[ معــرفي بـــزرگان مهنــــدسي عمـــران ]

AyhanAlma

عضو جدید
سلام دوستان آقای شاپور طاحونی به گرد پای دکتر ارمغانی هم نمیرسند تو عمران
 

AyhanAlma

عضو جدید
دکتر ارمغانی

دکتر ارمغانی

استاد تمام دروس عمران دانشمند رشته سازه
آیا ایشونو کسی بیوگرافی کاملشو داره
ممنون میشم
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام دوستان آقای شاپور طاحونی به گرد پای دکتر ارمغانی هم نمیرسند تو عمران


استاد تمام دروس عمران دانشمند رشته سازه
آیا ایشونو کسی بیوگرافی کاملشو داره
ممنون میشم

درود بر شما مهندس گرامی .......

شما که بیوگرافی از ایشان ندارید ..........چطور می فرمایید جناب شاپور طاحونی به گرد پای ایشان هم نمی رسند.........

مستندات تون رو ارائه بفرمایید لطفا ..........:gol:
 

middbox

کاربر بیش فعال
به جای اینکه از اینو اون تعریفو تمجید کنید ، سعی کنید یه طاحونی دیگه یه قالیبافیان دیگه یا یه ارمغانی دیگه باشید....
تا کی چشمتون دنبال اینو اونه و تعریفو تمجید .....
مثلا طاحونی بهتر باشه یا قالیبافیان چی گیرتون میاد؟؟؟؟ زشته این مباحث مطرح بشه... مثه این میمونه بگین ساختمان بتنی بهتره یا فولادی.... هر کدوم یه مزیتهایی دارن ...

همونطوز که میدونید علم عمران وسیعه ... بستگی داره هر کدوم تحقیقاتشون تو چه زمینه ای بوده....

بهتره به جای از اینو اون تعریف کردن سعی کنیم جای خالیشون رو بعدها بتونیم پر کنیم....

باور کنید شما هم اگه بخواید میتونید یه پروفسور حسابی دیگه باشید.... شاید فراتر از اون...

کافیه خودتونو باور کنید.... همین....

موفق و پیروز باشید
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
Ralph Brazelton Peck

Ralph Brazelton Peck

دکتر ralph B peck در 23 ژوئن سال 1912 در کانادا متولد شد و در 18 فوریه سال 2008 در اثر نارسایی قلبی درگذشت . وی مهندس عمران و متخصص مکانیک خاک و مهندسی ژئوتکنیک بود . او لیسانس خود را از موسسه تکنولوژی رنسلر دریافت کرد و تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه ایلینویز گذراند . او در سال 1975 مدال ملی علوم را به پاس تحقیقاتش در مهندسی عمران و به خصوص علم مکانیک خاک دریافت کرد
 
آخرین ویرایش:

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
بهاء الدین ادب

بهاء الدین ادب



روز سی‌ام مرداد ماه سال 1324 خورشیدی، در محله‌ی آقازمان سنندج و در خانواده‌ای اصیل پسری دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش نظر به ارادت و علاقه‌ای که به پیر و مرادش مرحوم شیخ حسام‌الدین (قدس سره) داشت نام یکی از فرزندان شیخ را برای فرزند دلبندش انتخاب و نام وی را بهاءالدین گذاشت.

بهاءالدین دوران ابتدایی را در دبستان پهلوی سابق سپری و سپس وارد دبیرستان شد. سیکل اول را در دبیرستان رازی سنندج گذراند. از آنجائی که دارای استعداد فوق‌العاده بود پدر بزرگوارش وی را جهت ادامه‌ی تحصیل روانه‌ی تهران کرد. سیکل دوم را در دبیرستان هدف به اتمام رساند و همان سال در آزمون ورودی دانشکده‌ی پلی تکنیک تهران (دانشگاه صنعتی امیر کبیر) در رشته‌ی راه و ساختمان پذیرفته شد و سال 1348 با مدرک فوق لیسانس راه و ساختمان فارغ‌التحصیل شد و در همان سال ازدواج کرد. ثمره‌ی آن پیوند مقدس چهار فرزند بود که همگی دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی می‌باشند. دوره‌ی سربازی را در نیروی دریایی گذراند و سپس به عنوان رییس کارگاه در شرکت «روشه» در کارخانه‌ی ماشین سازی اراک مشغول به کار شد. چندی بعد اقدام به تأسیس شرکت رواق کرد که کارهای عمرانی بسیاری را در نقاط مختلف کشور به انجام رسانید، از جمله پروژه‌ی عظیم سیصد دستگاه مشهور به آپارتمان‌های ادب در شهر سنندج، برای اولین بار در کردستان که در سال 1355 به بهره‌برداری رسید و جمع کثیری از خانواده‌های فاقد مسکن با نازلترین قیمت صاحب مسکن شدند. در آن زمان استان کردستان که یکی از قطب‌های کشاورزی کشور بود متأسفانه فاقد سردخانه‌ای مجهز جهت نگهداری محصولات کشاورزی و دامی بود که مهندس ادب با این هدف به تأسیس سردخانه‌ی سنندج همت گماشت. او پس از انقلاب شرکت «آبژ» را بنیان گذاشت و به فعالیت‌های عمرانی خود در اقصی نقاط کشور ادامه داد. مهندس ادب، عضو فعال هیأت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی، حدود بیست سال سمت ریاست هیأت مدیره آن انجمن را به عهده داشت. وی که با پشتکار و فعالیت فراوان در زمره‌ی مهندسین نمونه و کارشناسان خبره‌ی اقتصادی درآمد بود و در عرصه‌ی فعالیت‌های اقتصادی و سازندگی تجارب زیادی اندوخته بود، جهت ادای دین به مردم کردستان نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را پذیرفت و در دوره‌های پنجم و ششم به عنوان نماینده‌ی اول حوزه‌ی انتخابیه‌های شهرهای سنندج، دیواندره و کامیاران به مجلس راه یافت.خدمات صادقانه و نطق‌های آتشین وی در مجلس در اذهان مردم کردستان و ایران فراموش نخواهد شد و به حق لقب «فرزند برومند کردستان» و «نماینده‌ی ملت ایران» زیبنده‌ی نام مهندس بهاءالدین ادب گردید. مهندس ادب فعالیت سیاسی خود را متوقف نساخت و بیش از گذشته بر مطالبات به حق مردم کردستان پای فشرد و اقدام به تأسیس جبهه‌ی متحد کرد نمود و تا پایان عمر در بسط اهداف این جبهه در کردستان فعالیت نمود.در طول بیش از سی سال از عمر خویش در عرصه‌های فرهنگی و ورزشی فعالیت‌های ارزنده‌ای نمود از جمله تأسیس باشگاه‌های فرهنگی ورزشی بیژن و ساینا در شهر سنندج و عضویت در هیأت رییسه و قائم مقامی فدراسیون بسکتبال.سرانجام در بامداد روز پنج‌شنبه 25 مرداد 1386 بعد از جدال چندین ساله با بیماری دشوار سرطان دار فانی را وداع و جان به جان آفرین تسلیم و دعوت حق را لبیک گفت.پیکر مطهر مهندس بهاءالدین ادب بعد از مشایعت باشکوه مردم تهران، جامعه‌ی کردهای مقیم مرکز، شخصیت‌های علمی، هنری، نخبگان کشور و همکاران نماینده و آحاد مختلف مردم، جهت خاکسپاری به سنندج انتقال و روز شنبه 27 مرداد ماه 1386 با تشییع با شکوه مردم سنندج و سایر شهرهای ایران و شخصیت‌های مردمی، که در تاریخ پر فراز و نشیب کردستان بی‌نظیر بود در بهشت محمدی سنندج و در کنار والدین بزرگوارش به خاک سپرده شد. تقدیر چنین بود که تولدش در مرداد و رحلت اندوهناکش نیز در مرداد داغ و گرم اتفاق افتد.

مسؤولیت، فعالیت و آثار

فعالیت‌های عمرانی:

38 سال سابقه‌ی کار مدیریت اجرائی شرکت‌های ساختمانی.

رئیس کارگاه در شرکت روشه در کارخانه‌ی ماشین‌ سازی اراک بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه.

تأسیس شرکت رواق (قبل از انقلاب).

بخشی از فعالیت‌های عمرانی در شرکت رواق:

1- ساخت مرکز مطالعات عالی دانشگاه تهران. 2- تعدادی از ساختمان‌های اداری و مسکونی در گرمسار و روانسر. 3- ساختمان سازمان گوشت در تهران پارس. 4- ساختمان سیصد دستگاه در شهر سنندج (که به ساختمان‌های ادب معروف است). 5- تأسیس سردخانه‌ی مواد غذائی ساینا سرد (قبل از انقلاب). 6- تأسیس شرکت آبژ (بعد از انقلاب).

فعالیت‌های عمرانی در شرکت آبژ:

1- ساخت میدان میوه و تربار در نزدیکی مرقد حضرت امام (ره). 2- ساخت فاز 1 ساختمان‌های منطقه‌ی نواب تهران. 3- ساخت ساختمان انفورماتیک بانک مرکزی در خیابان میر داماد. 4- ساخت پارک آبی آزادگان در شرق افسریه.

● بخشی از فعالیت‌های عمرانی که به همت مهندس ادب در دوران نمایندگی مجلس تحقق یافت:

1- ساخت پالایشگاه پتروشیمی کردستان. 2- ساخت و تأسیس کارخانه‌ی تراکتور سازی کردستان. 3- اقدامات اولیه در جهت ساختن آزاد راه ترانزیت خوزستان- آذربایجان. 4- گرفتن مجوز منطقه‌ی توریستی و ساحلی دریاچه‌ی زریوار در جهت اشتغال مردم مریوان.


فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی:

1- شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران بنا به توصیه مردم استان کردستان و انتخاب ایشان به عنوان نماینده‌ی اول مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در دوره‌ی پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی.

2- بنیانگذار و رئیس فراکسیون نمایندگان کرد و مجمع نمایندگان اهل تسنن در مجلس شورای اسلامی.

3- عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ایران در دوره‌ی ششم.

4- نماینده‌ی دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی اسکان.

5- مؤسس جبهه‌ی متحد کرد.

6- عضو هیأت مؤسس جامعه‌ی کردهای مقیم مرکز.

فعالیت‌های تخصصی:

1- حضور فعال در هیأت مدیره‌ی انجمن شرکت‌های ساختمانی که حدود 20 سال آن را با سمت رییس هیأت مدیره انجام وظیفه کرد.

2- رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران (اول و دوم).

3- نایب رییس هیأت مدیره‌ی بانک کارآفرین.

4- عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در دوره‌ی چهارم.

5- عضو هیأت مدیره و دبیر کل کانون عالی کارفرمایان ایران.

6- عضو هیأت مدیره‌ی کنفدراسیون صنعت ایران.

7- عضو هیأت امنای جامعه‌ی فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی امیر کبیر (دوره‌ی اول و دوم).

فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی:

1- مؤسس باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی بیژن و ساینا در شهر سنندج.

2- عضو هیأت رئیسه فدراسیون بسکتبال کشور.

3- رئیس هیأت بسکتبال استان تهران.

4- احداث اقامتگاه بیماران سرطانی در بیمارستان سنندج.

5- تأسیس شرکت توسعه و تعمیم استان کردستان.

دیگر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی:

● تخصیص حقوق نمایندگی مجلس شورای اسلامی به دانشجویان کرد.

● متولی رسمی مسجد ادب در شهر سنندج.

● کمک به انجمن‌های خیریه و نیازمندان.

تألیفات و سخنرانی‌ها:

1- نوشتن بیش از یک صد مقاله فنی، اقتصادی و اجتماعی که یا در نشریات مختلف چاپ شده و یا در سمینارها و جلسات دانشگاهی، مطرح و قرائت گردیده است.

2- تألیف کتاب، تحت عنوان: «فریاد و سکوت ملت- مشتمل بر مجموعه مقالات و اندیشه‌های ایشان.»

3- سخنرانی‌های مختلف در محافل علمی و دانشگاهی، و همایش‌های متعددی که در زمینه‌های غنی و اقتصادی ترتیب یافته و برگزار شده است.

4- ارائه مقاله و ایراد سخنرانی، در اجلاس‌های بین‌المللی، به ویژه در اجلاس بین‌المللی اسکان بشر و عضویت در کمیته‌های این اجلاس
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
کریستین اتو موهر

کریستین اتو موهر


کریستین اتو مور (۸ اکتبر، ۱۸۳۵ - ۲ اکتبر، ۱۹۱۸) یک مهندس عمران آلمانی بود . او در هشتم اکتبر 1835 در خانواده ای ملاک به دنیا آمد.در سن 16سالگی به مدرسه ی پلی تکنیک هانو فر پیوست. در ۱۸۵۵، زندگی کاری خود را در رشته مهندسی راه آهن برای هانوفر وخطوط ریلی اولدنبرگ آغاز کرد.طراحی برخی از پل های معروف و برخی از اولین استفاده از خرپاهای فولادی از جمله کارهای او در این سالهاست.
مور در طول سالهای خدمت در راه آهن، علاقه زیادی به نظریه مکانیک و مقاومت مصالح پیدا کرد.در سال ۱۸۶۷، او استاد مکانیک در دانشگاه پلی تکنیک اشتوتگارت شد و در سال ۱۸۷۳ در درسدن پلی تکنیک به استادی رسید. موهر از علاقه‌مندان به استفاده از ابزارهای گرافیکی بود و با توسعه این روش بصری، تنش در سه بعد، که قبلاً توسط کارل کولمن مطرح شده بود را پیگیری کرد. در سال ۱۸۸۲، او روشی معروف به روش گرافیکی برای تجزیه و تحلیل تنش که به عنوان دایره موهر شناخته می شود را ارائه کرد که بیش از هرچیزی باعث شهرت وی شد
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
فرتیس تت

فرتیس تت



تولد : 4 سپتامبر 1891 فورتسهایم ، امپراتوری آلمان نازی / مرگ : 8 فوریه 1942 ( 50 سال )

ملیت : آلمان نازی / دانشگاه : دانشگاه فنی مونیخ / تخصص : مهندس عمران و سازه / سمت : وزیر تسلیحات و تولید نظامی آلمان هیتلری
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
نام و نام خانوادگي:
پروفسور ابولحسن آستانه اصل


محل وسال تولد:
تبريز1348 شمسي


محل سكونت فعلي:
امريكا
http://www.www.www.iran-eng.ir/newreply.php?do=postreply&t=84671

ابوالحسن آستانه اصل, استاد و رئيس بخش زلزله شناسي دانشگاه بركلي کالیفرنیا است.متولد تبريز و شاگرد اول سال 1348 رشته راه و ساختمان دانشگاه پلي تكنيك تهران است. وي در سال 1998 موفق به دريافت جايزه T.R.Higgins كه هرسال به يك نفر كه كار تحقيقاتي يا محاسباتي ارزنده اي در زمينه ساختمان هاي فلزي انجام داده باشد شد و تنها مسلمان و ايراني دريافت كننده اين جايزه ميباشد. اولين بار اين جايزه 30 سال پيش به پروفسور پوپوف (كه كتابهاي تحليل سازه و فولاد وي همچنان در دانشگاه هاي ما تدريس ميشوند) تعلق گرفته بود.

وی فوق لیسانس عمران پلی تکنیک تهران, فوق لیسانس و دکتری سازه از دانشگاه میشیگان است.
زمینه پژوهشی ایشان طراحی سازه های فولادی و کامپوزیتی می باشد.


آقای دکتر ابوالحسن آستانه اصل از افرادی است که محاسبات ساختمانهای جايگزين برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نيويورک به وی پيشنهاد شده است. پس از تخريب اين دو برج تلويزيونهای سراسری آمريکا مصاحبه هايي با وی درباره علل فروريختن اين دو بنای عظيم انجام دادند.


يکی از نام آورترين استادان دنيا در رشته محاسبات انواع سازه ها و زلزله محسوب می باشند. وی در راس گروه استادانی قرار دارد که پس از زلزله سانفراسيسکو دو پل مشهور گندن گيت و اپی بريج را که صدمه ديده بودند بازسازی کردندو کنترل و نگهداری از آن را به عهده دارند. در اين زمينه کارهای ابتکاری و فوق العاده ای انجام گرفته که عمدتا نظردکتر آستانه اصل بوده است.
پروفسور از معدود تحصيلكرده هاي خارج از كشور ميباشند كه عاشق ديار خود بوده و هرگز زادگاه خود را فراموش نكرده اند.
ايشان از بنيانگذاران كنفرانس بين المللي مقاوم سازي ايران ميباشند كه اين كنفرانس بين المللي همه ساله با شركت دانشمندان و استادان دانشگاه هاي معتبر دنيا از جمله انگليس و آلمان و تركيه و ......... در تبريزبرگزار مي شود.

 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
داوود مستوفی نژاد

داوود مستوفی نژاد

[h=1][/h][h=1]داوود مستوفی نژاد[/h]
[h=2]عناوین:[/h][h=2]تحصیلات داوود مستوفی نژاد :[/h][h=2]سوابق کاری داوود مستوفی نژاد :[/h][h=2]کتب داوود مستوفی نژاد :[/h]
[h=2]مقالات داوود مستوفی نژاد :[/h]
[h=2]تحصیلات داوود مستوفی نژاد :[/h]دکتر داوود مستوفی نژاد در سال 1339 در تهران به دنيا آمد. داوود مستوفی نژاد دوره دبيرستان را در دبيرستان سعدی اصفهان گذراند و مدرك ديپلم خود را در سال 1357 در رشته رياضي فيزيك از همان دبيرستان اخذ كرد.
پس از آن مستوفی نژاد در رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران پذيرفته شد و اين دوره را در همان دانشگاه و دانشگاه صنعتي اصفهان در سال‌های 1357 -‌1364 گذراند
داوود مستوفی نژاد در مقطع كارشناسی ارشد در سال 1364 در رشته مهندسی عمران، گرايش سازه، در دانشگاه صنعتي اصفهان شروع به تحصيل و در سال 1366 فارغ‌التحصيل شد.
داوود مستوفی نژاد بعد از پذیرفته شدن در مقطع دكترا، در رشته مهندسی عمران با گرايش سازه‌هاي بتنی، اين دوره را در دانشگاه كارلتون، اتاوا كانادا گذراند. مستوفی نژاد در حال حاضر به عنوان استاد دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به كار است.

[h=2]سوابق کاری داوود مستوفی نژاد :[/h]
  • سرپرست تحصيلات تكميلی دانشكده مهندسی عمران از سال 1376-1379.
  • رئيس دانشكده مهندسی عمران از سال 1379- 1382.
  • عضو هيئت علمی دانشكده عمران دانشگاه صنعتی اميركبير از سال 1360- 1366
  • معاون دانشجويی دانشگاه از سال 1368-1370.
  • استاد مدعو دانشگاه ياماگوچی، ژاپن از سال 1378- 1379
  • مسئول هسته تحقيقاتی بتن از سال 1379- 1385.
  • دبير هيات امنای كنگره‌های مهندسی عمران از سال 1380- 1385.
  • دبير قطب علمی علوم و فناوری زير دريا از سال 1381- 1385.
[h=2]برخی از کتب داوود مستوفی نژاد :[/h]
  • سازه هاي بتن آرمه/ تاليف داوود مستوفی ‌نژاد -‌ اصفهان: انتشارات اركان دانش (2 جلد) 1385
  • سازه‌هاي بتن آرمه (جلد اول)، چاپ اول: بهار 1384، چاپ دوم: پاييز 1384، چاپ سوم: بهار 1385، چاپ چهارم: پاييز 1385، چاپ پنجم: بهار 1386، چاپ ششم: پاييز 1386، 716 صفحه.
  • سازه‌هاي بتن آرمه (جلد دوم)، چاپ اول: بهار 1385، چاپ دوم: پاييز 1385، چاپ سوم: بهار 1386، چاپ چهارم: پاييز 1386، 776 صفحه.
  • بارگذاري و سيستم‌هاي باربر (چاپ اول: اسفند 1378، چاپ دوم: تابستان 1380، چاپ سوم: تابستان 1382 ، چاپ چهارم: بهار 1384، چاپ پنجم: تابستان 1385، چاپ ششم: تابستان 1385 ، چاپ هفتم: پاييز 1386)، 600 صفحه.
  • تكنولوژي و طرح اختلاط بتن (چاپ اول: 1375، چاپ دوم: 1377، چاپ سوم: 1379، چاپ چهارم: 1380، چاپ پنجم: 1381، چاپ ششم: 1382، چاپ هفتم: بهار 1383، چاپ هشتم: پاييز 1383، چاپ نهم: بهار 1384، چاپ دهم: پاييز 1384، چاپ يازدهم: بهار 1385، چاپ دوازدهم: پاييز 1385، چاپ سيزدهم: بهار 1386، چاپ چهاردهم: پاييز 1386).
  • محيط زيست، هيدرولوژی، و مهندسي حمل و نقل، جلد چهارم از مجموعه مقالات ششمين كنفرانس بين‌المللي مهندسي عمران، ارديبهشت 1382، دانشگاه صنعتي اصفهان، (تدوين و ويرايش).
[h=2]برخی از مقالات داوود مستوفی نژاد :[/h]
  • داوود مستوفی نژاد و مهدی حسینیان، «بررسی اثر درشت دانه, نسبت آب به مواد سيماني و ميكروسيليس بر يخ‌زدگي بتن با مقاومت زياد» نشريه مهندسي دانشگاه صنعتی اصفهان، استقلال، اسفند 1385.
  • داوود مستوفی نژاد و علیرضا قاری قرآن ، «رفتار مکانيکي بتن ساخته شده با سيليکات سديم (محلول آب شيشه)،» نشريه علمی - پژوهشی دانشگاه تبريز، تابستان 1385.
  • داوود مستوفی نژاد و حامد حسین نظری منفرد، افزودن سرباره و پودر سنگ آهك به بتن جهت افزايش دوام پايه‌های پل در برابر يون سولفات، پژوهشنامه حمل و نقل، فصلنامه علمی - پژوهشی، تابستان 1385.

در اینجا به بررسی یکی از مقالات دکتر داوود مستوفی نژاد می پردازیم:
عنوان مقاله : مطالعه آزمايشگاهی و عددی برای تأمين ظرفيت خمشی در اتصالات پيش‌ ساخته بتن‌ آرمه با استفاده از ورقه‌های FRP
نویسندگان : داوود مستوفي نژاد و نيما رهگذر
اين مقاله مستوفی نژاد به بررسی نتايج تحقيق آزمايشگاهی و تحليل عددي مربوط به استفاده از پليمرهاي مسلح شده به الياف از جنس كربن (CFRP) براي تبديل اتصالات پيش‌ساخته تير-ستون با كربل به اتصالات خمشی مي‌پردازد.
مطالعات آزمايشگاهي انجام گرفته در اين تحقيق تمركز ويژه‌اي بر ظرفيت خمشي و تأثير جدا شدگي لايه مرزي ورقه FRP در اتصالات پيش‌ساخته همراه با كربل دارد كه توسط صفحات FRP گيردار شده‌اند.
در این تحقيق چهار نمونه اتصال خارجي تير-ستون با مقياس 1.2 ابعاد واقعی شامل يك نمونه اتصال گيردار معمولي با بتن درجا، و سه نمونه اتصال ساده پيش‌ساخته همراه با كربل و گيردار شده با FRP، مورد آزمايش قرار گرفت. ورقه‌هاي FRP در قسمتهاي مختلف با ضخامتهاي متفاوت انتخاب شدند.
بارگذاري به‌صورت استاتيكي در سر تير تا شكست نهايي، و هم‌زمان با اعمال بار محوري ثابت روي ستون بود. به‌علاوه با كمك نرم‌افزار ANSYS 8.1 تحليل استاتيكي به‌صورت غير خطي بر روي مدل دقيق سه بعدي اتصال صورت گرفت. با اعمال تغييرات در نوع اتصال معمولي و اتصال پيش‌ساخته كربل تقويت شده با FRP و همچنين تغيير در جزييات قرارگيري، ضخامت و ابعاد ورقه‌هاي FRP، با توجه به مهار مكانيكي كامل ورقه‌هاي FRP، مقايسه جامعي بين انواع تقويت با ورقه‌هاي FRP صورت گرفت.
نتايج نشان داد كه مي‌توان با ورقه‌هاي FRP، اتصالات ساده پيش‌ساخته را به اتصالات خمشي تبديل كرد. نتايج نشان دادند كه تامين طول مهاري كافي، ضخامت مناسب و نحوه آرايش ورقه‌هاي FRP، و نيز مهار مكانيكي مناسب در جلوگيري از جدا شدگي ورقه از سطح بتن و تأمين گيرداري مؤثر است؛ كه در اين تحقيق به تأمين گيرداري در اتصال ساده پيش ساخته تا بيش از 80 درصد منجر شد.
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
ویلیام ماهون

ویلیام ماهون

ویلیام ماهون مهندس عمران آمریکایی که در سال 1826 در ایالت ویرجینیا آمریکا متولد شد و در سال 1895 در واشنگتن دی سی در سن 68 سالگی چشم از جهان فرو بست .

تخصص او در زمینه طراحی و اجرایی خطوط راه آهن بود . وی از سال 1861 تا 1865 در ارتش آمریکا خدمت میکرد . وی مدتی سناتور ایالت ویرجینیا در مجلس سنای آمریکا بود .

 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
روبرت مایلارت

روبرت مایلارت

روبرت مایلارت (1940-1872) مهندس عمران سوئیسی و از اولین کسانی بود که طراحی سازه‌های بتن مسلح را دگرگون ساخت و طراحی و اجرای نخستین سازه‌های بتنیِ دارای جذابیت‌های زیبایی‌شناختی را به عهده داشت. وی از قوس‌های سه مفصلی و قوس‌های صلب شده با عرشه‌ی پل، اسلب های بتنی بدون تیر و سقف و ستون قارچی برای ساختمان‌های صنعتی در طرح‌های خود بهره می‌جست. طرح‌های وی برای پل‌های سالگیناتوبل (Salginatobel, 1929-1930) و شوانباخ (Shwanbach, 1933) زیبایی‌شناسی و مهندسی ساخت پل‌ها را شدیداً متحول ساخت و تا دهه‌ها بر معماران و مهندسان پس از وی تأثیر گذاشت. در سال 1991 پل سالگینتابول توسط انجمن مهندسی امریکا (American Society of Civil Engineers) به‌عنوان اثر برجسته تاریخ مهندسی عمران در عرصه‌ی بین‌الملل معرفی شد

 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
جوزف هابسون

جوزف هابسون

جوزف هابسون (1834-1917) یک نقشه بردار ، مهندس عمران و مهندس طراحی راه آهن بود. او مهندس مقیم در طول ساخت و ساز پل بین المللی راه آهن بود و اولین تونل راه آهن خیابان Clair را طراحی کرد . این اولین تونل راه آهن زیر آب بین کانادا و ایالات متحده آمریکا بود، و هنگامی که این تونل در سال 1891 افتتاح شد، اولین تونل ارتباط دو کشور مجزا، و طولانی ترین تونل زیر آبی بود .

پل بین المللی راه آهن




 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
ایگور پوپوف

ایگور پوپوف



پروفسور ایگور پوپوف دانشمند و مهندس مشهور در رشته عمران و سازه بود.
وی در 6 فوریه 1913 در کیِف Kiev متولد شد . خانواده اش در جریان انقلاب بولشویکی به ایالات متحده امریکا مهاجرت کردند و پدرش دکتر پائول پوپوف در سانفرانسیسکو فیزیکدان بود.او در سال 1927 به امریکا مهاجرت کرد و کارشناسی مهندسی عمران خود را از دانشگاه برکلی دریافت نمود. سپس کارشناسی ارشد خود در را در همین رشته از دانشگاه MIT و دکتری خود را در سال 1946 از دانشگاه استنفورد دریافت نمود. پوپوف در سالهای حیات اش در انیستیتو تکنولوژی دانشگاه ماساچوست، دانشگاه استانفورد برکلی کالیفرنیا به تدریس پرداخت و آثار زیادی در زمینه مهندسی از خود بر جای گذاشت. بسیاری از شاگردان پوپوف بعدها خود مهندسان مشهور و مطرحی شدند.

پوپوف در دانشگاه برکلی بواسطهء آثار و تحقیقات خود به شهرت رسید و در این سالها روی مسائل خمش سازه ها برای ناسا در هوستون کار کرد. ایده های پوپوف همچنین نقش کلیدی و ارزشمندی در پروژه های زلزله، مقاومت سازه های فولادی، پل ها (نظیر سانفرانسیسکو - اوکلند) و سازه های عظیم نظیر خط لوله آلاسکا و ... داشت . پوپوف به پاس تلاش هایش در زمینهء مهندسی زلزله، به انتخاب آکادمی ملّی مهندسی از سوی انیستیتو تحقیقاتی مهندسی زلزله به دریافت مدال George W. Housner نائل آمد.نخستین اثر او با نام مکانیک مواد در سال 1952 منتشر شد و آخرین اثر پوپوف در زمینه زلزله و اتصالات سازه های فولادی تنها چند روز پیش از مرگ اش در ژانویه 2001 منتشر شد. از مشهور ترین آثار او می توان به کتاب مقاومت مصالح (مکانیک مصالح) اشاره نمود. او کتاب مهندسی مکانیک جامدات خود را در سال 1990 منتشر نمود. پوپوف در 19 آوریل 2001 در سن 88 سالگی پس از نیم قرن تدریس و پژوهش در بیمارستان Alta Bates برکلی کالیفرنیا درگذشت
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
جوزف استراس

جوزف استراس

مهندس جوزف بیرمن استراس مهندس عمران آمریکایی متولد ۱۹ دی ۱۲۴۸ از بنیان گذاران و طراحان و شروع کنندگان ساخت یکی از زیباترین پل جهان پل گلدن گیت بود.

جوزف استراس در سینسیناتی اوهیو در خانواده‌ای کاملاً هنرمند متولد شد. مادر او نوازنده پیانو و پدرش رافائل استراس از نویسندگان و نقاشان مطرح بود. مادر پیانیست او در یک حادثه رانندگی عمر او به پایان رسید. جوزف در سال ۱۲۷۰ (هجری شمسی) وارد دانشگاه سینسیناتی شد. او به عنوان شاعر و رئیس نیز خدمت کرده‌است. استراس با دریافت مدرک اقتصاد و کسب و کار از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.
او در حالی که در دانشگاه درس می‌خواند در بیمارستان بستری شد و این در صورتی بود که اتاق بیمارستان او مشرف به پل معلق جان روبلینگ بود. این جرقه‌ای برای علاقه‌مند شدن او پل‌ها بود. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، استراس در یک شرکت تخصصی ساخت پل به نام راف مودجسکی استخدام شد در آن زمان پل متحرک گران‌قیمتی از جنس آهن با وزن سنگینی که ساخت آنرا شرکتی که او در آن کار می‌کرد در حال ساخت بود، جوزف در یک اقدامی هوشمندانه پیشنهاد استفاده از بتن را به جای استفاده از آهن سنگین داد اما متأسفانه پیشنهاد او در نهایت بی فکری رد شد. جوزف ترجیح داد که دیگر در این شرکت که طبق معمول آن دوران اصلاً به ایده‌ها و طرح حای جدید اهمیتی نمی‌دادند نباشد و آن شرکت را ترک کرد و خودش یک شرکت تاسیس کرد. پس از این استراس به شیکاگو رفت جایی که انقلابی در صنعت پل‌سازی متحرک روی داد .

جوزف در زندگی شخصی اش عادت‌های زیادی داشت از جمله این عادت‌ها، عادت به شعر گفتن بود. پس از تمام شدن پروژه ساخت پل گلدن گیت به دنیای شعر روی آورد که به آن‌ها بسیار علاقه‌مند بود و این همزمان شد با نوشتن مجموعه شعری با عنوان هر کسی بر هر کاری تواناست. هم چنین او مجموعه شعرهای "جنگل سرخ" و "سکوایا" را منتشر کرد که در اختیار گردشگران بازدید کننده از کالیفرنیا قرار می‌گرفت .

استراس طراحی‌های زیادی انجام داده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به پل برن ساید در سال ۱۳۰۴ در پورتلند و پل لوییس و کلارک بر روی رودخانه کلمبیا اشاره کرد. استراس هم چنین سابقه کار با شرکت طراحی پل "دامنین" را در ساخت پل "باسکل" در شهر تورنتو را دارد. اوج کار استراس را می‌توان به مهندس ارشد شدن ساخت پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو دانست .

مهندس ارشد و سرپرست تمامی کارکنان در پروژه گلدن گیت استراس بود اما جوزف با خیلی از مشکلات مواجه بود. یکی از این معضلات پیدا کردن بودجه و کمک مالی برای ساخت این پل افسانه‌ای بود که نیاز به حمایت دولت آ»ریکا و هم چنین نیاز به حمایت مردم داشت. البته نوآوری در ساخت این پل حرف اول را می‌زد اما به هر حال او باید تمام جوانب را در نظر می‌گرفت دهانه بسیار بزرگ گلدن گیت ارتفاع زیاد پل و نیروهای وارده از سمت آّب کار را بسیار سخت کرده بود. استراس هم چنین از ایمنی کار کارگران نیز بسیار نگران بود اما در نهایت تصمیم گرفت که با ساخت شبکه‌های در زیر پل ایمنی و توان و استحکام آن را بالا ببرد که این موضوع باعث حفظ جان ۱۹ نفر شد. اما به طور کلی باید دانست که جوزف استراس به تنهایی این پل را طراحی نکرده است و در کنار او "چارلز آلتون الیز " نیز حضور داشته‌اند

او در شهر لس آنجلس، کالیفرنیا درگذشت و یک سال بعد از مرگ او پل گلدن گیت تکمیل شد و افتتاح گردید اما مجسمه او در شهر سانفرانسیسکو و در کنار پل گلدن گیت قرار داده شده است که مسلماً یادآور تمام زحمات او بوده است. در طول تاریخ از جوزف بیرمن استراس به عنوان یکی از مشهور ترین مهندسان عمران جهان یاد می‌شود و یاد او در قلب‌های مهندسین عمران جهان وجود دارد .













 
آخرین ویرایش:

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
جان ال سویج

جان ال سویج

جان ال سویج ( John L. Savage؛ ۲۵ دسامبر ۱۸۷۹ – ۲۸ دسامبر ۱۹۶۷) یک مهندس عمران آمریکایی بود. ساخت سد هوور در آمریکا را او مهندسی نمود. جان ال سویج از دانش‌آموختگان دانشگاه ویسکانسین مدیسین و از اعضای آکادمی ملی دانش در آمریکا بود.

 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
جورج واشنگتن گوتالس

جورج واشنگتن گوتالس

جورج واشنگتن گوتالس(زادهٔ 29 ژوئن 1858-مرگ 21 ژانویه 1928 ) مهندس راه و ساختمان و افسر ارتش آمریکا بود.
نامداری او بیشتر برای سرپرستی ساخت و گشایش کانال پاناما بود. پل گوتالس که جزیره استیتن نیویورک را به الیزابت نیوجرسی می‌پیوندد و همچنین نشان گوتالس به افتخار او نامگذاری شده‌اند.

 
آخرین ویرایش:

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
ویلیام رانکین

ویلیام رانکین

ویلیام جان مک‌کورن رانکین (۵ ژوئیه ۱۸۲۰ - ۲۴ دسامبر ۱۸۷۲) یک مهندس عمران، فیزیکدان و ریاضیدان اسکاتلندی بود. او به همراه رودلف کلاوزیوس و ویلیام تامسون از عوامل موسس علم ترمودینامیک به ویژه با تمرکز روی سه قانون اول ترمودیناک بود. مهم ترین مطالعات وی در زمینه ی مکانیک خاک مربوط به فشار جانبی زمین و پایداری دیوارهای حائل می باشد.
رنکین نظریه موتور بخار و در واقع همه موتورهای حرارتی را توسعه داد. کتابهای راهنمای تئوری و عملی مهندسی او برای دهه های بسیاری پس از انتشار خود در دهه ی ۱۸۶۰ استفاده شد. او در ادینبورگ متولد شد و در گلاسکو درگذشت و تا پایان عمر مجرد ماند.

 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
آلفرد بولر (تولد ۲۳ فوریه ۱۸۴۰ فیلادلفیا پنسیلوانیا - مرگ ۹ دسامبر ۱۹۱۲ نیوجرسی ) یک مهندس عمران و طراح پل اهل آمریکا بوده‌است. او بین سال‌های ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی، مهندس ارشد در طراحی چندین پل بود. او یکی از موسسان شرکت مهندسی بولر اند هودج در نیویورک می‌باشد. از طراحی‌های او می‌توان به پل خیابان مدیسون اشاره کرد.



 
آخرین ویرایش:

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
مجید تخت روانچی

مجید تخت روانچی

مجید تخت‌روانچی (زاده 23 مهر 1337در تهران ) دیپلمات و مهندس عمران ایرانی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره کنندهخ ایران با گروه 5+1 در موضوع هسته‌ای در دولت حسن روحانی است. وی سفیر ایران در سوئیس از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۸۴ نیز بوده‌است.
وی با زبانهای انگلیسی ، فرانسه و آلمانی آشنایی دارد .


[h=2]تحصیلات[/h]
  • کارشناسی، مهندسی عمران ، دانشگاه کانزاس ، آمریکا، ۱۳۶۰
  • کارشناسی ارشد، مهندسی عمران، دانشگاه کانزاس، آمریکا، ۱۳۶۲
  • کارشناسی ارشد، اقتصاد سیاسی بین‌المللی و توسعه، دانشگاه فوردهام ، آمریکا ۱۳۷۱
  • دکترای علوم سیاسی ، دانشگاه برن ، سوئیس، ۱۳۸۹
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
الکساندر گوستاو ایفل (15 دسامبر 1832- 27 دسامبر 1923) یک مهندس عمران ، معمار و متخصص سازه‌های فلزی فرانسوی بود. شهرت وی به جهت طراحی برج ایفل است.

تولد و تحصیلات :

برج ایفل فرانسه و مجسمه آزادی در آمریکا دو نمونه از برجسته ترین سازه‌های فلزی در تمام دوران هستند. این کارهای بی اندازه هنری نه تنها نماد افتخار برای کشورهایشان هستند بلکه نمایانگر غرور ملی است که هر شهروند باید احساس کند. برای این سازه‌های زیبا ما باید قدردان «گوستاو ایفل» باشیم. درباره زندگی ایفل اطلاعات زیادی در دست نیست؛ به غیر از اینکه او در شهر «دیژون » در سال ۱۸۳۲ به دنیا آمد، سپس در سال ۱۸۵۰ تعدادی دوره‌های آموزشی پیشرفته در دانشگاه پلی تکنیک گذراند ولی موفق به قبولی در امتحانات سال اول نشد ولی بعدها در دانشگاه مرکزی هنر و ساخت و تولید ثبت نام کرد. جایی که موفق به دریافت مدرک دیپلم در رشته مهندسی شیمی شد. همان سالی که پاریس میزبانی جشنواره جهانی اول را بر عهده داشت. گوستاو حرفه خود را با کار کردن بر روی پروژه پل بزرگ راه آهن «بوردو» در جنوب غربی فرانسه آغاز کرد. پس از کار کردن بر روی چندین پروژه مختلف دیگر، گوستاو از خود به عنوان یک «سازنده»، متخصص سازه‌های فلزی نام برد. به زودی از او به عنوان «جادوگر فلز» نام برده شد! او در خلال سالهای طولانی حرفهٔ خود، هزاران سازه دیگر را در سرتاسر دنیا به اتمام رساند.

زندگی شغلی :
در سال ۱۸۵۶ گوستاو ایفل اولین ماموریت بزرگ مهندسی خود را دریافت کرد. پل فلزی راه آهن بر روی رودخانه «گارن» در بوردو، تنها در سن ۲۶ سالگی ! کنترل تمام پروژه به دست ایفل داده شده بود. استفاده از هوای فشرده برای ساختن پایه‌های پل، کاربردی نوین از این فناوری در فرانسه بود. تمایل او برای نظارت نزدیک از تمامی مراحل کار نیز از قبل در این پروژه مشخص بود. زمانی که کار پل در سال ۱۸۶۰ به اتمام رسید، کارگران آنقدر به خاطر مشارکت شخص ایفل در کار خشنود و سپاس‌گزار بودند که به او مدالی اعطا کردند. بعدها او در حومه شهر پاریس در اواخر سال ۱۸۶۶ شرکت خود را تاسیس کرد. بیشتر درآمد ایفل حاصل بود از ساخت پل‌های کوچکی که معمولاً به آسیا و اروپای شرقی صادر می‌شد. همزمان با ساخت پل‌های بسیار، درمیان سالهای ۱۸۶۷ تا ۱۸۶۹، گوستاو، چهار پل بزرگ بر روی دره رود در جنوب فرانسه ساخت. یکی از آنها به طور مشخص پلی بر روی رودخانه سیکول بود. در دهه ۱۸۷۰ ایفل به شکل فزاینده‌ای پروژه‌های جاه طلبانه و بلند پروازانه‌ای را قبول کرد که بیشتر آنها در خارج از فرانسه بودند. یکی از نمونه‌های نادر از کارهای او (که جنبه تاریخی و یادمان دارد) در زندگی حرفه‌ای او، «ایستگاه مرکزی قطار» در «پست» (امروزه آنرا به اسم بوداپست می‌شناسیم[پایتخت مجارستان]) به نمایندگی راه آهن ملی اتریش می‌باشد. این ایستگاه به صورت قابل توجهی از روی رسم کلی [ایفل] در برجای گذاشتن سهم قابل توجهی از ساختمان فلزی که در نمای ساختمان دیده می‌شد، مشخص بود. برای مناقصه پروژه «پونته دونا ماریای یک»، پلی بر روی رودخانه «دورو» در «اوپورتو»، ایفل به خاطر اینکه در طراحی او از مواد و متریال استفاده بهینه تری می‌شد، در نهایت توانست قیمت کمتری پیشنهاد دهد و بر چندین کمپانی بزرگ چیره شود. ایفل دوباره تمام مراحل کار را در ساخت پل دونو، شخصاً نظارت کرد، پلی که در آن زمان بزرگترین پل غیرمعلق در جهان بود. طراحی آن بعدها در بسیاری از سازه‌های ساخت ایفل تکرار شد. مهم ترین آنها پل راه آهن «گارابیت»، بر روی رودخانه «ترویر»، در جنوب کلرمونت-فرانت که در سال ۱۸۸۴ به اتمام رسید می‌باشد.

مجسمه آزادی :
در سال 1885 میلادی گوستاو ایفل پروژه جدیدی را شروع کرد. بانویی نسبتاً بزرگ با نام «مجسمه آزادی» که قرار بود به عنوان هدیه از طرف مردم فرانسه به ایالات متحده، به عنوان نمادی از دوستی بین‌المللی داده شود. ایفل یکی از بزرگترین ایده پردازها در پس پروژه بانوی آزادی، به همراه «آگوست بارتولدی» و «ریچارد ام هانت » بود. ایفل اسکلت آهنی داخل مجسمه آزادی را طراحی کرد. او همچنین نظارت جایگذاری مجسمه را نیز بر عهده گرفت. او محاسبه کرد چقدر فشار بر روی هر اتصال قرار خواهد گرفت و اینکه چگونه وزن مجسمه را پخش کند و برای سرهم کردن قطعات مختلف بانوی بزرگ دستورالعملی تهیه کرد تا ایمنی و عمر مجسمه را به حداکثر برساند. ایفل تمام این کارها را بسیار اقتصادی انجام داد به گونه‌ای کسی تا به امروز روش بهتری ارائه نداده است. گوستاو ایفل فهم منحصربه‌فرد و بی سابقه‌ای از ریاضی و علوم داشت و از تمام تواناییهایش استفاده کامل را برد.

برج ایفل :

در طول عمر خود و در طی ساخت مجسمه آزادی، او دنیا را برای سازه‌ها و آسمان خراشهای مدرن آماده کرد. احتمالاً یکی از بزگترین ساختمانهای ساخت ایفل که ما می‌شناسیم، همانی است که نام خود او را بر خود دارد؛ «برج ایفل». برج ایفل برای نمایشگاه جهانی پاریس در سال ۱۸۸۹ برای بزگداشت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه برگزار ساخته شده بود. از بین ۷۰۰ طرح پیشنهادی که در مسابقه طراحی به ثبت رسیده بود، طرح گوستاو ایفل به اتفاق آرا انتخاب شد. ساختن برج بزرگ در اول ژوئیه سال ۱۸۸۷ شروع شد. ایفل برنامه اجرایی کارگرانش را برای رسیدن به کمال تنظیم کرد. طراحی بسیار دقیق و ساختمان برج به هیچ اصلاحی احتیاج نداشت. گوستاو ایفل توانایی قابل توجه خود را در ریاضیات و علوم در برج ایفل به نمایش گذاشت. او فاصله بین دو میلیون و پانصد هزار میخ پرچ به کار رفته در برج را تا یک واحد میلیمتری برای فشارهای باد در تمام ارتفاعات اندازه‌گیری کرد تا برج بتواند در برابر همه آنها ایستادگی کند. همچنین محاسبات منحنی شاه تیر اصلی را انجام داد تا کشش و فشار باد به نیروهای درهم فشردگی تبدیل شود تا باد، زیربنای برج را تحت تأثیر قرار ندهد. این روش‌ها الهام بخش معماران و مهندسان اَبَر آسمان خراشهای معاصر همانند برج‌های مرکز تجارت جهانی بودند. همراه با موفقیت‌های بسیار ایفل، او چند ناکامی بزرگ نیز داشت. شرکت کانال پاناما که ایفل را برای ساختن ده قفل مامور کرده بود، در سال ۱۸۸۹ دچار ورشکستگی اقتصادی شد. نقشه‌های بخصوص او برای یک خط آهن زیرزمینی کم هزینه برای پاریس که در سال ۱۸۹۰ ارائه شدند، همانند نقشهٔ تقریباً ماجراجویانهٔ او در همان سال، برای احداث یک تونل زیر دریایی از میان کانال انگلیس ، نادیده گرفته شدند.

مرگ :

در سالهای آخر عمر، ایفل خود را وقف مطالعات نظری در زمینه مقاومت باد ، علم هواشناسی و آیرودینامیک کرد و به کرات برج ایفل را محل آزمایش‌های خود قرار داد. در سال ۱۹۱۲ او یک لابراتوار تجربی در «اوتی» تاسیس کرد؛ جایی که او تا سال ۱۹۲۰ درآن به ادامه کار مشغول شد. گوستاو ایفل در نهایت در ۲۷ دسامبر سال ۱۹۲۳ در عمارت مسکونی خود در «رو رابوله » پاریس درگذشت.

گوستاو ایفل بدون شک یکی از بهترین مهندسان عمران در جهان به شمار می آید که همواره نام و خاطرش در قلب مهندسان عمران می ماند .











 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
دکتر حمید بهبهانی

دکتر حمید بهبهانی

دکتر حمید بهبهانی در ۲۴ دی ماه ۱۳۱۹ در شیراز به دنیا آمد و هم اکنون در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان استاد رشته مهندسی راه و ترابری مشغول به تدریس است. وی برای مدتی عهده دار وزارت راه و ترابری ایران در کابینه دکتر احمدی‌نژاد بود و پس از آن نیز مدتی به عنوان مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران فعالیت نمود.
بهبهانی مدرک دکترای تخصصی عمران با گرایش حمل و نقل و ترافیک خود را از دانشگاه فلوریدا – واقع در شهر کینزویل – در سال ۱۳۵۶ کسب کرد. او پیش از این مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی خود را از همین دانشگاه و دانشکده علم و صنعت و به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۳ و ۱۳۴۹ کسب کرده بود. او از سال ۱۳۵۶ استاد گروه عمران دانشگاه علم و صنعت و مدت بیست سال از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۷ رئیس دانشکده عمران دانشگاه بوده است.
از جمله شاگردان وی در این دانشگاه، دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران در دولت های نهم و دهم بوده که دکترای خود در دهه ۱۳۷۰ به اتمام رسانده است.

 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
دکتر محمد رحیمیان

دکتر محمد رحیمیان

دكتر محمد رحيميان در سال 1331 در شهرضا بدنيا آمد.در سال 1356، به اخذ درجة فوق ليسانس مهندسي راه و ساختمان از دانشكدة فني دانشگاه تهران نائل آمد. پس از آن به كشور فرانسه عزيمت كرد. در سال 1357 موفق به اخذ درجة DEA از مدرسة پل و راه فرانسه گرديد. در سال 1360 درجة دكتري خود را در مهندسي راه و ساختمان با گرايش مكانيك ساختمان از مدرسه پل و راه فرانسه دريافت كرد.نامببرده هم اكنون عضو هيئت علمي و استاد دانشكده فني تهران مي باشد . گروه : فني و مهندسي رشته : مهندسي راه و ساختمان گرايش : مكانيك ساختمان تحصيلات رسمي و حرفه اي : محمد رحيميان در سال 1356، به اخذ درجة فوق ليسانس مهندسي راه و ساختمان از دانشكدة فني دانشگاه تهران نائل آمد. پس از آن به كشور فرانسه عزيمت كرد. در سال 1357 موفق به اخذ درجة DEA از مدرسة پل و راه فرانسه گرديد. در سال 1360 درجة دكتري خود را در مهندسي راه و ساختمان با گرايش مكانيك ساختمان از مدرسه پل و راه فرانسه دريافت كردمشاغل و سمتهاي مورد تصدي : دكتر محمد رحيميان عضو هيئت علمي و استاد دانشكده فني تهران مي باشد.از سوابق اجرايي دكتر رحيميان در دانشگاه تهران مي توان رياست دانشگاه، رياست دانشكدة فني، معاونت پژوهشي دانشگاه و مديري گروه مهندسي عمران را نام برد. وي هم اكنون معاون پژوهشي دانشگاه تهران ميباشد.فعاليتهاي آموزشي : محمد رحيميان پس از بازگشت به ايران در سال 1364 به دانشگاه تهران وارد شد و در دانشكدة فني مشغول به تدريس گرديد. وي تاكنون دروسي همچون تحليل سازه ها (1) و (2) ، محاسبات ماتريس ساختمانها و تئوري ارتجاعي را تدريس نموده است چگونگي عرضه آثار : دكتر رحيميان 5 كتاب با همكاري ديگران تأليف و ترجمه نموده است. نيز مسئوليت هدايت بيش از 20 پايان نامة دانشجويي را به عهده داشته و دارد. وي تاكنون 24 مقاله و گزارش علمي در نشريات خارجي و داخلي ارائه داده است.


آثار : تحليل سازه ها ، ويژگي اثر : پديدآورنده: محمد رحيميان، اميركيوان قرباني تنها ناشر: سنجش (وابسته به موسسه فرهنگي هنري سنجش) – 13822 مكانيك محيط هاي بسته ويژگي اثر : پديدآورنده: محمد رحيميان، مرتضي اسكندري قادي ناشر: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ – 04 ارديبهشت، 1385

 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
خلاصه : دکتريعقوب فرزان متولد سال 1314 شهرستان تبريز كه تحصيلات ابتدائي را در دبستان حكمت شهرستان تبريز و تحصيلات متوسطه را در دبيرستان تربيت شهرستان تبريز به پايان رسانده و در سال 1332 موفق به اخذ ديپلم متوسطه در رشته رياضي گرديده است .
گروه : فني و مهندسي
رشته : مهندسي راه و ساختمان
تحصيلات رسمي و حرفه اي : مقطع كارشناسي ارشد رشته راه و ساختمان را در سال 1336 از دانشگاه تهران و مقطع كارشناسي ارشد رشته مكانيك كاربردي را در سال 44 از دانشگاه پاريس فرانسه و مقطع دكتراي رشته راه و ساختمان را در اسل 47 از دانشگاه پاريس كشور فرانسه اخد نموده اند و از سال 1341 به عنوان عضو هيئت علمي در گروه عمران دانشكده فني دانشگاه تبريز مشغول شده اند .
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : مدير گروه راه و ساختمان - سرپرست دروه هاي شبانه فني - معاون آموزشي دانشكده فني - رئيس دانشكده فني - معاون اداري و مالي دانشگاه .
فعاليتهاي آموزشي : تدريس دروس : نقشه برداري - روشهاي عمومي ساختمان - سازه هاي بتن آرمه 1و2 - مقاومت مصالح 1و2 - بتن آرمه در سازه هاي آبي - سازه هاي بتن آرمه پيشرفته - تئوري صفحات . پوسته ها - تئوري احتمالات - احتمالات و ايمني در مهندسي سازه .
جوائز و نشانها : تقدير نامه و جايزه پژوهشي از وزارت فرهنگ و آموزش عالي - تقدير نامه فعاليت در هيات علمي .


 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
خلاصه : دکتريعقوب فرزان متولد سال 1314 شهرستان تبريز كه تحصيلات ابتدائي را در دبستان حكمت شهرستان تبريز و تحصيلات متوسطه را در دبيرستان تربيت شهرستان تبريز به پايان رسانده و در سال 1332 موفق به اخذ ديپلم متوسطه در رشته رياضي گرديده است .گروه : فني و مهندسيرشته : مهندسي راه و ساختمانتحصيلات رسمي و حرفه اي : مقطع كارشناسي ارشد رشته راه و ساختمان را در سال 1336 از دانشگاه تهران و مقطع كارشناسي ارشد رشته مكانيك كاربردي را در سال 44 از دانشگاه پاريس فرانسه و مقطع دكتراي رشته راه و ساختمان را در اسل 47 از دانشگاه پاريس كشور فرانسه اخد نموده اند و از سال 1341 به عنوان عضو هيئت علمي در گروه عمران دانشكده فني دانشگاه تبريز مشغول شده اند .مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : مدير گروه راه و ساختمان - سرپرست دروه هاي شبانه فني - معاون آموزشي دانشكده فني - رئيس دانشكده فني - معاون اداري و مالي دانشگاه .فعاليتهاي آموزشي : تدريس دروس : نقشه برداري - روشهاي عمومي ساختمان - سازه هاي بتن آرمه 1و2 - مقاومت مصالح 1و2 - بتن آرمه در سازه هاي آبي - سازه هاي بتن آرمه پيشرفته - تئوري صفحات . پوسته ها - تئوري احتمالات - احتمالات و ايمني در مهندسي سازه .جوائز و نشانها : تقدير نامه و جايزه پژوهشي از وزارت فرهنگ و آموزش عالي - تقدير نامه فعاليت در هيات علمي .
جناب مهندس غرار-سرور گرامی:سلام وعرض تشکر: از این یادبودهای زیبای شما از استادان بنام این اب وخاک-وبخصوص استاد عزیز از یاد نرفتی ما دانشجویان دهه 1350 ایشان -شادروان پروفسور فرزان.مهندس جان :واحدهای بتن ما باایشان بود -وچه خاطراتی خوب وخوشی از ان کلاسها دارم. وگاه رنجشهای دوران جوانی از سختگیری زیاد استاد در اموزش و رضایت قلبی حالاودعای ما برای اودرحال حاضر که فهمیدیم این مردبزرگ چه خدماتی بانشجویان دانشکده دران دوره نمود. استاد مردی بسیار کم حرف-متین -وبسیار از نطر علمی پر -ودرعین حال متواضع-وبا کمال حوصله وسربزیر تمام حرف مخاطب را گوش می داد-سخنان اوکوتاه -حساب شده-وعمیق بود. درکلاس او سکوت محض برقرار بودچراکه انقدر علمی وعمیق وجدی تدریس می کرد که همه مجذوب او می شدند. شاید دوستانی از ان دوران که این سطور را ممکنست بخوانند خاطره ان فضای با هیبت وسکوت سنگین کلاس را دربرابر عظمت علمی مرحوم پروفسور فرزان بیاد اورند.اما در امتحان یا پرسش درس کلاسی از دانشجو باصطلاح :مو را از ماست بیرون می کشید. درنمره دادن دقیق وسختگیر بود-معتقد بود دانشجو باید حداقل جدول لگاریتم وخطوطمثلثاتی راحفظ وضربهای دورقمی را ذهنی حساب کند. ان زمان کامپیوتر شخصی وجود نداشت-یک کامپیوتر مرکزی دانشگاه تبریز (نسل انیاک) بصورت کارت پانچ برای کار وجود داشت. در اموزش بتن ارمه هرچه داریم از اوداریم. واستاد مهمان دیگر مرحوم پروفسور قالیبافان که اگرچه دوره کوتاهی بصورت مهمان وپروازی بود(استاد دانشکده فنی تهران بود) -که از ان مرد بزرگ هم اگرچه کمتر ولی بهره بردیم بخصوص در واحدمهندسی زلزله. یاد این عزیزان به خیر وروحشان شاد .با سپاس مجددازشما بابت یاد بود ازاین عزیزان ما.

nice-black-rose.jpg
 
آخرین ویرایش:

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
خلاصه : دکتريعقوب فرزان متولد سال 1314 شهرستان تبريز كه تحصيلات ابتدائي را در دبستان حكمت شهرستان تبريز و تحصيلات متوسطه را در دبيرستان تربيت شهرستان تبريز به پايان رسانده و در سال 1332 موفق به اخذ ديپلم متوسطه در رشته رياضي گرديده است .
گروه : فني و مهندسي
رشته : مهندسي راه و ساختمان
تحصيلات رسمي و حرفه اي : مقطع كارشناسي ارشد رشته راه و ساختمان را در سال 1336 از دانشگاه تهران و مقطع كارشناسي ارشد رشته مكانيك كاربردي را در سال 44 از دانشگاه پاريس فرانسه و مقطع دكتراي رشته راه و ساختمان را در اسل 47 از دانشگاه پاريس كشور فرانسه اخد نموده اند و از سال 1341 به عنوان عضو هيئت علمي در گروه عمران دانشكده فني دانشگاه تبريز مشغول شده اند .
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : مدير گروه راه و ساختمان - سرپرست دروه هاي شبانه فني - معاون آموزشي دانشكده فني - رئيس دانشكده فني - معاون اداري و مالي دانشگاه .
فعاليتهاي آموزشي : تدريس دروس : نقشه برداري - روشهاي عمومي ساختمان - سازه هاي بتن آرمه 1و2 - مقاومت مصالح 1و2 - بتن آرمه در سازه هاي آبي - سازه هاي بتن آرمه پيشرفته - تئوري صفحات . پوسته ها - تئوري احتمالات - احتمالات و ايمني در مهندسي سازه .
جوائز و نشانها : تقدير نامه و جايزه پژوهشي از وزارت فرهنگ و آموزش عالي - تقدير نامه فعاليت در هيات علمي .



جناب مهندس غرار-سرور گرامی:سلام وعرض تشکر: از این یادبودهای زیبای شما از استادان بنام این اب وخاک-وبخصوص استاد عزیز از یاد نرفتی ما دانشجویان دهه 1350 ایشان -شادروان پروفسور فرزان.مهندس جان :واحدهای بتن ما باایشان بود -وچه خاطراتی خوب وخوشی از ان کلاسها دارم. وگاه رنجشهای دوران جوانی از سختگیری زیاد استاد در اموزش و رضایت قلبی حالاودعای ما برای اودرحال حاضر که فهمیدیم این مردبزرگ چه خدماتی بانشجویان دانشکده دران دوره نمود. استاد مردی بسیار کم حرف-متین -وبسیار از نطر علمی پر -ودرعین حال متواضع-وبا کمال حوصله وسربزیر تمام حرف مخاطب را گوش می داد-سخنان اوکوتاه -حساب شده-وعمیق بود. درکلاس او سکوت محض برقرار بودچراکه انقدر علمی وعمیق وجدی تدریس می کرد که همه مجذوب او می شدند. شاید دوستانی از ان دوران که این سطور را ممکنست بخوانند خاطره ان فضای با هیبت وسکوت سنگین کلاس را دربرابر عظمت علمی مرحوم پروفسور فرزان بیاد اورند.اما در امتحان یا پرسش درس کلاسی از دانشجو باصطلاح :مو را از ماست بیرون می کشید. درنمره دادن دقیق وسختگیر بود-معتقد بود دانشجو باید حداقل جدول لگاریتم وخطوطمثلثاتی راحفظ وضربهای دورقمی را ذهنی حساب کند. ان زمان کامپیوتر شخصی وجود نداشت-یک کامپیوتر مرکزی دانشگاه تبریز (نسل انیاک) بصورت کارت پانچ برای کار وجود داشت. در اموزش بتن ارمه هرچه داریم از اوداریم. واستاد مهمان دیگر مرحوم پروفسور قالیبافان که اگرچه دوره کوتاهی بصورت مهمان وپروازی بود(استاد دانشکده فنی تهران بود) -که از ان مرد بزرگ هم اگرچه کمتر ولی بهره بردیم بخصوص در واحدمهندسی زلزله. یاد این عزیزان به خیر وروحشان شاد .با سپاس مجددازشما بابت یاد بود ازاین عزیزان ما.

مشاهده پیوست 254359



دکتر یعقوب فرزان از استادان پیشکسوت دانشکده فنی دانشگاه تبریز، بیستم مهرماه امسال پس از عمری تلاش خستگی ناپذیر آموزشی و اجرایی در عرصه مهندسی عمران دعوت حق را لبیک گفت و با بدرقه گرم دانشگاهیان، شاگردان و خیل دوستدارانش در وادی رحمت تبریز آرام گرفت.
به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، علاوه بر مراسم مختلف بزرگداشتی که در تبریز برای این استاد فقید برگزار شد، روز چهارشنبه گذشته، مراسم یادبود و ترحیمی با حضور همکاران دکتر یاسمن فرزان - فیزیکدان برجسته و دختر استاد فرزان - در محل پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مراسمی عمومی عصر همان روز به همت کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تبریز در تهران برگزار شد.
دکتر فرزان طی سخنانی در مراسم پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به مروری بر زندگی و خدمات پدر در طول بیش از نیم قرن فعالیت آموزشی و صنعتی پرداخت و به جای بازگویی کلیشه همیشگی «همسری وفادار و پدری مهربان» به بیان خاطراتی از منش و مرام اخلاقی استاد پرداخت.
یاسمن فرزان اما در جلسه بزرگداشت کانون مهندسین که با حضور گسترده اساتید و مهندسان پیشکسوت و همکلاسی‌ها و شاگردان و همکاران سالهای دور و نزدیک استاد برگزار شد ترجیح داد بیشتر شنوده خاطرات و صحبتهای دوستان و شاگردان کهنسال پدر باشد و البته در سخنرانی کوتاه خود پیشنهادهایی را برای معرفی و تجلیل از استادان پیشکسوت خصوصا استادان دانشگاه تبریز مطرح کرد.
برنده جایزه دانشمند جوان اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی پیش از بیان پیشنهاداتش تاکید کرد: من نگران فراموش شدن نام پدرم نیستم. او با پرورش چند نسل از دانشجویان مهندسی آنقدر شناخته شده است که یاد و نام او تا سالها زنده خواهد بود و در همین تهران بارها و بارها با مهندسانی مواجه شده‌ام که برای من از روحیات و منش پدرم خاطره‌ها گفته‌اند.
آشنا کردن مردم با خدمات اساتید از طریق صدا و سیما و گردشگری شهری
وی گفت: پیشنهاد اول من این است که دانشگاه تبریز با همکاری شهرداری و صدا و سیما مستندهایی درباره فعالیتهای پدر و هم نسلان او بسازند تا مردم با زندگی و خدمات آنها آشنا شوند.
بناها و سازه‌های زیادی در تبریز توسط دکتر فرزان و استادان هم نسل ایشان ساخته شده که جا دارد مردم شهر، کسانی را که برای احداث این سازه‌ها زحمت کشیده‌اند، بشناسند. شاید درست نباشد که من به عنوان دختر ایشان، مردم را به بازدید از سازه‌هایی که پدرم در احداث آنها نقش داشته ببرم ولی نهادهایی مثل شهرداری تبریز می‌توانند با ترتیب دادن برنامه‌های بازدید از این بناها و تاسیسات، ضمن آشنا کردن مردم با خدمات مهندسی صورت گرفته به توسعه گردشگری مدرن در تبریز کمک کنند.
جای خالی قطعه نام آوران در وادی رحمت
دکتر فرزان خاطرنشان کرد: پیکر پدرم در قطعه 104 وادی رحمت به خاک سپرده شد در حالی که دانشگاه برای دفن ایشان در قطعه هنرمندان بسیار همکاری کرد و البته کارشکنی‌ای در بین نبود.
با توضیحات مسوولان مربوطه مبنی بر این که قطعه هنرمندان ویژه نام آوران هنری است با تصمیم خانواده قرار شد استاد در قطعه‌ای معمولی دفن شوند. استاد با تربیت پنج نسل از دانشجویان اگر می‌خواست بیشترین عیادت کننده را در زمان بیماری داشت ولی حاضر نبود کمترین زحمتی به دیگران بدهد حتی در بیمارستان وابسته به دانشگاه راضی نشد که خود را از استادان دانشگاه معرفی کند که مبادا کوچکترین تمایزی بین او و بیماری که از یک روستای دور آمده قائل شوند لذا از مرام پدرم کاملا دور بود که در قطعه‌ای که برای دیگران در نظر گرفته شده به خاک سپرده شود. البته مناسب است قطعه دیگری برای تدفین استادان و نام‌آوران در وادی رحمت تبریز در نظر گرفته شود که درخواست دارم رسانه‌های تبریز اختصاص چنین قطعه‌ای را که مشابه قطعه نام‌آوران بهشت زهرا تهران است پیگیری کنند.
راه اندازی جایزه تحصیلی دکتر فرزان
برنده جایزه مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP) در ادامه از تصمیم خود برای راه‌اندازی جایزه (کمک هزینه تحصیلات تکمیلی) به نام استاد فرزان برای دانشجویان ممتاز فیزیک خبر داد و گفت: جا دارد که چنین جوایز و بورس‌های تحصیلی به نام اساتید برجسته برای دانشجویان مهندسی عمران نیز ایجاد شود.
آخرین اثر علمی استاد در انتظار چاپ
فرزان با اشاره به این که پدرش پس از بازنشستگی از دانشگاه تبریز فعالیتهای علمی و آموزشی خود را در دانشگاه آزاد اسلامی شبستر ادامه داد، گفت: پدر همواره از خلوص نیت همکاران جوان خود و فرهنگ بالای شهر کوچک اما علم پرور شبستر تعریف می‌کرد و بسیار به دانشگاه آزاد شبستر علاقه داشت لذا انتشار آخرین اثر خود را به این دانشگاه سپرده که امیدواریم این کتاب نیز هر چه زودتر منتشر شود.
این نخبه برجسته علمی که به رغم امکان فعالیت در بزرگترین مراکز تحقیقات فیزی نظری دنیا ترجیح داده به کشور بازگشته و در پژوهشگاه دانشهای بنیادی – وابسته به وزارت علوم – فعالیت دارد در پایان با اشاره به بی‌مهری‌هایی که در مقطعی به استاد فرزان شده و او را مدتی از فعالیت در دانشگاه بازداشته بود، اظهار داشت: دکتر فرزان علی‌رغم جثه ضعیفی که داشت شجاعانه و فارغ از هر گونه مصلحت اندیشی در راه حقیقت تلاش کرده و جفاهای بسیاری را متحمل شد. پس از فوت ایشان هم دو مساله مرا تسکین می‌دهد یکی درگذشت آرام و راحت ایشان و دیگری بزرگداشت باشکوه او توسط همکاران و دوستان هم مرام و همفکر او فارغ از رویکردهای پوپولیستی که در طول عمر خود از آن گریزان بود.
به گزارش ایسنا، دکتر فرزان همچنین در مراسم بزرگداشتی که از سوی کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تبریز برگزار شد در معرفی و شرح کوتاهی بر زندگی استاد یعقوب فرزان گفت: «پدر در 25 اردیبهشت ماه سال 1314 خورشیدی در تبریز دیده به جهان گشود و در مقاطع دبستان و دبیرستان در همین شهر تحصیل کرد. در سال 1332 در امتحان ورودی دانشکده فنی دانشگاه تهران شرکت کرده با رتبه یک وارد دانشگاه شد. آن زمان کنکور سراسری نبود و دانشکده‌ها امتحان جداگانه می‌گرفتند. در آن زمان تا جایی که من اطلاع دارم دانشکده فنی تهران تنها دانشکده فنی کشور بود. دانشکده فنی دانشگاه تبریز که پدر سالها در آن خدمت می‌کرد پنج سال بعد تاسیس شد.
مراسم بزرگداشت دکتر فرزان
آنان که با تاریخ معاصر ایران آشنایی دارند می‌دانند سال 1332 سال پر مصیبتی برای کشور بود از جمله آن که در 16 آذر که بعدها روز دانشجو نام گرفت، دانشکده فنی دانشگاه تهران آماج حملات بی‌رحمانه‌ای شد. آری! پدر آنجا بود و سه قربانی حادثه از دوستان نزدیک پدر بودند.
بعد از اخذ کارشناسی ارشد مدتی به کار مهندسی در پروژه‌های ساختمانی و راهسازی در ترکمن صحرا و سپس کرمانشاه مشغول شد. از آن دوره خاطرات بسیاری برای ما نقل می‌کرد.
سپس به خدمت سربازی پرداخت. در همین زمان و در سال 1339 از وی دعوت به عمل آمد که چند درس ریاضی و فیزیک در دانشگاه تبریز که در آن زمان هنوز در خیابان طالقانی واقع بود ارائه دهد. همزمان اساتیدی از فرانسه برای تدریس آمده بودند پدر که به زبان فرانسه کاملا مسلط بود نقش مترجمی در کلاس‌های ایشان را بر عهده گرفت. همین اساتید فرانسوی پدر را به رفتن به پاریس برای ادامه تحصیل تشویق کردند. پدر در دانشگاه پاریس دانشجوی دکتری در رشته عمران شد. تحصیلات دکتری پدر مصادف بود با دهه شصت میلادی و جنبش‌های دانشجویی مشهور فرانسه.
بعد از اخذ دکتری پدر به وطن بازگشت و در دانشکده فنی دانشگاه تبریز مشغول خدمت شد. در همان دانشکده با مادرم خانم مهندس مینو میرزایی که دانشجوی دانشکده فنی بود آشنا شد و ازدواج کرد. حاصل این ازدواج این جانب (متولد 1355) هستم و خانم دکتر نیلوفر فرزان (متولد 1367) که اکنون در اوترخت هلند مشغول ادامه تحصیل در رشته داروسازی می‌باشند.
در اوایل دهه پنجاه هجری پدرم رییس دانشکده فنی بود. ریاست او مصادف شد با درآمد بالای نفتی. پدر و همکارانش فرصت را غنیمت شمرده در جهت تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه کوشیدند. اواخر سال 56 پدر برای فرصت مطالعاتی به همراه من و مادرم دوباره به پاریس رفت. در زمان انقلاب 57 ما در فرانسه بودیم. بعد از اتمام فرصت یک ساله به وطن بازگشتیم.»
یاسمن فرزان در ادامه با اشاره به شرایط پرتنش دانشگاه ها در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب که به مهاجرت بسیاری از دانشگاهیان برجسته منجر شد از ایستادگی شجاعانه پدر و برخی از همکارانش در مقابل تندروی‌ها و بهایی که برای آن متحمل شدند گفت. سالهایی که پدر و مادر به یاری یکدیگر با تاسیس شرکت ساختمانی پروژه‌های ساختمانی متعدد نظیر ساختمان اداره پست اهر و بخش‌هایی از مجتمع تراکتورسازی تبریز را به رغم کمیابی و نایابی مصالح ساختمانی و انبوه مشکلات سالهای جنگ به ثمر رساندند.
وی گفت: «بعد ازچند سال که آتش تندروی‌ها اندکی فروکش کرد به سراغ پدر آمدند و او را به دانشگاه بازگردانیدند. پدر به خانه معنوی خود بازگشت بی‌آن که کینه‌ای از کسی به دل نگاه داشته باشد. متاسفانه اغلب آنها که روزی در حقشان ظلم شد بعد از رفع ظلم خواستند حق ضایع شده خود را باز پس بگیرند اما نه از آنان که عامل تضییع حق آنها شده بودند بلکه از نسل جدید بی‌پناه تازه وارد که نقشی در تندروی‌ها نداشت! پدر هرگز چنین نکرد و حتی به آن فکر هم نمی‌کرد!
جنگ تمام شد و پروژه‌های عمرانی در استان‌های مختلف آغاز. در سالهای نخست بازسازی، به شرکتها و مهندسین شهرستان‌ها اعتماد نمی‌کردن. پروژه‌ها را عمدتا به شرکتهای تهران می‌سپردند. متاسفانه به علت ناشیگری برخی از این پروژه‌ها به شکست می‌انجامید. سپس به نزد پدر می‌آمدند تا با محاسبات خود راه حلی برای نجات پروژه بگشاید.
در این سالها پدر در زیرزمین خانه به قول خودش "بسه" می‌کرد. شعر طنزی هم به اقتباس از دوبیتی معروف "هر که دارد امانتی موجود..." ساخته بود که همواره زیر لب زمزمه می‌کرد:
هر که دارد عمارتی نوساز
بسپارد به بنده در آغاز
نسپارد شود ترک‌ها باز
باز پیدا شود به بنده نیاز
آن سالها هم گذشت. کم‌کم نسلی نو از مهندسین خبره برخاستند. همین طور شبیه‌سازی‌های کامپیوتری برای محاسبات مهندسی پیشرفت کرد. انحصار محاسبه پروژه در دست پدر به طور طبیعی شکسته شد. گویند استاد موفق کسی است که دانشجویانش از او زبردست‌تر باشند. با این معیار نیز پدر استادی موفق بود. کم اتفاق می‌افتد که افراد این مرحله را با متانت پشت سر بگذارند. در بسیاری موارد حسد و یا حرص و آز و تضاد منافع، جلوی لذت تماشای سربرکشیدن حاصل عمر استاد، یعنی دانشجویان را از او می‌گیرد. خوشبختانه پدر این متانت را داشت و از این مشاهده لذت‌ها برد. تا جایی که در روزهای آخر در بیمارستان شبی به من این نکته را با افتخار و لذت به من گفت.
به یاد دارم پروژه‌ای را در دهه هشتاد هجری به مهندسی جوان سپرده بودند. نظیر آن پروژه با آن ابعاد در تبریز سابقه نداشت. بعد از مدتی کارفرما خود نگران شده بود که مهندس مزبور برای انجام دادن پروژه‌ای با این ابعاد هنوز کم تجربه هست. به سراغ پدر آمدند و پیشنهاد دادند تا قرارداد وی را فسخ کنند و قراردادی نو با پدر ببندند. پدر گفت هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرم و مانع پیشرفت همکار جوان‌تر نمی‌شوم. بعد از رایزنی‌های فراوان به این راه حل رسیدند که قراردادی موازی ببندند تا نتایج محاسبه اولیه توسط پدر چک شود. هر زمان فرصتی پیش می‌آمد، پدر از مهندس جوان تعریف می‌کرد که در محاسبات دقیق و کارآمد هست و به قول خارجی‌ها او را promote می‌کرد. آری! حتی این عجوز عروس هزار داماد، این کلمه سه حرفی - پول - هم چون به پدر می‌رسید، جلوه‌گری و اغواگری از کف می‌داد.
پروژه عمرانی دیگری هم در تبریز بود که پدر مخالف آن بود چرا که معتقد بود با هزینه حدود یک هفتم و در زمانی بسیار کمتر پروژه جایگزینی می‌توانست اجرا شود. پدر نظر خود را منعکس کرده بود اما پروژه تصویب شد. با این حال، پدر سعی نکرد جلوی پروژه بایستد. وقتی علت عدم ایستادگی‌اش را جویا شدم گفت: "حاصل پروژه برای شهر می‌ماند و نماد و سمبل می‌شود. تخت جمشید هم روزی پروژه‌ای پر هزینه بود که جایگزین‌های بسیار کم هزینه‌تری داشت. من از آن پروژه کنار می‌کشم چون اعتقادی به آن ندارم ولی جلوی پیشرفت پروژه نمی‌ایستم" نقل به مضمون بود.»
وی در ادامه به بیان خاطره دیگری از پدر پرداخت و گفت: «اگر به تبریز رفته باشید می‌دانید که همه راه‌ها به چهار‌راه آبرسان ختم می‌شوند. چهار راه آبرسان، قلب تبریز مدرن هست. این چهار راه در سراسر استان معروف بوده و محل رویدادهای مهم مردمی شهر است. روگذری در این چهار راه هست که مهندس محاسب و ناظر آن پدر بود.
خواهرم نیلوفر در زمان ساخت آن به مدرسه ابتدایی پناهی واقع در نزدیکی آن پل می‌رفت. در شهر معروف شده بود که سر ساعت تعطیلی مدرسه هر برنامه‌ای که باشد و هر مقامی که بیاید مهندس ناظر پروژه خواهد گفت من می‌روم تا دخترم را از مدرسه بردارم! چند ماهی قبل از افتتاح پول روگذر آبرسان، پل روگذر مشابهی در تهران فروریخته بود و با کمال تاسف موجب از دنیا رفتن تنی چند از هموطنان شده بود.
در مجلسی، دوستان و آشنایان با اشاره به این اتفاق ناگوار با پدر شوخی می‌کردند و می‌گفتند آیا می‌توان به این پل اعتماد کرد؟ بابا پاسخ داد: زیر پل می‌خوابم تا تمام تانک‌های ارتش از روش رژه بروند" یکی پرسید "حاضرید یاسمن زیر پل بخوابد و تانک‌ها ره بروند؟" پدر با ظرافت کلامی خاص خودش از پاسخ طفره رفت و حرف را عوض کرد.
پدر خط بسیار خوشی داشت. نقاشی هم می‌کشید.
در انتها برای حسن ختام شعر محبوب پدر را از حضرت حافظ می‌خوانم. هر گاه من یا خواهرم ناراحت می‌شدیم مصرع اول را برایمان می‌خواند:
دمی با غم به سر بردن، جهان یک سر نمی‌ارزد
به می بفروش دلق ما، کزین بهتر نمی‌ارزد
به کوی می فروشانش به جامی بر نمی‌گیرند
زهی سجاده تقوی که یک ساغر نمی‌ارزد
تو را آن به که روی خود ز مشتاقان بپوشانی
که شادی جهانگیری غم لشکر نمی‌ارزد
چو حافظ در قناعت کوش و از دنیای دون بگذر
که یک جو منت دونان دو صد من زر نمی‌ارزد
و شعر ترکی مورد علاقه پدر که همواره زمزمه می‌کرد این بند از حیدربابا بود:‌
«انسان اولان خنجر بلینه تاخماز
آممان حیف کور توتوغون بوراخماز»
انتهای پیام


 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
رکس تیلرسون

رکس تیلرسون

تیلرسون در ۲۳ مارس ۱۹۵۲ در ویچیتا فالز، تگزاس متولد شد. او در سال ۱۹۶۵ جایز رتبهٔ پیشگاهنگ عقاب شد. در سال ۱۹۷۰، او از دبیرستان هانتسویل درهانتسویل، تگزاس فارغ‌التحصیل شد. او مدرک کارشناسی خود را در مهندسی عمراناز دانشگاه تگزاس در آستین در سال ۱۹۷۵ دریافت کرد. حین حضور در دانشگاه تگزاس آستین، او در سال ۲۰۰۶ به عنوان فارغ‌التحصیل ممتاز مهندسی معرفی شد.

 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=3]



محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی متولد سال 1339 در شهر اصفهان است.[/h]شکرچی‌زاده ورودی سال 1356 دانشكده فنی – گروه راه و ساختمان - ليسانس و فوق ليسانس رشته راه و ساختمان سال 1365 - فوق ليسانس و دكتری رشته بتن دانشگاه Insa de Lyon فرانسه در سال 1377 است.
موضوع اصلی تحقيق وی در دوره دكتري ٬ كاربرد بتن هاي توانمند (High Performance concrete) HPC )در ساخت ديواره های ساختمانهای راكتور اتمی بوده است.
در سوابق شغلی شکرچی زاده آمده است: سرپرست انستيتو مصالح ساختمانی دانشگاه تهران، مربی گروه عمران دانشكده فنی سال 1366، سرپرست مؤسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران 1366 تا سال 1370، استاديار گروه مهندسي عمران دانشكده فنی سال 1377، سرپرست مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران از ارديبهشت 1378 تا كنون بوده است.
 
بالا