مطالب بروز زیست شناسی

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
محققان ايراني موفق به تمايز سلول‌هاي بنيادي به سلول‌هاي غضروف شدند

محققان ايراني موفق به تمايز سلول‌هاي بنيادي به سلول‌هاي غضروف شدند

محققان دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه اميركبير موفق به بررسي تمايز سلول‌هاي بنيادي مزانشيم به سلول‌هاي كندروسيت با استفاده از تركيب بار فشار هيدروستاتيك و تنش برشي شدند كه مي‌تواند روشي براي درمان بيماري‌هاي مفصلي باشد.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، مطهره سادات حسيني، دانش آموخته كارشناسي ارشد بيومتريال دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير در خصوص تحقيقات پايان‌نامه خود گفت: بافت‌هاي مهندسي شده اگر چه تنها راه براي درمان بيماراني كه از آسيب بافتي رنج مي‌برند نيست، اما مدل‌هايي را براي مطالعه‌ تكامل و آسيب بافتي فراهم مي‌آورد.
وي افزود: توانايي بافت غضروف براي ترميم خود به خودي بسيار محدود بوده كه به دليل عدم وجود رگ و فعاليت متابوليكي سلول‌هاي بالغ آن است. براي ايجاد بافت غضروف محققان سامانه‌ سلول – داربست پليمري – بيوراكتور را به كار برده‌اند. بيوراكتور مهندسي بافت، نقش مهمي را در خواص نهايي بافت مهندسي شده به عهده دارد. همچنين محيط بيوراكتور اثر مستقيمي روي يكنواختي كشت سلول داخل داربست‌هاي سه بعدي به همراه حفظ فنوتيپ كندروسيت دارد.
حسيني درباره نتايج بررسي‌هاي صورت گرفته در اين پايان نامه خاطرنشان كرد: بررسي‌هاي برون تن نشان مي‌دهد كه تحريكات مكانيكي توليد كندروسيت به روش تمايز سلول‌هاي بنيادي يا كشت سلولي كندروسيت‌ها افزايش مي‌يابد. در بافت طبيعي بارگذاري فشاري ماتريس خارجي سلولي، سلول‌ها را در معرض فشار اسمزي، فشار هيدروستاتيك، تنش، كرنش و جريان سيال قرار مي‌دهد.
وي ادامه داد: همچنين شواهدي وجود دارد كه حاكي از كاربرد تحريكات فيزيكي – مكانيكي براي تمايز به بافت غضروف است از جمله تحريكات فشاري يا برشي سلول‌هاي بنيادي براي ايجاد بافت غضروفي، هر يك به صورت جداگانه مطالعه شده‌اند.
حسيني با بيان اينكه در اين پايان‌نامه تلاش شده تا با تركيب بارگذاري فشاري و برشي سلول‌هاي مزانشيمال حيواني يا انساني به سلول‌هاي كندروسيت تمايز داده شده و رفتار سلول‌هاي تمايز يافته مورد مطالعه قرار گيرد، خاطرنشان كرد:‌ اين پروژه در خصوص استفاده از سلول‌هاي بنيادي مشتق از بافت چربي بود كه در آن تصميم داشتيم تا آن را به سمت بافت كندروسيت (بافت غضروف) كه براي درمان بيماري‌هاي مفصلي كاربرد دارد، تمايز دهيم.
وي با اشاره به اينكه در اين طرح از روش‌هاي مكانيكي و شيميايي (بارگذاري‌هاي مكانيكي و فاكتورهاي شيميايي و بدون استفاده ازداربست) استفاده شده است، گفت: در اين پروژه تنها نتايج بيان ژن را بررسي كرده و پارامترهاي ديگري مانند پروتئين‌ها بررسي نشده است و اميدواريم تا با تغيير ستاپ آزمايش بتوانيم فاز نهايي اين پروژه را كه بررسي بيان پروتئين‌ها در اين تمايز سلولي است به انجام برسانيم.
اين دانش آموخته كارشناسي ارشد بيومتريال دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير در پايان اظهار كرد: در حال حاضر نتايج بيان ژن در عكسبرداري‌هاي صورت گرفته و همچنين پروفيل‌هاي بيان ژن نشان داد كه سلول مزانشيم تغيير پيدا كرده و از حالت مزانشيم به سمت بافت كندروسيت تغيير ژن داده است اما براي اين كه يك بافت داشته باشيم بايد بيان پروتئين‌ها را نيز بررسي كنيم.
 

mohaddeseh91

عضو جدید
محقق ايراني موفق به ساخت نانوحسگر عضله مصنوعي شد

محقق ايراني موفق به ساخت نانوحسگر عضله مصنوعي شد

محقق ايراني موفق به ساخت نانوحسگر عضله مصنوعي شد

محقق ايراني دانشگاه «ماين» و همكارانش با تقليد از گياه «ونوس فلاي ترپ» موفق به ساخت نانوحسگري شده‌اند كه مي‌تواند بخشي از عضله مصنوعي باشد.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، «ونوس فلاي ترپ» نام گياهي است که مي‌تواند حشرات بسيار کوچک را به ‌دام انداخته و بخورد. مکانيسم به‌ دام اندازي اين گياه به شکلي است که روي دو دهانه اين گياه موهايي وجود دارد که اگر مگس يا عنکبوتي روي اين دهانه حرکت کرده و به اين تارها برخورد کنند، دهانه به سرعت بسته مي‌شود، اين کار در چند صد ميلي ثانيه اتفاق مي‌افتد و مانع از فرار حشره مي‌شود.
پژوهشگران از اين سيستم الهام گرفته‌اند تا روبات‌هايي را با استفاده از مواد مصنوعي توليد کنند. محسن شاهين‌پور و همکارانش از دانشگاه «ماين» با الهام از اين گياه، نانوحسگرهايي را ساخته‌اند که بسيار نازک و انعطاف‌پذير است. اين نانوحسگر مي‌تواند بخشي از عضله مصنوعي باشد.
با اين سيستم مي‌توان عضلات مصنوعي که به وسيله الکتريسيته تحريک مي‌شوند را توسعه داد و از آنها براي درمان بيماراني که از مشکل عضلاني رنج مي‌برند استفاده کرد.
نتايج اين تحقيق در قالب مقاله‌اي تحت عنوان Biomimetic robotic Venus flytrap (Dionaea muscipula Ellis) made with ionic polymer metal composites در نشريه «Bioinspiration & Biomimetics» به چاپ رسيده است.
شاهين‌پور در اين مقاله روش طراحي جديدي براي اين حسگر با استفاده از کامپوزيت فلز پليمر ارائه کرده است.
در سال 2000 اين گروه تحقيقاتي اولين مدل حسگري مبتني بر ترموديناميک برگشت ناپذير خطي و تعادل نيرو و جريان را ارائه کردند.
مکانيسم اين حسگري و عملگري در کامپوزيت فلز پليمر برمبناي سازماندهي يوني است که به‌ دليل اعمال ميدان الکتريکي يا در اثر خم شدن يا تغيير شکل مکانيکي ايجاد مي‌شود. اين کار موجب مي‌شود تا کاتيون‌ها تغيير سازماندهي داده و پتانسيل الکتريکي ايجاد کنند که به آن «پديده پويسون» گفته مي‌شود.
از آن جايي که عملکرد اين سيستم بسيار شبيه گياه «ونوس فلاي ترپ» است، بنابراين مي‌توان از آن به عنوان حسگر و عملگر استفاده كرد. براي طراحي اين سيستم، محققان کامپيوزيت فلز پليمر را به‌ صورت تار مانند روي ورقه‌هايي از همين کامپوزيت قرار دادند. اگر ماده روي اين تارها قرار گيرد آنها به‌ هم متصل مي‌شوند.
شاهين‌پور و همکارانش اين سيستم را به‌ صورت عملي تست کردند، نتايج نشان داد که تقليد از اين گياه به ‌خوبي انجام شده است. توسعه عضلات مصنوعي اهميت زيادي داشته، به ‌طوري که در بخش پزشکي و مهندسي قابل استفاده خواهد بود.
 

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قورباغه های کوچک راز بزرگ زمین شناسی را فاش کردند

قورباغه های کوچک راز بزرگ زمین شناسی را فاش کردند

محققان دانشگاه کالیفرنیا برکلی با کمک گرفتن از ویژگی های ژنتیکی قورباغه های ساکن آسیای شرقی موفق به تعیین زمان یکی از وقایع مهم زمین شناسی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حدود 55 میلیون سال پیش صفحه های چین و هند با هم برخورد کردند. بعد از گذشت مدتی از این واقعه زمین شناسان در مورد زمان دقیق وقوع آن اختلاف نظر پیدا کردند، طی این واقعه فلات هیمالیا- تبت ارتفاع یافته و چشم انداز ناهمواری را بوجود آورد که امروزه کوهنوردان و توریستهای بسیاری از دور دنیا را جذب خود کرده است.

اکنون مطالعات جدیدی که در رابطه با سیر تکاملی گونه های مختلف قورباغه های ساکن آسیای شرقی انجام گرفته، ساعتی ژنتیکی را در اختیار زمین شناسان قرارداده است که با استفاده از آن می توانند زمان دقیق وقوع این تحول بزرگ در منطقه ای که امروز به عنوان "بام جهان" شناخته می شود را تعیین کنند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا برکلی در مقاله ای به شرح کامل چگونگی انشعاب چهار دسته مختلف از گونه های قورباغه به واسطه چهار واقعه بزرگ تکتونیکی در این ناحیه پرداخته اند، مرحله ای که در آن گونه های جدید از اجدادی مشترک به وجود آمده و منشعب می شوند توسط پرداختند.

افزایش ارتفاعی که به واسطه برخورد دو صفحه هند و اروپا-آسیا ایجاد شد، منجر به شکل گیری موانع طبیعی شد که قورباغه ها را از محیط اطراف جدا ساخته و شرایطی مناسب برای ایجاد تنوع در گونه های قورباغه ها را طی گذر زمان به وجود آورد.

اولین شکاف در رابطه با اجداد قورباغه ها در حدود 27 میلیون سال پیش رخ داد. قورباغه های "نانورانا" در شمال و شمال شرقی فلات هیمالیا-تبت رشد کردند و دوزیستان "کوآسیپا" در قسمت شرق و جنوب شرقی فلات به نمو پرداختند.

تنوع گونه های دیگر حدود 23، 19 و 9 میلیون سال پیش و با پایان دوره ای جدید از هرج و مرجهای زمین شناختی از قبیل شکل گرفتن مرتفع ترین رشته کوه جهان، تغییرات آب و هوایی و تغییر شکل دادن بخش وسیعی از جنوب شرق آسیا انجام گرفت.

وقفه در شکل گیری گونه های مختلف قورباغه ها در هر چند میلیون سال از نظریه ای که کمتر مورد پذیرش قرار دارد، پشتیبانی می کند، بر اساس این نظریه صفحه های هند و اروپا- آسیا نه به صورت متناوب بلکه با وقفه های زمانی خاصی با یکدیگر برخورد می کرده اند. در همین راستا مطالعه جدید نیز نشانه های زمانی را برای تعیین زمانی که چنین برخوردهایی رخ داده است را ارائه می کند.

امروزه گونه های مختلف قورباغه ها دو ویژگی خاص را با یکدیگر به اشتراک گذاشته اند، ستون فقرات قوی و دستهای عضلانی که نشان دهنده سازگاری آنها برای زندگی در رودخانه های کوهستانی و شیبدار است. قورباغه های نر در زمان شدید بودن جریان آب از این بازوها که بیشتر به دستهای "ملوان زبل" (شخصیت کارتونی) شباهت دارد برای محافظت از جفت خود استفاده می کنند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، به دلیل ظاهر فیزیکی مشابه میان قورباغه ها، دانشمندان هنوز نمی دانستند که آیا این جانداران متعلق به گونه جداگانه ای هستند یا خیر. تا زمانی که محققان با انجام آنالیزهای ژنتیکی دریافتند این قورباغه ها در گونه هایی مجزا و مستقل تکامل یافته اند
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
موفقيت محققان دانشگاهي در درمان آسيب كبدي با توليد سلول‌هاي مزانشيمي از سلول‌‌‌هاي بنيادي

موفقيت محققان دانشگاهي در درمان آسيب كبدي با توليد سلول‌هاي مزانشيمي از سلول‌‌‌هاي بنيادي

نتایج پژوهش محققان علوم تشریحی دانشگاه تربیت مدرس در مدل حیوانی نشان داد که hiPSC-MPs جايگزين مناسبي براي پيوند سلولهاي مزانشيمي مغز استخوان در ترميم آسيب حاد کبدي بوده و با توليد انبوه اين سلول‌هاي مخصوص بيمار به روش غير تهاجمي مي‌توان موجب بهبود و حمايت بافت کبدي شد.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا استفاده از روش‌هاي کمتر تهاجمي در به دست آوردن سلول‌هاي بنيادي مزانشيمي، خصوصا در افراد مسن که ذخاير سلولي کمي دارند، باعث شده است که محققان همواره به دنبال يک منبع مخصوص بيمار (patient specific) براي اين سلول‌ها در پزشکي ترميمي باشند.
دکتر محسن مسلم، ضمن بیان این مطلب در خصوص اهداف طرح پژوهشی خود گفت: هدف ما در اين مطالعه توليد سلول‌هاي پيش‌ساز مزانشيمي از سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي (hiPSC-MPs) و بررسي اثرات درماني آنها در مدل موشي آسيب حاد کبدي حاصل از تتراکلريد کربن (CCL4) بوده است.
وی گفت: در این مطالعه، از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی (hiPSC-1) استفاده شد که با روش جداسازی مکانیکی به سلول‌های پیش‌ساز مزانشیمی تمایز داده شده و از لحاظ مورفولوژی، پروفایل آنتی ژنی و قابلیت تمایز به رده‌های استخوان و چربی مورد مطالعه قرار گرفتند.سپس این سلول ها به وسیله PKH-67 نشان دار شده و به مدل آسیب حاد کبدی حاصل از CCL4 به میزان 0.6 ml/kg تزریق شدند.
وي در تشريح نتایج مطالعات خود همچنين گفت: سلول‌هاي پيش سازمزانشيمي از سلول هاي بنيادي پرتوان القايي از لحاظ مورفولوژي، پروفايل آنتي ژني و قابليت تمايزي شبيه به سلول هاي مزانشيمي مغز استخوان داشته و بر اساس نتايج مطالعات ما، پيوند آنها موجب بهبود عملکرد کبدي در مدل حیوانی شده است.
به گفته وي، حيواناتي که سلولهاي پيش ساز مزانشيمي از سلولهاي بنيادي پرتوان القايي را دريافت کرده بودند از لحاظ زنده ماني، پارامترهاي سرولوژيک نظير لاکتات دهيدروژناز (LDH)، بيلي روبين و همچنين ليپيد پراکسيداسيون (LP) نتايج بهتري را نشان دادند. از طرفي سلول درماني با hiPSC-MPs موجب کاهش 30 درصد در شاخص فعاليت هيستولوژيک (HAI) و افزايش سه برابري سلول هاي در حال تقسيم بافت کبدي شد. به علاوه اين تغييرات به همراه کاهش معني دار در بيان ژن هاي کلاژن نوع I، MMP13، MMP9و MMP2 و همچنين افزایش معني دار در بيان ژن هاي TIMP1 و TIMP2 بود.
اين محقق دانشگاه تربيت مدرس تصريح كرد: اين سلول‌هاي پيوندي، قابليت ترشح فاکتور رشد هپاتوسيتي را نيز داشتند.
وي خاطرنشان كرد: نتايج مشابهي در گروه پيوندي سلولهاي مزانشيمي مغزاستخوان انساني به دست آمد و به طور کلي نتايج نشان داد که hiPSC-MPs جايگزين مناسبي براي بوده و با توليد انبوه اين سلول هاي مخصوص بيمار به روش غير تهاجمي مي توان موجب بهبود و حمايت بافت کبدي شد.
گفتنی است این پژوهش با راهنمایی دکتر مجتبی رضازاده و دکتر حسین بهاروند از اعضاء هیات علمی دانشگاه انجام شد.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
روشي براي تشخيص سريع آلودگي‌ها در كاهو ابداع شد

روشي براي تشخيص سريع آلودگي‌ها در كاهو ابداع شد

گروهي از محققان دانشگاه ايالتي «جکسون» در مي سي سي پي با استفاده از نانوذرات طلا روشي براي تشخيص سريع باکتري «سالمونلا» و مخصوصاً رشته‌هاي مقاوم در برابر چندين دارو (MDR) در کاهو ابداع کرده‌اند.
به گزارش سرويس علمي ايسنا، «پارش ري» رهبر اين تيم تحقيقاتي در اين باره توضيح مي‌دهد: آزمايش مربوط به اين کار را مي‌توان با نمونه‌هاي ميکروسکوپي از برگ‌هاي کاهو انجام داد. تغيير رنگ نمونه از صورتي به آبي نشان‌دهنده حضور «سالمونلا» است. از اين روش مي‌توان در مزارع کشاورزي و نقاط دوردست در کشورهاي در حال توسعه استفاده کرد و با تشخيص حضور اين باکتري، از مصرف محصولات آلوده جلوگيري کرد.
محققان براي شناسايي سريع اين باکتري از نانوذرات طلا به شکل پاپ کورن که به مولکول‌هاي پادتن متصل شده بودند، استفاده کرده‌اند. اين پادتن‌ها مشابه مولکول‌هايي هستند که به سيستم ايمني بدن در شناسايي و از بين بردن عفونت‌هاي ناشي از «سالمونلا» کمک مي‌کنند. زماني که اين پادتن‌ها در تماس با باکتري «سالمونلا» قرار مي‌گيرند، همراه با نانوذرات طلا به لايه بيروني باکتري متصل مي‌شوند. از آن جايي که باکتري بزرگ‌تر از ترکيب پادتن-نانوذره است، امکان اتصال چندين عدد از اين ترکيب به هر باکتري وجود دارد. تغيير رنگ به آبي نشان‌دهنده ايجاد کمپلکس نانوذره-پادتن-باکتري است.
«ري» مي‌گويد: با استفاده از اين روش امکان از بين بردن سالمونلاي MDR وجود دارد؛ اين کار از طريق عبور دادن نور با طول موج معين به آب آلوده صورت مي‌گيرد. امواج نوري توسط نانوذرات طلا جذب شده و در نتيجه اين نانوذرات گرم مي‌شوند؛ بدين ترتيب لايه خارجي باکتري متصل به نانوذرات سوخته و باکتري از بين مي‌رود.
اين محققان در اصل، نانوذرات طلا به شکل پاپ کورن را براي شناسايي و درمان سرطان سنتز كردند. اين شکل پاپ کورني توانايي نشر نوري را که با استفاده از طيف‌سنجي رامان قابل تشخيص است، دارا است.
محققان همچنين توانايي اين نانوذرات در تشخيص ميکرواُرگانيسم‌هاي ديگري همچون E. Coli را بررسي كردند.
«ري» مي‌گويد: اين روش که در انتظار ثبت اختراع به سر مي‌برد، قابليت تجاري‌ شدن را دارد. در حال حاضر اين گروه پژوهشي در حال بررسي سميت اين نانوذرات هستند. تا کنون هيچ نوع سميت کوتاه مدتي شناسايي نشده است و تحقيقات بيشتر براي بررسي سميت طولاني‌مدت اين ذرات ادامه دارد.
جزئيات اين تحقيق در دويست و چهل و سومين همايش ملي انجمن شيمي آمريکا ارائه شده است.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نانوکامپوزیت زیستی برای پوشش دهی سیب
پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در تحقیقی به تولید نانوکامپوزیت های زیستی برای پوشش دهی سیب دست یافتند تا علاوه بر حفظ کیفیت محصول و افزایش زمان نگهداری، کمترین اثرات مخرب را بر آن داشته باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، استفاده از روشهای بهبود دهنده برای نگهداری سیب به دلیل تولید بالا در ایران و ضایعات نسبتا زیاد آن ضرورت دارد. براین اساس یکی از روشهای مناسب، بکارگیری پوشش های خوراکی نانوکامپوزیت با پایه گیاهی است که پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در تحقیقی به تولید نانوکامپوزیت های زیستی برای پوشش دهی سیب دست یافتند.
در این راستا علاوه بر حفظ کیفیت محصول و افزایش زمان نگهداری، کمترین اثرات مخرب بر محصول و محیط زیست وارد آمده و همچنین هدف دیگر تعیین مدل مناسبی برای پیش بینی تغییرات خواص فیزیکی و کیفی سیب براساس شرایط و زمان انبارداری و نوع پوشش عنوان شده است.
در این راستا سیب زرد دماوند برای آزمایش انتخاب شد که در ابتدا پوشش نانوکامپوزیت با بستر کیتوسان و نانوذره رس به همراه گلیسیرین (نرم کننده) و توئین (پایدارساز و افزاینده کشش سطحی) به روش اختلاط محلولی تولید شد و برای بررسی تاثیر پوشش نانوکامپوزیت و مقایسه آن با پوششهای دیگر دو پوشش کیتوسان و واکس کارنوبا نیز انتخاب و به همراه نانوکامپوزیت برای پوشش دهی سیب مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج بررسی نشان داد که کمترین افت وزن سیب مربوط به تیمار پوشش واکس کارنوبا بوده که تا حدود 22 تا 30 درصد به ترتیب در دو شرایط محیطی و سردخانه ای افت وزن نمونه را کاهش داد. روند تغییرات چگالی در شرایط محیطی نزولی بوده و پوشش واکس کارنوبا نسبت به پوشش های دیگر افت کمتری داشت. شدت رنگ روشنایی در شرایط محیطی روند نزولی داشته و کمترین تغییرات مربوط به دو پوشش واکس و نانوکامپوزیت بود.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
کشف توانایی سلول های بنیادی عصبی در ریشه کنی سرطان

کشف توانایی سلول های بنیادی عصبی در ریشه کنی سرطان

علی رغم دهه ها تحقیق در زمینه سرطان، هنوز هم این بیماری یکی از علل اصلی مرگ در سراسر جهان می باشد، بطوریکه در سال2008، 7.6 میلیون مرگ ناشی از سرطان برآورد شده است. همچنین سرطان سینه یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در هر سال می باشد. در کشور سنگاپور بیش از 1400 زن به سرطان سینه مبتلا هستند و سالیانه 300 نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. بخشی از علل بالای مرگ و میر ناشی از سرطان، به توانایی تهاجمی تومور های بدخیم و گسترش آنها در سراسر بدن و بخش دیگر به ناکارآمدی روش های درمانی متداول در ریشه کنی سلول های سرطانی برمی گردد.
یک تیم از محققان موسسه مهندسی زیستی و نانوتکنولوژی، اولین موسسه تحقیقاتی مهندسی زیستی و نانوتکنولوژی در سطح جهان، با حضور محقق ایرانی دکتر محمد شهبازی، موفق به کشف سلول های بنیادی عصبی شده اند که دارای توانایی ذاتی در هدف قرار دادن سلول های تومور در خارج از سیستم عصبی مرکزی هستند...
نتایج این تحقیق که به تازگی در ژورنال سلول های بنیادی منتشر شده است حاکی از آن است که گروه محققان IBN به سرپرستی دکتر Shu Wang موفق شدند از سلول های بنیادی عصبی (neural stem cells) مشتق شده از سلول های بنیادی پرتوان القا شده (induced pluripotent stem ) با منشا فیبروبلاست انسانی برای درمان سرطان سینه استفاده کنند. سلول های iPS، سلول های سوماتیکی هستند که با انتقال فاکتورهای خاصی به آن ها، از نظر ژنتیکی دوباره برنامه ریزی شده و قابلیت پرتوانی (تکثیر بالا) را کسب کرده اند. این سلول ها می توانند از سلول هایی با منشا متفاوت مانند فیبروبلاست ها، کراتینوسیت ها، هپاتوسیت ها و خون حاصل شوند.

در مطالهات قبلی، نقش NSCs که از سیستم اعصاب مرکزی منشا می گیرند در درمان تومور های مغزی بررسی شده بود، اما مطالعه IBN اولین بررسی است که نشان می دهد NSCs مشتق شده از سلول های iPS می توانند تومورهای خارج از سیستم عصبی مرکزی را مورد هدف قرار دهند.
محققان به منظور آزمایش کارایی NSCs در حمله به سلول های سرطانی، از بارگیری یک ژن انتحاری (suicide) مثل تیمیدین کیناز ویروس هرپس سیمپلکس در NSCs استفاده کردند و آنها را به ورید دم موش تزریق کردند. فراورده پروتئینی ژن تیمیدین کیناز یعنی آنزیم تیمیدین کیناز موجب فسفریله کردن پیش داروی (Prodrug) گانسیکلوویر و فعال سازی پیش دارو می شود. گانسیکلوویر فسفریله، برای سلول کشنده بوده و سلول های سرطانی را از بین می برد. از آنجایی که این ژن در سلول های سرطانی قرار خواهد گرفت تنها بر روی سلول های سرطانی موثر می باشد، چون سلول های انسانی فاقد آنزیم لازم برای فسفریله کردن این دارو هستند، دارو تنها روی سلول توموری اثر داشته و موجب مرگ این سلول ها می شود. آنها برای انتقال iPS-NSCs مهندسی شده از حاملین باکولوویرال (ناقلین ژنی که از یک ویروس آلوده کننده حشره (baculovirus)ساخته شده اند) بهره جستند. مزیت استفاده از وکتور های باکولوویرال در این است که باکولوویروس ها در حشرات بیماریزا بوده اما در انسان قادر به همانندسازی نیستند و در نتیجه بیماریزا نخواهد بود.
سپس به منظور پیگیری توزیع و مهاجرت ، iPS-NSCs از تکنولوژی تصویربرداری دو رنگی از کل بدن استفاده کردند. نتایج تصویربرداری نشان داد که iPS-NSCs بر روی تومورهای سرطانی موش قرار می گیرند. آنها در ارگان هایی که سلول هایی سرطانی نفوذ کرده اند شامل ریه، معده و استخوان نیز تجمع می یابند. نتیجه این آزمایش نشان داد که بقای موش حامل تومور از 34 روز به 39 روز افزایش یافت. این داده ها توضیح می دهند که چگونه iPS-NSCs قادرند سلو های تومور را دنبال کرده و رشد و گسترش سرطان را مهار کنند.
دکتر Shu Wang گفت: تخصص IBN در تولید سلول های بنیادی انسانی از سلول های iPS و استفاده جدید از ناقلین ویروس حشرات برای تحویل ژن به سلول، راه را برای توسعه نوآوری های درمانی با کاربرد سلول های بنیادی هموار کرده است. تیم تحقیقاتی در حال بررسی روش هایی برای بهبود و بهینه سازی سلول های بنیادی عصبی در جهت جلوگیری از فعال سازی ناخواسته آنها در مناطق غیرتوموری می باشند تا عوارض جانبی آنها را نیز به حداقل برسانند.
رویکرد IBN در استفاده از سلول های iPS گرفته شده از بیمار برای تولید NSCs این مزیت را ایجاد کرده است که می توان محصولات سلولی یکنواخت را برای درمان های مکرر یک بیمار در مقیاس بزرگی تولید کرد. از آنجایی که سلول های بنیادی از سلول های خود بیمار مشتق می شوند، احتمال رد ایمنی نیز کاهش یافته است. علاوه بر این iPS-NSCs از سلول های بالغ مشتق شده اند و مسائل اخلاقی پیرامون استفاده از جنین های انسانی را حل کرده اند.

مدیر اجرایی IBN پروفسور Jackie. Y. Ying افزود:
با حمله دو جانبه به تومورها از طریق دستکاری ژنتیکی سلول های بنیادی عصبی، امید دیگری در درمان سرطان شکل گرفته است.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه‌اندازی بانک نمونه‌های نادر گیاهی/ ایجاد ذخایر ژنتیکی گونه‌های نادر جانوری

راه‌اندازی بانک نمونه‌های نادر گیاهی/ ایجاد ذخایر ژنتیکی گونه‌های نادر جانوری

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اشاره به توانایی این مرکز در نگهداری گونه های کمیاب و نادر جانوری و گیاهی، گفت: در حال حاضر اقدام به جمع آوری گونه های کمیاب گیاهی شده است ولی برای ایجاد ذخایر ژنتیکی گونه های کمیاب جانوری نیاز به تعامل سازمان محیط زیست داریم.
دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تلاشهای این مرکز تحقیقاتی در زمینه ایجاد گونه های کمیاب گیاهی افزود: با اقداماتی که در این مرکز انجام شد موفق به جمع آوری برخی از گونه های کمیاب گیاهی شدیم و نمونه هایی نیز از بانکهای خارجی تهیه شد.
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی یکی از مشکلات تولید و تکثیر گونه های کمیاب گیاهی را نبود زمین کشاورزی مناسب ذکر کرد و اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی از دهه های قبل نسبت به جمع آوری بذرهای گیاهان بومی کشور اقدام کرده ولی از اینکه چه تعداد گونه گیاهی در معرض نابودی هستند و چه تعداد از این گونه ها منقرض شدند اطلاعاتی در اختیار نداریم.

وی از آمادگی این مرکز برای دریافت نسخه های پشتیبانی (Backup) از بذرهای در حال انقراض خبر داد و یادآور شد: با تجهیزاتی که در این مرکز ایجاد شده است، توانایی نگهداری بذرهای گونه های گیاهی و نمونه های کشت بافت برای طولانی مدت در شرایط منفی 20 درجه و فراسرد را داریم.

فاضلی با اشاره به نحوه نگهداری نمونه های کشت بافت و بذرهای گیاهی، خاطر نشان کرد: نگهداری ذخایر ژنتیکی بر اساس روشهای خاصی صورت می گیرد. برخی از این نمونه ها باید در دمای 4 درجه و برخی دیگر در دمای منفی 20 درجه نگهداری شود. برای برخی از رده های سلولی چون بذرها و میکروارگانیزم ها نیاز به دمای منفی 196 است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی با تاکید بر اینکه برخی از میکروارگانیزمها به صورت لیوفلایز (پودر) برای طویل المدت نگهداری می شود، ادامه داد: در حال حاضر کلیه متدهایی که برای نگهداری ذخایر زیستی نیاز است در این مرکز تحقیقاتی وجود دارد.

وی همچنین با تاکید بر ایجاد بانکی از ذخایر ژنتیکی گونه های کمیاب و نادر جانوری در کشور، یادآور شد: تحقق این امر مستلزم هماهنگی و همکاری میان سازمان محیط زیست و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی است به گونه ای که سازمان محیط زیست اجازه دهد تا محققان این مرکز از بافت جانوران منقرض شده و یا در حال انقراض را نمونه برداری و رده فیبروپلاست این گونه ها را تهیه کنند.

فاضلی با بیان اینکه این نمونه با استفاده از تجهیزاتی که در این مرکز است برای همیشه نگهداری می شود، گفت: این رده ها در شبیه سازی و یا تکثیر گونه های کمیاب جانوری به کار برده می شوند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
كنترل روند پيشرفت سرطان ميسر شد

كنترل روند پيشرفت سرطان ميسر شد

استاد پرديس علوم دانشگاه تهران موفق به طراحي و ساخت بيوسنسوري شد كه مي‌تواند ميزان بهبودي و پيشرفت بيماري سرطان را در بدن نشان دهد.
دكتر پرويز نوروزي، استاد شيمي تجزيه پرديس علوم دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به طراحي و ساخت اين بيوسنسور جديد گفت: با استفاده از حسگر زيستي ساخته شده در مركز الكترو شيمي دانشگاه تهران و با همكاري پژوهشكده علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران، مي‌توان ميزان رشد سرطان درخون و يا ميزان بهبودي افراد پس از عمل جراحي را مشخص كرد و به طور كلي اين تكنيك به عنوان يك آشكار ساز در يك سيستم جريان تزريقي استفاده مي‌شود.
وي افزود: براساس نوع پاسخي كه اين بيوسنسور مي‌دهد مي‌توان مشخص كرد كه سرطان و يا عامل بيماري به چه ميزان در بدن پيشروي كرد كه اطلاع از اين مساله پس از عمل جراحي از اهميت خاصي برخوردار است.
نوروزي تصريح كرد: روش‌هاي معمول كه يك نوع آن آزمايشگاهي است بسيار زمان‌بر هستند. به طور كلي حتي براي اندازه گيري نشان گر آن بيماري روزها وقت صرف مي‌شود اما با استفاده از حسگر زيستي ساخته شده حداكثر ظرف يك ساعت ميزان رشد و يا بهبودي سرطان مشخص مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در استفاده از اين بيوسنسور يك قطره خون از فرد بيمار دريافت مي‌شود تا ميزان نشان گر مورد نظر اندازه گيري شود كه اين نشان گر بيانگر ميزان بهبودي يا پيشرفت يك بيماري است و پزشك براساس آن مي‌تواند تجويز داروها را تنظيم كند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
موفقيت دانشمند ايراني در درمان دیستروفی عضلاني با سلول‌هاي بنيادي

موفقيت دانشمند ايراني در درمان دیستروفی عضلاني با سلول‌هاي بنيادي

دانشمند ايراني موسسه قلب«ليلهاي» دانشگاه «مينه‌سوتا» و همكارانش براي اولين بار با استفاده از سلولهاي بنيادي انسان حاصل از يك فرآیند جدید كه به توليد سلولهاي عضلاني از سلولهاي بنيادي پرداخته، موفق به درمان موثر دیستروفی عضلاني در موش ها شدند.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ دكتر رادبد دارابي، دانشيار دانشگاه مينه‌سوتا به همراه دكتر ريتا پرلينگيرو در اين پژوهش كه در مجله Cell Stem Cell منتشر شده به تشریح راهبرد خود براي توليد يك جمعيت سلول هاي به وجود آورنده عضله با سرعت تقسيم بالا از سلولهاي شبه جنيني پرداخته‌اند.

سلولهاي القا شده شبه جنيني از تمام قابليت‌هاي سلولهاي بنيادي جنيني برخوردارند اما از سلولهاي دوباره برنامه‌ريزي شده پوست نشات مي‌گيرند. اين سلولها را مي‌توان براي هر بيمار به طور ويژه استفاده كرد كه باعث عدم رد شدن آنها توسط سيستم ايمني بدن شده و همچنين جنيني در اين ميان از بين نخواهد رفت.
اين اولين بار است كه كاربرد موثر سلول هاي بنيادي انسان در درمان دیستروفی عضلاني به نمايش گذاشته شده است.
به گفته اين دانشمندان كه همچنين براي اولين بار از سلول هاي بنيادي جنيني موش براي درمان دیستروفی عضلاني استفاده كرده‌اند، تاخير قابل توجهی در ترجمه مطالعاتي كه از سلولهای بنیادی موش استفاده شده، به مطالعات مرتبط درمانی شامل سلولهای بنیادی انسان وجود داشته است. اين تاخير باعث محدود شدن توسعه درمانهاي سلولي يا كارآزمايي‌هاي باليني براي انسانهاي بيمار شده است.
هرگونه اختلال ناشی از نقص در تغدیه سلولی را دیستروفی می‌گویند. دیستروفی عضلاني یک سلسله بیماری های بسیار حاد ژنتیکی پیشرونده وابسته به کروموزوم هاست که باعث تخریب یا اختلال در بافت ماهیچه‌‌يي می‌شود. اين بيماري تاكنون غير قابل درمان شناخته شده و هیچ دارویی برای درمان آن ساخته نشده‌ است.
پژوهش اخير اين محققان به ارائه شاهد مثالي براي درمان اين بيماري با استفاده از سلولهاي بنيادي القا شده شبه‌جنيني پرداخته كه مي‌تواند مسير را براي كارآزمايي هاي باليني انساني در آينده هموار كند.
به گفته محققان، يكي از بزرگترين موانع در توسعه درمان‌هاي مبتني بر سلول براي اختلالات عصبی عضلانی مانند دیستروفی عضلاني دستيابي به سلولهاي ماهيچه مولد كافي براي توليد يك واكنش موثر درمانی بوده است. تاكنون استخراج سلولهاي بنيادي عضلاني اسكلتي از سلولهاي بنيادي شبه‌جنيني ممكن نبود، اما نتايج اين تحقيقات از امكان آن در آينده خبر داده است.
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از نانولوله کربني براي افزايش رشد سلول‌هاي گياهي
محققان دريافتند که اگر غلظت مشخصي از نانولوله کربني در کنار سلول‌هاي برخي گونه‌هاي گياهي قرار داده شود، رشد سلولي در آنها افزايش محسوسي مي‌يابد. در اين سلول‌ها فعاليت برخي ژن‌ها بيشتر شده غلظت پروتئين مربوط به آن ژن‌ها نيز فزوني يافته است.

نانولوله‌هاي کربني مي‌توانند نرخ رشد سلول‌هاي گياهي را در محيط کشت افزايش دهند. اين يافته مي‌تواند در حوزه‌هاي مختلف از پزشکي گرفته تا رنگ، عطر و شيريني سازي استفاده شود. در مقاله‌اي که اخيرا در نشريه ACS Nano به چاپ رسيده است پژوهشگران نشان دادند که نانولوله‌هاي کربني قادرند تکثير و رشد سلول‌هاي گياهي را افزايش دهند.

ماريا خوداکوسکايا و همکارانش در اين مقاله توضيح دادند که پيش از اين آنها دريافته بودند که نانولوله‌هاي کربني چندجداره قادرند جوانه زني دانه‌ها را تحريک کرده و موجب تسريع رشد سلول‌هاي گياهي ويژه‌اي شود. نانولوله‌هاي کربني شکل خاصي از کربن هستند که ابعاد بسيار کوچکي دارند.
محققان دريافتند که اين کشف مي‌تواند به‌زودي وارد بخش کشاورزي شود و راه حل برخي از مشکلات جدي در حوزه رشد و توسعه گياهان باشد. در اين پروژه، پژوهشگران روي چگونگي تاثير نانولوله‌هاي کربني چندجداره بر سلول گياهي تنباکو کار کرده‌اند. سلول‌هاي گياهي برخي گونه از گياهان که در مقياس صنعتي کشت داده مي‌شود، کاربردهاي وسيعي در پزشکي، محصولات تجاري و کشاورزي دارد. نتايج تحقيقات آنها نشان مي‌دهد که مقادير بسيار کم از نانولوله‌هاي کربني قادر است فعاليت برخي ژن‌هاي مربوط به رشد سلول‌ها را افزايش دهد. به نظر مي‌رسد نانولوله‌هاي کربني چند جداره مي‌توانند به‌عنوان کانال، مسير عبور آب به درون سلول را فراهم آورده که اين کار موجب رشد سريع‌تر و تقسيم سلول مي‌شود.

محققان نشان دادند که نانولوله کربني چند جداره در غلظت 5 تا 500 ميکروگرم در ميلي‌ليتر مي‌تواند 55 تا 64 درصد سرعت رشد سلول‌هاي تنباکو را افزايش دهد. اين در حالي است که کربن فعال در غلظت 5 ميکروگرم در ميلي‌ليتر تنها 16 درصد رشد سلول‌ها را افزايش مي‌دهد. اگر غلظت کربن فعال به 100 تا 500 ميکروگرم در ميلي‌ليتر برسد رشد سلول به‌شدت کاهش مي‌يابد. در دانه‌هايي که در معرض نانولوله کربني چندجداره قرار گرفتند، بيان ژن NtPIPI و توليد پروتئين مربوط به اين ژن افزايش شديدي يافته است. علاوه‌براين، افزايش بيان ژن مربوط به تقسيم سلولي (Cycb) و رشد ديواره سلولي (NtLRX1) نيز در اين دانه‌ها ديده شده است.

نتايج اين تحقيق در قالب مقاله‌اي تحت عنوان Carbon Nanotubes Induce Growth Enhancement of Tobacco Cells در نشريه ACS Nano به چاپ رسيده است.

منبع :

http://www.nano.ir/newstext.php?Code=10875
 

hrezaee2012

عضو جدید
شكر انسان را خنگ مي‌كند؟

شكر انسان را خنگ مي‌كند؟

شكر انسان را خنگ مي‌كند؟
جام جم آنلاين: محققان آمريكايي هشدار مي‌دهند، زياده‌روي در مصرف شكر با اثرگذاري منفي بر روي مغز، توانايي ذهني افراد را بطور چشمگيري كاهش مي‌دهد.

محققان دانشگاه كاليفرنيا لس آنجلس (UCLA) در اين پژوهش تأثير رژيم غذايي شربت ذرت سرشار از فروكتوز را بر روي حافظه موش هاي آزمايشگاهي مورد بررسي قرار دادند. شربت فروكتوز يكي از تركيبات متداول در توليد مواد غذايي محسوب مي شود.
در اين تحقيق آب آشاميدني دو گروه از موش‌هاي آزمايشگاهي به مدت شش هفته با يك محلول حاوي شربت ذرت با مقادير بسيار بالاي فروكتوز مخلوط شد.
يك گروه از موش‌ها در كنار اين محلول، مكمل‌هاي اسيد چرب امگا 3 به شكل اسيد دكازا هگزانوئيك (DHA) و روغن دانه كتان دريافت كردند.
پيش از شروع آزمايش موش ها در يك دوره پنج روزه در يك ماز پيچيده مورد بررسي قرار گرفتند؛ پس از شش هفته و تغذيه با مقادير بالاي فروكتوز اين آزمايش مجددا تكرار شد.
بررسي ها نشان داد: موش هاي محروم از مكمل هاي DHA سرعت عمل كندتري در مسيريابي در ماز داشتند و فعاليت سيناپسي مغز آنها نيز كاهش چشمگيري را نشان مي‌دهد.
پروفسور «فرناندو گومز پينيلا» متخصص مغز و اعصاب دانشگاه كاليفرنيا تأكيد مي‌كند: تحقيقات ما نشان مي‌دهد، نوع تغذيه بر وضعيت حافظه افراد تأثير مستقيم مي‌گذارد و داشتن رژيم غذايي با مقادير بالاي فروكتوز در طولاني مدت مي‌تواند توانايي مغز براي يادگيري و بخاطر سپردن اطلاعات را كاهش دهد.
همچنين رژيم غذايي سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3 مي‌تواند اثرات سوء مصرف شكر بر روي حافظه را تا حد زيادي خنثي كند.
مغز موش هاي آزمايشگاهي از لحاظ ساختار شيميايي شباهت زيادي به مغز انسان دارد و مي‌توان نتايج اين يافته را به انسان نيز تعميم داد. (ايسنا)
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
كشف آخرين قطعه معماي 80 ساله گياه‌شناسي توسط دانشمندان

كشف آخرين قطعه معماي 80 ساله گياه‌شناسي توسط دانشمندان

دانشمندان موفق شدند آخرين قطعه مهم يك معماي 80 ساله گياه‌شناسي را كشف كنند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كشف محققان دانشگاه واشنگتن در پي پاسخ‌دهي به اين سوال حاصل شد كه «گياهان چگونه از زمان شكوفه‌دادن خود آگاه مي‌شوند؟»
مشخص كردن زمان مناسب شكوفه دادن براي بازتوليد موفق يك گياه، مهم بوده و اين امر شامل توالي مولكولي، نورخورشيد و ساعت شبانه‌روزي است.
«تاكاتو ايمايزومي» دانشمند علوم زيستي دانشگاه واشنگتن مي‌گويد: پي بردن به نحوه شكوفه‌دهي يك گياه ساده به نام Arabidopsis كه از خانواده خردل است، در اين مطالعه مي‌تواند منجر به دانش كامل‌تري از نحوه عملكرد همان ژن‌ها در گياهان پيچيده‌تر متعلق به گروه غلات مانند برنج و گندم شود.
اين دانشمند معتقد است: چنانچه ما بتوانيم زمان شكوفه دادن را تنظيم كنيم، قادر خواهيم بود با سرعت بخشيدن يا به تاخير انداختن آن، بازدهي محصولات را افزايش دهيم. دانستن اين مكانيزم ابزار لازم براي تغيير اين فرايند را در اختيار ما قرار مي‌دهد. علاوه بر محصولات غذايي اين موفقيت مي‌تواند منجر به توليدات بالاتر گياهان متعلق به سوخت‌هاي زيستي شود.
در زمان‌هاي خاصي از سال، گياهان شكوفه‌دهنده پروتئين ترغيب‌كننده شكوفه‌دهي به نام FLOWERING LOCUS T را در برگهايشان توليد مي‌كنند. هنگامي كه اين پروتئين ساخته شد، از برگ‌ها به سوي راس ساقه (قسمتي از گياه كه در آن سلول‌ها تمايزنيافته هستند و مي‌توانند به برگ يا گياه تبديل شوند) حركت مي‌كند. در راس ساقه اين پروتئين تغييرات مولكولي را آغاز مي‌كند كه سلول‌ها را به مسير شكوفه شدن سوق مي‌دهد.
تغييرات در طول روز به بسياري از ارگانيسم‌ها مي‌گويند كه فصول در حال تغيير هستند. مدت‌هاي مديدي است انسان پي برده كه گياهان از يك مكانيزم نگه‌دارنده زمان تحت عنوان ساعت شبانه روزي براي اندازه‌گيري تغييرات در طول روز استفاده مي‌كنند. اين ساعت‌ها فرايندهاي زيستي طي دوره‌هاي 24 ساعته در مردم، حيوانات، حشرات، گياهان و ساير ارگانيسم‌ها را همزمان مي‌كنند.
ايمايزومي و همكارانش آن چه را كه پروتئين FKF1 ناميده مي‌شود، مورد بررسي قرار دادند. آن‌ها معتقد بودند اين پروتئين يك بازيگر كليدي در مكانيزمي است كه گياهان توسط آن متوجه تغييرات فصلي شده و مي‌دانند كه چه هنگام شكوفه دهند. FKF1 يك گيرنده نوري است و توسط نورخورشيد فعال مي‌شود.
اين محقق در اين رابطه گفت: پروتئين گيرنده نور FKF1 مورد مطالعه ما هر روز در اواخر بعد از ظهر بيان شده و به طور دقيق توسط ساعت شبانه‌روزي گياه تنظيم مي‌شود. هنگامي كه اين پروتئين طي روزهاي كوتاه بيان مي‌شود، به دليل عدم وجود نور در اواخر بعد از ظهر قادر به فعال شدن نيست.
هنگامي كه پروتئين در طول روزهاي بلند بيان مي‌شود، اين گيرنده نور از نور خورشيد نهايت استفاده را برده و مكانيزم‌هاي شكوفه‌دهي دخيل در FLOWERING LOCUS T را فعال مي‌كند. ساعت شبانه‌روزي اوقات گيرنده نور براي شكوفه‌دهي را تنظيم كرده و بدين ترتيب گياهان تغييرات را در طول روز حس مي‌كنند. اين سيستم مانع از شكوفه‌دهي گياه در زمان نامناسب براي بازتوليد مانند زمستان كه در آن روزها كوتاه و شب‌ها بلند هستند، مي‌شود.
محققان در اين مطالعه همچنين پيش‌بيني‌هاي مدل رياضي «اندرو ميلر» پروفسور زيست‌شناسي دانشگاه ادينبرگ و يكي از محققان حاضر در رابطه با مكانيزم عامل شكوفه‌دهي Arabidopsis استفاده كردند.
ميلر خود در اين رابطه اظهار داشت: مدل رياضي به ما در درك اصول عملكرد حسگر روزانه گياهان كمك كرد. اين قواعد در گياهان ديگر مانند برنج نيز صدق مي‌كند. پاسخ روزانه محصول يكي از مولفه‌هايي است كه مكان كسب محصول خوب را براي مزرعه‌داران محدود مي‌كند. همچنين همين پاسخ روزانه است كه به روشنايي كنترل شده براي تخمگذاري مرغ ها و مزارع پرورش ماهي نياز دارد، بنابراين درك اين پاسخ در حيوانات هم به اندازه گياهان مهم است. پروتئين‌هاي دخيل در حيوانات هنوز به خوبي گياهان شناخته نشده‌اند و ما همان قواعد كشف شده در اين مطالعه را براي حيوانات نيز انتظار داريم.
نتايج اين تحقيق در ژورنال Science انتشار يافت.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
رونمايي از 10 هزار گونه ميكروب كه در بدن انسان جا خوش كرده‌اند!

رونمايي از 10 هزار گونه ميكروب كه در بدن انسان جا خوش كرده‌اند!

محققان در پروژه‌اي كه پنج سال به طول انجاميد، موفق به شناسايي و تهيه فهرستي از 99 درصد ميكروب هاي موجود در بدن يك انسان سالم شدند.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پروژه ميكروبي Human Microbime با مشاركت صدها محقق از دانشگاه هاي مختلف براي تهيه نقشه‌اي از وضعيت حضور ميكروب ها در بدن انسان انجام شد كه نتايج اين تحقيق در مجله Nature و PLoS منتشر شده است.
شما تنها نيستيد!
اين تحقيق با مشاركت 242 داوطلب سالم انجام شد و نمونه هاي ميكروب موجود در دهان، بيني، پوست، روده و واژن اين افراد مورد بررسي قرار گرفتند.
در اين پژوهش، محققان موفق به شناسايي بيش از 10 هزار گونه مختلف ميكروب شدند كه 81 تا 99 درصد تعداد ميكروب‌هاي موجود در بدن يك انسان سالم است.
در طول اين تحقيق دانشمندان با كشفيات عجيبي روبه‌رو شدند. به طور مثال محققان كالج پزشكي بايلور در هوستون، انواع كمتري از ميكروب هاي واژن را در بدن زنان باردار شناسايي كردند.
اين تعداد كمتر نشان مي‌دهد كه در طول هفته ها و روزهاي آخر بارداري و نزديك شدن به زمان زايمان، بدن به طور طبيعي محيط رحم را استريل و عاري از ميكروب مي‌كند تا نوزاد از ابتلا به بيماري‌هاي مختلف مصون بماند.
شناسايي تعداد و محل دقيق ميكروب هايي كه در گوشه و كنار بدن انسان قرار دارند، همچنين يافتن ارتباط بين وجود ميكروب ها با سلامتي يا بروز بيماري در بدن انسان، از جمله اهداف اصلي اين پروژه عنوان شده است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
شيوه نوين «مطالعه درون‌تني سلول‌ها» با همكاري استاد ايراني «هاروارد» ابداع شد

شيوه نوين «مطالعه درون‌تني سلول‌ها» با همكاري استاد ايراني «هاروارد» ابداع شد

استاد ايراني دانشکده پزشکي «هاروارد» با همكاري گروهي از محققان انگليسي، به روشي جديد براي بررسي برهمکنش‌هاي بستر سلولي در تحقيقات زيست‌پزشکي با استفاده از تركيب دو روش مختلف دست يافتند.
به گزارش سرويس علمي ايسنا، اين روش جديد که ميکروسکوپي ارتباطي يون- نور (CLIM) ناميده مي‌شود، از هر دو نوع ميکروسکوپي يوني و فلورسانس براي به‌ دست آوردن داده‌هاي توپوگرافيکي و زيست‌شيميايي از يک ناحيه يکسان از نمونه بهره مي‌برد.
ايده اين کار به «مولي استيونز» و همکارانش از کالج سلطنتي لندن بازمي‌گردد که هنگام تعيين مشخصات نمونه‌اي از بافت انساني به ساختارهاي ناشناخته‌اي برخوردند.
«علي خادم‌حسيني» استاد ايراني دانشکده پزشکي هاروارد که فناوري‌هاي ميکرو و نانومقياس را براي کنترل رفتارهاي سلولي مطالعه کرده است، مي‌گويد: بر اين باورم که اين راهکار جديد يک پيشرفت بزرگ در اين عرصه به‌ شمار مي‌رود، زيرا اطلاعاتي را دراختيار ما قرار مي‌دهد که به‌ دست آوردن آنها با استفاده از روش‌هاي ديگر امکان‌پذير نيست. پيش‌بيني من اين است که اين روش در کاربردهاي زيستي مختلفي که در آنها SEM و ميکروسکوپي فلورسانس هر دو مورد نياز هستند، استفاده وسيعي خواهد يافت.
«استيونز» از ديگر محققان اين طرح نيز اظهار كرد: ما دريافتيم که هيچ روش ساده و موثري براي ايجاد ارتباط ميان داده‌هاي ساختاري و زيست‌شيميايي در مقياس ميکرو و نانو وجود ندارد. بنابراين تنها راه ممکن ترکيب هوشمندانه فناوري‌هاي موجود و ابداع يک روش تصويربرداري جديد بود.
ميکروسکوپي الکتروني روبشي (SEM) که اطلاعات ساختاري از نمونه را فراهم مي‌آورد، نياز به يک نمونه خشک دارد که با يک لايه محافظ روکش‌دهي شده باشد، در حالي که در ميکروسکوپي فلورسانس که براي به‌ دست آوردن اطلاعات زيست‌شيميايي به‌ کار مي‌رود، نمونه بايد آبدار باشد. به‌ نظر مي‌رسد اين دو روش متضاد باشند و اگر به‌ صورت جدا از هم اجرا شوند، زمان‌گير خواهند بود.
در روش جديد اين محققان، به جاي SEM از ميکروسکوپي يوني روبشي (SIM) استفاده شده است. در SIM به‌ جاي الکترون از تابشي از يون‌هاي گاليوم استفاده مي‌شود که با سيگنال فلورسانس برهمکنشي ندارند. روش آماده‌سازي نمونه براي اين دو روش نيز با هم تضادي ندارند و در نتيجه مي‌توان اين دو روش را به‌ طور همزمان روي يک نمونه اجرا کرد.
«استيونز» بر اين باور است که اين روش مي‌تواند در زمينه‌هاي مختلفي همچون فناوري زيستي، مواد زيستي و زيست‌شناسي سلولي و بويژه زماني که نياز به مطالعه برهمکنش‌هاي درون تني سلول‌ها وجود دارد، به‌ کار رود.
جزئيات اين کار در مجله «Nanoscale» منتشر شده است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
جلوگيري از رشد جلبك درمنابع آب با نانوذرات مغناطيسي

جلوگيري از رشد جلبك درمنابع آب با نانوذرات مغناطيسي

محققان گروه تکنولوژي نانوذرات جهاد دانشگاهي واحد تربيت مدرس توانستند با استفاده از نانوذرات دوگانه مغناطيسي نيمه‌هادي از رشد جلبک در منابع آب جلوگيري کنند.
به گزارش سرويس فناوري ايسنا، مهدی اسکندری، مجری طرح با اعلام اين مطلب افزود:اين نانوذرات دوگانه باعث غير فعال شدن جلبک و عدم رشد آن مي شود. نانوذرات بعد از انجام فرايند به صورت مغناطيسي از آب خارج شده و آب کاملا خالص و عاري از نانوذرات مي باشد.
وي خاطرنشان كرد: نانوذرات دوگانه مغناطيسي نيمه هادي با استفاده از روش CVD دما پايين سنتز شده اند. توزيع اندازه دانه نانوذرات يکنواخت و بين 20-15 نانومتر مي باشد. براي حذف جلبک با استفاده از اين نانوذرات از غلظت 1 ميلي گرم در ليتر استفاده شد که با اين غلظت پايين رشد جلبک متوقف شد.
اسكندري با بيان اين كه نانوذرات با استفاده از خاصيت کاتاليستي عامل رشد جلبک را غير فعال مي کنند و ادامه رشد را براي آن گونه جلبک مختل مي كنند، تصريح كرد: رشد جلبک در آب باعث ايجاد رنگ سبز و كاهش شفافيت آب شده و طعم و بوي آب را تغيير مي دهد. همچنين جلبک ها از خود سمي توليد مي کنند که هم براي سلامت انسانها خطرناک مي باشد و هم تصفيه آب را پرهزينه تر مي كنند.

گفتني است، اين تحقيق کاربردي با حمايت شرکت هاي آب منطقه‌يي اردبيل و هرمزگان و براي سد يامچي اردبيل و سد استقلال ميناب با موفقيت کامل انجام شده است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
شناسايي بيماري‌هاي ژنتيکي با نانوحفره‌ها

شناسايي بيماري‌هاي ژنتيکي با نانوحفره‌ها

پژوهشگران دانشگاه صنعتي دلفت در هلند موفق به شناسايي ساختارهاي نوکلئوزوم با استفاده از نانوحفره شدند. اين کار در محيط سيال انجام شده و نياز به هيچ‌گونه برچسب زني ندارد. بنابراين از اين روش مي‌توان براي شناسايي سريع عوامل بيماري‌زا استفاده کرد.
به گزارش سرويس علمي ايسنا، بدن انسان از 100 تريليون سلول تشکيل شده است، اگر رشته‌هاي دي‌ان‌اي موجود در آنها را به يکديگر متصل کنيم، رشته‌اي تشکيل مي‌شود که مي‌توان با آن فاصله ميان خورشيد تا زمين را 600 بار پيمود. در ساختار دي‌ان‌اي درون بدن انسان، نوکلئوزوم نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌کند. براي مثال رشته‌اي از دي‌ان‌اي به طول دو متر با پيچيده شدن در اطراف نوکلئوزوم مي‌تواند به ابعاد 10 ميکرومتر برسد.
نوکلئوزوم مي‌تواند به ساختارهاي پروتئيني شکسته شده و با اين کار بسته به شرايط محيطي، ساختارهايي را پديد آورد. اين ساختارها به‌ صورتي مشخص نشان از سلامت يا بيمار بودن فرد دارد.
«سيز دکر» و «گوتام سوني» نشان دادند که با استفاده از فناوري نانوحفره‌ها مي‌توان ساختارهاي نوکلئوزم مختلفي را شناسايي کرد و با اين کار ابزار مفيدي براي شناسايي سلامت در سلول‌هاي انسان ارائه كرد.
همانطور که از نامش پيداست، نانوحفره يک سوراخ نانومقياس است که روي سطح غشاي جامد تشکيل مي‌شود. اگر اين حفره درون سيالي يوني غوطه‌ور شده و ولتاژي به آن اعمال شود، آنگاه يون‌ها از ميان اين حفره عبور مي‌کنند. اين حرکت يون‌ها منجر به جريان الکتريکي مي‌شود. اگر نوکلئوزوم در سيال وجود داشته باشد، مي‌تواند از ميان حفره عبور کرده و نوساناتي را در جريان ايجاد کند. اين نوسانات با استفاده از يک تراشه الکترونيکي حساس قابل شناسايي است. ابعاد اين نوسان و مقدار به طول انجاميدن آن مي‌تواند اطلاعاتي را درباره ساختار نوکلئوزوم ارائه کند، براي مثال مشخص مي‌شود که آيا نوکلئوزوم سالم بوده يا به بخش‌هاي مختلف تکه تکه شده است.
«سوني» مي‌گويد: روش ما مي‌تواند براي شناسايي حالت‌هاي مختلف نوکلئوزوم که مربوط به بيماري‌هاي مختلف است، مورد استفاده قرار گيرد. در حال حاضر ما درصدد اصلاح نانوحفره‌ها هستيم تا از آنها براي شناسايي مستقيم بيماري‌هاي ويژه استفاده کنيم. اين پروژه امکان مطالعه موقعيت نوکلئوزوم را روي محل‌هاي ويژه‌اي از کروموزوم انسان فراهم مي‌کند، با اين کار مي‌توان بيماري‌هاي ژنتيکي مختلفي را شناسايي کرد.
نتايج اين تحقيق در نشريه «Nano Letters» به چاپ رسيده است.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
مبارزه با ایدز با گلبول های سفید آهن ربایی

مبارزه با ایدز با گلبول های سفید آهن ربایی

محققان موفق شده اند گام های نخست را برای استفاده از گلبول های سفید مهندسی شده به منظور مبارزه با بیماری هایی مانند ایدز بردارند.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ دانشمندان توانسته اند به فناوری درمان با سلولهای بنیادی دست یابند، با این حال زمانی که چنین درمان هایی توسعه یابند، مشخص کردن اینکه سلول های وارد شده به بدن، دقیقا به کجا می روند و چه تعداد از آنها به هدف خود می رسند، کار دشواری است.
از این رو محققان مرکز علوم قلب و عروق دانشگاه ادینبورگ موفق شده اند به این سلول ها برچسب یا نشانگر مغناطیسی و آهن ربایی بزنند.
جنیفر ریچاردز مجری این تحقیقات و جراح عروق و همکارانش، ذرات اکسید آهن مغناطیسی کوچکی را به گلبول های سفید خونی وارد کردند.
آنها این شیوه را بر روی شش نفر آزمایش کردند. در این آزمایش سلول های دارای آهن ربا، سلول های بدون آهن ربا و فقط مواد مغناطیسی از طریق تزریق عضلانی به فرد تزریق شد.
تا هفت روز بعد، سلول های دارای آهن ربا هنوز از طریق اسکن های MRI قابل مشاهده بودند. اما از سوی دیگر، روش های دیگر برچسب گذاری سلولی فقط امکان ردیابی را به مدت چند ساعت فراهم می آورد و یا اینکه بیمار باید در معرض پرتو قرار گیرد که اسکن MRI نیازی به پرتودهی نیز ندارد.
مشخص شده است که سلول های دارای برچسب مغناطیسی برای دریافت کننده ها ضرری ندارند و 2 فرد مورد آزمایش که دوزهای بسیار زیادی از این سلولها به آنها تزریق شد هیچ عوارض جانبی از خود نشان ندادند.
همچنین با وجود ذرات مغناطیسی، گلبول های سفید هنوز می توانند عملکرد ایمنی خود را داشته باشند به طوریکه وقتی این سلولهای برچسب دار به بدن بیمار مبتلا به التهاب در ران پا تزریق شد، گلبول های سفید مانند همیشه در درمان و از بین بردن التهاب موفق عمل کردند.
با این حال ریچاردز گفت پیش از آنکه گلبول های سفید نشاندار شده مغناطیسی بتوانند به طور وسیعی بکار گرفته شوند باید آزمایش های انسانی بیشتری صورت گیرد.
نتایج این تحقیقات درنشریه Circulation: Cardiovascular Imaging منتشر شده است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
نخستين كتاب به زبان دي ان اي منتشر شد

نخستين كتاب به زبان دي ان اي منتشر شد

محققان دانشگاه هاروارد اعلام كرده‌اند كه موفق به كد گذاري كل يك كتاب با كدهاي DNA و تبديل مجدد آن به متن شده‌اند.
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دي ان اي بطور معمول اطلاعات زيستي را در سلول‌ها ذخيره مي‌كند، اما دانشمندان به دنبال راهي براي استفاده از DNA جهت ذخيره‌سازي انواع ديگر اطلاعات هستند.
اسيد دئوكسي ريبونوكلئيك يا DNA يك ماده شيميايي براي ذخيره سازي دستورالعمل‌هاي ژنتيكي در تمام ارگانيسم‌ها محسوب مي‌شود و از ظرفيت ذخيره‌سازي بسيار بالايي برخوردار است؛ بطوريكه يگ گرم از اين ماده توانايي ذخيره بيش از 455 ميليارد گيگابايت معادل بيش از 100 ميليارد DVD را دارد.
يك تيم سه نفره از محققان دانشگاه هاروارد به سرپرستي پروفسور «جورج چرچ» براي نخستين بار با استفاده از DNA موفق به كد گذاري محتويات يك كتاب كامل شامل 53 هزار واژه، 11 تصوير و يك برنامه رايانه‌اي شدند.
«جورج چرچ» محقق ژنتيك مولكولي هاروارد تأكيد مي‌كند: دستگاهي در اندازه انگشت شست قادر خواهد بود اطلاعاتي در حجم كل داده‌هاي اينترنت را در خود ذخيره‌سازي كند.
ذخيره‌سازي اطلاعات در DNA مزاياي متعددي نسبت به روش‌هاي ذخيره سازي ديجيتال دارد؛ امكان كپي كردن آن براحتي وجود دارد و براي هزاران سال قابل خواندن است و نيازي به تغيير فرمت مانند روش هاي متداول ذخيره‌سازي الكترونيكي ندارد.داده‌هاي ديجيتال بطور سنتي بصورت كد باينري صفر و يك ذخيره مي شوند، اما در روش ذخيره سازي DNA از چهار كد A، C، G و T‌ براي به حداقل رساندن خطاها استفاده مي‌شود كه تركيب A و C نشان دهنده صفر و تركيب G‌ وT نشان دهنده يك هستند.
به گفته محققان، كد گذاري اطلاعات در DNA ظرف پنج تا 10 سال آينده از روش‌هاي ذخيره‌سازي اطلاعات در دستگاه‌هاي ديجيتال ارزان‌تر خواهد بود.
«دريو اندي» از محققان زيست‌شناسي مصنوعي دانشگاه استنفورد نيز خاطرنشان مي‌كند: افزايش ظرفيت براي سنتز و توالي DNA مي‌تواند جهت ذخيره‌سازي حجم قابل توجهي از داده‌ها مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش ايسنا نتيجه اين تحقيق در مجله Science‌ منتشر شده است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
«چگونه زيست شناسي باعث حفظ جهان مي‌شود؟»

«چگونه زيست شناسي باعث حفظ جهان مي‌شود؟»

در آلبوم تصويري ببينيد: «چگونه زيست شناسي باعث حفظ جهان مي‌شود؟»


راه يافتگان به مرحله نهايي سومين دوره انتخاب برترين تصاوير زيستي انجمن زيست شناسي انگليس معرفي شدند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رقابت عكاسي زيستي اين دوره تحت عنوان «چگونه زيست شناسي باعث حفظ جهان مي شود؟» برگزار مي‌شود.
«آنا فيليپا اسكارپا» با تهيه عكس از رديفي از كيسه هاي حاوي تخم هاي سگ ماهي Schyliohinus canicula در آكواريوم «واسكو دوگاما» ليسبون و «وانگ چي كوينگ» با عكسبرداري از مزرعه خزه هاي دريايي در استان فيجيان چين به مرحله نهايي راه يافته اند.
همچنين «ويليام ريچاردسون» با عكس جمع آوري گرده گل هاي وحشي توسط زنبور عسل در فولام و «محمد منيرالزمان» براي تهيه عكس از لوله هاي آزمايشگاهي حاوي جلبك در آزمايشگاه دانشگاه تنسي، در كنار چند عكس ديگر توسط هيأت داوران برگزيده شده و به مرحله نهايي راه يافته اند.
برندگان نهايي ماه اكتبر (مهرماه) در خانه چارلز داروين لندن معرفي خواهند شد و عكس هاي برگزيده در كنار مجموعه اي از تصاوير زيستي عكاسان جوان در هفته زيست شناسي در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرند.


جمع آوري گرده گل هاي وحشي توسط زنبور عسل




تخم هاي سگ ماهي درون كيسه هاي شفاف




بررسي رشد جلبك ها در لوله هاي آزمايشگاهي




مزرعه خزه دريايي براي توليد سوخت زيستي


 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
پژوهشگران دريافتند: نقش ژنتیک در تنفر از گياه گشنیز

پژوهشگران دريافتند: نقش ژنتیک در تنفر از گياه گشنیز

پژوهشگران ژنتیک آمریکایی معتقدند که تنفر از طعم و بوی گیاه گشنیز ناشی از یک تغییر ژنتیکی ساده است.

به گزارش سرویس پژوهشي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان محققان مؤسسه تست ژنتیک "23 and ME " آمریکا برای درک چگونگی تفاوت واکنش افراد به طعم و بوی گشنیز، از قریب به 30 هزار نفر نمونه گیری ژنتیکی به عمل آوردند.

طی این پژوهش جدید، دانشمندان به طور خاص "آلدئیدهای" موجود در گشنیز را مورد بررسی قرار دادند. طعم و بوی خاص گشنیز به دلیل وجود آلدئیدها در این گیاه است.

محققان رابطه‌ای ژنتیکی را طی این پژوهش پیدا کردند که با بخشی از ژن های گیرنده حس بویایی که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، مرتبط بود. این ژن ها مسؤول یاری رساندن در تشخیص بوهای مختلف هستند. یکی از این ژن های خاص، " OR6A2" نام دارد که به انواع آلدئیدهای موجود در گشنیز بسیار حساس است.

نکته اینجاست که همه افراد، این ژن یا نسخه‌هایی از آن را در بدن ندارند.

به گفته محققان، تنها نیمی از 30 هزار نفر مورد مطالعه، دو نسخه از این ژن را داشتند و از این تعداد نیز 15 درصد اعلام کرده‌اند که طعم و بوی گشنیز را دوست ندارند؛ این امر برخلاف گزارش تنفر 11 درصد از سایر افرادی است که هیچ نسخه‌ای از این ژن را در بدن خود نداشتند.

اخیرا نیز مجله‌ای به نام "Flavor" تحقیقی را انجام داده است که نشان می‌دهد 21 درصد از جمعيت آسیای شرقی‌ ، 17 درصد از اروپایی‌ها و 14 درصد از آفریقایی‌ها، طعم و بوی گشنیز را دوست ندارند. این در حالی است که تنها سه الی هفت درصد از آمریکای لاتین‌ها ، آسیای جنوبی‌ها و خاورمیانه‌ای‌ها، طعم این گیاه را نمی‌پسندند و این امر دلیل بر محبوبیت این گیاه در این مناطق است.

محققان در ادامه خاطر نشان کرده‌اند که یافته‌های این پژوهش نمی‌تواند بهانه‌ای برای افراد باشد تا تنفر خود از گشنیز را تنها بر عهده ژن‌ها بیندازند اما این احتمال وجود دارد که ژنتیک در بروز واکنش‌های مختلف به گیاهان، نقش پشت پرده‌ای را بر عهده دارد.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان آمريكايي با استفاده از سلول‌هاي بنيادي پوست موفق به بهبود بينايي در موش‌هاي كور شدند كه به گفته آنها، اين دستاورد مي‌تواند براي درمان بيماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا مورد استفاده قرار گيرد.به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دژنراسيون ماكولا شايع‌ترين علت كوري در افراد مسن محسوب مي‌شود كه در آن، قسمت حساس به نور شبكيه (ماكولا يا لكه زرد) تخريب مي شود.يافته جديد محققان مركز پزشكي دانشگاه كلمبيا نشان مي‌دهد، سلول هاي بنيادي قلب و نخاع القا شده از سلول‌هاي پوست افراد بالغ با خواص جنيني مي‌توانند در آينده نزديك براي بهبود و بازگرداندن بينايي در بيماران مبتلا به دژنراسيون ماكولا مورد استفاده قرار گيرند.اين سلول‌هاي پر توان القايي (iPSC) مانند سلول‌هاي بنيادي جنيني قابليت تبديل شدن به انواع مختلف سلول را دارند.دكتر «استفان سانگ» سرپرست تيم تحقيقاتي تأكيد مي‌كند: در حوزه بيماري‌هاي چشم بزودي قادر خواهيم بود با استفاده از سلول‌هاي پوست خود بيمار براي جايگزيني سلول‌هاي تخريب شده شبكيه استفاده كنيم.«سانگ» خاطرنشان مي‌كند: اغلب گفته مي‌شود كه كاربرد پيوند سلول هاي بنيادي قلب و نخاع القا شده در آينده بسيار دور محقق مي‌شود، اما يافته جديد ما نشان مي‌دهد كه مي‌توان در آينده نزديك از اين روش درماني براي بازيابي بينايي مبتلايان به دژنراسيون ماكولا بهره برد.هيچ يك از اين سلول‌ها به انسان پيوند زده نشده‌اند، اما بسياري از متخصصان چشم پزشكي معتقدند كه با توجه به اين كه چشم بخش قابل پيوند و در دسترس سيستم عصبي مركزي است، مي تواند گزينه ايده‌ آلي براي پيوند سلول‌هاي بنيادي القايي باشد.نتايج يافته جديد محققان بصورت آنلاين در مجله Molecular Medicine منتشر شده است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
«تعيين موقعيت فيلوژنيك» و «كنترل كيفيت توالي دي ان اي» در شناسايي ميكروارگانيسم‌ها

«تعيين موقعيت فيلوژنيك» و «كنترل كيفيت توالي دي ان اي» در شناسايي ميكروارگانيسم‌ها

محققان مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران موفق به ارائه دو دستاورد «تعيين موقعيت فيلوژنيك بر اساس جديدترين استاندارد بين‌المللي ARB» و «كنترل كيفيت توالي 16S rRNA بر اساس ويژگي‌هاي ساختار دوم و ساختارهاي حفاظت شده» براي نخستين بار در خاورميانه شدند.

دكتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار علمي ايسنا درباره اين دو دستاورد جديد اظهار كرد: بنا بر اعلام كميته بين‌المللي سيستماتيك پروكاريوت‌ها، تعيين موقعيت فيلوژنيك يكي از الزامات شناسايي پلي‌فازيك ميكروارگانيسم‌هاست كه استفاده از سيستم ARB و پايگاه‌هاي داده SILVA و LTP به عنوان صحيح‌ترين روش رسم درخت فيلوژنيك از سوي اين كميته و به عنوان دقيق‌ترين روش بين‌المللي استاندارد معرفي شده است.

وي افزود: اين سيستم از ويژگي‌هاي حفاظت شده توالي و ساختار ژن‌هاي ريبوزومي براي هم‌راستاسازي توالي‌ها و مشخص كردن موقعيت فيلوژنيك سويه استفاده مي‌كند كه براي نخستين بار در خاورميانه، در ايران به كار گرفته مي‌شود.

شاهزاده فاضلي با اشاره به اين كه مجموعه نرم‌افزاري ARB با داشتن ابزارهاي مناسب و گروه‌هاي داده‌يي آن، در دنيا به عنوان روشي استاندارد براي آناليز داده‌هاي rRNA در حجم انبوه پذيرفته شده است، توضيح داد: نخستين مقاله اين پروژه در سال 2004 توسط Ludwing و همكاران او منتشر شده و تا كنون بيش از 2800 بار در انتشارات معتبر علمي رفرنس داده شده است.

تعيين موقعيت فيلوژنيك» و «كنترل كيفيت توالي دي ان اي» در شناسايي ميكروارگانيسم‌ها


رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران درباره ديگر دستاورد محققان اين مركز كه «کنترل کیفیت توالی 16S rRNA بر اساس ویژگی‌های ساختار دوم و ساختارهای حفاظت شده» است به خبرنگار ايسنا گفت: شرط اوليه صحيح بودن هر آناليز، صحت و دقت مناسب داده‌هاي ورودي آن است. خطاهاي ناشي از بدخوانش توالي‌هاي DNA در بسياري از موارد باعث برآورد نادرست از ارتباطات فيلوژنيك و حتي سرمايه‌گذاري مالي، علمي و زماني غير مفيد در شناسايي گونه‌هاي جديد ميكروبي مي‌شود.

وي ادامه داد: در اين ارتباط از آخرين ويرايش‌هاي نرم افزار ARB (نوامبر 2011) و پايگاه‌هاي داده (جولاي 2012) مطابق با آخرين استانداردها استفاده مي‌شود تا خطاهاي خوانشي كه بر اساس ساختار دوم و يا ويژگي‌هاي حفاظت شده ساختاري در محصولات ژن‌هاي rRNA قابل رديابي هستند، شناسايي شوند.

شاهزاده فاضلي تصريح كرد: ارائه اين دو دستاورد در حوزه شناسایی میکروارگانیسم‌ها، گام دیگری در قطع وابستگی به کشورهای خارجی و کمک به محققان داخلی است و مرکز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران آمادگی کامل دارد تا این دو دستاورد را به جامعه تحقیقاتی و محققان كشور ارائه كند.
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشخيص سريع بيماري‌ مهم گندم با روش جديد پژوهشگران دانشگاهي

» سرويس: علمي و فناوري - پژوهشي

نخستين دانشجوي دکتري رشته «بيماري‌شناسي گياهي» دانشگاه تبريز با گرايش «قارچ‌شناسي»، موفق به ارائه روشي براي تشخيص سريع بيماري مهم گندم شد.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، دکتر مهدي داوري اين دستاورد را در رساله دکتري خود تحت عنوان " تنوع زيستي و فيلوژني گونه‌هاي فوزاريوم مرتبط با سنبله گندم و خويشاوندان وحشي آن در استان اردبيل با توالي‌يابي چند ژني" ارائه کرده است.

وي در اين‌باره با بيان اينکه بيماري سوختگي فوزاريومي سنبله (Fusarium Head Blight) يکي از بيماري‌هاي بسيار مهم گندم در دنيا و از جمله شمال و شمال غرب ايران است، يادآور شد: در سال‌هاي اخير خسارت هاي فراواني از طريق کاهش عملکرد و آلودگي دانه هاي گندم به زهرآبه‌هاي قارچي (ميکوتوکسين‌ها) در برخي مناطق از جمله منطقه گندم‌خيز مغان در استان اردبيل وارد مي‌کند.

اين دانش‌آموخته دانشگاه تبريز در ادامه تصريح کرد: علاوه بر خسارت مستقيم بيماري به کشاورزان، آلودگي مواد غذايي به زهرآبه‌هاي قارچي خطرات زيادي براي سلامتي انسان و دام به همراه دارد و به عنوان يکي از عوامل موثر در شيوع سرطان‌هاي گوارشي از جمله سرطان مري شناخته شده است و کسب دانش لازم در خصوص ويژگي هاي مولکولي بيمارگر و نوع زهرآبه‌هاي قارچي توليد شده و چرخه زندگي قارچ عامل بيماري به اتخاذ راهبردهاي مديريتي اين نوع بيماري‌ها از جمله توليد ارقام مقاوم کمک مي‌کند.

وي افزود: در اين رساله، تنوع زيستي گونه‌هاي فوزاريوم مرتبط با سنبله گندم و گندميان وحشي در استان اردبيل با استفاده از ويژگي‌هاي ريخت شناختي و توالي‌يابي چندژني بررسي شد و گونه‌هاي فيلوژنتيک و تيپ‌هاي شيميايي کمپلکس گونه‌اي F. graminearum با استفاده از روش MLGT با فناوري لومينکس تعيين شد.

به گفته وي همچنين در اين تحقيق، به‌منظور شناسايي گونه‌ها و کمپلکس‌هاي گونه‌اي فوزاريوم مرتبط با غلات روش سريعي تحت عنوان RCA يا تکثير دايره غلتان به طور موفقيت آميز بررسي و براي نخستين بار در دنيا استفاده از اين روش سريع و ارزان در تشخيص گونه‌هاي يک قارچ بيمارگر گياهي معرفي شد. بدين ترتيب اين رساله يکي از پژوهش‌هاي کاربردي در زمينه کشاورزي محسوب مي شود.

داوري در ادامه با بيان اينکه بخشي از تحقيقات خود را طي فرصت تحقيقاتي هشت ماهه در مرکز بين‌المللي قارچ‌شناسي آکادمي علوم (CBS) و دانشگاه واخنينگن (PRI) هلند انجام داده است، يادآور شد: از اين رساله تاکنون يک مقاله در مجله معتبر "Journal of microbiological methods" به چاپ رسيده و سه مقاله به مجلات ISI منشر و پنج مقاله نيز در کنگره‌هاي معتبر ملي و بين‌المللي ارايه شده است.

مهدي داوري در تيرماه 1391 با دفاع از رساله خود تحت عنوان " تنوع زيستي و فيلوژني گونه‌هاي فوزاريوم مرتبط با سنبله گندم و خويشاوندان وحشي آن در استان اردبيل با توالي‌يابي چند ژني" با راهنمايي دکتر اسدالله باباي اهري و دکتر مهدي ارزنلو به ترتيب استاد و استاديار گروه گياهپزشکي دانشکده کشاورزي و مشاوره دکتر رسول زارع، رئيس موسسه تحقيقات گياهپزشکي کشور موفق به اخذ مدرک دکتري شده است.

منبع :

http://bpdanesh.ir/detailnews.asp?id=21588
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليد نانوذرات نقره به «روش سبز» توسط محققان دانشگاهي

» سرويس: علمي و فناوري - پژوهشي

محققان دانشگاهي با استفاده از مزاياي روش سبز پلي ساکاريد اصلاح شده و روش سبز ميکروبي، موفق به توليد نانوذرات نقره شدند که در مقايسه با روش‌هاي قبلي، کم‌هزينه‌تر بوده و از پايداري، توزيع و ميانگين اندازه مناسب‌تري برخوردار است.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، نانوذرات نقره خاصيت ضد ميکروبي داشته و در صنايع مختلفي مانند نساجي، غذايي و غيره مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد. همچنين اين نانوذرات در حوزه پزشکي کاربرد زيادي از جمله در ابزارهاي پزشکي، سنسورهاي زيستي و برچسب‌گذاري زيستي دارند. در تصفيه آب نيز از خاصيت ضد ميکروبي نانوذرات نقره استفاده‌هايي مي‌شود.

سيده معصومه قاسمي‌نژاد، دانش آموخته کارشناسي ارشد فناوري نانو و از محققان اين طرح اظهار کرد: در اين تحقيق نانوذرات نقره با روش سبز جديدي توليد شد. در اين روش مخلوطي از نشاسته و محيط کشت تخمير شده به عنوان عامل پايدارکننده و کاهنده بود.

وي افزود: پروتئين‌هاي موجود در محيط کشت تخمير شده مي‌توانند هم به عنوان عامل کاهنده و هم عامل پايدار‌کننده باشند. از طرفي مي‌توان نشاسته را در مجاورت محيط کشت تخمير شده به گلوکز تبديل کرد. بنابراين نشاسته نيز در اين روش علاوه‌ بر نقش پايدارکنندگي، به عنوان عامل کاهنده مورد استفاده قرار گرفت.

قاسمي‌نژاد تصريح کرد: نانوذرات نقره توليدي با اين روش از پايداري خوب، ميانگين اندازه و توزيع اندازه مناسب و بازدهي توليد خوبي برخوردار است. از طرفي مواد اوليه مورد استفاده در اين روش با محيط سازگار بوده و اين روش جزء روش‌هاي سبز محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: در همين راستا ابتدا ما قارچ فوزاريوم اکسيسپورم را در شرايط مشخص و زمان معيني در محيط کشت پتيتو دکستروز آگار رشد داديم. سپس براي تهيه محيط کشت تخمير شده، قارچ به همراه محيط کشت سانتريفوژ شده و مايع رويي جداسازي شد. در نهايت نشاسته با نسبت مشخصي با محيط کشت تخمير شده، مخلوط و محلول نيترات نقره اضافه شد. پس از 24 ساعت گرماگذاري در دماي 50 درجه محلول شفاف، قهوه‌اي رنگ شده و نانوذرات نقره توليد مي‌شود.

محقق طرح خاطرنشان کرد: در اين تحقيق از مزاياي دو روش سبز مختلف از جمله پلي ساکاريد اصلاح شده و ميکروبي استفاده شده و روش سبز جديدي براي توليد اين نانوذرات ارائه شد.

قاسمي‌نژاد در اين باره افزود: نانوذرات نقره توليد شده با اين روش جديد ميانگين اندازه کوچکتر، پايداري بيشتر، توزيع اندازه مناسب‌تر و بازدهي توليد بيشتري نسبت به ذرات توليدي با روش‌هاي ميکروبي و پلي ساکاريد اصلاح شده، دارند. همچنين زمان توليد نانوذرات در اين روش سبز جديد نسبت به روش ميکروبي و همچنين هزينه توليد نيز نسبت به روش پلي ساکاريد اصلاح شده، پايين‌تر است.

وي با اشاره به مزاياي اين روش گفت: با توجه به مزيت‌هاي بسيار اين روش و همچنين سازگار بودن مواد اوليه مورد استفاده در اين شيوه با محيط زيست، اميد است با توليد نانوذرات نقره به صورت پايلوت، اين روش سبز جديد در مقياس صنعتي مورد استفاده قرار گيرد.

نتايج اين کار تحقيقاتي که توسط سيده معصومه قاسمي‌نژاد، دانش آموخته کارشناسي ارشد فناوري نانو، با همکاري سپيده حامدي، دانشجوي دکتري تخصصي بيوتکنولوژي و راهنمايي دکتر سيد عباس شجاع الساداتي از دانشگاه تربيت مدرس صورت گرفته، در مجله «Carbohydrate Polymers» منتشر شده است.

منبع :

http://bpdanesh.ir/detailnews.asp?id=21561
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز


توسط محققان دانشگاه صنعتي اميركبير؛
ارائه مدلي براي رشد آنوريسم مغزي

پژوهشگران دانشکده مهندسي پزشکي دانشگاه صنعتي اميركبير براي ارزيابي ميزان خطر و پيش بيني رفتار برآمدگي هاي مرضي شريانهاي مغزي (آنوريسم مغزي) مدل جديدي را پيشنهاد كردند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميرکبير: خانم مليكه نبئي، پژوهشگر طرح ‌ آنوريسم مغزي را برآمدگي پاتولوژيک عروق مغزي كه غالبا در حلقه اي از شريانها در قاعده مغز اتفاق مي افتد ذكر كرد و گفت: اين عارضه مي تواند موجب خونريزي تحت عنكبوتيه شده و مرگ و مير بالايي را به دنبال داشته باشد.

وي افزود: به علت خطرات و هزينه هاي زياد جراحي هاي مغزي، جراحان اين عمل را تا زماني که ريسک پارگي آنوريسم از ريسک جراحي بيشتر نشده است به تاخير مي اندازند اما معيار غالب فعلي براي تشخيص ميزان اين خطر اندازه برآمدگي رگ است که به اندازه كافي گويا نيست.

خانم نبئي تصريح كرد: گاهي ميزان برآمدگي رگ زياد است ولي احتمال پارگي آن زياد نيست و برعكس گاهي برآمدگي كوچك اما آنوريسم تحت خطر بالايي است، از اين جهت پژوهشگران در تلاش هستند تا راهکارهايي را براي پيش بيني چگونگي رشد و ميزان خطر آنوريسم ها پيدا كنند.

پژوهشگر طرح در نظر گرفتن عواملي مانند فشار خون، سن و بيماري هاي زمينه اي را از جمله مسائل مطرح ذكر كرد و گفت: در اين طرح ما مدلي را پيشنهاد كرديم كه در آن براي نخستين بار ميزان تنش موثر ناشي ازجريان خون در ديواره رگ به عنوان معيار فعاليتهاي تخريبي ديواره معرفي شده است.

وي افزود: دراين مدل هم اكنون با تعامل ميان جريان خون و ديواره، مي توان رفتار آينده، روند رشد و ميزان خطر يك برآمدگي مرضي (آنوريسم)‌ را در عروق مغزي پيش بيني کرد و پيشرفت تحقيقات در اين زمينه در سرتاسر دنيا مي تواند در نهايت يک ابزار تشخيصي کاربردي را در اختيار پزشکان قرار دهد تا به وسيله آن بتوانند تصميمات صحيح تري در مورد تخمين ريسک و وزن دهي روش هاي مختلف درماني آنوريسم هاي مغزي اتخاذ نمايند


منبع :

http://bpdanesh.ir/detailnews.asp?id=21547
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز

ايجاد 12 رشته دکتري و کارشناسي ارشد در حوزه علوم زيستي دريا

رئيس کميته علوم زيستي کارگروه علوم دريا وزارت علوم، از ايجاد 12 رشته در حوزه علوم زيستي علوم دريايي در دانشگاه ها خبر داد و گفت: اين رشته ها در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر احمد سواري با اشاره به ايجاد رشته هاي جديد در حوزه علوم زيستي دريايي، افزود: در حال حاضر مجوز رشته هاي کارشناسي ارشد رشته علوم زيستي دريا، کارشناسي ارشد محيط زيست دريا، کارشناسي اقيانوس شناسي و دکتري رشته شيلات، تکثير و پرورش آبزيان دريافت شده است.

رئيس کميته علوم زيستي کارگروه علوم دريا وزارت علوم با بيان اينکه رشته هايي در دوره دکتري راه اندازي خواهد شد، اظهار داشت: از ديگر اقدامات اين کميته راه اندازي رشته زيست فناوري دريا، ايمني زيستي دريا، آلودگي دريا، اکولوژي مولکولي آبزيان و زيست شناسي آسيب شناسي دريا در مقطع دکتري خواهد بود.

سواري از ايجاد رشته هايي در مقطع کارشناسي ارشد، در دانشگاه هاي فعال در حوزه علوم دريايي خبر داد و يادآور شد: در مقطع کارشناسي اقدام به ايجاد رشته هاي فيزيولوژي آبزيان، اکولوژي آبزيان و ايمني زيستي دريا مي شود.

منبع :

http://bpdanesh.ir/detailnews.asp?id=21625
 

طناز خانمی

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان ادینبورگ ژن 'رشد' سرطان پروستات را شناسایی کردند (منبع:http://www.ibrc.ir/Default.aspx?tabid=36&ctl=Details&mid=1482&ItemI)

محققان ادینبورگ ژن 'رشد' سرطان پروستات را شناسایی کردند (منبع:http://www.ibrc.ir/Default.aspx?tabid=36&ctl=Details&mid=1482&ItemI)

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ ژنی را مشخص کرده اند که به گفته آنها در تشخیص و درمان سرطان پروستات گام مثبت مهمی به شمار می رود.این گروه از محققان ژن هایی را مورد مطالعه قرار داده اند که شکل گیری غده سرطانی را کنترل می کنند و یکی از آنها را که با عنوان "دکورین" شناخته می شود، شناسایی کرده اند.
این ژن در غده های سرطانی نسبت به سلول های نرمال پروستات کمتر دیده شده است و اکنون محققان امیدوارند در آینده، "سنجش سطح دکورین" راه تشخیص قابل اعتمادی برای سرطان پروستات بشود.
پشتیبانی این تحقیق را موسسه سرطان پروستات بریتانیا و انجمن تحقیقات پزشکی (ام آر سی) بر عهده دارند.
محققان بر این باورند که ژن دکورین ممکن است نقش مهمی در رشد غده سرطانی داشته باشد.
دکتر اکسل تامسون، سرپرست این گروه تحقیق گفت: "ما ژن هایی را که در رشد اولیه پروستات فعال اند شناسایی و رفتار آنها را در طول گسترش سرطان پروستان مقایسه کردیم. واقعا هیجان انگیز بود وقتی کشف کردیم که میزان یکی از این ژن ها (دکورین) در سلول های سرطانی در مقایسه با میزانش در سلول های سالم پروستات کمتر است."
"این بررسی نشان می دهد که نقش دکورین ممکن است کاهش رشد سرطان باشد، که در این صورت، احتمال هیجان انگیزی است."
اگر این احتمال به قطعیت برسد، به این معنا خواهد بود که در آینده، ارزیابی سطح دکورین ممکن است راه تشخیص قابل اعتمادی برای سرطان پروستات باشد؛ و همچنین به تشخیص میزان فعال بودن این بیماری کمک کند."
این یافته ها بخشی از نتایج یک تحقیق مستمر درباره تاثیر محیط پیرامون سلول های سرطانی روی رشد غده هاست.
دکتر کیت هولمز از موسسه سرطان پروستات بریتانیا گفت: "این نوع تحقیقات روی مراحل اول سرطان برای کمک به بهبود درک ما از رشد سرطان پروستات و حرکت به سمت یافتن راه های بهتر برای تشخیص و درمان این بیماری اهمیت زیادی دارد."
به گفته او سالانه ۱۰ هزار مرد جان خود را در اثر سرطان پروستات از دست می دهند، ولی دانش بشر درباره اینکه غده سرطانی پروستات چگونه رشد می کند، هنوز ناچیز است.

او گفت: "انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و حمایت از این گونه تحقیقات برای کشف سرنخ هایی شبیه این، بسیار مهم است."
یافته های این گروه از دانشمندان در نشریه علمی پلاس وان منتشر خواهد شد.
 

طناز خانمی

عضو جدید
کاربر ممتاز
زهر مار، امیدی تازه برای درمان سرطان پوست

زهر مار، امیدی تازه برای درمان سرطان پوست

پژوهش محققان برزیلی نشان می‌دهد که زهر مار می‌تواند در مبارزه با سرطان پوست بسیار موثر واقع شود.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محققان موسسه علمی «بوتان تان» برزیل طی گزارشی اعلام کردند پروتئین «کروماتین» که از زهر مار به دست می‌آید، میزان بقای موش‌های مبتلا به سرطان پوست را 70 درصد افزایش می‌دهد.
علاوه بر این، پروتئین مذکور به طور قابل توجهی گسترش تومورها را به تاخیر انداخته و حتی به طور کامل از تشکیل آن‌ها جلوگیری می‌کند.
محققان، طی این پژوهش بی سابقه همچنین کشف کردند که فعالیت‌های سمی «کروماتین» در کشتن سلول‌ها تنها منحصر به سلول‌های ملانوم است و هیچ گونه آسیبی را به سایر سلول‌های جاندار نمی‌رساند. گذشته از این، کروماتین تنها به مدت 24 ساعت در تومور سرطانی باقی می‌ماند.
پژوهشگران اظهار کرده‌اند که پیش از هرگونه اندیشه در رابطه با تولید دارویی جدید، باید آزمایشات دیگری روی سایر حیوانات و در نهایت بر سلول‌های انسانی صورت گیرد. گرچه بنا بر این گزارش، پیش از انجام هر گونه آزمایش بر روی انسان، اولویت با سنتز و تولید کردن این پروتئین در محیط آزمایشگاه است، بدون این که زهر مار واقعی را مورد استفاده قرار دهیم.
http://isna.ir/fa/news
 

طناز خانمی

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی حیرت انگیز(حتما بخوانید)

خیلی حیرت انگیز(حتما بخوانید)

koh.jpg
این کوه باستانی پردیس است که در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز قرار دارد. قله این کوه نزدیک ترین نقطه زمین به خورشید است، چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست.
مغناطیس فوق العاده قوی کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله 50 تا 100 متری کوه یعنی تقریبا انتهایی ترین نقطه مشخص آسفالت با ماشین توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید، ماشین به جای سر پائینی به نرمی به سمت کوه کشیده می شود که البته همین مغناطیس برای رانندگان نا آشنا بسیار دردسر ساز بوده و تاکنون تعداد زیادی از خودروها بی اختیار با کوه تصادف کرداند.

از جمله خواص خارق العاده ی این کوه کمک به درمان مبتلایان به ایدز است.
به خاطر نزدیکی این کوه به خورشید امکان رشد و نمو ویروس های بیماری زا از جمله ویروس HIV صفر است. پزشکان متخصص بریتانیایی در موسسه ی Imperial Medical College در شهر لندن اخیرا در مقاله ای در روزنامه ی تایمز ضمن بر شمردن این خاصیت از سازمان ملل رخواست کرده اند تا نام این کوه را به ANTI-HIV Mountain تغییر دهند.
دکتر Tim Hopkins رییس موسسه ی فوق و دارنده ی مدرک فوق تخصص در رشته ی ایمونولوژی و ویروس شناسی درخواست ایجاد شهرک‌های درمانی برای مبتلایان به ایدز در این منطقه داشته است. وی معتقد است با اسکان مبتلایان به ایدز در این منطقه پس از حداکثر مدت 18 ماه هیچ نشانه ای از بیماری در این مبتلایان دیده نشود.

از دیگر خواص درمانی این کوه که زبانزد همه ی متخصصینmountain trapi (کوه درمانی) است، خواص مغناطیسی بوده که باعث تخریب سلول های سرطانی شده و به همین دلیل متخصصین بسیاری بیماران سرطانی را به کوه نوردی در این کوه توصیه می‌کنند.

پوشش گیاهی منطقه نوعی خار بیابانی گرمسیری منحصر به فرد است که خواص دارویی فراوان دارد و عسل حاصله از منطقه تماما پیش‌ خرید چند کارخانه ی داروسازی بزرگ جهان است.

یکی از ترکیبات اصلی مسکن Advil که یکی از بهترین قرص های شناخته شده برای ناراحتی های اعصاب و دردهای میگرنی است از همین عسل تهیه می شود.

این منطقه خرمای ویژه ای نیز تولید می کند که به نام خرمای خصه معروف است و کاملا در شیره ی خود غرق می شود یعنی یک کاسه ی آن ظرف سه ساعت پر از شیره می شود. اندازه ی این خرما اندازه ی آلبالو بوده و به جهت همان خواص دارویی منطقه تماما برای ساخت قندهای رژیمی برای بیماران دیابتی صادر می شود.

نکته ی جالب دیگر رویش درخت زیتون در دامنه ی شمالی کوه حد فاصل شهرستان جم تا روستاهای چاهه و دره پلنگی می باشد که در آب و هوای آن منطقه بسیار بعید می نمود. فعلا سندی برای قدمت چاهه و دره پلنگی وجود ندارد. ولی علائم مشهودی از غار نشینی مشاهده و فسیل های مختلفی در این منطقه به وفور پیدا شده است. در لایه های زیرین این کوه معدن عظیمی از آب خنک و فوق العاده سالم وجود دارد، آن هم در اطراف عسلویه!

مردم چاهه و جم، کوه پردیس را فوق العاده مقدس و محترم می شمارند و به استناد علائم موجود در آتشکده احتمالا یکی از اولین مکان هایی بوده که نفت در آن سوزانده شده است.

با افتتاح جاده ی فیروز آباد به عسلویه توسط پتروشیمی، رفتن به این منطقه خیلی راحت تر شده است.

پتروشیمی با تاسیس سه شهرک بزرگ در این منطقه اقدام به تاسیس فرودگاه جم نموده و چهارشنبه ی هر هفته یک پرواز به مقصد جم انجام می شود که امکان بسیار خوبی برای سفر به این منطقه اعجاب انگیز است. منبع: http://iranoman.com/announcement/225
 

Similar threads

بالا