معرفی کتاب فلسفه‌ی ترس

cavack

اخراجی موقت
کتاب فلسفه‌ی ترس
لارس اسوندسن

تا همین چندی پیش مردم هر لحظه از اینکه یک انفجار هسته‌ای به زندگی روی زمین پایان دهد، ترس داشتند. امروز، ما نگران گرمایش زمین هستیم، نگران بحران مالی هستیم و بله نگران تروریسم هم هستیم.
همین‌طورنگرانی بابت بیماری‌های مسری، مواد شیمیایی سرطان‌زای داخل غذاهای روزمره، جرایم خیابانی و ترس از معلم‌های دچار اختلال پدوفیلیا را که دیگر حتما داریم.
آنقدر از یک دیگر می‌ترسیم که در اتحادیه‌ی اروپا به ازای هر چهارده نفر، یک دوربین سی‌سی‌تی‌وی وجود دارد. با وجود تمام این نگرانی‌ها ما به طور غیرقابل باوری از هر زمان دیگر سالم‌تر و بیشتر در امنیت هستیم. لارس اسوندسن فیلسوفی است اهل نروژ؛ طبق گفته‌های او «ترس ما حاصل تجمل است». رسانه‌های جمعی، فشار کارتل‌ها و دولت‌های خودکامه مقصر هیزم ریختن در آتش ترس ما هستند. ترس احساسی قوی است. می‌تواند جانمان را نجات‌دهد، اما در عین حال می‌تواند «آزادی ما را نیز سلب نماید» و ضروری‌ترین نیرو برای وحدت جامعه را تضعیف کند: «اعتماد».
برتراند راسل یک‌بار بیان‌کرد: «غلبه کردن بر ترس، اولین قدم دانش است». اسوندسن با او موافق است. اسوندسن در این کتاب کوتاه و در عین حال جامع می‌کوشد ما را متقاعد سازد که باید ترس‌های اجتماع را با امید و اعتماد جایگزین کنیم و البته در کوشش خود ناموفق هم نیست.کتاب فلسفه‌ی ترس با ترجمه‌ی خشایار دیهیمی، توسط نشر گمان به چاپ رسیده است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا