معرفی کتاب «مسائل کاربردی در ژئوشیمی اکتشافی»

hoseinra

عضو
توسعه بخش معدن از مهم‌ترین ابزارهای تحقق چشم‌انداز توسعه اقتصادی کشور است و رسیدن به توسعه پایدار در بخش معدن بدون شک نیازمند سیستم‌های آموزشی توانمند و به روز می باشد. اگرچه در طی سالیان اخیر کتب متعددی در زمینه بیان اصول و مفاهیم پایه رشته ژئوشیمی اکتشافی به قلم بسیاری از اساتید گرانقدر کشور به چاپ رسیده است، اما به تجربه دیده می‌شود که در حال حاضر یکی از نارسایی‌های مهم در تدریس رشته ژئوشیمی اکتشافی در سطح کشور عدم وجود یک مرجع تخصصی کاربردی است به نحوی که دانشجو بتواند پس از فراگیری مفاهیم اولیه، آموخته‌های خود را در قالب مطالعات و پروژه‌های واقعی در عرصه اکتشاف بیازماید.
کتاب «مسائل کاربردی در ژئوشیمی اکتشافی» تالیف دکتر حسین‌نژاد و مهندس اثنی‌عشری، می‌توان پرکننده این خلا دانست. این کتاب دانشجویان را با نحوه برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت پروژه‌های اکتشاف ژئوشیمیایی آشناتر می‌سازد.
اﯾﻦ ﮐﺘﺎب ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ از40 ﺳﺆال از ﭘﺮوژه ﻫﺎي ﺧﺎرﺟﯽ و 5 ﺳﺆال از ﭘﺮوژه ﻫﺎي اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ داﺧﻠـﯽ اﺳـﺖ. ﺑﺨـﺶ ﺳـﺆاﻻت ﺧـﺎرﺟﯽ از ﮐﺘـﺎب Practical Problems in Exploration Geochemistry ﺗـﺄﻟﯿﻒ A. A. Levinson و P. M. D. Bradshaw اﻗﺘﺒﺎسﺷﺪه است که در هریک از مسئله‌ها، با ارائه یک مقدمه از روند اجرای پروژه، در قالب پرسشهای طرح شده، با نحوه برنامه‌ریزی و اجرای پروژه اکتشافی، انتخاب و جمع‌آوری نمونه‌های مناسب، بررسی شواهد به دست آمده از منطقه، تجزیه، تحلیل و تلفیق نتایج و نهایتاً تصمیم‌گیری در مورد پتانسیلها و نقاط امیدبخش آشنا خواهید شد.
در این کتاب سعی شده تمام نکات فنی و کاربردی مربوط به اجرای پروژه‌ها بیان شود و برخی اصول و تئوری‌های پیش‌فرض مورد نیاز برای نتیجه‌گیری‌ها نیز تا حد امکان آورده شده است؛ از این رو، طیف گسترده‌ای از دانشجویان رشته‌های مهندسی معدن و زمین‌شناسی در مقاطع کارشناسی تا دکتری میتوانند مخاطبین خوبی برای این کتاب باشند. همچنین این کتاب میتواند به عنوان یک منبع مکمل تؤام با گذراندن دروس ژئوشیمی اکتشافی، ژئوشیمی کاربردی و نیز طراحی پروژه‌های ژئوشمیایی مورد استفاده دانشجویان و اساتید گرامی قرار گیرد و قطعاً پس از مطالعه، جنبه کاربردی آن را غیر قابل اغماض خواهید یافت!
:cool:

فایل صفحات اولیه کتاب ضمیمه شد.
مشاهده پیوست Practical Problems in Exploration Geochemistry.pdf


 

Schnitzer

عضو جدید
دستت درد نکنه hoseinra بابت معرفیش.
من خوندمش، کتاب خیلی خوبیه. واقعاً دید آدم را از اون حیطه خشک مبانی و اصول که در کتاب حسنی پاک آمده تغییر میده و میاره تو کاربرد و بازار!
به دوستان هم توصیش میکنم.
 

Similar threads

بالا