معرفی گوهر ها

morteza_420

عضو جدید
ارزش و بهای گران گوهرها به علت برخی ویژگی ها از جمله رنگ و سختی و زیبایی و درخشندگی است. گذشته از اینها، کمیابی و قانون خلل ناپذر عرضه و تقاضا نیز در مطلوب بودن و بالا بودن بهای آنها بی تاثیر نیست.

رنگ
سنگ های گرانبها و نیمه قیمتی ، ساده و بی رنگند و یا رنگ های زیبا و خیره کننده دارند. اگر گوهری صاف و بلوری و درخشان نباشند لازم است مانند فیروزه یا سافیر ستاره ای دارای رنگی دل پسند یا تظاهرات رنگی مخصوص باشند.
رنگ که این اندازه در سنگ های گرانبها و سنگ های زینتی طرف توجه گوهرشناسان و گوهرفروشان و خریداران است در واقع یک خاصیت عارضی است و جزو خواص ذاتی و اصلی آن شمرده نمی شود. در این مورد نیز قانونی حکم فرماست که مدون نیست. یک قطعه سنگ گرانبها اگر دارای ترکیبات شیمیایی خالص باشد ، بی رنگ خواهد بود مانند الماس که کربن خالص است. اما اگر این الماس ناخالصی در شبکه خویش بپذیرد رنگین می شود. رنگ در کانی جذب برخی پرتوهای نوری ، از نور سفید تابیده شده به شبکه کریستال است. وجود ناخالصی ها سبب می شود که در شدت جذب تغییراتی در یک یا چند تایی از پرتوها داده شود. اتم های فلزی نور بیشتری را جذب می کنند و هر چه اتم درشت تر باشد ، میزان جذب نیز در آن بیشتر خواهد بود که در این صورت همه پرتوها جذب می شود (آن چه به درون نفوذ کند) تنها سطح کریستال برخی پرتوها را بازتاب می داهد.


وجود اندکی اکسید آهن در یاقوت ، سبب جذب پرتوها و گذراندن بخش قرمز پرتو نور می شود. همچنینی وجود اکسید کروم ، به تنهایی ردیف سبز از پرتوها اجازاه گذر کردن از درون کریستال را می دهد (البته عوامل دیگری هم برای رنگین نمودن سنگ های کانی وجود دارد که از ذکر آنها صرف نظر می شود). یک نفر گوهر شناس در سنگ کروندم که اغلب به رنگ های گوناگون یافت می شود ، بها و ارزش های متفاوت تشخیص می دهد. گوهرفروشان یاقوتی را که دارای رنگ سرخ تیره شفاف مشابه لعل باشد بر الماس ترجیح می دهند و ارزش بیشتری برای آن قائلند ، در صورتی که کروندم خاکستری رنگ و خشن به هیچ وجه مورد توجه آنان نیست.

شفافیت و درخشندگی
افزون بر رنگ ، ویژگی های دیگری همچون شفافی و تناسب شکل و جلا ، بر زیبایی و درخشندگی گوهرها و. سنگ های نیمه قیمتی می افزاید. تفاوت نسبت سرعت سیر نور بین هوا و سنگ های شفاف استعداد درخشندگی یک گوهر معدنی را معین می سازد و الماس این استعداد را بیش از هر سنگ دیگر داراست.
گذشته از این ها ، زوایای تاج یا قسمت بالای یک نگین و همچنین زوایای قاعده آن باعث تشدید درخشندگی و تشعشع و چند رنگی می شود. بنابراین هر چه تناسب تراش سنگ بهتر باشد، زیبایی و جلوه آن بیشتر خواهد بود. به طوری که گفته شد ، نور سفید در گذشتن از سنگ شفاف بنابر اختلاف طول امواج اختلاف سرعت پیدا می کند و همین امر باعث تجزیه نور و بازتاب های مختالف و چند رنگی سنگ می گردد. این خاصیت را تشعشع و درخشندگی یا لمعان می نامند. گوهرهای بدلی و الماس و یاقوت سبز اتین استعداد تشعشع را بیش از سنگ های دیگر دارا می باشند. بعضی از سنگهای معدنی ، نور را به دو قسمت تجزیه می کنند که آن را بازتاب دو گانه می گویند. در بعضی از سنگ ها بازتاب های نامساوی و به رنگ های مختلف وجود دارد که زیبایی انواع یاقوت ها از همین در آمیختگی موزون رنگ های تجزیه شده به دست می آید.

سختی ودوام گوهرها
گوهرها اصولا از همه اشیا و اجناسی که ما در زندگانی خود مورد استفاده قرار می دهیم ، سختی و دوام بیشتری دارند و پربهاترین آنها سخت ترین آنهاست. در سنگ های گرانبها ، اغلب ترک هایی دیده می شود که اصطلاحا در جواهر سازی به انها مو می گویند و چنین سنگ های مودار نامیده می شوند. مو برداشتن یک قطعه گوهر معمولا در نقاطی روی می دهد که در آنجا پیوند بلور سست و ضعیف باشد ولی شکستن یک گوهر مربوط به این امر نیست. سنگ از سخت ترین نقاط خود نیز می شکند. مقاومت سنگ های مختلف در مقابل مو برداشتن و یا شکستن متفاوت است. مثلا یشم بسیار پر دوام است ولی اپال و سنگ ماده و زیر کن از همه کم دوام تر هستند.



کمیابی
گوهرها علاوه بر مزایا و خواص فوق ، دارای خاصیت دیگری هم هستند و آن کم یابی و پراکندگی معادنشان در نقاط مختلف و دور افتاده جهان است. پیداست گوهری که خواص یاد شده را به میزان بیشتری در خود جمع کرده باشد ، مانند الماس و یاقوت البته گرانبهاتر و مرغوب تر است و با کمبود این خواص ، از ارزش آن نیز کاسته می شود.
سنگ هایی که میزان سختی آنها برابر با کوارتز و یا کم تر از آن است و در ضمن نمودهای رنگ ویژه ای نیز ندارد ولی به علت آرایش داخلی مساوی و همسان و اشکال مخصوص از سایر سنگ ها متمایز هستند ، در برابر گوهرهای گرانبها و یا "احجار کریمه" سنگ نیمه قیمتی یا سنگ های زینتی نامیده می شوند. هر چند از نظر حد فاصل معینی میان این سنگ ها و گوهرهای گرانبها و مواد کانی دیگر نمی توان قائل گردید.
 

Green stone

عضو جدید
چرا استفاده از گوهرها(سنگهاى قيمتى و نيمه قيمتى)

چرا استفاده از گوهرها(سنگهاى قيمتى و نيمه قيمتى)

چرا استفاده از گوهرها:
استفاده از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی(گوهرها)٦ و بهره مندی از خواص شفابخش آنها قدمتی به اندازه تاریخ بشریت دارد.از هزاران سال پیش رهبران مذهبی و دولتمردان از این سنگها استفاده نموده اند و در مورد خواص روحی و جسمی آنان مطالبی را به رشته تحریر در آورده اند.بیش از 5000 سال قبل طب آیورودا که یکی از قدیمی ترین روشهای درمانی مشتمل بر يك سري معالجات شامل گياهان دارويي، تغيير رژيم غذايي،  رايحه درماني، ماساژ،سنگ درمانی و ... است،از ترکیب سنگها،مواد معدنی و گیاهان برای برگرداندن سلامت و تعادل در زندگی به بیماران بهره می جست.سالها پیش سربازان رومی سنگ سیترین را بر گردن می آویختند و معتقد بودند که این سنگ آنها را در مبارزات حفظ خواهد نمود.در عصر رونسانس پزشکان بر این باور بودند که در این جهان تنها یک سرچشمه شفا وجود دارد و آن شفا بخش درونی خود انسانهاست که این شفا بخش درونی به علت عادات غلط در زندگی ضعیف می گردد و با موانعی رو به رو می گردد.این پزشکان با متعادل سازی عناصر در بدن انسان تلاش می نمودند که علت بیماری را کشف و قدرت را به شفا بخش درونی باز گردانند.در علم طب جامع اسلامی ،سنگ درمانی به عنوان یکی از هفت شیوه طب جسمانی (تغذیه درمانی،گیاه درمانی،حجامت درمانی،فصد درمانی،سنگ درمانی،عطر درمانی و رنگ درمانی) مطرح شده است وحکمای اسلامی با استفاده از هزاران حدیث و روایت درباره ی خواص سنگ ها که از چهارده معصوم «ع» روایت شده است، راجع به سنگ شناسی و کیفیت استفاده از سنگ ها بر اساس شناخت طبیعت آنها تألیفات گرانقدری دارند.در عصر حاضر نیز که تکنولوژی در کنار مزایای خود عوارضی را در زندگی انسانها به وجود آورده است،استفاده از سنگها به عنوان مظهری از طبیعت بسیار مورد توجه قرار گرفته است.از لحاظ علمی ،سنگ ها هم امواج الکترومغناطیس را دگرگون می کنند و هرسنگی طول موج خاصی از امواج را از خود ساطع می کنند .از آنجاییکه 60 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است،این امواج همراه با آب به قسمت های مختلف بدن می رسد و تمام بدن از این جریان شفا بخش اشباع می گردد و این جریان شفا بخش همان انرژی حیات است که همه چیز را در جهان در کنترل دارد و در ارتباط با یکدیگر قرار میدهد.از سوی دیگر سنگ ها به علت تنوع فراوان در رنگ و زیبایی بر گرفته از طبیعت در سنین مختلف قابل استفاده هستند وبا توجه به قیمت روز افزون طلا بسیار مقرون به صرفه می باشند.
منبع:O.M.I  CO
 

Green stone

عضو جدید
سپاسگزارم از ريز بينى و بذل توجه كاربر محترم شب نما، O.M.I CO مخفف Oil mineral investment.co است. اين شركت با يكصدوهشتاد كارمند جواهر تراش و جواهر شناس به گمان من بزرگترين مجموعه علمى پژوهشى و استخراج و فرآورى سنگهاى قيمتى و نيمه قيمتى است، و بزرگترين بانك مقالات و اطلاعات علمى در رابطه با اين موضوع را كه نتيجه زحمت دهها نفر متخصص است را در بايگانى خود دارد. امر ديگه..؟
 
آخرین ویرایش:

Green stone

عضو جدید
فقط كاركنان شركت و گروههاى دانشجوئى كه در غالب پژوهشهاى علمى براى پاس كردن واحدهاى عملى خود از دانشگاهها به شركت معرفى ميشوند امكان دسترسى به سامانه نتايج پژوهشها و مقاله ها را پيدا مى كنند. البته اين بانك اطلاعات علمى و عملى شامل گزارشهاى كار در معادن اورال شركت در كشور روسيه و بعضى كشورهاى آفريقائى مثل گابن و... نيز ميباشد. يك راه ديگر براى استفاده از اين امكانات اجازه مديرعامل يا رئيس هيئت مديره شركت O.M.I مى باشد.  
 

Green stone

عضو جدید
با سلام، هر دانشگاه و دانشكده اى اعم از ملى يا آزاد در صورت صلاحديد و توافق شركت (با توجه به ظرفيت پذيرش ) گروههاى دانشجوئى براى پژوهشهاى علمى و عملى در امور معادن به شركت oil mineral investment معرفى مينمايد، ابتدا نامه به ايميل امور معادن ايران شركت مذكور ارسال ميكنيد تا تاريخ و جلسات و مكان مراجعه و كار مشخص و اعلام شود. نامه بايد به مدير عامل شركت :دكتر آمره ئويچ آليئف يا به على زاده رئيس هيئت مديره شركت داده شود، اما هماهنگى هاى اوليه با ايميل به garnet.gfi@gmail.com امور معادن شركت مقدور است. موفق باشيد.
 

شب نما

عضو
برای گرفتن اطلاعات اصلی در مورد رشته به پرتال سازمان شهر خود در گوگل مراجعه کنید....
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
morteza_420 معرفی چند سنگ قیمتی و ناز و خشگل !!!! مکانیک سنگ 0

Similar threads

بالا