معرفی طرح‌های شهرسازی

A.R.A.M.Del

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح کالبدی ملی و منطقه‌ای

طرح کالبدی ملی و منطقه‌ای با اهداف زیر تهیه می‌شود:

1- مکانیابی برای گسترش آینده شهرهای موجود
2- مکانیابی برای ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید
3- پیشنهاد شبکه شهری آینده کشور (اندازه شهرها، چگونگی استقرار آنهادر پهنه کشور و سلسله مراتب میـان شهرها به منظور تسهیـل مدیریت سرزمین و خدمات رسانی به مردم)
4- پیشنهاد چهارچوب مقررات ساخت و ساز در کاربری‌های مجاز زمین‌های سراسر کشور


طرح مجموعه شهری

این طرح برای شهرهای بزرگ و شهرهای اطراف آنها تهیه می‌شود. مجمـوعه‌ی شهری شامـل کلان شهری است که از یک شهر مادر و چندین شهر اقماری تشکیل می‌گردد. این مجموعه به مـحدوده‌های کوچکتـری متشکل از حریم‌های شهرداری های داخل مجموعه تقسیم مـی‌شـود حتی الامکان به‌طوری که هیچ نقطه ای از سطح این مجــموعـه خارج از حوزه نظارت و حریــم شهرداری‌ها واقع نگردد. در طرح‌ریزی مجموعه شهری کارائـی اراضی مطابق قوانـین اسـتـقـرار خدمات به نحوی تعیـین می‌شود که حتی الامکان محل خدمات مورد نیــاز مجـموعه‌ها بـه صورت غیـرمتمرکز در شهرهای اطراف داخل این مجموعه تعیین و توزیع می‌گردد.

طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیـه
این طرح به‌ منظور تدوین سیاست‌ها و ارائـه‌ی راهبردهــا در زمینه‌ی :
1- هدایت و کنترل توسعه

2- استـقرار مطلوب مراکز فعالیتی
3- استـقرار مطلوب مناطق حفاظتی
4- توزیع متناسب خدمات برای ساکنـان شهرها و روستاها (منظور شهرها و روستاهای موجود در یک یا چند شهرستان که از نظر ویژگی‌ طبیعی و جغرافیائی همگـن بوده و از نظر اقتصادی و اجتماعی و کالبدی دارای ارتباطات فـعال متقابـل باشند.) تهیه می‌شود.


طرح آمایش سرزمین

این طرح شامل استفاده از سرزمین در قالب هدف‌ها و خط مشی‌های ملی و اقتصادی از طریق:
1- بررسی امکانات و منابع و مراکز جمعیت شهری و روستائی کشور
2- بررسی حدود توسعه و گسترش شهرها و شهرک‌های فعلی و آینده
3-بررسی حدود توسعه و گسترش قطب‌های صنعتی و کشاورزی و مراکز جهانگردی-خدماتی بوده و در اجرای برنامه‌های عمرانی بخش‌های عمومی و خصوصی ایجاد نظم و هماهنگی می‌کند.


طرح جامع

طرحی بلند مدت که در آن نحوه استفاده از اراضی ، خطوط کلی ارتباطی و ضوابط و مقررات مربوطه تا سال افق طرح مشخص می‌گردد. (این طرح برحسب موردقابل تجدید نظر می‌باشد.)


طرح تفصیلی

به ‌طور کلی طرحی براساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر که در آن نحوه استفاده از اراضی در سطح محلات همراه با مشخص کردن شبکه عبور و مرور به صورت دقیق و تفصیلی می‌باشد.


طرح آماده‌سازی

این طرح در واقع شهرسازی اجرایی بر مبنای اندیشه‌های طرح جامع و تفصیلی می‌باشد که شامل تعیین کاربری‌ها، تسطیح زمین، ایجاد شبکه‌های عبورومرور، شبکه‌های برق‌رسانی، فاضلاب، برق، مخابرات و ... می‌باشد.


طرح بهسازی، نوسازی، بازسازی و مرمت بافت‌ها

این طرح‌ها برای بهسازی، نوسازی و بازسازی محلات شهر اعم از قدیم، جدید و یا مساله‌دار به عنوان طرح تفصیلی بخشی از بافت موجود شهر تهیه می‌شوند.



طرح‌های موضوعی – موضعی

برنامه‌ها و طـرح‌هاي موضعي و موضـوعي، سـطح ديـگري از طـرح‌هـاي توســعه شــهـري و پس از طرح جامع و تفصيلي، به عنوان اسناد پايه‌اي و مبنـا براي سامانـدهـي توسعـه و عمران شهري و درواقع برنامه عملياتي آن طرح‌ها است. ايـن سطـح از طرح‌هاي توسـعه شهري، کليه زمينـه‌ها (موضوعات) و محدوده‌ها(موضع‌ها)ي نيازمند مطالعه، برنامه‌ريزي و مداخله هماهنگ را در برگرفته و به عنوان يکي از دستاوردهاي مطالعات طرح‌هاي جامع و تفصيلي شهر تهران و منطبق با راهبردهـا، اهداف و سياسـت‌هاي آنها تهيه و طرح‌هاي اصلي را تکميل و کامل مي‌کند.


طرح آماده‌سازی توسعه‌های جدید در شهرها

این طرح‌ها شامل مجموعه عملیات لازم برای مهیا نمودن زمین جهت احداث مسکن و تأسیسات لازم مربوط، مطابق قانون زمین شهر و آئین‌نامه‌های اجرائـی آن اســت و به عنوان طرح تفصیلی توسعه‌های جدید شهری تهیه می‌گردد.


طرح سازماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستائی

طرح سازماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستائی، طرحی است که به منظور توسعـه هماهنـگ وموزون فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی از طریـق توزیـع مناسـب جمعیـت و استـقرار بهینه خدمات در محیط های روستائی و حمایت از اجرای آن تهیه میشود. محدوده هریـک ازایـن طرح‌ها در طرح‌های ناحیه‌ای همان نقاط تعیین می‌شود.


طرح هادی روستایی

طرحی است که به ساماندهی وضع موجود، تعیین گسترش آتی روستا و همچنین نحوه استفاده از زمین و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌ها‌ی ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌نماید.
 
بالا