معرفی دروس مهندسی شیمی | انتقال جرم و عملیات واحد 1 و 2

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سرفصل‌های انتقال جرم شامل
عملیات انتقال جرم
نفوذ مولكولی
ضرایب انتقال جرم
دستگاه های گاز مایع
جذب گاز​

سرفصل‌های عملیات واحد این درس شامل
تقطیر
استخراج مایع مایع
تبخیر
رطوبت‌دهی و رطوبت‌گیری
خشك كردن
جذب سطحی
استخراج از جامدات
كریستالیزاسیون
فیلتریزاسیون​

درس انتقال جرم علی‌رغم مفاهیم سنگین، در دوره كارشناسی در یك درس سه واحدی تدریس می‌شود و عمده دانشجویان مهندسی شیمی در یادگیری مفاهیم پایه این درس كه مبنای یادگیری درس عملیات واحد نیز می‌باشد مشكل دارند. این ضعف در مباحثی از جمله دستگاه‌های گاز مایع و مفاهیم تقطیر كه به طور مستقیم از انتقال جرم به عملیات واحد مرتبط می‌شود مشخص كننده ضعف مفهومی دانشجویان می‌باشد. در فصول انتقال جرم فصل نفوذ مولكولی بیشترین تعداد تست را در كنكور سراسری در سرفصل‌های این درس به خود اختصاص داده، ویژگی مهم این فصل معرفی تفاوت بین مفاهیم نفوذ مولكولی و جابجایی می‌باشد. از آنجا كه دانشجویان این رشته در درس‌های مكانیك سیالات و انتقال حرارت با مفهوم پدیده‌های انتقال آشنا شدند در این درس در كنار جابجایی انتقال جرم مفاهیم نفوذ مولكولی را نیز می‌آموزند. لازم به ذكر است در این درس تعداد فرمول‌ها زیاد می‌باشد. لذا دانشجو باید برای یادگیری هر یك از این فرمول‌ها باید روی مفاهیم مورد نظر تسلط پیدا كند. از جمله این فصول، فصل ضرائب انتقال جرم می‌باشد.

در درس عملیات واحد مبحث تقطیر بیشترین تعداد تست را در كنكور سراسری به خود اختصاص داده است. یادگیری دو روش مك‌كیب و پانچون كه دو روش بسیار مهم در محاسبات تقطیر می‌باشد برای پاسخ‌گویی به تست‌های كنكور الزامی است. در مجموع درس عملیات واحد نسبت به انتقال جرم حجم محاسبات بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. اما یادگیری مفاهیم آن بسیار راحت‌تر از مفاهیم انتقال جرم می‌باشد.

منابع و مراجع مهم برای درس انتقال جرم
انتقال جرم رابرت تریبال ترجمه دكتر مرتضی سهرابی و دكتر طاهره كاغذ‌چی می‌باشد

منبع مهم برای عملیات واحد
مك‌ كیب می‌باشد.

همچنین مطالعه منبع انتقال جرم دكتر حسین بهمنیار نیز به داوطلبان رشته مهندسی شیمی توصیه می‌شود كه علت آن جمع‌بندی تمامی مطالب انتقال جرم از كتاب‌های مختلف پدیده‌های انتقال و ارائه توضیحات بهتر برای فصل ضرائب انتقال جرم نسبت به كتاب تریبال می‌باشد.

دانشجویان باید توجه داشته باشند كه ایرادات هر یك از منابع فوق به شرح زیر می‌باشد:
انتقال جرم تریبال جذب سطحی را بسیار مختصرتر از مك‌كیب گفته، همچنین سرفصل‌های تبخیر، كریستالیزاسیون، فیلتریزاسیون را ندارد. از طرفی كتاب مك‌كیب مبحث تقطیر را به خوبی كتاب تریبال توضیح نداده است.


انتقال جرم:

عملیات واحد :

 
بالا