معرفی مبدل های صفحه ای و کاربرد آنها

shakhta

عضو جدید
مزایای بیشمار استفاده از این مبدلها باعث گردیده که این مبدل در سراسر مناطق سرد جهان مورد استفاده قرار گیرد.

ادامه مطلب ....
 

BEKco

عضو جدید
عدم کارآیی مناسب مبدلهای صفحه ای جهت گرمایش آب گرم مصرفی
اگر مبدلهای صفحه ای رسوب بگیرند اصلا کارایی ندارند و از طرفی رسوب گیرهای مورد نیاز مبدلهای صفحه ای رسوب گیرهای خاصی هستند (بدلیل فشار داخل مبدلها) که گران قیمت میباشند . دیده شده است در جاهایی که مبدل صفحه ای جهت سیستم آب گرم مصرفی نصب شده است در چند ماه اول عملکرد مناسبی داشته و بعد از گذشت زمان مجبور بوده اند علاوه بر افزایش زیاد دمای دیگها پمپهای قوی در اولیه مبدلها کار کند.
بنابراین استفاده از مبدلهای صفحه ای برای تهیه آب گرم مصرفی مناسب نیست .
چنانکه مبدل رسوب نداشته باشد و سختی گیر مناسب داشته باشد از معایب دیگر مبدل صفحه ای اینست :
1 - بدلیل نداشتن ذخیره آب گرم ، دمای موتورخانه همیشه باید حداقل 10 درجه بالاتر از دمای آب گرم مصرفی مورد نیاز باشد و پمپهای اولیه مبدل دائم کار هستند . اما در سیستمهایی که از منبع آب گرم استفاده مینمایند چنانچه سیستم هوشمند موتورخانه استفاده شده باشد با توجه به اینکه سیستم هوشمند مستقیما دمای آب گرم مصرفی را کنترل مینماید دمای آب شوفاژ میتواند حتی به کمتر از دمای آب گرم مصرفی نیز افت نماید . ( مثلا در نیمه های شب)
2 - پمپ اولیه مبدل صفحه ای دائم کار است اما در منبع کوئل یا دو جداره بدلیل وجود ذخیره آب گرم سیستم هوشمند این پمپ را ساعات زیادی خاموش مینماید
3- پمپها و لوله های اولیه مبدل صفحه ای بزرگتر از سیستم منبع انتخاب میشود
بهترین عملکرد مبدل صفحه ای در شرائط زیر حاصل میشود :
1- رسوب گیر مناسب نصب شده باشد و یا آب طرف اولیه و ثانویه تغییر نکند (بصورت کلی رسوب داخل مبدل جمع نشود)
2- دبی آب مصرف کننده ثابت باشد مثل مبدل گرمایش استخر (دبی آب گرم مصرفی بهداشتی متغیر است لذا در صورت استفاده از مبدل صفحه ای باید پمپ اولیه بر اساس حداکثر مصرف طراحی شود )
 

HEYROS

عضو جدید
نحوه کارکرد مبدلهای صفحه ای واشری دانفوس
مبدلهای صفحه ای واشری از تعدادی صفحات استنلس استیل شیاردار تشکیل شده که در داخل فریم توسط واشر بهم متصل می‌گردند. این واشر بسته به کاربری های مختلف از مواد گوناگون ساخته می‌شوند. سیال سرد و گرم بصورت جریان متقاطع (Countercurrent) حرکت کرده و از نقطه مقابل خارج می‌گردند. این صفحات در داخل فریم توسط پیچهای مخصوصی متصل و سفت می‌گردند. مونتاژ و دمونتاژ صفحات، قابلیت کم و زیاد کردن صفحات، کامپکت بودن و راندمان بالای این مبدلها از مزایای این مبدلها بشمار می‌روند. اين مبدلها مناسبترين گزينه جهت استفاده در صنايع غذايي صنايع شير، صنايع نوشابه سازي و صنايع داروي كه فشار عملكرد كمتري دارند بشمار مي‌روند.

مشخصات مبدلهای حرارتی صفحه ای واشری دانفوس


مزایای مبدلهای صفحه ای واشری دانفوس
1) تنوع و گستردگی مدلها گستردگی مدلها و فرم صفحات گوناگون رسیدن به انتقال حرارت مورد نیاز و شرایط مطلوب را آسان می‌سازد.
2) حجم کم سیال فاصله کم بین صفحات و راندمان بالا باعث می‌گردد از سیالات با حجم کمتر استفاده شود که نتیجه آن صرفه جویی می‌باشد.
3) امکان کاهش یا افزایش صفحات در این نوع از مبدلهای صفحه ای امکان کم یا زیاد نمودن تعداد صفحات بر اساس نیاز یا پیش بینی آینده میسر می‌باشد. این صفحات در داخل فریم قابل کم یا زیاد شدن می‌باشند.
4) استحکام بالا این مبدلها از استحکام و مقاومت داخلی بسیار بالایی برخوردارند و پس از مونتاژ شدن دفرم نخواهند شد.
5) کاهش ضریب رسوب پذیری به دلیل شیارهای داخلی صفحات و در نتیجه توربولنت شدن جریان، امکان رسوب کم شده و در نتیجه رسوب پذیری کمتری خواهیم داشت.
6) نصب سریع و آسان طراحی خاص این مبدلها باعث می‌گردد که به آسانی نصب شده و تمامی صفحات سیل کامل گردد.
7) راندمان بالا شکل صفحات و سطح حرارتی بالا و نوع گردش سیالها باعث می‌گردد راندمان این مبدلها بیش از 96 درصد باشد، که نتیجه آن مزایای فنی و اقتصادی خواهد بود.
8) نگهداری آسان نگهداری و تعمیرات این مبدلها بواسطه دمونتاژ شدن سریع آن، آسان بوده و شستشوی مبدل در محل به آسانی صورت می‌پذیرد.
 

HEYROS

عضو جدید
مبدل هاي حرارتي دستگاه هايي هستند که به کمک آنها مي توان در اثر تماس غير مستقيم دو سيال، سيالي را گرم يا سرد نمود. کاربرد اصول انتقال حرارت در طراحي تجهيزات براي مقاصد خاص مهندسي اهميت بسيار زيادي و هدف از به کارگيري اصول انتقال حرارت در طراحي، تلاش براي رسيدن به هدف توسعه توليد براي سوددهي اقتصادي است. در حقيقت دانستن نوع مبدل براساس سيال هايي که از آن عبور مي کنند نقش مهمي در طراحي و محاسبات اقتصادي مبدل هاي حرارتي به دنبال خواهد داشت.

دسته بندي مبدل هاي حرارتي
1) بر مبناي پيوستگي يا تناوب جريان:
جريان سيال داخل مجاري مبدل هاي حرارتي پيوسته يا متناوب است. در مبدل هاي حرارتي با جريان پيوسته مجاري سيال گرم و سرد از هم تفکيک شده اند، به طوري که سيال گرم در مجاري مخصوص خود و سيال سرد نيز در مجاري مربوط به خود جريان دارند. دو مجراي جريان توسط يک جداره لوله يا يک ورق از هم جدا شده اند.

2) بر مبناي پديده انتقال:
تبادل انرژي بين دو سيال به صورت تماس مستقيم يا غيرمستقيم صورت مي گيرد: در نوع مستقيم، حرارت بين دو سيال که با هم تماس مستقيم دارند مبادله مي شود. معمولا يکي از اين دو سيال گاز و ديگري مايع است که با فشار بخار خيلي پايين و پس از تبادل حرارت به سادگي قابل تفکيک هستند.
در نوع غيرمستقيم، حرارت ابتدا به يک سطح جامد نفوذ ناپذير منتقل مي شود و سپس از آن به سيال سرد انتقال مي يابد.

3) بر مبناي ساختمان مبدل:
در بسياري مواقع مبدل هاي حرارتي بر مبناي ساختمان تقسيم بندي مي شوند. مبدل هاي حرارتي از نظر ساختمان به چهار دسته تقسيم بندي مي شوند که عبارت اند از :
1) مبدل هاي حرارتي لوله اي (Pipe Heat Exchanger)
2) مبدل هاي حرارتي صفحه اي (Plate Heat Exchanger)
3) مبدل هاي حرارتي پره اي (Fin Heat Exchanger)
4) بازياب حرارتي (Heat Recovers)

4) بر مبناي نوع جريان :
که شامل موارد زير مي شود :
1) جريان همسو (Co-Current)
2) جريان ناهمسو (Counter Current)
3) جريان متقاطع (Cross Current)

مبدل هاي حرارتي لوله اي
در اين مبدل ها اساس انتقال حرارت از نوع غير مستقيم مي باشد و مکانيزم انتقال حرارت جابه جايي مي باشد. اين مبدل ها به دو دسته عمده تقسيم بندي مي شوند:
1) دو لوله اي (Two Pipes) ، 2) پوسته و لوله (Shell & Tube)

- مبدل هاي حرارتي دو لوله اي:
ساده ترين نوع مبدل هاي حرارتي دو لوله اي هستند که يک سيال از درون لوله داخلي مي گذرد و سيال ديگر در فضاي بين دو لوله جريان دارد. مبدل هاي حرارتي دو لوله اي زماني کاربرد دارند که سطح تبادل کمي مورد لزوم باشد و در سرمايش و گرمايش هوا يا گازها کاربرد دارند.


- مبدل هاي حرارتي پوسته و لوله :
نوعي از مبدل هاي حرارتي که در صنايع فرايندهاي شيميايي بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد از نوع پوسته-لوله مي باشد. يک سيال در لوله ها جريان مي يابد در حالي که سيال ديگر درون پوسته و از روي لوله ها عبور مي کند. جهت اطمينان از اين که سيال درون پوسته از روي لوله ها مي گذرد و در نتيجه انتقال حرارت بيشتري صورت مي گيرد، موانعي در داخل پوسته قرار داده مي شود.


مبدل هاي حرارتي صفحه اي:
اين مبدل ها از صفحات نازک که کانال هاي جريان را تشکيل مي دهد ساخته شده اند. جريان هاي سيال توسط صفحات مسطح که يا به صورت صاف يا موج دارند از هم جدا مي شود. اين مبدل ها براي انتقال گرما بين گاز، مايع يا جريانهاي دو فاز استفاده مي شوند. اين مبدل ها به سه دسته زير تقسيم مي شوند :
1) صفحه هاي واشردار
2) Gasket Plate صفحه هاي حلزوني (Spiral Plate)
3) لاملا (Lamella)

- مبدل هاي صفحه اي واشردار :
اين مبدل ها شامل تعدادي از صفحات نازک با سطح چين دار يا موج دار مي باشد که سيال هاي گرم و سرد را از هم جدا مي سازد. صفحات داراي قطعاتي در گوشه ها هستند که به نحوي آرايش داده شده اند که دو ماده اي که بايستي گرما بين آنها مبادله شود، يکي در ميان در فضاي بين صفحات جريان مي يابند.

- مبدل هاي صفحه اي حلزوني :
مبدل هاي صفحه اي حلزوني با پيچاندن دو صفحه بلند موازي به شکل يک حلزوني با استفاده از يک ميله اصلي و جوش دادن به لبه هاي صفحات مجاور به صورتي که يک کانال را تشکيل دهند، شکل داده مي شوند.

- مبدل هاي لاملا :
مبدل هاي گرمايي لاملا شامل مجموعه کانال هاي ساخته شده از صفحات فلزي نازک است که به طور موازي جوشکاري شده اند و يا به شکل لاملا (لوله هاي تخت يا کانال هاي مستطيلي) مي باشند که به صورت طولي در يک پوسته قرار گرفته اند.

مبدل هاي حرارتي پره اي:
نوع مبدل هاي پره دار عمدتا براي کاربردهاي گاز- گاز استفاده مي شود. در اکثر کاربرد ها کاهش جرم و حجم مبدل از اهميت ويژه اي برخوردار است. به دليل دست يافتن به اين کاهش حجم و وزن، مبدل هاي فشرده گرما همچنين به صورت وسيع در تبريد با دماي خيلي کم، بازيابي انرژي، صنايع فرايندي، تبريد و سيستم هاي تهويه مطبوع استفاده مي گردند. مبدل هاي صفحه اي پره دار براي استفاده در توربين گازي، نيروگاه هاي هسته اي و مهندسي پيشرانه و تبريد و گرمايش و تهويه سيستم هاي بازيابي گرماي اضافه و صنايع شيميايي و سرمايش کاربرد دارند. اين مبدل ها به چهار دسته زير تقسيم مي شوند :
1) پره ساده
2) Plain Fin پره ساده سوراخ دار (Plain Perforated Fin)
3) پره دندانه اي يا کنگره اي
4) Serrated Fin پره هاي جناغي يا موجي شکل (Herring Bake Fin)

مبدل هاي حرارتي براساس جريان:
- جريان همسو (هم جهت) :
در اين نوع مبدل ها سيال سرد و گرم هر دو در يک جهت حرکت مي کنند و در حين عبور از مبدل تبادل حرارتي انجام مي دهند.

- جريان ناهمسو (مخالف جهت) :
در اين نوع مبدل سيال سرد در يک جهت و سيال گرم در جهت عکس آن وارد مبدل مي شود و بدين ترتيب تبادل حرارتي صورت مي پذيرد. در شرايط يکسان براي يک مبدل با جريان ناهمسو ميزان انتقال حرارت بيشتر خواهد بود.

- جريان متقاطع :
چنانچه يک سيال در لوله و سيال ديگر به صورت عمود بر لوله ها جريان داشته باشد، نوع جريان متقاطع خواهد بود. مبدل هاي حرارتي با جريان متقاطع در گرمايش و سرمايش هوا يا گازها کاربرد وسيعي دارند.

 

plamber

عضو جدید
پروژه ای کامل در خصوص مبدل حرارتی صفحه ای


Gasket-plate heat exchanger (GPHE)

&
Brazed-plate heat exchanger (BPHE)


فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
پیشگفتار--------------------------------------------------- 5
مبدل حرارتی صفحه ای------------------------------------- 5
مبدل صفحه ای GPH))-------------------------------------
اجزای تشکیل دهنده مبدل حرارتی صفحه ای--------------- 8
پلیت ها---------------------------------------------------- 10
واشرها---------------------------------------------------- 12
برخی از شرایط نامناسب در مبدل حرارتی صفحه ای-------- 15
تعداد پاس ها و آرایش جریان-------------------------------- 17
مقایسه مبدل حرارتی صفحه ای با مبدل پوسته لوله--------- 20
محدودیت های مبدل حرارتی صفحه ای---------------------- 21
کاربرد های مبدل حرارتی صفحه ای-------------------------- 23
محاسبات انتقال گرما و افت فشار---------------------------- 25
اصول طراحی مبدل حرارتی--------------------------------- 29
نرم افزارشبیه ساز مدل حرارتی HTFS --------------------------
مبدل حرارتی نیمه جوشی---------------------------------- 43
مبدل حرارتی جوشیBHE))--------------------------------------
مبدل حرارتی جوشی دوگانه بوکس-------------------------- 46
مبدل حرارتی صفحه ای پلیتیولار----------------------------- 47
مبدل حرارتی صفحه ای کمپوبلاک---------------------------- 48
استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای در سیستم حرارت مرکزی-- 49
مبدل گرمایی تمام جوش------------------------------------- 53
منابع و مراجع------------------------------------------------ 55

دانلود مبدل حرارتی
 
آخرین ویرایش:

BEKco

عضو جدید
آیا میدانید استفاده از مبدل صفحه ای به جای منبع کوئل باعث افزایش مصرف گاز و برق میشود ؟



منبع کوئل برای آب گزم مسکونی با کنترل هوشمند اولا هیچ وقت از 52 درجه بالا نمیره دوم اینکه عایق دارد
اما از طرفی دیگر مبدل صفحه ای باید همیشه یک پمپ بزرگتر از اولیه کوئل برایش روشن باشد و آب حداقل 60 درجه کوره را مدام بچرخاند و حرارتش هنگام خاموش بودن کوره از دودکش هدر رود و از لوله ها هم همینطور ( تا حالا موقعی که مشعل خاموش است دستتون رو گرفتین بالای دودکش ؟ )
و هم پمپ ثانویه مدام روشن باشد و مدام آب گرم تر از کوئل را در ساختمان بچرخاند .
ضمنا دمای کوره در سیستم کوئل دما پایین تر از کوره سیستم صفحه ای است .
در مورد قطع و وصل طولانی کوره هم کسی چینین چیزی نگفت که دمای کوره شدیدا افت کند .

یک چیزی در جامعه ما باید فرهنگ شود . زبان دیتا . یعنی برای تصمیم گیری در مورد مسائل مختلف باید اول دیتا عملکرد از اون مورد به دستمون بیاد اون رو تجزیه تحلیل کنیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم . البته جمع آوری دیتا کار پیچیده ای است .
اما یک نکته
در ذهن مردم اینطور جا انداخته اند که آب گرم کن دیواری مصرفش از آب گرم کن مخزنی کمتر است . کاملا مشخص است که این اشتباه است . و متاسفانه ما در این مورد دیتا در جامعه نداریم .
تاکید میشود مبدل صفحه ای مزایای خوبی است اما برای تهیه آب گرم مصرفی مناسب نیست
 

parspajouhaan

عضو جدید

شناخت مبدل حرارتی صفحه ای​


مبدل حرارتی صفحه ای بسیار متنوع بوده و در بخش های مختلف صنعت همانند صنایع غذایی، شیمیائی، نفت، داروسازی، دریائی و تاسیسات حرارتی و برودتی كاربردهای فراوانی دارند. پیشرفتهای اخیری كه در تكنولوژی تولید و ساخت این نوع از مبدلها بوجود آمده است منجر به كاهش هزینه های تولید شده و همچنین با توجه به اهمیت فراوان مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی و عملکرد مناسب مبدل صفحه ای در راستای تحقق این هدف، افرایش روز افزون كاربرد آنها در صنعت تاسیسات مشاهده می شود.
از مبدل صفحه ای برای گرمایش آب گرم مصرفی بطور چشم گیری استفاده می شود، در این سیستم آب گرم با هر دما و هر مقدار مورد نیاز بصورت دائمی در اختیار مصرف كننده قرار گرفته و به عبارت دیگر تمام نشدنی است. همچنین در این سیستم تولید آب گرم فوری، می توان آب را با دمای لازم تولید و در همان دما مصرف نمود؛ كه سبب صرفه جویی زیادی در انرژی و مصرف آب خواهد شد.
مبدل های حرارتی صفحه ای متشکل از مجموعه ای مستطیلی از صفحات فلزی موج دار بوده که توسط یک قاب در کنار یکدیگر ثابت نگه داشته شده و دو سیال سرد و گرم به صورت یک در میان، بین آنها جریان دارند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا