معماران طبیعت و ساخته های شاهکار آنها ....

lilium.y

عضو جدید
کاربر ممتاز
اکثر حیوانات ترجیح میدن جای گرم و نرمی برای خوابیدن و استراحت داشته باشند. اما دسته ای از حیوانات وحشی هم وجود دارن که به کمتر از بهترین راضی نمی شن. این حیوانات با تلاش زیاد برای خودشون خونه های “مجللی” می سازند و اسمشون رو به عنوان حیوانات معمار به ثبت می رسونن.


بافنده ی اجتماعی




چیزی که در این عکس ها می بینید کار بافنده های اجتماعیه. این لونه ها در آفریقای جنوبی، نامیبیا، و بوتساوانا بافته شدن که میتونن صدها پرنده رو در طی چندین نسل جا و پناه بدن. این آشیانه های ساخته شده از چوب و چمن، عمر بالایی دارند. قسمت های داخلی این آشیانه دمای بالاتری داره، که باعث میشه پرنده ها در طول شب گرم بمونن.

مرغ کریچساز




مرغ کریچساز کلبه های کوچکی رو با استفاده از چوب و چمن درست می کنه تا مرغ های ماده رو برای جفت گیری به خودش جذب کنه. این پرنده ها که به طراحان داخلی مشهورند، با استفاده از میوه ها، توت ها و گل های رنگارنگ خونه شون رو تزئین می کنن تا بتونن توجه پرنده های ماده رو جلب کنند. با این حال، مرغ های کریچساز ماده هیچوقت بچه هاشون رو داخل این کلبه ها بزرگ نمی کنند.

موریانه قطب نما

موریانه قطب نما با استفاده از خشت، خاکریزهایی رو به عنوان خونه برای خودش درست می کنه. این خاکریزها همیشه در راستای شمال – جنوب قرار دارند که باعث میشه به این موجودات موریانه قطب نما بگن. مثل اینکه ساختن این آشیانه ها به این شکل باعث میشه راحت تر دمای داخلی تنظیم بشه.

زنبور عسل

تمام زندگی زنبور عسل دور و بر آشیانه اش اتفاق می افته. در همین آشیانه هاست که اونها موم درست می کنن و غذای خودشون و بچه هاشون رو تامین می کنند.

مرغ تنورساز قرمز

مرغ تنورساز قرمز آشیانه اش رو از خاک رس و گل درست می کنه. این لانه های مستحکم اونها رو از شکارچی ها در امان میگذاره و بعد یه مدت میتونه به پناهگاهی برای بقیه پرنده ها هم تبدیل بشه.

بافنده بایا


بافنده های بایا معمولا آشیانه های آویزون خودشون رو روی درخت های نخل، اقاقیا و یا روی سطح آب درست می کنند، جایی که دسترسی شکارچی ها بهش چندان ساده و راحت نباشه. این خونه ها هم به صورت گروهی، و هم به صورت تک تک توسط این پرنده های معمار درست میشن.





 

lilium.y

عضو جدید
کاربر ممتاز
زنبور

اکثر جمعیت زنبورها ترجیح میدن به جای ساختن آشیانه های دسته جمعی، پناهگاه های انفرادی برای خودشون درست کنن. اما زنبورهای اجتماعی همیشه هستند تا از موادی مثل تفاله میوه ها، بزاغ دهان، رزین و مواد دیگه برای خودشون لانه های حرفه ای درست کنند. همونطور که در تصویر می بینید، این لانه ها اکثرا به صورت کاغذی درست میشن.

مونتزوما اوروپندولا

مونتزوما اورپندولا آشیانه اش رو با استفاده از شاخه های مو و چمن درست می کنه. این پرنده ها معمولا در جمعیت های ۳۰ نفری زندگی میکنند.

پرستو


پرستوها لانه هاشون رو با مواد مختلفی درست می کنن و بعضی ها حتی هیچوقت برای خودشون آشیانه درست نمی کنن، چون ترجیح میدن در سوراخ ها و حفره های متروکه زندگی دست و پا کنن. اما گونه ی خاصی از پرستوها وجود داره که با بزاغ دهان خودشون، لونه درست می کنن.

بالمودار

وقتی موقع شفیره شدن بالمودار فرا میرسه (شفیره شدن یعنی گذر یک حشره از دوران کودکی به بزرگسالی، مثل پروانه شدن کرم ابریشم)، اون با استفاده از ابریشمی که خودش تولید می کنه، یه سری مواد رو به همدیگه می چسبونه. این مواد شامل شن، صدف، قلوه سنگ و خس و خاشاک میشه که محل خوبی رو برای گذروندن دوران رشد و بلوغ براش فراهم می کنه.
 
بالا