[معرفی] - نرم افزاری جهت طراحی سیستم های پایپینگ سه بعدی -Smap 3D-Piping

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نرم افزار Smap 3D-Piping



نرم افزاری جهت طراحی سیستم های پایپینگ سه بعدی

به کمک نرم افزار Smap 3D-Piping که نرم افزار طراحی خطوط لوله می باشد، محصولی از شرکت آلمان Smap بوده، می توان خطوط لوله پیچیده را به سرعت و به آسانی طراحی کرد. کلیه مراحل طراحی پلنت (Plant Design) از دیاگرامهای P&ID گرفته تا نقشه های ایزومتریک (Isometric) را می توان به کمک نرم افزار Smap 3D- Piping انجام داد. کاربران می توانند از تعداد بیشمار قطعات استاندارد از پیش طراحی شده که در کتابخانه قطعات این نرم افزار موجود می باشد جهت سرعت بخشیدن به امر طراحی استفاده کنند. این نرم افزار همچنین تعداد زیادی توابع هوشمند در اختیار کاربران می گذارد، که به کمک آنها بسیاری از فرایند های تکراری به صورت خودکار انجام می شود. نرم افزار Smap 3d-Piping به عنوان یک الحاقیه (Add-in) در نرم افزار Solid Edge و همچنین نرم افزار Solid Works قابل استفاده می باشد.

ویژگی منحصر به فرد نرم افزار مورد بحث استفاده از خانواده ی قطعات برای تولید خطوط لوله سه بعدی می باشد. قطعات (اتصالات، فیتینگ ها، فلنج ها و … ) را می توان با توجه به الزامات ذکر شده در مشخصات فنی پروژه یا کارخانه از قبیل (قطر، سیال، حداکثر طول، حداقل طول، نوع عایق، ابعاد عایق و …) در خانواده های جداگانه ای تقسیم بندی کرد، در این صورت امکان بروز خطاهای احتمالی توسط کاربران تا حد زیادی کاهش می یابد.

طراحی خطوط لوله با استفاده از خانواده قطعات

با استفاده از “خانواده قطعات” می توان بسیاری از عملیات را به صورت خودکار انجام داد همچنین احتمال خطاهای کاربری تا حد زیادی کاهش می یابد. هنگامی که از خانواده ها استفاده می شود Smap 3D- Piping با توجه به خانواده تعیین شده، قطر مورد نظر و دیگر مشخصات کلی سیستم خط لوله را به صورت خودکار طراحی می کند. همچنین جایگذاری فیتینگ ها (زانوها، سه راهی، فلنجها و ……. ) در مسیر مشخص شده به صورت خودکار انجام می شود.
اگر نیاز باشد، به یک سیستم خط لوله قطعات جدیدی اضافه شود Smap 3D- Piping فقط اجازه اضافه کردن قطعات هم خانواده را می دهد. بلافاصله بعد از قرار گرفتن قطعات جدید در مسیر کل سیستم به گونه ای به روز رسانی می شود که با تنظیمات جدید مطابقت داشته باشد.
.

دستورات اصلی مورد استفاده در طراحی خطوط لوله
در طراحی خطوط لوله به کمک خانواده های قطعات، ۱۴ عملیات تمام خودکار جهت جایگذاری قطعات موجود می باشد که مهمترین این عملیات عبارتند از جایگذاریِ خودکارِ:
• زانوهای ۱۵، ۳۰، ۴۵، ۶۰، ۷۵ و ۹۰ درجه
• سه راهه های ۴۵ و ۹۰ درجه، هم قطر یا کاهنده
• فلنج ها و واشرها
• قرار دادن قطعات لوله بین فیتینگها

علاوه بر عملیات ذکر شده در بالا دستورات زیر قابل استفاده می باشند.

۱٫ قراردادن Flanged Collars, SockoLets, Weldolets
گاهی به جای استفاده از سه راهی از قطعاتی موسوم به Flanged Collars/ SockoLets/ Weldolets استفاده می شود. در این روش، برای اضافه کردن یک شاخه به خطوط لوله از روشهای مکانیکی مانند تغییر شکل پلاستیک یا جوشکاری استفاده می شود. در Smap 3D- Piping قطعات ذکر شده را می توان به طور خودکار در خطوط لوله جایگذاری کرد.

۲٫ تولید لوله های خمیده
گاهی به جای استفاده از زانو و لوله های مستقیم از یک لوله ی خمیده استفاده می شود در Smap 3D- Piping این عملیات به صورت خودکار انجام می شود.

۳٫ مدیریت تغییر در قطر لوله
در صورتیکه طراح تصمیم بگیرد که قطر لوله را تغییر دهد، تمام عملیات لازم برای ایجاد این تغییر از قبیل جدا کردن لوله از خط لوله، اضافه کردن گلویی، کوتاه یا بلند کردن طول لوله، ظرف چند کلیک به انجام می رسد.

۴٫ حداکثر طول لوله
در خانواده قطعات حداکثر طول لوله ی قابل استفاده بر اساس قطر لوله معین می شود، در هنگام طراحی یا به روز رسانی مدلِ سه بعدی طول لوله ها چک می شود و در صورتیکه از حداکثر مجاز بیشتر باشد قطعات جدیدِ لوله به سیستم اضافه می شود.

۵٫ عایق
اطلاعات هندسی مربوط به عایق در مشخصات خانوادگی ذخیره می شود. برای هر قطر لوله می توان عایقی با مشخصات مربوط به همان قطر را تعریف کرد. بر اساس این اطلاعات عایق به صورت خودکار مدلسازی می شود.

۶٫ فاصله جوشکاری
اطلاعات مربوط به ابعاد فاصله ی مورد نیاز (Gap) جوشکاری در مشخصات خانوادگی قطعات ذخیره می شود. هر قطر لوله میزان فاصله ی مخصوص به خود را می تواند داشته باشد. در هنگام مدل سازی با توجه به اطلاعات ذخیره شده در خانواده قطعات فاصله های جوشکاری به طور خود کار تولید می شوند.

نمای Isometric از سیستم خطوط لوله

برای طراحی و ساخت سیستم خطوط لوله نیاز به تهیه نقشه ایزومتریک است که تمام جزئیات و ابعاد و اندازه ها در آن ذکر شده باشد. Smap 3D- Piping برای تولید نقشه های ایزومتریک از مدل سه بعدی، از دو ماژول
• iso-EDGE برای نرم افزار Solid Edge
• Iso-Wokrs برای نرم افزار Solid Works
استفاده می کند.

تنها با یک کلیک، نقشه ی ایزومتریک در Solid Edge/ Works تولید می شود. برای نام گذاری و اندازه گذاری می توان از سبک های (Style) قابل تنظیم استفاده کرد به طوریکه برای هر سبک قلم (Font)، رنگ، اندازه حروف، نوع خط اندازه ها و نوع هاشور مخصوص به آن سبک قابل تعریف می باشد. همچنین نام خطوط و مختصات فضایی از مدل سه بعدی به نقشه ایزومتری منتقل می شود.


دیاگرامهای دو بعدی (R+I و P&ID)

دیاگرامهای دو بعدی (R+I وP&ID) در زمر? مهمترین مدارک پلنت می باشند. DIN EN ISO 10628 برای اروپا و ISA S5.1 برای آمریکا نحوه ی تهیه و تنظیم این مدارک را معین کرده اند. به طوریکه اجزاء سیستم از قبیل (مخازن، تجهیزات، پمپها، اتصالات و غیره) با سمبل های خاصی نشان داده می شوند و ابعاد آنها در مقیاس نیست. برای تهیه دیاگرامهای (P&ID و R+I) باید از نرم افزار Smap 3D- P&ID استفاده کرد. Smap 3D- P&ID یک بسته نرم افزاری مستقل است که داده های مورد نیاز را از بانک اطلاعاتی استخراج می کند. با کمک این بسته نرم افزاری کاربر می تواند همه ی جداول، دیاگرامها و نقشه های لازم را به راحتی تولید نماید. Smap 3D- P&ID عملیات تکراری را به صورت خودکار و به سادگی انجام می دهد. تمام خروجی ها بر مبنای الگوهای از پیش طراحی شده (Template Based) می باشند و در نتیجه صد در صد قابل شخصی سازی هستند. علاوه بر سمبل های از پیش طراحی شده در (ISO/ DIN, ISA)، کاربر می تواند سمبل های خود را به صورت فایل های با پسوند DXF یا DWG به عنوان سمبل های جدید به سیستم معرفی کند. یا با استفاده از امکان “Symbol Generator” به سرعت و به آسانی سمبل ویژه ی کارخانه خود را به نرم افزار معرفی کند.

محصولات دیگر Smap 3D

شرکت GmbHS Smap 3D دارای محصولات دیگری در زمینه مهندسی مکانیک و طراحی پلنت (Plant Design) می باشد. که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

Smap 3D Standard Parts
مجموعه ی نرم افزارهای Smap 3D شامل یک کتابخانه قطعات کامل و جامع برای طراحی پلنت و ماشین افزار می باشد. قطعات استاندارد در بسته های مختلف شامل پیچ ها، غلتک ها، پین ها و پروفیل ها بایگانی شده اند. الزاماتِ استانداردهایِ کشورهایِ مختلف در تهیه این قطعات مدنظر قرار گرفته شده است.

Smap 3D Layout Planing
این بسته جهت تسهیل طراحیِ جانماییِ تجهیزات پلنت و ماشین آلات کارخانه کاربرد دارد.Smap 3D Layout Planing حتی برای کاربرانی که تجربه و اطلاعات زیادی در زمینه CAD ندارند قابل استفاده می باشد. خروجی های این نرم افزار مدلهای سه بعدیِ با کیفیتِ بالا و قابل استفاده جهت تبلیغات و ارائه به مشتری می باشند.

Smap 3D EDM/PDM
این بسته نرم افزاری جهت مدیریت اطلاعات و داده های طراحی و تولید که در یک کارخانه در طول فرایند تولید مورد استفاده قرار می گیرند، تهیه شده است. این بسته دارای ابزارهای مدیریتیِ بسیار ساده می باشد و به طور همزمان بخش های دیگر مانند بخش فروش و خرید می توانند به داده ها دسترسی داشته باشند.
 

chris.mackidd

عضو جدید
Slm Pouria jan,
mamnoon az post khoobeetoon.

chejoori mishe in narm afzar ro tahiye kard?
to Iran version crack shode be soorat tanha ya rooye SolidWorks umade ya na hanuz?

Mamnoon
 
بالا