معرفی نرم افزار راینو و پلاگین های آن

archi-tecture

عضو جدید

نرم افزار راینو (Rhino)

نرم افزار راینو (Rhino) یک نرم افزار تجاری مدل ساز سه بعدی است که شرکت مکنیل و شرکا (McNeel & Associates) گسترش داده اند. این نرم افزار بر پایه ی مدل سازی نربز عمل می کند. نربز (NURBS)یک مدل ریاضی است که معمولاً در گرافیک رایانه ای کاربرد دارد و برای ایجاد و نمایش منحنی ها و سطح ها استفاده می*شود. نربز توسط مهندسان و طراحان شاغل در صنایع دریایی و هوایی و شرکت*های خودروسازی که طراحی و نمایش سطوح به صورت دقیق برایشان دارای اهمیت است استفاده می گردد. نرم افزار راینو در رشته های طراحی صنعتی، معماری، طراحی کشتی، جواهرآلات، طراحی خودرو، CAD/CAM (طراحی و ساخت توسط کامپیوتر) ، نمونه سازی سریع، مهندسی معکوس، ساخت محصول و همچنین صنایع چندرسانه ای و گرافیک کاربرد دارد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=216923&d=1406878294

منحنی ها و سطوح نربز تولید شده توسط راینو بدلیل اینکه بر پایه فرمول ریاضی خاصی محاسبه می شوند دقیق تر از نرم افزار های بر پایه ی مش (Mesh) مثل مکس (3DsMax) ، اسکچ آپ (Sketchup) و اتوکد (AutoCad) عمل می کنند. تعریف هندسه با خطوط ریاضی باعث شده است که راینو در تبدیل هندسه به نمونه های واقعی قابل ساخت جلوتر از دیگر نرم افزار های مدل ساز باشد. از دیگر مزیت این نرم افزار مدل سازی پوسته های پیچیده با دستورات ساده است. سطوح پیچیده ی تولید شده با راینو خیلی سبک تر از سطوحی مشابه تولید شده با نرم افزار های مش می باشد.





مانند همه ی نرم افزار های مدلسازی سه بعدی راینو نیز امکان برنامه نویسی را در محیط خود به کاربران می دهد. زبان برنامه نویسی راینو (Rhinoscript) بر پایه ی VB (Visual Basic) بوده و توسط ابزار های گسترش نرم افزار (SDK) امکان نوشتن و خواندن مستقیم فایل های راینو مهیا شده است. نرم افزار راینو محبوبیت خود را در طراحی معماری مدیون افزونه ی قدرتمند گرس هاپر(Grasshopper) است زیرا توانسته است تعداد زیادی از معمارانی که در حوزه طراحی پارامتریک فعالیت می کنند را به خود جذب کند. شهرت رو به افزون راینو به دلیل ابزار های متنوع، بین رشته ای بودن محیط، یادگیری سریع، ارزان بودن نرم افزار و توانایی ارسال و دریافت بیش از 30 نوع فرمت فایل مختلف می باشد.
 

پیوست ها

  • HeydarAliyevCentreZahaHadid1.jpg
    HeydarAliyevCentreZahaHadid1.jpg
    29.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

archi-tecture

عضو جدید

نرم افزار گرس هاپر (Grasshopper)

در میان طراحان بدون شک افزونه ی گرس هاپر برای راینو یک ابزار مناسب و قدرتمند طراحی فرم های پیچیده و تکرار شونده می باشد.این افزونه به طراحان اجازه می دهد که بدون نیاز به آموختن برنامه نویسی (برای مثال Rhinoscript) به روش مبتکرانه ای بتوانند در دنیای طراحی به اکتشاف فرم های خلاقانه و جدید بپردازند. گرس هاپر در کنار نرم افزار GC (Generative components) که از نرم افزار های تولید فرم های پیشرفته توسط برنامه نویسی صرف است به شهرت رسیده است و به دلیل آسانی کار گوی سبقت را نسبت به Rhinoscript و GC ربوده و در زمینه جذب طراحانی که به سمت هندسه های پارامتریک متمایلند موفق بوده است.
طراحی الگوریتمیک و تکرار شونده در حال تبدیل شدن به یکی از گرایش های محبوب در حرفه معماری می باشد و در این میان نقش سرعت بخشی به این حرکت توسط افزونه ی گرس هاپر بدون انکار است. قدرت این نرم افزار در طی این سال ها با معرفی شدن افزونه های مختلفی در زمینه معماری، شهرسازی، مدلسازی دینامکی، آنالیز سازه، آنالیز انرژی و روش های بهینه سازی قدرت آن افزایش یافته است.

گرس هاپر به طراحان این امکان را می دهد که فرم های پیچیده را به صورت پارامتر های مشخص تعریف کرده و با تغییر این پارامتر ها تغییرات فرم را به صورت زنده مشاهده کنند. تغییر دادن فرم پیچیده توسط پارامتر های اصلی این امکان را می دهد که معمار ها راحت تر و سریع تر به فرم های دلخواه رسیده و در کنار آن یافتن فرم های بیهنه از نظر تابع هدف نیز آسان تر گردد. جالب تر اینکه احجام ساخته شده با این نرم افزار قابلیت انتقال به نرم افزار های سازه ای (مانند Sap2000,Strand) و همچنین نرم افزارهای آنالیز انرژی (مانند Diva-for-Rhino و Ecotect) را به سادگی دارند. دانشگاه های بزرگ مانند Harvard و MITتوانسته اند به این افزونه ها دستور های مرتبط با سازه، انرژی و ساخت را بیافزایند.
طراحی الگوریتمیک (پارامتریک)

اگر به معماری به شکل حجم در فضا نگاه کنیم همیشه با هندسه و ریاضی به منظور طراحی آن سر و کار خواهیم داشت. تاریخ معماری هر دوره ای به شکلی با هندسه در ارتباط بوده است. معماری اسلامی و تزینات ساختمان ها مثال هایی هستند که نشان می دهد معماری با هندسه و ریاضی رابطه قوی داشته است. در دوران اخیر به علت گسسته شدن رشته های معماری و مهندسی این ارتباط تضعیف شده ولی در اوایل قرن 21 با نفوذ هر چه بیشتر کامپیوتر در حوزه معماری و کمک به خلق فرم های جدید توسط این ابزار متعلقات علوم کامپیوتر نیز به معماری راه یافت. با تعریف فرم به صورت قدم هایی مشخص و تعریف شده که به اصطلاح الگوریتم خوانده می شود فرم های جدید به سمت علمی تر شدن پیش رفته اند. این اتفاق میمون باعث شده است که ارتباط بین طراحی و ریاضی به شکل محکم تری شکل گیرد. در این میان ترکیب رشته های هندسه محاسباتی (Computational Geometry) و برنامه نویسی کامپیوتری که بر پایه ریاضی است باعث ظهور مبحث جذاب جدیدی به نام Generative Algorithm و یا الگوریتم های مولد هندسه شده است.
با اینکه نرم افزار های سه بعدی به طراحان این توانایی را داده اند که تقریبا هر حجم تصور شده ای را بتوان ترسیم کرد ولی این الگوریتم مولد بوده است که طراحی بر پایه پارامتر ها را وارد بحث طراحی کرده است. در این میان طراحان به منظور بررسی حجم های متفاوت از هندسه اقلیدسی، شروع به طراحی فرم های آزاد بر پایه منحنی و سطوح آزاد کردند. طراحی فرم های آزاد پیچیده که عملا دارای واحد های سازنده می باشند مسئله ای بود که توسط روش های سنتی به این راحتی قابل هضم نبوده است. به همین دلیل در این دوران قدرت الگوریتم ها و کد های برنامه نویسی است که علم معماری را به جلو می راند. این بدیهی است که حتی برای ترسیم احجام پیچیده نیاز به ابزار های مناسب داریم که بتوانیم ایده را با آن شبیه سازی کرده و با تغییر پارامتر های آن به فرم دلخواه برسیم. نتیجه این است که طراحان ترجیح می دهند که با ابزار هایی مثل الگوریتم های مولد ، فراکتال ها (Fractals)، اتوماتای سلولی (Cellular Automata)، دیاگرام ورونوئی (Voronoi)، سيستم هاي ليندنماير (L-system)، مثلث بندی (Triangulation) ، فرمول برتر (Superformula) و دیگر الگوریتم های خاص پا به عرصه ای فراتر از احجام معمول و موجود بگذارند. افق و آینده این حرکت پچیدگی همراه با تنوعی است که آرزو و خلاقیت معمار را به واقعیت تبدیل می کند.


برخلاف روش معمول ترسیم احجام ، مدل سازی حجم با الگوریتم مولد بر پایه اعداد ، هندسه و محاسبات استوار است. حتی اگر با حجم آزاد شروع به طراحی کنید آن حجم باید در ابتدا به پارامتر هایی مشخص متصل شود. نتیجه کار مسیر هایی است که همگی به هم مرتبط اند و با تغییر پارامتر های تعیین کننده، مسیر کل محاسبات تغییر کرده و حجم بدست آمده تولید می شود. ذکر این نکته نیز ضروری است که استفاده از روش های الگوریتمیک برای تولید حجم باعث کاهش فاحش اختلافات بین رشته های مرتبط با معماری مثل سازه، انرژی، تاسیسات، شهرسازی و عرصه ی ساخت خواهد شد. نرم افزار هایی مثل گرس هاپر توانسته اند به خوبی فاصله ی بین حوزه ی طراحی و ساخت را نیز پر کنند. علومی که بر پایه CAD/CAM در حال گسترشند در تلاش برای ایجاد ارتباط بین صنعت ساخت و طراحی معماری هستند که مطمئنا از ابزارهایی که توانسته است این ارتباط را به خوبی ایجاد کند گرس هاپر می باشد.سر فصل هایی که طراحی الگوریتمیک آن ها را در بر می گیرد عبارتند از:

خلق منحنی ها و سطوح آزاد
ویرایش و تغییر شکل پارامتریک فرمطراحی سطوح باز و بسته شوندهطراحی زایشینمونه سازی دیجیتالی و ساختقطعه بندی و مدول سازی
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
archi-tecture معرفی دستورات راینو Rhino 2
Schneider [دانلود] نرم افزار Rhino Rhino 2

Similar threads

بالا