معرفی کتاب:ساخت فرهنگ امنیتی

SHM.IT

عضو جدید
کاربر ممتاز



این کتاب «ساختنِ فرهنگ امنیتی» نام دارد و نویسنده آن «کای روئر» است. وی که پدیدآورنده‌ی «جعبه ابزار فرهنگ امنیتی» (Security Culture Toolkit) نیز می‌باشد. این جعبه ابزار، چارچوبی قدرتمند است که رویکردی سازمان‌یافته برای ساخت و حفظ فرهنگ امنیتی ایده‌آل در سازمان‌ها ارائه می‌دهد. «کای روئر» در این کتاب ، خواننده را به‌آرامی و با روشی هدفمند به سمت نیل به این هدف سوق می‌دهد.



درباره مؤلف
«کای روئر» از مشاوران و مربیان امنیتی است که سابقه‌ی فعالیت در بیش از 30 کشور جهان را در کارنامه خود دارد. وی هم اکنون به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌ها به تحصیل مشغول بوده و بنیان‌گذارِ گروهِ روئر (The Roer Group) نیز
می‌باشد که بر روی فرهنگ امنیت تمرکز دارد.


محتوای کتاب

فرهنگ امنیت می‌تواند تغییر کرده، و با گام‌های کوچک به مرور زمان تکرار شود. نکته مهم در آنجاست که شما دقیقا می‌دانید قصد رسیدن به چه چیزی را داشته و راهی را برای رسیدن به آن پیدا خواهید کرد.


در فصل اول کتاب، مؤلف پس از معرفیِ مفهوم پویاییِ (dynamics) گروهی، توضیح می‌دهد که چگونه فرهنگ می‌تواند به وسیله اشخاص یا اکثرِ اعضا تغییر کند. مؤلف در این قسمت مفهومی که همگی در درست بودن آن اتفاق نظر دارند را مطرح می‌کند: تشویقی دادن به افراد سبب خواهد شد که آنها فرهنگ پیشنهاد شده را به سرعت بپذیرند.


فصل دوم به طور کلی به سه عنصر اصلیِ فرهنگ -- مردم، سیاست‌ها و فناوری -- پرداخته و به طور اختصاصی مقوله فرهنگ امنیت را مورد بحث قرار می‌دهد.
در فصل سوم رابطه بین فرهنگ امنیت و آگاهیِ امنیتی بررسی می‌شود. مؤلف در ادامه توضیحاتش درباره الگو‌های ذهنی، ناهماهنگیِ شناختی، تعصبات، میانبر‌های ذهنی و اهمیت تطبیق دادنِ تعلیم آگاهی امنیتی با نیاز‌های سازمان و نحوه تفکر همکاران بحث می‌کند.
در فصل چهارم، مؤلف نشان می‌دهد که چرا درگیر کردنِ کارکنان، دپارتمان‌های بازاریابی و مدیریت در پایه‌گذاریِ فرهنگ امنیتیِ یک سازمان بسیار حائز اهمیت است. هم‌چنین در ادامه این فصل، راهکار‌هایی برای رسیدن به این مهم ارائه می‌شود.
در فصل پنجم موضوعِ سازوکار‌های روانشاختیِ گروه‌ها، تعاملات اجتماعی و مردم و چگونگیِ به کار بستنِ آنها شرح داده می‌شود.
در انتها نیز مؤلف ویژگی‌های برنامه‌های موفق و شکست خورده در زمینه فرهنگ امنیتی را توضیح داده و پس از آن چارچوبِ فرهنگ امنیت را ارائه می‌کند. لازم به ذکر است که هدف از ارائه این چارچوب، تسهیل راه‌اندازی و اداره‌ی برنامه فرهنگ امنیتِ یک سازمان می‌باشد.



اندیشه‌های پایانی
مؤلف در این کتاب ادعا نمی‌کند که راهکارِ وی، تنها راه‌حل مؤثر برای راه‌اندازی و حفظ برنامه فرهنگ امنیت است، بلکه راهکار خود را یک راه‌حل خوب و سازمان‌یافته می‌داند.
نکته جالب درباره‌ی این کتاب آن است که برای درک بهترِ مفاهیم مطرح شده، مؤلف از قیاس‌ها و مثال‌های بسیار زیبایی استفاده می‌کند. در عین حال توضیحات را تا حد امکان ساده، منطقی و کوتاه ارائه می‌کند.

منبع:news.asis.io
 

پیوست ها

  • Build a Secuirty Culture (Fundamentals Series) by Kai Roer_0.pdf
    500.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

2cu

عضو جدید
به نام خدا
سلام به همه، ممنون از SHM.IT بابت کتاب ساخت فرهنگی، در این رابطه اگه مطلب بیشتری داری ممنون میشم بگزارید.
عالی بود
سپاس
 
بالا