معرفی خرما

hobab2007

اخراجی موقت
درخت خرما یکی از مقدسترین و قدیمی ترین درختان میوه شناخته شده برای انسان است پیدایش درختان خرما در جهان از دوران دوم زمین شناسی آغاز شده اما زمان پی بردن انسان به ارزش غذایی خرما و کاشت درخت آن به شش هزار سال پیش از میلاد می رسد.مبدإ اصلی این گیاه به درستی مشخص نیست. بعضی از دانشمندان مبدا اصلی آن را در آسیا و کرانه های خلیج فارس و گروهی دیگر زیستگاه اصلی خرما را آفریقا یا شبه قاره هند می دانند. در حال حاضر خرما در هر پنج قاره دنیا و در بیش از 30 کشور کشت و مورد بهره برداری میشود.پیروان یهود خرما را بعنوان یکی از هفت میوه مقدس محترم می شمارند آنها قسمتی از برگ درخت خرما را در یکی از مراسم جشن مذهبی خود مورد استفاده قرار می دهند.قرآن کریم در سوره مریم آیه های 22 و 23 و 24 می فرماید که حضرت عیسی در زیر یک درخت خرما متولد شده و مریم مادر آن حضرت از همان درخت یک رطب بعنوان هضم کننده غذا واضافه کننده شیر جهت نوزاد تازه متولد شده خوردند. هیچیک از ادیان به اندازه اسلام برای خرما و درخت آن اهمیت قائل نشده است. از 114 سورده قرآن در 17 سوره و از 6336 آیه قرآن در 20 آیه اشاراتی به خرما و درخت آن شده است و خرما تعداد زیادی از ناراحتیها و امراض را معالجه میکند. همچنین آن حضرت در خوردن خرما و نگهداری از درخت آن تأکید می فرمودند.مسلمانان معتقد هستند حضرت محمد این درخت را خلق کرده.خرما: 25%ساکاروز – 50%گلوکز – ومواد آلبومینوئیدی وپکتین وآب می باشد ودارای ویتامین های A-B-C-E می باشد.کشور ایران قویترین ژرم پلاسم (400رقم خرما) در جهان داراست.اگر خیال کنیمخ خرما را فقط ما ایرانی ها شناختیم سخت در اشتباهید.خرما در میان کشورهای دیگر دنیا به ویژه در کشور چین طرفداران زیادی دارد.تقریبا به 73 کشور صادرات داریم .بر اساس فائو 14% خرمای جهان در ایران تولید می شود.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیشینه کاشت درخت خرما

درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری ، از جمله ایران پرورش می‌یابد.
با اینکه خاستگاه آن را میان روددجله و فرات ، عربستان و شمال افریقا ذکر می‌کنند ولی بررسی‌های علمی، آن را به گونه‌ای به نام علمی P.H. Sivestris که در هندوستان می‌روید نسبت می‌دهند.
باستانشناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند زیرا نامی از آن بر لوحه‌های گلی ۵۰ سده پیش یافته‌اند.
در ایران نخل و خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می‌شده است. در ادبیات ساسانی از جمله در کتاب بندهشن از نخل یاد شده‌است.
منابع چینی از ایران (در زبان ایشان بوسی، تلفظ چینی پارسی) به عنوان سرزمین نخل خرما که در نزدشان به نام عناب پارسی و عناب هزارساله مشهور بوده، یاد کرده‌اند. در پایان سده نهم میلادی، نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا کشت کرده‌اند.
در میان کشورهای اروپایی اسپانیا پیشینه بیشتری در کشت خرما دارد.
خواجه نصیرالدین طوسی فرموده است : درخت خرما نزدیکترین نبات به حیوان است .
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصطلاحات نخل و خرما



در مناطق خرما خیزایران اصطلاحات و واژه‌های فارسی زیادی در ارتباط با نخل کاری رواج دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  • مُغ یا مُه به معنی نخل است. نام تنگه و منطقه هرمز هم از هور+مُغ تشکیل شده‌است.
  • فَسیل : ساقه اصلی درخت خرما
  • تیم : هر چه از فسیل ( تنه خرما ) بروید اعم از تنه و پاجوش.
  • تیم فسیل : آنچه در کنار تنه اصلی می‌روید.
  • مُه‌کـُشَک : زاده‌ای که از تنه فسیل برآید.
  • اَبار : گردی که از نخل نر ترشح می‌شود.
  • گله‌بشکن یا تَرَکی : از آفت‌های نخل.
  • تازوغ : سوسکی از آفت‌های نخل.
  • مُشتاب : اتاقک یا سیلویی برای دانه‌دانه کردن و شیره‌گیری از خرما.
  • پنگ : خوشه
  • پیش : برگ نخل
[FONT=&quot] [/FONT]پریچه : الیاف اطراف برگ خرما که چسبیده به تنه درخت است. پریچه در بعضی مناطق به‌عنوان اسکاچ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
[FONT=&quot] [/FONT]
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز

اهميت نخل خرما و جايگاه ان در كشور ايران
خرما ميوه اي است با ارزش غذائي بالا كه به علت دارا بودن مواد قندي قابل توجه (حدود 70%) علاوه بر مصرف غذايي در صنعت نيز موارد استفاده فراوان دارد.

مصارف مختلف خرما در صنعت شامل شيره خرما شهد خرما (عسل خرما )، قند مايع، سركه خرما،الكل، عصاره نوشابه و خوراك دام مي باشد.

از هسته آن روغن كربن اكتيو، لوريل الكل، مواد موثر سطحي استخراج می کنند.

از ضايعات آن در تركيب خوراك دام و طيور استفاده می شود.

از برگ خرما در ساخت انواع ظروف بافتني، حصير استفاده می شود.

از تنه و چوب خرما در كارخانجات نئوپان سازي و كاغذ سازي و همين طور پوشش ساختمانها و پلها استفاده مي كنند.

خرما به عنوان غذاي دوره بحران نظير سيل،زلزله و جنگ و خشكسالي و همچنين به عنوان غذاي اصلي قشر فقير در مناطق محروم و به ويژه در كشورهاي جهان سوم كه با مشكلات سوءتغذيه و گرسنگي مواجه هستند نقش مهمي را ايفا مي كند.


علاوه بر موارد فوق خرما به دليل ويژگي هاي منحصر به فرد نظير مقاومت به خشكي و كم آبي،تحمل شرايط نا مساعد آب و خاك در زمره معدود گونه هاي گياهي است كه توانسته گسترش و اسكان انسان در سرزمين هاي گرم و لم يزرع دنياي قديم را امكان پذير سازد.
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارقام نخل خرما

ارقام نخل خرما




پيارم (
piarom )

منشاء :حاجي آباد هرمزگان
رنگ ميوه :قهوه اي روشن يا تيره
رنگ خارك :زرد
جنس ميوه : نيمه خشك و گوشتي
زمان برداشت : مهر و آبانما ه
كيفيت : درجه يك و تجاري
نحوه مصرف :خارك ،رطب و غالبا ً خرما
ميزان محصول : 80-70 كيلو گرم
صفت ويژه : بهترين خرماي تجاري كشور
شكل ميوه : دراز و كشيده
 
آخرین ویرایش:

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارقام نخل خرما - زاهدی

ارقام نخل خرما - زاهدی



زاهدي (Zahidi )

منشاء : بوشهر – خوزستان
رنگ ميوه : قهوه اي روشن
رنگ خارك : زرد
جنس ميوه : نيمه خشك
زمان برداشت : مهرماه
كيفيت : مرغوب و داراي ارزش تجاري
نحوه مصرف : خرماي خشك
ميزان محصول : 100-90 كيلو گرم
صفت ويژه : قابليت حمل و نقل و انبارداري بالا
شكل ميوه : گرد و كوتاه
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارقام نخل خرما - کبکاب

ارقام نخل خرما - کبکاب



كبكاب (
kabkab )

منشاء : بوشهر
رنگ ميوه : قهوه اي روشن
رنگ خارك : زرد
جنس ميوه : تر
زمان برداشت : شهريور ماه
كيفيت : مرغوب و تجاري
نحوه مصرف : خرما – رطب
وزن ميوه : 5/12 گرم
ميزان محصول : 80-60 كيلو گرم
صفت ويژه : پر محصول و پر شهد و شيره دار
شكل ميوه : كشيده و قطور
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارقام نخل خرما - شاهانی

ارقام نخل خرما - شاهانی



شاهاني (
shahani )

منشاء : جهرم – بوشهر
رنگ ميوه : زرد طلائي يا قهوه اي روشن
رنگ خارك : زرد
جنس ميوه : تر
زمان برداشت : شهريور تا اواخر آبان
كيفيت : مرغوب و تجاري و درجه يك
نحوه مصرف : خارك ،خرما ،رطب ، خارك پخته
ميزان محصول : 130-100 كيلو گرم
صفت ويژه : رقم بسيار مرغوب و تجاري
شكل ميوه : كشيده و باريك
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارقام نخل خرما - مضافتی

ارقام نخل خرما - مضافتی



مضافتي (
Mozafti )

منشاء : كرمان (بم، جيرفت )
رنگ ميوه : قهوه اي روشن تا تيره
رنگ خارك : قرمز رنگ
جنس ميوه : تر
زمان برداشت : اواسط مرداد و شهريور ناه
كيفيت : مرغوب و تجاري
نحوه مصرف : خرما- رطب
ميزان محصول : 200-150 كيلو گرم
صفت ويژه : عملكرد بسيار بالا، بسيار پر شيره و شهدار
شكل ميوه : دراز و استوانه اي شكل
 
معرفی خرما

[FONT=&quot]مقدمه:[/FONT]
[FONT=&quot]نخل خرما بدون شک یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که در دنیا وجود داشته و زمانی هم منبع اصلی غذا و اشتغال مردم بوده است. موطن اصلی خرما بر اساس مدارک مستدل عراق و ناحیه غربی و جنوبی خوزستان است و سپس از آنجا به سایر نقاط جهان برده شده است. در قران كريم در 22 ايه به خرما اشاره شده است ده درصد سطح زير كشت باغات و 7 درصد كل توليدات باغباني كشور مخصوص خرما است میزان سطح زیر کشت خرما در ایران حدود 200 هزار هكتار است وتوليد يك ميليون تن درسال است .استان های فارس ، خوزستان ،کرمان ، هرمزگان ، بوشهر ، سیستان و بلوچستان بزرگترین تولید کننده خرما در کشور هستند و [/FONT][FONT=&quot]ساير استانها شامل استانهاي يزد، اصفهان، كرمانشاه، خراسان جنوبي، ايلام، سمنان وكهكيلويه و بويراحمد سطح كمتري از نخيلات را تشكيل مي دهند.سطح زير كشت استان فارس 26 هزار هكتار است با توليد سالانه 110 هزار تن خرما.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]در تولید خرما کشور ايران مقام اول رادر دنيا دارد ، [/FONT][FONT=&quot]و كشورهايي مثل عراق مصر مراكش عربستان و امارات در رده هاي بعدي هستند . از نظر ميانگين توليد در هكتار آمار توليد 5200كيلو در ايران است خرما از نظر ارزش غذایی غنی بوده و 75 % وزن خرما را مواد قندی تشکیل می دهد ضمن اینکه مقدار 2 % پروتئین ، 5/2 % چربی ، 2/1 % مواد معدنی و به اندازه کافی انواع ویتامین ها را دارد. ا[/FONT]
[FONT=&quot]خرما[/FONT]
[FONT=&quot]نام علمی : [/FONT][FONT=&quot]Phoneixdactylifera[/FONT]
[FONT=&quot]مهم ترین گیاه خانواده [/FONT][FONT=&quot]Palmae[/FONT][FONT=&quot] یا [/FONT][FONT=&quot]Palmaceae[/FONT][FONT=&quot] می باشد.[/FONT]
[FONT=&quot]مشخصات گیاه شناسی:[/FONT]
[FONT=&quot]خرما گیاهی است چند ساله، دوپایه با گل آذین خوشه ای که درون پوسته غلاف مانندی به نام [/FONT][FONT=&quot]Spat[/FONT][FONT=&quot] (اسپات) پوشیده شده است.خرما گیاهی است تک لپه ای که دارای یک تنه و یک جوانه انتهایی است.درخت خرما هر ساله بین 18 تا 30 برگ تولید می کند که هر برگ بسته به شرایط نگهداری و آب و هوا بین 7 - 3 سال روی درخت باقی می ماند[/FONT][FONT=&quot]. طول برگها تا 4متر هم ميرسد [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]شرایط محیطی مورد نیاز خرما :[/FONT]
[FONT=&quot]درخت خرما درشرایط آب و هوایی گرم و تمام آفتابی به خوبی رشد میکند و میوه میدهد بهترين درجه حرارت دماي 32تا 38 درجه سانتي گراد است جهت ميوه دهي همچنين در دماي 45درجه رشد درخت متوقف ميشود ، در مناطقی که شرایط چندان مناسب نیست ممکن است که درخت خرما رشد کند اما میوه نمیدهد ، حداقل دمای مورد نیاز در فصل رویش و گلدهی برای خرما در حدود 5/17 درجه سانتیگراد است و تنها در مناطقی میوه میدهد که فصل رویش در آن گرم و طولانی و بدون بارندگی یا با بارندگی اندکی در تابستان و اوایل پاییزهمراه باشد . عمر اقتصادي خرما 40 سال است گیاه خرما نسبت به خشکی مقاوم است به حالت غرقابي هم در شرايط طولاني مقاوم است به دليل وجود كيسه هاي هوايي روي ريشه درخت اما برای به بار نشستن و تولید محصول مرغوب به آبیاری نیاز دارد . این گیاه خاکهای عميق با بافت لومي شني و داراي مواد آلي و قدرت نگهداري آب كافي به خوبی زهکشی شده رشد میکند . تهویه مناسب خاک از فاکتورهای مهم رشد خرما است . خرما به طور چشمگیری نسبت به قلیایی بودن خاک مقاوم است تا حدی نیز نسبت به شوری خاک مقاوم است . اما شوری بیش از اندازه به شدت بر میزان محصول و باروری آن تاًثیر میگذارد[/FONT][FONT=&quot]. تحمل نخل به شوري آب 7000 است دراين شرايط فقط درخت زنده ميماند تا اي سي 5800 ميوه ميده اما مطلوب نيست بهترين كيفيت تا 2700به پايين است [/FONT]
[FONT=&quot]ارقام :[/FONT]
[FONT=&quot]ارقام خرما به سه دسته نرم ،نیمه خشک و خشک تقسیم میشوند . در کل کشور نزدیک 400 رقم خرما وجود دارد . ارقام نرم شامل : 1- مضافتی 2- برحی 3- کبکاب ، ارقام نیمه خشک شامل : 1- استعمران 2- خضراوی ، رقم خشک شامل دیری است. پيارم يكي از ارقام خشك و اقتصادي است در كنا زاهدي يا قصب استعمران رقمی است که بیشترین سطح زیر کشت[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در کشور را به خود اختصاص داده است و در استان خوزستان پس از این رقم ، برحی در رتبه دوم قرار دارد[/FONT][FONT=&quot] .[/FONT][FONT=&quot]برخي از ارقام چند منظوره هستند [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]روشهای تکثیر خرما[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]1 - تکثیر از طریق بذر[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]قدیمیترین روش تکثیر نخل خرما میباشد و تقریباً منشأ همه ارقام موجود در دنیا بذر میباشد . تکثیر از طریق بذر در برنامه های تجاری تولید خرما روش منسوخ شده ای میباشد زیرا 1-50% نهالهای حاصله نر و 50% ماده خواهند بود 2 -طول دوره رویشی قبل از ثمردهی در نهالهای بذری زیاد و حدود 15-10 سال[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]میباشد 3- تشخیص نهال بذری نر از نهال بذری ماده به راحتی امکانپذیر نیست[/FONT]
[FONT=&quot] 4- [/FONT][FONT=&quot] تکثیر از طریق بذر عمدتاً توأم با ظهور صفات نامطلوب در گیاه جدید میباشد و کمتر از 10% از نهالهای تولیدی دارای میوه با صفات مطلوب خواهند بود[/FONT][FONT=&quot] .[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]2 - تکثیر از طریق پاجوش[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]ویژگیهای یک پاجوش خوب:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] پایه مادری شاداب و سالم باشد ، باید جوان و در وضعیت رشد سریع و استوانه ای باشد ، بایستی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ریشه دار باشد ، توسط کارگران ماهر جداسازی شده باشد ، محل قطع پاجوش باید کوچک و صاف و بدون[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ترک باشد ، هیچ گونه آلودگی به آفات و بیماریها داشته باشد ، تعداد پاجوشهای متصل به تنه مادری نباید زیاد باشد ، وزن پاجوش بین 10-15 کیلوگرم باشد ، پاجوش بین 5-3 ساله باشد و قطر تنه آن 20-35 سانتیمتر باشد[/FONT][FONT=&quot] .[/FONT][FONT=&quot]هر درخت در طول عمر خود بين 20 تا 30پاجوش ميده توليد پاجوش معمولا از 8 تا 20سال عمر درخت است [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]عوامل مؤثر در گیرایی پاجوش :[/FONT]
[FONT=&quot] نوع رقم ، زمان کاشت ، نحوه جداسازی ، هرس و ضدعفونی ریشه ، نحوه کاشت ، پوشش آبیاری[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]معایب تکثیر خرما از طریق پاجوش:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]تولید پاجوش در دوره کوتاهی از زندگی نخل صورت میگیرد ، درصد تلفات نسبتاً بالا و نیاز به واکاری مجدد دارد ، زمان نسبتاً طولانی جهت ثمردهی نیاز است ، عدم امکان تولید انبوه نهال ، نیاز به کارگر ماهر و مجرب جهت جداسازی از تنه مادری ، هزینه زیاد جداسازی ، انتشار [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]3 - تکثیر به وسیله کشت بافت[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]فوائد:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]درختان خرمای حاصل از کشت کاملاً شبیه والدین است ، امکان تولید انبوه نهال شبیه به گیاه مادری وجود دارد ، واریته های کمیاب خرما را میتوان در مقیاس وسیع تولید نمود ، تکثیر نخل خرما را میتوان در هر زمان و هر فصل انجام داد ، مدت زمان تولید نهال به حد قابل ملاحظه ای کاهش مییابد ، امکان تولید ارقام[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ماده برتر و مقاوم به بیماری و ارقام نر پرکرده وجود دارد ، نهالهای کشت بافتی در هر زمان از سال قابل کشت هستند ، هویت رقم نهال حاصل از کشت بافت مشخص و تضمین شده است ، انتقال نهال راحتتر و هزینه آن پایین است ، خطر انتشار آفت و بیماری از یک منطقه به منطقه دیگر وجود ندارد ، تولید باغات یک دست از نظر ساختار ژنتیکی و ظاهری ایجاد میشود[/FONT][FONT=&quot] .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]عملیات داشت خرما :[/FONT]
[FONT=&quot]آبیاری:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]نخلستان­ها را به روش­های گوناگون آبیاری می­کنند. در خوزستان و در منطقه خرمشهر و آبادان با استفاده از جذر و مد دریا، آبیاری به روش جوی و پشته­ای انجام می­شود. به این ترتیب که درخت خرما را کنار جوی می­کارند و هنگام مد رودخانه اروند، آب به نهرهایی[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]که به رودخانه وصل است وارد می­شود، سپس آب نهرها به داخل نخلستان­ها می­رود. در هنگام جذر و فروکش سطح آب رودخانه، آب نخلستان­ها به رودخانه باز می­گردد و به این ترتیب نخلستان­ها آبیاری می­شوند. در منطقه شادگان خوزستان با انشعاب از رودخانه جراحی به وسیله نهرهایی که طول برخی از آنها به 20 کیلومتر نیز می­رسد، نخلستان­ها را به شکل جوی و پشته­ای و کرتی آبیاری می­کنند. نهرهای اصلی به نهرهایی فرعی منشعب می­شوند. در بعضی مناطق یا نخل را داخل کرت می­کارند و آنرا به صورت غرقابی آبیاری می­کنند و یا به شکل جوی و پشته­ای. در برخی نواحی کم آب مانند بلوچستان خرما را روی مرز کرت­های بزرگ کاشته­اند و داخل کرت گندم یا برنج می­کارند. با آبیاری این زراعت­ها درختان­خرماهم آبیاری می­شوند. درمنطقه برازجان اطراف ­نخلستان­ها دیواره­های خاکی بزرگی ایجاد می­کنندو در زمان پرآبی رودخانه­ها (زمستان) کرت­ها را از آب پر می­کنند و درتابستان و فصل کم­آبی3 تا 4 بار آبیاری می­کنند. درمیناب وحاجی­آباد بندرعباس درطول تابستان درخت خرمارا 2 تا 3 بارآبیاری می­کنند. اکنون چند سالی است که آبیاری قطره­ای نیز به شیوه­های پیشین آبیاری افزوده شده است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]کودپاشی:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]کودحیوانی:[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]معمولا باغداران کود حیوانی هردو سال یک بار مقدار 10 تا 15 کیلوگرم پای هر درخت خرما می­ریزند و آن را با بیل زیرخاک می­کنند. زمان کوددادن پاییز و پس از برداشت خرما تا اسفند ماه(زمان گرده افشانی) است. نخلدارانی که زیر درختان خرما محصول دیگری می­کارند حتماً به زمین کود می­دهند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]کودشیمیایی:[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تا چند سال پیش استفاده از کودشیمیایی برای درخت خرما معمول نبوده است. اکنون برخی از کشاورزان به ویژه آنهایی که زیر درختان خود را به زراعت­های دیگری مانند کشت باقلا، غلات(گندم،برنج) اختصاص می­دهند، از کود شیمیایی استفاده می­کنند. میزان مصرف کود شیمیایی فسفات 100 تا 150 کیلوگرم در هکتار در فصل زمستان همراه با شخم است، کود اوره نیز به صورت سرک در بهار به مقدار 150 کیلوگرم در هکتار مصرف می­شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]گرده افشانی:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]گرده افشانی خرما یکی از حساس­ترین کارهای نخلداری است. عمل گرده­افشانی در نخل به دلیل اثرات دانه­گرده بر روی کیفیت میوه بسیار مهم و حساس است و به همین دلیل با دخالت انسان انجام می­شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]برای انجام تلقیح، چند خوشه چه از گل­ نر مورد نظر را که با گل ماده همزمانی داشته باشد می­برند و داخل خوشه ماده می­گذارند و دور آن را می­بندند. برای هر 100 درخت ماده 3 تا 5 درخت نر منظور می­کنند. زمان گرده­افشانی با توجه به درجه حرارت و نوع خرما متفاوت است و از اسفند ماه تا اوایل اردیبهشت ماه نوسان دارد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]برخی کشورها که دارای نخلستان­های بزرگ هستند و کشت آنها براساس اصول درختکاری و با رعایت فاصله انجام شده است، گرده افشانی به صورت خشک و با استفاده از دستگاه­های مکانیکی انجام[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]می­شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]نكات كليدي در مورد گرده افشاني خرما:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]گرده افشاني در ساعت 10 صبح لغايت 3 بعداظهر انجام شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در صورتي كه بارندگي 3-2 روز بعد از گرده افشاني به وقوع پيوست گرده افشاني تكرار گردد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]3.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در روش مكانيكي گرده افشاني بايد حداقل دوبار و به فاصله 3-2 روز انجام شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]4.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]گرده افشاني مكانيكي به دليل مزاياي متعدد بر گرده افشاني سنتي ار جحيت دارد. بنابر اين توصيه مي شود از اين روش استفاده گردد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]5.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در نقاطي كه درجه حرارت در هنگام گرده افشاني پايين است از كيسه هاي كاغذ كرافت روي گل آذين هاي گرده افشاني شده استفاده شود و 10-8 روز بعد برداشته شوند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]6.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تنك اول ميوه خرما را مي توان با حذف يك سوم طول خوشه يا نوك گل ازين در ارقام با خوشك هاي بلند در هنگام گرده افشاني انجام داد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]7.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در گرده افشاني سنتي حتماً از كارگران ماهر استفاده شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]8.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در گرده افشاني به روش مكانيكي استفاده از گرده خشك تازه (گرده خشك سالجاري) بر گرده خشك سال گذشته ار جحيت كامل دارد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]9.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]شكاف خوردن گريبانه ماده علامت رسيدن آن و آمادگي جهت گرده افشاني است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]10.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]هم زماني رسيدن گل هاي نخل خرماي نر و ماده به ويژه در هنگامي كه روش گرده افشاني سنتي مي باشد، بسيار مهم است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]11.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]گرده افشاني در اكثريت ارقام 4-2 روز بعد از پس از باز شدن اسپات انجام شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]12.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]استفاده از گرده خشك در مواردي نظير سطح كاشت زياد و وجود ارقام مختلف با تاريخ گل دهي متفاوت ضروري است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]13.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]بهترين روش نگهداري گرده خشك قراردادن آن درون ظروف سر بسته بدون هوا در مجاور كلريد كلسيم و درون يخچال با درجه حرارت 5-4 درجه سانتي گراد است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]14.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]مناسب ترين نسبت اختلاط دانه گرده با آرد سبوس گندم و يا پودر تالك ميزان 20% دانه گرده و 80% مواد همراه است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]15.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ميزان گرده مصرفي براي هر خوشه يك گرم از مخلوط دانه گرده و مواد همراه با تركيب 20% دانه گرده و 80% مواد همراه است. به عبارت ديگر ميزان مصرف دانه گرده حدود 2/0گرم به ازاء هر خوشه است. ولي در روش سنتي ميزان گرده مصرفي حداقل يك گرم است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]16.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]استفاده از دانه گرده خشك تازه مؤثرتر است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]17.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]اختلاط دانه گرده سال قبل با دانه گرده سال جاري در مواردي كه ناچار به استفاده از دانه گرده سال قبل هستيم توصيه مي گردد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]نحوه نگهداری خوشه­های خرما:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]پس از تشکیل میوه خرما برای جلوگیری از شکستن خوشه­هایی که وزنشان زیاد است آنها را از برگ­های بالایی خوشه رد کرده به برگ­های پایین خوشه تکیه[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]می­دهند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]برخی از نخل­داران برای نگهداری خرما از گزند حشرات و پرندگان خوشه­های خرما را داخل کیسه گونی یا سبدهای بافته شده از برگ خرما جا می­دهند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پوشش خوشه هاي خرما[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]مهم ترين اهداف پوشش خوشه هاي خرما عبارتند از[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]بهبود خواص كمي و كيفي ميوه ها.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جلوگيري از خسارت پرندگان، زنبورها و آفات زيان آور به ميوه خرما.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]3-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جلوگيري از خسارت باران و بادهاي گرم و سوزان.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]4-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جلوگيري از آلودگي خوشه ها به گرد و غبار و كاهش بازار پسندي ميوه خرما.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]5-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جلوگيري از آفتاب سوختگي و حفظ بهبود كيفيت و رنگ ميوه.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]بهترين زمان جهت نصب پوشش ها روي خوشه هاي خرما در مرحله تبديل ميوه خرما به خارك (هنگام تغيير رنگ) مي باشد. بسته به اين كه هدف اصلي از به كار بردن پوشش خرما چه باشد و با در نظر گرفتن شرايط آب و هوايي (رطوبت، درجه حرارت) و نوع رقم خرما و موارد مصرف آن (خارك، رطب، خرماي رسيده)، هزينه تهيه پوشش و غيره، نوع پوشش مورد استفاده متفاوت خواهد بود. مهم ترين پوشش هاي مورد استفاده نخل كاران عبارتند از:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پوشش حصيري ساخته شده از برگ هاي خرما كه اين نوع پوشش در استان سيستان و بلوچستان استفاده ميگردد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پوشش توري پارچه اي كه در اغلب نقاط استفاده مي شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]3.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پوشش توري نايلوني.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]4.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پوشش توري سيمي.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]5.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پوشش كاغذ كرافت.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]6.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پوشش پلاستيكي.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]7.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پوشش گوني كنفي يا گوني پلاستيكي[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]شخم:[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]در برخی مناطق بین درختان خرما درختان دیگری مانند مركبات می­­کارند. دربعضی از مناطق بین درختان خرما، به ویژه زمانی که به صورت کرتی کاشته می­شود، زراعت­هایی مانند سبزی، گوجه­فرنگی، بامیه، یونجه، برنج و باقلا می­کارند ، در این صورت هر ساله زمین نخلستان را شخم­ می­زنند در صورتی که بین درختان خرما محصولی کاشته نشود، در فصل تابستان برای جلوگیری از تبخیر آب و برای تهویه هوا و نیز از بین بردن علف­های هرز، زمین نخلستان را با بیل یا ترکتور شخم می­زنند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]هرس نخل خرما :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]معمولاً پنج نوع هرس در نخل خرما متداول است:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1-هرس برگ 2-هرس دمبرگ 3-هرس خار 4-هرس دم خوشه ها پس از برداشت 5-حذف تنه جوش و پاجوش.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]هرس برگ[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]اهداف هرس برگ در نخل خرما[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]حذف برگهاي خشكيده و آويزان به درخت به منظور سهولت عمليات داشت و برداشت و بهبود تهويه در نخلستان.[/FONT][FONT=&quot][/FONT] [FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]حذف برگهاي آلوده به آفات و بيماري ها (برگ هاي آلوده به انواع شپشك ها و برگ هاي آلوده به انواع لكه برگي ها).[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]رعايت نسبت برگ به خوشه و توليد محصول با كميت و كيفيت مناسب. معمولا به ازا هر 8تا10 برگ يك خوشه خرما نگهداري ميشود در روي درخت بايد سعي شود خوشه هاي ضعيف را حذف كنند براي تقويت درخت در برخي از مناطق خوشه هاي ظاهر شده را حذف ميكنند [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]سهولت در انجام عمليات گرده افشاني.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]سهولت در انجام عمليات خم كردن خوشه ها به سمت پايين و آرايش و تنظيم خوشه ها روي نخل خرما.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ايجاد تعادل بين اندام هاي رويشي و زايشي گياه.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جلوگيري از پوسيدگي تدريجي تنه نخل.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]زمان هرس برگ[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]هرس پس از برداشت محصول: در اين مرحله برگ هاي خشكيده و برگ هاي آلوده به آفات و بيماري هاي نخل حذف مي شوند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در زمان گرده افشاني: اين كار به منظور سهولت در گرده افشاني انجام مي شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]در زمان تنظيم و آرايش خوشه ها (8-6 هفته پس از گرده افشاني): اين نوع هرس به منظور رعايت نسبت مناسب بين برگ و خوشه و ايجاد فضاي مناسب زير خوشه ها جهت آرايش خوشه ها و همچنين سهولت درعمليات پوشش خوشه ها و برداشت آنها صورت مي گيرد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]هرس دمبرگ (تكريب) :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]در نخلستان هاي تجاري حذف برگ ها در دو مرحله صورت مي گيرد. در مرحله اول كه بخش اعظم برگ ها در آن حذف مي گردند شامل بريدن بخش كاملاً خشك و پلاسيده برگ ها مي شود (هرس). در اين مرحله به فاصله تقريبي 40-30 سانتي متر از محل اتصال برگ به تنه اقدام به بريدن برگ ها مي شود و حذف انتهاي دمبرگ ها (كرب ها) در مرحله دوم صورت مي پذيرد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]در مرحله دوم هرس (تكريب) كه معمولاً هر 3-2 سال يكبار انجام[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ميشودبخش باقيمانده ازدمبرگهادرفصل مناسب آنكه معمولاًدرفصل پاييزوپس ازاولين بارندگي است بريده شده وحذف ميگردد. بارش باران باعث نرم شدن بافتهاي دمبرگها شده وعمل برش راتسهيل مينمايد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]فوايد تكريب [/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]حذف كرب ها عملاً باعث حذف محل تجمع آفات و بيماري ها مي گردد. زيرا بسياري از حشرات و كنه هاي زيان آور لابلاي الياف دمبرگ ها زندگي مي گذرانند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جلوگيري از حمله موريانه به تنه.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جلوگيري از پوسيده شدن تنه نخل.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]سهولت صعود از نخل جهت انجام عمليات به باغي از قبيل گرده افشاني، تكريب، هرس، تنك كردن، برداشت و ....[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]كاهش ميزان تجمع رطوبت در اطراف تنه.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]زيبا سازي تنه نخل به ويژه در نخل هايي كه كاربرد زينتي دارند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]روش هاي تكريب [/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]عمليات حذف انتهاي دمبرگ ها در مناطق مختلف خرما خيز كشور به روش هاي متفاوتي انجام مي شود. رايج ترين روش هاي تكريب، روش هاي دستي است كه با استفاده از عكفه، اره و يا تبر انجام مي شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تكريب با تبر نياز به مهارت و دقت فراوان و هم چنين قدرت كافي جهت ضربه زدن دارد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]خطر آسيب رساني به تنه ها و فيبرهاي سيستم آوندي در اين روش بسيار زياد است و از اين جهت دقت فراواني بايد مبذول گردد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]لبه تبر به طور مداوم نيازمند تيز كردن مي باشد و عمل تيز كردن آن مشكل تر از اره و عكفه است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]هرس خار[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]معمولاً در همه ارقام خرما در قسمت قاعده دمبرگ و در دو طرف آن تعدادي خار وجود دارد. تعداد اين خارها در ارقام مختلف متفاوت و بين[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]60-10 عددمتغيراست. ازآنجايي كه صعودازدرخت خرما جهت انجام كارهايي نظيرگرده افشاني،تنك خوشه،تنظيم وآرايش خوشه هاوبرداشت محصول امري اجتناب ناپذيراست،وجوداين خارهاعامل مزاحم محسوب شده و در صورت عدم حذف اين خارها از 25-20 برگ پايين تاج درخت امكان آسيب رسيدن به فرد صعود كننده زياد است و در خيلي از موارد بدون حذف اين خارها انجام موارد ذكر شده غير عملي خواهد بود. لذا لازم است قبل از گرده افشاني يا در هنگام گرده افشاني نسبت به حذف اين خارها اقدام گردد. نخل كاران جهت حذف اين خارها از وسيله اي به نام خارزن دستي استفاده مي كنند. در هنگام استفاده از اين وسيله، جهت حركت آن از سمت قسمت ته دمبرگ به سمت نوك دمبرگ تا محلي كه خار وجود دارد مي باشد. اخيراً در مؤسسه تحقيقات خرما و ميوه هاي گرمسيري دستگاه خارزني خرما طراحي و ساخته شده است كه جهت هرس نخل هاي جوان و كم ارتفاع مناسب به نظر مي رسد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]هرس دم خوشه پس از برداشت [/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]بعد از اتمام عمليات برداشت در نخلستان در اولين فرصت بايد اقدام به حذف دم خوشه هاي باقي مانده روي نخل خرما نمود. اين كار هم بايد در ارقام ماده و هم در ارقام نر صورت گيرد. زيرا كه در خيلي از موارد اين دم خوشه ها مي توانند عامل بقا و انتشار بيماري هاي قارچي در نخلستان باشند. اين مسئله بويژه در مناطقي مثل خوزستان كه بيماري خامج يا پوسيدگي گل آذين خرما مسئله ساز است اهميت زيادي دارد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]حذف پاجوش و تنه جوش [/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]معمولاً در سنين جواني نخل (تا 20 سال اول پس از كاشت) تعدادي پاجوش (معمولاً 15-6 عدد) پاي هر درخت توليد مي شود. در حال حاضر متداولترين روش تكثير نخل خرما استفاده از پاجوش است. ضمن اين كه فروش پاجوش يكي از منابع درآمد نخل كاران مي باشد. اما نكته مهم اين است كه نگهداري تعداد زيادي پاجوش روي درخت و براي مدت طولاني علاوه بر ايجاد مشكلات مرحله داشت محصول باعث ضعف درخت و كاهش عملكرد آن مي گردد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]طبق بررسي هاي بعمل آمده حداكثر 5-4 پاجوش پاي هر درخت بايد نگهداري و بقيه حذف شوند. بنابراين لازم است هر سال تعدادي از پاجوش ها از درخت جدا شوند. ضمناً در مواردي كه روي تنه هاي نخل ساقه جوش وجود داشته باشد بايد نسبت به حذف آنها اقدام گردد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تنك ميوه خرما [/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]به طور كلي دلايل اصلي تنك كردن ميوه خرما عبارتند از :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]افزايش مرغوبيت و بازار پسندي محصول.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]افزايش اندازه ميوه.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]جلوگيري از سال آوري و تنظيم ميوه دهي مناسب ساليانه.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]كاهش ريزش محصول.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]كاهش پديده ترشيدگي ميوه به ويژه در مناطق مرطوب، با افزايش امكان تهويه بيشتر درون خوشه ها.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot]كاهش فشردگي ميوه ها در[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]خوشه و در نتيجه كاهش ميزان ساييدگي و بد شكلي آنها.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]افزايش سرعت رسيدگي ميوه ها و بهبود رنگ گيري آنها.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]كاهش خسارت عارضه پژمردگي و خشكيدگي خوشه خرما.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]روش هاي تنك كردن خرما[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]كاهش تعداد خوشه ها[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تنك كردن خوشه ها[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]3.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]تنك كردن با استفاده از مواد شيميايي[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]برداشت خرما [/FONT]
[FONT=&quot]در مرحله خارك رنگ ميوه زرد كم رنگ يا قرمز رنگ است رطوبت 50تا85درصد بهترين خارك رقم برحي در مرحله رطب ميزان رطوبت 30تا 45درصد است فيبر ميوه معمولا نرم شده است تما يا اخرين مرحله رسيدگي رنگ ميوه قهوه اي تيره رطوبت 10تا25 درصد و مدت نگهداري طولاني [/FONT]
[FONT=&quot]حداقل مي توان دو مرحله جداگانه براي برداشت خرما تعيين نمود كه يك زمان آن در ميانه فصل و هنگام ديگر در پايان فصل برداشت مي باشد . مرحله اي از رشد خرما كه اين ميوه در طول آن قند ذخيره مي كند در ميان انواع خرماها تفاوت دارد در مورد خرماي " ديگلت نور " به نظر مي رسد كه اين مرحله در هنگام نرم شدن خرما و آنگاه كه نيمي از خرما از بخش بالايي به طرف انتهايي آن نرم ميشود ، آغاز مي گردد . ولي در مورد خرماي " برهي " انباشته شدن قند هنگامي به كمال مي رسد كه نخستين لكه هاي شفاف و روشن بر روي پوست آن آشكار شود و بين هنگامي است كه خرما مرحله ي رسيدگي خود را مي گذراند . در خصوص خرماي " مكتوب " انباشته شدن قند هنگامي كامل مي شود كه 15 درصد از سطح آن شفاف شده باشد و در مورد خرماي " خضراوي " نيز ذخيره شدن قند تا هنگامي كه خرما به خوبي مي رسد و به رطب كامل تبديل مي شود ، ادامه مي يابد . و در همين زمان ممكن است از ريزش باران ، هجوم حشره ها ، انواع بيماريها يا علت هاي ديگر به خرما آسيب رسد.[/FONT]
[FONT=&quot]خرماي " ديگلت نور " را نبايد پيش از آنكه نرم شده و رنگ آن كهربايي يا سبز مايل به زرد شده باشد ، برداشت كنند . ميوه هاي اين نمونه ، توانايي انبار شدگي بيشتري نسبت به نمونه هاي ديگر دارد و اين در حالتي است كه يك حلقه قرمز رنگ يا بنفش در بخش انتهايي ميوه خرما پديدار مي شود و در اين حالت اگر خرما بر درخت باقي گذارده شود حلقه رنگين انتهاي آن با گشت زمان ناپديد خواهد شد و خرما به مرحله بلوغ كامل خواهد رسيد . براي دستاوري و برداشت خرماي " حلاوي " بايد اين فرصت ايجاد شود كه اين رقم خرما به مرحله ي نرم شدگي و رسيدگي برسد . ولي خرماي رقم" مكتوب " را مي توان تا زماني بر درخت باقي گذارد كه بين 10 تا 25 درصد از سطح آن شفاف شده باشد . هر رقم خرما را بهتر است در روزهاي پاياني فصل برداشت آن ، و در حالي كه به مرحله كامل نرسيده باشد ، برداشت كنند و دستاوري آن در روزهاي اول فصل برداشت ، توصيه نمي شود[/FONT][FONT=&quot] .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]انباركردن ونگهداري خرما[/FONT]
[FONT=&quot]محصول خرماپس ازبرداشت به منظورضدعفوني،درجه بندي وبسته بندي به كارگاههاي بسته بندي حمل ميگردد .[/FONT]
[FONT=&quot]انبارهاي نگهداري خرمابايدحداقل دوهفته پيش ازانباركردن خرما،ضدعفوني،پاكسازي وعاري ازآلودگي شوندوخرماهاي ازقبل مانده كه منبع آلودگي ميباشندازانبارخارج شوند،كف،ديوارها،سقف ودرپنجره انبارهابايدسمپاشي شوندواين انبارهابايدكاملاًازتمام خورده اي محصولات باقيمانده،بخصوص تكه هاي خرما عاري وتميزشوند سياري ازكنه هاي انباري ميتوانند،آفات خطرناكي براي ميوه خرماي انبارشده باشند،ولي درمقايسه باسايرآفات،آلودگي به وسيله كنه هادرخرماكمتراست .[/FONT]
[FONT=&quot]برخي از فرآورده هاي خرما[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]خرما معمولاً به صورت ميوه تازه و به شكل اصلي مورد استفاده قرار مي گيرد، در حالي كه اين ميوه معقوي مقدار زيادي قند و هسته است كه بهره برداري و استفاده صنعتي از آن اقتضا مي نمايد بعلاوه از برگ درخت خرما برای تولید محصولات حصیری استفاده می شود.برخی از محصولاتی که از نخل و خرما تولید می شوند عبارتند از :[/FONT]
[FONT=&quot]الف- شهد خرما(عسل خرما) :[/FONT]
[FONT=&quot]محتوي كليه مواد قابل حل خرما مي باشد و در صنايع نوشابه سازي، شكلات سازي، بستني سازي، در تهيه مارمالاد و آبنبات و همچنين در قنادي كاربرد دارد .[/FONT]
[FONT=&quot]ب- قند مايع خرما : شربت تصفيه شده مخلوطي از انواع قند يعني گلوكز، فروكتوز، ساكاروز و... مي باشد .[/FONT]
[FONT=&quot]ج- شيره خرما : شيراب است كه از قسمت گوشتي خرما تهيه مي شود و مصرف خوراكي دارد [/FONT]
[FONT=&quot]د- سركه خرما : سركه خرما از تخمير خرماهاي له شده در آب به دست مي آيد .[/FONT]
[FONT=&quot]ه- مخمرهاي خوراكي : از شيره خرما مي توان مخمر توليد كرد .[/FONT]
[FONT=&quot]ی [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot] محصولات حصیری[/FONT][FONT=&quot] استفاده در نئوپان سازي هر درخت نخل در طول يك سال 15 كيلو پس مانده و ضايعات دارد [/FONT]
 

Similar threads

بالا