معرفی روسازی راه آهن به شرح تصویر

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
در روسازی بالاستی ( کلاسیک ) ، دو ریل موازی به روی تراورس ها قرار میگیرند . پابندها تراورس و ریل را به همدیگر چفت و بست نمونده و یک چهارچوب ( کادر یا کوپلاژ ) محکم ایجاد می کنند . این چهارچوب ریل - تراورس بر روی لایه بالاست ، زیربالاست و بستر خاکی قرار میگیرد . چیدمان مصالح روسازی بگونه ای است که مصالح سخت و صلب در بالا و مصالح نرمتر در پایین قرار میگیرند .




1 _ ریل : ریل فولادی بارزترین مصالح روسازی است و دارای چهار کارکرد میباشد : پخش نیروهای وارده بر روی تراورس ها ، هدایت چرخ ها در حرکت قطار به جلو ، فراهم نمودن سطح غلتشی روان و صاف برای چرخ های بوژی ، رسانایی جریان الکتریکی برای چراغ های راهنمایی ریلی ( سیگنال )


2 _ تراورس : تراورس در زیر ریل گذاشته میشود . نیروهای وارده بر ریل را دریافت نموده و بر روی لایه بالاست پخش میکند . بارزترین کارکرد تراورس ، ثابت نگه داشتن پهنای خط و فراهم نمودن شیب 1:20 قرارگیری ریل است . ریل یه تراورس وصل شده و چهارچوبی ( کوپلاژ ) محکم ایجاد می نماید تا در برابر نیروهای جانبی و سراسری پایدار باشد . تراورس درون لایه بالاست قرار می گیرد بگونه ای که از شش سطح آن فقط سطح بالایی آن دیده میشود و پنج سطح دیگر آن در لایه بالاست فرو رفته است . فاصله تراورس ها از یکدیگر برابر 80 _ 50 cm است . ( به زبانی دیگر 1800 - 1400 تراورس در هر یک کیلومتر ) .
تراورس میتواند چوبی ، بتنی ، فلزی ، اسلاب تراک ( دال خط ) ، نردبانی و یا Y شکل باشد .

3 _ پابند : ( fastening ) با ویژگی میراکنندگی خود تراورس را به ریل محکم نگه میدارد و از جا به جایی ریل جلوگیری میکند . پابند ها به سه دسته ساده ، چفتی و الاستیک تقسیم میشوند . پابندهای الاستیک حالت فنری دارند و نیروهای دینامیکی رسیده از ریل را کاهش میدهد و امروزه بیشتر به کار میرود . همه پابندها از یک سو روی پاشنه ریل و از سوی دیگر بر روی تراورس قرار می گیرند . در تراورس بتنی و فلزی غلافی گذاشته میشود که سر پابند درون حفره آن فرو رفته و آنرا مهار می کند . در تراورس چوبی پابند به کمک زینچه به تراورس وصل میشود .

4 _ بالشتک : لاستیکی فنری از جنس پولیمر و الاستومر است که زیر پاشنه ریل گذاشته میشود تا سطح رویه تراورس بتنی آسیب نبیند . بالشتک نیروهای دینامیکی را کاهش داده و در پاره ای موارد جریان الکتریکی بین ریل و تراورس عایق مینماید . بالشتک های امروزه به بازار آمده که بین لایه بالاست و سطح زیرین تراورس قرار میگیرد . این بالشتک ها از خرد شدن سنگدانه های بالاست در زیر تراورس جلوگیری میکند .

5 - بالاست : پارسنگ یا بالاست (Track ballast) قطعات شکسته شده سنگ است که روی بستر راه آهن ریخته می‌شود تا از لغزیدن خط آهن جلوگیری کرده و ایجاد تعادل برای ریل‌ها کند. پارسنگ‌ها همچنین آب‌های بارشی را رد می‌کنند و باعث زهکشی مسیر راه آهن می‌شوند.نوعی از خطوط آهن هم هست که در آنها پارسنگ بکار نرفته و به خط آهن بی‌پارسنگ معروفند.


بالاست لایه‌ای از مصالح سنگی شکسته با قطر متوسط ۲۰ تا ۶۰ میلیمتر است که مجموعه تراورس‌ها و ریل بر روی آن قرار گرفته و پیش بینی آن برای رسیدن به اهداف زیر ضروری است:

  • تحمل نیروهای قائم، افقی و جانبی وارده بر تراورسها به منظور نگهداشتن خط در موقعیت معین خود
  • تامین بخشی از برجهندگی و جذب انرژی خط
  • پخش و انتقال بارها به لایه‌های تحتانی
  • زهکشی آبهای سطحی
  • تنظیم و تراز نمودن سطح ریل حین ریل گذاری و تعمیرات
  • میرایی و استهلاک ضربات، ارتعاشات و صداهای حاصل از حرکت وسایل نقلیه ریلی
  • عایق یخبندان برای لایه زیر خود
  • جلوگیری از رشد گیاهان در خط
[h=3]زیر بالاست[/h]زیر بالاست لایه‌ای از مصالح نسبتاً ریزدانه است که توصیه می‌شود به منظور دستیابی به اهداف زیر بین بالاست و سطح تمام شده زیر سازی اجرا شود:

  • کاهش تنشهای وارد بر لایه‌های زیرسازی
  • نگهداری سطح بالای بستر در مقابل نفوذ سنگهای بالاست
  • محافظت از سطح زیرسازی در برابر یخبندان
  • جلوگیری از نفوذ ذرات ریز بستر روسازی به بالاست
  • تسهیل بیشتر زهکشی
 

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
 
بالا