معرفی روانشناسان بزرگ جهان

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
زیگموند فروید

وی در ششم ماه می 1856 در فری برگ (مراوی) بدنیا آمد.
تحصیلات خود را در دانشگاه وین آغاز کرد و در سال 1881 به دریافت درجه ی دکترای پزشکی نائل آمد.
در 1900 معروفترین کتاب خود یعنی رویا را نوشت.
در سال 1909 به دریافت درجه ی دکترای افتخاری در روانشناسی نائل آمد و بین سال های 1919 تا 1939 به اوج شهرت رسید.
فروید در 23 سپتامبر 1939 در لندن فوت کرد.
از نکات جالب در زندگی فروید که باعث مرگ وی شد کشیدن روزانه 20 نخ سیگار برگ بود.بهمین دلیل وی دچار سرطان فک شد و فوت کرد.

فروید به انسان دیدگاهی منفی داشت و انسان را موجودی غیر مثبت معرفی می کند و می گوید انسان ذاتا موجودی پرخاشگر است.
فروید تقریبا تنها فردیست که ماهیت انسان را ذاتا منفی می داند.
 
  • Like
واکنش ها: nino

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
آلفرد آدلر

در سال 1870 در یک خانواده ی ثروتمند و در حومه ی وین (اتریش ) بدنیا آمد.
در سال 1895 درجه ی دکترای پزشکی را از دانشگاه وین دریافت کرد و در رشته ی چشم پزشکی تخصص گرفت و پس از مدتی اشتغال به طبابت به فعالیت در زمینه ی روانپزشکی گرفت.
در 1911 رسما با دیدگاه های فروید به مخالفت برخاست و در جنگ جهانی اول بعنوان پزشک در ارتش خدمت کرد.در سال 1934 به عنوان استاد روانشناسی بالینی در دانشکده ی پزشکی لانگ آیلند به کار مشغول شد و در سال 1937 در آبردین اسکاتلند در گذشت.
دیدگاه آدلر به ماهیت انسان خوشبینانه بود و انسان را موجودی ذاتا خوب و پاک میدانست.

نظریه ی معروف آدلر« عقده ی حقارت » نام دارد.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
کارن هورنای

در 15 سپتامبر 1885 در ایلبک آلمان متولد شد و در سال 1952 در نیویورک در گذشت.
وی به عنوان یک روانکاو در موسسه ی روانکاوی برلین و موسسه ی روانکاوی آمریکا تدریس می کرد.
از جمله آثار منتشر شده ی وی شخصیت عصبی زمانه ی ما ، شیوه های نو در روانکاوی ، خودکاوی ، تضاد درونی ما و .... را می توان نام برد.
هورنای به عنوان یک روانشناس سنتی 15 سال نظریات فروید را در درمان بکار برد اما بعد ها به نظریات فروید مشکوک شد و درمان خود را بر اساس نظریات فروید تغییر داد.
هورنای بدلیل اینکه فروید نظریه ای داشت بنام عقده ی ادیپ برای رویارویی با وی نظریه ای ارائه نمود تحت عنوان رشک آلتی .
رشک آلتی بیانگر این بود که بسیاری از مردان دوست دارند مانند زنان اندام جنسی زنانه داشته باشند و باردار شوند و ....
هورنای دیدگاه مثبتی به انسان داشت.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
ژان پیاژه

وی در شهر نوشاتل واقع در سوئیس متولد شد و در سال 1918 دکترای خود را در رشته ی زیست شناسی و سپس در روانشناسی دریافت کرد و در فلسفه و شناخت شناسی بررسی های ژرف و ارزنده ای انجام داد.او در سال 1957 کانون شناخت شناسی را بنیاد نهاد.پیاژه آثار بسیار فراوانی دارد که بعضی از آنها عبارتند از بنیاد های هوش در کودکان ، ساخت واقعیت در کودک ، زبان و فکر کودک ، ساختمان حقیقت در کودک ، و منطق و روانشناسی.
پیاژه را می توان ادامه دهنده ی راه ارسطو و دکارت دانست که منطق و عقل را وحدت بخش تمام جهان می دانستند.پیاژه در سال 1896 متولد و در سال 1980 حیات را بدرود گفت.
نظریه ی معروف پیاژه در بنام « رشد شناختی زبان » شهرت دارد.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
آلبرت بندورا

در چهارم دسامبر 1925 در کانادا متولد شد.تحصیلات دانشگاهی خود را در کلمبیا آغاز کرد و در سال 1949 موفق به دریافت درجه ی کارشناسی و در سالهای 1951 و 52 موفق به دریافت درجه ی کارشناسی ارشد و دکترا شد.
کتاب اصول تغییر رفتار را در 1963 و کتاب نظریه ی یادگیری اجتماعی را در 1971 به رشته ی تحریر در آورد.کتاب یادگیری اجتماعی و رشد شخصیت را در سال 1963 به اتفاق والترز تالیف و به چاپ رسانید.به اعتقاد بندورا مردم می توانند با کمک نمادها بعنوان واسطه مسائل را بدون نیاز به آزمون عملی همه ی راه حلها حل کنند.بندورا معتقد به یادگیری از طریق مشاهده بود.
از موارد جالب دیگر در تحقیقات بندورا این بود که اعتقاد داشت پرخاشگری کاملا جنبه ی تقلیدی داردو از طریق مشاهده کسب می شود و نمی تواند اساس ذاتی داشته باشد.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
کارل راجرز

وی در هشتم ژانویه سال 1902 در خانواده ای پروتستان و در ناحیه ی غرب آمریکا متولد شد.
در سال 1931 موفق به اخذ درجه ی دکترای روانشناسی بالینی از دانشکده ی تربیت معلم دانشگاه کلمبیا گردید و در سال 1940 نیز به عنوان استاد روانشناسی بالینی در دانشگاه ایالتی اوهایو مشغول به کار شد.
راجرز به انسان نگرشی خوش بینانه دارد و ماهیت انسان را نیک می داند.راجرز مبتکر رویکرد معروف به درمان متمرکز بر درمانجو می باشد.
زیر بنای نگرش راجرز بر انسان نهایتا بر این است که هر فردی سر انجام باید بر تجربه های خود تکیه کند.راجرز برای تجربه ی انسان ارزش زیادی قائل است.

از جمله آثار راجرز می توان به :

1- اندازه گیری شخصیت در کودکان

2-آزمون سازگاری شخصیت

3- درمان بالینی کودک مشکل ساز

4- مشاوره و روان درمانی

5- سازگاری با تنش های اجتماعی

6- درمان مراجع - مرکزی

7- رواندرمانی و تغییر شخصیت

8- شخص به شخص اشاره کرد.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
اریک فروم

در شهر فرانکفورت آلمان ، چشم به جهان گشود.وی همانند هورنای در آلمان روانکاوی را آموخت.سپس به آمریکا مهاجرت کرد.فروم بر خلاف هورنای ، آدلر و فروید یک پزشک که دارای مدرک Phd باشد نبود بلکه دارای دکترای فلسفه بود و جامعه شناسی و علوم سیاسی و فلسفه را تدریس می نمود.از همین رو در آثار فروم عقاید انسان گرایانه و دیدگاه مارکسیستی بیشترین نفوذ را داشته است.

فروم معتقد بود که شخصیت افراد در نتیجه ی تعامل بین فرد و جامعه بهتر شناخته می شود. فروم برای شخصیت انسان 2 بعد یعنی ثابت و متغیر را قائل بود.

از آثار فروم می توان به موارد زیر اشاره کرد

1- فرار از آزادی

2- انسان برای خویشتن

3- جامعه ی سالم

4- عقده ی ادیپ و افسانه ی ادیپ در خانواده ، کارکرد سرنوشت آن و............

تاریخ تولد 1900
تاریخ وفات 1980
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
دکترامیرهوشنگ مهریار

AmirHoshang Mehryar Ph.D.
سال تولد: 1315
رتبه علمي: استاد

تحصيلات : Ph.D ـ روانشناسي ـ لندن ـ (1344) 1965

سوابق اشتغال:
1. دانشگاه شيراز، شيراز ـ پژوهشی/ آموزشی/ اجرايی ـ رئيس مركز جمعيت‌شناسی، سرپرستی
2. دانشگاه هاروارد، دانشكده پزشكی بوستون ـ پژوهشی ـ Post-Doctoral
3. دانشگاه پنسيلوانيا، فيلادلفيا ـ پژوهشی/ آموزشی ـ استاد مدعو
4. سازمان بهداشت جهانی ـ پژوهشی ـ مشاور علمی
5. مؤسسه عالی پژوهش در برنامه‌ريزی ‌و توسعه تهران ـ پژوهشی/آموزشی/ اجرايی ـ استاد ـ رئيس گروه

سوابق تحقيقاتی:
1 ـ تطبيق و فرم‌يابی آزمون های هوش AH4 وAHS در ايران ـ مجری طرح
2 - تطبيق و فرم‌يابی آزمون تشخيصی 16PF در ايران ـ مجری طرح
3ـ تطبيق و نرم‌يابی آزمون تشخيصی آيزنك در ايران ـ مجری طرح
4ـ بررسی مشكلات، آرزوهای شغلی نوجوانان ايرانی ـ مجری طرح
5ـ بررسی نظام تامين اجتماعی كشور ـ مجری طرح
6ـ بررسی توسعه انسانی پايدار در ايران ـ مجری طرح
7ـ بررسی نقش مردان در تنظيم خانواده ـ مجری طرح
8 ـ بررسی آموزش فنی و حرفه‌ا‌ی كشور ـ مجری طرح
9ـ بررسی تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی ـ مجری طرح
10ـ بررسی وضع‌سو مصرف مواد و تهيه برنامه ملی مبارزه با اعتياد در ايران ـ مجری طرح

سوابق فعاليت های آموزشی:
1 ـ روانشناسی بالينی ـ دانشگاه شيراز ـ شيراز
2ـ روانشناسی اجتماعی ـ دانشگاه شيرازـ شيراز
3ـ روانسنجی ـ دانشگاه شيراز ـ شيراز
4ـ روانشناسی بالينی كودك ـ دانشگاه تربيت مدرس ـ تهران
5ـ روانشناسی بالينی پيش‌رفته ـ انستيتوی روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی ايران ـ تهران
6ـ روانشناسی اجتماعی ـ بالينی ـ دانشگاه شيراز ـ شيراز
7ـ روش های تحقيق در علوم اجتماعی ـ مؤسسه عالی پژوهش برنامه‌ريزی و توسعه ـ تهران

پايان‌نامه( راهنمايی و مشاوره ):
1ـ هنجاريابی آزمون جديد شخصيتی نئو(NEO) و بررسی تحليلی ويژگيها و ساختار عاملی آن... (گروسی) ـ دكتراـ 1377
2ـ بررسی ميزان شيوع و عوامل مرتبط به رفتارهای وسواسی و تيك در كودكان(جاويدی)ـ دكتراـ 1381
3ـ افسردگی و رابطه آن با برخی از ويژگي های فردی و خانوادگی دانش‌آموزان ...(مريم خيامی) ـ كارشناسی ارشدـ 1374
4ـ بررسي پاره‌ای الگوهای شناختی در بيماران مبتلا به همبودی اضطراب و افسردگی (بنفشه عزایی) ـ كارشناسی ارشدـ1372
5ـ بررسی اثر آموزش مادران در كاهش اختلالات رفتاری كودكان (كارينه طهماسبيان) ـ كارشناسی ارشدـ 1375
6ـ مقايسه اثربخشی تكنيك های شناختی ـ رفتاری،كلومپيرامين و تركيب آنها در اختلال وسواس (صبوري) ـ كارشناسی ارشدـ 1376
7ـ بررسی مدل آمادگی شناختی ـ‌ استرس از افسردگی(نوري قاسم‌آبادی) ـ كارشناسی ارشدـ 1372
8ـ بررسی همه‌گيرشناسی اختلالات روانی در مناطق روستايی مرودشت فارس (حجت‌اله جاويدی) ـ كارشناسی ارشد ـ 1372
9ـ استفاده از حساسيت‌زدایی حركات چشم (EMD) در درمان اختلالات فشار روانی پس‌آسيبی ناشی از جنگ ـ كارشناسی ارشد ـ 1371
10ـ بررسی عوامل اقتصادی ـ اجتماعی مؤثر بر مهاجرت داخلی (مازيار صالحی)ـ كارشناسی ارشد ـ 1377

تأليف يا ترجمه كتاب:
1ـ روش های آماری در علوم رفتاری (تاليف)ـ دانشگاه شيرازـ فارسی ـ 1349
2ـ تشخيص و درمان بيماری های روانی در كودكان (ترجمه و تاليف)ـ انتشارات رشدـ فارسي ـ 1369
3ـ اختلالات رفتاری كودكان (ترجمه) ـ انتشارات رشدـ فارسي ـ1371
4ـ وسواس (ترجمه) ـ انتشارات رشدـ فارسی ـ 1373
5ـ افسردگی (تاليف و ترجمه) ـ انتشارات رشدـ فارسی ـ 1372
6ـ Government spending on Basic social servises and its share GDP in IR Iranـ UNICEFـ انگليسی ـ 1999
7ـ Integriled Approach to Reproductive Healethy family Planning in the IR Iranـ IRPD / UNFPA ـ انگليسی ـ 2001
آشنايی با زبان(ها): انگليسی
آشنايی با كشور(ها): بعلت كار با سازمان بهداشت جهانی به اكثر كشورهای آسيا و آفريقا مسافرت كرده‌ام. در سال های اخير نيز برای شركت در كنفرانس های علمی به چين، برزيل و استراليا رفته‌ام.

اسامي و مشخصات جوايز علمي:
1. جايزه بهترين محقق دانشگاه شيراز (1350)
2. مدال و جايزه بهترين محقق علوم اجتماعي سال از وزارت علوم و آموزش عالي (1357)
3. جايزه بهترين محقق سازمان برنامه و بودجه (1379)


بر گرفته از خبرنامه انجمن روانشناسی ایران- زمستان 1382 شماره 13-12
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
دکترمهرناز شهرآرای

Mehrnaz Shararai Ph.D.

نام‌ونام‌خانوادگي: مهرناز شهر‌آراي
تاريخ تولد : 23 ديماه 1324
وضعيت تاهل: متاهل،داراي دو فرزند: شهرزاد، دانشجوي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي؛شهريار، دانشجوي مهندسي الكترونيك و كامپيوتر دانشگاه ايرواين، كاليفرنيا
همسر: رضامدني‌پور،دكتراي مديريت بازرگاني و اداري، مشاور مديريت و سازمان
تحصيلات : ليسانس روان شناسي، دانشگاه كاليفرنيـا در لوس آنجلـس 1351، فوق ليسـانس
روان شناسي ، دانشـگاه ايالتـي كاليفرنيـا در لوس آنجلس 1353، دكتري تعليم و تربيـت و روان‌شناسـي رشـد، دانشـگاه كـاليفرنيـا، لوس‌آنجلس 1356، تحصيـلات تكميلي پاسيفيكا (Pacifica Graduate Institute در كاليفرنيا )
وضعيت شغلي : عضو هيات علمي گروه روان شناسي دانشگاه تربيت معلم (تهران) .
تجربه:تدريس(دور‌هاي كارشناسي ، كارشناسي ارشد، دكتري) ، مديريت گروه روان‌شناسي دانشگاه تربيت معلم؛ مشاور روانشناسي
سابقه تدريس: از سال 1357 تا كنون
محل تدريس: دانشگاه شيراز، دانشگاه شهيد بهشتي ، دانشگاه‌تربيت ‌مدرس و تربيت معلم
تعدادي از آخرين مقالات

1. «ترغيب وآموزش خلاقيت درسازمانهاي پويا» دانش مديريت.دانشگاه تهران.شماره37و38 تابستان و پاييز 1376.(با همكاري دكتر رضا مدني پور)
2. « فشار رواني در سازمان » مجله علمي پژوهشي اقتصاد و مديريت. تابستان و پاييز 1377.شماره 37و38.(باهمكاري دكتر رضا مدني پور) .
3. « رابطه بين تكلم خصوصي وخلاقيت ‌كودكان پيش دبستاني » با همكاري نوشاد قاسمي، پژوهشهاي روان شناختي. زمستان1377دوره 5،شماره 1و2.
4. « آموزش و پرورش مطلوب در آستانه سده بيست و يكم » پژوهشهاي تربيتي. فصلنامه علمي ، پژوهشي موسسه تحقيقات تربيتي دانشگاه تربيت معلم .جلد چهارم .شماره 3و4 ، پاييز و زمستان 1375(تاريخ انتشار 1378)
5. « ارتباط ‌مكان ‌كنترل مادر و فرزند با پيشرفت تحصيلي فرزند» مجله روان ـ شناسي وعلوم تربيتي، دانشگاه تهران سال چهارم . شماره2 ، تابستان 1378 (با همكاري خانم‌ گلرخ‌شلويري) پژوهش شايسته سال 1378 وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي .
6. «رويكردهاي چند وجهي: راه حلي براي مشكلات پژوهش در خلاقيت » فصلنامه علمي. پژوهشي موسسه تحقيقات تربيتي دانشگاه تربيت معلم. شماره 3و4 سال 1379
· تأليف و ترجمه (كتاب)
1. اصول و مباني رشد . انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان . چاپ اول ، 1360، چاپ دوم ، 1363.
2. رشد در دوران قبل از تولد. انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان. چاپ اول ،1361، چاپ دوم ، 1363.
3. راهنماي انتخاب اسباب بازي . انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان،
4. رشد كودك از تولد تا دوازده سالگي . انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ، چاپ اول ، 1366.
5. رشدجنسيت . گلمبروك، اس. و فيوش، آر. انتشارات ققنوس. ترجمه سال 1378.
6. محمد نقي براهني. تهران ، انتشارات رشد. (ترجمه فصل رشد.)
7. چشم انداز‌هايي در روانشناسي . ويدلي، اليسون، برچ، ان و ماليم، توني. انتشارات مرواريد.
8. روان شناسي يادگيري كودك و نوجوان. انتشارات رشد ، چاپ اول، 1369؛ چاپ دوم، 1372.زمينه روانشناسي ، اتكينسون ، ريتا و همكاران . (1378) . جلد اول ، ويراستاردكتر براهنی
بر گرفته از خبرنامه انجمن روانشناسی ایران- بهار 1382 شماره 12-11
 

Similar threads

بالا