مطالب بروز زیست شناسی

طناز خانمی

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی جدیدترین گونه های زیستی کشف شده

معرفی جدیدترین گونه های زیستی کشف شده

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که پس از انقراض دایناسورها نسل جانداران به شکلی نامحسوس در حال انقراض است، کشف این موضوع که برخی از گونه ها تا به حال شناسایی نشده اند، بسیار خوشحال کننده خواهد بود.
به گفته برایان اشمیت کاشف گونه ای جدید از سینه سرخها، کشف گونه های جدید جانداران به انسان یادآوی می کند که جهان هنوز شگفتی هایی را برای غافلگیری پنهان نگه داشته است.

417042_orig.jpg

سینه سرخ جنگلی
1- سینه سرخ جنگلی: پرنده سینه سرخ جنگلی زیتونی با نام علمی Stiphrornis pyrrholaeumus طی تحقیقات تنوع زیستی در جنگلهای گابن کشف شد و محققان پس از مقایسه با دیگر گونه های مشابه و انجام آزمایش های ژنتیکی دریافتند که این پرنده در گونه خود و در جهان اولین به شمار می رود.
417034_orig.jpg

کوچکترین مار جهان
2- کوچکترین مار جهان: این جاندار با نام علمی Leptotyphlops carlae در انبوه جنگلهای باربادوس در کارائیب کشف شد. این مار کوچک 10 سانتیمتری به باریکی یک رشته اسپاگتی بوده و به اندازه ای کوچک است که بر روی یک سکه کوچک جا می گیرد. محققان معتقدند که این مار نمونه بسیار کمیابی بوده و به صورت ناشناخته ای تاکنون زنده مانده است.


مورچه باستانی
3- مورچه باستانی: تنها سه گونه دیگر از این نوع مورچه (Martialis heureka) در جهان وجود دارد که تمامی آنها در خارج از شهر مناوس در آمازون یافت شده اند. با این حال نمونه ای که دانشمندان در سال 2008 با آن مواجه شده اند با داشتن قدمتی برابر 120 میلیون سال آن را در میان دیگر گونه های موجود بی نظیر می کند.


موش حشره خوار جهنده
4- موش حشره خوار جهنده: این گونه 126 ساله که با نام "سنجی صورت خاکستری" نیز شناسایی می شوند بر خلاف ظاهری که دارد از دسته جوندگان نبوده و از حشرات تغذیه می کند.نکته جالب توجه در مورد این جاندار که گونه آن را بی نظیر کرده تعلق داشتن به تیره فیلهاست.


انگل مورچه
5- انگل مورچه: انگل Myrmeconema neotropicum دارای خصوصیتی است که باعث مجزا شدن ان از دیگر گونه های مشابه شده است. به این معنی که شکم مورچه ها زمانی که به این انگل آلوده شود متورم و سنگین شده و به رنگ قرمز روشن در می آید. در این صورت پرندگان گیاه خوار این مورچه ها را که سرعت خود را نیز از دست داده اند با میوه اشتباه گرفته و می بلعند که این امر در نهایت منجر به انتشار لاروهای این انگل می شود.


موش کور کوتوله
6- موش کور کوتوله: این جاندار برای اولین بار در حدود 112 سال پیش مشاهده شده است و تا سال 2008 تجربه چنین مشاهده ای تکرار نشده است. این موجود زمانی در جنگلهای فیلیپین کشف شد که محققان از منقرض شدن نسل این موجود اطمینان حاصل کرده بودند.


حلزون عظیم الجثه
7- حلزون عظیم الجثه: اولین گونه از حلزونهای عظیم با نام Tridacna costata که زمانی 80 درصد از حلزونهای دریایی غول پیکر دریای سرخ را تشکیل می دادند. این رقم در حال حاضر به یک درصد کاهش یافته است.


گربه ماهی گالاگر
8- گربه ماهی گالاگر: گونه ای نایاب از گربه ماهی ها که به احترام فعالیتهای زیست شناسی فرانک گالاگر توسط کاشف آن مارک پرز Rhinodoras gallagheri نام گذاشته شد.


پنگوئن وایتاها
9- پنگوئن "وایتاها": زمانی که زیست شناسان به مقایسه گونه های کنونی پنگوئن ها با نمونه های موزه ای متعلق به قرنها پیش پرداختند کشف کردند که این پرندگان در گذشته کاملا متفاوت بوده و به گونه منقرض شده Megadyptes waitaha تعلق داشته اند.


باکتری گرینلند
10- باکتری گرینلند: این باکتری در عمق 2 مایلی توده های 120 هزار ساله گرینلند یافته شده است و دانشمندان از چگونگی حیات آنها در زیر توده یخی اطمینان حاصل نکرده اند. به گفته محققان دانشگاه پن استیت تقسیم سلولی این باکتری باستانی هر 100 یا هزار سال یک بار رخ می دهد.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
به تصویر کشیدن مولکول DNA به کمک روشی جدید

به تصویر کشیدن مولکول DNA به کمک روشی جدید

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی انزو دی فابریتزیو در دانشگاه جنوا با استفاده از میکروسکوپ الکترونی و یک بستر سیلیکونی موفق شدند روشی جدید برای به تصویر کشیدن مولکول DNA ابداع کنند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، ساختار مولکول DNA در اواسط قرن بیستم و به وسیله تکنیک کریستالوگرافی اشعه ایکس کشف شد. در این تکنیک ابتدا اشعه ایکس پس از برخورد به کریستال های تهیه شده از DNA، متفرق شده و الگوی پیچیده ای از نقاط را بر روی فیلم عکاسی واقع در پشت کریستال پدید می آورد و در نهایت الگوی به دست آمده با استفاده از مجموعه ای از روابط ریاضی پیچیده در قالب یک ساختار سه بعدی تفسیر می‌شود.
در روش مورد استفاده دکتر فابریتزیو، رشته DNA پس از خارج شدن از محلول آبی بر روی بستری از ریز پرزهای سیلیکونی در ابعاد نانو قرار می‌گیرد. بستر مورد استفاده به سبب طراحی خاص خود به شدت آبگریز بوده و به همین دلیل رطوبت رشته DNA پس از قرار گرفتن بر روی آن به سرعت تبخیر شده و تنها چیزی که باقی می ماند رشته DNA آماده تصویر برداری است. این بستر ریزپرزی دارای منافذ بسیار کوچکی در پایه خود می باشد که پرتوی الکترونی از طریق آنها به مولکول DNA تابش شده و در نهایت تصویری با قدرت تفکیک بالا به دست می آید.
پژوهشگران این گروه امیدوارند که با استفاده از این روش بتوانند به شناخت بهتری از نحوه میانکنش تک مولکول های DNA با سایر مولکول های زیستی دست یابند. البته شایان ذکر است که این روش تاکنون تنها در مورد مجموعه هایی از جنس DNA قابل استفاده می باشد که از قرار گرفتن شش رشته مولکول DNA در اطراف یک رشته DNA مرکزی ایجاد شده اند؛ چون الکترون های تابش شده به قدری پر انرژی هستند که موجب ایجاد گسستگی در تک رشته DNA می گردند.
این گروه امیدوار است تا در آینده نزدیک و با استفاده از آشکارگرهایی با توانایی جدا کردن الکترون های کم انرژی، بتوانند یک مارپیچ دوتایی DNA و حتی یک مولکول DNA تک رشته ای را نیز مورد تصویر برداری قرار دهند.
به عقیده دکتر دی فابریتزیو با بهبود روش های آماده سازی نمونه و تصویربرداری با قدرت تفکیک بالاتر آنها قادر خواهند بود تا DNA را تا سطح بازهای آلی تشکیل دهنده آن نیز مورد تصویربرداری قرار دهند.
 

Mandela.

عضو جدید
نابارورى با گروه خونى زنان مرتبط است

نابارورى با گروه خونى زنان مرتبط است

به گزارش خبرگزارى فرانسه، مطالعات پژوهشگران دانشگاه ييل نشان مى دهد اين يافته در مورد زنانى صدق مى کند که در خطر کاهش توانايى زودهنگام تخمدان قرار دارند و حاکى از آن است که احتمالا مساله اى در ترکيب مولکولى گروه خونى o وجود دارد که زنانى که مستعد کاهش توانايى زودهنگام تخمدان هستند در معرض نابارورى قرار مى دهد.


اغلب زنان در اواخر دهه سوم و اوايل دهه چهارم زندگى خود شاهد کاهش توانايى تخمدان مى شوند که اغلب در اين دوره هورمون fsh در آنها افزايش مى يابد.
هر ماه در زمان تخمک گذارى اين هورمون در بدن زنان افزايش مى يابد و دستور آزاد سازى تخمک ها را به تخمدان مى دهد.
زمانى که تخمک آزاد مى شود ميزان هورمون fsh کاهش مى يابد اما اگر تخمکى آزاد نشود ميزان اين هورمون همچنان بالا باقى مى ماند، احتمالا تلاش مى کند تا تخمدان را به اين آزاد سازى تخمک تحريک کند.
هورمون fsh در زنانى که دچار کاهش توانايى تخمدان مى شوند زياد مى شود، اين امر در زنان چهل ساله و همچنين زنان جوانى که ذخيره تخمدانشان کاهش يافته است نيز مشاهده مى شود.


'لونبا پال' مجرى اين تحقيقات گفت: افرادى که گروه خونى آنها o است نبايد به خود نگرانى راه دهند. چرا که داشتن اين گروه خونى عامل نابارورى نيست.
در اين تحقيق فقط زنانى که در حال درمان نابارورى بودند مورد بررسى قرار گرفتند از اين رو يافته هاى اين مطالعه در مورد تمامى زنان صدق نمى کند.
پال مى گويد افزايش ميزان هورمون fsh در يک زن جوان و بارور مى تواند نشانه هشدار براى مشکلات بارورى در آينده براى وى باشد.
به گفته وى انجام يک ارزيابى کامل بارورى ،مصرف رژيم غذايى سالم و متعادل، ورزش منظم و حفظ وزن مناسب همگى از عواملى هستند که بر بارورى اثر مى گذارند.


تحقيقات اخير همچنين حاکى از آن است که استفاده روزانه از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک مى تواند به باردارى موفق زنان کمک کند.
 

گیاه شناسی

کاربر بیش فعال
تولید نانوذرات نقره به «روش سبز» توسط محققان دانشگاهی

تولید نانوذرات نقره به «روش سبز» توسط محققان دانشگاهی

محققان دانشگاهی با استفاده از مزایای روش سبز پلی ساکارید اصلاح شده و روش سبز میکروبی، موفق به تولید نانوذرات نقره شدند که در مقایسه با روش‌های قبلی، کم‌هزینه‌تر بوده و از پایداری، توزیع و میانگین اندازه مناسب‌تری برخوردار است.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا، نانوذرات نقره خاصیت ضد میکروبی داشته و در صنایع مختلفی مانند نساجی، غذایی و غیره می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این نانوذرات در حوزه پزشکی کاربرد زیادی از جمله در ابزارهای پزشکی، سنسورهای زیستی و برچسب‌گذاری زیستی دارند. در تصفیه آب نیز از خاصیت ضد میکروبی نانوذرات نقره استفاده‌هایی می‌شود.
سیده معصومه قاسمی‌نژاد، دانش آموخته کارشناسی ارشد فناوری نانو و از محققان این طرح اظهار کرد: در این تحقیق نانوذرات نقره با روش سبز جدیدی تولید شد. در این روش مخلوطی از نشاسته و محیط کشت تخمیر شده به عنوان عامل پایدارکننده و کاهنده بود.
وی افزود: پروتئین‌های موجود در محیط کشت تخمیر شده می‌توانند هم به عنوان عامل کاهنده و هم عامل پایدار‌کننده باشند. از طرفی می‌توان نشاسته را در مجاورت محیط کشت تخمیر شده به گلوکز تبدیل کرد. بنابراین نشاسته نیز در این روش علاوه‌ بر نقش پایدارکنندگی، به عنوان عامل کاهنده مورد استفاده قرار گرفت.
قاسمی‌نژاد تصریح کرد: نانوذرات نقره تولیدی با این روش از پایداری خوب، میانگین اندازه و توزیع اندازه مناسب و بازدهی تولید خوبی برخوردار است. از طرفی مواد اولیه مورد استفاده در این روش با محیط سازگار بوده و این روش جزء روش‌های سبز محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در همین راستا ابتدا ما قارچ فوزاریوم اکسیسپورم را در شرایط مشخص و زمان معینی در محیط کشت پتیتو دکستروز آگار رشد دادیم. سپس برای تهیه محیط کشت تخمیر شده، قارچ به همراه محیط کشت سانتریفوژ شده و مایع رویی جداسازی شد. در نهایت نشاسته با نسبت مشخصی با محیط کشت تخمیر شده، مخلوط و محلول نیترات نقره اضافه شد. پس از 24 ساعت گرماگذاری در دمای 50 درجه محلول شفاف، قهوه‌ای رنگ شده و نانوذرات نقره تولید می‌شود.
محقق طرح خاطرنشان کرد: در این تحقیق از مزایای دو روش سبز مختلف از جمله پلی ساکارید اصلاح شده و میکروبی استفاده شده و روش سبز جدیدی برای تولید این نانوذرات ارائه شد.
قاسمی‌نژاد در این باره افزود: نانوذرات نقره تولید شده با این روش جدید میانگین اندازه کوچکتر، پایداری بیشتر، توزیع اندازه مناسب‌تر و بازدهی تولید بیشتری نسبت به ذرات تولیدی با روش‌های میکروبی و پلی ساکارید اصلاح شده، دارند. همچنین زمان تولید نانوذرات در این روش سبز جدید نسبت به روش میکروبی و همچنین هزینه تولید نیز نسبت به روش پلی ساکارید اصلاح شده، پایین‌تر است.
وی با اشاره به مزایای این روش گفت: با توجه به مزیت‌های بسیار این روش و همچنین سازگار بودن مواد اولیه مورد استفاده در این شیوه با محیط زیست، امید است با تولید نانوذرات نقره به صورت پایلوت، این روش سبز جدید در مقیاس صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
نتایج این کار تحقیقاتی که توسط سیده معصومه قاسمی‌نژاد، دانش آموخته کارشناسی ارشد فناوری نانو، با همکاری سپیده حامدی، دانشجوی دکتری تخصصی بیوتکنولوژی و راهنمایی دکتر سید عباس شجاع الساداتی از دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفته، در مجله «Carbohydrate Polymers» منتشر شده است.
 

antirium

عضو جدید
زندگی پنهان در بیابان!

زندگی پنهان در بیابان!

به گزارش گروه بین الملل زیست نیوز، بازدیدکنندگان از مناطق خشک و بیابانی جهان اغلب با مناظری مواجه می شوند که به نظر خالی از هر گونه زندگی هستند. با این وجود، جامعه اختصاصی گلسنگ، خزه، قارچ و سیانوباکتری‌ها در زمین‌های بیابانی وجود دارد که به نام خاک "کریپتوبیوتیک" (Cryptobiotic) یا "پوسته خاک" شناخته می شود. این موجودات زنده به معنای واقعی کلمه با خاک بیابان پیوند خورده، از فرسایش آن جلوگیری کرده و به حفظ رطوبت پایدار کمک می کنند.


زندگی پنهان



واژه کریپتوبیوتیک از دو واژه یونانی "کریپتوس" به معنای "پنهان" و "بیوس" به معنای "زندگی" شکل گرفته و وجود آن برای زیست‌بوم‌های بیابان حیاتی است. فعالیت‌های آنها به افزایش نیتروژن و کربن در خاک منجر شده که توسط زندگی گیاهی بیابان استفاده می شوند.


پیوندهای ریز



خاک کریپتوبیوتیک شامل میلیون‌ها فیبر میکروسکوپی می شود که دانه‌های شن و ماسه را به هم پیوند داده و خاک را در مکان خود نگه می دارند. همچنین، مکانی مرطوب و امن را برای رشد دانه‌ها فراهم می کند. با گذشت زمان، خاک کریپتوبیوتیک این امکان را برای جوامع گیاهی بومی فراهم می کند تا شن و ماسه و سنگ‌های مناطق بیابانی را به استعمار خود در آورند.


خاک بیابان



در آمریکا، پوسته‌های خاک کریپتوبیوتیک به طور معمول در بیابان سونوران، در سراسر فلات کلرادو و در داخل حوضه کلمبیا یافت می شوند. تشکیل پوسته‌های خاک به طور طبیعی در آلاسکا رخ می دهند. برخی اشکال پوسته‌های خاک زیستی در تمام قاره از جمله قطب جنوب یافت می شوند. نکته‌ای که در میان تمامی پوسته‌های خاک کریپتوبیوتیک مشترک بوده، تشکیل شدن آنها توسط موجودات زنده است.

منظره‌های عجیب و غریب



خاک کریپتوبیوتیک منظره‌هایی را خلق می کند که همانند یک رشته کوه کوچک و مینیاتوری به نظر می رسد.


حرکت آهسته



رشد این منظره‌های مینیاتوری به طور باور نکردنی آرام و کند است. بخش روی زمین پوسته خاک تنها یک میلیمتر در سال رشد می کند. با گذشت زمان و در صورت دست نخورده باقی ماندن، سطح پوسته خاک می تواند تا 10 سانتیمتر رشد کند.


ظواهر متفاوت



ظاهر پوسته خاک در توپوگرافی، رنگ و پوشش سطح متفاوت است. در حوضه بزرگ و فلات کلرادو، پوسته‌های خاک نسبت به خاک‌های اطرافشان تیره‌تر هستند. این تیرگی به واسطه تراکم موجودات زنده‌ای که در آنها یافت می شوند و طبیعت تیره سیانوباکتری، خزه و گلسنگ‌ها است.


محصولات محیط زیست



فرآیند طبیعی که به ایجاد توپوگرافی سطح ناهموار بسیار رایج در میان پوسته‌های خاک منجر می شود ناشی از سیانوباکتری‌های رشته‌ای و خزه‌های سبز است. هنگامی که در بیابان باران می بارد این موجودات زنده آب را جذب کرده و متورم می شوند. گیاهان جدید رشد کرده و شبکه ای جدید از رشته‌ها و غلاف‌ها شکل می گیرد.


شکنندگی زندگی



خاک کریپتوبیوتیک فوق العاده آسیب پذیر است. حتی ضخامت 10 سانتیمتری آنها در برابر پوتین و تایر خودرو یارای مقاومت ندارد. در مناطقی که خاک کریپتوبیوتیک وجود دارد، بازدیدکنندگان به ماندن در مسیرهای ویژه پیاده‌روی و جاده‌های مشخص تشویق می شوند. هر گونه فعالیتی خارج از مسیرهای مشخص شده می تواند آسیب‌های جدی به موجودات زنده‌ای که پوسته خاک را تشکیل می دهند، وارد کند. پس از آسیب دیدن و با توجه به مقدار رطوبت منطقه، بین 30 تا 300 سال طول می کشد تا پوسته خاک آسیب‌های وارده را ترمیم کند.


مراقبت



با توجه به آسیب پذیری بالای خاک کریپتوبیوتیک، اگر فرصت بازدید از یکی از مناطق بیابانی بزرگ جهان را یافتید، مراقبت و حفاظت از آن را فراموش نکنید. در صورت مشاهده پوسته خاک به آرامی زانو زده و نگاهی دقیق به دنیای مینیاتوری آن داشته باشید. در حقیقت، شما به یکی از اعضای کلیدی مناطق خشک جهان نگاه می کنید.
 

antirium

عضو جدید
تولید سوخت مایع با الهام از موریانه‌ها!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد چگونه موریانه‌های دریایی که چوب را هضم می‌کنند می‌توانند کلید تولید سوخت‌های عاری از کربن از ضایعات باشند. این موریانه‌ها از چوب که هضم آن دشوار است، تغذیه می‌کنند.محققان در حال مطالعه آنزیمی موجود در این حشرات هستند که می‌تواند نشان‌دهنده چگونگی شکستن چوب به قندهای ساده در بدن آن‌ها باشد.این موضوع منجر به یافتن شیوه‌ای برای تبدیل ضایعاتی مانند کاغذ، تراشه چوب و کاه به سوخت مایع می‌شود.اعضای تیم تحقیقاتی از دانشگاه همفشایر انگلستان، لابراتوار ملی انرژی تجدیدپذیر و چند مرکز دیگر بودند.این دانشمندان از تحلیل بیوشیمیایی پیشرفته و تکنیک‌های تصویربرداری اشعه ایکس برای تعیین ساختار و کارکرد آنزیم مورد استفاده این موریانه بهره بردند.برای تولید سوخت مایع از زیست‌توده چوبی، پلی‌ساکاریدها (پلیمرهای قند) که این مواد را تشکیل می‌دهند، باید به قندهای ساده شکسته شوند. این قندها سپس برای تولید سوخت زیستی مایع تهییج می‌شوند.شیوه‌های کنونی شکستن زیست‌توده‌های چوبی بسیار گران هستند، بنابراین دانشمندان درحال مطالعه ارگانیسم‌های طبیعی هستند که می‌توانند چوب را هضم کنند. آن‌ها این تحقیقات را به امید طراحی فرایندهای صنعتی اجراکننده همین عمل انجام می‌دهند و موریانه دریایی یکی از این ارگانیسم‌های مورد هدف آن‌هاست.موریانه‌های دریایی برخلاف دیگر حیوانات، دارای سیستم گوارشی عاری از میکروب هستند و بنابراین از کمک میکروبی در هضم چوب برخوردار نیستند.این امر امکان شناسایی مجموعه‌ کوچک‌تری از آنزیم‌های گوارشی را در مقایسه با حیواناتی که با میکروب‌ها عمل می‌کنند، ارائه می‌دهد.دانشمندان با بررسی ژن‌های بیان‌شده در سیستم‌های گوارشی تحت مطالعه، دریافتند که 25 درصد از این ژن‌ها glycosyl hydrolases (آنزیم‌هایی که پلی‌ساکاریدها را به قندهای ساده تبدیل می‌کنند) را کدگذاری می‌کنند.دانشمندان حاضر در این پروژه این سلولز کدبندی‌کننده را برای تولید مقادیر کافی آنزیم با هدف توصیف آن در سطوح ساختاری و بیوشیمایی، در یک قارچ بیان کردند.مطالعات بیوشیمایی سرعت تبدیل سلولز به قندهای ساده را تحت شرایط متنوع اندازه‌گیری کرد.این تحقیقات همچنین شامل ساختن بلورهایی از پروتئین و شات‌کردن پرتوهای قدرتمند اشعه ایکس به آن‌ها بود.محققان سپس پراکندگی اشعه ایکس را ضبط کردند و تصویر سه‌بعدی از آن‌چه آنزیم در جزئیات اتمی به نظر می‌سد، را برای کمک به درک چگونگی شکستن سلولز طراحی کردند.آن‌ها در مرحله بعد، این بلورها را به سنکروترون Diamond در انگلستان منتقل کردند و داده‌هایی را به دست آوردند که با کمک آن موقعیت هر اتم منفرد را در این آنزیم تجسم بخشیدند.این تیم سپس از ابررایانه‌های قدرتمند برای مدلبندی آنزیم در حال فعالیت استفاده کردند.تمامی این مطالعات چگونگی هضم‌شدن زنجیره‌های سلولزی را به گلوکز آشکارسازی کرد.آنزیم مزبور نخستین آنزیم حیوانی از این دست است و بررسی‌های دقیق‌تر تقاوت‌های ساختاری منحصربه‌فرد آن را نشان می‌دهد.این آنزیم دارای سطحی بی‌نهایت اسیدی است و این یکی از مشخصه‌هایی است که در هضم چوب به آن کمک می‌کند.تیم تحقیقاتی آنزیم را به یک میکروب صنعتی منتقل کرد که می‌تواند آن را در کمیت‌های بزرگ تولید کند.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید تاکسول و قارچ‌کش بیولوژیک توسط محققان کشور

تولید تاکسول و قارچ‌کش بیولوژیک توسط محققان کشور

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92041811125
سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰


محققان کشور موفق به تولید تاکسول با منشا میکروبی و قارچ‌کش بیولوژیک شدند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه چهارمحال و بختیاری، دکتر اسماعیل اسدی، رییس دانشگاه شهرکرد در مراسم رونمایی از این دو محصول، با بیان اینکه متخصصان و کارشناسان یکی از مهم‌ترین منابع موجود در کشور هستند که می‌توانند تغییرات بسزایی در ابعاد مختلف جامعه بگذارند، گفت: نیروهای متخصص و کارشناسان با کند و کاو و پژوهش می‌توانند موجب باز شدن دریچه‌های روشنی از زندگی بهتر روبروی مردم جامعه شود.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب علی‌رغم همه فشارها، تحریم‌ها و سیاه‌نمایی‌ها چه از داخل و چه از خارج کشور، زمینه فعالیت بهتر این اشخاص به وجود آمده است.

اسدی به قوانین پنج ساله توسعه گذشته کشور اشاره کرد و گفت: طبق این قوانین مقرر شد سه درصد از درآمد ناخالص کشور در بخش پژوهش هزینه شود ولی به دلیل مشکلات و موانع به وجود آمده کمتر از یک درصد درآمد ناخالص ملی به این امر اختصاص داده شد این در حالی است که در بعضی کشورها این میزان به 12 درصد درآمد ناخالص ملی می‌رسد.

وی تصریح کرد: علی‌رغم وجود مشکلات و موانع، آمار و ارقام حکایت از توانمندی و ظرفیت بالای متخصصان و پژوهشگران کشور در بخش‌های نرم افزاری و سخت افزاری دارد که امید بخش روزهای خوش برای جامعه علمی کشور است.

به گفته وی، طبق آمار پایگاه‌های معتبر جهانی سال 2012 بالغ بر سه هزار و 714 مقاله توسط پژوهشگران کشورمان در نشریات معتبر جهانی به ثبت رسیده، با این وجود رتبه کشور در تولید علم، شانزدهم جهان است که با توجه به همه این نارسایی‌ها و مشکلات رتبه بسیار قابل توجهی است.

اسدی افزود: طبق برآورد پایگاه‌های معتبر جهانی، کشورمان در فناوری نانو رتبه هشتم جهان، در انرژی‌های نو رتبه دوازدهم جهان، در فناوری اطلاعات رتبه سیزدهم جهان، علوم مربوط به آب رتبه چهاردهم جهان، سلول‌های بنیادی رتبه هجدهم جهان، میکروالکترونیک رتبه بیستم جهان و علوم بیوتکنولوژی و زیست فن‌آوری رتبه سی و دوم جهان را در دست دارد.

وی تلاش محققان داشگاه شهرکرد و بالاخص تولیدکنندگان دو محصول جدید را گامی بلند در ارتقای هر چه کیفی‌تر سطح علمی دانشگاه دانست و از دست اندرکاران این پژوهشها تقدیر کرد.

عضو هیات علمی گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد و مخترع این دو محصول نیز در این مراسم یک از محورهای توسعه برتر هر کشور را پیشرفت در علوم و تکنولوژی برتر دانست و گفت: رقم 32 برای کشور ما در حوزه علوم بیوتکنولوژی و زیست فن‌آوری در جهان بیانگر آینده روشن در این زمینه است.

دکتر محسن مبینی با اشاره به گستردگی علم میکروب شناسی گفت: بیوتکنولوژی با دید میکروبی می‌تواند یک زمینه تحقیقاتی بسیار توانمند در هر کشور ایجاد کند.

وی با اشاره به مراحل و کم و کیف تولید قارچ‌کش بیولوژیک گفت: این قارچ کش نتیجه یک سال تحقیقات متخصصان مرکز رشد دانشگاه شهرکرد است که در مراحل و شرایط گوناگون آزمایش شده و به نتیجه رسیده است.

وی افزود: با توجه به خسارات شدیدی که قارچ‌ها در کشاورزی ایجاد می‌کنند، تنوع بسیار بالای آنها و اینکه در تمام مراحل تولید گیاه از جمله کاشت، برداشت و مصرف قابلیت رشد دارند، بر آن شدیم تا با تولید این قارچ کش بتوانیم کمک موثری در کاهش آسیب‌های محصولات کشاورزی کنیم.

دکتر مبینی با بیان اینکه مصرف و واردات سموم قارچ‌کش در کشور بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: بنا به آمار جهادکشاورزی سالانه حدود چند میلیون لیتر قارچ‌کش‌های شیمیایی وارد کشور می‌شود که تولید این قارچ‌کش نه تنها موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود بلکه با توجه به بیولوژیکی بودن آن، اثرات استفاده از قارچ‌کش‌های شیمیایی را نیز کاهش می‌دهد.

وی همچنین به تاکسول با منشا میکروبی به عنوان یکی دیگر از اختراعات خود اشاره کرد و گفت: تاکسول ماده‌ای است که برای ساخت دارو برای بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد و تاکنون با زمینه گیاهی تولید می شده است.

وی میزان تولید تاکسول از گیاه را بسیار کم دانست و گفت: برای تولید دارو برای بهبود یک بیمار سرطانی احتیاج به یک جنگل گیاه سرخ برگ است که ما توانستیم با تولید این محصول با زمینه میکروبی نه تنها میزان تولید آن را افزایش دهیم بلکه در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست نیز قدم برداریم.

دکتر مبینی با بیان اینکه هر دو محصول اختراع شده گواهی ثبت اختراع دریافت کرده‌اند گفت: مرکز رشد دانشگاه شهرکرد و مسوولان دانشگاه در کمک برای دستیابی به این موفقیت‌ها نقش بسزایی داشته‌اند.

انتهای پیام
 

antirium

عضو جدید
عجیب‌ترین مزه‌هایی که دانشمندان چشیده‌اند

عجیب‌ترین مزه‌هایی که دانشمندان چشیده‌اند

به گزارش گروه بین الملل زیست نیوز، کنجکاوی درباره جهان بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران که تشنه افزایش دانسته‌های خود هستند را به اقدام‌های عجیبی وا داشته است. یکی از این موارد چشیدن مزه‌های مختلف بوده و از دانشمندان اولیه شامل پزشکانی که برای شناسایی دیابت به نوشیدن ادرار اقدام کرده تا کاوشگران امروزی که گونه‌های جدید جانوری مزه کرده‌اند را در بر می گیرد. پیشرفت فناوری چشیدن مزه‌های جدیدی را امکان پذیر ساخته که از آن جمله می توان به آب چند میلیارد ساله و اسکوئیدهای اعماق اقیانوس اشاره کرد. در ادامه این مطلب برخی از عجیب‌ترین نمونه‌ها در این زمینه را معرفی می کنیم.
حیات دریایی
چشیدن مزه گونه‌های مورد مطالعه یکی از بخش‌های فعالیت زیست شناسان دریایی را تشکیل می دهد. سوپ پلانکتون، اسکویید خون آشام و یا کرم‌های لوله‌ای اعماق اقیانوس برخی از عجیب‌ترین نمونه‌هایی هستند که خورده شده‌اند. دانشمندانی که در مناطق کم عمق و ساحلی فعالیت کرده‌اند نیز انتخاب‌هایی مانند غده جنسی خارپشت دریایی داشته‌اند.
حیوانات
دانشمندان در دهه 1800 تنها بر اساس علاقمندی‌هایشان به خوردن گونه‌های مورد مطالعه نمی پرداخته و مزه تمامی گونه‌ها را می چشیدند. "چارلز داروین" مشهورترین فرد در میان این همه چیزخواران کنجکاو بوده است. از جغد قهوه‌ای تا لاک پشت و آرمادیلو، داروین مزه هر حیوانی که با وی مواجه می شد را می چشید. "ویلیام باکلند"، زمین شناس و دیرین شناس، یکی دیگر از این افراد مشهور است که گفته می شود مزه موش، موش کور و حتی بقایای قلب شاه لویی چهاردهم را چشیده است.
حشرات
خوردن حشرات مساله عجیبی محسوب نمی شود. آنها منبع بسیار خوبی از پروتئین بوده و در بسیاری از فرهنگ‌های جهان غذاهای مختلفی از حشرات درست می شود. اما برخی حشره شناسان پا را فراتر نهاده و به نام علم اقدام‌های عجیبی انجام داده‌اند. به عنوان مثال، بسیاری از دانشمندان اغلب از میان وعده‌ گونه‌های غیر غذایی مانند سنبله‌های ذرت مصرف کرده تا دانشجویان و یا روزنامه نگاران را به خوردن حشرات متقاعد کنند.
گوشت یخ زده
نمونه‌ای تایید شده از دانشگاه آلاسکا وجود دارد که طی آن "دیل گوتری"، دیرین شناس، و همکارانش از بافت اضافی گردن لاشه 36 هزار ساله یک گاومیش کوهان دار آمریکایی که به نام "بلو بیب" شناخته می شد، خورشت درست کرده و خورده‌اند. به گفته گوتری، گوشت بسیار سفت بوده و بوی قوی "پلیستوسن" داشته است.
یخ باستانی
ذوب کردن یخ طی نسل‌های متمادی منبع خوبی برای تامین آب شرب و شست و شو در قطب برای کاوشگران بوده است. در این میان، نمونه برداری از یخ‌های قدیمی برای بررسی شرایط آب و هوایی در گذشته به این معنی بوده است که دانشمندان می توانند به واقع مزه گذشته را بچشند.
قدیمی‌ترین آب
قدیمی‌ترین یخ‌های جهان به واسطه فشار، ناخالصی‌های خود را از دست داده و مزه خوبی داشته‌اند، اما به گفته "باربارا شروود لولار"، قدیمی‌ترین آب زمین مزه بسیار بدی دارد. لولار و همکارانش آبی به قدمت 2.6 میلیارد سال را در معدنی زیر سطح زمین در اونتاریو کانادا کشف کرده‌اند. این آب غنی از مواد معدنی مانند آهن و نمک بوده و نسبت به آب لوله کشی چسبناک‌تر بوده است.
خودآزمایی
"بری مارشال"، دانشمند استرالیایی، محتویات ظرف کشت میکروب حاوی "اچ. پیلوری" را برای اثبات این که باکتری موجب زخم معده می شود، نوشیده است. این اقدام در ابتدا مورد توجه قرار نگرفت، اما پیشرفت زخم معده مارشال نخستین سنگ بنای اثبات ارتباط میان این دو موضوع بود. بری مارشال در سال 2005 به واسطه همکاری بلند مدت با "رابین وارن" برای کشف رابطه بین اچ. پیلوری و بیماری زخم گوارشی برنده جایزه نوبل پزشکی شد.
تشخیص بیماری
در شرایطی که پزشکان اولیه به واسطه دانش اندک و یا درک نادرست از بدن، برخی نشانه‌های بیماری‌ها را نادیده می گرفتند، اما دیابت یکی از بیماری‌های بوده که با امتحان مزه می شد آن را تشخیص داد. تنها مشکل این بود که آزمونگر باید مزه ادرار فرد بیمار را می چشید. افراد مبتلا به دیابت ادرار شیرین مزه تولید می کنند. در کنار تکرر ادرار و کاهش وزن، ادرار شیرین یکی از نشانه‌هایی بود که به دانشمندان در مسیر کشف انسولین کمک کرد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستگاه انجماد سلول‌های گیاهی و جانوری در کشور ساخته شد

دستگاه انجماد سلول‌های گیاهی و جانوری در کشور ساخته شد

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050602874
یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵



کارشناس مرکز اصلاح‌نژاد و بهبود تولیدات دامی موفق به طراحی و ساخت دستگاه دیجیتال انجماد سلول‌های گیاهی و جانوری شد.

حمید میرزاخانی، مخترع این دستگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان این که هدف دستگاه، انجماد سلول‌های جنسی شامل اسپرم و تخمک و همچنین جنین است، گفت: با استفاده از این دستگاه، اسپرم دام‌های مرغوب و با ارزش ژنتیکی بالا منجمد شده و در سطح گله‌های وسیع توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه نمونه مشابه خارجی دستگاه، تنها توسط دو شرکت فرانسوی و آلمانی ساخته می‌شود، افزود: در حال حاضر با توجه به قیمت حدود 200 میلیون تومانی دستگاه‌های خارجی، فقط تعداد انگشت شماری از آن در کشور وجود دارد در حالی که قیمت تمام شده دستگاه ایرانی حدود 30 میلیون تومان است.

میرزاخانی با بیان اینکه دستگاه انجماد سلول‌های گیاهی جانوری دیجیتال از سه قسمت تشکیل شده است، گفت: محفظه انجماد که برنامه‌های انجماد در آن انجام می‌شود یکی از قسمت‌های اصلی دستگاه است که شامل شیر الکتریکی مخصوص مقاوم به سرما می‌شود.

وی ادامه داد: یک الکترو موتور به همراه پروانه جهت هم دما کردن محیط، یک جفت هیتر برای خشک کردن محیط بعد از اجرای برنامه ویک حسگر حرارتی با دقت یک دهم درجه سانتی‌گراد و قابلیت تحمل 200 درجه سانتی‌گراد از دیگر اجزای دستگاه به شمار می‌رود.

میزاخانی با بیان اینکه هم اکنون در مرکز اصلاح‌نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از این دستگاه استفاده می‌شود، تصریح کرد: مراکز پیوند اعضا و دانشکده‌های کشاورزی از جمله مصرف کنندگان این دستگاه هستند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
موفقیت محققان کشور در تولید عصاره مخمر

موفقیت محققان کشور در تولید عصاره مخمر

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92051306947
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷



محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید عصاره مخمر شدند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر محمود شیخ زین‌الدین، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه امروزه متخصصان تغذیه بر این باور هستند که سلامت و مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری­‌زا مستلزم تغذیه مناسب و استفاده از مکمل­‌های غذایی و خارج کردن مواد شیمیایی از چرخه­ زندگی جهت بالا بردن سیستم ایمنی است، اظهار کرد: محیط داخلی دستگاه گوارش، محل مناسبی برای فعالیت فلور طبیعی و مفید بدن است.

وی افزود: تقویت این باکتری­‌ها می­‌تواند مانع از جایگزینی باکتری­‌های مضر در دستگاه گوارش شود و همچنین در افزایش جذب مواد غذایی و بالا بردن ضریب رشد کمک کند که یکی از عواملی که می­‌تواند ما را به اهداف ذکر شده برساند، استفاده از محرک رشد عصاره مخمر است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به این‌که عصاره مخمر (Yeast Extract) به عنوان یک منبع مغذی است که از سلول­‌های مخمر به عنوان ماده اصلی تهیه می­‌شود، ادامه داد: سلول­‌های مخمر حاوی مقدار زیادی پروتئین، هیدرات­های کربن، لیپید، ویتامین و مواد معدنی هستند.

وی اضافه کرد: عصاره مخمر شامل ترکیبات محلول در آب سلول­‌های مخمر است و بیشتر از اسیدهای آمینه، پپتیدها، کربوهیدرات­ها و نمک­ها تشکیل می­‌شود.

شیخ زین الدین ادامه داد: وجود ترکیبات نیتروژنی و ویتامین­‌ها به دلیل ویژگی­‌های مهم تغذیه­‌ای، باعث ارزش بالای عصاره مخمر به عنوان یک منبع غذایی شده­‌اند.

وی در خصوص کاربردهای این عصاره توضیح داد: این عصاره دارای کاربردهای وسیعی در صنایع غذایی از جمله مکمل غذایی دام و طیور، غذای حیوانات خانگی، مواد غذایی گیاهی، مکمل پروتئینی و ویتامینی و مهمتر از همه به عنوان یکی از منابع اصلی غذایی محیط کشت­های میکروبیولوژی است.

رییس این مرکز علم و فناوری افزود: همچنین عصاره مخمر به خاطر ایجاد طعم گوشتی به عنوان ماده طعم دهنده در انواع سوپ­ها، سس­‌ها، خورشت­ها، غذاهای اسنکی و غذاهای کنسرو شده به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

وی با بیان این‌که بر اساس نوع کاربردی که عصاره مخمر، مورد استفاده قرار می­‌گیرد به اشکال مختلف تهیه می­‌شود، گفت: این اشکال شامل عصاره مخمر مایع، عصاره مخمر خمیری یا سس مانند و پودر عصاره مخمر هستند که پودر عصاره مخمر بیشتر در ترکیبات محیط­ های کشت میکروبیولوژیک استفاده می­‌شود.

شیخ زین‌الدین تصریح کرد: کشت تعدادی از سویه­‌های باکتریایی بر روی محیط کشت­های میکروبی حاوی عصاره مخمر تالی ژن پارس، رشد قابل قبولی را در مقایسه با رشد آن­ها در محیط کشت­های حاوی عصاره مخمر خارجی نشان داده است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مرجع بین‌المللی شناسایی میکروارگانیسم‌ها شد

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مرجع بین‌المللی شناسایی میکروارگانیسم‌ها شد

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92051407760
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳



رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از احتساب این مرکز به عنوان یکی از مراجع بین‌المللی ثبت و شناسایی میکروارگانیسم‌ها خبر داد.

دکتر ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره این دستاورد محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران توضیح داد: بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با ارتقای روابط بین‌المللی و با افزایش قابل توجه تعداد تاکسون‌های بومی و جدید معرفی‌شده که در مجله مرجع شناسایی و تاکسونومی میکروبی منتشر شده توانسته‌اند نظر محققان سایر کشورهای جهان را به خود جلب کنند.

به گفته وی برای آنکه محققان بتوانند در مقاله‌ای از شناسایی و ثبت میکروارگانیسم جدیدی سخن به میان بیاورند، باید آن میکروارگانیسم را در دو بانک معتبر جهانی شناسایی کرده و به ثبت برسانند که اکنون مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در زمره این بانک‌ها به شمار می‌آید.

فاضلی درباره بانک میکروارگانیسم‌های این مرکز توضیح داد: رسیدن به این جایگاه با تلاش متخصصان این مرکز در بانک میکروارگانیسم‌ها از سال 1388 محقق شده است که توانسته‌اند روش‌های «سیستماتیک» و «پلی ‌فازیک» مرسوم در دنیا را برای شناسایی و ثبت میکروارگانیسم‌های جدید به کار گیرند. هم‌اکنون مقالات علمی در سراسر دنیا می‌توانند به اطلاعات موجود در بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ذخایر ملی ژنتیک ایران استناد کنند و این مرکز نیز می‌تواند از میکروارگانیسم‌های فرستاده شده از کشورهای دیگر به منظور بررسی بیشتر، برای استفاده محققان ایرانی نیز بهره بگیرد.

به گفته رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، همکاری‌های بین‌المللی این مرکز از سال گذشته و با امضای تفاهم‌نامه با دو کشور ایتالیا و اسپانیا آغاز شد و بیشتر در زمینه خدمات شناسایی و ثبت میروارگانیسم‌ها با اسپانیا ادامه پیدا کرد.

فاضلی خاطرنشان کرد: شناسایی و ثبت میکروارگانیسم‌ها هم‌اکنون با همکاری محققان کشورهای الجزایر و هند در بانک میکروارگانیسم‌های این مرکز در حال انجام است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولین میکروسکوپ اسکن مترولوژی

اولین میکروسکوپ اسکن مترولوژی

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92051508317
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۱



میکروسکوپ جدیدی که به دانشمندان اجازه اندازه‌گیری مواد و ساختارهای یک میلیون بار کوچکتر از دانه شن را می‌دهد، در موسسه ملی سنجش استرالیا بهره‌برداری شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کیم کار، وزیر ابتکار، صنعت، علم و پژوهش استرالیا با اعلام این خبر اظهار کرد که اولین میکروسکوپ کاوشگر اسکن مترولوژیکی(mSPM) می‌تواند فرصتهای شغلی جدیدی ایجاد کند.

میکروسکوپ منحصربفرد توسط دانشمندان و مهندسان موسسه ملی سنجش با مشخصات بسیار دقیق طراحی و ساخته شده است.

کار گفت: میکروسکوپ mSPM نقطه اوج پنج سال کار بوده و با ارائه سنجشهای بسیار دقیق در مقیاس نانو جامعه استرالیا را در مورد تصمیمات گرفته شده در حوزه نانوفناوری مطمئن خواهد کرد.

سنجشهای انجام شده توسط این میکروسکوپ بطور مستقیم با واحد طول دستگاه بین‌المللی یکاها یعنی متر قابل پیگیری هستند. این امر مقایسه آنها با سنجشهای مشابه در هر نقطه از جهان را ممکن ساخته و اصل «یکبار اندازه‌گیری در تمام جهان قابل قبول است» را محقق می‌کند.

انتهای پیام
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشمندان اولین ژنی را که بنظر می رسد احتمال چپ دستی را افزایش می دهد یافته اند. به گزارش شبکه BBC ، محققان دانشگاه آکسفورد می گویند داشتن این ژن ممکن است اندکی احتمال ابتلا به بیماری های روانی سایکوتیک مانند اسکیزوفرنی را افزایش دهد. به گفته محققان ژن LRRTM1 در کنترل اینکه کدام یک از قسمت های مغز مسئولیت اعمال مختلف مانند تکلم و هیجان را بر عهده گیرند نقش مهمی دارد.مغز در یک حالت نامتقارن عمل می کنند بطوریکه در افراد راست دست معمولا طرف چپ مغز تکلم و زبان و سمت راست آن هیجانات را کنترل می کند.امادر افراد چپ دست برعکس این حالت است و محققان معتقدند ژن LRRTM1 مسئول این تفاوت است. آنها همچنین بر این باورند که افراد حامل این ژن بیشتر در معرض ابتلا به اسکیزوفرنی هستند که با تعادلات غیر معمول عملکرد مغز ارتباط دارد.
 

ssaarra

متخصص علوم دریایی
ترميم بافت استخوان با تکنيک جديد ساخت داربست متخلخل محققان کشور

ترميم بافت استخوان با تکنيک جديد ساخت داربست متخلخل محققان کشور

ترميم بافت استخوان با تکنيک جديد ساخت داربست متخلخل محققان کشور


» سرويس: علمي و فناوري - فناوري

نوعي داربست متخلخل از جنس ژلاتين/نانو هيدروکسي آپاتيت جهت ترميم بافت استخوان به دست پژوهشگران ايراني ‏طراحي و ساخته شد.


به گزارش سرويس فناوري ايسنا، دکتر محمود اعظمي، استاديار گروه مهندسي بافت دانشکده فناوري‌هاي نوين پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران اظهار کرد: اين تحقيق در محدوده دانش مهندسي بافت که هدف آن بازسازي و ترميم بافت‌هاي از دست رفته است، تعريف شده بود. ‏هر سيستم مهندسي بافت شامل سه جزء اصلي داربست، سلول و فاکتور رشد است. در اين پروژه، هدف طراحي و ساخت نوعي ‏داربست مناسب جهت ترميم بافت استخوان از جنس ژلاتين و نانوذرات هيدروکسي آپاتيت بوده است.‏

وي افزود: در ساخت اين داربست از نانوذرات هيدروکسي آپاتيت در زمينه ژلاتين استفاده شده است. استفاده از اين نانوذرات به دليل سطح آزاد ويژه ‏بسيار بالايي که از ذرات نانو سراغ داريم از چند جهت باعث بهبود خصوصيات داربست مربوطه مي‌شود. از نظر مهندسي کامپوزيت تقويت ‏شونده با نانوذرات ياد شده، پتانسيل تقويت کنندگي داشته و با توجه به خصوصيات بيولوژيکي شناخته شده از هيدروکسي آپاتيت در زمينه ‏قابليت هدايت و رشد استخوان، کاهش سايز ذرات تا ابعاد نانو باعث افزايش اين خاصيت از اين ماده در ساختار نانوکامپوزيتي داربست مذکور ‏مي‌شود.‏

اعظمي مراحل اين تحقيقات را ‏اين گونه شرح داد: در مرحله اول به طراحي و ساخت داربست مناسب پرداخته شد. در اين قسمت با بهره‌گيري از ترکيب روش‌هاي ‏ريخته‌گري حلال و فريزدراينگ و نهايتاً لايه چيني نوعي داربست متخلخل با ساختار مناسب جهت رشد استخوان تهيه شد و سپس با ‏آزمون‌هاي غير بيولوژيکي و با استفاده از روش‌هاي متداول مشخصه‌يابي مواد داربست ساخته شده مورد بررسي قرار گرفت. به منظور بررسي ‏خصوصيات بيولوژيکي نظير زيست سازگاري داربست ساخته شده و همچنين پتانسيل آن در القاي رشد و تکثير سلول‌هاي استخواني آزمون‌هاي ‏بيولوژيکي برون تن (‏in vitro‏) انجام شد. آزمون‌هاي درون تن نيز در مدل حيواني موش و در ناحيه کالواريا به منظور بررسي قابليت ترميم ‏بافت استخوان بواسطه حضور اين داربست در محل ضايعه مورد بررسي قرار گرفت.

وي تصريح کرد: تکنيک ترکيبي ساخت داربست استفاده شده در اين تحقيقات منجر به بدست آوردن نوعي ساختار متخلخل مناسب براي ‏داربست مي‌شود.

به گفته اعظمي، بعد از اين مقاله تحقيقات بيشتر در راستاي سنجش درون تن محصول ساخته در مدل‌هاي ‏حيواني بزرگتر نظير خرگوش انجام شده است و در صورت امکان بايد بر روي مدل‌هاي حيواني بزرگتر يا انسان مورد بررسي قرار ‏گيرد. در صورت تاييد اين محصول در اين آزمايشات و آزمايشات پيشرفته‌تر، محصول ارائه شده در اين تحقيقات قابليت ‏ترميم استخوان‌هاي کوچک از دست رفته ناشي از بيماري، تصادف و... در انسان را خواهد داشت.‏

اين کار تحقيقاتي، تاکنون منجر به سه مقاله علمي در مجلات معتبر و ثبت اختراع در داخل کشور شده است. يکي از ‏نتايج اخير اين کار تحقيقاتي که توسط دکتر محمود اعظمي و همکاران وي صورت گرفته، در مجله «Journal of biomaterials science ,polymer edition‎‏» منتشر شده است. ‏

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اثر سرب بر مرگ سلولی در ناحیه هیپوکامپ و آسیب به حافظه و یادگیری

سرب ( Pb ) فلزی سنگین است که در طبیعت وجود دارد. سرب می تواند موجب تغییرات پاتوفیزیولوژیک در اندام های مختلف سیستم عصبی مرکزی شود . به ویژه می تواند رشد هوش و توانایی یادگیری و حافظه کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه اثرات و مکانیزم سمی سرب بر یادگیری و حافظه هنوز نامشخص است. برای بررسی این مکانیزم های ناشی از اثرات سمی سرب بر روی هیپوکامپ و اثرات آن بر روی یادگیری و حافظه آزمایشاتی بر روی موش های صحرایی نژاد Sprague-Dawley انجام گرفته و در این آزمایشات از تست ماز آبی موریس Morris water maze استفاده شد. برای تعیین سطح فسفوریلاسیون تائو ( نوعی پروتئین در سیستم عصبی ) ، تجمع آلفا – سینوکلین ، اتوفاژی ( خودخواری) و مولکول های مرتبط با فرایند سیگنالینگ در هیپوکامپ از روش های ایمونوهیستوفلوئورسنانس و وسترن بلاتینگ استفاده گردید.نتایج به این صورت بود که سرب می تواند موجب هایپرفسفوریلاسیون پروتئین تائو و تجمع آلفا – سینوکلین و همچنین باعث آسیب به هیپوکامپ و توانایی یادگیری و حافظه می شود. فرایندهای مولکولی که د رنتیجه بیان بیش از حد بعضی پروتئنی های داخل سلولی مانند ( کاسپاز – 3 ، Grp-78 و ...) می شود موجب افزایش برنامه مرگ نوع 2 ( اتوفاژی) و مرگ نوع 1 ( آپوپتوزیس) در هیپوکامپ و همچنین آسیب به توانایی یادگیری و حافظه موش های صحرایی می شود.
 

ssaarra

متخصص علوم دریایی
موفقيت محققان کشور در بهبود مقاومت قزل‌آلاي رنگين‌کمان در برابر بيماري و استرس

موفقيت محققان کشور در بهبود مقاومت قزل‌آلاي رنگين‌کمان در برابر بيماري و استرس

موفقيت محققان کشور در بهبود مقاومت قزل‌آلاي رنگين‌کمان در برابر بيماري و استرس




» سرويس: علمي و فناوري - علمي

پژوهشگران پژوهشکده آرتميا و آبزيان دانشگاه اروميه موفق شدند با استفاده از مخمر غني شده با سلنيوم رشد، تقويت ايمني و بهبود مقاومت ماهي قزل آلاي رنگين کمان را در برابر بيماري و برخي از استرس‌هاي محيطي افزايش دهند.


به گزارش سرويس علمي ايسنا، دکتر امير تکمه چي، عضو هيات علمي پژوهشکده آرتميا و آبزيان دانشگاه اروميه با اعلام اين خبر اظهار کرد: مخمر ساکارومايسس سروريسيه از پتانسيل خوبي براي تبديل فرم معدني ريز مغذي سلنيوم به فرم آلي (سلنومتيونين) برخوردار است. از طرفي از نظر بيولوژيک سلنومتيونين در مقايسه با سلنيوم (فرم معدني) کارآمدتر بوده و به طور چشمگيري در دسترس موجود قرار مي‌گيرد.

وي در ادامه گفت: نتايج اين بررسي که به صورت مقالات علمي در مجلات علمي پژوهشي داخلي و مجله معتبر Fish and Shellfish Immunology جهت چاپ پذيرفته شده است، ثابت کرد که مخمر ساکارومايسس سرويسيه به عنوان يک پروبيوتيک در صورت غني سازي با سلنيوم قادر است به صورت معني داري سبب افزايش رشد، تقويت ايمني و بهبود مقاومت ماهي قزل آلاي رنگين کمان در برابر بيماري و شرايط نامساعد محيطي شود.

تکمه چي در مورد دستاوردهاي اين تحقيق خاطرنشان کرد: نتايج بدست آمده نشان مي‌دهد در صورت غني‌سازي مخمر با سلنيوم و استفاده از آن در جيره غذايي آبزيان بويژه ماهي قزل‌آلاي رنگين کمان علاوه بر صرفه جويي ارزي در واردات سويه‌هاي تجاري پروبيوتيکها مي‌توان نسبت به بومي سازي تکنيک مورد استفاده اقدامات چشمگيري انجام داد.


 

ssaarra

متخصص علوم دریایی
وفقيت محققان کشور در توليد جاذب‌هاي ضد باکتري

وفقيت محققان کشور در توليد جاذب‌هاي ضد باکتري


موفقيت محققان کشور در توليد جاذب‌هاي ضد باکتري
» سرويس: علمي و فناوري - فناوري
پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس با استفاده از نانواکسيدها و چارچوب‌هاي آلي فلزي موفق به توليد يک نوع فيلتر ‏آنتي‌باکتريال و جاذب مواد آلاينده مانند يد و کنگو رد شدند.
به گزارش سرويس فناوري ايسنا، سميه خانجاني، دانشجوي سال آخر دکتراي شيمي معدني از دانشگاه تربيت مدرس با بيان اين که اين جاذب‌ها مي‌تواند در صنايع تصفيه آب و فاضلاب‌ها به کار ‏گرفته شود، در اين باره گفت: اين کار در رابطه با ‏سنتز و‌ شناسايي نانواکسيدهاي فلزي و چارچوب‌هاي آلي فلزي نانومتخلخل نشانده شده روي الياف است که خواصي چون آنتي ‏باکتريال، کاتاليستي، ضد آتش و جاذب آب و آلاينده‌ها را داراست. نانواکسيدهاي فلزي مانند ‏ZnO وMn2O3‎‏ به الياف ويژگي ‏آنتي باکتريال مي‌دهد، ‏MgO‏ و ‏Mg(OH)2‎‏ نيز خصلت ضد آتش به الياف مي‌دهند. چارچوب‌هاي فلز آلي مانند مانند ‏HMTI-1‎‏ ‏بر روي الياف سبب مي‌شود از آن‌ها به عنوان فيلتر استفاده شود که در حذف يد از پساب به کار رود. همچنين با ‏چارچوب‌هاي فلز آلي ‏MOF-5‎‏ بر روي الياف نيز فيلترهايي با ويژگي آنتي باکتريال بالا تهيه شده که در حذف کنگو رد از آب ‏استفاده مي‌شود و ترکيب ‏‎Mg2(BTEC)‎‏ بر روي الياف به عنوان الياف جاذب آب به کار مي‌رود.
وي افزود: اين کار به سه روش مخلوط مستقيم، اولتراسونيک و مايکروويو انجام شد. ابتدا بايد الياف را عامل‌دار کرد؛ عامل‌دار کردن ‏الياف نيز با روش بسيار ساده و سريع انجام شد. سپس به صورت لايه به لايه، ترکيبHMTI-1‎‏ روي الياف نشانده شد. پس از ‏اطمينان از پوشش ‏HMTI-1‎‏ روي الياف با آناليزهاي ‏X-ray diffraction (XRD)‎‏ ، ‏EDX، ‏Wavelength dispersive ‎X- ray (WDX)‎‏ و ‏scanning electron microscopy (SEM)‎، جذب حذفي يد و واجذب آن از روي الياف با ‏UV-vis‏ ‏بررسي شد.‏
به گفته خانجاني، نوآوري اين کار استفاده از يک روش ساده و سبز است. همچنين روش نشاندن ترکيب ‏HMTI-1‎‏ روي ‏الياف با تکنيک لايه به لايه ‏layer-by-layer (LBL)‎‏ است که در مقايسه با ساير روش‌هاي نشاندن بر روي الياف تکنيکي ‏جديد است. استفاده از مايکروويو نيز يکي ديگر از ويژگي‌هاي نوآورانه آن است.‏
وي خاطرنشان کرد: روش سونوشيمي با انجام واکنش‌هاي شيميايي تحت امواج فراصوت به دليل دارا بودن خواص غير عادي همچون دما و فشار ‏نقطه‌اي خيلي زياد که در نتيجه‌ فرايند حفره‌زايي و ترکيدن حباب در محيط واکنش ايجاد مي‌شود به عنوان يکي از ‏تکنيک‌هاي مؤثر در سنتز مواد نانوساختار، در سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته است. يک نظر موجود آن است که سينتيک ‏سريع، اجازه‌ رشد سريع هسته‌ها را مي‌دهد و در هر ترکيدن حباب تعدادي هسته تشکيل مي‌شود که رشدشان به‌ وسيله‌ ‏ترکيدن کوتاه حباب ممانعت مي‌شود. امواج مايکروويو مانند نور مرئي از جنس امواج الکترو مغناطيسي هستند که فرکانس بسيار ‏بالا و طول موج بسيار کمي دارند. در اصل اين روش راه مؤثري براي سنتز مواد معدني متخلخل فراهم مي‌کند که زمان‌هاي ‏تبلور کوتاه، توزيع اندازه ذرات محدود، کنترل مورفولوژي آسان، انتخاب‌گري فاز و ارزيابي مؤثر از پارامترهاي فرايند از مزاياي اين ‏روش است.‏
محقق اين طرح افزود: وجود فيلترها و لايه‌هاي جاذبي که جذب بسيار بالايي در زمان کوتاه داشته و نيز بتوان آن‌ها را بازيابي و مجددا ‏مورد استفاده قرار داد، بسيار مهم و ضروري است که ما در اين کار نمونه‌اي از اين نوع فيلترها را تهيه کرديم. چارچوب‌هاي آلي ‏فلزي خود داراي مساحت سطح بسيار بالايي هستند و با نشاندن آن بر بستري از الياف آنها را به عنوان لايه‌هاي جاذب مورد ‏استفاده قرار داديم.
نتايج اين کار تحقيقاتي که توسط سميه خانجاني و دکتر مرسلي، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس صورت گرفته، ‏در مجله «Crystal Engineering Community‏» منتشر شده است.
 

*E.Kh*

عضو جدید
وقتی طولانی ترین ماهی دنیا به ساحل می آید!+ تصاویر

وقتی طولانی ترین ماهی دنیا به ساحل می آید!+ تصاویر

یکی از کسانی که آن را به ساحل آورده، می گوید: این بزرگترین ماهی است که در تمام عمرم دیده ام: ۵ متر و ۵۰ سانتیمتر!…
نام علمی این گونه oarfish بوده و در آبهای گرمسیری و معتدل و آن هم به ندرت دیده می شود



یکی از کسانی که آن را به ساحل آورده، می گوید: این بزرگترین ماهی است که در تمام عمرم دیده ام: ۵ متر و ۵۰ سانتیمتر!

به گزارش روزگارنو، در سواحل کالیفرنیای جنوبی، اتفاقی افتاده که بیشتر به بخشی از یک رمان فانتزی شبیه است و آن هم به ساحل آمدن یک ماهی حدودا ۵/۵ متری است که به مار اورافیش (مار oarfish ) شناخته شده است.
این ماهی که در آب مرده بود در جزیره کاتالینا در نزدیکی لس آنجلس پیدا شده است و عکس آن را موسسه دریایی جزیره کاتالینا گرفته و منتشر کرده است. اکثر افسانه های دریایی مشتق شده از مار دریایی بوده و به همین نوع ماهی برمی گردد. نام علمی این گونه oarfish می باشد و در آبهای گرمسیری و معتدل، آن هم به ندرت، دیده می شود​

تصویری الهام گرفته از Oarfish که در حدود سال ۱۸۵۰ صید شده است به طول ۵/۵ متر که ۱۶ نفر آن را تا
ساحل حمل کردند​
این ماهی اورافیش هم که حدودا ۷ متر است در سال ۱۹۹۶ در ساحلی در نزدیکی سن دیگو، کالیفرنیا گرفته شد

 

Similar threads

بالا