[معرفی رشته های هنر] ◄ معرفی رشته هنر اسلامی

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
معرفی رشته هنر اسلامی
ويژگي‌هاي هنر و فرهنگ اسلامي ايران در ادوار اسلامي ، زاده تلاش و فعاليت‌هاي هنرمنداني است كه در دامن فرهنگ اسلامي پرورش يافته‌اند. ويژگي‌هاي فني و زيبايي‌شناسي آثار دوران اسلامي همواره منطبق با جهان‌بيني هنرمند مسلمان بوده است. هنرمند مسلمان در پي ايجاد تفاهم و تعامل ميان صورت و معنا و برآوردن نيازهاي مادي و معنوي انسان در مرحله آفرينش اثر هنري مهارت فني را با معرفت ديني درمي‌آميزد و بدين‌ترتيب اثر هنري ضمن دارابودن وجه مهم كاربرد، داراي وجه باطني و مفاهيم ديني نيز مي‌گردد.واژهء سنت به مفهوم وسيع كلمه دين از دلالت‌هاي مهم نحوة حضور هنر ايران در دوران باستان و اسلامي به شمار مي‌رود.

برنامه درسي كارشناسي هنر اسلامي مبتني بر هنرهايي است كه ريشه در اعماق دين اسلام دارد. دوره كارشناسي هنر اسلامي به منظور احياء- توسعه- ترويج و تقويت هنرهاي اسلامي در جامعه ايران و تربيت كارشناساني آگاه و متخصص در يكي از زير مجموعه‌هاي هنر اسلامي يعني هنرهاي صناعي در پنج گرايش: شيشه، سفال،‌ هنر و صنايع چوب، نگارگري، هنر و صنايع فلز طراحي گرديده است.
دانشجويان پس از گذرانيدن دروس پايه- اصلي و تخصصي مشترك با انتخاب يكي از گرايش‌ها واحدهاي تخصصي مربوطه را كه به آموزش نكات فني اختصاص يافته مي‌گذراند. اميد است با عنايات و توفيقات حق تعالي و همت و تلاش مسئولان و دست‌اندركاران با اجراي مناسب و هماهنگ برنامه طراحي‌شده بتوان گامي مؤثر در اعتلاي فرهنگ و هنر ايران اسلامي‌مان برداريم.

تعريف و هدف:

دوره آموزش كارشناسي هنر اسلامي يكي از دوره‌هاي آموزشي عالي است كه هدف از برگزاري اين دوره ترتيب افراد متخصص، پژوهشگر و ژرف‌انديش است كه ضمن آگاهي به مباني نظري و عملي هنر اسلامي، موجبات تقويت و تحكيم آن را فراهم آورند.


اهميت و ضرورت:

1- احياء و توسعه فرهنگ و هنر اسلامي ايران
2- وسعت بخشيدن به پژوهش در زمينه هنر اسلامي در جهت رقاء و اعتلاي فرهنگ اصلي و حاكم ايران
3- تكيه و تأكيد بر حفظ و صيانت اصالت‌ها و ارزش‌هاي حاكم بر هنر اسلامي
4- ضرورت پژوهش و تحقيق نظري و عملي در هنر اسلامي به منظور تطبيق با شرايط و نيازهاي جامعه امروز
5- فراهم آوردن زمينه‌هاي تداوم هنر اسلامي و حيات گسترده آن در آينده
6- اهميت جايگاه هنر اسلامي با توجه به وجود آثار گرانبها و در دسترس- اساتيد هنرمند و كهنسال- منابع حوزه‌اي- نسخ خطي و كتابخانه‌اي كشور


نقش و توانايي:

1- تربيت كارشناساني آگاه و محقق كه ضمن شناخت نسبت به مباني نظري و عملي موجبات احياء و تقويت و تحكيم هنر اسلامي را فراهم سازند.
2- توانايي در بررسي- تحليل و شناخت طرح‌ها و نقوش اصيل و نسبت آنها با فرهنگ و تفكر اسلامي.
3- توانايي در ارزيابي- ارزشيابي و كارشناسي هنر اسلامي.
4- كسب مهارت در اجراي مراحل مختلف ايجاد و ساخت يكي از رشته‌هاي هنر اسلامي از مرحله طراحي تا انتخاب مواد اوليه، شكل‌بخشي و مراحل تكميلي آن.
5- توانايي در همكاري با واحدهاي دولتي و خصوصي.
6- توانايي در اداره يك واحد و يا كارگاه از اولين مرحله تا آخرين مراحل پاياني.
7- توانايي شناخت اقتصاد و بازار جهاني به منظور عرضه آثار هنري به بازارهاي جهاني.


گرایش های رشته هنر اسلامی
- گرایش نگارگری
- گرایش سفال
- گرایش هنر و صنایع فلز
- گرایش هنر و صنایع چوب
- گرایش شیشه

منبع : simia.ac.ir
بیتوته
 
بالا