معرفی رشته ها و گرایشات هنـــــر

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار

با سلام . . .

در این تاپیک ، به معرفی رشته ها و گرایشات ِ هنر پرداخته میشه ، و به مرور مطالب تکمیل خواهند شد .

دوستان ِ عزیز ،می توانند در صورت ِ داشتن ِ اطلاعات خوب و کامل ، در تکمیل ِ تاپیک شرکت کنند .

امیدوارم این حرکت گام ِ مفیدی در جهت ِ معرفی و شناخت رشته های هنر باشه .

موفق باشید . :gol:





  • [*=1]فهرست ِ تاپیک :
1- طراحی صنعتی ...........................................#2
2- طراحی پارچه ولباس .....................................#3
3- عکاسی ....................................................#4
4- کاردانی باستان شناسی ...............................#5
5- کاردانی فرش ..............................................#6
6- کاردانی مردم شناسی ...................................#7
7- کاردانی هنرهای تجسمی ..............................#7
8- کاردانی هنرهای سنتی .................................#8
9- کارشناسی فرش .........................................#9
10- کارگردانی تلویزیون ....................................#10
11- گرافیک(ارتباط تصویری) ..............................#11
12- مجسمه سازی ........................................#12
13- مرمت واحیای بناهای تاریخی ......................#13
14- موزه داری ..............................................#14
15- نقاشی ..................................................#15
16- هنرهای تجسمی ...................................#16
17- نمایش ...................................................#17
18 - صنایع دستی ........................................#18
19 - سینما ...................................................#19
20- حفاظت ومرمت بناهای تاریخی .................#20
21- چاپ .....................................................#21
22- تلویزیون وهنرهای دیجیتالی ....................#22
23- ارتباط تصویری .......................................#23
24- حفاظت و مرمت آثارتاریخی ......................#20


منبع ِ متون : کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور
تالیف: خانم فیروزه سودایی
برگرفته از : سایت تبیان
.
.
.
پانوشت 01: فهرست ِ تاپیک ، به مرور تکمیل و تنظیم میگردد و لینک ِ پست ها به آن ضمیمه می شود .
پانوشت 02: جهت ِ آشنایی ِ تصویری با رشته های هنر ، به تاپیک رشتـــه های هنــــری با بیان تصویـــر مراجعه بفرمائید .

 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
1- طراحی صنعتی

1- طراحی صنعتی

دیباچه:

آیا باید محصولات زیبا را در موزه‌ها و نمایشگاه‌ها دید؟ یا اینکه باید دنیایی داشته باشیم که زیبایی در گوشه‌گوشه آن جلوه‌گر باشد؟رشته طراحی صنعتی براساس دیدگاه دوم شکل گرفته است. البته نباید تصور کرد که رشته طراحی صنعتی فقط به زیبایی محصولات می‌اندیشد بلکه این رشته معتقد است که در ساخت محصولات مورد استفاده بشر باید از لطافت، زیبایی و ظرافت هنر و همچنین فناوری و کارآیی علم بهره گرفت تا بتوان زندگی زیباتر و راحت‌تری داشت؛ یعنی طراحان صنعتی توسعه دهنده و تکامل‌بخش محصولاتی هستند که ما هر روزه از آنها استفاده می‌کنیم. این رشته‌ که‌ شالوده‌ای‌ از علم‌، صنعت‌ و هنر است‌؛ به‌ طراحی‌ تمامی محصولات‌ می‌پردازد؛ یعنی‌ کلیه‌ لوازم‌، تجهیزات‌ و محصولاتی‌ که‌ مورد استفاده‌ انسان‌ است‌، از لوازم‌ آشپزخانه‌ گرفته‌ تا محصولات‌ بسیار پیچیده‌ مثل‌ سیستم‌های‌ کامپیوتری‌ را طراحی‌ می‌کند. طراحی‌ صنعتی‌ تلاش‌ می‌کند که‌ سختی‌ و خشونت‌ صنعت‌ را از آن‌ بگیرد تا محصول‌ صنعتی‌ برای‌ مشتری‌ لطیف‌ گردد و در این‌ کار هم‌ منافع‌ کارفرما و هم‌ استفاده‌ کننده‌ را در نظر می‌گیرد. گفتنی است که امروزه دیدگاه‌های جدیدی در زمینه طراحی صنعتی ارائه شده است. برای مثال در طراحی باید دقت کرد که کالای مورد نظر به طبیعت ضرری نرساند و قابل بازیافت باشد. یک‌ طراح‌ صنعتی‌ براساس‌ اطلاعات‌ به‌ دست‌ آمده‌، در نهایت‌ با توجه‌ به‌ فرهنگ‌ بومی‌، اقتصاد، روانشناسی‌، دیدگاه‌های‌ هنری‌، روش‌های‌ تولید، تکنولوژی‌ تولید، نوع‌ مواد مورد استفاده‌ و مسائل‌ زیست‌محیطی‌، طرح‌ محصولی‌ جدید را ارائه‌ می‌دهد یا یکی‌ از معایب‌ محصولات‌ قدیمی‌ را برطرف‌ می‌سازد.


توانایی‌های‌ لازم‌ :
در رشته‌ طراحی‌ صنعتی‌، خلاقیت‌ حرف‌ اول‌ را می‌زند و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید توانایی‌ نوآوری‌ و تفکر خلاق‌ را داشته‌ باشد؛ یعنی‌ هم‌ هنر و هم‌ صنعت‌ را درک‌ کرده‌ و هم‌ قدرت‌ مدیریت‌ داشته‌ باشد و علاوه‌ بر موارد فوق‌ تا حدودی‌ با مباحث‌ کاربردی‌ علوم‌ پایه‌ مثل‌ فیزیک‌، شیمی‌، هندسه‌ و زیست‌شناسی‌ آشنا باشد. دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید نگاه‌ خود را به‌ اطراف‌ و اشیاء دقیق‌تر کند‌ و پیوسته‌ نیازهای‌ فردی‌ و اجتماعی‌ افراد را در ذهن‌ خود مرور نماید. او باید به‌ راحتی‌ با محیط‌های‌ کاری‌ ارتباط‌ برقرار کرده‌ و تجارب‌ خود را از نظر فنی‌ گسترش‌ دهد به‌ گونه‌ای‌ که‌ بتواند عملکرد طرح‌ خود را کاملاً توجیه‌ نماید و تمامی‌ مراحل‌ اجرایی‌ آن‌ را زیر نظر داشته‌ باشد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
متأسفانه‌ در کشور ما تکنولوژی‌ تولید پایین‌ است‌ و ما تولیدات‌ محدودی‌ داریم‌ و 99% همین‌ تولیدات‌ محدود نیز کپی‌ از تولیدات‌ خارجی‌ است‌؛ یعنی‌ کارخانه‌دارها برای‌ طرح‌ جدید سرمایه‌گذاری‌ نمی‌کنند. برای‌ همین‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ طراحان‌ صنعتی‌ بسیار محدود است‌. از سوی‌ دیگر در کشور ما ارتباط‌ نزدیکی‌ بین‌ صنعت‌ و دانشگاه‌ وجود ندارد و به‌ همین‌ خاطر صاحبان‌ صنایع‌ این‌ رشته‌ را نمی‌شناسند و حتی‌ در بسیاری‌ از کارخانه‌ها یک‌ مهندس‌ مکانیک‌، کار طراح‌ صنعتی‌ را انجام‌ می‌دهد؛ یعنی‌ هم‌ طرح‌ یک‌ محصول‌ و هم‌ تولید آن‌ برعهده‌ مهندس‌ مکانیک‌ است. بنابراین‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ هنوز حضور فعالی‌ در صنعت‌ ندارند و تنها در بحث‌ مبلمان‌ شهری‌، صنعت‌ راه‌آهن‌ و تا حدودی‌ لوازم‌ خانگی‌ و صنعت‌ خودروسازی‌ فعالیت‌ می‌کنند.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌ ، مواد و روش‌های‌ ساخت‌، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌ ، مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌ ، عکاسی‌ پایه‌، ریاضی‌ کاربردی‌ ، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، هندسه‌ ، فیزیک‌ ، شیمی‌ کاربردی‌ ، تاریخ‌ طراحی‌ صنعتی‌، مهندسی‌ عوامل‌ انسانی‌ ، حجم‌سازی‌ ، کارگاه‌ طراحی‌ صنعتی‌ ، فرم‌ و فضا، مدل‌سازی‌ ، هنر و تمدن‌ اسلامی‌ ، طراحی‌ فنی‌ ، طراحی‌ به‌ کمک‌ کامپیوتر، ارزیابی‌ تولیدات‌ صنعتی‌، پروژه‌ طراحی‌ صنعتی‌ (پروژه‌ طراحی‌ صنعتی‌ در هر ترم‌ به‌ یک‌ مسئله‌ خاص‌ مثل‌ بسته‌بندی‌، طراحی‌ صنعتی‌ در حال‌ و آینده‌، مبلمان‌ یا بیونیک‌ می‌پردازد)، اقتصاد و مدیریت‌ تولیدات‌ صنعتی‌، جامعه‌شناسی‌ صنعتی‌ ، پروژه‌ نهایی‌.

سطوح رشته ها در دانشگاه ها :

طراحی صنعتی.jpg
.
.
.
برای اطلاعات و آگاهی ِ بیشتر ، به این تاپیک مراجعه بفرمائید :

طراحـــــــــــی ِ صنعتـــــــــــی


منبع متون : کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع جدول : سایت هنر نو
منبع تصویر :
newdesign.ir
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
2- طراحی پارچه ولباس

2- طراحی پارچه ولباس

دیباچه:
برای بزرگداشت و ارج گذاشتن به مقام شاعران، نویسندگان، دانشمندان و وزیران، به آن‌ها جامه‌ای دوخته می‌بخشیدند که به آن خلعت می‌گفتند. برای مجازات مقصران نیز لباس ناموزون بر تنشان می‌کردند و کلاهی مضحک بر سرشان می‌گذاشتند و او را پیاده یا سواره در شهر می‌گرداندند. حتی وقتی می‌خواستند از قدیمی‌‌ترین و مجرب‌ترین پهلوان‌ها سخن بگویند، می‌گفتند که فلانی پیش‌کسوت است، یعنی که او یک پیراهن بیشتر پاره کرده و یا در زورخانه لنگ و اِزار را زودتر گرفته است.به عبارت دیگر در طی تاریخ همیشه لباس بیانگر فرهنگ، قومیت، شخصیت و مقام یک فرد بوده و به همین دلیل ارزش و اهمیت بسیاری داشته است و باز به همین دلیل باید برای رشته طراحی پارچه و لباس، ارزش بسیاری قائل شد چرا که این رشته از یک سو در حفظ فرهنگ و ملیت یک کشور نقش به سزایی دارد و از سوی دیگر می‌تواند بهترین، راحت‌ترین و کاربردی‌ترین لباس‌ها و پارچه‌ها را برای مردم جامعه به ارمغان بیاورد. رشته‌ طراحی‌ پارچه‌ و لباس‌ یک‌ رشته‌ هنری‌ کاربردی‌ است‌ که‌ دارای‌ سه‌ گرایش‌ طراحی‌ لباس‌، طراحی‌ چاپ‌ پارچه‌ و طراحی‌ بافت‌ پارچه‌ می‌باشد.


گرایش‌ طراحی‌ لباس‌:
این‌ گرایش‌ دارای‌ دو شاخه‌ اصلی‌ تک‌ دوزی‌ یا مزون‌ و صنعت‌ است‌ که‌ شاخه‌ تک‌دوزی‌ به‌ طراحی‌ و دوخت‌ لباس‌ برای‌ افراد مختلف‌ می‌پردازد و شاخه‌ صنعت‌ که‌ کاربردی‌تر است‌ به‌ بخش‌های‌ مختلفی‌ تقسیم‌ می‌شود که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ بخش‌های‌ پارچه‌ جین‌، پیراهن‌ بچه‌، پیراهن‌ زنانه‌، لباس‌ مردانه‌ و... اشاره‌ کرد. به‌ گفته‌ دیگر گرایش‌ طراحی‌ لباس‌ به‌ آموزش‌ طراحی‌ کاربردی‌ و طراحی‌ مـُد می‌پردازد که‌ در این‌ میان‌ طراحی‌ کاربردی‌ شامل‌ طراحی‌ لباس‌ مشاغل‌ و گروه‌های‌ مختلف‌ جامعه‌ مثل‌ ورزشکاران‌، قوای‌ سه‌ گانه‌ ارتش‌ و مواردی‌ از این‌ قبیل‌ می‌شود و طراحی‌ مد نیز جنبه‌ فانتزی‌ دارد؛ در این بخش،‌ طراح‌ با کار خود، خلاقیتش‌ را نشان‌ می‌دهد تا افراد دیگر از این‌ طرح‌ جدید ایده‌ بگیرند و کارهای‌ تازه‌ای‌ را به‌ بازار عرضه‌ کنند.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ طراحی‌ پارچه‌ و لباس‌:
مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌ ، آشنایی‌ با هنرهای‌ سنتی‌ ایران‌، هندسه‌ نقوش‌ در صنایع‌ دستی‌ ایران‌، خوشنویسی‌ و طراحی‌ حروف‌، آشنایی‌ با پارچه‌ و لباس‌های‌ سنتی‌ ایران‌، پارچه‌شناسی‌، کارگاه‌ طراحی‌ بافت‌ مقدماتی‌، کارگاه‌ طراحی‌ چاپ‌ مقدماتی‌، کارگاه‌ طراحی‌ لباس‌ مقدماتی‌، آشنایی‌ با رشته‌های‌ هنری‌ معاصر، انسان‌، طبیعت‌ و طراحی‌.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ طراحی‌ لباس‌:
تاریخ‌ لباس‌ در ایران‌ و جهان‌، کارگاه‌ طراحی‌ تخصصی‌، کارگاه‌ دوخت‌ ، کارگاه‌ طرح‌ و تهیه‌ الگو، کارگاه‌ طراحی‌ لباس‌، انسان‌، طبیعت‌ و طراحی‌، تحقیق‌ (طراحی‌ لباس‌)، طرح‌ و رساله‌ نهایی‌.

گرایش‌ طراحی‌ چاپ‌ پارچه:
در طراحی‌ چاپ‌ پارچه‌، دانشجویان‌ آموزش‌ می‌بینند که‌ چگونه‌ برای‌ پارچه‌های‌ بافته‌ شده‌ طرح‌ بدهند. در طراحی چاپ پارچه‌، از لحاظ‌ رنگ‌بندی‌، طراحی‌ با راپورت‌بندی‌ روبرو است‌. و منظور از راپورت‌بندی‌ این‌ است‌ که‌ طراح‌، طرح‌ را بر روی‌ پارچه‌ به‌ گونه‌ای‌ تکرار کند که‌ این‌ تکرار چشم‌ آزار نباشد، یعنی‌ طراح‌ با توجه‌ به‌ نوع‌، تراکم‌ تار و پود، رنگ‌ و میزان‌ پذیرش‌ رنگ‌ یا آبی‌ که‌ در پارچه‌ وجود دارد و همچنین‌ نوع‌ چاپ‌ پارچه‌ که‌ می‌تواند چاپ‌ روتاری‌، سیلک‌، غلطکی‌ یا چاپ‌های‌ مدرن‌ باشد؛ طرح‌ خود را ارائه‌ می‌دهد.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ چاپ‌ پارچه‌:
پارچه‌شناسی‌ تخصصی‌، تاریخ‌ پارچه‌ و نساجی‌، کارگاه‌ رنگرزی‌، تحول‌ صنایع‌ دستی‌ در دنیا، کارگاه‌ طراحی‌ چاپ‌، تحقیق‌ (چاپ‌ پارچه‌)، طرح‌ و رساله‌ نهایی‌.


گرایش‌ طراحی‌ بافت‌ پارچه‌:
گرایش‌ بافت‌ پارچه‌ به‌ طراحی‌ و نفش‌بندی‌ پارچه‌ می‌پردازد. به‌ عبارت‌ دیگر دانشجویان‌ این‌ رشته‌ با طراحی‌ بافت‌ پارچه‌هایی‌ که‌ ساختمان‌ آنها از تاروپود تشکیل‌ شده‌، آشنا می‌شوند. دانشجوی‌ طراحی‌ بافت‌ پارچه‌ با تاروپود پارچه‌ بازی‌ می‌کند تا طرح‌ جدیدی‌ ارائه‌ دهد و در این‌ راستا لازم‌ است‌ که‌ با انواع‌ بافت‌ پارچه‌ آشنا باشد تا بتواند با توجه‌ به‌ نوع‌ کاربرد، طرح‌ مورد نظرش‌ را ارائه‌ دهد. برای‌ مثال‌ پارچه‌ای‌ که‌ برای‌ مبلمان‌ اداری‌ طراحی‌ می‌شود، جنس‌، طرح‌ و رنگش‌ با پارچه‌ مبلمان‌ منزل‌ متفاوت‌ است‌.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ بافت‌ پارچه‌:
پارچه‌شناسی‌ تخصصی‌، تاریخ‌ پارچه‌ و نساجی‌، کارگاه‌ رنگرزی‌، تحول‌ صنایع‌ دستی‌ در دنیا، کارگاه‌ طراحی‌ بافت‌، تحقیق‌ (بافت‌ پارچه‌) ، طرح‌ و رساله‌ نهایی‌.

توانایی‌های‌ لازم :
یک‌ دانشجوی‌ طراحی‌ پارچه‌ و لباس‌ باید هنرهای‌ تجسمی‌ را بشناسد و دارای‌ خلاقیت‌ و دید هنری‌ باشد. داوطلبان‌ باید بدانند که‌ رشته‌ طراحی‌ پارچه‌ و لباس‌، یک‌ رشته‌ کاربردی‌ است؛‌ یعنی‌ هدف‌ این‌ رشته‌ طراحی‌ اصولی‌ پارچه‌ و لباس‌ با حفظ‌ خلاقیت‌ هنری‌ است و در نهایت‌ باید محصول‌ هنرمند، به‌ صورت‌ تولید انبوه‌ وارد بازار شود. به‌ همین‌ خاطر هنرمندانی‌ که‌ فقط‌ برای‌ حس‌ خودشان‌ طراحی‌ می‌کنند، در این‌ رشته‌ موفق‌ نمی‌شوند و بهتر است‌ رشته‌ نقاشی‌ را انتخاب‌ کنند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
امروزه‌ صاحبان‌ صنایع‌ متوجه‌ شده‌اند که‌ باید اصول‌ علمی‌ طراحی‌ و رنگ‌بندی‌ را رعایت‌ کنند تا کارشان‌ توان‌ رقابت‌ در بازار را داشته‌ باشد. برای‌ مثال‌ شرکت‌های‌ خودروسازی‌ به‌ دنبال‌ الگوساز و طراح‌ بافت‌ پارچه‌ برای‌ روکش‌ صندلی‌ خودرو هستند. بازار کار طراحی‌ لباس‌ نیز بسیار خوب‌ است‌ و حتی‌ اگر فارغ‌التحصیل‌ این‌ گرایش‌ جذب‌ سازمان‌ها و مراکز خصوصی‌ و دولتی‌ نشود، می‌تواند با سرمایه‌ای‌ اندک‌ برای‌ خود، کار کند .

.
.
.
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
عکاسی

عکاسی

دیباچه:

اولین عکس‌ها با دوربین‌های ابتدایی و کمترین تجهیزات تولید می‌شدند و امکانات و تجهیزاتی که امروزه برای عکاسان مهیا است،‌ قابل مقایسه با آن زمان نیست. اما با کمی دقت می‌توان متوجه شد که عکس‌های آن دوران با عکس‌های آتلیه‌ای امروز تفاوت چندانی ندارند چرا که هر دو، عکس‌هایی خشک و بی‌روح هستند که همه چیز رویشان ثبت می‌شود، بدون این که از خودشان اظهار وجودی بکنند. عکس‌هایی که با حاشیه‌ای سفید به کاغذ چسبیده‌اند و این خود تأکیدی بر فاصله این عکس‌ها با واقعیت است و چه تأسف‌بار است که بسیاری از مردم عکاسی را مساوی با همین عکس‌های پرسنلی و خانوادگی می‌دانند! و متعجب هستند که چرا عده‌ای از جوانان برای فراگرفتن این حرفه چهار سال در دانشگاه تحصیل می‌کنند در حالی که بسیاری از عکاسان موفقی که آنها می‌شناسند، این حرفه را نسل در نسل فراگرفته‌اند و اصلاً تحصیلات دانشگاهی ندارند.اما استادان و دانشجویان رشته عکاسی نظری متفاوت دارند. آنها معتقدند که استودیوهای عکاسی به "حرفه عکاسی" می‌پردازند در حالی که دانشگاه‌ها "هنر عکاسی" را آموزش می‌دهند. دانشجویان‌ رشته‌ عکاسی‌ با علوم‌ و فنون‌ مختلفی‌ در زمینه‌ عکاسی‌ آشنا شده‌ و همچنین‌ رشته‌های‌ مختلف‌ عکاسی‌ را از قبیل‌ عکاسی‌ خبری‌، تبلیغاتی‌، علمی‌، طبیعت‌ و پرتره‌ آموزش‌ می‌بینند. البته‌ این‌ اطلاعات‌ خیلی‌ جامع‌ و عمیق‌ نیست‌ چون‌ هریک‌ از رشته‌های‌ فوق‌، خود دنیای‌ گسترده‌ای‌ دارد که‌ نمی‌توان‌ طی‌ چهار سال‌ با آنها آشنا شد و اصلاً یک‌ عکاس‌ نمی‌تواند با تمامی‌ این‌ رشته‌ها و تجهیزات‌ مربوط‌ به‌ آنها به خوبی‌ آشنا گردد. در ضمن‌ دانشگاه‌ تنها راه‌ دست‌یابی‌ به‌ اطلاعات‌ علمی‌، فنی‌ و هنری‌ مورد نظر در رشته‌ عکاسی‌ نیست‌. اما یک‌ دانشجوی‌ عکاسی‌ می‌تواند طی‌ مدت‌ کوتاه‌تری‌ این‌ اطلاعات‌ را کسب‌ کند؛ یعنی‌ معلوماتی‌ را که‌ یک‌ عکاس‌ تجربی‌ طی‌ مدت‌ طولانی‌ به‌ دست‌ می‌آورد، یک‌ دانشجو در مدت‌ چهار سال‌ آموزش‌ می‌بیند. در واقع‌ یک‌ عکاس‌ به‌ ثبت‌ و گزینش‌ لحظه‌هایی‌ از زمان‌ می‌پردازد که‌ دربردارنده‌ نمایشی‌ از حالات‌ انسانی‌، پدیده‌های‌ علمی‌، مناظر طبیعی‌ یا هر موضوع‌ دیگری‌ است‌ که‌ قابل‌ ثبت‌ بر روی‌ نوار حساس‌ فیلم‌ می‌باشد. این‌ گزینش‌ از یک‌ سو برپایه‌ شناخت‌ فرهنگ‌ جامعه‌ و شناخت‌ عمومی‌ هنرها استوار است‌ و از سوی‌ دیگر بر انتقال‌ و تطبیق‌ آنها با فن‌شناسی‌ و علوم‌ مربوط‌ به‌ عکاسی‌ تکیه‌ دارد و مهمترین‌ کار عکاسی‌ عبارت‌ است‌ از تلفیق‌ به‌ جا و درست‌ این‌ دو با یکدیگر. چرا که‌ فن‌شناسی‌ در عکاسی‌ به‌ ساخت‌ قالب‌ اصلی‌ عکس‌ کمک‌ می‌کند و شناخت‌ فرهنگ‌، جامعه‌ و هنر به‌ ساخت‌ محتوای‌ کار یاری‌ می‌رساند.



توانایی‌های‌ لازم :
هنرمند عکاس‌ به‌ هنر دیدن‌ مجهز است‌. چشم‌های‌ هوشیار و جستجوگر او به‌ معنی‌ مکان‌ها، اشیاء و حوادثی‌ رخنه‌ می‌کند که‌ از نگاه‌ لغزنده‌ چشم‌های‌ دیگران‌ پنهان‌ می‌ماند. بنابراین‌ زیبایی‌ را در چیزهای‌ پیش‌پا افتاده‌، غیرمعمول‌ را در معمول‌ و معنی‌ را در ظاهراً بی‌معنی‌ می‌بیند. همچنین‌ یک‌ عکاس‌ باید در محیط‌ جامعه‌ بوده‌ و پرجنب‌ و جوش‌ باشد. چون‌ عکاسی‌ مثل‌ نقاشی‌ نیست‌ که‌ در خانه‌ بنشینیم‌ و هرچه‌ دلمان‌ خواست‌ نقاشی‌ کنیم‌ و حتی‌ در تابستان‌، پاییز را بکشیم‌ بلکه‌ عکاسی‌ شکار لحظه‌ها است‌ پس‌ باید در ساعات‌ مختلف‌ شبانه‌روز در مکان‌های‌ متفاوت‌ حضور داشت‌ تا بتوان‌ لحظه‌ مورد نظر را شکار کرد. و بالاخره‌ یک‌ عکاس‌ باید اطلاعات‌ عمومی‌ خوبی‌ داشته‌ باشد؛ یعنی‌ باید شعر بخواند، داستان‌ بخواند، روزنامه‌ بخواند تا بفهمد در کجا و در چه‌ زمانی‌ زندگی‌ می‌کند چون‌ عکاسی‌ که‌ در زمان‌ حال‌ نباشد، نمی‌تواند عکس‌ بگیرد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
اکثر فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ عکاسی‌ جذب‌ مطبوعات‌ می‌شوند چون‌ در حال‌ حاضر ما شاهد گسترش‌ مطبوعات‌ و نیاز آنها به‌ عکاسانی‌ تازه‌نفس‌ و متبحر هستیم‌. برپایی‌ نمایشگاه‌های‌ صنعتی‌ متعدد و توجه‌ به‌ آگهی‌های‌ تجاری‌ و فرهنگی‌ نیز باعث‌ شده‌ است‌ که‌ تعداد قابل‌ توجهی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ جذب‌ عکاسی‌ تبلیغاتی‌ بشوند، حوزه‌ انتشارات‌ نیز تعداد دیگری‌ از فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ را به‌ کار گرفته‌ است‌ و با کمال‌ تأسف‌ تعدادی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ نیز استودیو باز کرده‌ یا به‌ عکاسی‌ از مراسم‌ و میهمانی‌ها می‌پردازند در حالی‌ که‌ برای‌ کار در یک‌ آتلیه‌ عکاسی‌ نیاز نیست‌ که‌ دانشجو چهار سال‌ در دانشگاه‌ تحصیل‌ کند بلکه‌ می‌توان‌ طی‌ چند ماه‌ به‌راحتی‌ فن‌ عکاسی‌ را فرا گرفت‌ و یک‌ آتلیه‌ عکاسی‌ باز کرد.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ پایه :
مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه‌، هندسه‌ مناظر و مرایا، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ سنتی‌ ایران‌، آشنایی‌ با رشته‌های‌ هنری‌، کارگاه‌ عکاسی‌ رنگی‌.
دروس‌ اصلی‌ :
شیمی‌ عمومی‌ و شیمی‌ عکاسی‌، فیزیک‌ و ابزارشناسی‌، تاریخچه‌ عکاسی‌، آشنایی‌ با فیلمبرداری‌، نورپردازی‌، فنون‌ عرضه‌ و نمایش‌ عکس‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد عکس‌، کارگاه‌ تخصصی‌ عکاسی‌، فنون‌ بازسازی‌ عکس‌.
دروس‌ تخصصی‌ :
کارگاه‌ عکاسی‌، طرح‌ و رساله‌ نهایی‌.
___________________________________

منبع متون : کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر : سایت tab118





توضیحات ِ بیشتر :

معرفی رشته ی عکاسی ، گروه هنر


ماهیت کار


عکاسان تصویرهائی را تولید و حفظ میکنند که منظره ای را به تصویر میکشند ، داستانی را بازگو میکنند یا حادثه ای را ثبت میکنند. برای خلق عکسهائی با کیفیت تجاری ، عکاسان باید تخصص فنی و خلاقیت را با هم داشته باشند . ایجاد یک تصویر موفق نیاز به انتخاب و ارائه سوژه ای با توانائی تاثیر گذاری خاص و انتخاب تجهیزات مناسب دارد. به عنوان مثال ، عکاسان ممکن است با نورپردازی ظاهر یک سوژه را تقویت کنند و یا با تار کردن پس زمینه توجه بیننده را به جنبه خاصی از تصویر معطوف کنند.امروزه ،‌ بسیاری از دوربینهای عکاسی شرایطی مانند سرعت دیافراگم و بازی دریچه نور را خود بخود تنظیم میکنند. آنها همچنین به عکاس اجازه میدهند تا این تنظیمها را به صورت دستی انجام دهد تا بتواند به خلاقیت و کنترل فنی بالاتری برروی فرایند تصویر برداری دست یابد. علاوه بردوربینهای خودکار و دستی ، عکاسان از مجموعه ای از فیلمها ، عدسیها ، و تجهیزات ـ از فیلترها ، سه پایه ها و فلاشها گرفته تا وسائل نورپردازی خاص استفاده میکنند.عکاسان یا از دوربینهای معمولی رایج ویا از دوربینهای جدید دیجیتال که تصاویر را به صورت الکترونیکی ثبت میکنند استفاده میکنند. یک دوربین عکاسی معمولی تصاویر را بر روی یک فیلم هالید نقره ثبت میکند که باید چاپ شود . بعضی عکاسان فیلم خود را برای پردازش به لابراتوار میفرستند . فیلمهای رنگی برای پردازش و چاپ نیاز به تجهیزات گرانقیمت و شرایط ایده آل دارند. دیگر عکاسان ، بخصوص آنهائی که از فیلمهای سیاه و سفید استفاده میکنند یا نیاز به جلوه های ویژه دارند ،‌ ترجیح میدهند که عکسهایشان را خودشان پردازش و چاپ کنند. این عکاسان باید برای کار کردن با یک تاریکخانه مجهز یا نرم افزار مناسب برای پردازش و چاپ دیجیتالی مهارت فنی لازم را داشته باشند.
امروزه ، پیشرفتهای اخیر در فن آوری الکترونیکی ، ایجاد و اسکن کردن فیلمهای استاندارد ۳۵ میلی متری و دیگر انواع فیلم و استفاده از اسکنرهای مسطح رومیزی و لابراتوارهای فتو فینیش برای ایجاد تصویرهای دیجیتالی قابل خواندن توسط رایانه را برای عکاسان میسر ساخته است. پس از تبدیل فیلم به تصویر دیجیتالی ، عکاسان میتوانند تصاویر را ویرایش کرده و به جاهای دیگر بفرستند که این کار تهیه و انتقال تصویر را از مکانهای دورراحت تر و سریعتر میکند.
عکاسان همچنین با استفاده از رایانه ها و نرم افزارهای تخصصی میتوانند برای ایجاد جلوه های مورد نظر ، تصاویر دیجیتالی ویا اسکن شده را دستکاری یا تقویت کنند. این تصاویر، مانند موسیقی ، بر روی سی دی قابل ذخیره کردن میباشند. فن آوری دیجیتال همچنین تولید تصاویر بزرگتر ، رنگی تر و دقیقتر را برای اشتفاده در آگهی های تبلیغاتی ،‌ هنر عکاسی و تحقیقات علمی ممکن ساخته است . بعضی از آنها از این فناوری در ساخت تابلوهای تبلیغاتی به روش الکترونیک استفاده میکنند. از آنجائیکه امروزه بیشتر کارهای عکاسی نیاز به فناوری رایانه ای دارد ، عکاسان باید از نرم افزار ویرایش رایانه ای دانش کافی و کاربردی داشته باشند.بعضی عکاسان در مقوله هایی مانند چهره و یا عکاسی تجاری و صنعتی ، علمی ،‌خبری یا هنرهای زیبا متخصص میشوند. عکاسان چهره از افراد به صورت فردی یا گروهی عکس میگیرند و اغلب در استودیوهای شخصی خودشان کار میکنند. بعضی در تصویر برداری مجالس ازدواج یا مراسم دانشگاهی تخصص دارند و در محل مراسم کار میکنند.عکاسان تجاری و صنعتی از سوژه های گوناگونی مانند ساختمانها ، مدلها ، کالاهای فروشی ،‌ هواپیماها و مناظر عکس میگیرند. این عکسها در رسانه های مختلفی مانند کتابها ،‌ گزارشات ،‌ تبلیغات و کاتالوگها مورد استفاده قرار میگیرند. عکاسان صنعتی اغلب از تجهیزات ،‌ ماشین آلات ، تولیدات ، کارگران و صاحب منصبان شرکتها عکس میگیرند. این عکسها سپس در تجزیه و تحلیل پروژه های مهندسی ،‌ تبلیغات یا ثبت گسترش و کاراندازی تجهیزات مانند نصب تاسیسات اسکله به کار میروند. این نوع عکاسی معمولا در محل انجام میشود.عکسان علمی با استفاده از دانش تولید کنندگان علم ،‌ داده ها و پدیده های علمی و پزشکی را به تصویر کشیده و ثبت میکنند. آنها معمولا در زمینه های علمی مانند مهندسی ، پزشکی ،‌ زیست شناسی و شیمی ار دانش اضافه بر عکاسی برخوردارند.
گروه جدیدی از عکاسان که به آنها فتوژورنالیست (عکاسان خبری ) گویند از مردم ،‌ مکانها ،‌ رویدادهای ورزشی ، سیاسی و اجتماعی که ارزش خبری داشته باشند برای روزنامه ها ، ژورنالها ، مجلات و تلوزیون عکس میگیرند. بعضی از آنها حقوق بگیر هستند و بعضی دیگر که به آنها عکاسان آزاد گویند به صورت شخصی کار میکنند.
عکاسان هنرهای زیبا ، عکسهای خود را به عنوان کارهای هنری میفروشند. آنها باید علاوه بر کارآیی فنی ، دارای استعداد وخلاقیت هنری نیز باشند.
عکاسان آزاد با شرکتهای خاصی که ذخایر عکس را نگهداری میکنند قرارداد میبندند و امتیاز عکسهای خود را به آنها داده ویا در مورد خاصی سفارش عکس میگیرند. این شرکتها نیز به نوبه خود امتیاز استفاده از این عکسها را به دیگر شرکتها و مجلات میفروشند.

محیط کار


محیط کار برای عکاسان بسیار متفاوت میباشد. مثلا افراد استخدامی ساعتهای معینی را کارمیکنند درحالیکه عکاسان خبری ساعتهای طولانی ونامنظم کار میکنند و باید همیشه گوش به زنگ باشند. بسیاری از عکاسان به صورت نیمه وقت کار میکنند.عکاسان چهره معمولا در استودیوهای خودشان کار میکنند ، اما ممکن است برای گرفتن عکس از مشتری در محل خاص خودش مانند مدرسه ،‌ دفتر شرکت یا منزل شخصی مجبور به طی مسافتی طولانی باشند. عکاسان خبری و تجاری به دفعات مجبور به جابجا شدن در منطقه ، ماموریت شبانه ویا مسافرت به مکانهای دور برای مدت طولانی میباشند.بعضی از عکاسان ، بویژه عکاسان خبری که حوادث ، بلایای طبیعی ،‌ آشوبهای شهری و درگیریهای نظامی را پوشش میدهند ،‌ در شرایط سخت و حتی خطرناک کارمیکنند. بسیاری از عکاسان باید ساعتهای طولانی در هرنوع آب و هوایی منتظر بمانند تا یک حادثه ( مثلا ماه گرفتگی ) اتفاق بیافتد و یا در حالیکه تجهیزات سنگینی را حمل میکنند بایستند و یا مسافتهای طولانی را طی کنند. عکاسان خبری معمولا برای تحویل دادن به موقع سفارش تحت فشار قرار دارند.کسانی که به صورت شخصی کار میکنند آزادی عمل بیشتری دارند اما درعین حال درآمد ثابتی نداشته و دائما برای یافتن مشتری جدید تحت استرس میباشند. بعضی از آنها برای بازاریابی از کمک یک همکار استفاده میکنند.

فرصتهای شغلی


اکثر عکاسان به صورت شخصی کار میکنند. دیگران به صورت استخدامی یا قراردادی برای رسانه ها ، شرکتهای تبلیغاتی وصنایع مشغول به کارند. اکثر فرصتهای شغلی برای عکاسان در شهرهای عمده وبزرگ میباشد.آموزش و ادامه تحصیل

اکثر کسانی که عکاسان را به خدمت میگیرند به دنبال کسانی هستند که از تخیل بصری بالایی برخوردار بوده و علاوه بر درک بالا از فن عکسبرداری ، خلاقیت خوبی نیز داشته باشند. کار در زمینه های خبری ، صنعتی و علمی عموما نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد. کسانی که کار چهره و یا به صورت آزاد کار میکنند باید کارآیی حرفه ای بالایی داشته باشند و فرقی نمیکند که این توانائی را از طریق تحصیلات رسمی ، کار تجربی ویا حرفه ای به دست آورده باشند.دروس پایه عکاسی شامل تجهیزات ، فرایندها و تکنیکها میباشند. دیگر دروس شامل طراحی و ترکیب بندی است. علاقه مندان به عکاسی میتوانند مشترک مجلات عکاسی شده ،‌ به کلوپهای عکاسی بپیوندند و یا در تابستانها و یا به صورت نیمه وقت برای روزنامه ها و عکاسیها کار کنند. عکاسان آزاد برای اینکه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند باید سبک عکاسی خاص خودشان را داشته باشند و با دادن عکسهای مجانی به مجلات و شرکتهای تبلیغاتی خود را به صحنه حرفه ای وارد کنند. آنها باید مجموعه خوبی از نمونه کار داشته باشند.عکاسان باید بینش ، توانائی هنری و هماهنگی مناسب دست و چشم داشته باشند. آنها باید با حوصله و دقیق بوده و توجه کافی به جزئیات داشته باشند. ازآنجائیکه عکاسان دائما با مشتریها ،‌ طراحان گرافیکی و یا متخصصان تبلیغات و انتشارات سروکار دارند ، باید توانائی کار با دیگران را داشته باشند . آنها باید از نرم افزارها و وسائل رایانه ای نیز برای تهیه و ویرایش تصاویر به اندازه کافی سررشته داشته باشند. عکاسان تجاری و هنری باید خلاق و مبتکر باشند. عکاسان خبری علاوه برتوانائی بالا درتصویر برداری ،‌ باید از داستان سوژه نیز اطلاعات کافی داشته و عکسهای مطابق با داستان بگیرند. آنها باید درمورد گرفتن عکسهای مناست تصمیم گیرنده بوده وبرای گرفتن آنها سرعت عمل کافی داشته باشند.عکاسان آزاد باید توانائی و شم تجاری داشته باشند و بتوانند مجوز عکسبرداری از مکانهای حفاظت شده و چاپ عکس افراد را بدست آورند.

چشم انداز آینده


از آنجائیکه این شغل برای بسیاری از مردم دارای جاذبه بوده و به صورت آماتوری و تجربی نیز قابل انجام است رقابت کاری در این رشته بسیار زیاد بوده و بیشتر هم خواهد شد. تعداد علاقه مندان به عکاسی تجاری و خبری بیش از فرصتهای شغلی موجود میباشد. کسانی که خلاقیت بیشتری داشته و توانائی تجاری و قدرت پیشرفت با فناوری روز را دارند دریافتن کار و سفارش موفقترند. توانائیهای جنبی مانند کار با رایانه نیز در موفقیت عکاسان درآینده بسیار مؤ ثر خواهد بود.با رشد جمعیت دنیا ،‌ فرصتهای کاری برای عکاسان چهره بیشتر خواهد شد و با افزایش تعداد مجلات و ژورنالهای الکترونیکی در اینترنت ، سفارش عکسهای دیجیتالی افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر این امکانات دیجیتالی به شرکتها اجازه میدهد تا عکسهای حرفه ای مورد نیاز خود را بدون نیاز به عکاسان تهیه کنند.

میزان درآمد


درآمد میانگین برای عکاسان درسال ۲۰۰۰ در ایالات متحده ۲۲۳۰۰ دلار در سال بوده است. به علت گرانی تجهیزات و مواد مورد نیاز عکاسی ‌، کسانی که به صورت آزاد کارمیکنند ، درآمد خالص کمتری نسبت به افراد حقوق بگیر دارند(البته این امر احتمالا درمورد استودیوهای عکاسی چهره در ایران صادق نمیباشد). بر خلاف عکاسان تجاری و خبری ،‌ عکاسان هنری شانس کمتری برای درآمد زایی مستقل و دائمی دارند.منبع: کانون دانش
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کاردانی باستان شناسی

کاردانی باستان شناسی

دیباچه:
هدف دوره کاردانی باستان‌شناسی، تربیت افرادی است که دانش و تجربه لازم را برای مشارکت در مطالعات، پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی به عنوان کمک کارشناسان و عضو هیأت اجرایی داشته باشند.



درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
کارگاه طراحی پایه، آشنایی با باستان‌شناسی و روش‌های آن، ترسیم فنی، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روش‌های آن، نقشه‌برداری، تاریخ عمومی ایران، هندسه مناظر و مرایا، آشنایی با هنر و تمدن فرهنگ‌های همجوار.
دروس اصلی وتخصصی:
آشنایی با باستان‌شناسی و آثار تاریخی پیش از اسلام ایران، سفال دوره پیش از اسلام ایران، هنر و تمدن اسلامی، خطوط باستانی ایران، آشنایی با بافت‌ها و محوطه‌های دوره اسلامی ایران، سفال دوره اسلامی ایران، خطوط و خواندن کتیبه‌های اسلامی، کارآموزی شناسایی و بررسی باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت در محل کاوش باستان‌شناس، آشنایی با باستان‌شناسی و آثار تاریخی دوره اسلامی ایران، مهر و سکه، کارآموزی کاوش باستان‌شناسی دوره پیش از اسلام ، کارآموزی کاوش باستان‌شناسی دوره اسلامی.

______________________________

منبع متون : کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

منبع تصویر : سایت ایران بزرگ
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کاردانی فرش

کاردانی فرش

دیباچه:
تا چندی پیش در ایران به هنر بسیار ظریف و زیبا‎ی فرش تنها به صورت یک حرفه نگاه می‎شد؛ هنری که نسل به نسل به صورت سنتی و استاد- شاگردی منتقل می‎گردید. به عبارت دیگر کمتر کسی در این زمینه مطالعه، تحقیق و پژوهش انجام داده بود و یک مرکز دانشگاهی برای آموزش، حفظ و حراست و پیشرفت این هنر اصیل ایرانی و سرمایه ملی وجود نداشت. اما خوشبختانه در دهه هفتاد به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رشته کارشناسی فرش در برخی از دانشکده‎های هنر مراکز آموزش عالی ارائه گردید؛ رشته‎ای که می‎تواند موجب رشد و اعتلای هنر و صنعت فرش کشورمان گردد.در این رشته دانشجو درباره تاریخچه فرش، جامعه شناسی فرش، انواع بافت، ابزار بافت، طراحی، رنگ و الیاف فرش اطلاعات لازم را به دست می‎آورد. برای مثال، در فرش دستی سه نوع الیاف طبیعی پشم، ابریشم و نخ به کار می‎رود که دانشجوی کارشناسی فرش، با این الیاف و نحوه تکنولوژی هر یک از آنها به صورت علمی آشنا می‎شود؛ یعنی ریسندگی و رنگرزی این الیاف را می‎آموزد. همچنین دانشجوی این رشته با فرش‎های مناطق مختلف جغرافیای ایران که از نظر الیاف، بافت، طرح و رنگ متفاوت است، آشنا می‎گردد. البته لازمه کسب این دانش، اطلاع از جامعه‎شناسی نقاط مختلف ایران است. برای مثال، در قالی کاشان بیشتر از رنگ‎های قرمز و سرمه‎ای استفاده می‎شود. اما در قالی تبریز رنگ‎های بژ، کرم ومسی کاربرد دارد و این تفاوت رنگ به دلیل تفاوت محیطی و جغرافیایی شهرها و مناطق یاد شده است.در کل رشته کارشناسی فرش دارای پنج گرایش مرمت و تکمیل، طراحی، رنگرزی بافت و سایر زیر انداز‎ها است. که گرایش مرمت و تکمیل بیشتر به تکنولوژی فرش می‎پردازد؛ یعنی دانشجو با الیاف، رنگ، رنگرزی شیمیایی و سنتی، انواع بافت، دارکشی فرش، انواع گره ( که نماد فرش است)، نحوه حفظ کیفیت و ابعاد فرش و مرمت فرش آشنا می‎شود و در گرایش‎ طراحی، دانشجو درباره انواع مختلف نقش‎های قالی‎های ایرانی اطلاعات گسترده‎تری به دست می‎آورد و درباره طراحی قالی و تا حدودی گلیم آموزش می‎بیند.در گرایش رنگرزی دانشجو با نحوه رنگرزی شیمیایی و سنتی آشنا می‎شود و در زمینه شیمی تجزبه، تکنولوژی رنگ و شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی اطلاعاتی به دست می‎آورد. در گرایش بافت نیز دانشجو به طور تخصصی‎تر به بافت قالی می‎پردازد و انواع گره‎ها و بافت‎ قالی را آموزش می‎بیند. در گرایش سایر زیر اندازها نیز دانشجو بافت گلیم، سوماک، زیلو، گبه و سایر زیرانداز‎ها را آموزش می‎بیند و با نحوه مرمت گلیم، جغرافیا و نقوش نمادهای گلیم و سایر زیراندازهای سنتی ایران آشنا می‎شود.



توانایی‎های لازم :
دانشجوی این رشته باید فردی خلاق، نوآور و علاقه‎مند به هنر و صنعت فرش باشد. دانشجویی که بدون هدف رشته کارشناسی فرش را انتخاب کرده باشد، پس از فارغ‎التحصیلی جـایـگاهی در صـنعت فـرش نـخواهـد داشت، در نقطه مـقابل نـیز دانشجویانی هستند که با علاقه و پشتکار بسیار به این رشته آمده‎اند و به دنبال آموزش و بهبود کیفیت هنر فرش هستند و قدم‎های موثری نیز در این زمینه برداشته‎اند.همچنین کارشناس فرش باید از تاریخ هنرهای دستی و بومی، بخصوص هنر فرش‌بافی آگاهی داشته باشد وبه یاری ذوق هنری، طرح‎هایی ارائه دهد که هم از اصالت بومی و هم از نوآوری برخوردار باشد.

موقعیت شغلی در ایران :
در کشور ما، هیچ کالایی از نظر ارزش افزوده مشابه فرش نیست. زیرا از یک سو، مواد اولیه فرش در ایران تهیه می‎شود و از سوی دیگر، فرش دست‎بافت ایرانی در بازارهای جهانی دارای ارزش مادی بسیار زیادی است.به همین دلیل در حال حاضر، بسیاری از مراکز خصوصی و دولتی هستند که به دنبال فارغ‎التحصیلان این رشته می‎گردند که در زمینه طرح، رنگ و بافت مهارت و خلاقیت داشته باشند. عده‎ای از فارغ‎التحصیلان نیز به عنوان مشاور بازرگانان فرش فعالیت می‎کنند یا خودشان در زمینه تولید فرش یا صادرات فرش سرمایه‎گذاری کرده و در این زمینه فعالیت می‎کنند و بالاخره تعداد قابل توجهی نیز این هنر را در مراکز کار و دانش آموزش می‎دهند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس مشترک در گرایش‌های مختلف فرش :
شیمی عمومی، هندسه نقوش در هنرهای سنتی ایران، هنر در تمدن اسلامی، آشنایی باهنر در تاریخ، کارگاه طراحی پایه، تاریخ فرش، عکاسی، جامعه‌شناسی فرش، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، کارگاه بافت قالی، شناخت و ارزیابی فرش دست‌بافت، اصول رنگرزی، کارگاه طراحی سنتی، آشنایی با مواد اولیه و ابزار، کارگاه مرمت و نگهداری قالی، کنترل کیفی استانداردهای فرش، پژوهش در فرش ایران، جغرافیای فرش، سیر تحول و تطور نقوش و نمادها در هنرهای سنتی، علوم الیاف، ریسندگی، زیبایی‌شناسی فرش ایران، اقتصاد فرش ایران.

دروس تخصصی گرایش طراحی :
کارگاه طراحی گلیم و سایر زیراندازها، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی ایران، کارگاه طراحی قالی، کارگاه نگارگری، کارگاه رنگ و نقطه، شناخت انواع مختلف نقوش قالی‌های ایرانی .

دروس تخصصی گرایش مرمت و تکمیل :
آشنایی با اصول غبارگیری و شستشوی فرش، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی ایران، کارگاه بافت گلیم، کارگاه بافت قالی، مرمت و نگهداری گلیم و سایر زیراندازها، مرمت قالی، شناخت مواد ویژه مرمت قالی، کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمیایی

دروس تخصصی گرایش رنگرزی:
کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمایی، شیمی تجزیه و آزمایشگاه، شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی و آزمایشگاه تکنولوژی رنگ، فیزیک الیاف و آزمایشگاه.

دروس تخصصی گرایش سایر زیراندازها:
کارگاه بافت گلیم،‌کارگاه بافت سوماک، کارگاه بافت زیلو، کارگاه بافت گلیم‌های یک رو، کارگاه بافت گبه‌ و سایر قالی‌های ایلیاتی، کارگاه بافت طراحی گلیم و سایر زیراندازها، کارگاه مرمت و تکمیل انواع گلیم و سایر زیراندازها، جغرافیای گلیم و سایر زیراندازها، بررسی نقوش ونمادها در گلیم و سایر زیراندازهای سنتی ایران، پژوهش در نقش و رنگ گلیم و سایر زیراندازهای ایران.

_______________________________

منبع متون : کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر : fa.azaretfa.ir
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کاردانی مردم شناسی + کاردانی هنرهای تجسمی

کاردانی مردم شناسی + کاردانی هنرهای تجسمی

.
.
.

  • کاردانی مردم شناسی

دیباچه: مطالعه، حفظ و نگهداری از میراث‌های فرهنگی تنها به صورت آثار ، اشیاء ، بناها و بافت‌های تاریخی جسمی و مادی بدون توجه به ضرورت مطالعه و حفاظت از صورت‌های رفتاری و غیرمادی کامل نیست. در واقع ارزش‌های به یادگار مانده از گذشتگان، امروزه در قالب زندگی جاری و روزمره به صورت اعتقاد و اندیشه، رفتار و کردار، آداب و رسوم و زبان و گفتار نمود دارد.دوره کاردانی مردم‌شناسی یکی از دوره‌های آموزش عالی است که هدف آن، تربیت متخصصانی است که بر روی جمعیت‌ها و گروه‌های انسانی مطالعه و پژوهش کنند و بتوانند به کارشناسان ذیربط (مردم‌شناس، جامعه شناس و ...) در امر پژوهش‌های مردم‌شناسی و یافتن ارزش‌ها و نقاط ضعف و قوت جوامع یاری برسانند. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در مراکز و سازمان‌ها و ارگان‌های پژوهشی، تحقیقاتی و فرهنگی ذی‌ربط و نیز موزه‌های مردم‌شناسی به صورت کمک‌کارشناس پژوهشی یا اداره کننده بخش‌هایی از واحدها فعالیت نمایند.



درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
کارگاه طراحی پایه، ترسیم فنی، آشنایی با مردم‌شناسی و روانشناسی و روش‌های آن، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با باستان‌شناسی و روش‌های آن، تاریخ عمومی ایران، تمثیل‌شناسی.
دروس اصلی:
روش پژوهش و شئونات مردم‌شناسی هنر و تمدن اسلامی، آوانگاری، آشنایی با بررسی‌های مردم‌شناسی در ایران، مردم‌شناسی و ارتباط آن با سایر علوم، مردم‌شناسی در آیینه متون، انسان و بوم، آشنایی با گویش‌های رایج در ایران،‌آشنایی با جمعیت‌های انسانی و مطالعات مردم‌شناسی، آشنایی با منابع و مآخذ مردم‌شناسی، روش گردآوری گویش‌ها، کارآموزی مردم‌نگاری، کارآموزی مردم‌شناسی.









  • کاردانی هنرهای تجسمی

دیباچه:
کاردانی هنرهای تجسمی دارای سه شاخه نقاشی، گرافیک و نقاشی ایرانی (مینیاتور) است و هدف آن تربیت افرادی است که ضمن آشنایی با اصول مقدماتی و پایه هنرهای یاد شده، بتوانند استعداد جوانان کشور را در هنرهای تجسمی تشخیص داده و پرورش دهند. این دسته از فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کادر هنری واحدهای وابسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هر واحد هنری دیگر فعالیت کنند.



درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس مشترک در هر سه شاخه:
هندسه مناظر و مرایا ، مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه طراحی پایه، خوشنویسی، هنر در تمدن اسلامی، سیر هنر در تاریخ، مبانی و اصول رسانه و تحقیق، آموزش هنر در مدارس، ادبیات فارسی.

دروس تخصصی شاخه نقاشی ایرانی (مینیاتور):
کارگاه نقاشی ایرانی، آشنائی با اصول مقدماتی حجم، کارورزی، رساله و پروژه نهائی.
دروس تخصصی شاخه نقاشی:
کارگاه نقاشی ، آشنائی با اصول مقدماتی حجم، کارورزی، رساله و پروژه نهائی.
دروس تخصصی شاخه گرافیک:
کارگاه عکاسی، خوشنویسی و طراحی حروف، کارورزی، رساله و پروژه نهائی.

_________________________________


منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

منبع تصاویر : tebyan + ostan-ag.gov.ir
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کاردانی هنرهای سنتی

کاردانی هنرهای سنتی

  • توضیح اول : کاردانی هنرهای سنتی

دیباچه:
هنرهای سنتی از میراث‎های عمده فرهنگی کشور و محل اصالت‌ها و ارزش‎ها و از زمینه‎های مطمئن و مناسب برای حرکت آینده هنری است. بدون شک راه‎های توجه و تقویت این هنرها، ایجاد دوره‎های آموزش عالی درسطوح گوناگون است تا ضمن مطالعه و پژوهش مستمرو نتیجه بخش، راه‎یابی به سوی آینده‎ای پر بار تر میسر گردد.فارغ‎التحصیلان این رشته با آموزش‎های نظری و کارگاهی خود و آشنایی و کار عملی در زمینه هنرهای سنتی قادر خواهند بود، در انجام پژوهش‎های هنر‎های سنتی و نیز حفظ و احیای این هنرها، به صورت کمک برای کارشناس نقش داشته باشند و اداره واحد‎ها و کارگاه‎های تولیدی را در چهارچوب ادارات و سازمان‎های فرهنگی دولتی یا بخش خصوصی بر عهده بگیرند گفتنی است که این دوره مشترکات قابل توجهی با کارشناسی صنایع دستی دارد.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه :
کارگاه طراحی پایه، هنر وتمدن اسلامی، آشنایی با هنر فرهنگ‌های همجوار، آشنایی با مردم شناسی و روش‎های ایران، آشنایی با هنرهای سنتی آن، آشنایی با باستان‌شناسی و روش‎های آن.
دروس اصلی :
ترسیم فنی، خطوط و خواندن کتیبه‎های اسلامی، هندسه نقوش درهنرهای سنتی ایران ، طرح اشیاء در تمدن اسلامی ، حفظ و احیاء هنرهای سنتی، موسیقی از نظر اسلام، آشنایی با موسیقی بومی مناطق ایران، نمایش در ایران .
دروس تخصصی:
کارگاه هنرهای سنتی، کارآموزی پژوهش در هنرهای سنتی
.
.
.
.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش






  • توضیح دوم : کاردانی هنر های سنتی

دوره (کارداني هنرهاي سنتي ) يکي از دوره هاي آموزش عالي است . هدف اين دوره تربيت افرادي است که بتوانند با تعهد و کارآئي مطلوب به انجام پژوهش هاي لازم درباره (اساطير و هنرهاي سنتي ) در ابعاد گوناگون آن به عنوان محلي شايسته از ميراث فرهنگي کمک نموده و نيز با اشتغا ل در اين زمينه در حفظ اصالتها و ارزش و نيز اعتلاي اين هنرها گام بردارند.

ضرورت و اهميت:
)هنرهاي سنتي )و اساطير اين هنرها از مواريث عمده فرهنگي کشور و محمل اصالتها و ارزشها و از زمينه هاي مطمئن و مناسب براي حرکت آينده هنري با توجه به ضرورت استقلال فرهنگي و اتکا به خود است. يقينا يکي از جمله طرق و توجه و تقويت اين هنرها ايجاد دوره هاي آموزش عالي در سطوح گوناگون است تا ضمن مطالعه و پژوهش مستمر و نتيجه بخش راه يابي براي آينده اي پر بارتر ميسر گردد.



سطوح رشته


رديفنام دانشگاه
1مرکز آموزش عالي ميراث فرهنگي



درس هاي اين رشته


رديفنام درس
1آشنايي با باستان‌شناسي و روشهاي آن
2آشنايي با مردم شناسي و روشهاي آن
3آشنايي با هنر و تمدن فرهنگهاي همجوار
4آشنايي با موسيقي بومي مناطق ايران
5آشنايي با هنرهاي سنتي ايران
6ترسيم فني 1
7حفظ و احياء هنرهاي سنتي
8خطوط و خواندن کتيبه هاي اسلامي
9طرح اشياء در تمدن اسلامي
10موسيقي از نظر اسلام
11نمايش در ايران
12هندسه نقوش در هنرهاي سنتي ايران 2
13هندسه نقوش در هنرهاي سنتي ايران 1
14هنر و تمدن اسلامي 1
15هنر و تمدن اسلامي 2
16کار آموزي پژوهش در هنرهاي سنتي
17کارگاه طراحي پايه 1
18کارگاه هنرهاي سنتي 1
19کارگاه هنرهاي سنتي 2
20کارگاه هنرهاي سنتي 3
21کارگاه هنرهاي سنتي 4
22کارگاه هنرهاي سنتي 5
23کارگاه هنرهاي سنتي 6
24کارگاه هنرهاي سنتي 7
25کارگاه هنرهاي سنتي 8

فارغ التحصيلان اين رشته با آموزشهاي نظري و کارگاهي خود و آشنائي و کار عملي در زمينه (هنرهاي سنتي ) و اساطير قادر خواهند بود. در انجام پژوهشهاي هنرهاي سنتي و نيز حفظ و احياي اين هنرها ، بصورت کمک کارشناس نقش داشته و يا اداره واحدها و کارگاههاي توليدي رادر چهار چوب ادارات و سازمانهاي فرهنگي دولتي و يا بخش خصوصي بر عهده گرفته در آنها مشغول کار گردند.

.
.
.



.
.
.
منبع متون و جداول : پرتال اصفهان
منبع تصویر : تبیان زنجان

 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کارشناسی فرش

کارشناسی فرش

توضیح اول :

دیباچه:
تا چندی پیش در ایران به هنر بسیار ظریف و زیبا‎ی فرش تنها به صورت یک حرفه نگاه می‎شد؛ هنری که نسل به نسل به صورت سنتی و استاد- شاگردی منتقل می‎گردید. به عبارت دیگر کمتر کسی در این زمینه مطالعه، تحقیق و پژوهش انجام داده بود و یک مرکز دانشگاهی برای آموزش، حفظ و حراست و پیشرفت این هنر اصیل ایرانی و سرمایه ملی وجود نداشت. اما خوشبختانه در دهه هفتاد به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رشته کارشناسی فرش در برخی از دانشکده‎های هنر مراکز آموزش عالی ارائه گردید؛ رشته‎ای که می‎تواند موجب رشد و اعتلای هنر و صنعت فرش کشورمان گردد.در این رشته دانشجو درباره تاریخچه فرش، جامعه شناسی فرش، انواع بافت، ابزار بافت، طراحی، رنگ و الیاف فرش اطلاعات لازم را به دست می‎آورد. برای مثال، در فرش دستی سه نوع الیاف طبیعی پشم، ابریشم و نخ به کار می‎رود که دانشجوی کارشناسی فرش، با این الیاف و نحوه تکنولوژی هر یک از آنها به صورت علمی آشنا می‎شود؛ یعنی ریسندگی و رنگرزی این الیاف را می‎آموزد. همچنین دانشجوی این رشته با فرش‎های مناطق مختلف جغرافیای ایران که از نظر الیاف، بافت، طرح و رنگ متفاوت است، آشنا می‎گردد. البته لازمه کسب این دانش، اطلاع از جامعه‎شناسی نقاط مختلف ایران است. برای مثال، در قالی کاشان بیشتر از رنگ‎های قرمز و سرمه‎ای استفاده می‎شود. اما در قالی تبریز رنگ‎های بژ، کرم ومسی کاربرد دارد و این تفاوت رنگ به دلیل تفاوت محیطی و جغرافیایی شهرها و مناطق یاد شده است.در کل رشته کارشناسی فرش دارای پنج گرایش مرمت و تکمیل، طراحی، رنگرزی بافت و سایر زیر انداز‎ها است. که گرایش مرمت و تکمیل بیشتر به تکنولوژی فرش می‎پردازد؛ یعنی دانشجو با الیاف، رنگ، رنگرزی شیمیایی و سنتی، انواع بافت، دارکشی فرش، انواع گره ( که نماد فرش است)، نحوه حفظ کیفیت و ابعاد فرش و مرمت فرش آشنا می‎شود و در گرایش‎ طراحی، دانشجو درباره انواع مختلف نقش‎های قالی‎های ایرانی اطلاعات گسترده‎تری به دست می‎آورد و درباره طراحی قالی و تا حدودی گلیم آموزش می‎بیند.در گرایش رنگرزی دانشجو با نحوه رنگرزی شیمیایی و سنتی آشنا می‎شود و در زمینه شیمی تجزبه، تکنولوژی رنگ و شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی اطلاعاتی به دست می‎آورد. در گرایش بافت نیز دانشجو به طور تخصصی‎تر به بافت قالی می‎پردازد و انواع گره‎ها و بافت‎ قالی را آموزش می‎بیند. در گرایش سایر زیر اندازها نیز دانشجو بافت گلیم، سوماک، زیلو، گبه و سایر زیرانداز‎ها را آموزش می‎بیند و با نحوه مرمت گلیم، جغرافیا و نقوش نمادهای گلیم و سایر زیراندازهای سنتی ایران آشنا می‎شود.





توانایی‎های لازم :
دانشجوی این رشته باید فردی خلاق، نوآور و علاقه‎مند به هنر و صنعت فرش باشد. دانشجویی که بدون هدف رشته کارشناسی فرش را انتخاب کرده باشد، پس از فارغ‎التحصیلی جـایـگاهی در صـنعت فـرش نـخواهـد داشت، در نقطه مـقابل نـیز دانشجویانی هستند که با علاقه و پشتکار بسیار به این رشته آمده‎اند و به دنبال آموزش و بهبود کیفیت هنر فرش هستند و قدم‎های موثری نیز در این زمینه برداشته‎اند.همچنین کارشناس فرش باید از تاریخ هنرهای دستی و بومی، بخصوص هنر فرش‌بافی آگاهی داشته باشد وبه یاری ذوق هنری، طرح‎هایی ارائه دهد که هم از اصالت بومی و هم از نوآوری برخوردار باشد.

موقعیت شغلی در ایران :
در کشور ما، هیچ کالایی از نظر ارزش افزوده مشابه فرش نیست. زیرا از یک سو، مواد اولیه فرش در ایران تهیه می‎شود و از سوی دیگر، فرش دست‎بافت ایرانی در بازارهای جهانی دارای ارزش مادی بسیار زیادی است.به همین دلیل در حال حاضر، بسیاری از مراکز خصوصی و دولتی هستند که به دنبال فارغ‎التحصیلان این رشته می‎گردند که در زمینه طرح، رنگ و بافت مهارت و خلاقیت داشته باشند. عده‎ای از فارغ‎التحصیلان نیز به عنوان مشاور بازرگانان فرش فعالیت می‎کنند یا خودشان در زمینه تولید فرش یا صادرات فرش سرمایه‎گذاری کرده و در این زمینه فعالیت می‎کنند و بالاخره تعداد قابل توجهی نیز این هنر را در مراکز کار و دانش آموزش می‎دهند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس مشترک در گرایش‌های مختلف فرش :
شیمی عمومی، هندسه نقوش در هنرهای سنتی ایران، هنر در تمدن اسلامی، آشنایی باهنر در تاریخ، کارگاه طراحی پایه، تاریخ فرش، عکاسی، جامعه‌شناسی فرش، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، کارگاه بافت قالی، شناخت و ارزیابی فرش دست‌بافت، اصول رنگرزی، کارگاه طراحی سنتی، آشنایی با مواد اولیه و ابزار، کارگاه مرمت و نگهداری قالی، کنترل کیفی استانداردهای فرش، پژوهش در فرش ایران، جغرافیای فرش، سیر تحول و تطور نقوش و نمادها در هنرهای سنتی، علوم الیاف، ریسندگی، زیبایی‌شناسی فرش ایران، اقتصاد فرش ایران.

دروس تخصصی گرایش طراحی :
کارگاه طراحی گلیم و سایر زیراندازها، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی ایران، کارگاه طراحی قالی، کارگاه نگارگری، کارگاه رنگ و نقطه، شناخت انواع مختلف نقوش قالی‌های ایرانی .

دروس تخصصی گرایش مرمت و تکمیل :
آشنایی با اصول غبارگیری و شستشوی فرش، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی ایران، کارگاه بافت گلیم، کارگاه بافت قالی، مرمت و نگهداری گلیم و سایر زیراندازها، مرمت قالی، شناخت مواد ویژه مرمت قالی، کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمیایی

دروس تخصصی گرایش رنگرزی:
کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمایی، شیمی تجزیه و آزمایشگاه، شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی و آزمایشگاه تکنولوژی رنگ، فیزیک الیاف و آزمایشگاه.

دروس تخصصی گرایش سایر زیراندازها:
کارگاه بافت گلیم،‌کارگاه بافت سوماک، کارگاه بافت زیلو، کارگاه بافت گلیم‌های یک رو، کارگاه بافت گبه‌ و سایر قالی‌های ایلیاتی، کارگاه بافت طراحی گلیم و سایر زیراندازها، کارگاه مرمت و تکمیل انواع گلیم و سایر زیراندازها، جغرافیای گلیم و سایر زیراندازها، بررسی نقوش ونمادها در گلیم و سایر زیراندازهای سنتی ایران، پژوهش در نقش و رنگ گلیم و سایر زیراندازهای ایران.
.
.
.
.
منبع متون : کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر : سایت مهرنیوز




توضیح دوم :


رشته كارشناسي فرش
وجود اين رشته در دانشگاه به فرشي بر مي‌گردد كه اين روزها قالب‌هاي صنعتي و اقتصادي وسيعي را به خود اختصاص داده و خيلي‌ها استقلال اقتصادي و كسب در آمدهاي غير متكي به نفت را در لابلاي تار و پودهاي آن جستجو مي‌كنند. دهها سال است كه اشتغال روستائيان و امرار معاششان به فرش وابسته بوده و هنوز هم وابسته است.قرار است كارشناسان فرش با ارزيابي و كنترل كيفيت توليد فرش جلوي سقوط رتبه جهاني فرش ايران را گرفته و فرش ايراني را با نگاهي علمي به بازارهاي جهاني معرفي نمايند. داشتن ذوق هنري و علاقه به پديده‌هاي هنري از جمله فرش و داشتن اطلاعات عمومي هنري، خصوصا در زمينه شناخت رنگ، و همچنين داشتن پايه قوي در درس شيمي براي گرايش رنگرزي مي‌تواند دانش‌آموزي را كه اين رشته را انتخاب مي‌كند از لحاظ موفقيت مددكار باشد.ضريب درس خلاقيت تصويري 4 و درك عمومي هنر 2 مي‌باشد.


سطوح رشته


0000001.jpg


درس هاي اين رشته

رديفنام درس
1آشنايي با اصول غبارگيري و شستشوي فرش
2آشنايي با طراحان و اساتيد بزرگ فرش ايران
3آشنايي با هنر در تاريخ 1
4آشنايي با هنر در تاريخ 2
5آشنايي با هنرهاي سنتي ايران 1
6آشنايي با هنرهاي سنتي ايران 2
7انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن
8بررسي روشها و ويژگيهاي بافت قالي‌هاي بزرگ پارچه
9بررسي طرح ها و نقوش قالي ايران
10بررسي نقوش و نمادها در گليم و ساير زيراندازهاي سنت
11تاريخ اسلام
12تاريخ فرش 1
13تاريخ فرش 2
14تربيت بدني 2
15تکنولوژي رنگ
16جامعه سياسي فرش
17جغرافياي گليم و ساير زيراندازها
18حکمت هنر اسلامي
19خوشنويسي 1
20خوشنويسي 2
21رفع عيوب قالي‌هاي نو
22زبان خارجي
23زيباشناسي
24شناخت انواع مختلف نقوش قالي هاي ايراني 1 و 2
25شناخت بازارهاي جهاني فرش دستباف
26شناخت گليم و سيار زيراندازهاي سنتي موزه‌اي
27شناخت مواد ويژه مرمت قالي
28شناخت و تحليل فرش‌هاي موزه‌اي ايران
29شناخت و نصب چهارچوب‌هاي مرمت و ابزار و وسايل رفو
30شيمي تجزيه و ازمايشگاه
31شيمي عمومي
32شيمي عمومي آزمايشگاه
33شيمي و تکنولوژي مواد رنگرزي و آزمايشگاه
34عکاسي
35فارسي
36فيزيک الياف و آزمايشگاه
37قوانين و روابط و بهداشت کار
38مباني هنرهاي تجسمي 1
39مباني هنرهاي تجسمي 2
40مباني کامپيوتر
41متون اسلامي (آموزش زبان عربي(
42مديريت توليد فرش
43مديريت فرهنگي و هنري
44معارف اسلامي 2
45هندسه نقوش در هنرهاي سنتي ايران
46هندسه نقوش در هنرهاي سنتي ايران 2
47هنر در تمدن اسلامي 1
48هنر در تمدن اسلامي 2
49کارگاه بافت زيلو
50کارگاه بافت سوماک
51کارگاه بافت قالي 2
52کارگاه بافت گبه و ساير قالي‌هاي ايلياتي
53کارگاه بافت گليم 1
54کارگاه بافت گليم 2
55کارگاه بافت گليم‌هاي يک رو (به جز سوماک(
56کارگاه رنگ و نقطه 1
57کارگاه رنگ و نقطه 2
58کارگاه رنگرزي سنتي 1
59کارگاه رنگرزي سنتي 2
60کارگاه رنگرزي سنتي 3
61کارگاه رنگرزي سنتي 4
62کارگاه رنگرزي شيميائي 1
63کارگاه رنگرزي شيميائي 2
64کارگاه طراحي پايه 1
65کارگاه طراحي پايه 2
66کارگاه طراحي قالي 1
67کارگاه طراحي قالي 2
68کارگاه طراحي قالي 3
69کارگاه طراحي گليم و ساير زيراندازها
70کارگاه مرمت و تکميل انواع گليم و ساير زيراندازها
71کارگاه مرمت و نگهداري قالي 1
72کارگاه مرمت و نگهداري قالي 3
73کارگاه مرمت و نگهداري قالي 4
74کارگاه مرمت و نگهداري گليم و سايز زيراندازها
75کارگاه نگارگري 1
76کارگاه نگارگري 2


ـ اجراي مراحل مختلف توليد فرش، شامل مهارت در طراحي و رنگ آميزي فرش، شناخت مواد اوليه مصرفي و آشنايي با نحوه فراهم آوردن آن (مراحل تهيه نخ و رنگرزي)، همراه با شناخت انواع بافت و رفع عيوب با بهره‌گيري از روشهاي مناسب.
ـ شناخت ابزار، وسائل، تجهيزات و توانائي بهينه سازي هرچه بيشتر آنها.
ـ شناخت هرچه بيشتر مباني نظري و عملي اين هنر در جهت حفظ و تقويت فرهنگ بومي با توجه به اصالتهاي نقش، رنگ، و بافت بر منطقه.
ـ پژوهش مباني عملي و نظري هنر فرش ملل مختلف بويژه ملل اسلامي.
ـ ارزيابي و ارزشيابي و كارشناسي فرش.
ـ بررسي، تحليل و شناخت طرحها و نقوش اصيل و نسبت آنها با فرهنگ و تفكر.
ـ كنترل كيفي فرش در هنگام بافت و رفع معايب فرش پس از خاتمه آن.
ـ تدريس مباني نظري و عملي فرش.
ـ همكاري با واحد‌هاي دولتي و خصوصي نظير سازمان صنايع دستي ايران ، سازمان ميراث فرهنگي، شركت ملي فرش ايران. وزارت جهاد كشاورزي، كارگاههاي خصوصي و...
ـ شناخت اقتصاد و بازار جهاني فرش همراه با توانائي تحليل به منظور شناختن شرايط و بهينه سازي صادرات فرش.



.
.
.
.
منبع : پرتال اصفهان
منبع تصویر : پل نیوز
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
کارگردانی تلویزیون

کارگردانی تلویزیون

دیباچه:

طبق آماری که در سال 1993 گرفته شده است، نوجوانان آمریکایی تا پایان دبیرستان 19 هزار ساعت به تلویزیون نگاه می‌کنند؛ یعنی بیشتر از مدت زمانی که در کلاس درس حضور دارند، وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند. متأسفانه درکشور ما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد. اما تأثیرپذیری بسیار زیاد نوجوانان و جوانان ما از شخصیت‌های تلویزیونی، بیانگر آن است که جوانان، بخش عظیمی از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند و در این میان تله تئاترها، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی که در حیطه کار کارگردانان تلویزیون است، بیشترین مخاطب را دارند.تخصص کارگردانی تلویزیون از سال گذشته در دانشکده صدا و سیما در دو گرایش نمایش و مستند ارائه می‌شود.




گرایش نمایش :
کارگردانی تلویزیونی یک رشته کاربردی است و هدف آن تربیت نیروی متخصص، متعهد و خلّاق برنامه‌ساز در جهت سیاست‌های سازمان صدا و سیما است؛ افرادی که به یاری معلومات و مهارت‌های فنی، تکنیکی، هنری و تحلیلی، زمینه ساخت و تولید انواع برنامه‌های تلویزیونی را فراهم می‌آورند. در واقع کارگردان تلویزیون کسی است که ذهنیت خود را با استفاده از آموزش‌های کلاسیک و آکادمیکی که در خصوص برنامه‌سازی تلویزیون در طول دوران تحصیل کسب کرده است، به تصویر می‌کشد و با خلاقیت و نوآوری به تولید برنامه‌های تلویزیونی می‌پردازد. در این میان، دانشجویان گرایش نمایش، به مطالعه، پژوهش و تجربه در کارگردانی انواع برنامه‌های داستانی تلویزیون اعم از سریال‌ها، برنامه‌های کوتاه‌ و تله‌تئاترها می‌پردازند. به عبارت دیگر، دانشجویان این گرایش، روش‌های طراحی و تولید یک برنامه داستانی از عرصه ایده تا ساخت در استودیو یا واحد سیار، پخش و ارزشیابی آن را فرا می‌گیرند و در این میان با چگونگی نقد و تحلیل برنامه‌های تلویزیونی، تحولات اجرا، تصویرنامه‌نویسی، جلوه‌های خاص، طراحی صحنه، شیوه‌های بیان و نحو‌ه ارتباط تنگاتنگ فرم و محتوا آشنا می‌شوند.گفتنی است که تمامی این دروس همراه با فعالیت‌های عملی و کارهای کارگاهی است تا دانشجویان با استفاده از امکانات و تجهیزات کاربردی دانشکده و سازمان صدا و سیما بتوانند، تجربه و مهارت لازم را برای ساخت و تولید برنامه‌های داستانی تلویزیونی کسب نمایند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس مشترک در هر دو گرایش:
مبانی ارتباطات، مردم‌شناسی و رسانه‌های تصویری، عکاسی، آشنایی با هنر در تاریخ، تاریخ تلویزیون و فناوری رسانه‌های جدید، حکمت هنر اسلامی، ارتباطات بصری، آشنایی با فلسفه، پژوهش و نگارش در تلویزیون، تلویزیون:
زبان و ساختار، درک و بیان بصری، مخاطب‌شناسی تلویزیون، فلسفه هنر، ابزارشناسی تولید، شناخت عوامل نمایش، گونه‌شناسی فیلم، مبانی برنامه‌سازی تلویزیونی، کارگاه تصویر و نور، مبانی تدوین، مبانی برنامه‌سازی تک دوربینه، گونه‌شناسی برنامه‌های تلویزیونی، مبانی کارگردانی نمایش، مستندشناسی، موسیقی در فیلم و تلویزیون، تدوین دیجیتال، جلوه‌های خاص، کارگاه چند رسانه‌ای، طراحی و مدیریت تولید، تلویزیون آموزشی، پروژه نهایی.
دروس تخصصی گرایش نمایش:
بازیگردانی و کارگردانی، برنامه‌سازی استودیویی، تصویرنامه نویسی، سمینار برنامه‌سازان تلویزیونی، واحد سیار، برنامه‌سازی تک دوربینه، کارگاه نمایش تلویزیونی.

گرایش مستند :
با اشتیاق دوربین را به دست می‌گیرد و شتابان در موج جمعیت، در بازارها، کنار رودخانه‌ها و در حاشیه جنگل‌ها به دنبال سوژه می‌گردد. زمانی از شقایق‌ها و آلاله‌های خفته در سینه کوهساران صحنه‌های زیبایی می‌یابد. زمانی دیگر از راز‌های نهفته‌ در سینه کوه‌نشینان و کویرنشینان آگاهی می‌یابد و آیین‌ها، آداب و رسوم و سور و سوگ مناطق مختلف ایران را به یاری عدسی دوربین خود به تصویر می‌کشد تا تنوع فرهنگی و تعدد میراث‌های فرهنگی ایران را به نمایش گذارد.این، بخشی از دنیای کارگردانی مستند است؛ دنیایی که حیطه بسیار گسترده و وسیعی دارد و از یک سو شامل گزارش خبری، ورزشی و اجتماعی می‌شود و از سوی دیگر مستند مردم‌شناسی یا طبیعت را در برمی‌گیرد. در واقع مستند، خوراک بسیار مهمی برای تلویزیون است و خیلی از برنامه‌های تلویزیونی؛ از جمله گزارش‌های اجتماعی، ورزشی، مردم‌شناسی یا مستند‌های طبیعت در این حیطه قرار دارد. از همین‌رو، از سال گذشته مستندسازی به عنوان یکی از گرایش‌های کارگردانی تلویزیون در دانشکده صدا و سیما مطرح گردیده است و دانشجویان این گرایش با آموزش دروسی از قبیل فرم و محتوا در مستند تلویزیونی، ژورنالیسم تلویزیونی و مجله تلویزیونی، اطلاعات لازم را برای مستندسازی کسب می‌کنند.
دروس تخصصی گرایش مستند:
مستند تلویزیونی: فرم و محتوا، نویسندگی برای مستند، مستندسازی، تاریخ و نقد فیلم مستند، ژورنالیسم تلویزیونی، سمینار بررسی مستندسازان، مجله تلویزیونی.
مستند تلویزیونی:
فرم و محتوا، نویسندگی برای مستند، مستندسازی، تاریخ و نقد فیلم مستند، ژورنالیسم تلویزیونی، سمینار بررسی مستند سازان، مجله تلویزیونی.

توانایی‌های لازم :
صدا و سیما از همه هنرها؛ از جمله موسیقی، معماری، ادبیات، نقاشی، طراحی، خطاطی و عکاسی بهره می‌گیرد. به همین خاطر، دانشجوی کارگردانی تلویزیون باید اطلاعات هنری گسترده‌ای در همه این زمینه‌ها داشته باشد. اما متأسفانه گاه داوطلبان شرکت‎کننده در مصاحبه حضوری این دانشکده، از مهمترین و بدیهی‌ترین اطلاعات هنری بی‌خبر هستند. برای مثال هیچ اطلاعی از موسیقی کلاسیک و بزرگترین موسیقیدان‌های آن مثل باخ یا بتهوون ندارند. حتی داوطلبی در پاسخ به این سؤال که موسیقی کلاسیک چیست، گفته است که موسیقی بدون کلام را موسیقی کلاسیک می‌گویند!!همچنین برخی از داوطلبان نمی‎توانند آنچه را که می‌خواهند، بگویند. چنین افرادی نمی‌توانند کارگردان موفقی شوند؛‌ چون کارگردان باید بتواند با بازیگر یا فیلمبردارش بخوبی ارتباط برقرار کند و بگوید که از او چه انتظاری دارد. همچنین دانشجویان این رشته باید روابط اجتماعی خوبی داشته و بتوانند یک گروه را بخوبی اداره کنند. از همین‌رو، افراد گوشه‌گیر و منزوی و کسانی که منتظرند دیگران وظایفشان را به آنها گوشزد کنند، در این رشته موفق نخواهند شد.در کل داوطبان باید بدانند که در اینجا چیزی تزریق نمی‌‎شود تا یک نفر کارگردان، طراح یا برنامه‌ساز شود. بلکه استادان دانشگاه فقط راه را نشان ‎نمی‎دهند و خود دانشجو باید با تلاش بسیار و مطالعه فراوان به نتیجه برسد.در این رشته تسلط به زبان انگلیسی نیز بسیار مهم است؛ چون دانشجویان باید بتوانند از منابع و مآخذ درجه یک استفاده کنند؛ منابعی که اکثر قریب به اتفاق آنها به زبان‌ انگلیسی است. و بالاخره اینکه هنر، یکی از وادی‌های عشق است و فردی که وارد آن می‌شود، باید عاشق باشد. کار هنری با فشارهای عصبی و روحی بسیاری همراه است و بیشتر اوقات نیز از شهرت و معروفیت در آن خبری نیست. برای مثال می‌توان به "ژرژملیف" پدر سینمای داستانی اشاره کرد که در اواخر عمرش در یکی از متروهای پاریس در حال دستفروشی پیدایش کردند. ویژگی عالم هنر این است که وقتی آدم‌های جدید می‌آیند، آدم‌های قدیمی فراموش می‌شوند. برای همین اگر کسی عشق و علاقه‌ واقعی به هنر نداشته باشد، نمی‌تواند در این وادی دوام بیاورد.و در نهایت این‎ که یک مستند‌ساز باید فردی صبور، دقیق و تیزبین باشد. برای مثال، یک کارگردان مستند طبیعت، گاه لازم است که ساعت‌ها در گوشه‌ای بنشیند تا از پرنده‌ای که می‌خواهد در لانه خود به جوجه‌اش غذا بدهد، فیلمبرداری کند.


موقعیت شغلی در ایران :
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رشته‌هایی را در دانشکده صدا و سیما ارائه می‌دهد که دانشجویان آن پس از فارغ‌التحصیلی، شغل تعریف شده‌ای نیز در سازمان داشته باشند. اما فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان، تنها به سازمان صدا و سیما محدود نمی‌شود و فارغ‌التحصیلان کارگردانی تلویزیون می‌توانند در سازمان‌های دست‌اندرکار تولید برنامه و مراکز برنامه‌سازی تبلیغاتی، نهادهای دولتی از قبیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت نمایند.
.
.
.
.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر : asta.blogfa
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
گرافیک(ارتباط تصویری)

گرافیک(ارتباط تصویری)

دیباچه:
تابلوی اول از وجود یک رستوران خبر می‌دهد. تابلوی دوم مکان یک باجه پست را نشان می‌دهد و تابلوی سوم می‌گوید که در اینجا یک جایگاه سوخت‌رسانی است. البته این اطلاعات به زبان نوشتاری بیان نشده است. چرا که امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گویش، نمی‌توان برای معرفی مراکز و مکان‌های مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد. بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانه‌ها‌ در هواپیماها، جاده‌ها و هتل‌ها، پیام‌ها را سریعتر انتقال می‌دهد.البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبل‌های تصویری می‌پردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در بر‌می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونه‌های آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحه‌آرایی و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد. به زبان دیگر کلیه طر‌ح‌هایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی می‌باشند. هدف‌ رشته‌ ارتباط‌ تصویری‌ آموزش‌ این‌ هنر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ است. در واقع رشته ارتباط تصویری توانایی‌های‌ دانشجویان‌ در امور تبلیغات‌ فرهنگی‌ یا تجاری‌ را ارتقا می‌دهد که‌ در این میان تبلیغات‌ فرهنگی‌ شامل‌ تصویرسازی‌ کتب‌، ساخت‌ پوستر، تبلیغات‌ برای‌ نشریات‌ و جراید مانند صفحه‌آرایی‌ و آگهی‌های‌ مطبوعاتی‌ می‌شود و تبلیغات‌ تجاری‌ نیز شامل‌ تبلیغات‌ نمایشگاه‌های‌ بازرگانی‌ مانند غرفه‌سازی‌ و غرفه‌آرایی‌ یا تبلیغات‌ برای‌ کالاهای‌ مختلف‌ است‌. در ضمن‌ ارتباط‌ تصویری‌ دارای‌ شاخه‌های‌ دیگری‌ مانند آرم‌سازی‌، انیمیشن‌ و طراحی‌ راهنمای‌ محیطی‌ می‌باشد.




توانایی‌های‌ لازم :
دانشجوی‌ ارتباط‌ تصویری‌ باید علاوه‌ بر خلاقیت‌، عاشق‌ این‌ کار بوده‌ و طراحی‌ قوی‌ و زبردست‌ باشد. چون‌ طراحی‌ اساس‌ کار یک‌ گرافیست‌ است‌ و در ضمن‌ باید با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تکمیل‌کننده‌ فرم‌ آشنا باشد. همچنین‌ یک‌ طراح‌ باید با شاخه‌های‌ مختلف‌ هنری‌ آشنایی‌ کامل‌ داشته‌ باشد. چون‌ یک‌ گرافیست‌ امکان‌ دارد از تکنیک‌های‌ عکاسی‌، چاپ‌، خوشنویسی‌، نقاشی‌، طراحی‌ صنعتی‌، اصول‌ و مبانی‌ صنایع‌ دستی‌ در کارش‌ استفاده‌ کند‌ و پیام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند. بالاخره‌ هنرمند این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی‌ مثل‌ جامعه‌شناسی‌، روانشناسی‌، بازاریابی‌ و ادبیات‌ آشنا باشد. زیرا یک‌ پیام‌ تبلیغاتی‌ باید با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود؛ یعنی‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ مخاطب‌ این‌ پیام‌ از نظر فرهنگی‌، اقتصادی‌ و خواسته‌ها و علایق‌ در چه‌ سطحی‌ است‌. گفتنی‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمرکز گزینش‌ می‌شوند؛ یعنی‌ علاوه‌ بر آزمون‌ علمی‌، استعداد و خلاقیت‌ دانشجویان‌ در یک‌ آزمون‌ عملی‌ نیز سنجیده‌ می‌شود.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
برای‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ ارتباط‌ تصویری‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ وجود دارد چون‌ تنها بخشی‌ از کار او تبلیغات‌ می‌باشد و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ تبلیغات‌ محدوده‌ خاصی‌ ندارد و از تبلیغ‌ یک‌ خودکار گرفته‌ تا تبلیغ‌ یک‌ کالای‌ فرهنگی‌ مثل‌ تئاتر یا سینما در حیطه‌ دانش‌ متخصص ارتباط تصویری می‌گنجد. از سوی‌ دیگر تصویرسازی‌ و طراحی‌ روی‌ جلد کتب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ کار یک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصویری‌ قرار دارد. در کل‌ باید بگوییم‌ که‌ در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک‌ گرافیست‌ وجود دارد یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار دارد مثل‌ تصویرسازی‌ کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور و دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌؛ یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌کند که‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشد که‌ هم‌ مناسب‌ باشد و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ گردد.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
طراحی‌ پایه‌، مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ حجم‌سازی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، تاریخچه‌ کتابت‌، خوشنویسی‌، عکاسی‌ پایه‌، ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ دستی‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، تصویرسازی‌، کارگاه‌ عکس‌ رنگی (انسان‌،طبیعت‌وطراحی‌) ، تجزیه‌ و تحلیل‌ هنرهای‌ تجسمی‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ معاصر، تجزیه‌ و تحلیل‌ آثار ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ ماشینی‌، تصویر متحرک‌، طرح‌ عملی‌ جامع‌، پروژه‌ نهایی‌.
.
.
.
.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر :graphic-design
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مجسمه سازی

مجسمه سازی

دیباچه:
می‌تواند یک گیره لباس 7 متری باشد که درست در وسط شهر فیلادلفیا در سال 1976 قد علم کرده است یا پیکره یک روحانی که در 1850 سال قبل از میلاد در مصر باستان متولد شده است و شاید هم سواری در حال فریاد زدن باشد که به ارتفاع 34 سانتی‌متر در سال 1505 میلادی خلق شده است. آری! آنها می‌توانند به هر شکل و هر اندازه‌ای باشند و از هر جنسی ساخته شوند؛ از سنگ و عاج و چوب و برنز گرفته تا تکه‌های فلز و اجزای دور ریختنی ماشین و موتورسیکلت و دوچرخه .اما با همه این تفاوت‌ها،‌نام همه آنها مجسمه است و حرف اصلی همه آنها نیز یک چیز است. همه آنها می‌گویند که مجسمه یک سفر است، سفری از زندگی روزمره به سوی احساس و اندیشه، به سوی زیبایی و مهمتر از همه به سوی گفتگوی تمدن‌ها،‌ فرهنگ‌ها و اندیشه‌های مختلف و متفاوت با یکدیگر. به عبارت دیگر هر مجسمه بیانگر یک اندیشه، فرهنگ و تمدن است. فرهنگ و اندیشه‌ای که گاهی اوقات از ورای قرن‌ها با انسان سخن می‌گوید و این نشان می‌دهد که هنر مجسمه‌سازی راهی مناسب برای بیان و اشاعه فرهنگ و اندیشه انسانی است.امروزه برای فراگیری ریشه‌ای و بنیادی این هنر مثل سایر هنرها، نیاز به تحصیلات دانشگاهی است. در کشور ما نیز رشته مجسمه‌سازی به عنوان یکی از رشته‌های گروه آزمایشی هنر ارائه می‌شود.در تعریف مجسمه می‌توان گفت که هر شیئی‌ که‌ قسمتی‌ از فضا را اشغال‌ می‌کند به‌ آن‌ حجم‌ یا مجسمه‌ می‌گویند و رشته‌ مجسمه‌سازی‌ رشته‌ای‌ است‌ که‌ به‌ صورت‌ آکادمیک‌ این‌ هنر را به‌ دانشجویان‌ آموزش‌ می‌دهد؛ یعنی‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ پس‌ از مطالعه‌ مبانی‌ عمومی‌ شامل‌ نقاشی‌، عکاسی‌، آشنایی‌ با طراحی‌ و چاپ‌ و رنگ‌، دروس‌ تخصصی‌ را مطالعه‌ می‌کنند که‌ این‌ دروس‌ شامل‌ طراحی‌ در هنر مجسمه‌سازی‌، آشنایی‌ با موزه‌ها و کارگاه‌های‌ حجم‌، نقش‌ برجسته‌، سفال‌، طراحی‌ و ساخت‌ سکه‌ می‌شود. در این‌ رشته‌ دانشجویان‌ در آغاز الفبای‌ حجم‌ و مجسمه‌سازی‌ را فرا می‌گیرند و در مرحله‌ بعد نسبت‌ به‌ طبیعت‌ شناخت‌ پیدا می‌کنند و یاد می‌گیرند که‌ چگونه‌ از طبیعت‌ برای‌ ساخت‌ مجسمه‌ الهام‌ بگیرند و سپس‌ از طبیعت‌ عبور کرده‌ و آن‌ را پالایش‌ می‌کنند و در نهایت‌ ترکیب‌ می‌کنند و ماده‌ جدید به‌ دست‌ می‌آورند.


توانایی‌های‌ لازم‌ :
دانشجوی‌ مجسمه‌سازی‌ باید عاشق‌ این‌ هنر باشد برای‌ مثال‌ وقتی‌ با مواد مجسمه‌سازی‌ برخورد می‌کند، به‌ هیجان‌ بیاید یا اگر با یک‌ مجسمه‌ برخورد می‌کند، شیفته‌وار جذب‌ آن‌ گردد.همچنین‌ لازم‌ است‌ که‌ طراحی‌ را به‌ خوبی‌ آموخته‌ و توان‌ آن‌ را داشته‌ باشد که‌ از خود بگذرد چرا که‌ اگر انسان‌ از خود نگذرد، نمی‌تواند رازهای‌ طبیعت‌ را کشف‌ کند و کار جدیدی‌ ارائه‌ دهد. همچنین‌ دانشجوی‌ مجسمه‌سازی‌ باید وقت‌ زیادی‌ را به‌ تمرین‌ و کار مداوم‌ اختصاص‌ دهد و از روابط‌ اجتماعی‌ خوبی‌ برخوردار باشد تا بتواند با بازار کار ارتباط‌ برقرار کند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
هنرمند وظیفه‌اش‌ کار کردن‌ و خلق‌ کردن‌ است‌ و هنرمند مجسمه‌ساز نیز باید با این‌ هدف‌ وارد رشته‌ مجسمه‌سازی‌ شود نه‌ این‌ که‌ بخواهد پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ شغل‌ راحت‌ و بی‌دغدغه‌ای‌ پیدا کند. البته‌ اگر فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ کار کند و آثار خود را در نمایشگاه‌ها و آتلیه‌ها ارائه‌ دهد، مشکل‌ مالی‌ نخواهد داشت‌. از سوی‌ دیگر فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند در سایر رشته‌های‌ هنری‌ نیز فعالیت‌ کند. مثلاً وارد معماری‌ داخلی‌ شود و نقش‌ برجسته‌های‌ عظیم‌ درست‌ کند یا در هنر گرافیک‌ فعالیت‌ نماید.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس‌ پایه‌:
مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌ ، طراحی‌ پایه‌ ، هندسه‌ ، کارگاه‌ چاپ‌های‌ دستی‌، کارگاه‌ نقاشی‌ عمومی‌ ، کارگاه‌ مواد و روش‌های‌ ساخت‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار هنری‌ ، هنر و تمدن‌ اسلامی‌ ، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌ ، آشنایی‌ با موزه‌ها، تاریخ‌ عمومی‌ حجم‌سازی‌ ، آشنایی‌ با هنرهای‌ سنتی‌ .
دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌:
نقش‌ برجسته‌، کارگاه‌ مجسمه‌سازی‌ تخصصی‌ ، فرم‌ و فضا ، رابطه‌ مجسمه‌سازی‌ با محیط‌ ، کارگاه‌ مجسمه‌سازی‌ عمومی‌ ، آشنایی‌ با فنون‌ قالبگیری‌، کارگاه‌ طراحی‌ تخصصی‌ ، کارگاه‌ برنزریزی‌ ، کارگاه‌ سرامیک‌ ، آشنایی‌ با طرح‌ و ساخت‌ سکه‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار مجسمه‌سازی‌، طرح‌ جامع‌ مجسمه‌سازی‌ ، عکاسی‌ ، کارگاه‌ ارتباط‌ تصویری‌ ، پروژه‌.

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر :luxesoft
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مرمت و احیای بناهای تاریخی

مرمت و احیای بناهای تاریخی

دیباچه:
مطالعه، حفاظت، مرمت و احیای بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی عرصه‌های مسکونی کشور، امری ضروری است. معماران و مهندسین که این امر بسیار فنی، فرهنگی و هنری را به عهده دارند باید علاوه بر اشراف و تسلط لازم بر ابعاد تخصصی و مفاهیم امروزی حرفه‌ی خود، نظری هوشیارانه و عالمانه‌ به گذشته داشته باشند. فارغ‌التحصیلان مرمت و احیای بناهای تاریخی در واقع مهندسین معماری امروزین هستند که فرا گرفته‌اند چگونه "امروز" را با بهره‌گیری از تجربیات "گذشته" برای "آینده" بسازند. افرادی که می‌توانند پلی بین معماری گذشته و آینده ایجاد کنند. این دسته از متخصصان تاریخ را خوب می‌شناسند و می‌توانند آثار تاریخی را تجزیه و تحلیل کرده و بخوانند و مفاهیم وارزش‌های آن را استخراج و هوشیارانه به کار گیرند و با بیانی امروزی به جامعه معرفی نمایند. فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی مرمت و احیای بناهای تاریخی قادر خواهند بود به یاری اطلاعات و دانش عمومی، نظری و تحقیقاتی و تجربه عملی در مرمت و احیای هزاران بنای تاریخی که در اختیار واحدهای دولتی از قبیل سازمان میراث فرهنگی کشور است، نقش مؤثری داشته باشند.همچنین می‌توانند در برنامه‌ریزی برای مرمت بناهای تاریخی کشور و تعیین اولویت‌های ضروری با هماهنگی مسؤولین و دستگاه‌های مربوط مشارکت کرده و برحسب ضرورت در مورد کارهای اجرایی مرمت نیز سهیم باشند.



درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
انسان، طبیعت،معماری، هندسه (پرسپکتیو)، ریاضیات، ترکیب، کارگاه عکاسی پایه، نقشه‌برداری.
دروس اصلی:
ایستایی، شناخت مواد و مصالح، عناصر و جزئیات ساختمان، طراحی معماری، آشنایی با هنر و تمدن اسلامی، آشنایی با بافت‌ها و محوطه‌های دوره اسلامی ایران، آشنایی با هنر و تمدن فرهنگ‌های همجوار، مدیریت امور ساختمان (تشکیلات دفتری و کارگاهی) کامپیوتر و معماری،‌ آشنایی با معماری جهان، تنظیم شرایط محیطی، آسیب‌شناسی، آشنایی با باستان‌شناسی، آشنایی با مرمت تزئینات وابسته به معماری .
دروس تخصصی:
مبانی نظری مرمت و احیای ابنیه و بافت‌ها، مطالعه و شناخت بناهای تاریخی ایران پیش از اسلام، مطالعه و شناخت بناهای تاریخی ایران اسلامی،‌ قوانین و تشکیلات مرمت، شناخت‌ سازه‌های سنتی بناهای تاریخی، طرح مرمت و احیای بنا، طرح مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، طرح مرمت و احیای محوطه‌های باستان‌شناسی، کارآموزی حفاظت و مرمت، فتوگرامتری،‌ پروژه نهایی.
.
.
.

منبع متون : کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر:mb84.blogfa




جهت دریافت و مطالعه ی مطالب مرتبط با مرمت و احیای بناهای تاریخی ، به تالار مهندسی معماری » مرمت و احیای بناهای تاریخی ، مراجعه بفرمائید . :gol:
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
موزه داری

موزه داری

دیباچه:
جمع‌آوری و نگهداری آثار و اشیا در مجموعه‌ها و موزه‌ها سابقه دیرینه دارند. لیکن نگرش صحیح امروزی به موزه جایگاه آن را از محل نگهداری و تماشای اشیا به محلی با مشخصات یک مرکز پژوهش و آموزش و یک مرکز فرهنگی برای گذران مطلوب اوقات فراغت با ره‌آوردهای علمی و تربیتی سوق داده است.در این نگرش موزه، مؤسسه‌ای علمی فرهنگی است که تأمل و اندیشه و پژوهش مستقیم بر روی آثار گوناگون - از آثار طبیعی آفرینش و خلقت گرفته تا دستاوردهای فرهنگ و تمدن و هنر انسان - را میسر می‌سازد و متخصصان و بازدیدکنندگان عمومی را با هنر و اندیشه، صنعت و پیشه و امور اجتماعی و اقتصادی و شئون گوناگون زندگی دیروز و امروز آشنا و مأنوس می‌سازد.موزه به عنوان یک مؤسسه علمی ـ فرهنگی، نیازمند کارشناسان علاقه‌مندی است که با کسب دانش وآگاهی‌های علمی، و نگرش صحیح نسبت به موزه و جایگاه اجتماعی و آموزشی آن، بتوانند موزه‌ها را در راه توسعه و رشد فرهنگی، تربیتی و علمی کشور هدایت نمایند.امروزه حدود 100 موزه در کشورمان وجود دارد که آثار، اشیاء، اسناد ومدارک قابل توجهی در زمینه‌های متنوع باستان‌شناسی،‌ مردم‌شناسی،‌ هنرهای سنتی، اسناد و مدارک ، کتب ونسخ خطی، تاریخ طبیعی، زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی، ‌پست و مخابرات، جواهرات و سکه‌ها... دارند؛ علاوه بر توسعه کمی و کیفی موزه‌های فعلی، ایجاد موزه در زمینه‌های دیگر، چون هنر و معماری، علوم و فنون مورد نیاز است. فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی موزه‌داری می‌توانند با کسب دانش و مهارت‌های نظری و عملی و آشنایی با امور اداری و فنی موزه‌داری، در موزه‌های گوناگون عهده‌دار مطالعه و حفاظت فنی از آثار و اشیای موزه‌ای باشند و امور مربوط به موزه‌داری را از ثبت‌ و ضبط آثار در دفاتر، تهیه اسناد و مدارک لازم تا مطالعه مستقیم روی آثار و اشیا انجام دهند.




درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
تاریخ عمومی ایران،‌ کارگاه عکاسی پایه، آشنایی با هنرهای سنتی ایران،‌ آشنایی با باستان‌شناسی و روش‌های آن، کارگاه طراحی پایه، آشنایی با مردم‌شناسی و روش‌های آن، آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روش‌های آن، عکاسی فنی از اشیاء موزه‌ای، کارگاه طراحی تخصصی.
دروس اصلی:
موزه‌داری، آشنایی با هنر و معماری پیش از اسلام ایران، تاریخ و فن‌شناسی آثار، آسیب‌شناسی، هنر وتمدن اسلامی، آشنایی با بافت‌ها و محوطه‌های دوره اسلامی ایران، خطوط و خواندن کتیبه‌های اسلامی، تاریخچه کتابت، طرح اشیاء در تمدن اسلامی، آشنایی با موزه‌های ایران و جهان ، خطوط باستان‌شناسی ایران، کارگاه همانندسازی اشیاء موزه‌ای، تهیه و تدوین راهنمای موزه و محوطه‌های تاریخی، کارآموزی در موزه‌ها، کارآموزی در کارگاه مرمت اموال فرهنگی، تبدیل محوطه‌ها و بناهای تاریخ به موزه، کارآموزی کاوش باستان‌شناسی، کامپیوتر و موزه، روش تحقیق آثار و اشیای موزه‌ای، موزه‌داری و سایر علوم، زبان و متون تخصصی موزه‌داری، شناخت مواد.
دروس تخصصی:
انسان،‌طبیعت،‌موزه، پژوهش در آثار و اشیای موزه‌ای، کارآموزی در موزه‌های تخصصی، رساله نهایی.
.
.
.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور- تالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر : fa.wikipedia.org

 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
نقاشی

نقاشی

دیباچه:
می‌گویند "زئوس" و "پاراسیو" از معروفترین نقاشان یونان باستان بودند و با یکدیگر رقابت داشتند. روزی آنها در یک مسابقه نقاشی در حضور مردم شرکت کردند تا بهترین نقاش یونانی انتخاب شود. "زئوس" روی تابلوی خود یک خوشه انگور کشید و در این کار چنان مهارتی از خود نشان داد که پرندگان به تصور آنکه خوشه انگور واقعی است، به سوی آن هجوم آوردند. "پاراسیو" نیز برای نشان دادن نقاشی‌اش از رقیب خود دعوت کرد تا پرده نقاشی را کنار بزند اما وقتی زئوس برای کنار زدن پرده نقاشی جلو رفت، متوجه شد که پرده‌ای وجود ندارد بلکه "پاراسیو" خود پرده را نقاشی کرده است و در نتیجه همگان برتری پاراسیو را به رسمیت شناختند.این داستان را بسیاری از ما به عنوان اوج قدرت یک نقاش در خلق یک شاهکار هنری شنیده‌ایم اما آیا نقاشی یعنی همین؟ آیا هنر نقاش این است که آنچنان ماهرانه طبعیت را تقلید کند که حتی خود طبعیت را نیز به اشتباه بیندازد؟ در این صورت چگونه می‌توان به نگاره‌های دیوارهای غارها یا آثار هنرمندان مدرن، نقاشی گفت؟استادان و هنرمندان نقاشی بر خلاف نظر افرادی که نقاشی را فتوکپی طبیعت می‌دانند، معتقدند که نقاشی هنری است که در پیوند با اندیشه، جهان‌بینی و شرایط حاکم بر جامعه شکل می‌گیرد و معنا و مفهوم پیدا می‌کند و نهایتاً در غالب تصویر بیان می‌گردد.البته براساس این تعریف نمی‌توان تعریف نقاشی را با هنرهای تجسمی دیگر مانند گرافیک یا طراحی مشخص نمود و این به دلیل آن است که امروزه مرز بین بسیاری از هنرها شکسته شده است و نمی‌توان با خط‌کش لغات، حیطه یک هنر را تعیین کرد.رشته نقاشی فضایی را ایجاد می‌کند که هر دانشجوی خلاق متناسب با توان، سلیقه، دانش و ذهنیت خویش، دنیای خاص آفرینندگی خود را در آن می‌یابد و در نتیجه می‌تواند آثاری را خلق کند که باعث تحول خود و در مرحله بعد جامعه‌اش گردد. این رشته‌ به‌ آموزش‌ سبک‌های‌ برجسته‌ نقاشی‌ معاصر ایران‌ و جهان‌ می‌پردازد و در کنار آن‌ دانشجویان‌ دروسی‌ مثل‌ طراحی‌، اطلاعات‌ و مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، تاریخ‌ هنر و تاریخ‌ عمومی‌ نقاشی‌ را می‌گذرانند. یک‌ دانشجوی‌ رشته‌ نقاشی‌ در طی‌ تحصیل‌ در دانشگاه‌ می‌آموزد که‌ خوب‌ ببیند، تحلیل‌ کند، دانش‌ خود را وسعت‌ ببخشد و آنچه‌ را که‌ یاد گرفته‌ است‌ در سطوح‌ مختلف‌ اشاعه‌ بدهد. به‌ همین‌ دلیل‌ اگر فردی‌ قریحه‌ و ذوق‌ نقاشی‌ نداشته‌ باشد، با ورود به‌ رشته‌ نقاشی‌ فقط‌ یکسری‌ اطلاعات‌ به‌ دست‌ می‌آورد و بازدهی‌ نخواهد داشت .


توانایی‌های‌ لازم :
دانشجوی‌ رشته‌ نقاشی‌ باید ویژگی‌های‌ جسمی‌ و روحی‌ خاصی‌ داشته‌ باشد تا بتواند در این‌ رشته‌ موفق‌ گردد و به‌ همین‌ دلیل‌ نیز آزمون‌ نقاشی‌ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمرکز برگزار می‌شود؛ یعنی‌ پیش‌ از ورود به‌ دانشگاه‌ استعداد و خلاقیت‌ داوطلب‌ در یک‌ آزمون‌ عملی‌ سنجیده‌ می‌شود تا بهترین‌ و توانمندترین‌ داوطلبان‌ وارد دانشگاه‌ گردند. از سوی‌ دیگر نقاش‌؛ یعنی‌ خلاق‌؛ یعنی‌ آفریننده؛ یعنی‌ کسی‌ که‌ از مرز بایدها و نبایدها می‌گذرد تا طرحی‌ نو دراندازد و به‌ همین‌ دلیل‌ نمی‌توان‌ به‌ او دستور داد که‌ چگونه‌ باش‌ و از چه‌ راهی‌ برو تا موفق‌ شوی‌. در واقع‌ یک‌ نقاش‌ نمی‌تواند در چهارچوبی‌ مشخص‌ و معین‌ محدود گردد. و بالاخره‌ باید گفت‌ که‌ هنر نقاشی‌ مثل‌ هر هنر دیگری‌ کار طاقت‌فرسا، هوش‌، نبوغ‌ و شعور فراوان‌ نیاز دارد.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
یک‌ فارغ‌التحصیل‌ نقاشی‌ نباید انتظار داشته‌ باشد که‌ تنها مشغله‌ و منبع‌ درآمدش‌ نقاشی‌ کشیدن‌ باشد چرا که‌ حتی‌ نقاش‌های‌ موفق‌ و معروف‌ جهان‌ نیز تنها مشغله‌شان‌ کشیدن‌ نقاشی‌ نیست‌ بلکه‌ در کنار نقاشی‌، به‌ تدریس‌ نقاشی‌ نیز می‌پردازند. کاری‌ که‌ بسیار مثمر ثمر است،‌ چون‌ تدریس‌ و ارتباط‌ با دیگران‌، تأثیر به سزایی‌ در دید، ذهن‌ و اندیشه‌ یک‌ نقاش‌ می‌گذارد. در کشور ما نیز یک‌ نقاش‌ می‌تواند علاوه‌ بر نقاشی‌ به‌ تدریس‌ این‌ هنر در مراکز آموزش‌ عالی‌ یا آموزشگاه‌های‌ آزاد و به‌ فعالیت‌ در مطبوعات‌ و نشریات‌، صداوسیما، فرهنگسراها، سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، شهرداری‌ها (به‌ عنوان‌ طراح‌ و مجری‌ نقاشی‌های‌ دیواری‌) بپردازد.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ پایه‌:
مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌ ، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌(سطح‌ یک‌) ، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه، هندسه‌ مناظر و مرایا، کارگاه‌ چاپ‌های‌ دستی‌، کارگاه‌ حجم‌سازی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار هنرهای‌ تجسمی‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌ ، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌.
دروس‌ اصلی‌:
کارگاه‌ طراحی‌ (سطح‌ دو) ، نقاشی‌ دیواری‌ ، کارگاه‌ نقاشی‌ دیواری‌ (سطح‌ یک‌)، کارگاه‌ نقاشی‌ (سطح‌ یک‌)، تاریخ‌ عمومی‌ نقاشی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار نقاشی‌.
دروس تخصصی:
کارگاه طراحی (سطح سه) ، کارگاه نقاشی (سطح دو)، کارگاه نقاشی(سطح سه)، مرمت آثار نقاشی. طرح عملی جامع، طرح و رساله نهایی
.
.
.
.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر : ww2.mehr




برای دیدن و استفاده از مطالب و آثار مربوط به نقاشی ، به زیرتالار نقاشی در بخش هنر های تجسمی ، مراجعه بفرمائید . :gol:
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
هنرهای تجسمی

هنرهای تجسمی

دیباچه:
کاردانی هنرهای تجسمی دارای سه شاخه نقاشی، گرافیک و نقاشی ایرانی (مینیاتور) است و هدف آن تربیت افرادی است که ضمن آشنایی با اصول مقدماتی و پایه هنرهای یاد شده، بتوانند استعداد جوانان کشور را در هنرهای تجسمی تشخیص داده و پرورش دهند. این دسته از فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کادر هنری واحدهای وابسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هر واحد هنری دیگر فعالیت کنند.


درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس مشترک در هر سه شاخه:
هندسه مناظر و مرایا ، مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه طراحی پایه، خوشنویسی، هنر در تمدن اسلامی، سیر هنر در تاریخ، مبانی و اصول رسانه و تحقیق، آموزش هنر در مدارس، ادبیات فارسی.
دروس تخصصی شاخه نقاشی ایرانی (مینیاتور):
کارگاه نقاشی ایرانی، آشنائی با اصول مقدماتی حجم، کارورزی، رساله و پروژه نهائی.


دروس تخصصی شاخه نقاشی:
کارگاه نقاشی ، آشنائی با اصول مقدماتی حجم، کارورزی، رساله و پروژه نهائی.


دروس تخصصی شاخه گرافیک:
کارگاه عکاسی، خوشنویسی و طراحی حروف، کارورزی، رساله و پروژه نهائی.



.
.
.

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصاویر : www.ubc.ca + downthealleybistro.webs
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
نمایش

نمایش

دیباچه:
"آ‎های! سلام. با شماها هستم!"این عبارت ساده که عنوان یک نمایشنامه آمریکایی اثر "ویلیام سارویان" می‌باشد، علت وجودی تئاتر را توجیه می‌کند. چرا که تئاتر توسط افرادی در جهان آفریده شده که نمی‌توانند در مقابل نیاز به سلام گفتن مقاومت کنند.آنچه خواندید بخشی از سخنان "ریچارد برتن" بازیگر بزرگ تئاتر و سینمای کشور انگلستان، در معرفی ماهیت هنر تئاتر است. هنری که امروزه ضرورت حفظ و حراست از آن بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. چرا که در قرن بیست و یکم ایجاد ارتباط، مهم‌ترین عامل در زندگی است و تئاتر که مجموعه‌ای از تمام هنرهای بشری از جمله نقاشی، موسیقی، شعر و ادبیات است؛ ژرف‌ترین راه برای برقراری ارتباط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با دیگری است. به همین دلیل امروزه ما کمتر جامعه‌ای را در دنیا می‌توانیم تصور کنیم که دارای شکلی از هنر نمایش نباشد.البته برای رسیدن به یک تئاتر واقعی که بتواند وسیله‌ای برای ارتباط باشد، باید از آموخته‌های دیگران بهره گرفت و سپس خود آفرید؛ یعنی یک تئاتر خوب بیش از وسایل تکنیکی وامکانات، نیازمند دانش تئاتر است. چون وقتی دانش تئاتر محور کار باشد، خلاقیت‌های هنری و فنی، جای خالی بسیاری از عوامل دیگر را جبران می‌کند و چه بسا عامل ابداع نیز می‌گردد. ولی یک هنرمند بدون شعور تئاتری اگر تمام امکانات نمایشی را نیز در اختیار داشته باشد، باز یک پایش لنگ است.از همین‌رو امروزه رشته نمایش به عنوان یکی از رشته‌های مهم هنری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تدریس می‌شود این رشته در مقطع‌ کارشناسی‌ دارای‌ 5 گرایش‌ ادبیات‌ نمایشی‌، کارگردانی‌، بازیگری‌، صحنه‌آرایی‌ و نمایش‌ عروسکی‌ است‌.
گرایش‌ ادبیات‌ نمایشی‌:
هر متن‌ نمایش‌ علاوه‌ بر هدفی‌ که‌ متن‌ به‌ خاطر دست‌یافتن‌ به‌ آن‌ به‌ رشته‌ تحریر درمی‌آید، متکی‌ و پایدار بر سه‌ عامل‌ اساسی‌ شخص‌ بازیگر، عمل‌ و بیان‌ است‌ که‌ در ترکیب‌ با یکدیگر نمایشنامه‌ را ایجاد می‌کند. در گرایش‌ نمایشنامه‌نویسی‌، دانشجو می‌آموزد که‌ چگونه‌ یک‌ نمایشنامه‌ را برای‌ اجرا بر روی‌ صحنه‌ بنویسد؛ یعنی‌ چگونه‌ خود را جای‌ یک‌ یک‌ افراد نمایش‌ گذاشته‌ و شخصیت‌ آنها را به درستی‌ خلق‌ کند‌ و با ایجاد گره‌های‌ نمایشی‌ و بازکردن‌ آنها، نمایش‌ را از اول‌ تا آخر به‌ جلو ببرد.
درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ نمایش :
تاریخ‌ نمایش‌، جامعه‌شناسی‌، آشنایی‌ با ادبیات‌ کهن‌ ایران‌ و جهان‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ تجسمی‌، اصول‌ و مبانی‌ ارتباطات‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، آشنایی‌ با ادبیات‌ معاصر ایران‌ و جهان‌، فرهنگ‌ عامه‌ و تمثیل‌شناسی‌، تاریخ‌ فلسفه‌، آشنایی‌ با تعزیه‌، مبانی‌ دکور و صحنه‌آرایی‌، مبانی‌ نمایشنامه‌نویسی‌، مبانی‌ بازیگری‌، مبانی‌ نمایش‌ عروسکی‌، روش‌ تحقیق‌ و تدوین‌ پایان‌نامه‌، نمایش‌ در ایران‌.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ ادبیات‌ نمایشی‌:
آشنایی‌ با متون‌ فارسی‌نمایشی‌ ، تاریخ‌ ادبیات‌ نمایشی‌ ، اصول‌ و فنون‌ نمایشنامه‌نویسی‌، داستان‌نویسی‌، سبکهای‌ ادبی‌ جهان‌، نقد در نمایش‌ ، شخصیت‌شناسی‌، دیدن‌ و تحلیل‌ نمایش‌، آشنایی‌ با فیلمنامه‌نویسی‌، نمایشنامه‌نویسی‌ رادیو و تلویزیون‌، پایان‌نامه‌.

گرایش‌ کارگردانی:
در قدیم‌ کارگردان‌ تنها مراقب‌ بود که‌ "وحدت‌ نمایش‌" حفظ‌ شود اما امروزه‌ کارگردان‌ مسؤولیت‌ "معنی‌" آن‌ را نیز برعهده‌ دارد. کار هنری‌ کارگردان‌ را می‌توان‌ به‌ دو مرحله‌ تقسیم‌ کرد. نخستین‌ بخش‌ تهیه‌ و تدارک‌ و مشتمل‌ بر انتخاب‌ متن‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ آن‌ و انتخاب‌ بازیگر است‌ و بخش‌ دوم‌ کار عملی‌ با بازیگران‌؛ یعنی‌ فرآیند تمرین‌ می‌باشد.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ کارگردانی‌:
کارگردانی‌، تحلیل‌ نمایشنامه‌، نمایش‌ ایمائی‌، امکانات‌ صحنه‌، موسیقی‌ صحنه‌، موسیقی‌ در نمایش‌، شیوه‌های‌ نمایش‌ در ایران‌، سبک‌ها و شیوه‌های‌ اجرا، ماسک‌ و گریم‌، دکور، اصول‌ کارگردانی‌ نمایش‌ رادیوئی‌، دیدن‌ و تحلیل‌ نمایش‌، اجرای‌ کارگاهی‌ نمایش‌های‌ ایران‌، ترکیب‌ در صحنه‌، اصول‌ کارگردانی‌ نمایش‌ تلویزیونی‌، پایان‌نامه‌.

گرایش‌ بازیگری‌:
بازیگری‌ در مفهوم‌ حرفه‌ای‌ آن‌، کشف‌ حقیقت‌ بی‌ هیچ‌ ابهامی‌ در گفتار نویسنده‌ و انتقال‌ این‌ کشف‌ به‌ تماشاگر است‌. در واقع‌ بازیگر، یعنی‌ کسی‌ که‌ با صداقت‌ تمام‌ به‌ آنچه‌ بر روی‌ صحنه‌ می‌گذرد، ایمان‌ داشته‌ باشد و با تمام‌ وجود نقش‌ خود را بر روی‌ صحنه‌ تجربه‌ کرده‌ و در واقع‌ بر روی‌ صحنه‌ زندگی‌ کند.باید گفت که هنر بازیگری در طول تاریخ پیشرفت قابل توجهی داشته و روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی در این هنر ایجاد شده است. در نتیجه امروزه تحصیل آکادمیک بازیگری ضروری است.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ بازیگری‌:
امکانات‌ صحنه‌، نمایش‌ ایمائی‌، تحلیل‌ نمایشنامه‌، بدن‌، بیان‌، شیوه‌های‌ نمایش‌ در ایران‌، ماسک‌ و گریم‌، سبک‌ها و شیوه‌های‌ اجرا، شخصیت‌شناسی‌، تربیت‌ حس‌، بازیگری‌، اجرای‌ کارگاه‌های‌ نمایش‌های‌ ایرانی‌، بازیگری‌ سینما، دیدن‌ و تحلیل‌ نمایش‌، بازیگری‌ رادیو و تلویزیون‌، پایان‌نامه‌.

گرایش‌ صحنه‌آرایی‌:
یک‌ صحنه‌آرا با توجه‌ به‌ امکانات‌ سالن‌ و دستگاه‌های‌ مکانیکی‌ موجود، فضای‌ کلی‌ نمایش‌ را ایجاد می‌کند و به‌ همین‌ دلیل‌ طراح‌ نور، طراح‌ لباس‌ و چهره‌پرداز زیر نظر وی‌ فعالیت‌ می‌کنند. همچنین‌ یک‌ صحنه‌آرا تلاش‌ می‌کند تا به‌ ساده‌ترین‌ وجه‌، حس‌های‌ موجود در نمایش‌ را به‌ یاری‌ دکور ایجاد نماید چون‌ حتی‌ یک‌ رنگ‌ نامناسب‌ در صحنه‌، می‌تواند فضا را مخدوش‌ کند.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ صحنه‌آرایی‌ :
طراحی‌ و نقاشی‌، نقشه‌کشی‌، شناخت‌ مواد، آشنایی‌ با فضاهای‌ سنتی‌ ایران‌، آشنایی‌ با طراحی‌ و دوخت‌ لباس‌، تاریخ‌ تحولات‌ دکور، امکانات‌ صحنه‌، کارگاه‌ رنگ‌، پرسپکتیو در صحنه‌، نور در صحنه‌، تاریخ‌ لباس‌ در غرب‌ و ایران‌، ماسک‌ و گریم‌، شیوه‌های‌ نمایش‌ در ایران‌، دیدن‌ و تحلیل‌ نمایش‌، کارگاه‌ دکور و صحنه‌آرایی‌، اجرای‌ کارگاهی‌ نمایش‌های‌ ایرانی‌، طراحی‌ صحنه‌ نمایش‌ عروسکی‌، آشنایی‌ با صحنه‌ سینمائی‌ و تلویزیونی‌، صوت‌، پایان‌نامه‌.

گرایش‌ نمایش‌ عروسکی:
نمایش عروسکی یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های نمایش است که در دوران‌های گذشته هنگامی که ظاهراً سرگرمی‌های کمی وجود داشت، جوانان و پیران از هر طبقه اجتماعی شیفته آن بودند چون با آن که عروسک‌ها بی‌جان هستند، نمایش عروسکی نزدیک‌تر از هر شکل نمایشی با تماشاگر رابطه برقرار می‌کند و عروسک‌گردان با مهارت بسیار، نظریات اخلاقی، سیاسی واجتماعی خود را از طریق نمایش بازگو می‌کند. در حال‌ حاضر نمایش‌ عروسکی‌ رونق‌ گذشته‌ را ندارد و در بسیاری‌ از کشورها تنها شیوه‌ای‌ از تئاتر کودک‌ و نوجوان‌ قلمداد می‌شود. حتی‌ اگر ما نیز آن را شیوه‌ای از تئاتر کودک و نوجوان قلمداد کنیم، باید برای‌ پاسخگویی‌ به‌ خیل‌ عظیم‌ کودکان‌ و نوجوانان‌ کشورمان‌ به‌ آموزش‌ این‌ شیوه‌ از نمایش‌ بپردازیم‌ تا دانشجویان‌ رشته‌ تئاتر ضمن‌ آشنایی‌ با ساخت‌ و کار انواع‌ عروسک‌ها از جمله‌ عروسک‌ نخی‌، میله‌ای‌، دستکشی‌ و سایه‌ای‌ و همچنین‌ آموزش‌ فن‌ صدا بتوانند در این‌ زمینه‌ مهارت‌های‌ لازم‌ را کسب‌ کنند.
دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ نمایش‌ عروسکی‌:
کارگاه‌ نمایش‌ عروسکی‌، طراحی‌ و نقاشی‌، فن‌ بیان‌، نمایشنامه‌نویسی‌ عروسکی‌، موسیقی‌ در نمایش‌، شناخت‌ مواد، تاریخ‌ نمایش‌ عروسکی‌، آشنایی‌ با فضاهای‌ سنتی‌، موسیقی‌ در نمایش‌ عروسکی‌، ماسک‌ و گریم‌، شیوه‌های‌ نمایش‌ در ایران‌، کارگردانی‌ نمایش‌ عروسکی‌، طراحی‌ صحنه‌ نمایش‌ عروسکی‌، آشنایی‌ با ادبیات‌ کودکان‌، دیدن‌ و تحلیل‌ نمایش‌ عروسکی‌، بازیگری‌ نمایش‌ عروسکی‌، کودک‌ و نمایش‌، پایان‌نامه‌.

توانایی‌های‌ لازم‌ :
هنر تئاتر یک‌ هنر جمعی‌ است‌؛ یعنی‌ یک‌ هنرمند تئاتر نمی‌تواند به‌ تنهایی‌ فعالیت‌ کند به‌ همین‌ دلیل‌ باید فردی‌ انعطاف‌پذیر بوده‌ و توانایی‌ کار گروهی‌ را داشته‌ باشد. همچنین‌ لازم است فردی‌ خلاق‌ و نوآور باشد. یک‌ بازیگر باید علاوه‌ بر صدای‌ رسا و بدون‌ تنش‌ و لرزش‌ و آمادگی‌ جسمانی‌ خوب‌، اندیشه‌ای‌ پویا و حسی‌ قوی‌ داشته‌ باشد تا بتواند فضای‌ ذهنی‌ نمایش‌ را تصور کرده‌ و بازسازی‌ کند. دانشجوی‌ ادبیات‌ نمایشی‌ نیز باید قلم‌ خوبی‌ داشته‌ و اطلاعات‌ عمیقی‌ در مورد اقتصاد، روانشناسی‌، جامعه‌شناسی‌، فرهنگ‌ و ادبیات‌ ایران‌ و جهان‌ داشته‌ باشد و همچنین‌ صبور و با حوصله‌ باشد چون‌ نوشتن‌ یک‌ نمایشنامه‌ روزها و حتی‌ ماه‌ها طول‌ می‌کشد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
هنر تئاتر که‌ به‌ تعبیری‌ همزاد انسان‌ است‌، برجستگی‌ و اهمیت‌ خاصی‌ دارد. چون‌ نماد ارزشمندی‌ از شعائر، جشن‌ها، سوگ‌ها، فرهنگ‌ و اندیشه‌ یک‌ جامعه‌ است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ باید به‌ آموزش‌ و گسترش‌ این‌ هنر اهتمام‌ ورزید. یعنی‌ نباید سالنهای‌ تئاتر ما به‌ چند سالن‌ در شهر تهران‌ محدود شود و نباید فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ تئاتر بیکار بوده‌ یا شغلی‌ بی‌ارتباط‌ با تحصیلات‌ دانشگاهیشان‌ داشته‌ باشند. اما متأسفانه‌ در عمل‌ بسیاری‌ از فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ جذب‌ بازار کار نمی‌شوند و با این‌ که‌ در چند سال‌ اخیر شاهد رشد قابل‌ توجه‌ هنر تئاتر بوده‌ایم، اما هنوز این‌ هنر به‌ توجه‌ بیشتر مالی‌ و معنوی‌ نیازمند است‌. البته‌ در حال‌ حاضر نیز یک‌ فارغ‌التحصیل‌ مستعد این‌ رشته‌ که‌ خلاقیت‌ و دانش‌ لازم‌ را داشته‌ باشد، هیچ‌ وقت‌ بیکار نخواهد ماند و حتی‌ به‌ جای‌ این‌ که‌ او به‌ دنبال‌ کار باشد، دیگران‌ به‌ دنبال‌ او خواهند بود و می‌تواند در مراکز دولتی‌ مثل‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌ یا صداوسیما مشغول‌ شود یا در گروه‌های‌ آزاد هنری‌ فعالیت‌ اجرایی‌ داشته‌ باشد.
.
.
.
.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر : سینما پرس
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
صنایع دستی

صنایع دستی

دیباچه:
در همه جا حضور دارد. از شمال تا جنوب،‌ از شرق تا غرب، از کویر تا کوه، از سیاه‌چادرهای عشایری تا خانه‌های ساده روستائیان، از کارگاه‌های ابتدایی و قدیمی واقع در کوچه پس کوچه‌های شهر تا فرهنگسراهای شهرهای بزرگ و از قبل از تاریخ تا امروز.سخن از صنایع دستی است. صنایعی که گاه به شکل فرش و گلیم جلوه‌گر می‌شوند و زمانی لطافت و ظرافت خویش را در منبّت و معر‌ّق، گچ‌بری و آیینه‌کاری، سفال و سرامیک به نمایش می‌گذارند. اما به هر نقش و شکلی که باشند، بیانگر عشق به پاکی و زیبایی‌اند، چرا که خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد.صنایعی که روح خود را از هنر وام گرفته‌اند و جسم‌شان ارتباطی نزدیک با صنعت دارد و همین ویژگی است که تعریف صنایع دستی را به طور اعم و به طور اخص به عنوان یک رشته دانشگاهی دشوار کرده است. چرا که عده‌ای از اساتید و صاحبنظران، این رشته از دید هنر بررسی می‌کنند و عده‌ای دیگر آن را به عنوان یک صنعت می‌بینند و بالاخره عده‌ای نیز معتقدند که صنایع دستی تلفیقی از هنر و صنعت است و حتی بعضی از استادان و کارشناسان می‌گویند علت اینکه نمی‌توان رشته فوق را به درستی تعریف کرد عنوان نامناسب این رشته است و باید به جای صنایع دستی عنوان دیگری را برای این رشته انتخاب نمود.رشته صنایع دستی رشته‌ای است که در آن هنر و کاربرد در کنار هم قرار دارد؛ یعنی برخلاف هنر محض مثل هنر نقاشی که کاربرد روزمره ندارد در این رشته ساخت وسایل هنری که کاربرد روزمره نیز داشته باشند، مورد توجه است. برای مثال می‌توان به ساخت یک کاسه زیبا یا کیف زیبا اشاره نمود. در این رشته دانشجویان‌ طی‌ چهار سال‌ اطلاعات‌ متوسطی‌ درباره‌ 24 گروه‌ بزرگ‌ انواع‌ صنایع‌ دستی‌ ایران‌ که‌ شامل‌ 152 شاخه‌ می‌شود، به‌ دست‌ می‌آورند همچنین‌ با پرداختن‌ به‌ یکی‌ از چهار گرایش‌ صنایع‌ چوب‌، سفال‌، نگارگری‌ و طراحی‌ فرش‌ از نظر اجرا و کارشناسی‌ آثار، در گرایش‌ فوق‌ صاحب‌ تخصص‌ شده‌ و مهارت‌های‌ لازم‌ را برای‌ تولید آثار صنایع‌ دستی‌ در گرایش‌ انتخابی‌ خود به‌ دست‌ می‌آورند.


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=158069&d=1373026570​


توانایی‌های‌ لازم :

بزرگترین‌ سرمایه‌ هر فرد برای‌ ورود به‌ این‌ رشته‌ عشق‌ و علاقه‌ است‌. همچنین‌ باید پایمردی‌ و حوصله‌ لازم‌ را برای‌ آموختن‌ صنایع‌ دستی‌ داشت‌ و در طراحی‌ بخصوص‌ طراحی‌ سنتی‌ قوی‌ و با نقوش‌ سنتی‌ آشنا بود. همچنین‌ یک‌ دانشجوی‌ صنایع‌ دستی‌ لازم‌ است‌ با فرهنگ‌ و سنت‌ قدیم‌ کشور و ماشین‌ها و ابزار جدید آشنا شود و در نتیجه‌ طرح‌هایی‌ ارائه‌ دهد که‌ هم‌ اصالت‌ بومی‌ و هم‌ نوآوری‌ هنری‌ داشته‌ باشد. و در نهایت‌ آشنایی‌ با ادبیات‌ کهن‌ و نو ایران‌ برای‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ یک‌ ضرورت‌ است‌ زیرا هنر ما ارتباط‌ تنگاتنگ‌ با ادبیاتمان‌ دارد و هیچ‌ هنرمند ایرانی‌ نمی‌تواند با ادبیات‌ ایران‌ بیگانه‌ باشد. گفتنی‌ است‌ دانشجویان‌ صنایع‌ دستی‌ باید از آمادگی‌ جسمانی‌ برخوردار باشند. برای‌ مثال‌ در رشته‌ای‌ مثل‌ خاتم‌ که‌ ظرافت‌ حرف‌ اول‌ را می‌زند، داشتن‌ دست‌هایی‌ چابک‌ و ماهر بسیار مهم‌ است‌.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ می‌توانند در سازمان‌هایی‌ مثل‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌، سازمان‌ صنایع‌ دستی‌ ایران‌، اداره‌ کل‌ صنایع‌ دستی‌ در وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، سازمان‌ ایرانگردی‌ و جهانگردی‌، بنیاد مستضعفان‌ و جانبازان‌، اداره‌ کل‌ موزه‌ها و وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ به‌ کارهای‌ پژوهشی‌، تحقیقاتی‌ یا کارشناسی‌ بپردازند. همچنین‌ می‌توانند با دایر کردن‌ کارگاهی‌ در خانه‌، هم‌ درآمد بهتری‌ داشته‌ باشند و هم‌ آنچه‌ دوست‌ دارند، بسازند که‌ در این‌ صورت‌ فارغ‌التحصیلان‌ صنایع‌ دستی‌ به‌ دو صورت‌ می‌توانند فعالیت‌ کنند؛ یکی‌ ساخت‌ آثاری‌ که‌ جنبه‌ موزه‌ای‌ و تزئینی‌ دارد و یکی‌ تولید صنایعی‌ که‌ کاربرد داشته‌ و البته‌ جنبه‌ هنری‌ نیز داشته‌ باشد. در ضمن‌ کارهای‌ پژوهشی‌ را نیز باید در نظر داشت‌. هرچند که‌ تاکنون‌ به‌ این‌ بخش‌ بی‌توجهی‌ شده‌ است‌. برای‌ مثال‌ درباره‌ فرش‌ ایران‌ بیشتر مقاله‌ها و کتاب‌هایی‌ که‌ داریم‌، خارجی‌ است‌ و نیاز به‌ کارشناسان‌ ایرانی‌ که‌ در این‌ زمینه‌ تحقیق‌ و پژوهش‌ کنند، کاملاً احساس‌ می‌شود.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
طراحی‌ پایه‌، مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌ ، کارگاه‌ حجم‌سازی‌، هندسه‌ نقوش‌ ، آشنایی‌ با هنرهای‌ سنتی‌، تاریخچه‌ کتابت‌، خوشنویسی‌ و طراحی‌ حروف‌ ، کارگاه‌ صنایع‌ دستی‌ 1 "آشنایی‌ با همه‌ کارگاه‌ها"، طراحی‌ سنتی‌، رنگرزی‌ پشم‌ و الیاف‌، آبگینه‌، سفال‌ و سرامیک‌، مینیاتور و تذهیب‌، بافت‌، چوب‌، فلز، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌ ، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه‌، انسان،‌ طبیعت،‌ طراحی‌، تحول‌ در صنایع‌ دستی‌ دنیا، هنر و تمدن‌ اسلامی‌ ، تحقیق‌ در صنایع‌ دستی‌ ایران‌ ، طراحی‌ اشیا در تمدن‌ اسلامی‌، تحقیق‌ در صنایع‌ دستی‌ ، مرمت‌ و نگهداری‌ آثار هنری‌، پروژه.
.
.
.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
سینما

سینما

دیباچه:
سینما هنری است مبتنی بر ضبط تصویری حوادث و ترکیب خاص و عرضه آنها توام با صدا که با طرح مفاهیم گوناگون به صورت بیانی ویژه در عرضه هنرها تجلی می‌کند. نوع و کیفیت ارتباط این رشته با سایر رشته‌های هنری به گونه‌ای است که می‌تواند از همه آنها به صورت کمکی سود جوید. سینما با طرح مجموعه‌ای ترکیبی از تصاویر و اصوات و با در نظر داشتن اصول حاکم بر این هنرها، به بیانی دست می‌یابد که خاص هنر سینما است. هنر سینما از نظر محتوا مبتنی بر زمینه‌های گوناگون علوم انسانی، علوم ارتباطات،‌ ادبیات و رشته‌های مختلف هنری بوده و از نظر تکنیکی از مباحث فیزیک صوت، شیمی، مکانیک و الکترونیک استفاده می‌کند.کارشناسی سینما یکی از دوره‌های آموزش عالی است که هدف آن تأمین افراد متعهد و متخصص دراین رشته است تا نیازهای روزافزون جامعه رادر زمینه‌های مختلف هنر سینما پاسخگو باشد. این رشته دارای 4 گرایش تدوین، فیلمنامه نویسی،‌ کارگردانی و فیلمبرداری است.


درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس مشترک در گرایش‌های مختلف سینما:
فرهنگ عامه،‌ آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان، آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان، آشنایی با هنرهای تجسمی، تاریخ فلسفه، جامعه‌شناسی،‌ موسیقی، اصول و مبانی ارتباطات، طراحی مقدماتی، تمثیل شناسی، روانشناسی،‌ تاریخ اجتماعی ایران، تاریخ اجتماعی جهان، شناخت رنگ، معماری، ریتم‌ در هنرها، تاریخ سینما، عکاسی،‌ گزارش‌نویسی، مبانی هنرهای نمایشی، اصول فیلمنامه‌نویسی، اصول فیلمبرداری، مبانی تدوین، اصول کارگردانی.
دروس اصلی وتخصصی گرایش تدوین:
صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، مستندسازی، تولید برنامه‌های تلویزیونی، آشنایی با سبک‌های سینمایی، موسیقی فیلم،‌ تدوین، موسیقی، تئوری‌های تدوین، ترکیب ‌بندی تصویر، شناخت تحلیلی تدوین،‌ پروژه نهایی.
دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمنامه‌نویسی:
آشنایی با متون نمایشی فیلم، ‌تحلیل فیلم، سبک‌های ادبی جهان، شخصیت‌شناسی،‌ تاریخ ادبیات نمایشی، داستان‌نویسی، فیلمنامه نویسی، آشنایی با شعر در ایران و جهان، قصه در ادیان، آشنایی با ادبیات کودکان،‌ نمایشنامه‌نویسی، تحلیل فیلمنامه، تصویرنامه نویسی، پروژه نهایی.
دروس اصلی وتخصصی گرایش کارگردانی:
صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، آشنایی با متون نمایشی، مستندسازی، تحلیل فیلم، تولید برنامه‌های تلویزیونی،‌آشنایی‌ با سبک‌های سینمایی، موسیقی فیلم،‌ جلوه‌های خاص،‌ اصول بازیگری، کارگردانی، شیوه‌های رهبری بازیگر، مدیریت تولید، پروژه نهایی.
دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمبرداری:
صدا، لابراتوار فیلم، تحلیل فیلم، جلوه‌های خاص، فیزیک نور و عدسی، شناخت ابزار فیلمبرداری، فیلمبرداری در نقاشی متحرک، فیلمبرداری، شناخت مواد خام، پرسپکتیو رنگ و نور، نورپردازی، ترکیب‌بندی تصویر، گریم، تصویربرداری، پروژه نهایی.
.
.
.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر : getvector.info
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
حفاظت و مرمت بناهای تاریخی

حفاظت و مرمت بناهای تاریخی

دیباچه:
تعدد، تنوع و اهمیت بناها و محوطه‌های تاریخی و بالا بردن کیفیت توان اجرایی در زمینه مرمت و حفاظت از این بناها، بیانگر ضرورت تربیت متخصص حفاظت و مرمت بناهای تاریخی است. متخصصانی که می‌توانند فاصله تخصصی و اجرایی بین کارشناسان مرمت و عوامل اجرایی و کارگاهی در امور مربوط به حفظ و احیاء بناها و بافت‌های تاریخی را پر نمایند. فارغ‌التحصیلان این رشته نقش عمده‌‌ای در تهیه طرح‌های تعمیراتی بناها و محوطه‌های تاریخی ایفا می‌کنند و می‌توانند در اداره کارگاه مرمت یا اجرای طرح‌های مرمتی شرکت نمایند.



درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
کارگاه عکاسی پایه، هندسه مناظر و زوایا (پرسپکتیو)، ترسیم فنی، آشنایی با باستان‌شناسی و روش‌های نقشه‌برداری آن، آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روش‌های آن.
دروس اصلی:
هنر و تمدن اسلامی، آشنایی با باستان‌شناسی و آثار تاریخی دوره اسلامی ایران، آشنایی با باستان‌شناسی و آثار، خطوط و خواندن کتیبه‌های اسلامی، مبانی نظری مرمت و احیاء ابنیه و بافت‌ها، شناخت مواد و مصالح، مدیریت امور ساختمان (تشکیلات دفتری و کارگاهی)، آشنایی با مرمت تزئینات وابسته به معماری
دروس تخصصی:
تعمیر ونگهداری ساختمان، برآورد، عناصر و جزئیات ساختمان، آشنایی با ساختار معماری سنتی ایران ، آشنایی با هنر معماری پیش از اسلام، کارآموزی ایران،‌ آشنایی با معماری بومی ایران.

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف : خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر : sahabnews.ir




  • حفاظت و مرمت آثارتاریخی

دیباچه:
برای مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی و نیز برای به‎کار بستن روش‎های مناسب حفاظت و مرمت و نگهداری علمی و فنی آثار و اشیاء متعدد تاریخی و فرهنگی موجود در موزه‎های کشور ـ آثاری که حاصل کاوش‎های باستان‎شناسی است و نیز آثاری که به‎صورت هنرهای وابسته به معماری دربناهای تاریخی وجود دارد و مواد و مصالحی که درساخت و ساز این گونه بناها از آنها استفاده گردیده است ـ باید به پژوهش‎های ویژه آزمایشگاهی متکی شد. ضرورت پژوهش و حفظ و احیاء این گونه آثار و اشیاء به صورت علمی و فنی از یک سو و لزوم بالا بردن کیفیت کار مطالعات از سو‎ی دیگر، ایجاد دوره‎های آموزش عالی در سطوح گوناگون از جمله کاردانی حفاظت درست آثار تاریخی را ایجاب می‎کند.هدف این رشته تربیت افراد متخصص و دارای کارایی عملی در امر حفاظت و مرمت آثار تاریخی است. متخصصانی که با بهره‎گیری ازتجربیات عملی و آگاهی‎های علمی و تاریخی و هنری که درطول این دوره کسب می‎کنند، درجهت مرمت، احیاء، نگهداری و به طور کلی حفاظت علمی آثار تاریخی قدم بر می‎دارند. فارغ‎التحصیلان این دوره در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‎ها و کارگاه‎های مختلف حفاظت و مرمت مانند کتابخانه‎ها، موزه‎ها و سازمان‎های فرهنگی موجود در سراسر کشور فعالیت می‎کنند.
درس‌های این رشته در طول تحصیل :
دروس پایه:
فیزیک، شیمی، ترسیم فنی، تاریخ و مبانی نظری مرمت.
دروس اصلی و تخصصی:
هنر و تمدن اسلامی، تاریخ و فن شناسی آثار، آشنائی با باستان‎شناسی و روش‎های آن، آشنائی با هنرهای سنتی ایران، آشنائی با هنر و معماری پیش از اسلام ایران، آسیب‎شناسی آثار، حفاظت و مرمت در محل کاوش باستان‎شناسی، آزمایشگاه حفاظت و مرمت

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف: خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش



پانوشت : همچنین جهت ِ آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر می توانید تالار ِ مرمت و احیای بناهای تاریخی را در تالار معماری مشاهده کنید .


 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
چاپ

چاپ

دیباچه:
چاپ؛ یعنی تمدن؛ یعنی پیشرفت؛ یعنی عامل رشد و شکوفایی و گسترش و حفظ علم و فرهنگ و ادب؛ صنعتی که گذشته رابه حال و حال را به آینده پیوند داده است. صنعت چاپ در طی دهه‌های اخیر با رشد و گسترش روزافزونی روبرو بوده است؛ بویژه در طول دهه 80 که انقلاب چاپ الکترونیک، موج شدیدی در دیجیتالی کردن فرآیندهای صنعت چاپ ایجاد کرد. در واقع دیجیتالی شدن هنرهای گرافیکی، پتانسیل‌های بیشتری را در صنعت چاپ نمایان ساخته است. نوآوری‌های جدید و مهم در عرصه فن‌آوری دیجیتال، باعث کوتاه شدن مسیر انتقال و تکامل صنعت چاپ از مهارت‌های اولیه و فعلی آن به سوی فن‌آوری‌های جدید شده است. سیستم‌های چاپ دیجیتالی، دستگاه‌های چاپ با قابلیت‌ چاپ مستقیم تصاویر، فن‌آوری چاپ غیرضربه‌ای، چاپ در زمان نیاز و ...، همگی نشان دهنده تجهیزات و امکانات جدید و بازارهای جدید صنعت چاپ است. از همین‌رو امروزه صنعت چاپ را نمی‌توان همچون گذشته به روش استاد و شاگردی فرا گرفت و لازم است مدیر یک چاپخانه یا ناظر چاپ، این صنعت مهم و حیاتی را که هم جنبه فنی و هم جنبه هنری دارد، به صورت آکادمیک بیاموزد.وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر پایه همین نیاز، در سال گذشته، رشته چاپ را به عنوان یکی از رشته‌های گروه آزمایشی هنر در دانشگاه هنر ارائه کرد.در رشته چاپ، دانشجویان با سه مرحله پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ آشنا می‌شوند و در نهایت می‌توانند یک محتوای گرافیکی یا بصری را بر روی یک محصول فیزیکی پیاده سازند. به عبارت دیگر، فارغ‌التحصیل این رشته در مرحله قبل از چاپ؛ یعنی مرحله‌ای که طراح آماده چاپ می‌شود، با طراح‌ همکاری می‌کند تا طرحی مناسب برای چاپ ارائه دهد؛ زیرا برخی از اوقات یک گرافیست، طرحی را ارائه می‌دهد که روی کاغذ یا کامپیوتر بسیار جالب است، امّا پیاده‌سازی آن یا عملی نیست یا مقرون به صرفه نمی‌باشد و یا در زمان کوتاه موردنظرِ مشتری، امکان‌پذیر نیست. دانش‌آموخته این رشته در مرحله چاپ نیز می‌داند که چگونه پارامترهای مختلف را رعایت کند تا قدم به قدم کار با کیفیت مطلوب تولید شود و ضمن رعایت کیفیت و راندمان بالا، زمان آماده‌‌سازی کاهش یافته و از ضایعات جلوگیری گردد و با کمترین هزینه به نیازهای متنوع مشتریان پاسخ داده شود.فارغ‌التحصیل این رشته در مرحله پس از چاپ نیز به مجموعه فعالیت‌های متنوع این مرحله از جمله ورنی زنی، سلفون کشی، دایکات،‌ برش، قالب‌سازی، طلاکوبی و مواد مصرفی آنها مدیریت و نظارت دارد.




توانایی‎های لازم :
در تمام کشورهای دنیا، دپارتمان‌های چاپ در دانشکده‌های هنری قرار دارد؛ زیرا آنچه دانشجویان در رشته چاپ می‌آموزند،‌ ساخت ماشین‌آلات چاپ نیست که در دانشکده‌های فنی آموزش داده ‌شود. کارشناس چاپ می‌آموزد که چگونه فرآیند تولید یک کار چاپی از مرحله قبل از چاپ؛ یعنی مرحله‌ای که طرح مشخص می‌شود تا مرحله پایان چاپ و هنگامی که کار برای توزیع آماده می‌شود، بخوبی انجام گیرد؛ کاری که نیاز به آشنایی با طراحی و گرافیک دارد؛ یعنی مدیر یک چاپخانه هنگامی که یک طرح به او ارائه می‌شود، باید بتواند طرح را درک کرده و با آن ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر، فارغ‌التحصیل این رشته باید با فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های هنری زبان مشترک داشته باشد. اما این به معنای آن نیست که چاپ یک رشته ‌هنری است. چاپ مجموعه‌ای از هنر و صنعت است و دانشجویان هر پنج گروه آزمایشی در صورت علاقه‌مندی به فرآیند چاپ و داشتن یک پایه هنری می‌توانند در این رشته موفق شوند.

موقعیت شغلی در ایران :
فارغ‌التحصیلان رشته چاپ‌ با شناخت خصوصیات هر یک از سیستم‌های چاپی و تقدم و تأخر عملکرد هر یک از آنها،‌ تأثیر بسزایی در کیفیت محصولات چاپی و در نهایت در پیشبرد توسعه اجتماعی خواهند داشت؛ زیرا صنف چاپ به عنوان صنعت میان رشته‌ای، به نحوی با همه فرآوری‌‌های صنعتی و محصولات کشاورزی و نیز بازاریابی داخلی و خارجی و همچنین تمام جنبه‌های توسعه اجتماعی سر و کار دارد و در واقع یکی از پایه‌های مهم موفقیت در رشته‌های یاد شده و جنبه‌های مختلف حیات جامعه است.به عبارت دیگر، فارغ‌التحصیلان چاپ می‌توانند در عرصه‌های مختلف صنعتی و فرهنگی حضور فعالی داشته باشند. برای مثال در سال تحصیلی 84- 83 تعداد 797 عنوان کتاب درسی با شمارگان بیش از 167 میلیون جلد چاپ شد و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. بدون شک فرآیند چاپ این کتاب‌ها که اکثراً تمام رنگی بوده و هر ساله تا حدودی نیز تغییر می‌کنند، بسیار پیچیده و تخصصی است و نیاز به مدیران تولید و کارشناسان متخصص چاپ بسیار ماهر و با تجربه دارد. چون فرآیند چاپ باید به گونه‌ای انجام گیرد که در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه، کتاب‌ها بدون غلط، با کیفیت بالا و یکسان و در تیراژ میلیونی چاپ شود.همچنین می‌توان به چاپ روزنامه‌ها و نشریات کثیرالانتشار اشاره کرد که یک کار صنعتی است. ناظران چاپ این گونه رسانه‌ها و همچنین مدیران چاپخانه‌ها باید متخصص رشته چاپ باشند تا چاپخانه‌ها بهترین بازدهی را داشته باشند. نیازی که در حال حاضر نیزکاملاً احساس می‌شود.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
ریاضیات و آمار، شیمی عمومی، طراحی پایه، فیزیک، مبانی کامپیوتر و اینترنت، مبانی هنرهای تجسمی، رسم فنی عمومی و پرسپکتیو، روش تحقیق، عکاسی پایه، آشنایی با هنر و تمدن ایران، آشنایی با هنر و تمدن جهان
دروس اصلی:
کارگاه عکاسی رنگی، کارگاه گرافیک، گرافیک کامپیوتر، صفحه‌آرایی، طراحی بسته‌بندی، طراحی و چاپ اوراق بهادار، کارآموزی،
دروس تخصصی:
آزمایشگاه مواد، تاریخ فناوری چاپ، استاندارد‌شناسی صنعت چاپ، مروری بر روش‌های چاپ، زبان تخصصی، تکنولوژی بسته‌بندی، تکنولوژی صحافی، کارگاه چاپ افست، لیتوگرافی، شناخت کاغذ و مرکب، اقتصاد چاپ و بازاریابی چاپ، قوانین و مقررات چاپ، کارگاه چاپ دیجیتال، کارگاه چاپ فلکسو، کارگاه چاپ گراور، کارگاه چاپ سیلک اسکترین، طرح و رساله.
.
.
.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف : خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر :
sarghalam.persianblog
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
تلويزيون وهنرهاي ديجيتالي

تلويزيون وهنرهاي ديجيتالي

معرفی رشته تلويزيون وهنرهاي ديجيتالي
عده‌اي معتقدند كه "مخرب ارتباط" خاموش كننده تخيل و تلف كننده وقت است؛ چيزي كه مانع از رشد شخصيت مي‌شود و عده‌اي آن را يك وسيله ارتباط‌جمعي قوي، سريع و پرگيرنده، سرگرمي مناسب براي اوقات فراغت، تمايل به كسب تجربه‌اي عميق در مسائل مختلف و راهي براي افزايش دانش و عضويت در خانواده‌ جهاني مي‌دانند.
سخن از تلويزيون،‌ اعجوبه قرن بيستم است و ديدگاه‌هاي متفاوت و متناقضي كه نسبت به آن وجود دارد؛ ديدگاه‌هايي كه هر يك از جنبه‌اي درست هستند. زيرا اين رسانه مي‌تواند از يك سو اعتيادي مخرب و از سوي ديگر شيوه‌اي نوين و فراگير براي آموزش و اطلاع‌رساني باشد. در واقع اين گردانندگان و برنامه‌سازان آن هستند كه سمت و سويش را تعيين مي‌كنند.
از همين‌رو تربيت و آموزش برنامه‌سازان و متخصصان اين رسانه اهميت بسياري دارد؛ بويژه در كشور ما كه اين رسانه بسيار فراگير است و اوقات فراغت قشر عظيمي از نيروي جوان كشور ما را به خود اختصاص مي‌دهد. به همين دليل هر ساله دانشكده‌ صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از طريق آزمون سراسري عده‌اي از داوطلبان علاقه‌مند را براي تحصيل در اين دانشكده گزينش مي‌كند.
گفتني است كه دانشكده‌ صدا و سيما تا سال گذشته دانشجويان خود را در رشته "توليد سيما" مي‌پذيرفت، اما از آزمون سراسري سال 1383 دانشجويان در دو رشته جديد "كارشناسي تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي" و "كارگرداني تلويزيون" پذيرفته مي‌شوند.رشته‎كارشناسي تلويزيوني و هنرهاي ديجيتالي داراي دو گرايش گرافيك رايانه‎اي و انيميشن رايانه‎اي است.




گرايش گرافيك رايانه‌اي:
گرافيك يك هنر كاربردي است كه به تبليغ، ارائه، اشاعه و بيان تصويري كالاهاي تبليغاتي و فرهنگي مي‌پردازد. دانشجوي گرافيك رايانه‌اي در صدا و سيما طراحي صحنه، دكور، لباس، تيتراژ و موارد مشابه براي برنامه‌هاي تلويزيوني را آموزش مي‌بيند.
براي مثال اعلام وضعيت هوا در شبكه خبر به صورت گرافيكي انجام مي‌گيرد يا زيرنويس،‌ حاشيه و تيتراژ در هر برنامه‌اي كه وجود دارد، به گرافيك رايانه‌اي مربوط مي‌شود.
در واقع كارشناس گرافيك رايانه‌اي فرد خلاق و هنرمندي است كه در كنار كارگردان مي‌نشيند و ذهنيت كارگردان را پياده مي‌كند و درباره رنگ، شكل و دكور نظر مي‌دهد تا مخاطب با يك برنامه‌ تلويزيوني ارتباط بهتري برقرار كند.
درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل:
دروس مشترك در هر دو گرايش:
مباني ارتباطات، مردم‌شناسي و رسانه‌هاي تصويري، آشنايي با هنر در تاريخ، عكاسي، تاريخ تلويزيون و فناوري رسانه‌هاي جديد، حكمت هنر اسلامي، ارتباطات بصري، آشنايي با فلسفه ، تلويزيون ،‌ زبان و ساختار، پژوهش و نگارش در تلويزيون، قصه در اديان، درك و بيان بصري، مخاطب‌شناسي تلويزيون، فلسفه هنر، تاريخ انيميشن، طراحي ، عكاسي و هنرهاي ديجيتالي، سير تحولات گرافيك، مباني سايبرمديا، كاربرد رايانه در فيلم و تلويزيون، طراحي و گرافيك، گونه‌شناسي برنامه‌هاي تلويزيوني، مباني انيميشن ديجيتالي، نرم‌افزارهاي گرافيكي، مباني گرافيك، تدوين ديجيتالي، مباني تبليغات تلويزيوني، جلوه‌هاي بصري ديجيتالي، زيبا‌شناسي هنرهاي ديجيتالي، تلويزيون آموزشي، انيميشن تعاملي.
دروس تخصصي گرايش گرافيك رايانه‌اي:
كارگاه گرافيك ديجيتالي ، ژورناليسم تلويزيوني، طراحي وب، پروژه نهايي.

گرايش انيميشن رايانه‌اي:
چند سال پيش هيأت مديره يكي از مدارس ايالت ايندياناي آمريكا مجبور شد،‌اعلاميه هشدار دهنده‌اي را منتشر كند، مبني بر اينكه:"تين مؤتانت نينجا ترتلز(1) وجود خارجي ندارد" تا بچه‌ها براي پيدا كردن آن به درون دريچه فاضلاب‌ها نخزند. اين اعلاميه بيانگر تأثير انيميشن‌هاي تلويزيوني بر روي كودكان است. البته انيميشن‌ تنها براي كودكان جالب نيست،‌ بلكه بزرگسالان نيز به انيميشن علاقه‌مند هستند. از همين‌رو سال ميلادي گذشته، پرفروش‌ترين فيلم سينمايي سال،‌يك انيميشن بود.
امروزه به دليل افزايش سرعت كار، ديجيتال به كمك انيميشن آمده است و بسياري از كارهاي تبليغاتي، آموزشي و كارتون‌ها به صورت ديجيتالي است. البته انيميشن سنتي هنوز رايج است و بحث نقاشي كردن و فريم به فريم فيلمبرداري كردن كه اصطلاحاً به آن نقاشي "تك فريم" گفته مي‌شود، هنوز مرسوم است و كارآيي دارد، اما انيميشن رايانه‌اي در سطح بسيار وسيع‌تري استفاده مي‌شود.
دروس تخصصي گرايش انيميشن رايانه‌اي :
كارگاه انيميشن ديجيتالي ، انيميشن دو بعدي، موسيقي و انيميشن، انيميشن سه بعدي، نويسندگي براي انيميشن، پروژه نهايي


توانايي‌‌هاي لازم :
رشته تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي يكي از رشته‌هاي نيمه‌متمركز آزمون سراسري است كه از بين داوطلبان گروه آزمايشي هنر دانشجو مي‌پذيرد. اين داوطلبان پس از شركت در آزمون سراسري بايد در آزمون تخصصي دانشكده صدا و سيما نيز شركت كنند. سپس از ميان نفرات برتر اين دو آزمون تا 4 برابر ظرفيت رشته تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي معرفي مي‌شوند تا در مصاحبه هنري شركت كرده و به‌طور مستقيم مورد ارزيابي قرار بگيرند و در نهايت از بين اين 4 برابر ظرفيت، علاقه‌مندترين و آماده‌ترين داوطلبان پذيرفته خواهند شد.
در اين ميان دانشجوي انيميشن بايد طراحي را بخوبي بشناسد و با قوانين حركتي و تركيب‌‌بندي تصاوير آشنا باشد. چون عامل اصلي ضعف انيميشن‌هاي ايراني،‌ طراحي ضعيف و عدم آشنايي با فيزيولوژي حركت است همچنين دانشجوي اين گرايش بايد به سينما،‌ عكاسي و موسيقي علاقه‌مند بوده و اهل مسافرت و تماشاي فضاهاي تازه و جديد باشد.
در اصل دانشجوي اين گرايش مثل ساير رشته‌هاي هنري بايد خوب ببيند و نگاهي عميق و هنرمندانه نسبت به هر چيزي كه در اطراف او وجود دارد، داشته باشد.در كار رسانه، داشتن سواد بصري نيز خيلي مهم است؛‌ يعني چشم دانشجوي اين رشته بايد باسواد باشد. خوب را از بد و مطلوب را از نامطلوب و رنگ‌ها، فرم‌ها و خطوط را از يكديگر بخوبي تشخيص دهد.
اين كار به ياري زياد ديدن و خوب ديدن حاصل مي‌شود. از همين رو سعي مي‎شود در مصاحبه حضوري، سواد بصري داوطلب سنجيده شود؛‌ كاري مهم و پيچيده كه زمان زيادي را به خود اختصاص مي‌دهد.در مصاحبه حضوري، داوطلبان نمونه كارهاي قبلي خود اعم از طراحي، تابلوهاي نقاشي و ساير هنرهاي مرتبط را نيز به همراه مي‌آورند؛ چون هدف اين است كه توانمندترين و آماده‌ترين دانشجويان در اين دانشكده پذيرفته شوند.

موقعيت شغلي در ايران:
تا چند سال پيش تمامي دانشجويان دانشكده صدا و سيما در بدو ورود به اين دانشكده، بورسيه صدا و سيما مي‌شدند. اما در حال حاضر سازمان صدا و سيما تعهدي براي استخدام و به‌كارگيري فارغ‌التحصيلان دانشكده ندارد و فقط تعهد يك جانبه گرفته مي‌شود، مبني بر اينكه در صورت نياز سازمان صدا و سيما، هر فار‌غ‌التحصيل متعهد به انجام خدمت به ميزان دو برابر مدت تحصيل در دانشكده خواهد بود و محل خدمت فارغ‌التحصيلان را نيز سازمان براساس نياز مراكز خود، در سطح ايران تعيين خواهد كرد.

از همين‌رو تنها فارغ‌التحصيلاني كه در طي تحصيل دانشجوي موفقي بوده‌اند، ‌جذب سازمان مي‎شوند؛ يعني اگر دانشجويي در دوران تحصيل، خوب درس نخوانده و مهارت لازم را به دست نياورده باشد، نه تنها در سازمان استخدام نخواهد شد،
بلكه پس از فارغ‌التحصيلي،‌ هزينه تحصيل در اين دانشكده را نيز بايد بپردازد.درباره بازار كار آزاد فارغ‌التحصيل انيميشن رايانه‌اي بايد گفت كه بازار كار انيميشن دو شاخه دارد؛ يكي شاخه هنري است و ديگر شاخه تجاري و تبليغاتي مي‌باشد. در شاخه ‌هنري فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند جذب مراكز هنري و آموزشي؛ مثل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان،‌آموزش و پرورش و يا سازمان تبليغات اسلامي بشوند و در شاخه‌تجاري و تبليغاتي مي‌توانند كارهاي مختلفي انجام دهند كه از آن جمله مي‌توان به تهيه‌ CDهاي تبليغاتي براي شركت‌ها و كارخانه‌ها اشاره كرد.
.
.
.
منبع متون :
کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف : خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش​
منبع تصاویر : بیتوته
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ارتباط تصویری

ارتباط تصویری

دیباچه:
تابلوی اول از وجود یک رستوران خبر می‌دهد. تابلوی دوم مکان یک باجه پست را نشان می‌دهد و تابلوی سوم می‌گوید که در اینجا یک جایگاه سوخت‌رسانی است. البته این اطلاعات به زبان نوشتاری بیان نشده است. چرا که امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گویش، نمی‌توان برای معرفی مراکز و مکان‌های مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد. بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانه‌ها‌ در هواپیماها، جاده‌ها و هتل‌ها، پیام‌ها را سریعتر انتقال می‌دهد.البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبل‌های تصویری می‌پردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در بر‌می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونه‌های آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحه‌آرایی و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد. به زبان دیگر کلیه طر‌ح‌هایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی می‌باشند. هدف‌ رشته‌ ارتباط‌ تصویری‌ آموزش‌ این‌ هنر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ است. در واقع رشته ارتباط تصویری توانایی‌های‌ دانشجویان‌ در امور تبلیغات‌ فرهنگی‌ یا تجاری‌ را ارتقا می‌دهد که‌ در این میان تبلیغات‌ فرهنگی‌ شامل‌ تصویرسازی‌ کتب‌، ساخت‌ پوستر، تبلیغات‌ برای‌ نشریات‌ و جراید مانند صفحه‌آرایی‌ و آگهی‌های‌ مطبوعاتی‌ می‌شود و تبلیغات‌ تجاری‌ نیز شامل‌ تبلیغات‌ نمایشگاه‌های‌ بازرگانی‌ مانند غرفه‌سازی‌ و غرفه‌آرایی‌ یا تبلیغات‌ برای‌ کالاهای‌ مختلف‌ است‌. در ضمن‌ ارتباط‌ تصویری‌ دارای‌ شاخه‌های‌ دیگری‌ مانند آرم‌سازی‌، انیمیشن‌ و طراحی‌ راهنمای‌ محیطی‌ می‌باشد.

توانایی‌های‌ لازم :
دانشجوی‌ ارتباط‌ تصویری‌ باید علاوه‌ بر خلاقیت‌، عاشق‌ این‌ کار بوده‌ و طراحی‌ قوی‌ و زبردست‌ باشد. چون‌ طراحی‌ اساس‌ کار یک‌ گرافیست‌ است‌ و در ضمن‌ باید با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تکمیل‌کننده‌ فرم‌ آشنا باشد. همچنین‌ یک‌ طراح‌ باید با شاخه‌های‌ مختلف‌ هنری‌ آشنایی‌ کامل‌ داشته‌ باشد. چون‌ یک‌ گرافیست‌ امکان‌ دارد از تکنیک‌های‌ عکاسی‌، چاپ‌، خوشنویسی‌، نقاشی‌، طراحی‌ صنعتی‌، اصول‌ و مبانی‌ صنایع‌ دستی‌ در کارش‌ استفاده‌ کند‌ و پیام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند. بالاخره‌ هنرمند این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی‌ مثل‌ جامعه‌شناسی‌، روانشناسی‌، بازاریابی‌ و ادبیات‌ آشنا باشد. زیرا یک‌ پیام‌ تبلیغاتی‌ باید با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود؛ یعنی‌ باید توجه‌ داشت‌ که‌ مخاطب‌ این‌ پیام‌ از نظر فرهنگی‌، اقتصادی‌ و خواسته‌ها و علایق‌ در چه‌ سطحی‌ است‌. گفتنی‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمرکز گزینش‌ می‌شوند؛ یعنی‌ علاوه‌ بر آزمون‌ علمی‌، استعداد و خلاقیت‌ دانشجویان‌ در یک‌ آزمون‌ عملی‌ نیز سنجیده‌ می‌شود.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
برای‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ ارتباط‌ تصویری‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ وجود دارد چون‌ تنها بخشی‌ از کار او تبلیغات‌ می‌باشد و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ تبلیغات‌ محدوده‌ خاصی‌ ندارد و از تبلیغ‌ یک‌ خودکار گرفته‌ تا تبلیغ‌ یک‌ کالای‌ فرهنگی‌ مثل‌ تئاتر یا سینما در حیطه‌ دانش‌ متخصص ارتباط تصویری می‌گنجد. از سوی‌ دیگر تصویرسازی‌ و طراحی‌ روی‌ جلد کتب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ کار یک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصویری‌ قرار دارد. در کل‌ باید بگوییم‌ که‌ در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک‌ گرافیست‌ وجود دارد یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار دارد مثل‌ تصویرسازی‌ کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور و دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌؛ یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌کند که‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشد که‌ هم‌ مناسب‌ باشد و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ گردد.
درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
طراحی‌ پایه‌، مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ حجم‌سازی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، تاریخچه‌ کتابت‌، خوشنویسی‌، عکاسی‌ پایه‌، ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ دستی‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، تصویرسازی‌، کارگاه‌ عکس‌ رنگی (انسان‌،طبیعت‌وطراحی‌) ، تجزیه‌ و تحلیل‌ هنرهای‌ تجسمی‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ معاصر، تجزیه‌ و تحلیل‌ آثار ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ ماشینی‌، تصویر متحرک‌، طرح‌ عملی‌ جامع‌، پروژه‌ نهایی‌.
.
.
.
منبع متون :کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور - تالیف : خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
منبع تصویر : behprint
 

Similar threads

بالا