معرفی اصطلاحات هک و نفوذ به وب سایت

academyIT

عضو جدید
قصد دارم اصطلاحاتی که شاید زیاد شنیده اید اما هنوز هم به درستی نمیدونید به چه معنا هستند رو براتون معرفی کنم …
اصطلاحاتی مانند Sql-Injection , Xss , DDos و …
کلماتی که شاید از افراد مختلف , معنی های مختلفی داشته باشد اما در این پست به زبان کاملا ساده قصد معرفی آنها رو دارم:
SQL Injection :
در این روش فرد هکر با تغییرات در کوئری هایی دیتابیس , اطلاعات دلخواه خود را دریافت و یا خرابکاری در دیتابیس را انجام می دهد .
XSS :
در این روش فرد هکر یک قطعه کد مخرب Client Side ( اجرا شونده سمت کاربر مثل Java Script ) را در کدنویسی سایت شما تزریق میکند و سپس کاربران با باز کردن صفحات سایت شما , به صورت مخفی و ناخودآگاه این کد ها را اجرا میکنند .
اکثرا این نوع کد ها میتواند Cookie و Session ( اطلاعات شخصی از جمله نام کاربری , رمز عبور و دیگر اطلاعات ) های کاربران را دزدیده و فرد هکر از این طریق وارد پنل کاربری آنها شود .
XSRF :
در این روش فرد هکر یک دستور مخرب را برای یک وب سایتی که شما در آن عضویت دارید میسازد و به طرق مختلف در اختیار شما قرار میدهد تا شما بر روی آن کلیک کنید و یا آن را اجرا کنید. حال شما انتظار بازشدن یک صفحه را دارید , ولی بی خبر از اینکه , لینکی که فرد هکر به شما داده دارای دستورات مخرب میباشد و با اجرای آن توسط شما به صورت ناخودآگاه , عملیات خرابکارانه در وب سایت انجام میشود .
این نوع نفوذ بیشتر برای کاربران عضو شده در وب سایت انجام میشود که طبیعتا دارای اختیارات بیشتری نسبت به کاربران مهمان هستند .
DDOS :
مخفف کلمه Distributed Denial of Service میباشد که در این روش فرد هکر در یک زمان بسیار کم , تعداد دستورات زیادی را به وب سایت میفرستد تا به سرعت از پهنای باند و دیگر منابع سرور شما استفاده کند و سبب کندی و در نهایت از کار افتادن سرور شما شود .
Header Injection :
این نوع حمله بیشتر در وب سایت هایی انجام میشود که دارای فرم های تماس هستند . به این صورت که فرد هکر از Header های تابع mail (‌در صورت عدم وجود امنیت بالا در برنامه نویسی طراح سایت ) سوء استفاده کرده و با تغییراتی ایمیل دلخواه خود را به هر آدرس ایمیلی که دوست دارد از طرف سایت شما ارسال میکند . قطعا این کار میتواند مشکلاتی را برای مدیر وب سایت , از جمله کلاهبرداری به اسم سایت و … را در بر داشته باشد .
نکته : پنج مورد بالا از موارد بسیار معروف نفوذ به وب سایت بوده و طبیعتا موارد دیگری وجود دارد که انشالله در آینده به آنها اشاره خواهم کرد.
 
Similar threads

Similar threads

بالا