معرفی کتاب: "مگر خدا نیازی به نماز دارد؟ پس چرا نماز؟ "

barani71i

عضو جدید
خلاصه:
این کتاب رمانی اعتقادی است که در آن دختر جوانی که بر اثر طلاق مادرش مدت سه سالی تنها در خانه بسر برده، رنج بی مادری و سؤالاتی که راجع به مسائل اعتقادی دارد او را کلافه کرده است.
تا اینکه پدرش با خانمی که استاد دانشگاه بوده ازدواج می کند. دختر وقتی با نامادری خود آشنا می شود، سؤالات مهم خود را از او می پرسد و پاسخهای عمیق دریافت می کند. از جمله سؤالات این است :
چرا باید نماز بخوانیم؟ چرا رو به قبله؟ مگر خدا در آنجا نشسته و منتظر است روزی پنج نوبت او را سجده کنند؟ عمل باید فقط برای رضای خدا باشد یعنی چه؟ مگر چه می شود مقداری برای رضای خلق باشد، مقداری برای رضای خدا؟ مگر از خدا کم می آید؟ تشکر کردن از خدا یعنی چه؟
قرآن می فرماید: « اگر کسی شکر نعمت خدا را بجا نیاورد خداوند او را با شدت عذاب می کند. » چرا؟ مگر خداوند نیاز به تشکر دارد؟
این کتاب در انتشارات ق مشهد الرضا به مدیریت آقای مهدی قربانی در چاپخانه دانشگاه فردوسی مشهد به چاپ رسیده است.
نظر شخصی خودم درباره ی کتاب:
از نظر قلم باید بگم که قلم نویسنده اصلا خوب نبود!حالا شاید من چون یک رمان خون حرفه ای هستم این کتاب به نظرم از نظر نثر بیش از حد ضعیف اومد!خب این کتاب به صورت یک رمان نوشته شده تا فهمش آسان تر باشه.از نظر من خیلی بچگانه نوشته شده بود و در عین حال از واژه هایی هم استفاده شده بود که فهمش برای یک نوجوان سخته و این سئوالات هم سئوالاتی هست که در ذهن خیلی ها و بیشتر در ذهنم نوجوانان و افرادی که تازه به سن تکلیف رسیدن شکل می گیره.
سئوالات خوبی مطرح شده که خیلی از ماها این سئوالات رو داشتیم و داریم و دلمون می خواد بهش جواب بدیم اما شیوه ی بیانش اصلا جالب نبود.
من که از این کتاب خوشم نیومد!
اینم آدرس وبلاگ نویسنده:
http://moshkelgosha.blogfa.com/


http://moshkelgosha.blogfa.com/



 

mohsen-gh

مدیر تالار فلسفه
مدیر تالار
خلاصه:
این کتاب رمانی اعتقادی است که در آن دختر جوانی که بر اثر طلاق مادرش مدت سه سالی تنها در خانه بسر برده، رنج بی مادری و سؤالاتی که راجع به مسائل اعتقادی دارد او را کلافه کرده است.
تا اینکه پدرش با خانمی که استاد دانشگاه بوده ازدواج می کند. دختر وقتی با نامادری خود آشنا می شود، سؤالات مهم خود را از او می پرسد و پاسخهای عمیق دریافت می کند. از جمله سؤالات این است :
چرا باید نماز بخوانیم؟ چرا رو به قبله؟ مگر خدا در آنجا نشسته و منتظر است روزی پنج نوبت او را سجده کنند؟ عمل باید فقط برای رضای خدا باشد یعنی چه؟ مگر چه می شود مقداری برای رضای خلق باشد، مقداری برای رضای خدا؟ مگر از خدا کم می آید؟ تشکر کردن از خدا یعنی چه؟
قرآن می فرماید: « اگر کسی شکر نعمت خدا را بجا نیاورد خداوند او را با شدت عذاب می کند. » چرا؟ مگر خداوند نیاز به تشکر دارد؟
این کتاب در انتشارات ق مشهد الرضا به مدیریت آقای مهدی قربانی در چاپخانه دانشگاه فردوسی مشهد به چاپ رسیده است.
نظر شخصی خودم درباره ی کتاب:
از نظر قلم باید بگم که قلم نویسنده اصلا خوب نبود!حالا شاید من چون یک رمان خون حرفه ای هستم این کتاب به نظرم از نظر نثر بیش از حد ضعیف اومد!خب این کتاب به صورت یک رمان نوشته شده تا فهمش آسان تر باشه.از نظر من خیلی بچگانه نوشته شده بود و در عین حال از واژه هایی هم استفاده شده بود که فهمش برای یک نوجوان سخته و این سئوالات هم سئوالاتی هست که در ذهن خیلی ها و بیشتر در ذهنم نوجوانان و افرادی که تازه به سن تکلیف رسیدن شکل می گیره.
سئوالات خوبی مطرح شده که خیلی از ماها این سئوالات رو داشتیم و داریم و دلمون می خواد بهش جواب بدیم اما شیوه ی بیانش اصلا جالب نبود.
من که از این کتاب خوشم نیومد!
اینم آدرس وبلاگ نویسنده:
http://moshkelgosha.blogfa.com/





:surprised: کلا" حرفاتون با هم تضاد داره.....
 

barani71i

عضو جدید
از چه نظر تضاد داره؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
از نظر من این کتاب موضوع خوبی داره اما قلم نویسنده خوب نیست و همین باعث می شه که افراد تمایلی به خوندن این کتاب نداشته باشند!کجاش تضاد داره؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

علّامه

عضو جدید
سلام به همه دوستان
چند تا سوال تو این کتابی که دوست بارانی عزیز مطرح کرده بودند که در کتاب خیلی به طور روشنی به اونا جواب داده نشده بوده به همین خاطر یه نگاه گذرا به این مسئله می کنیم و ابعادشو برسی نموده تا به یه جواب برسیم:
از اونجاییکه ما با عق اثبات کردیم که خداوند بی نیاز از غیر خودش است و غیر به او محتاجند(چون واجب الوجود بالذات است و اگه نیازمند به غیر باشه میشه ممکن الوجود و این تناقضه) پس در احکامی که برای ما قرار داده هیچ نفع و منفعتی به خودش نمیرسه چون اساسا نفع و ... وقتی مطرحه که اون موجود ناقص باشه تا بوسیله اون عمل خودشو کامل کرده و نقص خودشو برطرف نماید. که این مطلب در مورد خداوند قابل تصور نیست. اما هنوز سوال به قوت خودش باقیه که پس چرا خداوند احکام رو بر ما واجب کرده؟ خصوصا نماز ؟رو به قبله بوودن؟...
قبل جواب دادن به این سوال میخوام یه مثال عامیانه بزنم(این عامیانه خودش کلی داستان داره که فعلا بماند) : فرض کنید یه مادری بچشو میبره پیش پزشک و اونم بهش دارو میده و میگه که باید اینارو مصرف کنی تا خوب بشی. در اینجا واقعا پزشک نفعی نمیبره اگه اون بچه اون داروهارو استفاده کنه یا نکنه چون اصلا اون احتیاجی به این کار نداره پس اینکه اون بچه با خودش فکر میکنه که اون دکتر چرا گفت که حتما باید قرص یا...مصرف کنم پس نکنه که سودش به جیب اون میره؟ این یک فکر کودکانه ای بیش نیست. و از طرفی هم اگه مادر اونو مجبور میکنه چون باز میدونه که اون داروها به نفع اونه هر چند اون بچه الان نمیفهمه که این داروهای بد مزه چه فایده ای براش دارن.
خوب تا اینجا فکر کنم مشخص شد که خدا نفعی از نماز ما نمیبره. اما شاید کسی بگه خوب پس برای چی واجبش کرد و گفت اگه انجام ندی باید بری جهنم؟ آقا اصلا مگه نفعش به من نمیرسه من نمیخوام انجام بدم چرا باید عذاب بشم؟
در جواب اینجا یکی همون جواب قبله که تو فعلا درکت به حدی نرسیده که بتونی تشخیص بدی و باید مثل همون دارو به زور تو حلقمون بریزن و اگه مادری بچش همین حرفو بهش بزنه و اونم دارو رو بهش نده همه میگن اون بچست تو چرا به حرفش گوش دادی؟.
اما در جواب از اینکه خوب پس چرا واجب باشن و چرا عذاب؟
ببینید وقتی خدا انسانها رو خلق کرد و از اونا خواست که برای رسیدن به اون سعادت و کمالی که خدا براشون در نظر گرفته پا تو راه دین بزارن باید مشخص کنه که بابا این کارا برای رسیدن به اون هدف لازمه و باید حتما انجام بشه و خصوصا کارایی که اهمیت بیشتری داره حتما تاکید بیشتری کنه تا بقیه بفهمن که اون کار خیلی مهمه تا انجام بدن والا اگه نگه که این مهمه و بعد بگه خوب اصل کاری که باید میکردی تا به اون مقام برسی این کار بوده همه اعتراض میکنن که پس چرا نگفتی و تاکید نکردی؟ اینجاست که خدا بعضی کارهارو واجب کرد و بعضی کارارو حرام تا کسی انجام نده.
اما نسبت به اینکه خوب چرا عذاب و جهنم؟ باید بگیم که خوب از اون طرف که واجب کرد باید یه انگیزه ای برای مردم ایجاد کنه تا مردم به اون کار رغبت پیدا کنن به همین خاطر ثواب رو قرار داد و برای اینکه یه عامل بازدارنده باشه که جلوی بعضی از ادما رو که به حق خودشون قانع نیستن. جهنم رو قرار داد و باز این هم لطفی است از جانب خدا.
 

babasalam

عضو جدید
سلام علامه جان
انگار در مثالت چیزی را فراموش کردی دکتر بدون پول مریض را ویزیت نمیکنه حالا یک استثنا پیدا بشه توی صد تا . پس اینجا دکتر منفعتی میبره.
اما در مورد خواندن نماز ویا احکام شما به بچه ای که هنوز به سن بلوغ نرسیده بگو بیا میخواهم برایت زن بگیرم ایا او اصلا میداند غریزه جنسی یعنی چه؟ چطور میتوانی به او بیاموزی امکان نداره تازه این جزئی است در مقایسه با فرایض الهی .
اما اینکه خدا وقتی انسانه راخلق کرد واز اونا خواست برای سعادت پا توی دین بذارن انقدر ساده بیان میکنی که انگار خدا یک میتینگ گذاشت وشما هم انجا بوده ای ونقل قول میکنی اخر برادر من هر کس باید به بلوغ فکری برسد انوقت دنبال این مسائل برود ولی ما چون خود دینمان ارثی است همانطور میخواهیم به فرزندمان واگذارش کنیم در صورتیکه اگر یک کفش بخواهیم بخریم از صد نفر سوال میکنیم کدام جنس بهتر است اما در مورد این مسئله به این مهمی همینطور در بست از نیکانمان پذیرفته ایم چرا؟به دلیل انکه اعتقادمان ضعیف است وبه چیزی که خود اعتقاد نداریم دیگری را وادار میکنیم به پذیزفتن ان "خود قران دین پدر ومادر را رد میکند همانطور که ابراهیم خلیل رد کرد وبا تحقیق به خدای واحد رسید
البته مطلب طولانی است ولی بیش از این مزاحم نمیشوم
یاعلی
 

علّامه

عضو جدید
سلام علامه جان
انگار در مثالت چیزی را فراموش کردی دکتر بدون پول مریض را ویزیت نمیکنه حالا یک استثنا پیدا بشه توی صد تا . پس اینجا دکتر منفعتی میبره.
اما در مورد خواندن نماز ویا احکام شما به بچه ای که هنوز به سن بلوغ نرسیده بگو بیا میخواهم برایت زن بگیرم ایا او اصلا میداند غریزه جنسی یعنی چه؟ چطور میتوانی به او بیاموزی امکان نداره تازه این جزئی است در مقایسه با فرایض الهی .
اما اینکه خدا وقتی انسانه راخلق کرد واز اونا خواست برای سعادت پا توی دین بذارن انقدر ساده بیان میکنی که انگار خدا یک میتینگ گذاشت وشما هم انجا بوده ای ونقل قول میکنی اخر برادر من هر کس باید به بلوغ فکری برسد انوقت دنبال این مسائل برود ولی ما چون خود دینمان ارثی است همانطور میخواهیم به فرزندمان واگذارش کنیم در صورتیکه اگر یک کفش بخواهیم بخریم از صد نفر سوال میکنیم کدام جنس بهتر است اما در مورد این مسئله به این مهمی همینطور در بست از نیکانمان پذیرفته ایم چرا؟به دلیل انکه اعتقادمان ضعیف است وبه چیزی که خود اعتقاد نداریم دیگری را وادار میکنیم به پذیزفتن ان "خود قران دین پدر ومادر را رد میکند همانطور که ابراهیم خلیل رد کرد وبا تحقیق به خدای واحد رسید
البته مطلب طولانی است ولی بیش از این مزاحم نمیشوم
یاعلی
سلام دوست عزیز
به قول معروف در مثال مناقشه نیست. اما باید بگم که من مثالم از این باب بود که دکتر در مصرف کردن و مصرف نکردن دارو توسط بیمار هیچ منفعتی نمیبره یعنی اگه بیمار دارو رو بخوره یا نخوره به حال اون هیچ فرقی نمیکنه نه اینکه بگم اون تو ویزیت کردن نفع داره.
اما نسبت به اینکه فرمودین دین ما تقلیدیه خوب باید بگم باید سعی کنیم تحقیقی بشه تا هم خودمون ازش بهره ببریم هم به نسل بعدمون تعلیم بدیم
 

babasalam

عضو جدید
سلام دوست عزیز
به قول معروف در مثال مناقشه نیست. اما باید بگم که من مثالم از این باب بود که دکتر در مصرف کردن و مصرف نکردن دارو توسط بیمار هیچ منفعتی نمیبره یعنی اگه بیمار دارو رو بخوره یا نخوره به حال اون هیچ فرقی نمیکنه نه اینکه بگم اون تو ویزیت کردن نفع داره.
اما نسبت به اینکه فرمودین دین ما تقلیدیه خوب باید بگم باید سعی کنیم تحقیقی بشه تا هم خودمون ازش بهره ببریم هم به نسل بعدمون تعلیم بدیم
[/QUO

سلام بابا
چون سوال وبحثمون میخواهمنتیجه داشته باشه شما لطفی کنید واین راه تحقیق را چطور پیدا کنم اچه راهی یک راهنمایی کنید
یاعلی--بابا
 

علّامه

عضو جدید
سلام دوست عزیز
من خودم هم نظرم همین است که الاههیات عقلی رو ترویج بدم به همین خاطر اگه عمری باشه به لطف خدا از بحث توحید شروع میکنیم تا آخر بحث معاد که این خودش زمینه تحقیقی شدن اعتقادات است این راهی است که من پیشنهاد میکنم و امید است که با همیاری شما دوستان بتونیم تا آخر ادامه بدیم.
یا علی
 
بالا