معرفی و آموزش نرم افزارهای مهندسی نفت

naft-shimi

عضو جدید
سلام دوستان عزیز

دیدم جای این تاپیک اینجا خالیه
دوستان من اطلاعات زیادی در مورد نرم افزار های مهندسی نفت ندارم ولی هر چی رو که بتونم اینجا میزارم
از شما دوستان هم میخوام اگه اطلاعاتی دارند اینجا بزارند واسه استفده همه دوستان
اگه همه اطلاعات رو یک جا جمع اوری کنیم خیلی بهتره و دیگه پراکنده نیست و انجمن نظم میگیره

ممنون

موفق باشید;)
 

naft-shimi

عضو جدید
یه توضیحاتی تو نت پیدا شد که اینجا میزارم
ولی چه بهتر بود که از زبان خود کاربران که با اون کار کردن توضیح داده بشه


نرم افزار پترل، توسط شرکت شلمبرژر بدنیای صنعت نفت معرفی شده است. این نرم افزار در تمامی رشته های اکتشاف، بهره برداری، مخزن، و حفاری وارد شده است. در ورژن جدید این نرم افزار توجه بیشتری به تکنولوژی های جدید دنیای نرم افزار شده که کار کردن با این نرم افزار را بسیار روان کرده است. همچنین برای بالا بردن کار و دسترسی سریع به داده ها، خصوصیت سروری در آن پیشبینی شده است که کاربر قادر است داده های خود را در سروری مرکزی وارد کرده، و بقیه کاربران مرتبط بر اساس طبقه بندی محدودیت دسترسی، آنرا بررسی کرده، تغییرات لازمه را اعمال، سپس بروز شده آنرا ذخیره نماید.
از ویژگی های این نرم افزار معرفی فرمت جدید برای داده های لرزه نگاری است. با توجه به بالا بودن محاسبات process داده های لرزه نگاری، معمولاً برای اینکار ابرکامپیوترهایی در نظر گرفته شده است. اما این فرمت جدید، مقدار درگیری ram و cpu کامپیوتر را کمتر در نتیجه کاربر قادر به استفاده از این نرم افزار حتی در کامپیوتر های شخصی است.
به نظر می رسد که نرم افزار office drill که بوسیله این شرکت معرفی شده است، در زمینه حفاری از نرم افزار پترل قوی تر باشد. اما با توجه به ادعا های مهندسین این شرکت، نرم افزار پترل، در حال بهبود بوده و ویژگی های این نرم افزار گسترش می یابد، که یک شرکت فقط بوسیله یک نرم افزار قادر به تعمین تمامی نیاز های مهندسی خود می باشد.
از ویژگی های مورد توجه دیگر ورژن جدید نرم افزار توجه به مدیریت مخزن در این نرم افزار است. همان طور که می دانید، در مدیریت مخزن تمامی گروه های مهندسی با هم کار می کنند. این نرم افزار قابلیت دسترسی یک داده از یک ماژول به ماژول دیگر را دارا می باشد. یعنی گروه تعبیر لرزه نگاری بعد از انجام عملیات مورد داده ها را ذخیره کرده سپس گروه مخزن از آن استفاده می کنند. یعنی تمامی پایگاه داده های این نرم افزار با هم مرتبط هستند.
دیگر ویژگی ورژن جدید این نرم افزار، جلوه های تصویری آن می باشد که تعبیر و تفسیر و همچنین بررسی قسمت های آنرا آسانتر می نماید. این نرم افزار همچنین قادر است مستقیاً داده ها به CMG و Pennsys ارسال نمایید که با توجه به ادعاهای صورت گرفته، توانایی این نرم افزار در نمایش شبیه سازی های طراحی شده، قویتر می باشد.
اکنون نسخه 2008 این نرم افزار به رایگان در اختیار شماست.
1) دانلود بخش اول از 4shared .......... فقط کلیک کنید (95Mb)

2) دانلود بخش دوم از 4shared .......... فقط کلیک کنید (95Mb)


3) دانلود بخش سوم از 4shared .......... فقط کلیک کنید (95Mb)

4) دانلود بخش چهارم از 4shared .......... فقط کلیک کنید (35Mb)
5) دانلود کرک از 4shared .......... فقط کلیک کنید (18Mb)
6) دانلود راهنمای نصب از 4shared .......... فقط کلیک کنید (2Kb)


 

naft-shimi

عضو جدید
توضیحاتی در مورد نرم افزار HTFS ( شبيه سازي و طراحي مبدلهاي حرارتي )

توضیحاتی در مورد نرم افزار HTFS ( شبيه سازي و طراحي مبدلهاي حرارتي )


برنامه هاي HTFS
نرم افزارهاي مجموعه HTFS عمدتاً براي طراحي انواع تجهيزات انتقال حرارت به كار مي روند. اين مجموعه از تعدادي نرم افزار قدرتمند كه زمينه هاي فني زير را پوشش مي دهند تشكيل شده است :

- مبدلهاي حرارتي پوسته و لوله
- خنك كننده هاي هوايي
- مبدلهاي حرارتي صفحه اي
- مبدلهاي حرارتي صفحه اي – پره دار
- مبدلهاي حرارتي براي تهويه مطبوع و بازيافت حرارت
- مبدلهاي حرارتي نيروگاهي
- كوره ها

نرم افزارهاي HTFS به صورت پيوسته بر طبق نياز كاربر و آخرين نتايج تحقيقاتي تكميل و به روز مي شوند.
نرم افزارهايي كه در اين مجموعه قرار مي گيرند عبارتند از :

TASC، طراحي حرارتي، بررسي عملكرد و شبيه سازي مبدلهاي پوسته و لوله
نرم افزار توانمند و جامع براي محاسبات مهندسي در خصوص كاربردهاي مختلف مبدلهاي پوسته و لوله است، از جمله در گرمايش و سرمايش بدون تغيير فاز، ميعان در كندانسورهاي ساده يا همراه با خشكي زدايي (desuperheating) فراسرد سازي (subcooling)، كندانسورهاي چند جزئي و پاره اي، جوش آورها، تبخيركننده هاي از نوع falling-film و مبدلهاي پشت سرهم چند پوسته و چند فازي براي تبادل حرارت ميان خوراك و محصولات كاربرد دارد.

اتصال اين نرم افزار به برنامه شبيه ساز HYSYS و تبادل دوطرفه اطلاعات به صورت زنده و فعال، از ويژگي هاي برجسته آن است.




FIHR، شبيه سازي كوره ها با سوخت گاز و مايع ابزاري توانا براي شبيه سازي انتقال حرارت و افت فشار در كوره هايي است كه با سوخت مايع يا گاز كار مي كنند. از لحاظ هندسي حالت هاي متنوعي شامل محفظه هاي استوانه اي يا جعبه اي، تكي يا دوقلو و حاوي لوله هاي عمودي، افقي يا مركزي و مجهز به سيستم باز يا گردشي گازهاي حاصل از احتراق، همگي قابل شبيه سازي است. از نظر فرايندي نيز جريانهاي ورودي تك فاز يا دو فازي با چند بار گذر قابل قبول هستند. در قسمت كنوكسيوني كوره، امكان نصب 9 دسته لوله به صورت مجزا با لوله هاي ساده يا پره دار يا شمع دار وجود دارد. اين برنامه به شبيه سازها و بانك هاي اطلاعاتي خواص فيزيكي متصل مي شود. خروجي FIHR در قالب استاندارد API و همراه با نقشه كوره ها است.

MUSE، شبيه سازي مبدلهاي صفحه – پره (plate-fin)
اين نرم افزار مي تواند انواع مبدلهاي صفحه – پره كه در جداسازي اجزاي هوا و صنايع نفت، گاز و پتروشيمي به كار مي روند را شبيه سازي كند. MUSE مي تواند تا 15 جريان فرايندي تك فاز و در حال جوشش يا ميعان را بررسي كند. از لحاظ هندسي نيز هر نوع پيچيدگي نقاط ورودي و خروجي مانند جوش آورهاي ترموسيفون و مبدلهاي با جريان متقاطع در آن قابل قبول است.

PIPE، طراحي، پيش بيني و بررسي عملكرد خطوط لوله
با بهره گيري از اين نرم افزار، مي توان عملكرد سيستم خطوط لوله حاوي سيالات تك فاز يا دو فازي را در حالت يكنواخت شبيه سازي كرد. افزون بر لوله ها، انواع اتصالات مانند زانويي ، كاهش يا افزايش ناگهاني قطر، شيرهاي توپي، پروانه اي، كروي و دروازه اي، اريفيس و روزنه ها و هر نوع عامل نامشخص افت فشار را مي توان در نرم افزار PIPE مدلسازي كرد.

TICP، محاسبه عايقكاري حرارتي
از اين نرم افزار در شبيه سازي انواع عايق بندي استفاده مي شود. اين نرم افزار جامع مجموعه اي از استانداردها و خصوصيات عايق هاي مختلف متعارف است و مي تواند انواع محاسبات مانند تعيين ضخامت بهينه عايق، محاسبه پروفيل دما، ارزيابي خواص حرارتي و برآورد هزينه ها را انجام دهد.


ACOL، شبيه سازي و طراحي مبدلهاي حرارتي هواخنك
از اين نرم افزار مي توان براي شبيه سازي مبدلهاي حرارتي هواخنك، واحدهاي بازيافت حرارت، تاسيسات و تهويه مطبوع، سرماسازي و تبريد و خنك كننده هاي ميان مرحله اي استفاده كرد. حالت هاي مختلفي مانند جريان اجباري، القايي و آزاد (بدون پنكه) جريان هوا يا هر نوع گاز در حالت گرمايش يا سرمايش در قسمت متقاطع با لوله ها و حالت هاي مختلفي مانند تك فاز، جوشش يا ميعان در طرف لوله ها قابل بررسي است. روش اختصاصي HTFS در طراحي مبدلهاي فرآيندي هواخنك به صورت تصويري و محاوره اي در ACOL گنجانده شده است. نوع گذر لوله ها را مي توان ساده يا پيچيده در نظر گرفت و لوله ها را نيز مي توان از نوع ساده يا پرده دار انتخاب كرد. اين برنامه به نرم افزارهاي انتخاب پنكه ها، شبيه سازها و بانك هاي داده هاي خواص فيزيكي متصل مي شود و در خروجي برگه هاي اطلاعاتي نوع API را ارائه مي كند.

FRAN، بررسي و شبيه سازي مبدلهاي نيروگاهي
از اين نرم افزار براي شبيه سازي عملكرد مبدلهاي پوسته و لوله كه براي گرم كردن آب تغذيه ديگ بخار به كار مي روند استفاده مي شود. جريانهاي گرم كننده بخار مراحل مختلف توربين ها با فشارهاي مختلف و بخار چگاليده هستند. در حالت، بررسي،سطح حرارتي مورد نياز به ازاي شرايط مشخص در هر قسمت مبدل محاسبه مي شود. در اين نرم افزار امكان بررسي و شبيه سازي با جزئياتي مانند تعداد مناطق درون گرمكن ها، نوع قسمت خنك كن آب خروجي ، عمودي يا افقي بودن مبدل، تعداد گذر لوله ها، نوع كلگي، جزئيات قسمت خشكي زدائي (desuperheating)، الگوي چيدن لوله ها و بسياري جزئيات ديگر فراهم آمده و بدين ترتيب نرم افزاري حرفه اي براي اين كار محسوب مي شود. توانايي ارزيابي ارتعاش از ديگر توانايي هاي اين نرم افزار است. خصوصيات آب و بخار به طور كامل در درون نرم افزار محاسبه مي شود
 
آخرین ویرایش:

naft-shimi

عضو جدید
معرفی نرم افزار IRAP-RMS

معرفی نرم افزار IRAP-RMS

گروه علمی تحقیقاتی نفت تایمز: این نرم افزار توسط شرکت نروژی ROXAR تهیه شده است و امروزه بطور وسیعی توسط شرکت های نفتی جهت تهیه مدل سه بعدی مخازن مورد استفاده قرار می گیرد . شکل۱ نمونه ای از یک مدلسازی سه بعدی ارائه شده توسط این نرم افزار را نشان می دهد .

شکل ۱ ، نمونه ای از مدلسازی سه بعدی نرم افزار RMSبه گزارش نفت تایمز، این شرکت به فعالیت در زمینه مخازن مشغول است که در نقاط مختلف دنیا دارای شبعه می باشد. آنها با دانش دینامیک جریان، اطلاعات بهره برداری و خدمات صورت گرفته، جهت بالا بردن مقدار نفت قابل استحصال قدم برمی دارد. با سال ها مطالعه در مخازن مختلف این شرکت توانسته است کبفبت نرم افزار های خود را به قدر قابل قبولی بالا ببرد. در پایان می توان گفت که این شرکت تامین کننده تجهیزات جامع زمان واقعی (real time) و همراستای (in-line) اندازگیری های مربوط به سیالات چندفازی (multiphase) در کنار نرم افزار های سه بعدی مدل سازی مخزن شبیه سازی آنها است.

اطلاعات ورودی نرم افزار و قابلیتهای آن
این نرم افزار با استفاده از اطلاعات به دست آمده از نرم افزارهای مختلف از جمله Geoframe و یا اطلاعات ارائه شده توسط نرم افزار مفسر سایزمیک از جمله Charisma ; Jason و یا بطور کلی هرگونه اطلاعات با فرمت مناسب به عنوان مثال نقشه های زیر سطحی رقومی شده توسط نرم افزار AutoCAD ، مدلسازی مخزن مورد نظر ، لایه بندی و زون بندی آن را انجام می دهد.
نرم افزار جهت مدلسازی لایه های مختلف به موازات نقشه عمقی ورودی جهت سازند مورد نظر عمل می کند و دیگر زون های مورد نظر را مدلسازی می کند.همچنین ساختن مدل های مختلف گسل(نرمال ، معکوس و غیره) موجود در مخزن مورد نظر نیز یکی از تواناییهای این نرم افزار می باشد.
مدلهای بدست آمده از جهت گسل های موجود و همچنین زون های مختلف قابل انعطاف بوده و،میتوان در قسمت های مختلف آن براحتی تغییراتی ایجاد نمود. همچنین اطلاعات ورودی این نرم افزار می تواند نتایج تفسیر داده های پتروفیزیکی ،اطلاعات چاه،اطلاعات زمین شناسی،رسوب شناسی و نتایج تفسیر ژئوفیزیک باشد.تمام این اطلاعات قابل تغییر و تصحیح هستند و می توان شبکه بندی استفاده شده در هرکدام از قسمت های مختلف را تغییر داد.
این نرم افزار قادر به استفاده ازپارامترهای مختلف از جمله امپدانس صوتی و استفاده از لاگ صوتی موجود در چاههای می باشد که پس از آن با بدست آوردن این پارامترها در هر نقطه قادر به محاسبه پارامترهای مختلف از جمله میزان تخلخل و تراوایی می باشیم . در شکل ۲ مراحل مختلف مدلسازی مخزن توسط نرم افزار RMS نشان داده شده است.

شکل۲:مراحل مختلف مدلسازی و توانائیهای نرم افزارRMS
مراحل مختلف مدلسازی مخزن
الف- مدلسازی ساختار مخزن
در این قسمت مدلسازی مربوط به ساختمان مخزن به همراه خصوصیات زمین شناسی از جمله خصوصیات تکتونیکی ، گسل خوردگی و.. را میتوان انجام داد.
همچنین می توان از تمام قسمتهای مختلف ساختار مدل شده مقطع تهیه نمود و تغییرات لایه های مخزن مورد نظر بهمراه تغییرات ضخامت و غیره را مشاهده نمود که با بررسی این تغییرات به راحتی میتوان در مورد دیگر مراحل تفسیر مخزن اظهار نظر نمود.نمونه این مدل در شکل ۳ دیده می شود.

شکل۳ مدلسازی ساختمان و گسلهای موجود در مخزنب: مدلسازی تغییرات رخساره مخزن
در این قسمت میتوان تغییرات لیتولوژیکی سنگ مخزن و نیز تغییرات فشردگی را درمدل مربوطه اعمال کرد که نمونه ای از آن در شکل ۴ نشان داده شده است.در این قسمت هم از روش درون یابی و هم روشهای زمین آمار جهت مدلسازی میتوان استفاده نمود . در مراحل بعدی جهت مدلسازی خواص مخزنی مختلف از جمله تخلخل و اشباع آب از مدل تغییرات رخساره ای بدست آمده در اینجا استفاده خواهد شد .
شکل ۴ : مدلسازی رخساره ای مخزنج: مدلسازی شبکه و تغییرات ابعاد شبکه
در این قسمت این امکان وجود دارد که با تغییرات ابعاد شبکه مورد استفاده به نتیجه مطلوبتر جهت مدلسازی خواص مخزنی دست یافت. مثلا در یک مخزن که دو لایه هیدروکربوردار در بین لایه های غیر هیدروکربوری قرار گرفته است میتوان ابعاد سلول در دولایه هیدروکربوری را نسبت به دیگر لایه ها کمتر در نظر گرفت. در شکل ۵ شبکه در نظر گرفته شده جهت تغییرات تراوایی مشاهده می شود.
شکل۵: : شبکه ایجاد شده جهت مدلسازی خواص پتروفیزیکید: مدلسازی خصوصیات پتروفیزیکی
در این قسمت می توان خواص پتروفیزیکی مخزن از جمله تخلخل ، اشباع آب و در صد لیتولوژیهای مختلف دیگر که از تفسیر پتروفیزیکی ، بدست آمده را مدلسازی نمود و تغییرات آن را مشاهده کرد. بدیهی است که این خصوصیات تا شعاع خاصی که برای نرم افزار تعریف می شود تحت تاثیر هرچاه قرار دارد(شکل۶).
شکل ۶: ، مرحلهBlock well در مدلسازی خواص پتروفیزیکی که توزیع پارامترهای مختلف پتروفیزیکی در چاههای مختلف را نشان می دهد و پس از این مرحله عمل درون یابی (Interpolation)انجام میشود.ذ : آنالیز مدلهای مختلف
در این قسمت می توان با توجه به مقاطع بدست امده از مدلهای مختلف موجود ،کار تفسیر و نتیجه گیری در مورد روند تغییرات خواص مخزنی و تعیین محدوده حفاری جدید جهت تولید و یا برداشت ثانویه را انجام داد.
ر: طراحی چاههای جدید
نرم افزار RMS قادر به انجام طراحی چاههای جدید جهت عملیات تولید و یا طراحی چاههای تزریق جهت عملیات برداشت ثانویه می باشد. در واقع ورودی این قسمت ، مدلسازی بدست آمده از قسمتهای قبل همراه با داده های دیگر از جمله توزیع شکستگی ها در مخزن و جهت آنها می باشد (شکل۷) .
شکل۷ :نمونه ای از مدلسازی حفاری چاههای جهت دار توسط RMSز : محاسبات حجمی مخزن
جهت محاسبه میزان نفت درجای مخزن ورودیهای نرم افزار به صورت زیر می باشد .
- داده های مربوط به سیال مخزن
- داده های مربوط به سازند مخزنی
ساختن این مدل با استفاده از حد آستانه در نظر گرفته شده جهت پارامترهای مختلف از جمله تخلخل ، اشباع آب ، حجم شیل می باشد، یعنی نرم افزار سلول هایی از مدل که فاقد شرایط حد آستانه هستند را از مدل خذف و بقیه موارد را در عملیات حجم سنجی خود تاثیر می دهد.
تهیه کننده:
خانم سمیه بازرگان
شرکت توسعه نفت و انرژی قشم/
 

naft-shimi

عضو جدید
درباره شبیه ساز Eclipse

درباره شبیه ساز Eclipse


شبیه ساز Eclipse نرم افزاری جامع و کامل جهت انجام عملیات شبیه سازی تمامی انواع مخازن با هر درجه پیچیدگی ساختمانی و یا زمین شناختی و یا نوع سیال است. کاربردهای Eclipse با توجه به قابلیت های گسترده و فراوان آن نسبت به سایر نرم افزارهای شبیه ساز مشابه بسیار زیاد است به طوری که می توان گفت به یک استاندارد جهانی تبدیل گردیده است. این نرم افزار ساخت شرکت Schlumberger بوده و از روش اختلافات محدود در حل مسائل بهره می گیرد.
نرم افزار Eclipse۱۰۰ نرم افزار شبیه ساز نفت سیاه (Black oil) مخزن است که در آن فرض بر این است که سیال مخزن از نفت، گاز محلول و آب تشکیل شده است و نفت مخزن و گاز محلول به هر نسبت با هم امتزاج پذیرند.



از Eclipse۳۰۰ زمانی استفاده می شود که رفتار هیدروکربن ها به صورت میعانی(condensate) و یا نفت تبخیری (volatile oil) باشد. نرم افزار Eclipse ۳۰۰ علاوه بر داشتن ویژگی ها و توانمندی های Eclipse۱۰۰ می تواند از معادلات حالت و یا نسبت های تعادلی وابسته به فشار نیز در حل مسائل بهره گیرد. این دوره با معرفی و استفاده از نرم افزار PVTi آغاز می گردد و پس از آشنایی با نحوه ایجاد فایل PVT ، چگونگی شبیه سازی توسط Eclipse۳۰۰ مورد بحث قرار می گیرد.


نرم افزار PVTi در واقع پکیجی بر اساس معادلات حالت می باشد که به منظور ایجاد اطلاعات PVT از اطلاعات آزمایشگاهی سیالات مخزن تهیه شده است. در این نرم افزار امکان انتخاب چندین معادله حالت، استفاده از معادلات مختلف برای ویسکوزیته و نیز امکان tune نمودن معادلات با داده های آزمایشگاهی وجود دارد.





Pipesim یکی از پر استفاده ترین نرم افزار های مورد استفاده مهندسان بهره برداری برای بررسی عملکرد تولیدی چاه و تلاش در جهت بهینه نمودن تولید می باشد. معادلات گوناگون چند فازی، مدل های مختلف تکمیل چاه، استفاده از مدل های نفت سیاه و ترکیبی و امکان مدل سازی روشهای فرازآوری مصنوعی (فرازآوری با گاز، استفاده از پمپهای مغرق و ...) pipesim را به یکی از قوی ترین ابزارهای این رشته تبدیل نموده است.






[FONT=#mce_temp_font#]Welltest۲۰۰ و Pansystem از قوی ترین نرم افزارهای چاه آزمایی به شمار می آیند که توانسته اند با ترکیب تکنیک های چاه آزمایی آنالیتیکال و عددی به طرز قابل توجهی توانایی مهندسان را جهت آنالیز چاه آزمایی افزایش دهند.


- * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * -


[/FONT]


دانلود برنامه Eclipse :


 

naft-shimi

عضو جدید
سلام.پسورد نرم افزار Eclipse رو لطفا بذارید
مرسی
سلام
من این لینکها رو از یه وبلاگ برداشت کردم و یادم رفت منبعش رو اینجا بزارم توی اون بلاگ هم پسوردی نگذاشته بود
یه سرچ میکنم ببینم از اونجا که برداشت کردم پسورد داشته یا نه


این اون منبعی هست که من ازش برداشت کردم
http://www.oranginaft.mihanblog.com/extrapage/eclipse2005
 
آخرین ویرایش:
یه توضیحاتی تو نت پیدا شد که اینجا میزارم
ولی چه بهتر بود که از زبان خود کاربران که با اون کار کردن توضیح داده بشه


نرم افزار پترل، توسط شرکت شلمبرژر بدنیای صنعت نفت معرفی شده است. این نرم افزار در تمامی رشته های اکتشاف، بهره برداری، مخزن، و حفاری وارد شده است. در ورژن جدید این نرم افزار توجه بیشتری به تکنولوژی های جدید دنیای نرم افزار شده که کار کردن با این نرم افزار را بسیار روان کرده است. همچنین برای بالا بردن کار و دسترسی سریع به داده ها، خصوصیت سروری در آن پیشبینی شده است که کاربر قادر است داده های خود را در سروری مرکزی وارد کرده، و بقیه کاربران مرتبط بر اساس طبقه بندی محدودیت دسترسی، آنرا بررسی کرده، تغییرات لازمه را اعمال، سپس بروز شده آنرا ذخیره نماید.
از ویژگی های این نرم افزار معرفی فرمت جدید برای داده های لرزه نگاری است. با توجه به بالا بودن محاسبات process داده های لرزه نگاری، معمولاً برای اینکار ابرکامپیوترهایی در نظر گرفته شده است. اما این فرمت جدید، مقدار درگیری ram و cpu کامپیوتر را کمتر در نتیجه کاربر قادر به استفاده از این نرم افزار حتی در کامپیوتر های شخصی است.
به نظر می رسد که نرم افزار office drill که بوسیله این شرکت معرفی شده است، در زمینه حفاری از نرم افزار پترل قوی تر باشد. اما با توجه به ادعا های مهندسین این شرکت، نرم افزار پترل، در حال بهبود بوده و ویژگی های این نرم افزار گسترش می یابد، که یک شرکت فقط بوسیله یک نرم افزار قادر به تعمین تمامی نیاز های مهندسی خود می باشد.
از ویژگی های مورد توجه دیگر ورژن جدید نرم افزار توجه به مدیریت مخزن در این نرم افزار است. همان طور که می دانید، در مدیریت مخزن تمامی گروه های مهندسی با هم کار می کنند. این نرم افزار قابلیت دسترسی یک داده از یک ماژول به ماژول دیگر را دارا می باشد. یعنی گروه تعبیر لرزه نگاری بعد از انجام عملیات مورد داده ها را ذخیره کرده سپس گروه مخزن از آن استفاده می کنند. یعنی تمامی پایگاه داده های این نرم افزار با هم مرتبط هستند.
دیگر ویژگی ورژن جدید این نرم افزار، جلوه های تصویری آن می باشد که تعبیر و تفسیر و همچنین بررسی قسمت های آنرا آسانتر می نماید. این نرم افزار همچنین قادر است مستقیاً داده ها به CMG و Pennsys ارسال نمایید که با توجه به ادعاهای صورت گرفته، توانایی این نرم افزار در نمایش شبیه سازی های طراحی شده، قویتر می باشد.
اکنون نسخه 2008 این نرم افزار به رایگان در اختیار شماست.
1) دانلود بخش اول از 4shared .......... فقط کلیک کنید (95Mb)

2) دانلود بخش دوم از 4shared .......... فقط کلیک کنید (95Mb)


3) دانلود بخش سوم از 4shared .......... فقط کلیک کنید (95Mb)

4) دانلود بخش چهارم از 4shared .......... فقط کلیک کنید (35Mb)
5) دانلود کرک از 4shared .......... فقط کلیک کنید (18Mb)
6) دانلود راهنمای نصب از 4shared .......... فقط کلیک کنید (2Kb)



نرم‌افزار Petrel، نخستین‌بار توسط شرکت نروژی Technoguide ساخته و طراحی و در سال 1998 به بازار عرضه شد. در ابتدا، این نرم‌افزار برای مدل‌سازی سه‌بعدی زمین‌شناسی استفاده می‌شد تا به مطالعات تحت‌الارضی بپردازند. سپس در سال 2002، شرکت Schlumberger با خرید امتیاز نرم‌افزار Petrel، این نرم‌افزار را توسعه بخشید.
2 کتاب در زمینه آموزش پترل چاپ شده است،
اولی:
مدل سازی استاتیک مخازن نفت وگاز با نرم افزار petrel
http://rahianarshad.com/book/detail/id/414
و
دومی:
http://rahianarshad.com/book/detail/id/414
در بخشی از کتاب «مرجع آموزش نرم‌افزار Petrel با نگرشی بر مدل‌سازی ساختمانی» می‌خوانیم: «پترل یکی از قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای مهندسی نفت جهت مدل‌سازی مخازن می‌باشد. این نرم‌افزار با نرم‌افزارهایی همچون Eclips و Matlab نیز توانایی تبادل داده، دارد. با افزایش ابزارآلات ژئوفیزیکی و تلفیق نرم‌افزار شبیه‌سازی مخزن Eclips، پترول نرم‌افزاری کامل جهت اجرای مقاصد زیر است: تصویرسازی سه‌بعدی، برداشت سه‌بعدی، تفسیر لرزه‌‌ای دوبعدی و سه‌بعدی، تطابق چاه‌ها، طراحی شبکه سه‌بعدی برای شبیه‌سازی مخزن، تبدیل عمق، مدل‌سازی سه‌بعدی مخزن، طراحی سه‌بعدی چاه، محاسبه حجم مخزن، رسم نمودار و شبیه‌سازی خط جریان.»

کتاب «مرجع آموزش نرم‌افزار Petrel با نگرشی بر مدل‌سازی ساختمانی» در 9 فصل «آشنایی با مدل‌سازی ساختمانی»، «پیش‌پردازش داده‌های ورودی»، «مدل‌سازی گسل»، «شبکه‌بندی ستونی»، «لایه‌بندی»، «برش‌های پیچیده‌تر»، «گسل‌های معکوس» و «گنبدهای نمکی» تنظیم شده است
 

Similar threads

بالا