معرفی ماشین آلات کشاورزی...

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام...:gol:
در این تاپیک می خواهیم به معرفی ماشین آلات کشاورزی بپردازیم...قراره یکی یکی ماشین هارو نام برده و توضیحی کامل در مورد اون ماشین بدیم...
توضیحات میتونه از قبیل تاریخچه اون ماشین و کاربرد اون و حتی اطلاعات کاملتری در صورتی که داشته باشیم باشه...
امیدوارم همه به خصوص بچه های ماشین آلات کمک کنند تا بتونیم یک بانک اطلاعاتی کامل به وجود بیاریم...
:gol:
ممنون از همه و به خصوص مدیریت تالارمون که اجازه ایجاد این تاپیک رو دادند...:gol:
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
تراکتور-قسمت اول...

تراکتور-قسمت اول...

66سال بعد از اختراع ماشین بخار توسط جیمز وات، اولین ماشین بخار ( لکومتیو)
بعنوان منبع قدرت ثابت، که به کمک کابل برای اجرای شخم بکار می رفت در سال 1835
توسط یکنفر مکانیسین انگلیسی ساخته شد. جابجا کردن لکومتیو شخم زده شد. در سال 1846
در فرانسه، با نوع لکومتیو شخم زده شد. در سال 1878 اتومبیلی که شخم می زد بوجود
آمد. آنگاه در سال 1890 در آمریکا، نخستین تراکتور به اسم اول ساخته شد.
در اوایل قرن بیستم تراکتورهای به وزن بیست تن و بیست و دو تا چهل و پنج قوه اسب
بخار، ایجاد گردید.

تا سال 1917 طرحهایی برای تولید انبوه تراکتور سبکتر و کارآمدتر، تهیه شد. P.T.O (
شکافت تولید نیروی مکانیکی چرخان درعقب تراکتور) در سالهای پس از 1917 بکار رفت.

تراکتورهای سه چرخ در 1924 معمول گردید. و از آن پس این وسیله به تدریج از بنزینی
به نفتی و از نفتی به گازوئیلی تبدیل گشت.
در اواسط دهه 1930 استفاده از موتورهای دیزلی در تراکتورهای زراعی با بهره زیاد و
صرفه جویی در سوخت متداول شد.

کارخانجات فورد در سال 1917 و انترنشنال در سال 1923 شروع به تولید تراکتور کردند.

پیش از سال 1930 تراکتورها چرخ آهنی داشتند و از تاریخ مزبور به بعد طایر لاستیکی
جایگزین آن گردید. در همین دوره کارخانجات فرگوسن با اختراع دیسک به تکمیل تراکتور
پرداخت.
مخترعینی که به تشویق دولت انگلستان، موفقیتهایی در امر استفاده از نیروی موتور در
کشاورزی بدست آورده اند عبارتند از کستر در سال 1858 نیو کاستر در سال 1865، ورسستر
در سال 1863 ، لیسستر در سال 1868 و ولور در سال 1871.
دکتر « دانل آرهانت » نویسنده کتاب مدیریت تراکتور و ماشینهای کشاورزی، تاریخچه
تراکتور را نیز در کتاب خویش آورده است. گرچه مطالب وی، در برخی موارد با تاریخچه
ای که در فوق آمده مشابهت دارد ولی حاوی نکات تازه ای است که به منظور آگاهی
خوانندگان عینا در اینجا نقل می گردد:
امروزه دستگاه مولد قدرت برای کار مزرعه بای کم حجم، سبک و قوی باشد چون یک دستگاه
مولد قدرت متحرک می باشد. کارهای مزرعه در گذشته، بوسیله دستگاه قدرت نیمه ثابت
انجام می شد. ( بعنوان مثال با کابل برق) اشاره به ماشین بخاری که در بیرون مزرعه
می ایستاد و کابلی را به حرکت در می آورد و کابل به نوبه خود گاو آهنی را روی زمین
می کشید. و در آینده نیز ممکن است چنین شود. این تقریبا غیر قابل تصور است که روزی
به جای اینکه دستگاه قدرت را به مزرعه ببریم، مزرعه را به نزدیک دستگاه قدرت
بیاوریم. با این وجود بیشترین بازده قابل حصول، از آن نیروگاههای بزرگ و ثابت می
باشد.
سه تغییر اصلی در منابع قدرت مزرعه به وقوع پیوسته است: انسان به حیوان، حیوان به
موتورهای احتراق خارجی(بخار) و موتورهای احتراق خارجی به موتورهای احتراق داخلی...
امروزه عملا تمام قدرت مزرعه ، از موتورهای احتراق داخلی حاصل می شود و اکثر این
ماشینها روی تراکتور سوارند... کاربرد قدرتی سوای قدرت انسان در کشاورزی، از
زمانهای دور مورد توجه بوده است. قدرت حیوان در زمان ماقبل تاریخ بعنوان کمک به کار
بشر بخوبی بکار میرفت. با ابداع قدرت بخار در اوایل قرن نوزدهم، کوششهایی انجام
گرفت تا از نیروی بخار در مزرعه استفاده شود.
بعد از جنگهای داخلی آمریکا و تا سال
1920 قدرت بخار عموما برای کار شخم و تسمه مورد استفاده قرار می گرفت. به هر حال
دستگاه مولد قدرت بخار حجیم و سنگین بود و گرچه سوخت ارزان و آب معمولا مجانی بود
ولی صرف کار زیادی برای کار اندازی و سوخت گیری موتور لازم بود.
زمانی که موتور روی
ارابه نصب شد و به چرخهای عقب قدرت داده شد، ترکیب منتجه، گرچه نیرومند ولی اسباب
زحمت و غیر قابل کاربرد برای اکثر مزارع بود.
اولین ماشین کششی که از موتور احتراق داخلی استفاده می کرد در حدود سال 1890 ظاهر
گشت و همان وضعیت نا مناسب موتورهای بخار را داشت.
به هر حال، بتدریج که موتور
احتراق داخلی بهتر شد، نسبت به بخار وزن آن، از موتور بخار، پیشی گرفت و دوران
تراکتور سبک وزن قدرتمند و مناسب فرار رسید.
نام تراکتور یعنی کشنده در حدود سال 1906 بوسیله یک فروشنده ماشین الات، ضرب زده
شد.
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
تراکتور...قسمت دوم...

تراکتور...قسمت دوم...

موتورهای تراکتور اولیه با نفت کار می کرد. زیرا در ثلث اول قرن بیستم نفت هم
فراوان بود و هم ارزان . طرح تراکتور در گذشته، تغییرات زیادی یافته و انتظار می
رود که در آینده نیز، تغییرات زیادی بنماید.
تراکتورهای اولیه، فقط واحدهای قدرتی خودگردانی بودند که از تسمه فلکه آن، برای خرد کردن و سایر کارهای درجا استفاده می شد.
تراکتورهای اولیه که برای شخم، بکار می رفت کشش زیادی داشتند ولی سرعت حرکت آنها کم
و بنابراین بازده قدرتی انها کم بود.

کارخانجات سازنده، متوجه شدند که یک نوع تراکتور که بتواند در همه کارها جانشین اسب شود، مطلوبتر خواهد بود. نتیجتا، چند تراکتور دوچرخی چرخ جلو محرک، تولید شدند که ادوات اسب کش را مستقیما به آن وصل می کردند. کارکردن ب این نوع تراکتور مشکل بود.
ولی اگر فرمان هیدرولیکی می بود و ادوات مخصوصی که امروزه ساخته شده اند، وجود می داشت، این نوع تراکتور می توانست ماندگار باشد.
آمادگی بازار در طی جنگ جهانی اول و ارزان شدن در اثر تولید توده ای، جهشی در تعداد و محبوبیت تراکتور بوجود آورد. ترقی روز افزون همچنین تعداد زیادی از کارخانجات کوچک را، به تولید تراکتور رهنمون کرد. تا سال 1920 تقریبا 100 کارخانه سازنده تراکتور وجود داشتند. در این زمان بود که آزمایشات تراکتور نبراسکا، بوجود آمدند.
این آزمایشات کوششی در ارزیابی تراکتورهایی بود، که در نبراسکا فروخته می شد. این آزمایشات همراه با رکود در قیمت محصولات کشاورزی در اوایل 1920 تعداد زیادی از کارخانجاتی را که بنیه مالی آنها کم و یا تراکتورهایش ناموثر بودند از صحنه خارج
کرد.
فقط شرکتهای با بنیه مالی قوی و آنهایی که تراکتورهایشان در مزرعه خودی نشان داده بودند، توانستند دوام بیاورند. این شرکتها، هسته هشت شرکت مهم سازنده تراکتورهای مزرعه در ممالک متحده آمریکا را بوجود آوردند.
قدم دیگر ساخت تراکتور، ارتفاع زیاد از سطح زمین، بود. کولتیواتور تراکتوری، اسبها
را از آخرین کاری که در مزرعه انجام می دادند آزاد ساخت. بعد از آزمایشاتی چند
کارخانجات نسبت به ساخت چرخ جلو دوتایی که به تراکتور فاصله کافی، نسبت به خط کشت می داد توافق کردند.
دیگر اینکه::::

ريشه لغوي

واژه تراکتور يک کلمه خارجي است. و معني آن «کشنده» مي‌باشد. اين واژه اسم فاعل ساخته شده از واژه (Tratiox) به معني کشش است.

اين کلمه به ماشينهايي اطلاق مي‌شود که جهت کشيدن يک بار يا يک وسيله بکار
مي‌ر‌وند. ‌در واقع تراکتور وسيله ايست که براي تامين قدرت مورد نياز جهت کشيدن
وسايل و تجهيزات مورد استفاده قرار مي گيرد. شايد اکثريت مردم با شنيدن کلمه
تراکتور ذهنشان به کشاورزي و کاربرد اين وسيله در کشاورزي معطوف گردد، ليکن لازم است بدانيم که تراکتورها داراي انواع گوناگوني مي‌باشند. مثلا تراکتورهايي با عنوان تراکتورهاي صنعتي و يا راهسازي نيز وجود دارند.

پيدايش ماشينهاي کشش (تراکتورها) به شکل امروزي در حدود 100 سال قبل آغاز شد.
نمونه‌هاي اوليه تراکتورها براي استفاده در مزارع و به منظور کشيدن وسايل کشاورزي مثل گاو آهن مورد استفاده قرار مي گرفتند.
در اين انواع اوليه براي تامين کردن توان مورد نياز تراکتور از يک موتور بخار
استفاده مي شد. اين موتور بخار براي آنکه کار کند به مقادير زيادي آب و ذغال سنگ
نياز داشت.

بنابراين اين تراکتورهاي اوليه بسيار بزرگ بودند و نياز به مراقبت و
نگهداري زيادي داشتند بطوري که گاهي براي به حرکت درآوردن و استفاده از يک تراکتور ، موتور بخار به 15 نفر کارگر نياز بود.

اين مدلهاي اوليه تراکتور داراي چرخهاي
بسيار بزرگ فلزي بودند که مي توانستند وزن بسيار زياد تراکتور را تحمل نمايند.
البته فلزي بودن چرخهاي تراکتور باعث کاهش سرعت ماشين مي شد.

بنابراين در نمونه هاي بعدي و مدرن‌تر از چرخهاي لاستيکي استفاده شده است.
سير تکاملي تراکتورها با اختراع موتورهاي درون سوز روند سريعتري را پيدا کرد و
البته در کنار اين اختراع که باعث اضافه شدن توان تراکتورها شد ، متعلقات و مکانيسم
هاي پيچيده اي نيز مختص تراکتورها طراحي و استفاده شده است ، که نتيجه آن ساخت تراکتورهاي بسيار مدرن و همه کاره در حال حاضر است.

 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
تراکتور-قسمت سوم...

تراکتور-قسمت سوم...

ساختمان تراکتور

تراکتورهاي امروزي همگي به موتورهاي درون سوز که از سوخت هاي فسيلي (بنزين ، گازوئيل ، گاز مايع) استفاده مي کنند. مجهز هستند. موتورهاي اين تراکتورها براي توليد توان از سوزاندن اين سوخت‌ها استفاده مي کنند. اين ماشينها (تراکتورها) داراي يک سري سيستم هاي مجزا ولي متصل به همديگر مي‌باشند که باعث مي‌شوند انرژي ذخيره شده در سوخت‌هاي فسيلي به انرژي مفيدي که کار انجام مي‌دهد، تبديل شوند. اين سيستم ها عبارتند از:

سيستم تبديل انرژي سوخت به انرژي جنبشي (موتور)
سيستم انتقال نيرو
سيستم هيدروليکي
سيستم الکتريکي
سيستم کنترل بار (کنترل کشش)
سيستم فرمانگيري
سيستم تواندهي


اندازه تراکتورها

تراکتورهاي کشاورزي داراي انواع گوناگوني مي‌باشند. اندازه آنها از تراکتورهاي
دوچرخ کوچک گرفته که داراي 10 اسب بخار قدرت مي‌باشند.
تا تراکتورهاي بزرگ کمرشکن 8
چرخ که داراي بيش از 500 اسب بخار قدرت مي‌باشند ، تغيير مي‌کند.
اين گوناگوني و
تنوع زياد تراکتورها به خاطر گوناگوني و تنوع زياد کارهايي است که به کمک اين وسيله انجام مي پذيرد. بر اين اساس تراکتورها را بر مبناي نحوه کاربرد طبقه بندي مي‌کنند.

در ادامه طبقه بندي تراکتورها را ذکر مي‌کنيم.

تراکتورهاي همه کاره (معمولي)
تراکتورهاي چرخ زنجيري
تراکتورهاي شاسي بلند
تراکتورهاي باغباني
تراکتورهاي چمن زني
تراکتورهاي حمل تنه درخت از جنگل
تراکتورهاي بارکن يا بيل مکانيکي
تراکتورهاي دستي (تيلر)
انواع تراکتورهاي چهار چرخ محرک کاربردهاي تراکتور

براي بکارگيري و استفاده نيروي ايجاد شده توسط تراکتور يک سري پيش بيني‌ها در نحوه ساخت اين وسيله انجام شده است. مثلا در پشت اين وسيله جاهايي تعبيه شده است که بتوان وسايل مربوط به کشاورزي مثل گاو آهن يا ديسک را به آنجا متصل کرد و کشيد.

از تراکتورها براي کارهاي ديگر نظير حمل و نقل نيز استفاده مي شود. حتي اگر هيچ باري هم به تراکتور متصل نباشد، حداقل اين وسيله مي‌تواند خود راننده را جابجا کند.
کاربردهاي تراکتور را مي توان بصورت زير بر شمرد.

وسيله کشنده:
ادواتي مثل گاو آهن ها ، ديسک هاي سنگين و غيره به مالبند تراکتور قلاب شده و
بوسيله آن کشيده مي شوند.

تامين کننده حرکت دوراني:
برخي از ماشينهايي که به تراکتور وصل مي شوند خود داراي قسمت‌هاي متحرک داخلي هستند که براي تامين نيروي مورد نياز آنها به تراکتور متکي مي باشند. مثل: کمباين هاي کششي ، دروگرها و چاپرها.


راه اندازي ماشينهاي ثابت:
گاهي براي تامين توان مورد نياز ماشينهاي ثابت از قبيل آسيابها ، پمپ‌هاي آبياري ،
ژنراتورهاي برق ، خرمنکوب‌ها و غيره از تراکتور استفاده مي شود.

استفاده به عنوان بيل مکانيکي يا جرثقيل:
چنانچه تجهيزات لازم به يک تراکتور اضافه شود، مي‌تواند به عنوان بيل مکانيکي يا
جرثقيل از آن استفاده شود.

نقش تراکتور در زندگي ما
با توجه به توضيحات مذکور و گستردگي دامنه فعاليت تراکتورها کميت و گستردگي کاربرد و تاثير آنها بر زندگي بشر قابل تصور است. بگونه‌اي که مي‌توان گفت چنانچه از اين وسيله استفاده نشود تعداد بسيار زيادي از مردم کره زمين به علت نداشتن غذا جان خواهند سپرد.


با تشکر از:http://giyah.iranblog.com
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب در اینجا از بچه ها می خوام که هر مطلب دیگری از تراکتور پیدا کردن در ادامه این مطالب اضافه کنیم...همچنین تصاویر از تراکتور...
ممنون از همه...
:gol:
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
تراکتور-قسمت چهارم...

تراکتور-قسمت چهارم...

طبقه بندب انواع تراکتور:

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ز آنجا که کاربرد تراکتور در دنیای جدید بسیار گسترده است , تراکتور هایی که ساخته می شوند دارای توان , اندازه و طرح های متفاوتی هستند . تحویل تدریجی تراکتور , موجب به وجود آمدن طبقه بندی های گوناگون برای آن شده است . ترکتورهای ساخته شده :
[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]الف) بر اساس تامین خاصیت کششی و خودرو بودن [/FONT] [FONT=arial, helvetica, sans-serif]
1- تراکتورهای چرخ دار
2- تراکتورهای زنجیری
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ب) بر اساس موارد استفاده
1- تراکتور های عمومی یا تراکتورهای خدماتی
2- تراکتئرهای همه کاره یا تراکتور های ردیف کار
3- تراکتورهای پا بلند یا شاسی بلند
4- تراکتورهای باغی
5- تراکتورهای صنعتی
6- تراکتورهای یونیورسال
7- تراکتورهای باغچه ای و تراکتورهای چمن زن
8- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ج) بر اساس نوع شاسی یا قاب
1- تراکتورهای با شاسی
2- تراکتورهای نیمه شاسی
3- تراکتورهای بدون شاسی
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]الف) طبقه بندی بر اساس خاصیت کششی و خودرو بودن
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]- تراکتورهای چرخ دار متمایز ترین و پیشرفته ترین نوع ماشین به خصوص جهت مقاصد کشاورزی هستند . این تراکتورها سه چرخ یا چهار چرخ ساخته می شوند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]انواع تراکتورهای چهار چرخ به قرار زیر است:[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
تراکتورهای چهار چرخ معمولی, تراکتورهای چهار چرخ محرک, تراکتورهای چهار چرخ متحرک محرک با چرخ های کوچک جلو ,تراکتورهای چهار چرخ محرک با چرخ های بزرگ و و هم اندازه.
- طی سال های متمادی از تراکتورهای زنجیری به منظور کاهش فشار برروی خاک و بالا رفتن کشش در زمینهای نرم , که دارای مقاومت کمی هستند, استفاده شده اند . این تراکتورها همچنین در زمین های مرطوب و باتلاقی, یا در مناطقی که پایداری چرخ های تراکتور با اشکال روبرو می شود , مانند مناطق تپه ای با شیب های تند و زمین های ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد.
گرچه استفاده از تراکتورهای زنجیری در کشاورزی محدود است , اما از این تراکتورها می توان به خوبی در موارد زیر استفاده کرد:
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]1- اشتفاده در باغات میوه و بیشه زارها
2- پاک کردن و احیای زمین
3- انجام عملیات حفاظتی خاک
4- ایجاد استخرهای ذخیره سازی آب در مزرعه
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]5- عملیات خاکبرداری و تسطیح زمین های زراعی به خصوص مزارع آبی
6- ایجاد نهرهای انتقال آب
7- به کار بردن زیر شکن ها و وسایل خاک ورزی عمیق
8- تعمیر جاده
[/FONT]


 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
تراکتور-قسمت پنجم...

تراکتور-قسمت پنجم...

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ب) طبقه بندی بر اساس موارد استفاده[/FONT] [FONT=arial, helvetica, sans-serif]
- یک تراکتور عمومی یا خدماتی, کم و بیش مشابه یک تراکتور چهار چرخ متداول و معمولی است. در این تراکتورها ممکن است فاصله ی بین چرخ های جلو یا چرخ های عقب ثابت یا قابل تنظیم باشد.
- تراکتورهای همه کاره یا تراکتور ردیف کار , تراکتوری است که عملا برای انجام تمام کارهای مزرعه به انضمام عملیات کاشت و وجین و سله شکنی در مزارعی که اندازه ی آنها متوسط است طراحی شده است.
- اکسل جلویی تراکتورهای پا بلند عریض و قابل تنظیم بوده و ارتفاع آن از سطح زمین زیاد است تا بتواند عملیات وجین و سله شکنی محصولات ردیفی پا بلند , مانند نیشکر را انجام دهد.
- در شرایطی که فاصله یبین درختان زیاد بوده و شاخه های درختان نیز بلند می باشند تقربا می توان از هر تراکتوری در باغ های میوه و بیشه زارها استفاده کرد.
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]اما در صورتی که باغ های میوه , بیشه زارها و تاکستان ها از اهمیت بیشتری برخوردارند , بهتر است از تراکتورهای مخصوص که برای کار در این شرایط طراحی شده اند استفاده نمود. تراکتورهای باغی ممکن است از نوع چرخ دار یا زنجیری باشند.
- تراکتورها یصنعتی ماشین هایی هستند در اندازه و انواع مختلف که برای کارهای مخصوص صنعتی و حمل وسائل سنگین در کارخانجات , فرودگاه ها و غیره ساخته شده اند.
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]این تراکتورها را می توان به دستگاه های بالا بر, حفاری, بارکن مکانیکی و ضمائم مشابه که روی آنها سوار می شوند مجهز نمود. در بسیاری از مواقع می توان از بعضی تراکتورهای صنعتی در کارهای کساورزی نیز استفاده نمود.
- تراکتورها ییونیورسال که به واحد توان یا تراکتور مخصوص نیز معروف است به طریقی طراحی شده است که بتواند هم تولید توان نموده و هم انواع مختلفی از ماشین های برداشت سوار, از قبیل ماشین ذرت چین , ماشین برداشت علوفه ی سیلو کردنی , کمباین و ماشین دانه کن ذرت و بعضی وسائل مخصوص را قبول و حمل کند.
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif] این نوع تراکتور نه تنها دارای خصوصیت ماشین های خودرو است بلکه دارای مزایای اقتصادی یک واحد تولید توان چند منظوره نیز هست.
- تراکتورهای باغچه ای یا باغی کوچک که به آنها تراکتورهای شاسی کوتاه نیز گفته می شود , تراکتورهای چهار چرخ کوچکی هستند که توان آنها بین حدود 8 تا 25 است بخار است. این تراکتورها برای انجام بسیاری از کارهای باغات کوچک و باغچه ها از قبیل خاک برداری , حفر گودال , برش چوب و غیره قابل استفاده هستند.
- تراکتورهای دو چرخ یا تیلر های موتوری که به تراکتورهای دستی نیز معروف است, دارای دو چرخ محرک است که به وسیله ی دست حمایت و هدایت می شود.
[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]ج) طبقه بندی بر اساس نوع شاسی یا قاب[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]
- تراکتورهای با شاسی دارای یک قسمت حمایت کننده به نام شاسی یا قاب هستند.
- در تراکتورهای نیم شاسی دو تیرک یا محور طولی به دو طرف بدنه ی موتور ع محفظه ی کلاچ و یا محفظه ی جعبه دنده به وسیله ی پیچ و مهره متصل می شود.
- تراکتورهای بدون شاسی فاقد هر گونه حمایت کننده اضافه هستند . د راین نوع بدنه ی تراکتور به صورت یکپارچه است.
[/FONT]
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خوب در اینجا از بچه ها می خوام که هر مطلب دیگری از تراکتور پیدا کردن در ادامه این مطالب اضافه کنیم...همچنین تصاویر از تراکتور...
ممنون از همه...
:gol:
ممنون آوا جان:gol:
خیلی زحمت میکشی دستت درد نکنه:victory:
سعی میکنم با مطابلت که جلو میره عکساشو بذارم.:w16:
مرسی خانومی
ایشالا بقیه دوستان هم بیان
:w12:
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
عکسهایی از انواع تراکتور

عکسهایی از انواع تراکتور

ممنون افسون جون...خیلی عالی میشه...
من شروع می کنم عکس از تراکتور می زارم...
فقط چون ممکنه بعدا عکس و مطالب دیگه هم گیر بیاریم...2 تا پست واسه عکس می زنیم و بعد مطالب و عکسهای بعد رو به پستهای قبلی ادیت می کنیم...نمی دونم اینکار ممکنه یا نه؟
اگر نه که بهم بگو...


یک تراکتور باغی


 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاویر تراکتور

تصاویر تراکتور


تراکتور با قدرت بالا


تراکتور فوق سنگین


تراکتور فوق سنگین

قدرتمند برای عملیات کشاورزی
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
تراکتورهای سنگین و نیمه سنگین...

تراکتورهای سنگین و نیمه سنگین...








 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب ماشین بعدی که قراره توضیح داده بشه کمباین هست...
لطفا هر کسی مطلبی و یا عکسی از کمباین داره قرار بده..ممنون
:gol:
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمباین...قسمت اول...

کمباین...قسمت اول...

کلمه کمباین به معنی ترکیب می باشد و همان فارسی شده ‍Combine است كه از ريشه Combination گرفته شده است و در ماشين هاي كشاورزي اصولا به وسيله اي گفته مي شود كه چند كار را به صورت تركيبي ( در عرض هم يا در طول هم ) به انجام مي رساند.
ماشين هاي كمباين در دو گروه ماشين هاي كاشت و ماشين هاي برداشت به چشم مي خورند و اساسا با افزودن اسمي به آن موضوع فعاليت آن مجموعه تركيبي مشخص مي شود.
از جمله اين كمباين ها مي توان به كمبينات ( ماشين كاشت ) و كمباين هاروستر ( ماشين برداشت ) اشاره كرد كه در ذيل به توضيح مختصري در مورد آن ها پرداخته مي شود.
1 - كمبينات ها : يك ماشين تركيبي كاشت است كه داراري مخازن بذر و كود و تعدادي ادوات خاكورز مي باشد و عمليات خاكورزي و كاشت را تواما انجام مي دهد. اين ماشين بصورت كششي بوده و عمليات كاشت را سرعت مي بخشد. همچنين در خاكورزي ها كم ( كم خاكورزي ) يا بي خاكورزي كاربرد فراوان دارد.

اين ماشين تركيبي كه در ايران به تازگي بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد به علت حجم كم و كارآيي زيادي كه دارد در تسريع و افزايش دقت عمليات كاشت در كشاورزي نقش عمده اي دارد.

اين دستگاه در ايران به كمبينات معروف است.
- كمباين هاروستر : اين ماشين تركيبي كه براي برداشت محصولات كشاورزي بكار مي رود داراري ساختمان پيچيده اي مي باشد و عمليات چيدن و تميز كردن محصولات كشاورززي در طول اين ماشين صورت مي گيرد.

اين ماشين داراي قسمت هاي اصلي زير مي باشد:

  1. واحد چيدن محصول (‌برش )
  2. واحد تغذيه محصول به داخل دستگاه ( انتقال )
  3. واحد جدا سازي ( جدا سازي دانه از ساير قسمت ها مانند كاه و كلش در غلات يا برگه ها در ذرت )
  4. واحد پاك كردن بذر ( تفكيك بذر از كاه و كلش و ... )
  5. مخزن ( در برخي مدل ها مخزن وجود ندارد و دانه هاي و محصول به يك مخزن جداگانه منتقل مي شوند. )
همه واحد هاي فوق الذكر در انواع كمباين هاروستر ها كه براي برداشت محصولات مختلف به كار مي رود با شكل و طرز كار و مكانيزم متفاوت وجود دارند. در برخي از انواع با كمي تغيير در يك كمباين هاروستر مي توان آن را براي برداشت محصول ديگري آماده كرد.

كمباين هاروستر ها در دو نوع كششي و خودگردان وجود دارند كه نوع خود گردان آن متداول تر است. اين دستگاه در ايران و برخي نقاط جهان به كمباين معروف است.
كمباين هاروستر ها بر حسب نوع محصولي كه برداشت مي كنند متفاوتند و عبارتند از :
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمباین...قسمت دوم...

کمباین...قسمت دوم...



كمباين برداشت غلات ( گندم و جو و كلزا و ... )



كمباين برداشت ذرت


كمباين برداشت برنج



كمباين برداشت پنبه

 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمباین...قسمت سوم...

کمباین...قسمت سوم...




كمباين برداشت چغندرقند ( در دو نوع كششي و خود گردان )





كمباين برداشت سيب زميني





كمباين برداشت نيشكر
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمباین..قسمت چهارم...

کمباین..قسمت چهارم...

کمباین کمباین ها به دو دسته یدک کش و کمباین خودرو (مجهز به موتور) تقسیم می شوند. موتور کمباین ها یا بنزینی است و یا دیزلی و اخیراً تقریباً تمام کارخانجات کمباینها را به موتور دیزل مجهز می سازند قدرت این موتورها از 25 تا 80 قوه اسب نسبت به اهمیت و بزرگی کمباین ها بوده و چون کمباین در محیط پر از گرد و خاک کار می کنند باید مجهز به ***** یا صافی هوای بسیار موثر باشد برای جلوگیری از ورود هوای مخلوط با خاک معمولاً هواکش هوا را مرتفع در نظر رفته تا از ورود گرد و خاک اضافی بداخل صافی هوا جلوگیری بعمل آید.
موتور کمباینها معمولاً درطرف راست راننده کمباین قرار داشته و در بعضی موارد زیر پای راننده با محل نشستن راننده قرار می گیرد. جعبه دنده کمباینها معمولاً مجهز به سه دنده جلو و یک دنده عقب می باشد. سرعت حرکت کمباین از 5/1 تا 18 کیلومتر در ساعت است. عرض کار کمباینها معمولاً بین 80/1 تا 60/3 متر و گاهی هم تا 80/4 متر می باشد. می توان ساقه های گندم را توسط دستگاه هیدرولیک از 5 سانتیمتر تا 75 سانتیمتر (نسبت به سطح زمین) قطع کرد.
در مملکت ما از کاه هنوز استفاده های فراوان بعمل می آید. لذا یکی از مشکلات کمباین برای کشاورز ایرانی این است که کاه را پس از خورد شدن برروی زمین میریزد که جمع آوری آن امکان نداشته و یا بسیار مشکل و پر هزینه است روی بعضی از کمباینهای خودرو، دستگاه پرس نصب میشود که کاه را گرفته و بصورت بسته بندی برروی زمین می اندازد. البته باید بخاطر داشت که در این نوع کمباینها مقداری از نیروی موثر موتور کمباین صرف بکار انداختن دستگاه پرس کاه میشود و در نتیجه از راندمان کار خود کمباین کاسته می گردد زیرا حدود 5 تا 10 قوه اسب از نیروی موتور صرف بکار انداختن دستگاه پرس کاه می گردد.
برای اینکه خرید یک دستگاه کمباین خودرو مقرون بصرفه باشد حداقل 100 ساعت کار در فصل برداشت انجام دهد و اگر بتوان 150 ساعت کار را در فصل برداشت انجام داد مطمئناً خرید کمباین بصرفه است
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمباین چغندر قند...قسمت پنجم

کمباین چغندر قند...قسمت پنجم

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]کمباین چغندر قند :[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]کمباین های چغندرقند به دو صورت موجود اند :[/FONT]


[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]کششی (پشت تراکتوری)[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]خود کششی (خودرو)[/FONT]



[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در سالهای گذشته انواع مختلفی از کمباین هایی کششی وارد کشور شده اند که عبارت اند از : اشتول ، جاندیر ،استانتین ، لاگوود ، گاروور و....[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ظاهرا هر کدام از این نوع کمباین بسته به شرایط دارای مزایا و مشکلاتی بوده است.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]و اخیرا نیز قرار است 6 دستگاه کمباین گاسپادرو به صورت یارانه ای نیز وارد شود که قضاوت در مورد انرا به زمان ورود و کارش موکول میکنیم[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در بعضی از انواع کمباین پشت تراکتوری دستگاه برگ زن جلوی تراکتور نصب میشود و سایر قسمتها در انتهای تراکتور یدک کشیده میشوند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]و در بعضی دیگر همه ادوات پشت تراکتور نصب میشود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در هر بار رفت 2 ردیف توسط این نوع برداشت میشود .ظرفیت انبار انها نیز در حدود 2.5 تن است.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]وع خودکششی دقیقا مانند کمباین غلات وارد زمین شده و ابتدا توسط هد خود برگ چغندر را قطع کرده و سپس چغندر ها را کنده و برای بارگیری به انبار خود منتقل میکند.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]برای برداشت فاصله ردیفها باید 50 سانتی متر باشد و عمق بین دو ردیف نباید از 15 سانتی متر بیشتر باشد[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]این نوع کمباین در هر بار رفت 6 ردیف کامل را برداشت میکند.وسرعت کار ان بسته به مدل از 1 تا 2 هکتار در ساعت متغیر است و توانایی برداشت در زمینهای گلی را نیز داراست.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]هرچه زمین از طول بیشتری برخودار باشد سرعت برداشت نیز بیشتر میگردد.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]

 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمباین..قسمت ششم...

کمباین..قسمت ششم...

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]

[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]تصویر بالا مربوط به کمباین HOLMER ساخت آلمان است . از این نوع مدل سال 2005 دو دستگاه توسط کشت و صنعت جووین نیشابور وارد شده و هم اکنون نیز فعال اند. [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]قیمت در ان زمان با احتساب هزینه حمل و نقل 420 میلیون تومان بوده است و شرکت سازنده دستگاه را به مدت 1 سال گارانتی کرده است.[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]


[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]تصویر بالا مربوط به کمباین ROPA است که در حال حاضر قویترین کمباین در جهان از نظر قدرت موتور است. طول ان 15 متر ارتفاع 4 متر و عرض آن 3 متر است .قدرت موتور وسیله 539 اسب بخار بوده و سرعت برداشت ان 2 هکتار در ساعت است. [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]به جز این مدلها مدلهای دیگری نیز وجود دارد که با مراجعه به موتور های جستجوگر وتایپ عبارت SUGARBEET HARVESTER میتوانید سایتهای شرکتهای سازنده را پیدا کنید.[/FONT]
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمباین...قسمت هفتم

کمباین...قسمت هفتم





[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]کمباینی که در تصویر دیده میشود ساخت شرکت MOREAU فرانسه است.[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ظرفیت انبار ان 24 متر مکعب برابر با 18 تن است. .[/FONT][/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]طول این دستگاه 12 متر و عرض ان برای حالت راهپیمایی 3 متر است.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]از این نوع کمباین تا کنون وارد کشور نشده است.


[/FONT]



[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] (کمباین کششی چغندرقند)[/FONT]
 

agri-machine

عضو جدید
ناراحتی

ناراحتی

دوست عزیز درست که شما دارید زحمت می کشید ولی اینها فایده ای نداره چون من قبلا همهی این مطالب رو در وبلاگم نوشتم. و شما فقط کپی کردید. بهتر اینه که برید نه بهتر بگم بریم دنیال پژوهش نه اینکه از اینجا کپی کنیم. اونجا بنویسیم.
ممنون می شم اگه زین پس با ذکر منبه مطالب رو قرار بدبد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دوست عزیز درست که شما دارید زحمت می کشید ولی اینها فایده ای نداره چون من قبلا همهی این مطالب رو در وبلاگم نوشتم. و شما فقط کپی کردید. بهتر اینه که برید نه بهتر بگم بریم دنیال پژوهش نه اینکه از اینجا کپی کنیم. اونجا بنویسیم.
ممنون می شم اگه زین پس با ذکر منبه مطالب رو قرار بدبد.
دوست عزیز همیشه کار رو باید از پایه شروع کرد.این مطالب رو هم که میبینید اگه کپی هم باشه ولی به درد میخوره.دونستنش برای خیلی ها لازمه.ممکنه یکی بیاد و همین مطالب رو بخواد.
در مورد پژوهش هم بله درسته همه به دنبال پژوهش هستیم.ولی اول باید مطلبی باشه تا بعد به دنبالش تحقیق و پژوهش صورت بگیره.
شما هم شروع کنید بقیه هم میان.
ممنون از توجهتون.
منتظر فعالیت بیشتر شما هستیم.
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشکر...

تشکر...

دوست عزیز درست که شما دارید زحمت می کشید ولی اینها فایده ای نداره چون من قبلا همهی این مطالب رو در وبلاگم نوشتم. و شما فقط کپی کردید. بهتر اینه که برید نه بهتر بگم بریم دنیال پژوهش نه اینکه از اینجا کپی کنیم. اونجا بنویسیم.
ممنون می شم اگه زین پس با ذکر منبه مطالب رو قرار بدبد.

ممنونم از توجه و نظرتون:gol:
ببینید دوست عزیز اینجور مطالب کاملا تخصصیه و تنها یک منبع مشترک اولیه نمی تونه داشته باشه.غیر از اینه؟
منظورم این هست که حتما ادعا ندارید که مثلا تاریخچه تراکتور رو شما کشف کردین؟درسته؟
یا این عکسها رو شما نگرفتین که؟این طور نیست؟
من خیلی سرچ کردم و این مطالب رو از سایت های معتبر و کتابهای معتبری که خودمون قبلا در دانشگاه مطالعه کردیم پیدا کردم و به طور جامع قرار دادم.
البته باید بگم هیچ جایی سایتی کامل که در معرفی کلیه ماشین آلات کشاورزی رو در بر داشته باشه پیدا نکردم.
اکثرا به یک یا دو ماشین پرداخته بودند.
من تخصصم هم ماشین آلات کشاورزی نیست که بخوام تو این زمینه دست به تحقیق و پژوهش و نو آوری و آزمایش بزنم.
این مطالب مطالبی کلی و تنها به بررسی و شناخت بیشتر ماشینها می پردازد.

گذشته از این قرار نیست اگر یک نفر مطلبی رو در سایت یا وبلاگ خود قرار داد دیگران این کار را انجام ندند.ما در این سایت مبحث ماشین آلات داریم که تلاش می کنیم یک منبع کلی و دقیق و پربار ایجاد کنیم تا همه بتوانند به صورت رایگان از اون بهره بگیرند.
امیدوارم شما هم در صورت علاقه و داشتن اطلاعات به ما کمک کنید تا این مطالب رو جامع تر و پربارتر در اختیار نیازمندان این مطالب قرار بدیم.
باز هم از طرف خودم و مدیریت گروه کشاورزی از حضور شما ممنونم.
موفق باشید

یا علی

 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمباین چغندر...قسمت هشتم...

کمباین چغندر...قسمت هشتم...

نوع کششی ماشین چغندر در آر به وسیله یک تراکتور کشیده می شود و حرکت قسمت های متحرک آن توسط محور تواندهی تراکتور به کار می افتد.

نوع خودرو پیشرفته دارای یک موتور مستقل می باشد که عملیات برداشت چغندر را تا زمانی که مخزن آن پر نشده ادامه می دهد و پس از پر شدن به طور اتوماتیک عمل تخلیه را انجام دهد.



 

پیوست ها

  • 28112008793.jpg
    28112008793.jpg
    35.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمباین چغندر...قسمت نهم...

کمباین چغندر...قسمت نهم...

نوع پیشرفته می تواند در آن واحد عملیات زیر را انجام دهد:
1
-سرزدن چغندر به طور کامل
2-بیرون آوردن چغندر از زمین
3-تمیز کردن چغندر
4-در یک ردیف یا چند ردیف روی زمین قرارا دادن یا بارکردن و تخلیه را انجام می دهد.
 

پیوست ها

  • 28112008795.jpg
    28112008795.jpg
    50.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 28112008794.jpg
    28112008794.jpg
    56.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
خاکورزی...قسمت اول

خاکورزی...قسمت اول

خاكورزي سنتي:
تركيبي است از خاكورزي اوليه و خاكورزي ثانويه كه براي فراهم ساختن بستر بذر انجام مي گيرد. خاكورزي اوليه در پائيز و در قالب يك سري شخم كه در ادامۀ آن خاكورزي ثانويه (ديسك زني ) در بهار ، انجام مي گيرد. ديسك زني با استفاده از يك ساقۀ ارتعاشي يا پردازندۀ خاك يا رتيواتور يا هرس دندانه فنري و دندانه ميخي انجام مي گيرد.

خاكورزي حفاظتي :
سيستم خاكورزي اي كه تعدد عبور بر روي زمين به منظور آماده سازي زمين را كاهش داده و بقاياي سطحي را به منظور حفاظت از خاك و از دست رفتن آب ، افزايش مي يابد. اين نوع خاكورزي شامل ديسك زني ، چيزل زني ، استفاده از ساب سويلر و پشته سازي وكشت بدون خاكورزي مي باشد.

مزاياي خاكورزي حفاظتي نسبت به خاكورزي سنتي :
*افزايش نگهداري رطوبت خاك
*افزايش جذب
*افزايش مقدارمواد آلي خاك
*افزايش حفاظت از سطح خاك با استفاده از بقاياي محصولات
* كاهش هزينه ها در واحد سطح
*كاهش تراكم

مشكلات حاصل از خاكورزي حفاظتي:
*سرعت تراكتور بايد بيش از 5 كيلو متر بر ساعت باشد تا زمين را با تأ ثير بيشتري شخم كند و به تأ ثير پشته سازي مطلوبي برسد.
*خروج نيتروژن توسط دنيتريفيكاسيون يك مشكل بالقوه مي باشد .رطوبت زياد بقاياي سطحي وجرم مخصوص كاهش يافته كه خاكورزي خاكورزي موجب مي شوند ، براي دنيتريفيكاسيون مساعد تر مي باشند .

*باكاهش در هم آميختگي خاك ، از پتاسيم و فسفردر كشت هاي رديفي استفاده مي شود . پتاسيم در خاك هايي كه به راحتي فشرده مي شوند ، مهم مي باشد .
*از آهك بعنوان مادۀ لازم در آزمايشات خاك به منظور جلوگيري از ايجاد يك لايۀ اسيدي سطحي كه مي تواند فعاليت علف كش ها ، گسترش ريشه و قابليت استفاده از مواد غذايي را كاهش دهد ؛ استفاده مي شود.

*شخم بوسيلۀ چيزل بيشتر خار وخاشاك گياهي و عوامل بيماري زا را در خاك سطحي ؛ باقي مي گذارد . بنابراين ممكن است كه بافت هاي جوان تنها چند روز پس از كشت در معرض هجوم عوامل زا قرار بگيرند كه نتيجۀ آن تحمل كم وگياهان ناقص مي باشد.
 

Similar threads

بالا