مطالعه‌ يا تماشای تلویزیون در حالت دراز کشیده،مضر است

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
يك اپتومتريست گفت: مطالعه و يا تماشاي تلويزيون در حالت دراز كشيده به صورتي كه چشم‌ ها حالت افتاده پيدا كنند مضر است و موجب مشكلات بينايي مي‌شود.

عبدالهادي رييس ‌زاده در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: در هنگام مطالعه و يا تماشاي تلويزيون فاصله چشم ‌ها با كتاب و تلويزيون بايد يكسان باشد و بهتر است چشم‌ ها در حالت كاملا افقي قرار داشته باشند و به طور مستقيم به سطح نگاه شود.

وي افزود: برخي افراد هنگام مطالعه، روي يك دست دراز مي ‌كشند و كتاب را روي زمين قرار مي ‌دهند كه در اين حالت محور چشم ‌ها به صورت عمودي نسبت به زمين قرار مي ‌گيرند. در اين شرايط فاصله دو چشم با كتاب برابر نيست و اين موجب مشكلات بينايي مي‌شود.

رييس‌زاده تصريح كرد: مطالعه در حالتي كه چشم‌ ها افتاده باشند موجب تفاوت در شماره چشم‌ ها و يا تغيير در محور آستيگماتيسم چشم مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: در بسياري مواقع افراد به مطب مراجعه مي ‌كند و مي ‌گويند مشكل بينايي دارند ولي شماره چشم آنها تغيير نكرده است. علت اين مساله تغيير در محور آستيگماتيسم چشم در اثر مطالعه به صورت خوابيده است.

اين اپتومتريست بيان كرد: بسياري از كودكان دانش‌ آموز به دليل اين ‌كه از مطالعه در حالت نشسته خسته مي ‌شوند روي دست دراز مي ‌كشند و كتاب را روي زمين قرار مي ‌دهند و مشق خود را در اين حالت مي ‌نويسند. والدين بايد به اين مساله توجه داشته باشند و اجازه ندهند كودك در حال درازكش درس بخواند.
 
بالا