معرفی نرم افزارهای معدن

morteza_420

عضو جدید
سلام به همه
امروز می خوام چند تا نرم افزار مهندسی معدن معرفی کنم . خوشحال می شم که شما هم اونایی رو که می دونید بگید!​

نرم افزار UDEC
اين نرم افزار توسط شرکت ITASCA تهيه شده است و در مورد مدل سازي سازه هاي زير زميني و تحليل پايداري در محيط هاي ناپيوسته و داراي درز و شکاف کاربرد دارد. UDEC مخفف عبارت « Universal Distinct Element Code » مي باشد. با توجه به قيمت نسبتا ارزان توانسته است به صورت يک نرم افزار عمومي مطرح شود. از طرفي دقت بالا، مدل سازي مناسب و امکانات کامل محاسبات مکانيک سنگي بر کارآيي آن افزوده است.​

نرم افزار 3DEC :
اين نرم افزار نيز توسط شرکت ITASCA ارائه شده است و تحت سيستم عامل Windows اجرا مي شود. از خصوصيات بارز آن محيط گرافيکي بسيار مناسب مي باشد و امکان بررسي سازه هاي زير زميني را به صورت سه بعدي ميسر مي سازد. مدل سازي سه بعدي سازه هاي زيرزميمني، تحليل پايداري و بررسي شرايط مکانيک سنگي سنگ محيط ميزبان در محيط هاي ناپيوسته و داراي درز و شکاف توسط اين نرم افزار به صورت کاملا دقيق و حرفه اي صورت مي گيرد. نسب به نرم افزار UDEC که حالت دو بعدي همين بررسي ها را ارائه مي دهد، کارآ تر مي باشد، ولي قيمت بالاي نرم افزار و نبود ورژن هاي آموزشي و رايگان باعث محدود شدن استفاده از آن شده است.​

نرم افزار FLAC
اين نرم افزار توسط شرکت ITASCA تهيه شده است و در مورد مدل سازي سازه هاي مختلف و تحليل پايداري در محيط هاي پيوسته کاربرد دارد. به عبارتي اگر دسته درزه هاي منطقه ميرا بوده و با يکديگر تداخل نداشته باشند و يا منطقه يکپارچه باشد FLAC يک گزينه مناسب است. اين نرم افزار با توجه به قيمت مناسب، مدل سازي کارآ، تحليل دقيق و نيز سرعت عمل در محاسبات عموميت زيادي يافته است و يکي از پرکاربردترين نرم افزارها مي باشد.​

نرم افزار FLAC3D :
اين نرم افزار توسط شرکت ITASCA نوشته شده است و در مورد مدل سازي سازه هاي مختلف و تحليل پايداري در محيط هاي پيوسته کاربرد دارد. مدل سازي توسط آن به صورت سه بعدي صورت مي گيرد و از مزاياي مدل سه بعدي شامل چرخش، تحليل از زواياي گوناگون، تعيين دقيق تنش هاي واقعي و ... برخوردار مي باشد.​

نرم افزار PHASE2
اين نرم افزار توسط شرکت ROCSCIENCE تهيه شده است. بررسي پايداري سازه هاي مختلف، پايداري شيب و حتي تاثير آب هاي زيرزميني روي شرايط پايداري و مقاومت بخشي از قابليت هاي نرم افزار PHASE2 مي باشد. از ديگر خصوصيات اين نرم افزار مي توان به توانايي بررسي نگهداري، شرايط سازه قبل و بعد از نگهداري، استفاده از Rock Bolt و Shotcrete و تاثيرات آنها و تحليل رفتار المان هاي مختلف سازه و فضاي اطراف آن و در نهايت انواع گزارش گيري اشاره نمود.​

نرم افزار PHASES
نرم افزار PHASES توسط گروه مهندسي سنگ بخش عمران دانشگاه تورنتو ( Rock Engineering Group Department Of Civil Engineering University Of Toronto ) تهيه شده است و نسل اوليه نرم افزار PHASE2 است. اين نرم افزار توانايي تحليل سازه هاي مختلف را دارا مي باشد و مي تواند بررسي هاي مختلف مکانيک سنگي، پايداري، استفاده از ابزار نگهداري، تحليل تاثير Rock Bolt و Shotcrete، زون بندي و مدل سازي فضا و سنگ ميزبان و ... انجام دهد. هر چند اين نرن افزار تحت محيط DOS در Command Prompt Windows اجرا مي شود، اما امکان استفاده از موس ميسر بوده و نياز به نوشتن دستورات مختلف ندارد. اين امر کارآيي آن را افزوده و کاربري را آسان تر نموده است.​

  • نرم افزار UNWEDGE :
اين نرم افزار توسط شرکت ROCSCIENCE تهيه شده است و همانگونه که از نام آن بر مي آيد مربوط تحليل پايداري گوه هاي معدني در سازه هاي زيرزميني مي باشد. نرم افزار UNWEDGE توانايي مدل سازي گوه هاي معدني و فضاي زيرزميني را به صورت سه بعدي داشته و با محاسبات گوناگون از قبيل وزن، ميزان چسبندگي و ... پايداري گوه ها را بررسي مي نمايد. در ضمن با بررسي شرايط استفاده از Rock Bolt و تاثير آن، بهترين حالت نصب و تعداد و ... را مشخص مي نمايد.
  • نرم افزار CLARA :
اين نرم افزار توسط « O.Hungr Geotechnical Research Inc » تهيه شده است و کاربرد اصلي آن تحليل پليداري شيب هاي مختلف مي باشد. CLARA ضمن مدل سازي منطقه به تحليل پايداري و آناليز شيب مي پردازد و آن را از لحاظ شرايط متفاوت شکست بررسي مي نماييد. با استفاده از اين نرم افزار ضمن پيش بيني امکان ريزش و محاسبه فاکتور ايمني مي توان شرايط پايدار را شبيه سازي نمود.
  • نرم افزار ROCSUPPORT :
اين نرم افزار توسط شرکت ROCSCIENCE تهيه شده است و به صورت تخصصي به مسئله مکانيک سنگ، سيستم هاي پايداري تونل ها و آناليز تنش مي پردازد. از خصوصيات بارز نرم افزار ROCSUPPORT مي توان به استفاده از نمودار هاي تنش، کرنش و صلبيت نگهداري اشاره نمود که تاثير زمان ايستايي، نوع نگهداري و بهترين زمان نصب را بررسي مي نمايد.


  • نرم افزار DIPS :
اين نرم افزار توسط شرکت ROCSCIENCE ارائه شده است و مربوط به آناليز داده هاي زمين و زمين آمار مي باشد و با استفاده از استريوگرام قابليت رسم نمودار هاي مختلف را دارا مي باشد و مي تواند پراکندگي عارضه هاي مختلف زمين از جمله دسته درزه و ... را با نمودارهاي مختلف تحليل نمايد.

  • نرم افزار DATAMINE :
نرم افزار DATAMINE توسط Mineral Industries Computing تهيه شده است. کاربرد اين نرم افزار در مرتب کردن داده هاي ذخاير در حالت دو بعدي و سه بعدي و مدلسازي است. اين برنامه براي ذخاير مختلف مانند رگه اي، لايه اي و توده اي مورد استفاده دارد. از ديگر قسمت هاي اين نرم افزار مي توان به زمين آمار، برنامه ريزي و طراحي در مراحل مختلف اشاره کرد. در ضمن DATAMINE مي تواند با عکس هاي طبيعي که از معدن گرفته شده است کار نمايد.

  • نرم افزار SURPAC :
اين نرم افزار توسط Surpac Minex Group تهيه شده است و يکي از کامل ترين نرم افزارهاي طراحي معدن مي باشد. از کاربرد هاي اين نرم افزار مي توان به مدل سازي سه بعدي سطح زمين و سازه هاي زير زميني، مدل سازي و تحليل تونل هاي بزرگ راه ها که عريض بوده و شرايط ايمني خاصي دارند، تاثير تونل هاي مجاور، بررسي هاي زمين آماري، تجزيه و تحليل درزه و رسم نمودارهاي مختلف، بررسي معادن روباز، بخصوص پله اي، بررسي ماده سنگ، مدل سازي دو بعدي و سه بعدي چال ها و گمانه ها، تفسير عددي ساختار ها، بلوک بندي و زون بندي، طراحي ژئوتکنيکالي سازه ها، نمايش توپوگرافي سطح زمين، طراحي مخازن زيرزميني گاز و مايعات و مدل سازي هاي بسيار متنوع اشاره نمود.
  • نرم افزار CSMINE :
اين نرم افزار به صورت رايگان ( Bishop ) همراه با کتاب « Open pit Mine Planning & Design » که توسط « W. HUSTRULID » و « M. KUCHTA » نوشته شده است، ارائه شده و تحت سيستم عامل MS-DOS اجرا مي گردد. با دريافت داده هاي چال هاي اکتشافي و داده هاي توپوگرافي، نرم افزار ذخيره را به صورت دو بعدي و سه بعدي مدل سازي مي نمايد. با دريافت اطلاعات اقتصادي شامل هزينه هاي استخراج، فرآوري و فروش، قيمت ماده معدني، شيب مجاز پله در ديواره هاي مختلف، درصد بازيابي ماده معدني و ... نرم افزار حد نهايي معدن را به صورت دو بعدي و سه بعدي تعيين مي نمايد.
  • نرم افزار Surfer :
اين نرم افزار توسط شرکت Golden Software تهيه شده است و يک نرم افزار عمومي در زمينه توپوگرافي و نقشه برداري مي باشد. با ورود داده هاي برداشت منطقه شامل طول و عرض و ارتفاع، Surfer قادر است با متد هاي مختلف نقشه توپوگرافي، رقومي، عکس هوايي و ... را به صورت دوبعدي و سه بعدي توليد نمايد و عملياتي مانند مقطع زدن، علامت گذاري و ... را نيز انجام دهد. از ديگر خصوصيات اين نرم افزار تعيين حجم بين دو رويه مي باشد و بدين ترتيب حجم باطله برداري، ذخيره معدني و ... قابل محاسبه مي باشد.
 

morteza_420

عضو جدید
ادامه....

ادامه....

  • نرم افزار SWEDGE :
اين نرم افزار توسط شرکت ROCSCIENCE تهيه شده است و به تحليل پايداري گوه هاي سطحي که در شيب دامنه ها ايجاد مي شود مي پردازد. نرم افزار SWEDGE با بررسي و تحليل ژئومتري گوه هاي سطحي، ميزان چسبندگي، خصوصيات ژئومکانيکي و ... پايداري را از لحاظ مختلف مورد بررسي قرار مي دهد و نيز با استفاده از شبکه استريونت به تحليل مناطق داراي پتانسيل ريزش مي پردازد. ناپيوستگي ها را دنبال نموده و نقاط تقاطع که داراي گوه مي باشد را مشخص و تحليل مي نمايد و نيز با داده هاي ورودي استريونت را رسم مي نمايد

  • نرم افزار SLIDE :
اين نرم افزار توسط شرکت ROCSCIENCE نوشته شده است و کارآيي آن در تحليل پايداري شيب هاي سنگي و خاکي به صورت دو بعدي مي باشد. نرم افزار SLIDE جهت اين بررسي خصوصيات ژئومکانيکي، ژئومتري منطقه ناپايدار، ميزان آب زيرزميني و ... را در نظر مي گيرد و با تحليل رياضي بسيار دقيق گزارش کاملي از شريط و پيش بيني شريط ارائه مي دهد. در مورد وجود آب زيرزميني، سطح آب هاي زيرزميني، مکانيک خاک و سنگ و تاثير آنها در شريط پايداري اين نرم افزار به صورت تخصصي عمل مي کند.


  • نرم افزار GEMCOM :
نرم افزار GEMCOM شامل چندين بسته نرم افزاري مستقل است که هر يک از آنها به تنهايي يا مجموعه آنها قابل استفاده در فازهاي مختلف معدنکاري است. اين بسته هاي نرم افزاري شامل نرم افزارهاي زير مي باشد.

نرم افزار PC-XPLOR جهت مديريت، نمايش، تجزيه و تحليل داده هاي اکتشافي مي باشد که فرمت هاي مختلف بانک هاي اطلاعاتي را پشتيباني کرده و قابليت ورود و همچنين اصلاح داده ها را داراست. قابليت نمايش پلان و مقطع از توپوگرافي، نقاط دهانه چال، ترانشه و ساير حفريات اکتشافي از ديگر توانايي هاي اين نرم افزار است.
نرم افزار Geo-Model جهت مدل سازي زمين شناسي و ذخيره معدني و همچنين نمايش آن در پلان و مقطع کاربرد دارد.

نرم افزار GS32 جهت مدل سازي سه بعدي اجسام جامد است که در دو يا سه بعد مي تواند مشخصات چال هاي اکتشافي، مدل بلوکي، نقاط و سطوح را نمايش دهد و در واقع عمليات حجم سنجي، ثبت جزئيات در طرح معدن و طرح چال هاي سطحي و زيرزميني و مدل سازي را انجام مي دهد.

نرم افزار PC-Mine براي مدل سازي سه بعدي ذخيره معدني، مسائل زمين آماري و برنامه ريزي معدن استفاده مي شود.
نرم افزار Mine-Survey براي نقشه برداري سطحي و زيرزميني مي باشد که از قابليت اصلاح داده ها نيز برخوردار است و با تجهيزات الکترونيکي برداشت داده ها در سطوح گوناگون سازگار است.
نرم افزار Ore-Control جهت کنترل عيار استخراجي کاربرد دارد و از قابليت هاي مهم آن تبادل داده با نرم افزار Whittle مي باشد.
نرم افزار Four-D براي بهينه سازي پيت مي باشد و اين کار را با استفاده از روش Lerchs-grossmann را انجام مي دهد و در نهايت حد نهايي را مشخص مي نمايد. اين نرم افزار محصولي از Whittle مي باشد.

نرم افزار Opti-Mine براي بهينه سازي عيار حد در طول عمر معدن مي باشد و بر اساس تئوري Lane محاسبات خود را انجام مي دهد.
نرم افزار FDS با کارايي بسيار بالا مي تواند هر نوع داده اي را قبول کند. اين نرم افزار براي اين امر از تکنولوژي بارکد استفاده مي کند و مي تواند براي ايجاد ارتباط بين نرم افزار هاي گوناگون بسيار مفيد واقع شود.
اين مجموعه نرم افزارها تحت عنوان GEMCOM مي توانند موارد اکتشاف، ارزيابي پروژه، اکثر مسائل معدن کاري سطحي، معدن کاري زيرزميني و معادن سنگ ساختماني را پوشش دهد و تقريبا مي توان گفت کامل ترين بسته نرم افزارهاي معدني مي باشد. اين مجموعه تحت سيستم عامل Windows اجرا مي گردد.
  • نرم افزار COMFAR :
اين نرم افزار توسط سازمان توسعه صنعتي ملل متحد ( UNIDO ) تهيه شده است. نرم افزار COMFAR جهت تحليل اقتصادي پروژه هاي گوناگون صنعتي، معدني و ... مي باشد. کارآيي اين نرم افزار در مورد دوره بازگشت سرمايه، نرخ بازده ساده سرمايه گذاري، ارزش خالص کنوني طرح، شاخص سودآوري، نرخ بازده سرمايه گذاري، ارزش معادل سالانه، تحليل حساسيت و احتمالات، نسبت هاي مالي، مطالعات اوليه و جداول تنزيل مي باشد.



نرم افزار COMFAR به منظور تحليل هاي اقتصادي از جداول و نمودار هاي گوناگون سود مي برد.
 

netspyking

عضو جدید
با سلام

جهت تهیه تمامی نرم افزارهای فوق و سایر نرم افزارهای مهندسی معدن تماس بگیرید

شرکت : 5518336-0411
همراه : 09143134373
 

Omid Taha

عضو جدید
سلام

سلام

خیلی خیلی ممنون از مطلب شما استفاده کردم.
اگر نسخه نرم افزارهای را بصورت آزاد دارید بنده را هم خبر کنید.
آموزش هایش را چطور؟ داری مهندس؟
 

morteza_420

عضو جدید
فعالاً که نوتنستم آخرین ورژن هاشون رو گیر بیارم . آموزش هم که اصلاً انگار . .. ....:(:confused:
 

478478

عضو جدید
با سلام لطفا از نحوه چاپ كارهاي انجام شده در نرم افزارUNWEDGE راهنمائي فرمائيد
 

saeedmoradi2179

عضو جدید
با عرض سلام و خسته نباشیدمناموزش نرم افزار سورپک را به طور تقریبا کامل می خواستم که یک نرم افزار معدنی هستش هر چی تو اینترنتگشتم نتونستم پیداش کنم از اونهایی که این نوشته را می خونن خواهش دارم اموزشاین نرم افزار را برام پیدا کنین و برام بذارین من منتظرم.از اونجایی که من نمی دونم شما کی ان میشید و درخواست منو میخونید پس خواهشا وقتی جواب دادید با ایمیل بهم خبر بدین
با تشکر فراوان
Saeedmoradi2179@gmail.com
 

ALBORZ_TITAN

عضو جدید
آقای مهندس مرادی شما اول از تز خودتون دفاع کنید بعد دنبال نرم افزار برید
 

sadeghsaneie

عضو جدید
سلام
ميخواستم بپرسم هزينه خريد نرم افزار 3dec چقدر است . به چه صورتي مي تونين به دستم برسونين.
ممنون
 

monirehso

عضو جدید
سلام لطفا اگه میشه اموزش نرم افزار درین مود رو برام بفرستید
یا اگه بروزه ای درباره ابهای زیر زمینی هم داشتید که حدود 50-100 صفحه باشه هم خیلی خیلی نیاز دارم واقعا ممنون می شم
 
آخرین ویرایش:

maxgem

عضو جدید
اگر کسی نیاز به هر نرم افزار معدنی داشت میتونه با شماره 09133917842 تماس بگیره. البته اکثر نرم افزارهای لیست پیوست بدون کاربر محدود می باشند.
 

پیوست ها

  • mining softwares list.pdf
    65.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

babak_reza

عضو جدید
سلام شرمنده
می تو نین لطفاً پروژه مربوط به نرم فلک بزارین
ممنون
 

iraj20

عضو جدید
آموزش نرم افزار متلب

آموزش نرم افزار متلب

مهندسان گرامی از آموزش سطحی نرم افزار متلب استفاده ببرید
 

پیوست ها

  • matlab_farsi(www[1].omideiran.net)(www.irebook.com).pdf
    277.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

iraj20

عضو جدید
آموزش نرم افزار یودک

آموزش نرم افزار یودک

مهندسان عزیز از فایل ضمیمه استفاده کنید.


ایرج علوی
 

پیوست ها

  • UDEC.rar
    171.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

iraj20

عضو جدید
آموزش نرم افزار راک لب

آموزش نرم افزار راک لب

آموزش نرم افزار راک لب

ایرج علوی
 

پیوست ها

  • version 2 نرم افزار RockLab.doc2003.rar
    488 کیلوبایت · بازدیدها: 0

iraj20

عضو جدید
آموزش نرم افزار swedge

آموزش نرم افزار swedge

آموزش نرم افزار swedge

ایرج علوی-کارشناس ارشد از دانشگاه علوم وتحقیقات تهران
 

پیوست ها

  • swedge.rar
    726.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

babak64

عضو جدید
سلام دوستان معدنی

سلام دوستان معدنی

قصد تبلیغ ندارم ولی چند وقت پیش که پلی تکنیک رفته بودم در آموزش معدن نرم افزارهای معدنی و آموزش چندتا از این نرم افزارها رو در قالب یک مجموعه دو دی وی دی جمع آوری کردند .و البته بقیمت 12000 تومن است.نرم افزارهای معروفی چون دیتا ماین3 و سورپک و... داخلش است البته روی کاورش نوشته سورفر ولی من که داخلش چیزی پیدا نکردم.در کل بد نیست آموزش نرم افزار ها هم با کامپیوتر قدیمی ها خیلی کند و بد بالا می یاد.
محصول شرکت: ایفل سیستم 44011861
 

afshar2092

عضو جدید
کاملترین وبلاگ نرم افزارهای معدنی

کاملترین وبلاگ نرم افزارهای معدنی




این وبلاگ جهت بالابردن سطح علمی مهندسین معدن درکار با نرمافزارهای تخصصی این رشته ایجاد شده است.امید است تا بازار کار این رشته مهندسیدرکشورمان بهبود یابد. از تمامی علاقه مندان دعوت میکنم تا بانظرات و پیشنهاداتشونبنده را در این مهم یاری فرمایند
 
آخرین ویرایش:

pary*

عضو جدید
آموزش نرم افزار دیپس

آموزش نرم افزار دیپس

سلام

میشه لطفا یکی آموزش نرم افزار دیپس ورژن جدید 5 رو برام ایمیل کنه بخدا دارم دیگه ناامید میشم زمانی که به این سایت نیاز دارم کسی بدادم نمیرسه.

یکی دانلود کردم که پسورد نداره یکی هم که ورژن قدیمیه و چیزی نمیشه ازش فهمید
لطفا کمک کنید
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

میشه لطفا یکی آموزش نرم افزار دیپس ورژن جدید 5 رو برام ایمیل کنه بخدا دارم دیگه ناامید میشم زمانی که به این سایت نیاز دارم کسی بدادم نمیرسه.

یکی دانلود کردم که پسورد نداره یکی هم که ورژن قدیمیه و چیزی نمیشه ازش فهمید
لطفا کمک کنید

من فکر کنم دارم باید هاردمو بگردم پیدا کردم برات میزارم اینجا ولی آخه مشکلتون کجاست؟ بگید شاید همینجا حل شد چون دیپس پیچیدگی خاصی نداره که.
تو یه ستون شیب درزه و در ستون دیگه جهت شیب ( تا جاییکه یادمه، شاید هم امتداد شیب. اگه D.D نوشته جهت شیبه). حالا بر اساس تعداد برداشتهایی که انجام دادین و وارد سیستم کردین میاد بر اساس تمرکز درزه ها و مختصاتشان قطبشون رو تو شبکه بهتون نشون میده. و ...
 
بالا