معرفی کلی پالایشگاه گاز خانگیران سرخس

naser.66

عضو جدید
سلام به هم باشگاهیان عزیز
ببخشید دیگه یکم خلاصه و بدون زرق و برقه
آخه نمیشد با حجم بالا ضمیمه کرد
 

پیوست ها

  • واحد تصفيه گاز.doc
    58 کیلوبایت · بازدیدها: 2
  • گاز1.doc
    107.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1

naser.66

عضو جدید
شرح گردش آب در واحد آب و بخار :
آب مصرفي پالايشگاه از شهر سرخس تامين مي گردد . واحد آبرساني وظيفه تامين آب مصرفي پالايشگاه و منازل سازماني سرخس را به عهده دارد . آب از چهار حلقه چاه استخراج و توسط يك خط لوله هشت اينچي به پالايشگاه انتقال مي يابد و در ورود به پالايشگاه وارد دو عدد تانك ( Raw Water Storage Tank ) ميگردد . سپس توسط دو عدد پمپ 1102 ( Raw Water Pump ) پمپاژ ميگردد . آب در خروجي پمپها به سه قسمت تقسيم ميگردد ، يك قسمت جهت آب آشاميدني و ديگري جهت تهيه آب صنعتي و شاخه سوم جهت آب جبراني برج خنك كننده استفاده مي شود .
خط آب آشاميدني وارد پمپ 1107 ( Potable Water Pump ) ميشود . سپس از فيلتر كربني ( Carbon Filter ) عبور مي كند . فيلترهاي كربني جهت جداسازي هيدروكربورها و مواد شيميايي مي باشند كه باعث تغير طعم و بوي آب مي شوند . پس از خروج از فيلتر كربني به آب كلر زده مي شود و در تانك 2309 ( Potable Water Storage Tank ) كه در ارتفاع 30.5 متري واقع است ذخيره مي شود . خط آب صنعتي وارد قسمت سختي زدايي مي شود . قسمت سختي زدايي از چهار برج با بستر ثابت تشكيل شده است كه دو بدو عمل مي كنند . بستر ثابت برجها ، رزين آمبرلايت مي باشند . آب نرم خروجي داراي 1-2 PPm سختي كربنات كلسيم مي باشد . آب خام از بالاي يكي از برجهايي كه در سرويس هستند وارد شده و پس از عبور از بستر رزينها و سختي گيري ( يونهاي كلسيم و منيزيم جذب بستر و يون سديم وارد آب مي شود ) از پايين آن خارج مي شود ، در همين زمان برج ديگر در مرحله احياء مي باشد تا پس از اين مرحله در سرويس قرار گيرد و دو برج ديگر بصورت آماده مي باشند . آب نرم خروجي ( آب صنعتي ) سپس وارد تانكهاي 2304 ( Treated Water Storage Tank ) مي شود . موقعيكه مقدار مشخصي آب كه قابل تنظيم است از داخل سختي گير عبور كرد و سختي آب خروجي روبه افزايش گذاشت ، سختي گير توسط متصدي مربوطه از سرويس خارج و در مرحله احياء و سختي گير ديگر در سرويس قرار مي گيرد . جهت احياي رزين ، از نمك سديم كلرايد 6 % استفاده مي شود .
آب نرم ذخيره شده در تانكهاي 2304 جهت سرريز در سيستمهاي سرد كننده مدار بسته و توليد بخار فشار پايين استفاده مي شود .

شرح گردش بخار در واحد آب و بخار :
سيستم بخار پالايشگاه از سه قسمت تشكيل شده است :
1 _ بخار فشار بالا 2 _ بخار فشار متوسط 3 _ بخار فشار پايين
بخار فشار بالا در داخل ديگهاي بخار مستقر در واحد آب و بخار ، بخار فشار متوسط در داخل ديگ بخار مستقر در واحدهاي بازيافت گوگرد و بخار فشار پايين در اكثر دستگاههاي بازيافت حرارت توليد مي شود . آب مقطر حاصل از تمام اين سه نوع بخار در سيستم جمع آوري ، به واحد آب و بخار ارسال و در تانكهاي 2305 ( Condensate Storage Tank) ذخيره مي شود .

الف ) بخار فشار بالا :
آب نرم ذخيره شده در تانكهاي 2304 ( Treated Water Storage Tank ) توسط يكي از دو پمپ 1103 ( Treated Water pump ) ابتدا وارد مبدل 1602 (Deaerator Feed/Condensate Exchanger ) مي شود . پس از تبادل حرارت با آب مقطر توليدي در تبخير كننده ها جهت از دست دادن CO[SUB]2[/SUB] محلول در آب وارد كربنات زدا ( Decarbonator Package ) ميشود . CO[SUB]2[/SUB] عامل خورندگي در لوله هاي ديگ بخار مي باشد .
كربنات زدا از دو قسمت مجزا از هم تشكيل شده است و هركدام قدرت زدايش CO[SUB]2[/SUB] از 41 متر مكعب آب در ساعت را دارند . در كربنات زدا ابتدا اسيد سولفوريك به آب اضافه ميشود . اسيد باعث مي شود كه بيكربنات محلول در آب به CO[SUB]2[/SUB] تبديل شوند . سپس آب از بالا وارد يك برج با بستر ثابت مي شود . هوا از قسمت پايين وارد اين برج مي شود . نتيجتا در اثر تماس هوا و آب حاوي CO[SUB]2[/SUB] در داخل بستر ، هوا و CO[SUB]2[/SUB] از قسمت بالاي برج و آب عاري از Co[SUB]2[/SUB] از قسمت پايين برج خارج مي گردند . آب سپس توسط سودكاستيك خنثي مي شود و توسط پمپ به سمت هواگيرها هدايت مي شود . هواگيرها ( Make Up Water Deaerator ) برجهايي هستند كه داراي يك سيني تعادلي مي باشند و در فشار 19 Psia كار مي كنند . آب از بالاي برج روي سيني مي ريزد و از زير سيني بخار آب فشار پايين وارد مي شود . در اثر تماس بخار آب و آب حاوي اكسيژن روي سيني ، اكسيژن و بخار از قسمت بالاي برج وارد اتمسفر مي شوند و آب عاري از هوا از قسمت پايين برج خارج مي شود . سپس جهت تبادل حرارت با استفاده از يكي از دو پمپ 1111 ( Evaporator Feed Pump ) به مبدل 1603 ( Evaporator Feed/Condensate Exchanger ) هدايت مي شود . در اين مبدل پس از تبادل حرارت با بخار خروجي از تبخير كننده ها ، وارد تبخير كننده 1601 ( Evaporator ) مي شود .
بخار فشار بالا پس از تبادل حرارت در داخل تبخيركننده ها وارد ( Flash Tank ) شده و سپس در مبدلهاي حرارتي 1603 ( Evaporator Feed/Condensate Exchanger ) و 1602 ( Deaerator Feed/Condensate Exchanger ) تبادل حرارت كرده و سپس به هواگيرهاي آب كندانس ( Condensate Deaerator ) انتقال مي يابد . هواگيرهاي آب كندانس در فشار 69 Psia كار مي كنند . علاوه بر موارد فوق ، تمامي آب كندانس پالايشگاه نيز توسط يك سيستم ، جمع آوري و به آن انتقال مي يابند . در هواگيرهاي آب كندانس ، بخار فشار پايين تزريق مي شود و سبب جداسازي اكسيژن داخل آب مي شود . بخارات از بالاي برجك وارد اتمسفر مي شوند . خروجي از هواگيرهاي آب كندانس ، خوراك ديگهاي بخار مي باشند . در صورتيكه مقدارآب ورودي به هواگيرهاي آب كندانس بيشتر از نياز ديگهاي بخار باشد ، سطح آب داخل مخزن هواگيرها زياد شده واز طريق يك خط سرريز مقدار اضافي از هواگيرها خارج مي شوند ، سپس در كولر هوايي 1662 ( Deaerator Overflow Cooler ) سرد شده و با گذر از يك شير كنترل درون تانكها 2305 ( Condensate Storage Tank ) ذخيره مي شود . اگر مقدار آب ورودي به هواگيرها از نياز ديگهاي بخار كمتر باشد از تانكهاي فوق الذكر توسط پمپهاي 1104 ( Condensate Pump ) آب بدرون هواگيرها پمپاژ مي شود . آب خروجي از هواگيرها به دوقسمت تقسيم مي شود . يكي جهت تغذيه ديگهاي بخار فشار بالا وارد پمپهاي 1105 ( HP Boiler Feed Water Pump ) مي شود . پمپهاي B , C , D , E , F توربيني هستند واز بخار فشار بالا جهت نيروي محركه آنها استفاده مي شود . پمپ A برقي است و جهت راه اندازي سيستم از آن استفاده مي شود . شاخه دوم جهت تغذيه ديگ بخار فشار متوسط درواحد بازيافت گوگرد و بويلرهاي فشار پايين نيروگاه توسط پمپهاي 1112 ( LP & MP Boiler Feed Water Pump ) به آن واحدها انتقال مي يابد .
شش عدد ديگ بخاردر محوطه آب و بخار وجود دارند ( چهار ديگ در فاز قديم و دو ديگ در فاز جديد ) كه هريك ظرفيت توليد 90 تن بخار در ساعت را دارند . فشار بخار در حدود 544 Psia و درجه حرارت آن 610 درجه فارانهايت مي باشد . در ديگهاي فاز قديم چهار مشعل وجود دارد كه قابليت استفاده از سوخت گاز و يا مايع تثبيت شده را دارند اما در ديگهاي فاز جديد دو مشعل گاز سوز وجود دارد . بخار فشار بالا در دو خط اصلي در داخل پالايشگاه توزيع مي شود .
 

naser.66

عضو جدید
شرح فرآیند واحدهای بازیافت گوگرد خانگیران
گاز اسیدی پس از خروج ازDEA Reg. Reflux Drum در واحد تصفیه گاز وارد A.G.Knock Out Drum میشود .
مایعات احتمالی از درون گاز جدا شده و گاز اسیدی از بالای K.O.Drum خارج و وارد کوره واکنشReactor Furnace میشود .
گاز اسیدی در کوره واکنش با هوای کنترل شده مخلوط شده و احتراق صورت میگیرد . 54% هیدروژن سولفوره موجود در گاز اسیدی در کوره واکنش به بخار گوگرد تبدیل می شود .
جهت جذب حرارت تولید شده در کوره واکنش و مایع شدن بخارات گوگرد گازهای حاصله وارد دیگ بخار Waste Heat Boiler می شوند .
گاز ورودی به W.H.BOILER به دو بخش تقسیم میشود یک بخش با عبور از 1940 تیوب دو اینچ به دمایی حدود 220 C رسیده و بخش دیگر با عبور از یک خط بیست و چهار اینچ از وسط دیگ بخار به دمایی در حدود 600 C می رسد . این دو بخش در ورودی وخروجی کوالیسر اول مخلوط شده و دمای گاز اسیدی ورودی به بسترکاتالیستی مرحله اول (CONVERTER)را کنترل می نمایند .
در بستر کاتالیستی مرحله اول گازهای H2S,SO2 درحضور کاتالیست با یکدیگر ترکیب شده و تولید بخار گوگرد می نمایند
سپس گاز وارد سردکننده مرحله اولFirst Stage Sulfur Condenser می شود . گوگرد مایع شده به مخزن زیر زمینی هدایت و گاز نیزوارد کوالیسر دوم میشود تا قطرات احتمالی گوگرد از آن جدا شوند .
بخش کاتالیستی اشاره شده دو مرحله دیگر تکرار میشود با این تفاوت که دمای این مراحل توسط دو عدد کوره کمکی کنترل میگردد .
 

naser.66

عضو جدید
ببخشید دیگه بقیه واحد ها کلی توضیح داده شد تو ضمییمه.
یکم هم مشکل داشتم تو ضمیمه کردن فایل
 

iran4irani

عضو
یه سری اطلاعات می خواستم
شما می تونید بهم بدید؟
مثلا pfd
در مورد زباله سوزها
و...
 

eghbali66

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
واحد تقطیر در پالایشگاه خانگیران111
هدف از واحد تقطیر در پالایشگاه خانگیران تبدیل و جداسازی مایعات هیدروکربنی به اجزاء کوچکتر است. در پالایشگاه 2 واحد تقطیر وجود دارد که محصولات اصلی خروجی از آنها شامل نفتا، نفت سفید و گازوئیل است. جزوه زیر ترجمه جزوه operating manual واحد تقطیر پالایشگاه خانگیران است که در 54 صفحه تنظیم شده است..
با امید اینکه مفید باشه واسه دوستان......
 

Similar threads

بالا