مطالب مربوط به ژئوتکنیک را در این تاپیک مطرح کنید

hadigeo

عضو جدید
سلام
با اینکه مدتی است از تصویب آیین نامه ای برای انجام آزمایشات ژئوتکنیک برای ساختمانهای 4 طبقه و به بالا میگذرد، اما متأسفانه در کشور ما فقط در برخی از استان‌های معدود و انگشت شمار، بررسیهای ژئوتکنیکی بصورت محدود در ساختمان‌های بیش از چهار طبقه انجام می‌شود. درساختمان‌های کمتر از چهار طبقه نیز معمولاً بررسی‌های ژئوتکنیکی انجام نمی‌شود.
به دلایل بسیار مطالعات ژئوتکنیکی در تمامی سازه‌ها ضروری است از جمله:
  • کاربرد دانش ژئوتکنیک هرگز به تعداد طبقات و نوع ساختمان بستگی ندارد. هرگاه تنشی به زمین وارد شود ساختگاه باید از نظر مقاومت و نشست بررسی گردد اگرچه سازه سبک، کم طبقه و یا کم اهمیت باشد.
  • به کرات مهندسان محاسب، سازه‌ای را به دلیل کم طبقه بودن با فرض مقاومت خاک بالا طراحی نموده‌اند در حالیکه با هوشیاری ناظر ساختمان و پس از بررسی‌های ژئوتکنیکی معلوم گردیده مقاومت مجاز زمین به دلیل وجود لایه‌های خاک ضعیف و نشست‌پذیر بمراتب کمتر بوده ‌است.
  • سازه‌های بسیاری بر اساس مقاومت مجاز خاک فرضی! محاسبه و اجرا گردیده ولی پس از نشست ساختمان مشخص شده که در زیر پی، لایه ضعیف و یا نشست‌پذیر خاک بوده‌ است.
از دوستان عزیزی که در امر ژئوتکنیک معلومات و یا تجربه دارن خواهشمندم که اطلاعاتشون رو در اختیار همه بزارن.

 

hadigeo

عضو جدید
روشهای کوبیدن خاکریزها

روشهای کوبیدن خاکریزها

1) كوبيدن توسط غلتكهاي آهني:
غلتكهاي آهني بايد طوري ساخته شده باشد كه چرخهاي عقب قسمتي از مسير كوبيده شده توسط چرخهاي جلو را بپوشاند. وزن اين گونه غلتكها نبايد از 10تن كمتر باشد، مگر آنكه نوع كار به تشخيص دستگاه نظارت استفاده از غلتك ديگري را ايجاب كند.
2) كوبيدن توسط غلتكهاي پاچه بزي و لرزنده:
در مواردي كه از غلتكهاي پاچه فيلي و يا پاچه بزي براي كوبيدن خاكريزها استفاده مي شود، وزن غلتك بايد با تأييد دستگاه نظارت مناسب با مخلوط مصالح خاكريز و نوع كار انتخاب شود.
3) كوبيدن به روشها و وسايل خاص:
در محلهايي كه دستگاه نظارت استفاده از غلتكهاي پاچه بزي و يا چرخ لاستيكي را به علت محدوديت جا و يا دلايل ديگر مانند احتمال آسيب خوردن به سازه هاي فني مجاور، مجاز نداند، بايد با اجازه قبلي دستگاه نظارت از انواع ديگر وسايل كوبنده مكانيكي دستي كه داراي ظرفيت كافي بوده و تراكم مورد نياز را ايجاد كند، استفاده شود.
4) كوبيدن توسط ترافيك (تراكم خاكريز معمولي):
كوبيدن توسط ترافيك بايد به نحوي صورت گيرد كه وسايل نقليه و كاميونهاي سنگين حمل مصالح خاكي بعد از ريختن هر لايه از مصالح روي تمامي سطح خاكريز تا تراكم مورد نظرعبور كنند.
5- حداكثر ضخامت خاكريزي:
تنها به منظور راهنمايي پيمانكار و با توجه به استفاده از ماشين آلات مناسب و بدون ايجاد هيچ گونه مسئوليت براي كارفرما و دستگاه نظارت، حداكثر ضخامت تقريبي لايه هاي مختلف خاكريزي در جدول زیر داده شده است؛ پيمانكار نمي تواند ضخامت لايه هاي كوبيده نشده را بيش از مقادير مندرج در جدول ياد شده اختيار كند.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
طبقه بندي خاكريز- روش كوبيدن -حداقل تراكم - حداكثر ضخامت تقريبي خاكريزي قبل از كوبيدن (سانتيمتر
---------------------------------------------------------------------------------------------------
غير قابل نفوذ - ترافيك ماشين آلات - 85% - 40
---------------------------------------------------------------------------------------------------
غير قابل نفوذ - غلطكهاي لرزنده، پاچه بزي و چرخ لاستيكي - 95% - 30
---------------------------------------------------------------------------------------------------
غير قابل نفوذ - كوبيدن مخصوص با وسايل لرزنده دستي- 95% - 15
---------------------------------------------------------------------------------------------------
قابل نفوذ - ترافيك ماشين آلات - 85% تراكم نسبي - 30
---------------------------------------------------------------------------------------------------
قابل نفوذ - غلطكهاي لرزنده و پاچه بزي - 85% تراكم نسبي - 40
---------------------------------------------------------------------------------------------------
قابل نفوذ - دستگاههاي لرزنده دستي - 85% تراكم نسبي - 20
---------------------------------------------------------------------------------------------------

تراكم طبق روش پروكتور استاندارد (آشتو اصلاحي T-99 طريقه D)
تراكم نسبي با توجه به استاندارد ASTM-D 2049

 
آخرین ویرایش:

hadigeo

عضو جدید
کنترل عملیات خاکی

کنترل عملیات خاکی

انواع کوبیدن خاکریز در نوشته قبل تشریح شد. اما بعد از خاکریزی چگونه عملکرد پیمانکار کنترل می شود :
بعد از اينكه عمل تراكم توسط پيمانكار روي يك لايه پايان يافت معمولا عمل تعيين ضخامت و وزن مخصوص انجام ميشود.اين عمل نشان ميدهد كه آيا لايه مورد نظر به ضخامت كافي و مناسب كوبيده شده است يا خير. روشهاي متعددي جهت كنترل و تطبيق وزن مخصوص توده خاك متراكم شده توسط پيمانكار و وزن مخصوص حاصل در آزمايشگاه وجود دارد كه به كمك آنها در صد كوبيدگي لايه بدست مي آيد. معمولترين روشهاي تعيين وزن مخصوص در آزمايشگاه مخروط ماسه و بالن پلاستيكي ميباشد. مقدار در صد كوبيدگي از رابطه ذيل محاسبه ميشود .
وزن مخصوص خشك خاك در آزمايشگاه/ وزن مخصوص خشك در محل*100= درصد كوبيدگي

اگر درصد كوبيدگي كمتر از مقدار خواسته شده باشد(اين مقدارمعمولا90تا95تراكم آزمايشگاهي است) اجرا كننده بايدتراكم بيشتري را به وجود آورد كه اين عمل با كم كردن ضخامت لايه پخش شده يا به كار بردن غلتك سنگينترويا كنترل رطوبت بهينه قابل اجراست.

آزمايشاتي كه به طور مكرر ودائمي در كارگاه انجام ميشود:

1- تعيين دانسيته درمحل به روش مخروط ماسه:ASTM D1556-82
اين آزمايش براي بدست آوردن وزن مخصوص خاك در حالت طبيعي يا يك لايه خاك كوبيده شده با استفاده از وسايل مخروط ماسه و ماسه كاليبره شده ميباشد.

2- آزمايش تراكم به روش اصلاح شده:ASTM D1557-78

منظور از تراكم كاهش تخلخل خاك است كه در نتيجه در هم رفتن دانه هاي خشك شكستن و خم شدن آنها صورت ميگيرد .وجود آب با عث تسهيل در عمل تراكم ميگردد كه همه در اثر انرژي وارد به خاك به وجود مي آيد. هدف از انجام اين قسمت بدست آوردن حداكثر دانسيته ي خشك خاك و در صد رطوبت بهينه ميباشد.

3-ساير آزمايشات:
ساير آزمايشات در صورت خواست كارفرما شامل تعيين درصد رطوبت آزمايش كامل دانه بندي تعيين حدود آتربرگ و هم ارز ماسه اي(S.E) ميباشد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
دوستان اگه درباره آزمایشات ذکر شده مطالبی دارن، بگن تا همه استفاده کنیم.
 

maftun

عضو جدید
سلام، من دارم رو پروپزالم کار میکنم و تو ترجمه یکی از مقالات انگلیسی به دو تا واژه برخوردم که معانیشون رو نمیدونم، یکی crossed soil و دیگری cover soil اکر کسی میدونه ممنون میشم از راهنماییش.
 

hadigeo

عضو جدید
گزارش ژئوتکنیکی کامل از یک مخزن آبرسانی با تمام آزمایشات و شیتها در 125 صفحه:


خصوصیات رفتاری خاک ها از جمله پتانسیل نشست پذیری، تابعی از اندازه و قطر ذرات تشکیل دهنده خاک و متاثر از پارامترهای فیزیکی و مکانیکی خاک می باشد. در مکانیک خاک مصالح به دو بخش عمده مصالح ریزدانه و درشت دانه طبقه بندی می شود. در مصالح درشت دانه مشخصات رفتاری خاک تابع تنش های خارجی وارده بر خاک بوده و در مصالح دانه ریز علاوه بر تاثیر تنش های خارجی بر ساختمان خاک مشخصات رفتاری خاک تابعی از نيروهاي بین ذره ای آن بوده که تابع نوع و جنس کانی رسی تشکیل دهنده خاک می باشد. به نحوی که شناخت کامل پارامترهای رفتاری خاک علاوه بر نیاز به شناخت نوع مصالح ریزدانه و درشت دانه نیازمند دانش کافی در مورد تاثیر عوامل داخلی و خارجی بر هر یک از این نوع مصالح می باشد.
برای مطالعات خصوصیات ژئوتکنیکی خاک به مطالعه پارامترهای فیزیکی و مکانیکی خاک ها پرداخته شده است.

هدف :

هدف از این گزارش ارائه نتایج مطالعات ژئوتکنیک در محدوده طرح به شرح زیر می باشد:

  • بررسی اجمالی زمین شناسی منطقه و لرزه خیزی محل و گروه بندی سازه از نظر آیین نامه 2800.
  • تعیین لایه بندی و شرایط ژئوتکنیکی خاک و محل، طبقه بندی یونیفاید خاک ها و خواص فیزیکی و مکانیکی آنها.
  • ارائه ظرفیت باربری مجاز و محاسبه میزان نشست شالوده.
  • تعیین مدول بستر خاک.
  • ارائه ضرایب جانبی خاک در حال سکون، محرک و مقاوم جهت گودبرداری خاک.
  • بررسی مخاطرات ژئوتکنیکی مانند رمبندگی، روانگرایی، رانش و لغزش، ...
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
bahar_cve [پرسش و پاسخ سوالات مربوط به مهندسی پی] مهندسی پی 7

Similar threads

بالا