آنها زیاد است .
عرض دالان حدود دو متر می باشد و با چوب ساخته می شود و در کناره رود امتداد مییابد در اینجا دالان همانند مترو و اتوبوس در شهر است و مردم برای پرهیز از باران وانجام داد و ستد و راه رفتن از دالان استفاده می کنند زیرا در جنوب چین باران زیادمی بارد .
در شی تانگ راه رفتن کنار دالان نوعی پیاده روی در کنار رود ها ست وپل هایگوناگون با سبک های مختلف این شهرک را از مناطق دیگر متمایز می کند .
بیش از یکصد پل مانند پل سه چشمه ،پل چوبی ، پل سنگی ،پل یک چشمه در یک دورهچند صد ساله ساخته شده و هر پل داستانهای زیادی دارد . در شمال شهرک یک پل سنگیقوسی با یک چشمه دیده می شود به بلندای 6 متر بلند ترین پل شی تانگ 30 متر طول داردبر روی پل به عرض 5 متر اژدهایی کنده کاری شده است .
می گویند 300 سال پیش این پل چوبی به علت اینکه سالها مرمت نشده بود تخریبگردید روزی از روزها خانمی باردار در حین عبور از این پل به دلیل بی احتیاطی بهداخل رودخانه افتاد و جان باخت .
درپی این حادثه یک نجار عزم خود را راسخ کرده و به مرمت پل پرداخت و برای اینکار زمان و سرمایه زیادی صرف کرد ؛ اما او هم به دلیل فشار کار زیاد جانش را در اینراه از دست داد و این پل بتدریج با مصالح سنگی تعمیر و مرمت گردید . دالان ها برایشی تانگیها " وسیله " پرهیر از باران است و پل ها خانوارهای دو ساحل را به هم متصلمی کند .
خیابان ها همانند کوچه و پس کوچه های شمالی طولانی و تنگ و عریض است .معروفترین کوچه " شی پی نو " نام دارد که 300 سال پیش به طول 68 متر ساخته شد و تنگترینبخش آن به لحاظ عرضی یک متر است.
چرا مردم شهرک کوچه و پس کوچه ها را دوست دارند؟ در قدیم شی تانگها نمی خواستندثروت خانواده خود را نشان دهند از این رو در مقابل خانه ها کوچه های طولانی میساختند. دالان های طولانی – پل ها و کوچه ها توجه توریستها را به خود جلب می کند واین باعث افتخار اهالی شهرک است . اکنون شمار شهرهای بزرگ بیشمار است اما مردم شهرکشی تانگ همچنان از زندگی ارام کنار رود لذت می برند.
 
بالا