مطالب مفید صنعتی درباب چدن نشکن (2)

maytham

عضو جدید
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/graduated.gif مطالب مفید صنعتی درباب چدن نشکن(2)

دوستان محترم اگه قسمت اول رو مطالعه کردید نظر شما رو به قسمت بعدی جلب میکنم
امیدوارم مفید باشه
:)

باز هم متشکرم
:heart::heart::heart::heart::heart:
چدن داکتیل (نشکن) – قسمت دوم
نویسنده : مهندس میثم مسعودیان

تئوری دوم – معمولا در مذاب ، حبابهای گازی وجود دارد. مرز بین حبابهای گازی و مذاب ، محل مناسبی برای جوانه زنی و رشد است ؛ زیرا مرز و فصل مشترک لازم برای جوانه زنی و رشد تأمین شده و سطح انرژی کمتری دارد .
کم کم با رشد جوانه ، حاله ای از جامد حول حباب را میگیرد و به مرور فشار داخلی حباب زیاد شده و باعث تخریب حباب و شکل کروی آن می شود .
با از بین رفتن حباب که تکیه گاهی کروی محسوب میشود ، گرافیتها به شکل رشته ای در می آیند . با این حساب از کروی شدن گرافیت ها هم جلوگیری می شود . ( برای مشاهده شکل ،کلیککنید )
با افزودن منیزیم ، به مرور اکسیژن موجود در حباب جذب آن شده و همین امر فشار داخلی حباب را کاهش میدهد و در نتیجه سبب ماندگاری شکل کروی گرافیتها طی فرآیند انجماد می شود .
آزمایشاتی نیز این تئوری را تأیید می کند . به عنوان مثال ، محققین عمل گاز زدایی را به جای Mg ، با گاز آرگون ( Ar ) و گازهای خنثی مثل N2 ، انجام داده اند و مشاهده کردند که باز هم گرافیت به شکل کروی درآمد .

مواد کروی ساز :

اکثراً برای کروی سازی از Mg استفاده می شود و البته به شکل آمیژان . آمیژان ِ « فرو سیلیکو منیزیم » با نماد شیمیایی Fe-Si-Mg ( Mg : 3_6% ) ، متداول ترین و استانداردترین آمیژان در اکثر کشورهای دنیاست .
منیزیم به علــّت تمایل شدید به اکسیداسیون و نقطه ذوب پایین و فشار بخار بالا ، اگر به شکل خالص اضافه شود ، تلفات زیادی خواهد داشت ؛
از همین رو با آمیژان سازی [ و تغییر در میل ترکیبی آن با اکسیژن و تغییر نقطه ذوب مجموعه آمیژان ] تلفات آن را پایین می آوریم .
آمیژان مشهور دیگر در این زمینه ، Ni-Mg است که البته در این مورد ، نیکل جزئی از آلیاژ خواهد شد ؛ بنابراین کاربرد این نوع در جایی است که چدن آلیاژی مد نظر باشد .
ماده سوم ، شمش Mg_1 خالص است که به علت تلفات بالای Mg ، کمتر مورد استفاده قار می گیرد .
آمیژان دیگری که البته مصرف آن رو به کاهش است ، Fe-Mg می باشد . ( برای مشاهده شکل ها ، کلیککنید )


{ source }

S1 ...... Iron-cast Applied Metallurgy ;Directed by: M.Mar`ashi
S2 ......................... Collegiate Booklet : D.r M .Khadem
S3 ......................... Chapters compiler : M.Mas`oudian

My weblog) Web Compiler : parsayaan.blogfa.com)

:gol:
پایان قسمت دوم ؛ادامه دارد انشاءالله
 
آخرین ویرایش:
Similar threads
بالا