مطالب بروز زیست شناسی

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
اثرات امواج تلفن همراه بر روي مژک داران

انسان ها زمان زيادي را در محدوده تشعشعات الکترومغناطيسي ضعيف مي گذرانند که با اين حال نمي توان اثرات مضر اين تشعشات را انکار کرد.
به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اروپاي شرقي، در روسيه معيارهايي بهداشتي وجود دارند که مقدار حد متوسط مجاز چگالي جريان انرژي را تعيين مي کنند.
از اين رو دانشمندان گروه زيست شناسي پژوهشکده انرژي اتمي ابنينسک روسيه مشخص کردند، امواج موبايل تاثيرات مضري بر مژک داران حتي در شرايطي که چگالي جريان انرژي دو برابر کمتر از حد مجاز مي شود، وارد مي کنند.
حد متوسط مجاز تشعشعات در روسيه سخت ترين مسزان در جهان است که بر اساس آزمايش‌هاي انجام شده بر روي چندين داوطلب و همچنين استفاده از حيوانات و گياهان صورت گرفته است.
محققان ابنينسک، تحقيقات خود را روي مژک داران Spirostomum ambiguum انجام دادند. اين مژک داران به عنوان نمونه هاي آزمايشي به کار گرفته مي شوند و دانشمندان تاثيرات مضر گوناگون محيط را برپايه کاهش ميزان فعاليت آن ها ارزيابي مي کنند.
دانشمندان، مژک داران را در محفظه ي مخصوصي قرار مي دهند و آن ها را با ميکروسکوپ نوري داراي لنز خطي بررسي مي کنند. به نظر مي رسد که هرچه خطوط تقاطع اين مژکداران در هر دقيقه بيشتر باشد، آن ها فعال تر هستند.
مژک داران را در محدوده يک گيگا هرتز با سه مقدار چگالي جريان انرژي (حد مجاز، دو برابر کمتر و پنج برابر کمتر) مورد تابش قرار دادند. هنگامي که مژک داران در ميدان الکترومغناطيسي با چگالي جريان انرژي حد مجاز قرار گرفتند، پس از سي تا چهل دقيقه، ميزان حرکت آن ها در مقايسه با مژک داراني که در معرض تابش قرار نگرفته بودند، 40 درصد کاهش يافت.
زماني که چگالي جريان انرژي دو برابر کمتر از حد مجاز بود، مدت تابش 9-8 ساعت بود و هنگامي که اين مقدار پنج برابر کمتر از حد مجاز بود، مدت تابش تنها 10 دقيقه در نظر گرفته شد.
محققان تصريح کردند، در همه حالت ها ميزان حرکت مژک داران به صورت متناوب تا 40 درصد کاهش نشان مي دهد.
به عقيده دانشمندان روسيه، دانش کاربردي تحقيقات آن ها اجازه مي دهد که اثر امواج راديويي با شدت کم را به صورت کمي تعيين کنند، خصوصا داده هاي به دست آمده از اين جهت مهم هستند که در جريان آزمايش ها، دوره هاي ايمني اين تاثيرات مشخص شدند که زمان آن ها به چگالي جريان انرژي بستگي دارد.
 
آخرین ویرایش:

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
استفاده از گياه عرعر و کولر گازي درکتابخانه ها

استفاده از گياه عرعر و کولر گازي درکتابخانه ها

يک کارشناس ارشد زيست شناسي با اشاره به بيماري زا بودن قارچ‌هاي موجود در کتابخانه‌ها گفت: مراجعين و کارمندان کتابخانه‌هايي که فضاي آنها مستعد رشد قارچ هستند، نسبت به اين مواد حساسيت پيدا کرده و دچار بيماري‌هاي پوستي مي‌شوند که در اين بين استفاده از گياه عرعر و کولر گازي تاثير به سزايي جهت از بين بردن قارچها دارد.
کبري قرباني پژوهشگر ميکروبيولوژي، درگفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، با اشاره به ارتباط مستقيم ذرات آلوده هوا با عملکرد تنفسي اظهار داشت: بالا بودن سطوح ذرات آلوده هوا با کاهش عملکرد دستگاه تنفسي ارتباط مستقيم دارد و با توجه به اين که آلودگي هوا فقط مخصوص سطح شهر نيست، مطالعه‌اي با هدف بررسي رابطه قارچ‌هاي موجود در کتابخانه‌ها و بيماري‌زا بودن آنها در کتابخانه‌هاي شهر زنجان انجام شد.
اين کارشناس ارشد زيست شناسي ادامه داد: بر اساس اين بررسي سطوح ذرات آلوده در هوا، اختلال در علائم تنفسي از قبيل سرفه، کوتاهي نفس، خس خس سينه و حملات آسم، همراه با بيماري‌هاي ريوي مسدود کننده مزمن، بيماري‌هاي قلبي و سرطان ريه را به دنبال دارد که اين مسئله نيازمند پيگري است.

کتابخانه‌ها با گياه عرعر تزئين شوند
وي با اشاره به مستعد بودن شرايط اسيدي کتابخانه‌ها براي رشد قارچها، اظهار داشت: قارچها در شرايط اسيدي به سرعت رشد مي‌کنند و با توجه به محيط و هواي داخل کتابخانه‌ها، اين مکانها مستعد حضور (بيوآئروسلها) هستند. با اين حال و با توجه به شرايط سالن‌هاي مطالعه که اغلب در آنها کولرهاي آبي وجود دارد و رفت و آمد بيشتري صورت مي‌گيرد، تراکم قارچي بيش از مخزن است.
قرباني، استفاده از گياه «arr» را روشي جهت پايين آوردن ميزان قارچهاي کتابخانه‌ها دانست و تصريح کرد: با توجه به حساسيت زا و بيماري‌هاي پوستي و تنفسي ناشي از قارچها، هواي داخل کتابخانه‌ها بايد از شرايط اسيدي به شرايط قليايي تغيير کند که در اين بين استفاده از گياه «arr» ، يخ خشک و همچنين کولرهاي گازي به جاي آبي روشهايي موثر جهت کاهش اين قارچها محسوب مي‌شوند.

قارچها، آفتي براي کتابهاي مخزن!
وي در پايان خاطرنشان کرد: در صورتي که مراجعين به کتابخانه‌ها و افرادي که در اين مکان‌ها فعاليت دارند از سيستم ايمني ضعيفي برخوردار باشند، نسبت به مواد مترشحه قارچي حساسيت بيشتري پيدا مي‌کنند به طوري که قارچهاي جدا شده از هواي کتابخانه‌ها، آلرژي زا و ساپروفيت هستند. علاوه بر اين قارچهاي موجود در مخزن کتابخانه‌ها، باعث تجزيه و هضم سلولز کتاب‌ها در طولاني مدت خواهد شد.
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
[h=2]شرح تیره عرعر
Simarabaceae​
[/h]گیاهان این تیره به صورت درخت و یا درختچه می باشند برگهائی معمولاً منفرد ، ساده یا مرکب و شامل برگچه های منقسم و یا تغییر شکل یافته به صورت خار (انواعی از آنها که در صحاری خشک می رویند) دارند. گلهای آنها نر - ماده یا بر دو نوع نر و ماده ، دو پایه یا پلی گام ، منفرد و یا مجتمع به صورت خوشه است.
هر گل آنها شامل کاسه ای مرکب از 3 تا 8 کاسبرگ به همان تعداد گلبرگ پرچم هایی به تعداد 2 برابر گلبرگ است. میوه این گیاهان ناشکوفا به اشکال مختلف سته، شفت یاسامار و محتوی دانه های آلبومن دار است. در تیره عرعر 30 جنس و 200 گونه جای دارد که عموماً به استثنای معدودی در مناطق بین استوائی و گرم زمین می رویند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
رييس انجمن بيوتكنولوژي: كشت 10گونه تراريخته درانتظارتصويب آيين‌نامه قانون ايمني زيستي است

رييس انجمن بيوتكنولوژي: كشت 10گونه تراريخته درانتظارتصويب آيين‌نامه قانون ايمني زيستي است

رييس انجمن بيوتكنولوژي ايران با هشدار نسبت به فعاليت‌هاي جرياني كه به گفته وي به نحوي مرموزانه درصدد جلوگيري از پيشرفت كشور در حوزه بيوتكنولوژي خصوصا بيوتكنولوژي كشاورزي هستند، اظهار كرد: اعمال سليقه‌هاي فردي در بخشي از بدنه مديريتي زيست فناوري كشور به كتمان توانمندي‌هاي ملي در اين حوزه و ممانعت از توسعه اين فناوري در كشور منجر شده است.


به گزارش خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محمدعلي ملبوبي كه در نشست خبري هفتمين همايش ملي بيوتكنولوژي جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت با اشاره به پيشرفت‌هاي چشمگير و توانمندي‌هاي بالاي محققان ايراني در حوزه‌هاي مختلف زيست فناوري اظهار كرد: ايران در حال حاضر در زمينه توليد داروي‌هاي نوتركيب در سطح منطقه پيشتاز است به طوري كه تاكنون 9 داروي نوتركيب كه فرآيند ساخت و توليد صنعتي اكثر قريب به اتفاق آنها كاملا ايراني است به بازار عرضه شده و چند داروي ديگر در نوبت توليد هستند و در زمينه‌هاي مختلف تشخيص نيز پيشرفت‌هاي قابل توجهي حاصل شده به طوري كه تقريبا تمام بيماري‌هاي ويروسي و اغلب بيماري‌هاي ديگر در كشور به سادگي شناسايي مي‌شوند.

وي خاطرنشان كرد: محققان زيست فناوري كشور علاوه بر حوزه پزشكي در بخش‌هاي مختلف صنعتي، كشاورزي و ... نيز فعاليت‌ها و دستاوردهاي قابل توجهي داشته اند كه در مواردي به دليل برخي كارشكني‌ها و كتمان قابليت‌ها از سوي برخي در مديريت‌هاي مياني، امكان بروز و استفاده در سطح كشور را پيدا نكرده‌اند و اين در حالي است كه مسوولان عالي كشور همگي بر پيشرفت در اين حوزه‌ها تاكيد دارند و از آن حمايت مي‌كنند.

ملبوبي در تشريح نمونه‌اي از مشكلات موجود در اين بخش به جلوگيري از كشت محصولات تراريخته در كشور اشاره كرد كه علي‌رغم نبود موانع قانوني در اين خصوص و تاكيد مسوولان عالي بر پيشرفت علمي و فناوري كشور، برخي دست‌هاي پنهان مخالف با توسعه اين فناوري در كشور و همچنين اعمال سليقه و برخوردهاي غير علمي برخي مسوولان در مديريتهاي مياني سال‌هاست مانع از توسعه اين بخش در كشور شده‌اند.

رييس انجمن بيوتكنولوژي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد:‌ در حال حاضر 10 گونه گياه تراريخته در انتظار آيين‌نامه اجرايي قانون ملي ايمني زيستي متوقف مانده‌اند و اين در حالي است كه در مجموع 164 لاين محصول تراريخته در كل دنيا در حال كشت است.

وي ابراز اميدواري كرد كه با نهايي شدن آيين‌نامه اجرايي قانون ملي ايمني زيستي كه تدوين آن تقريبا به پايان رسيده و برخي نقاط ريز حقوقي آن در دست بررسي است، بهانه غير قابل قبول نبود قانون نيز از دست هاي پنهاني كه با القاي بعضي شبهات، اذهان برخي مسوولان را نسبت به اين محصولات بدبين مي‌كنند گرفته شود.

ملبوبي در ادامه با اشاره به رهاسازي برنج تراريخته در چند سال پيش و برخوردهاي صورت گرفته با آن، طرح اولويت كشت پنبه تراريخته در كشور را از اقدامات سوال برانگيز در جلوگيري از كشت محصولات تراريخته در كشور عنوان كرد و گفت: اين مساله در حالي مطرح مي شود كه حتي اگر همين امروز مجوز توليد كشت پنبه تراريخته صادر شود و محققان زيست فناوري با همه توان كار كنند، آزمايش ميداني و رسيدن اين محصول به بازار حداقل چهار سال زمان مي‌برد و اين مساله مثل پيشنهاد توقف پنج ساله بحث محصولات تراريخته در كشور است كه در گذشته مطرح شده بود و هدفي جز عقب انداختن توليد اين محصولات در كشور ندارد هر چند كه پنبه نيز در نوع خود محصول بسيار با ارزشي است.

اين محقق زيست فناوري كشاورزي در عين حال اظهار كرد: مقاومت در زمينه فناوري‌هاي نوين كشاورزي محدود به محصولات تراريخته نيست و در ساير زمينه‌ها از جمله توليد كودها و آفت‌كش‌هاي زيستي نيز كه مي‌توانند جايگزين سموم و كودهاي شيميايي شوند، چنين برخوردهايي وجود دارد و اين در حالي است كه جهان به سرعت در حوزه زيست فناوري در حال پيشرفت بوده و عرصه‌هاي تازه‌اي چون توليد زيست سامانه‌هاي تك سلول تا سال 2015 و زيست سامانه‌هاي چند سلول تا سال 2020 هدفگذاري شده است.

به گزارش ايسنا، رييس انجمن بيوتكنولوژي با اشاره به اهميت فزاينده «زيست سامانه‌ها» از آنچه غفلت و بي‌توجهي برخي نسبت به ضرورت ورود كشور به اين حوزه خواند، ابراز تاسف كرد و گفت: در شرايطي كه پيش‌بيني مي‌شود، زيست سامانه‌ها آ‌ينده بيوتكنولوژي جهان را با دگرگوني اساسي مواجه ‌كنند، بي‌توجهي معدود افرادي كه در برخي سطوح بالاي بيوتكنولوژي كشور با عدم درك كافي از اهميت اين موضوع و مقوله‌هاي مشابه، مانع پيشرفت كشور در اين فناوري راهبردي مي‌شوند، مي‌تواند زيان‌هاي سنگيني در پي داشته باشد.

دكتر نيراعظم خوش خلق سيما، دبير اجرايي هفتمين همايش ملي بيوتكنولوژي نيز در سخناني با اشاره به پيشتازي ايران در زمينه مهندسي ژنتيك در سطح منطقه، وجود برخي مشكلات و موانع در زمينه توسعه بيوتكنولوژي كشاورزي از جمله كشت محصولات تراريخته در كشور را تاسف انگيز خواند و اظهار كرد: سيستمي كه به طور اصولي و هدفمند زيست فناوري را در كشور هدايت و حمايت كند وجود ندارد و اگر در حوزه‌هاي مختلف مثل محصولات تراريخته هم پيشرفتي حاصل شده به خاطر تلاش محققاني است كه با تعهد و انگيزه بالا وارد اين عرصه شده و با چنگ و دندان، طرح‌هاي خود را تا اين مرحله پيش برده‌اند.

ملبوبي نيز در ادامه اين نشست اظهار داشت: مساله زيست فناوري كشور فقدان سيستم مناسب و عملگراست و گرنه تشكيلاتي مثل ستاد توسعه زيست فناوري و پيشي از آن شوراي عالي زيست فناوري وجود دارند كه متاسفانه درصد انگشت شماري از اعضاي آن متخصصان بيوتكنولوژي مي‌باشند و در عمل به جاي اين كه هماهنگ كننده، هدايتگر و مدافع فعاليتهاي اين حوزه باشند در برخي بخش‌ها به نظر مي‌رسد كه مغاير با اين اهداف هم اقدام مي‌كنند.

رييس انجمن بيوتكنولوژي ايران در پايان با تاكيد بر رويكرد علمي و تخصصي انجمن و فعالان حوزه زيست فناوري و تلاش آنها براي تعامل مناسب با تمامي مسوولان امر فارغ از جهتگيري‌هاي غير علمي اظهار كرد: متاسفانه برخي مسوولان در حوزه بيوتكنولوژي مسائل و اظهار نظرها را از ديد مديريتي ديده و هر اظهار نظر و انتقادي را مخالفت با خود تلقي مي‌كنند، در حال كه به عقيده ما تلاش براي پيشرفت كشور در حوزه‌هاي مختلف علم و فناوري وظيفه همه است و بايد با رويكردي فارغ از مسائل و جهت‌گيري‌هاي غير علمي در زمينه توسعه بيوتكنولوژي در كشور همكاري و تعامل داشته باشيم.
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
تشریح موجود 4/4 میلیون ساله شبیه به انسان

تشریح موجود 4/4 میلیون ساله شبیه به انسان





تصویری ساختگی براساس یافته های فسیلی از آردی


پژوهشگران مشخصات یک موجود کهن شبیه انسان که می تواند از اجداد مستقیم ما باشد را تشریح کرده اند.
ارزیابی این موجود 4/4 میلیون ساله به نام آردیپیتکوس رامیدوس طی مقاله ای توسط دانشمندان در نشریه "ساینس" انجام شده است.
تیم محققان می گویند حتی اگر این موجود از اجداد مستقیم انسان نباشد، چگونگی تکامل انسان از جد مشترکش با شامپانزه را روشن تر می کند.
فسیل های آردیپیتکوس رامیدوس ابتدا در سال 1992 در اتیوپی پیدا شد اما ارزیابی اهمیت آن 17 سال طول کشید.
مهم ترین نمونه این فسیل ها اسکلت ناقص یک موجود ماده است که بر آن نام "آردی" نهاده اند.
تیم بین المللی محققان استخوان های مهمی از جمله جمجمه با استخوان فک و دندان، بازوها، دست ها، خاصره، لنگ و پاها را پیدا کردند.
اما پژوهشگران همچنین قطعاتی را یافته اند که می تواند به حداقل 36 موجود منفرد آردیپیتکوس تعلق داشته باشد.
پروفسور تیم وایت از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی که از محققان ارشد این پروژه است گفت که تحقیقات گروه موشکافانه بوده است.
او به نشریه ساینس گفت که تمیز کردن استخوان ها و بعد مطالعه و مقایسه آن با سایر فسیل های شناخته شده آفریقا و سایر نقاط سال های سال وقت گرفت.
پروفسور وایت گفت: "این یک فسیل معمولی نیست. یک شامپانزه نیست. انسان نیست. این به ما نشان می دهد که زمانی در گذشته چه بوده ایم."
[h=2]زندگی روی درخت[/h]این فسیل در حدود 230 کیلومتری شمال شرقی آدیس آبابا پایتخت اتیوپی کشف شد.
گفته می شود برخی از مشخصات اسکلت این موجود منعکس کننده مشخصات قابل مشاهده در گوریل های بسیار کهن است؛ همچنین آثاری از گونه های انسان نما که بعدا ظاهر شدند در آن دیده می شود.
دانشمندان می گویند که آردی با قدی 120 سانتیمتری در بالا رفتن از درختان مهارت داشته است، اما همچنین روی دو پا راه می رفته است. با این حال کف پاهایش مثل انسان امروزی قوسدار نبوده، که نشان می دهد نمی توانسته در فواصل طولانی راه برود یا بدود.
پروفسور اوئن لاوجوی از دانشگاه کنت در اوهایو به بی بی سی گفت: "نصف زندگی اش روی درختان می گذشته است؛ در درختان لانه می کرده و گهگاهی هم آنجا غذایش را می خورده است، اما وقتی پایین می آمده صاف راه می رفته تقریبا همانطور که من و شما قدم برمی داریم."
محققان می گویند اینکه این موجود 4/4 میلیون سال قبل در ناحیه ای که جنگلی بوده زندگی می کرده است تا حدودی مشکل زاست. تصور می شد که تکامل اولیه انسان حداقل تا حدودی ناشی از ناپدید شدن درختان و تشویق آنها به راه رفتن بر زمین بوده است.
پروفسور وایت گفت: "این موجودات در زیستگاهی جنگلی زندگی می کرده و می مرده اند، نه در یک دشت باز (ساوانا)."
و چون بسیاری از مشخصه های آردیپیتکوس رامیدوس در میمون های امروزی در آفریقا دیده نمی شود، احتمال دارد که این جد مشترک، از لحاظ زمانی خیلی عقبتر از آنچه تاکنون تصور می شد می زیسته است - شاید هفت یا نه میلیون سال پیش.
[h=2]تکامل سریع[/h]این تیم در پاسخ به اینکه آیا آردیپیتکوس رامیدوس جد مستقیم ما بوده است یا نه، گفت برای پاسخگویی به این سوال باید فسیل های بیشتری از نقاط مختلف و متعلق به دوره های زمانی مختلف جمع آوری و بررسی شود.
دانشمندان در سندی که به مقاله آنها در نشریه ساینس ضمیمه شده نوشته اند: "ما برای دادن پاسخی مطمئن به این سوال در آینده نیازمند کشف فسیل های بسیار بیشتری از دوران 3-5 میلیون سال قبل هستیم."
"اما اگر آردیپیتکوس رامیدوس عملا گونه ای نباشد که جد انسان مستقیما به آن برسد، باید ارتباط نزدیکی با آن داشته باشد، و در ظاهر و تطبیق پذیری شبیه آن بوده باشد."
بدوی بودن ظاهر آردیپیتکوس رامیدوس در مقایسه با آسترالوپیتسین ها - گروهی از هومینیدها در آفریقا که از لحاظ زمانی کمی به ما نزدیک تر بوده اند - کارشناسان را شگفت زده کرده است.
به خصوص فسیل یک آسترالوپیتکوس آفرنسیس موسوم به "لوسی" که در سال 1974 پیدا شد به علت توانایی آن در راه رفتن ارتباط نزدیکی با انسان دارد.
پروفسور کریس استرینگر از موزه تاریخ طبیعی لندن اظهار نظر کرد که برای آنکه آردیپیتکوس رامیدوس روی خط مستقیمی از دودمان انسان بنشیند همچنین لازم است که تغییرات تکاملی سریعی روی داده باشد.
او به بی بی سی گفت: "آسترالوپیتکوس چهار میلیون سال قبل ظاهر شد بنابراین تصور این است که پیشرفت تکامی در 4/4 میلیون سال قبل باید بیشتر (از آردیپیتکوس رامیدوس) می بوده باشد."
او افزود: "خوب باید گفت که شاید تغییرات خیلی سریع هم ممکن باشد یا اینکه آردیپیتکوس ممکن است نوعی بازمانده تاریخی از یک مرحله قدیمی تر تکامل باشد. شاید هم چیزی شبیه به آسترالوپیتکوس در 4/4 میلیون سال قبل در جای دیگری در آفریقا پیدا کنیم."


 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
اميدهاي تازه در درمان سرطان

اميدهاي تازه در درمان سرطان

محقق ايراني موسسه فناوري ويرجينيا و همكارانش با مطالعه سلول‌هاي سطحي اپي‌تليال تخمدان موش، اميدهاي جديدي براي تشخيص و درمان سرطان ايجاد کرده‌اند.
به گزارش سرويس فناوري ايسنا، آنها با مطالعه ويژگي‌هاي ويسکوالاستيک سلول‌هاي تخمدان موش توانستند تفاوت‌هاي ميان مراحل اوليه سرطان تخمدان و حالت‌هاي پيشرفته و تهاجمي آن را تشخيص دهند. اين مطالعات نشان دادند که سلول‌هاي خوش‌خيم تخمدان موش، سفت‌تر و ويسکوزتر هستند.
مسعود آگاه، مدير بخش سامانه‌هاي ميکروالکترومکانيکي(MEMS) موسسه فناوري ويرجينيا و مدير اين تحقيق مي‌گويد: تغيير شکل سلول‌ها به‌ طور مستقيم به تبديل آنها از حالت خوش‌خيم به بدخيم و توليد تومور و متاستاز مرتبط است.

اين يافته‌ها مشابه نتايج محققان دانشگاه کاليفرنيا در لس‌آنجلس است که نشان داده بودند سلول‌هاي جابه‌جا شونده (متاستاتيک) ريه، سينه و پانکراس، 70 درصد از سلول‌هاي خوش‌خيم نرم‌تر هستند.
پژوهشگران گروه تحقيقاتي دکتر آگاه، جزو کساني هستند که در تلاشند ارتباط ميان تغييرات مکانيکي و مولکولي سلول‌ها را با ايجاد و پيشرفت سرطان دريابند. در صورتي که اين کار با موفقيت همراه باشد، پزشکان مي‌توانند نه تنها با استفاده از مشخصات ژنتيکي، بلکه با توجه به امضاي زيست‌شيميايي هر فرد، تشخيص بهتري در مورد بيماري وي انجام داده و درمان‌هاي موثرتري را پيشنهاد دهند.
از آنجايي که ايجاد سرطان به عوامل گوناگوني وابسته بوده، شدت‌هاي متفاوتي داشته و پاسخ بدن بيماران، نسبت به درمان‌هاي مشابه بسيار متنوع است، تحقيق روي پيشرفت اين بيماري با چالش مواجه بوده است.
اخيراً با استفاده از فناوري نانو پيشرفت بزرگي در اين زمينه حاصل شده است. حال گروه تحقيقاتي دکتر آگاه مي‌توانند قابليت کشيده شدن يا الاستيسيته سلول‌ها و همچنين توانايي آنها در چسبيدن به سلول‌هاي ديگر را مطالعه کنند.
آگاه مي‌گويد: اين مطالعات بر روي بيومکانيک سلول‌ها و ارتباط آن با ساختار سلولي براي توليد داروهاي درماني و ابداع روش‌هاي تشخيصي ضروري هستند.
اين محققان با استفاده از يک ميکروسکوپ نيروي اتمي(AFM) توانستند ويژگي‌هاي ساختاري سلول‌ها را با دقت نانومتري مطالعه کنند. اين ميکروسکوپ، سلول‌هاي زنده کشت‌شده را آناليز کرده و مي‌تواند تفاوت‌هاي زيست‌مکانيکي کليدي ميان سلول‌هاي عادي و سرطاني را تشخيص دهد.
آگاه مي‌افزايد: اين مطالعات نشان مي‌دهند که سلول‌هاي سرطاني نرم‌تر بوده و نسبت به سلول‌هاي عادي و تغييرنيافته تغيير شکل بيشتري پيدا مي‌کنند. به‌ علاوه، ميزان سياليت آنها بالاتر است.
دليل انتخاب سرطان تخمدان در اين مطالعه اين بود که اين نوع سرطان يکي از کشنده‌ترين بيماري‌هاي زنان است و تشخيص آن در سن پيري زماني اتفاق مي‌افتد که سرطان پيشرفت کرده و در کل بدن پخش شده است.
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
زمین میزبان 8.7میلیون گونه زیستی

زمین میزبان 8.7میلیون گونه زیستی

گزارش جدید محققان نشان می دهد زمین میزبان تقریبا 8.7 میلیون گونه زیستی متفاوت است که تا کنون تنها 10 درصد از آنها شناسایی شده اند و 90 درصد باقی مانده هنوز ناشناخته باقی مانده اند.

تخمینهایی که در گذشته درباره تعداد تنوع گونه های زیستی انجام گرفته بودند تعداد گونه های مختلف را از 3 تا 100 میلیون اعلام کرده بودند، اما محاسبات جدید که بر اساس طبقه بندی شکلهای مختلف حیات انجام گرفته اند، تعداد احتمالی تمامی گونه های زیستی جهان را به 8.7 میلیون نوع کاهش داده است.

در حال حاضر لیست گونه های زیستی شناخته شده شامل 1.2 میلیون نام است اما متخصصان می گویند پیشرفت در تکنولوژی های روز به آن معنی است که می توان طی قرن آینده باقی مانده این گونه ها را نیز شناسایی کرده و طبقه بندی نمود.

لیست این گونه های شناخته شده توسط محققان پروژه سرشماری حیات دریایی، پروژه ای بزرگ و 10 ساله که در حدود دو هزار و 700 دانشمند از 80 کشور مختلف جهان با هدف ارزیابی تنوع گونه های زیستی در دریاها و اقیانوسها در آن مشارکت داشتند، تهیه شده و نتایج آن در اکتبر 2010 منتشر شد.

از قرن 18 گونه های زیستی تحت سیستم هرمی شکلی طبقه بندی می شوند که در آن هر گونه در کنار یک سری از گروه های مرتبط قرار می گیرند.

دانشمندان با تحلیل میزانی که در آن گروه های کلی از قبیل پستانداران و ماهی ها، به گروه های کوچکتری تبدیل می شوند، توانستند تعداد گونه های زیستی جهان را در پایین ترین سطح ممکن و با وجود ناشناخته بودن 90 درصد از آنها، تعیین کنند.

زمانی که این شیوه درمورد گروه های شناخته شده ای مانند پستانداران، پرنده ها و ماهی ها به کار گرفته شد توانست با دقت تعداد گونه ها را تعیین کند.

این فرمول پیش بینی کرده است که 7.77 میلیون گونه از حیوانات وجود دارند که کمتر از یک میلیون گونه از آنها طبقه بندی شده اند، همچنین 298 هزار گونه گیاهی و 611 هزار گونه قارچ در جهان وجود دارند.

اکثر گونه های یافته شده مانند پستانداران و پرنده ها مهره دار هستند در حالی که در حدود 7.5 میلیون نوع از آنها در اعماق دریاها یا خاک به صورت ناشناخته باقی مانده اند.

بر اساس گزارش بی بی سی، دانشمندان در حال حاضر سالانه 15 هزار گونه جدید کشف می کنند و این به آن معنی است که کشف تمامی گونه هایی که احتمال می رود بر روی زمین وجود داشته باشند در حدود 500 سال زمان خواهد برد، اما پیشرفتهای تکنولوژیکی می تواند این فرایند را تسریع کند.
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
به به خوش به حال زیست شناسا ! گاومون زایید ! باید تا آخر دنیا مشغول گشتن باشیم :biggrin:
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
4 استاد ایرانی در جمع یک درصد برترین دانشمندان جهان در علوم زیستی

4 استاد ایرانی در جمع یک درصد برترین دانشمندان جهان در علوم زیستی

4 استاد ایرانی در جمع یک درصد برترین دانشمندان جهان در علوم زیستی ... :gol::gol:

آخرین گزارش نظام رتبه‌بندی Essential Science Indicators منتشر شد و بر اساس آن چهار دانشمند برتر ایرانی در فهرست یک درصد برترین دانشمندان جهان در حوزه علوم زیست پزشکی قرار گرفتند. به گزارش خبرنگار مهر، گزارش سپتامبر 2011 نظام رتبه‌بندی Essential Science Indicators اعلام کرده است چهار دانشمند برتر ایرانی از جمله دکتر محمد عبدالهی، دکتر محمدرضا زرین‌دست، دکتر احمدرضا دهپور و دکتر رضا ملک زاده که همگی از ساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند، در فهرست یک درصد برترین دانشمندان جهان در حوزه علوم زیستی قرار گرفتند.
بر اساس این گزارش، دکتر رضا ملک‌زاده استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران برای اولین بار در فهرست یک درصد برترین دانشمندان جهان در حوزه پزشکی بالینی قرار گرفته است همچنین برای اولین بار است که یک استاد حوزه پزشکی بالینی در این فهرست حضور دارد.

رتبه کشوری نام دانشمند تعداد استناد رتبه جهانی شاخه فعالیت 1 دکتر محمد عبدالهی 2449 استناد رتبه 455 داروشناسی و سم‌شناسی 2 دکتر محمدرضا زرین‌دست 1614 استناد رتبه 1798 داروشناسی و سم‌شناسی 3 دکتر رضا ملک‌زاده 1591 استناد - موضوعی پزشکی بالینی 4 دکتر احمدرضا دهپور 1401 استناد‌ رتبه 1755 داروشناسی و سم‌شناسی گزارش ماه سپتامبر 2011 نظام رتبه بندی ESI نشان می دهد که دکتر محمد عبدالهی با 2449 استناد، رتبه 455 جهانی در شاخه داروشناسی و سم‌شناسی (Pharmacology & Toxicology) را دارد. وی در کشور در رتبه اول قرار دارد.
دکتر محمدرضا زرین‌دست با کسب 1614 استناد، رتبه 1798 جهانی در شاخه داروشناسی و سم‌شناسی (Pharmacology & Toxicology) و نیز رتبه 3542 در شاخه علوم رفتار و اعصاب ( Neuroscience & Behavior) را کسب کرده و در جایگاه دوم کشوری قرار گرفته است.
در شاخه موضوعی پزشکی بالینی (Clinical Medicine) دکتر رضا ملک‌زاده با کسب 1591 استناد، رتبه سوم کشوری را احراز کرده است.
همچنین رتبه چهارم کشوری نیز در اختیار دکتر احمدرضا دهپور است که با اخذ 1401 استناد،‌ موفق به کسب رتبه 1755 جهانی در شاخه داروشناسی و سم‌شناسی (Pharmacology & Toxicology) شده است.
مبنای این رتبه‌‌بندی گردآوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات یک درصد دانشمندان دارای بیشترین ارجاعات در شاخه‌های موضوعی مشخص در پایگاه ISI Web of Sciences در فاصله 10 ‌ساله اخیر است و هر دو ماه یکبار اطلاعات آن به روز می‌شود.
این چهار دانشمند برتر کشور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند براساس گزارش ESI، سومین مقاله پر ارجاع کشور نیز با 345 مورد استناد، متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
باغ‌وحش سلولهاي بنيادي براي نجات گونه‌هاي حيواني در معرض خطر انقراض

باغ‌وحش سلولهاي بنيادي براي نجات گونه‌هاي حيواني در معرض خطر انقراض

دانشمندان مؤسسه تحقيقاتي اسكريپس در پي پژوهش قبلي خود در مورد ساخت باغ‌وحش سلولهاي بنيادي منجمد حيوانات، اكنون قصد نجات گونه‌هاي در حال انقراض حيواني را دارند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سلولهاي بنيادي كه ابزار مهمي براي درمانهاي پزشكي انسان محسوب مي‌شوند، اكنون براي نجات حيوانات نيز مورد توجه قرار گرفته‌اند.
پژوهشگران در حال كار بر روي ساخت خطوط سلول بنيادي از حيوانات باغ‌وحش براي استفاده در درمان ديابت حيواني و ساير بيماريها و همچنين كمك به توليدمثل آنها هستند.
در حال حاضر به گفته اين محققان تنها دو گونه حيواني در باغ‌وحش مذكور وجود دارند: گونه ميمون دريل كه از لحاظ ژنتيكي بسيار به انسان شبيه و به شدت در معرض خطر انقراض است. گونه ديگر، كرگدن سفيد شمالي است كه از لحاظ ژنتيكي از انسان بسيار دور بوده و مانند گونه اول به شدت در معرض خطر انقراض است.
سلولهاي بنيادي به دليل برخورداري از خصيصه موسوم به پرتواني سلولها قادر به تبديل به هر نوع سلول در بدن هستند. از جمله قابليت‌هاي اين سلولها امكان تبديل به سلولهاي تخمك يا اسپرم بوده كه در توليد مثل كمكي براي توليد نمونه ديگري از يك گونه مورد استفاده است.
محققان اسكريپس براي توليد سلول بنيادي از همان ژني استفاده كردند كه براي تبديل به سلولهاي انساني قلب و نخاع كاربرد دارد. آنها اين ژنها را به سلولهاي پوستي حيوانات تزريق كردند.
به گفته دانشمندان، هر دو حيوان به دلايل خاصي براي اين پژوهش انتخاب شدند، از جمله اينكه ميمون دريل از ديابت رنج برده كه آزمايشات سلولهاي بنيادي انجام شده بر روي انسان نشان دهنده وجود اميد براي استفاده از آنها در درمانها حيواني است.
كردگدن سفيد نيز به دليل خطر زياد انقراض آن انتخاب شد، چرا كه تنها هفت گونه از آن باقيمانده كه در باغ‌وحش بسر مي‌برند.
دانشمندان با مشكل ناتواني توليدمثل در اين گونه روبرو شدند كه به دليل اجتماع كوچك آنها و كمبود تنوع ژنتيكي احتمال تاثير منفي براي بقاي آنها داشته است. از اين رو آنها قصد دارند از سلولهاي بنيادي براي ساخت اسپرم و تخمك از سلولهاي پوستي حيوانات مرده در باغ‌وحش منجمد استفاده كنند. محققان اميدوارند اين كار به افزايش تنوع ژنتيكي در اين حيوانات منجر شده و همچنين تعداد آنها افزايش دهد.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
چرا انگشت «حلقه» مردان از «سبابه»‌ بلندتر است؟

چرا انگشت «حلقه» مردان از «سبابه»‌ بلندتر است؟

زيست‌شناسان دانشگاه فلوريداي آمريكا موفق به كشف علت بلندتر بودن انگشت حلقه مردان از انگشت سبابه‌ آنها و عكس اين موضوع در زنان شدند.
به گزارش سرويس علمي ايسنا، طبق يافته‌هاي اين محققان، نسبت انگشت مردان و زنان به واسطه‌ي تعادل هورمون‌هاي جنسي در طول مراحل اوليه رشد جنيني تعيين مي‌شود.
تفاوت‌ چگونگي تاثير هورمون‌هاي مردان و زنان بر گيرنده‌ها، بر رشد انگشت‌ها تاثيرگذار است.

يافته‌هاي اين پژوهش، يك تعبير ژنتيكي براي آن دسته از تحقيقاتي كه ميان نسبت انگشت‌ها با صفاتي چون تعداد اسپرم‌ها، پرخاشگري، گرايش جنسي و همچنين قابليت‌هاي ورزشي براي مشكلات سلامتي مانند درخودماندگي، افسردگي، حمله قلبي و سرطان سينه ارتباط برقرار كرده، فراهم مي‌كند.

كشف اين كه رشد انگشت‌ها مستقيما توسط عملكرد گيرنده‌هاي آ‌ندروژن و استروژن كنترل مي‌شود، اين مطلب را تاييد مي‌كند كه نسبت انگشت‌ها يك اثر مادام‌العمر محيط هورمون‌هاست.
نسبت انگشت، عملكرد هورمون‌هاي آ‌ندروژن و استروژن در زمان قبل از تولد را منعكس مي‌كند.
محققان در آزمايش‌هاي خود بر روي موش دريافتند كه انگشت‌هاي در حال رشد جنين‌هاي موش نر و ماده توسط گيرنده‌هاي هورمون‌هاي جنسي كنترل مي‌شوند.
آنها با دنبال كردن رشد قبل از تولد جوانه‌ دست موش، اثرات علامت‌دهي ژني هورمون‌هاي آندروژن – موسوم به تستسترون- و استروژن را كنترل كردند.
اساسا، آندروژن بيشتر، برابر با انگشت چهارم نسبتا بلندتر است و استروژن بيشتر، منجر به ظاهر زنانه مي‌شود.
اين بررسي‌ها نشان داد كه چگونه اين علامت‌هاي هورموني، ميزان تقسيم سلول‌هاي پيش‌ساز اسكلتي را كنترل مي‌كند و اين كه استخوان‌هاي مختلف انگشت داراي سطوح متفاوتي از حساسيت به آ‌ندروژن و استروژن هستند.
در بسياري از فرهنگ‌ها، انگشت حلقه نسبتا بلندتر در مردان، به عنوان نشانه‌ باروري در نظر گرفته مي‌شود.
به گزارش ايسنا محققان هنگام مسدود كردن گيرنده‌هاي تستسترون، نسبت انگشت زنانه، هنگام افزودن تستسترون، نسبت‌هاي مردانه و هنگام افزودن استروژن نسبت‌هاي زنانه را به دست آوردند.
يافته‌هاي اين تحقيقات مي‌تواند به درك منشاء رفتارها و بيماري‌ها كمك كند.

نتايج اين پژوهش در proceedings of the National Academy of sciences انتشار يافت.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
رييس انجمن بيوتكنولوژي: زيست فناوري كشور نبايد در مرحله پژوهش متوقف شود

رييس انجمن بيوتكنولوژي: زيست فناوري كشور نبايد در مرحله پژوهش متوقف شود

رييس انجمن بيوتكنولوژي ايران با انتقاد از عدم صدور مجوز ورود به بازار به برخي محصولات زيست فناوري كشور كه مرحله تحقيقات را پشت سرگذاشته‌اند، تاكيد كرد: طرح‌هاي زيست فناوري را نبايد در مرحله پژوهش و در آستانه تبديل به محصول متوقف كرد و اگر درصدد تحقق جهاد اقتصادي هستيم، فعاليت‌ها و تحقيقات موسسات پژوهشي، بايد در راستاي درآمدزايي و توليد ثروت باشد.
به گزارش خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد علي ملبوبي كه در نشست هم انديشي نقش زيست فناوري در جهاد اقتصادي در هفتمين همايش ملي بيوتكنولوژي سخن مي‌گفت، اظهار كرد: بيوتكنولوژي علم نيست بلكه فناوري است و از اين جهت داراي ابعاد سياسي، اجتماعي،‌ اخلاقي و ... است كه بايد به آن توجه كرد.
وي با بيان اين كه منظور از جهاد اقتصادي در حوزه زيست فناوري، تعيين و افزايش سهم بيوتكنولوژي در رشد اقتصادي كشور است، اظهار كرد: اين در حالي است كه برخي مسوولان در ارائه گزارش‌هاي عملكرد خود در پژوهشگاه‌ها و موسسات تحقيقاتي به برگزاري دوره‌هاي آموزشي، تعداد پژوهش‌هاي انجام شد ه و غيره مي‌پردازند كه اينها همه هزينه‌بر هستند. با وجود ضروري بودن انجام دوره‌هاي آ‌موزشي و اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي بايد براي تجاري كردن نتايج تحقيقات و رساندن محصولات حاصل از پژوهش ها به بازار مصرف تلاش كرد.
ملبوبي افزود: در برخي پژوهشگاه‌ها ميلياردها تومان هزينه مي شود اما خروجي آنها غالبا هزينه‌بر بوده و منجر به توليد ثروت ودرآمدزايي نمي شود.

وي گفت: اكثر پيشرفت‌هاي موجود در حوزه بيوتكنولوژي بدون حمايت‌هاي دولتي و حاصل انگيزه‌هاي افراد و قدرت بيوتكنولوژي ناشي از نياز جامعه به اين حوزه است.
رييس انجمن بيوتكنولوژي در پايان با بيان اينكه با اجراي مناسب قوانين مي‌توان بستر را براي پيشرفت زيست فناوري كشور و تحقق جهاد اقتصادي فراهم كرد، گفت: قانون ايمني زيستي در حال حاضر در كشور اجرا نمي‌شود كه وظيفه‌ فعالان اين حوزه است كه به دنبال چرايي آن و اجراي هر چه سريعتر اين قانون بروند.
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
کشفی تازه در باره دلیل طاسی در مردان

کشفی تازه در باره دلیل طاسی در مردان

دانشمندان در آمریکا در باره طاسی در مردان کشف تازه ای کرده اند و باور دارند که به منشاء اصلی این موضوع دست یافته اند.
این گروه تحقیقی، که نتیجه یافته های خود را در نشریه Clinical Investigation چاپ کرده است، می گوید سلول های پایه که معیوب هستند، موهای بسیار نازک تولید می کنند به طوری که آن قسمت از پوست سر خالی از مو دیده می شود.
سر بیش از نیمی از مردان پنجاه سال به بالا تا حدودی کم مو یا خالی از مو شده است و ریزش شدید مو در برخی از مردان از بیست و چند سالگی آغاز می شود.
اکنون کارشناسان می گویند به درمان طاسی در مردان یک گام نزدیک تر شده اند.
محققان آمریکایی پوست سر گروهی از مردان را که در حال کاشت مو بوده اند ، مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند که مشکل در پیاز مو است که تارهای جدید تولیدی آن تا اندازه ای کوچک است که فقط با میکروسکوپ دیده می شود.
با این که شمار سلول های پایه در قسمتی از پوست سر که طاس شده به همان اندازه است که در قسمت های مو دار، تعداد سلولهای پایه که به سلول های بالغ تر پروجنیتور (progenitor) - یا در اینجا تار موی کلفت - تبدیل شده، بسیار کمتر است.
این تفاوت به این معنی است که پیازهای مو در قسمت های طاس، محو نشده اند بلکه کوچک شده اند و تارهای موی جدیدی که تولید می کنند، در مقایسه با تار موی عادی ریز و میکروسکوپی است.
دکتر جورج کاتسارلیس، که گروه تحقیقی دانشگاه پنسیلوانیا را هدایت می کرده است، گفت: "مشاهدات ما نشان داد که مشکل در سلول های پایه ای است که وظیفه خود را در تبدیل شدن به سلول های بالغ تر پروجنیتور درست انجام نمی دهند."
او افزود: "این واقعیت که در سر طاس همان تعداد سلول پایه وجود دارد که در یک سر مودار، امید است بتوان سلول های پایه معیوب را مجددا فعال کرد."
تا کنون دقیقا روشن نبوده است که به چه دلیل جلوی سر افراد از مو خالی می شود (الگوی طاسی در مردان)، اما کارشناسان بر این باور بوده اند که هورمون مردانه تستوسترون در شدت این روند موثر است و ریزش شدید مو در حدی که طاسی ایجاد می شود، پدیده ای ارثی است.
گروه تحقیقی دانشگاه پنسیلوانیا بر این باور است که احیای فعالیت این سلول ها ممکن است راهی باشد برای درمان طاسی.
نهایتا، امید می رود که دانشمندان بتوانند پمادی را ابداع کنند که بتوان با مالیدن آن به پوست سر به سلول های پایه کمک کرد تار موی عادی تولید کنند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
ژن درماني براي تخريب نوع خاصي از سلول‌هاي سرطاني

ژن درماني براي تخريب نوع خاصي از سلول‌هاي سرطاني

پزشكان در يك مطالعه جديد به تاثير ژن درماني در تخريب نوع خاصي از سلول‌هاي سرطاني سينه پي برده‌اند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين شيوه درماني باعث مي‌شود كه سلول سرطاني خود را نابود سازد و خطر عود كردن سرطان نيز كاهش پيدا كند.
متخصصان مركز سرطان اندرسون در دانشگاه تگزاس با انجام آزمايشات سلولي و نيز مطالعه روي موش‌ها دريافته‌اند كه جهش ژني «BikDD» به ميزان قابل توجهي مقاومت نوعي از سلولهاي آغاز كننده سرطان سينه را نسبت به درمان كاهش مي‌دهد. اين سلول‌هاي سرطاني هم‌چنين با عنوان سلول‌هاي بنيادي سرطان سينه نيز شناخته مي‌شوند.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، جهش ژني مزبور با متوقف كردن فعاليت 3 پروتئين از خانواده BCL-2 اين كار را انجام مي‌دهد.
اين پزشكان مي‌گويند: به كمك همين روش ژنتيكي اثربخشي يكي از معمول‌ترين روش‌هاي شيمي درماني موسوم به «لاپاتينيب» افزايش پيدا مي‌كند.
اين آزمايش به طور مشروح در مجله «سلول سرطاني» ارائه شده است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
اولين ميكروارگانيسم ايراني متعلق به سومين قلمرو حيات، شناسايي و ثبت شد

اولين ميكروارگانيسم ايراني متعلق به سومين قلمرو حيات، شناسايي و ثبت شد

اولين ميكروارگانيسم متعلق به سومين قلمرو حيات (آركي) در ايران به همت محققان مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران شناسايي و ثبت شد.
دكتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي، رييس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي ايسنا در خصوص شناسايي و گزارش بين‌المللي اين ميكروارگانيسم جديد اظهار كرد: حيات شامل سه قلمرو اصلي يوكاريوت (جانوران، گياهان و ساير موجودات داراي هسته مشخص)، باكتري‌ها و آركي‌ها است كه آركي‌ها از دسته ميكروارگانيسم‌هايي هستند كه قادرند در شرايط سخت محيطي از قبيل غلظت بالاي نمك در حد اشباع، دماهاي بسيار بالا تا 120 درجه سانتي گراد و شرايط بسيار اسيدي يا قليايي زندگي كنند.
وي افزود: اين شرايط سخت كه حاكم بر اغلب فرآيندهاي صنعتي است، باعث شده است كه اين گروه از ميكروارگانيسم‌ها و فرآورده‌هاي آنها در مقوله بيوتكنولوژي صنعتي مورد توجه قرار گيرند و از آنها به عنوان ميكروارگانيسم‌هايي با توانمندي خاص در توليد تركيباتي نظير آنزيم‌ها، رنگيزه‌ها و ترکيبات دارويي مختلف ياد شود. همچنين اين ميکروارگانيسم‌ها در پاکسازي زيستي و بخش‌هاي مختلف صنايع نظامي داراي کاربردهاي فراوان هستند.
شاهزاده فاضلي خاطرنشان كرد: آركي شناسايي شده، جنس جديدي است كه با نام علمي «Haloarchaeobius iranensis» در معتبرترين مجله بين‌المللي «سيستماتيك ميکروبيولوژي» (IJSEM‌) منتشر شد و به عنوان اولين آركي شناسايي شده از ايران به صورت بين‌المللي گزارش شد.
اين ميكروارگانيسم به عنوان يك ذخيره ارزشمند هم‌اكنون در بانك ميكروارگانيسم‌هاي مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران با شماره دسترسي IBRC-M 10013T ثبت و نگهداري مي‌شود.
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
[h=1]halophilic archaeon isolated from the saline lake Aran-Bidgol, Iran.[/h]A Makhdoumi-Kakhki, M A Amoozegar, M Bagheri, M Ramezani and A Ventosa Int J Syst Evol Microbiol () (2011) PMID 21685256
Strain EB21T was isolated from a brine sample of Aran-Bidgol salt lake, a saline playa in Iran. Strain EB21T was orange-red pigmented, motile rod and required at least 2 M NaCl but not MgCl(2) for growth. Optimal growth was achieved at 3.5 M NaCl and 0.2 M MgCl(2). The optimum pH and temperature for growth were pH 7.5 and 40 °C, respectively, while it was able to grow over a pH range and a temperature range of 6.0-8.0 and 25-55 °C, respectively. Analysis of 16S rRNA gene sequence revealed that strain EB21T is a member of the family Halobacteriaceae, showing a low level of similarity with other members of this family. Highest sequence similarities, 91.8 %, 91.7 % and 91.5%, were obtained with the 16S rRNA gene sequences of the type strains of Halobiforma lacisalsi, Haloterrigena thermotolerans and Halalkalicoccus tibetensis, respectively. Polar lipid analyses revealed that strain EB21T contains phosphatidylglycerol, phosphatidylglycerol phosphate methyl ester and phosphatidylglycerol sulphate. Three unidentified glycolipids and one minor phospholipid were also observed. The only quinone present was MK-8II-H2). The G+C content of its DNA was 67.7 mol%. On the basis of the data obtained, the new isolate could not be classified in any recognized genus. Strain EB21T is thus considered to represent a novel species in a new genus within the family Halobacteriaceae, order Halobacteriales, for which the name Haloarchaeobius iranensis gen. nov., sp. nov. is proposed. The type strain of Haloarchaeobius iranensis is EB21(T) (=IBRC-M 10013(T) = KCTC 4048(T)).

DOI: 10.1099/ijs.0.033167-0



 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
كارخانه توليد اتانول از خرما ساخته شد

كارخانه توليد اتانول از خرما ساخته شد

'سيد محمد فيروزي'، مدير عامل اين شركت و مجري طرح 'طراحي و ساخت كارخانه توليد اتانول و محصولات جانبي از ضايعات خرما' در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا گفت : تقويت و كار در زمينه بررسي مشكلات واحدهاي اتانول موجود در كشور از يك سو و فعاليت براي جايگزيني اتانول به جاي بنزين مصرفي خودرو در مجامع رسمي كشور نظير سازمان محيط زيست و ديگر موارد از سوي ديگر در دستور كار جدي اين شركت قرار گرفت و در اين راستا در شش سال با حضور 30 كارشناس فعاليت هاي فوق العاده اي انجام شد.
وي افزود: بررسي گلوگاههاي واحد توليد اتانول كشور و ارايه مشاوره و خدمات مهندسي به واحدهاي مختلف در زمينه توليد و رفع مشكلات زيست محيطي واحدهاي اتانول كشور، تحقيق، ترجمه و تاليف كتاب كاربردي 'اصول طراحي و تبخير كننده هاي صنعتي' به عنوان تنها مرجع ايراني براي كارخانه هاي اتانول و قند كشور از جمله فعاليت هاي اين شركت بوده است.
فيروزي خاطرنشان كرد: از مشخصات اين واحد اتانولي سازگاري آن با محيط زيست، كاهش مصرف انرژي مطابق با شاخص هاي روز دنيا، استفاده از ضايعات كشاورزي موجود كه در حال حاضر اصلي ترين آن خرماست و فناوري با بازده بالاست.
وي افزود: كارخانه توليد اتانول و محصولات جانبي از ضايعات خرما به همت محققان اين شركت دانش بنيان طراحي و ساخته شده است و با ظرفيت توليد سه هزار تن اتانول و 4500 تن خوراك دام در سال فعاليت مي كند.
اتانول از جمله تركيباتي شناخته مي شود كه از پتانسيل بالايي براي جانشيني بنزين مصرفي در سوخت خودروها برخوردار است و كشورهاي مختلف با توجه به ميزان اتانول قابل حصول در كشور خود برنامه هايي رابراي اجراي اين جانشيني در دستور كار دارند.
با توجه به محدود بودن منابع سوخت هاي فسيلي و مشكلات ايجاد شده توسط اين نوع سوخت ها بر محيط زيست، استفاده از منابع تجديدپذير و توليد الكل از سلولزها در جهان رو به افزايش است.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي
بازيكنان رايانه‌اي موفق شدند طي سه‌هفته، ساختار يك پروتئين ويروس پسگرد كه دانشمندان را براي بيش از يك دهه سردرگم كرده بود، كشف كنند كه به گفته دانشمندان مي‌تواند در توليد داروهاي جديد ايدز چاره‌ساز باشد.به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين پروتئين كه «پروتئاز» نام دارد، نقشي حياتي در چگونگي تكثير برخي ويروس‌ها مانند ايدز ايفا مي‌كند.تحقيقات متمركزي براي كشف داروي ايدز و غيرفعال‌سازي پروتئازها در حال انجام بوده؛ اما دانشمندان نتوانسته بودند ساختار اين آنزيم را بشكافند.محققان دانشگاه واشنگتن در جست‌وجوي يك راه‌حل براي اين موضوع، از برنامه رايانه‌اي «فولديت (Foldit)» استفاده كردند كه مسائل علمي را به بازيهاي رايانه‌اي رقابتي تبديل كرده و بازيكنان را براي استفاده از مهارتهاي حل مسأله سه‌بعدي خود در ساختن مدلهاي دقيق از پروتئين به چالش طلبيدند.طي روزهاي رقابت، بازيكنان مدلهايي ساختند كه به حد كافي براي محققان جهت پالايش آن به شكل تصوير دقيق از ساختار آنزيم مناسب بودند. همچنين دانشمندان بخشهايي از مولكول را شناسايي كردند كه احتمالا هدف داروها براي متوقف كردن آنزيم هستند.به گفته محققان، اين ويژگي‌ها به ارائه فرصت‌هايي براي طراحي داروهاي ضدويروسي از جمله داروهاي مقابله با ايدز مي‌پردازند.پروتئين‌ها از زنجيره‌هاي طولاني اسيد آمينه ساخته شده‌اند كه به شكلهاي پيچيده در هم بسته شده‌اند؛ اما پيش‌بيني ساختار آنها حتي براي رايانه‌ها نيز سخت است.فيراس خطيب، مولف اصلي اين پژوهش كه در مجله «Nature Structural & Molecular Biology‏» منتشر شده، اظهار كرد: ما مي‌خواستيم ببينيم آيا شهود انساني مي‌تواند در جايي كه شيوه‌هاي رايانه‌اي شكست خورده‌اند، پيروز شود.اين محققان اميدوارند كه يافته‌هاي آنها بتواند احتمالات بيشتري را در مورد منبع يابي جمعيت و بازيهاي آنلاين در اكتشافات علمي به وجود آورد
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]تنظیم فعالیت سلولهای تپنده قلب با کمک پرتوهای نوری[/h]
دانشمندان به تازگی دریافته اند که می توانند ریتم تپش سلولهای قلب انسان را بااستفاده از نور تحت

کنترل خود درآورند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه استنفورد حین مطالعات خود نوعی ژن از خزه های دریایی را

به درون سلول بنیادین جنینی انسانی وارد کرده و سپس سلول را به گونه ای تغییر دادند تا بتواند به

سلولهای ماهیچه قلب انسان تبدیل شود.

ژن وارد شده به قلب پروتئین حساس به نوری به نام "چنلرودوپسین-2" به وجود می آورد که این پروتئین

می تواند در هنگامی که سلول زیر تابش پالسهای نوری قرار دارد، مشابه یک کلید سلولهای ماهیچه ای

را خاموش یا روشن کند.

محققان استنفورد می گویند این شیوه روزی می تواند در فعال سازی سلولهای تنظیم کننده قلبی که از

بدن خود بیمار به دست آورده اند، به کار گرفته شود.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، به بیانی دیگر می توان با تزریق این سلولهای دست ورزی شده به درون

قلبهای آسیب دیده، تپش قلبهای بیمار را با کمک نور و بدون نیاز به ابزارهای مکانیکی از قبیل دستگاه

تنظیم فعالیت قلب (پِیس میکر) تنظیم کرد.


"خبرگزاری مهر"


 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
اثرات روغن درخت چاي در توقف رشد سرطان پوست

اثرات روغن درخت چاي در توقف رشد سرطان پوست

محققان دانشگاه وسترن در استراليا مي‌گويند: استفاده از روغن درخت چاي مي‌تواند براي سرطان پوست به غير از سرطان ملانوما که از بدترين انواع سرطان پوست است درماني موثر، ارزان و سريع باشد.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا منطقه همدان، محققان اين دانشگاه در يک پژوهش سه ساله بر روي روغن درخت چاي دريافتند: فرمولاسيون به دست آمده از روغن درخت چاي موجب توقف رشد و درمان تومورهاي جامد رشد يافته زير پوست موشها مي‌شود.
با استفاده از اين ترکيب، تومور سرطاني در همان روز آغاز درمان شروع به پس رفت کرده و در سه روز ديگر اثري از تومور يافت نشده است.
"سارا گري" مجري اين طرح گفت: آزمايشهاي بيشتر نشان داد اثرات ضد سرطاني فرمولاسيون به دست آمده از روغن درخت چاي در فعال‌سازي سيستم ايمني نقش دارد.
اين پژوهشگران اميدوارند بتوانند از اين گياه به درماني براي پيشگيري از رشد انواع ديگر سرطانهاي پوست دست يابند.
محققان مي‌گويند: بر خلاف ديگر شيمي درماني‌هاي تاييد شده سرطان پوست که دوره درماني طولاني بيش از سه هفته دارند و اغلب نشانه هاي آنفلوانزا مانند و تهوع نيز با اين نوع درمان همراه بوده است، فرمولاسيون روغن درخت چاي فقط تحريک ملايم پوستي ايجاد مي‌کند که چند روز پس از پايان درمان، اين تحريک پوستي نيز از بين مي‌رود.
روغن درخت چاي يک منبع طبيعي و تجديدپذير از نوعي درخت بومي در "‌نيو ساوت ولز" استراليا است.
نتايج اين تحقيقات در نشريه داروشناسي شيمي درماني سرطان منتشر شده است.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]کشف نقش جدید دو هورمون در ترمیم عضلات[/h]
تازه ترین یافته های گروهی از دانشمندان ایتالیایی نشان می دهد که دو هورمون ویژه می توانند پس از یک آسیب در ترمیم ماهیچه ای نقش مهمی را ایفا کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه ساپینزا در رم دریافتند که "اکسیتوسین" (هورمون اطمینان و عشق) و "وازوپرسین" (هورمون ضد ادرار و تنظیم کننده فشارخون) علاوه بر نقشهای گذشته خود در ترمیم ماهیچه ای پس از آسیب نیز شرکت دارند.
وازوپرسین و اکسیتوسین هورمونهایی هستند که در هیپوتالاموس تولید و در هیپوفیز ترشح می شوند و عملکردهای فیزیولوژیکی مختلفی را کنترل می کنند اما هرگز ارتباط آنها با ساختار اسکلتی ماهیچه ای مورد بررسی قرار نگرفته بود.
بدن ما از بیش از 350 ماهیچه تشکیل شده است این ماهیچه ها به طور مداوم تجدید شده و پس از یک جراحت در کمتر از چند هفته ترمیم می شوند.
تاکنون آگاهی کمی درباره مکانیزمهای مولکولی برپایه این فرایندها در دسترس بود و به خصوص هرگز ارتباط آنها با عملکرد این هورمونهای هیپوفیزی شناخته نشده بود.
اکنون این دانشمندان کشف کردند که این دو هورمون با افزایش دادن گیرنده های حاضر در سطح سلولهای اقماری (سلولهای بنیادی ماهیچه)، به طور بنیادی تمایز و گرایش سلولهای ماهیچه را تحریک می کنند و تولید رشته های ماهیچه ای را شتاب می بخشند.
براساس گزارش آنسا، این کشف می تواند راههای دارویی جدیدی را برای تقویت ترمیم ماهیچه ای، مقابله با تحلیل عضلانی و به حداقل رساندن آتروفی عضلات در پیری ارائه کند.
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت کوچکترین گوش دنیا/ دستگاهی برای گوش دادن به صدای باکتریها
دانشمندان آلمانی نوعی گوش نانویی ساخته اند که به عنوان کوچکترین گوش دنیا قادر است به صدای باکتریها گوش دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، اگر فکر می کنید که گوش انسان نمی تواند صداهای با بسامد کمتر از 20 کیلوهرتز را بشوند بهتر است نظر خود را عوض کنید. چون به زودی خواهید توانست حتی صدای باکتریها و میکروبها را هم بشنوید.
درحقیقت، گروهی از محققان دانشگاه "لودویگ- مکسیمیلیان" در مونیخ آلمان نوعی گوش نانویی را ابداع کرده اند که قادر است اصوات تا 6 برابر زیر سطح آستانه شنوایی گوش انسان را بشنود. کوچکترین گوش دنیا می تواند فصول جدیدی از علوم آکوستیک و زیست شناسی را آغاز کند.
این گوش نانویی صداهای ساطع شده از میکروارگانیسمهایی چون ویروسها و باکتریها را می شنوند. این دستگاه کوچک برپایه یک نانو ذره طلا به بزرگی 60 میلیونیم میلیمتر (60 نانومتر) قرار دارد که در یک دسته نور لیزری به دام افتاده است.
براساس گزارش فیزیک وورد، دانشمندان آلمانی این دستگاه را در یک وسیله آبی میان دو چشمه صوتی قرار دادند. چشمه ای که پرقدرت تر است از یک سوزن تنگستنی ساخته شده که به یک بلندگو که در بسامد 300 هرتز می لرزد، متصل شده است.
چشمه ضعیف تر، دارای یک نانوذره طلا است که به صورت دوره ای توسط یک پرتو لیزر گرم می شود. این پرتو لیزر امواج صوتی را در بسامد 20 هرتز تولید می کند.
با روشن کردن یکی از این دو چشمه، لرزشهای تولید شده، نانو ذره طلا را در همان جهتی که امواج صوتی ایجاد می شوند به حرکت وا می دارند. به این ترتیب، با اندازه گیری این جابجایی می توان بسامد صوت را محاسبه کرد.
برپایه آزمایشاتی که این فیزیکدانان آلمانی انجام داده اند، گوش نانویی قادر است اصوات در مقیاس میکروسکوپی فراتر از توانایی گوش انسان را تا سقف 60- دسی بل بشنود.
این محققان در این خصوص توضیح دادند: "با استفاده از این گوش نانویی می توانیم نوع جدیدی از میکروسکوپهای آکوستیک را توسعه دهیم."


"خبرگزاری مهر"
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس موفق به توليد سيب‌زميني تراريخته حاوي ژن پروانسولين انساني شدند.

پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس موفق به توليد سيب‌زميني تراريخته حاوي ژن پروانسولين انساني شدند.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، کيميا کاشاني، کارشناس ارشد اصلاح نباتات و بيوتکنولوژي دانشگاه تربيت مدرس كه در اين پژوهش با راهنمايي دکتر مختار جلالي و مشاوره دکتر احمد معيني به بررسي ارگانوژنز نابه جا در گياه سيب زميني و امكان‌سنجي انتقال ژن پروانسولين انساني به آن پرداخته اظهار كرد: تقريبا 0.7 درصد از جمعيت جهان از بيماري ديابت وابسته به انسولين رنج مي‌برند. انتظار مي‌رود شيوع رو به افزايش بيماري ديابت، همراه با معرفي شيوه‌هاي جايگزين روش‌هاي کنوني مصرف انسولين به افزايش ميزان تقاضا براي اين دارو در آينده منجر شود.
وي افزود: انسولين نوترکيب انساني تاکنون در موجودات مختلفي توليد شده است. اگر چه سيستم‌هاي تجاري طي دو دهه گذشته به ميزان قابل توجهي بهبود يافته و به توليد حدود پنج تن هورمون انسولين در سال رسيده‌اند، ولي در آينده با مشکلات جدي در زمينه ميزان ظرفيت توليد و مقدار تقاضا براي اين دارو مواجه خواهيم بود.
كاشاني با اشاره به اقبال روز افزون دانشمندان به استفاده از تكنيك‌هاي «زراعت مولكولي» كه طي آن پروتئين‌هاي دارويي و آنزيم‌هاي صنعتي از طريق مهندسي ژنتيك در گياهان توليد مي‌شوند، تصريح كرد: سيستم‌هاي گياهي داراي پتانسيل‌هاي بالايي در توليد ايمن، اقتصادي و در مقياس زياد داروها هستند. سيب زميني يکي از مهمترين بيورآکتورهاست. اين گياه همچنين گزينه بسيار مناسبي براي دستورزي‌هاي ژنتيکي است.
وي خاطرنشان كرد: باززايي سريع و موثر، نخستين و مهمترين نياز پس از تراريخته سازي ريز نمونه‌هاست. با توجه به وابستگي شديد ميزان باززايي گياه سيب زميني به ژنوتيپ آن بسياري از شيوه‌هاي باززايي براي تمامي ارقام مناسب نيست؛ لذا براي بررسي ارگانوژنز نابه‌جا در گياه سيب زميني از محيط‌هاي کشت يک و دو مرحله‌يي استفاده شد و ميان گره گياهچه‌هاي سه تا چهار هفته‌يي ارقام «دزيره»، «اگريا» و «مارفونا» به عنوان ريز نمونه مورد استفاده قرار گرفت.
کاشاني در تشريح پروژه تحقيقاتي خود گفت: در اين مطالعه، ژن پروانسولين انساني به کمک روش «Agrobacterium Tumefaciens» به ژنوم هسته‌يي گياه سيب زميني منتقل شد. گياهچه‌هاي تراريخته در محيط‌هاي کشت انتخابي حاوي آنتي بيوتيک‌هاي «هيگرومايسين» و «سفوتاکسيم» تفکيک و پس از ريشه‌زايي به خاک منتقل شدند. در نهايت گياهان تراريخته به وسيله واکنش زنجيره‌يي پليمراز با کمک آغازگرهاي اختصاصي تائيد شدند.
وي تصريح كرد: همچنين رونويسي و ترجمه ژن پروانسولين انساني در اين گياهان به وسيله آزمون‌هاي RT-PCR، SDS-PAGE ، ELISA و Dot-Blot مورد تائيد قرار گرفت.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
محققان هلندي فرايند جديدي براي تبديل گياهان به پلاستيك ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند منجر به توليد پلاستيك‌هاي تجزيه‌پذير شود.

محققان هلندي فرايند جديدي براي تبديل گياهان به پلاستيك ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند منجر به توليد پلاستيك‌هاي تجزيه‌پذير شود.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سوخت خودروهاي گازسوز، كيسه‌هاي پلاستيكي و بسياري از محصولات ديگر در زندگي انسان متكي به نفت است؛ درحالي كه تحقيقات به سمت توليد خودروهاي برقي پيش مي‌روند، محققان دانشگاه «اوترشت» هلند نيمي از مشكلات كيسه‌هاي پلاستيكي را برطرف و فرايند جديدي براي تبديل گياهان به پلاستيك ابداع كرده اند.
فرايند تبديل گياهان به پلاستيك ايده جديدي محسوب نمي‌شود، اما توليد پلاستيك ارزان و كارآمد مورد توجه محققان بوده است.
در اين فناوري از نوع جديدي از نانوذرات كاتاليست آهن براي سنتز اتيلن و پروپيلن استفاده شده است. اتيلن و پروپيلن اجزاي اصلي پلاستيك هاي امروزي محسوب مي شوند.
در اين فناوري مي توان از مواد زائد مانند شاخه گياهان و چمن ها براي توليد پلاستيك استفاده كرد و در آينده تمام مواد پلاستيكي را به منابع صد درصد تجديد پذير مبدل كرد؛ اما ابداع اين روش خطراتي نيز براي محيط زيست دربر دارد.
تبديل زيست توده به پلاستيك به معناي توليد محصولات غيرقابل تجزيه و افزايش حجم زباله ها در صورت عدم بازيافت خواهد بود. گسترش اين فناوري با هدف توليد پلاستيك احتمالا منجر به نابودي جنگل‌ها و از بين رفتن گونه‌هاي جانوري مي‌شود و اين ترديد وجود دارد كه آيا فرايند جديد باعث حفظ گياهان مي‌شود يا منجر به نابودي آنها خواهد شد؟
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
شناسايي دو گروه خوني جديد پس از يك دهه!

شناسايي دو گروه خوني جديد پس از يك دهه!

در كنار گروه‌هاي خوني A، B، AB يا O مثبت و منفي، اكنون دانشمندان دانشگاه ورمونت موفق به شناسايي دو گروه خوني جديد شده‌اند كه مي‌تواند جان هزاران انسان را نجات بخشد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، شناسايي دو گروه خوني «لنگريس (Langereis)» و «جونيور(Junior)» از مزيت‌هاي پزشكي بزرگي در حوزه‌هاي انتقال خون و پيوند اندام و همچنين رشد جنين و مبارزه با سرطان برخوردار خواهد بود.
برايان باليف، زيست‌شناس دانشگاه ورمونت سرپرست اين پژوهش كه معماي دو گروه خوني جديد را بر عهده دارد، اظهار كرد: به نظر مي‌رسد كه بيش از 50 هزار ژاپني از گروه خوني «جونيور» منفي برخوردار بوده و ممكن است با مشكلات انتقال خون يا ناسازگاري مادر و جنين روبه‌رو باشند.
در نسخه ماه فوريه ماه نيچر جنتيكس، اين محققان به گزارش كشف خود از دو پروتئين بر روي سلولهاي قرمز خون پرداخته‌اند كه مسؤوليت اين گروههاي خوني نادر را بر عهده دارند.

پروفسور باليف موفق به شناسايي دو مولكول به عنوان پروتئين‌هاي ويژه انتقال با نامهاي ABCB6 و ABCG2 شده است.
به گفته وي تا پيش از اين تنها 30 پروتئين به عنوان مسؤول يك گروه خوني اوليه شناسايي شده بودند كه اكنون اين ميزان به 32 رسيده است.
كشف اين دو گروه خوني جديد از آن جايي از اهميت بيشتري برخوردار مي‌شود كه آخرين گروه‌هاي خوني كشف شده متعلق به بيش از يك دهه پيش بوده‌اند.
هر دو پروتئين جديد همچنين با مقاومت در برابر داروي ضد سرطان مرتبط هستند؛ از اين رو اين نتايج ممكن است از كاربردهاي جديدتري براي درمانهاي پيشرفته سرطانها مانند سرطان پستان برخوردار باشند.
باليف در يك تلاش بين‌المللي با كمك دانشمندان ژاپني به بررسي پروتئين‌هايي كه توسط همتايان فرانسوي خود در موسسه ملي انتقال خون فرانسه پالايش شده بودند، پرداخت.
اين موسسه انتقال خون، تا كنون 28 گروه خوني ديگر را در كنار گروه‌هاي خوني معمول A، B، AB و O به رسميت شناخته است. اين گروه‌ها از اسامي جالبي مانند ديگو، دافي و لوتري برخوردار بوده و اكنون لنگريس و جونيور نيز به آنها اضافه شده‌اند.
اگرچه آنتيگون‌هاي اين دو گروه خوني جديد در دهه‌هاي پيش در زنان باردار مبتلا به مشكل وضع حمل كودكان داراي گروه‌هاي خوني ناسازگار شناسايي شده بودند، اما اساس ژنتيكي اين آنتي‌ژنها تاكنون ناشناخته باقي مانده بود.
در نتيجه احتمالا افراد زيادي با گروه خوني‌هاي لنگريس يا جونيور مثبت و منفي وجود دارند كه خود از آن بي‌خبر هستند و تفاوت ميان مرگ و زندگي اكنون مي‌تواند با يك آزمايش ساده مشخص شود.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترسو‌ها، عنكبوت‌ را بزرگ‌تر مي‌بينند
جام جم آنلاين: محققان در بررسي پديده ترس از عنكبوت‌ها دريافته‌اند كه هرچه ميزان ترس از اين حشرات بيشتر باشد، اندازه آنها به نظر بزرگتر مي‌آيد.

ترس شديد از عنكبوت‌ها در نيمي از زنان و يك نفر از هر شش مرد وجود دارد.
نتايج اخير مطالعات به توضيح اين سوال پرداخته كه چرا بسياري از مبتلايان به اين پديده از بزرگي بيش از حد حشره‌اي صحبت مي‌كنند كه در واقعيت از چنين اندازه اي برخوردار نيست.
درك بهتر از تاثير يك ترس بيجا بر اندازه اجسام مي‌تواند به پزشكان در طراحي درمانهاي موثرتر كمك كند.
به گفته محققان دانشگاه اوهايو، ترس از عنكبوت‌ها و تصور اين ترس نيز مي‌تواند اندازه اين موجودات را در نظر افراد بزرگتر از واقعيت كند كه با پرورش اين ترس،‌ غلبه بر آنرا سخت مي‌كند.
اين محققان با مطالعه 57 داوطب مبتلا به ترس از عنكبوت، آنها را با پنج عنكبوت زنده در مخازن باز شيشه‌اي روبرو كرده و سپس تخمين آنها را از اندازه اين موجودات سنجيدند.
هرچه ترس اين افراد از اين موجودات بيشتر بود، اندازه برآورد شده توسط آنان بيشتر بوده كه بين يك تا شش اينچ متغيير بود. (ايسنا)
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
اصلاح جهش‌هاي ژنتيكي ميتوكندريايي انسان براي نخستين بار

اصلاح جهش‌هاي ژنتيكي ميتوكندريايي انسان براي نخستين بار

محققان مركز سلولهاي بنيادي و دپارتمانهاي شيمي، بيوشيمي و پاتولوژي دانشگاه كاليفرنيا توانسته‌اند براي اولين بار يك شيوه ژنتيكي را براي اصلاح جهش‌هاي ژنتيكي در دي‌ان‌اي میتوکندریایی شناسايي كنند كه آران‌اي‌هاي اصلاح كننده را هدف قرار مي‌دهد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، جهشهاي ژنتيكي در ژنوم میتوکندریايي انسان در بيماري‌هاي عصبی عضلانی، نواقص متابولیکی و پيري دخيل هستند كه در حال حاضر هيچ شيوه‌اي براي ترميم يا جبران موفق اين جهش‌ها وجود ندارد.
پژوهش كنوني بر پايه كار پيشين محققان در سال 2010 انجام شده كه در آن محققان به شناسايي نقش يك پروتئين اساسي پرداختند كه براي رفت و آمد آران‌اي به درون ميتوكندري فعاليت مي‌كند.
ميتوكندري‌ها به دليل توليد بيشتر انرژي درون سلول به نيروگاه‌هاي برق سلولي موسوم هستند. اين نيروگاه‌ها همچنين در طيف وسيعي از فرايندهاي سلولي ديگر شامل علامت دهي، تفكيك، مرگ، كنترل چرخه سلولي و رشد دخيل هستند.
واردات آران‌اي‌هاي كوچك در ميتوكندري براي تكثير، نسخه‌برداري و تفسير ژنوم ميتوكندريايي اساسي بوده اما مكانيزم حمل كننده آران‌اي به درون ميتوكندري تا حد زيادي ناشناخته باقي مانده است.
پژوهش جديد دانشمندان كه در مجله مجموعه مقالات آكادمي ملي علوم منتشر شده، موفق به تعيين نقش جديدي براي پروتئين PNPase در تنظيم وارد كردن آران‌اي به درون ميتوكندري شده‌اند.
كاهش ابراز اين پروتئين منجر به كاهش واردات آران‌اي شده كه پردازش آران‌اي‌هاي رمزگذاري‌شده ژنومي ميتوكندريايي را مختل مي‌كند. كاهش پردازش آران‌اي از تفسير پروتئين‌هاي مورد نياز براي حفظ زنجيره حمل‌ونقل الكتروني ميتوكندريايي كه در طول تنفس سلولي براي توليد انرژي به مصرف اكسيژن مي‌پردازد، جلوگيري مي‌كند.
با كاهش PNPase، آران‌اي‌هاي رمزگذاري شده، ميتوكندريايي پردازش نشده روي هم انباشته و حركت انتقالي پروتئين مختل مي‌شود كه در اين حالت توليد انرژي با خطر مواجه و رشد سلول متوقف مي‌شود.
نتايج اين پژوهش با جبران جهش‌هاي ژنتيكي عامل طيف گسترده‌اي از بيماريها، به ارائه گونه‌اي از درمان ژنتيكي براي ميتوكندري مي‌پردازد.
درمان ژنتيكي اغلب براي ابراز پروتئين‌هايي استفاده مي‌شود كه از قابليت درمان بيماري‌ها برخوردارند. در اين مورد، دانشمندان به توليد راهكاري براي هدف قرار دادن و انتقال مولكولهاي خاص آر‌ان‌اي رمزگذاري شده در هسته به درون ميتوكندري پرداخته كه از آن جا به ابراز پروتئين‌هاي مورد نياز براي ترميم جهش‌هاي ژنتيكي ميتوكندريايي خواهد پرداخت.
در ابتدا محققان به دنبال راهي براي تثبيت آران‌اي جبراني بودند تا بتوانند آن را از هسته منتقل كرده و در غشاي بيروني ميتوكندري ساكن كنند. اين امر با مهندسي يك رشته بيرون برنده براي هدايت آران‌اي به ميتوكندري حاصل شد.
با قرار گرفتن آران‌اي در مجاورت دستگاه انتقال در سطح ميتوكندري يك رشته انتقالي ديگر براي هدايت آران‌اي به درون اين اندامك نياز است. با اين دو تغيير، طيف گسترده‌اي از آر‌ان‌اي‌ها مورد هدف قرار گرفته و به داخل اين اندامك منتقل شده و در آنجا به ترميم نواقص تنفسي و توليد انرژي ميتوكندريايي دور دو خط متفاوت سلولي بيماري ميتوكندريايي انسان پرداختند.
دانشمندان در آبنده قصد دارند اين شيوه جديد را روي مدلهاي حيواني كوچك آزمايش و امكان ترميم يك نقص ميتوكندريايي را در بدن موجود ارزيابي كنند.
يكي از كاربردهاي بالقوه براي اين شيوه مي‌تواند براي ترميم نواقص ميتوكندريايي در سلول‌هاي بنيادي برنامه‌ريزي مجدد شده جنيني يا بزرگسال براي استفاده در درمانهاي پزشكي احياكننده باشد.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
توليدنسل جديد ايمنوليپوزوم‌هاي درمانگر سرطان پستان توليد هيدروژل هوشمند براي رهايش دارو

توليدنسل جديد ايمنوليپوزوم‌هاي درمانگر سرطان پستان توليد هيدروژل هوشمند براي رهايش دارو

رييس پژوهشگاه فناوري‌هاي نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي با اشاره به تاريخچه‌ تاسيس و روند پيشرفت و توسعه‌ فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه از توليد 572 كلون آنتي بادي منوكلونال عليه 207 آنتي‌ژن مختلف، پايان يافتن 183 طرح پژوهشي تاكنون، پيگيري 76 طرح پژوهشي و ارائه‌ بيش از 653 خلاصه مقاله علمي به كنگره‌هاي داخلي و بين‌المللي به عنوان بخشي از دستاوردها و فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه خبر داد.
به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محمدمهدي آخوندي كه در مراسم آغاز عمليات احداث مجتمع تحقيقاتي، آموزشي و درماني ابن‌سينا سخن مي‌گفت، اظهار كرد: 14 سال از شكل‌گيري ايده‌ پژوهشگاه ابن‌سينا در سال 1376 و 13 سال از تشكيل آن در جهاد دانشگاهي مي‌گذرد. ايده‌اي براي تاسيس پايگاهي علمي، تحقيقاتي و بسط و توسعه‌ علمي در دو زمينه‌ جديد و مورد نياز باروري و ناباروري و سرطان كه هم از نظر تكنولوژي و هم از نظر رفع نياز درماني، نيازمند رشد و توسعه‌ي جهاني است.
وي در ادامه با اشاره به تاريخچه‌ تاسيس و فعاليت اين پژوهشگاه خاطرنشان كرد: از نظر توسعه‌ فضاي كالبدي، اين پژوهشگاه از 12 متر در سال 77 به هفت هزار و 100 متر در سال 90 رسيده و در اين پروژه‌ در حال ساخت نيز زميني به مساحت پنج هزار متر مربع در كرج براي آزمايشگاه حيواني و زميني در بزرگراه نيايش تهران به وسعت پنج هزار متر مربع براي مجتمع تحقيقاتي، آموزشي و درماني ابن سينا اختصاص يافته است. همچنين اين پژوهشگاه در سال 77 با 12 نفر نيروي انساني كار خود را آغاز كرد و هم اكنون بيش از 460 نيروي انساني دارد.

آخوندي با بيان اين كه تلاش براي تهيه‌ دستگاه‌ها و تجهيزات مورد نياز پژوهشگران و ايجاد زمينه‌هاي همكاري مشترك با مراكز تحقيقاتي داخلي و خارجي از جمله فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه در راستاي توسعه‌ تجهيزات است، تصريح كرد: براي توسعه‌ اعتبارات با وجود اين كه جهاد دانشگاهي، نهادي عمومي و غير دولتي بوده و اعتبارات دولتي آن به منزله‌ كمك براي توسعه است در راستاي تامين اعتبارات مرتبط با فعاليت‌ها در سه زمينه‌ تاسيس مركز درمان ناباروري، جهت‌گيري براي توليد داروهاي مورد نياز درمان سرطان و پيگيري مستمر براي افزايش اعتبارات دولتي به هفت ميليارد تومان در سال جاري تلاش كرده و مي‌كنيم.
رييس پژوهشگاه فناوري‌هاي نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي ابن‌سينا در خصوص فعاليت‌هاي پژوهشي اين پژوهشگاه عنوان كرد: پژوهشگاه ابن‌سينا از يك گروه پژوهشي در سال 78 به 11 گروه در سال جاري رسيده و از يك پژوهشكده‌ بيوتكنولوژي توليد مثل به سه پژوهشكده‌ آنتي بادي منوكلونال، نانوبيوتكنولوژي‌ و بيوتكنولوژي توليد مثل توسعه پيدا كرده است. همچنين تاكنون 183 طرح پژوهشي به پايان رسيده و 76 طرح نيز در دست اجراست.
آخوندي ادامه داد: تاكنون 653 خلاصه مقاله در كنگره‌هاي داخلي و بين‌المللي و 405 مقاله در مجلات علمي پژوهشي داخلي و بين‌المللي و دهها اختراع در كشور به ثبت رسيده و اميدواريم در سال آينده بتوانيم نسبت به ثبت پتنت‌هاي بين‌المللي اقدام كنيم.
وي با اشاره به عضويت پژوهشگاه ابن‌سينا در شش شبكه‌ ملي پزشكي مولكولي، نانو، بيوتكنولوژي، سلول‌هاي بنيادي، سرطان و شبكه‌ آزمايشگاه‌هاي علمي ايران تصريح كرد: اين پژوهشگاه داراي دو مجله‌ علمي پژوهشي توليد مثل و بيوتكنولوژي است كه مجله‌ دوم موفق به ثبت در نمايه‌ ISI شده است. همچنين با تاسيس زيست بانك نمونه‌هاي نادر و ارزشمند در زمينه‌ توليدمثل و سرطان و تاسيس سه مجموعه‌ Animal lab و يك آزمايشگاه موش‌هاي داراي نقص سيستم ايمني كه براي آنتي‌بادي‌هاي درماني توليد شده كاربرد دارند به فعاليت خود ادامه مي‌دهيم.
رييس پژوهشگاه فناوري‌هاي نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي درباره‌ي فعاليت‌هاي آموزشي اين پژوهشگاه در سال‌هاي فعاليت خود خاطرنشان كرد: اين پژوهشگاه داراي 150 دانش آموخته در مقاطع تحصيلات تكميلي و 34 دانشجوي در حال تحصيل است و توانسته مجوز چهار دوره‌ دكتري تخصصي در زمينه‌هاي ژنتيك، بيوتكنولوژي، ايمونولوژي و بيولوژي توليد مثل را هم از وزارت بهداشت اخذ كند.
آخوندي ادامه داد: پژوهشگاه ابن‌سينا با آغاز دوره‌هاي دكتري پژوهش محور توانسته در سال جاري مجوز برگزاري اين دوره‌ها را براي 20 دانشجو اخذ كرده و همچنين با ارتقاي دفتر آموزش علوم خود نسبت به برگزاري 17 سمينار و كنگره ملي، 140 كارگاه و برنامه آموزشي و 410 سخنراني و نشست علمي اقدام كند.
وي همچنين در خصوص فعاليت‌هاي درماني پژوهشگاه فناوري‌هاي نوين علوم زيستي ابن سينا عنوان كرد: اين پژوهشگاه با تاسيس جامع‌ترين مركز درمان ناباروري كه با هدف تشخيص و درمان قطعي و مشاركت بيش از 22 تخصص آغاز شده بود، فعاليت خود را ادامه داده و توانسته شش كلينيك تخصصي منحصر به فرد در زمينه‌هاي تشخيص و درمان ناباروري، تشخيص و درمان سقط‌هاي مكرر، اهداء و درمان هاي شخص ثالث، پره‌ناتولوژي، سلامت جنسي و درمان اندومتريوز راه‌اندازي كند. تاسيس جامع‌ترين آزمايشگاه تخصصي تشخيص طبي، ژنتيك مولكولي، سيتوژنتيك، ايمونولوژي، آندرولوژي و غيره از ديگر فعاليتهاي پژوهشگاه ابن سينا در زمينه‌ درمان ناباروري است.
آخوندي ادامه داد: كمك به توسعه‌ي فعاليتهاي كاربردي در حوزه بيوتكنولوژي در كشور با تاسيس مركز رشد زيست فناوري ابن‌سينا و اخذ مجوز از وزارت بهداشت از ديگر فعاليتهاي اين پژوهشگاه بوده كه در سال جاري هشت شركت در اين مركز رشد و پارك فناوري البرز تاسيس شده است.
وي با بيان اين كه سقط‌هاي مكرر، اندومتريوز، حفظ باروري، اهداي گامت و جنين، سلامت جنسي، سلول‌هاي بنيادي مرتبط با سرطان توليد مثل، حيوانات تراريخته و اپيدميولوژي ناباروري از اهداف و جهت‌گيري‌هاي تعيين شده در زمينه‌ي طب توليد مثل در پژوهشگاه ابن‌سينا است، اظهار كرد: همچنين در مينه‌ تشخيص و درمان سرطان، ایمینوتراپی با توليد آنتي‌بادي‌هاي منوكلونال و پلي‌كلونال و همچنين توليد واكسن‌هاي درماني از جمله فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه بوده كه تاكنون موفق به توليد 572 كلون آنتي‌بادي منوكلونال عليه 207 آنتي‌ژن مختلف شده‌ايم.
رييس پژوهشگاه فناوري هاي نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي (ابن سينا) در ادامه با اشاره به دريافت مجوز آزمايشگاه رفرنس براي 42 فرآورده از وزارت بهداشت و شناسايي اين پژوهشگاه به عنوان مركز معتمد وزارت بهداشت براي ارزيابي واكسن‌هاي MMR و DTP ( سرخك، سرخجه، ديفتري، اوريون، كزاز و سياه سرفه ) خاطرنشان كرد: استقرار فناوري توليد آنتي‌بادي‌هاي منوكلونال در كشور، استقرار فناوري توليد آنتي‌بادي‌هاي منوكلونال درماني از طريق مهندسي ژنتيك و تلاش براي رفع نيازهاي آنتي بادي ‌هاي درماني از طريق تاسيس مجتمع توليد آنتي‌بادي‌هاي منوكلونال با حمايت و همكاري وزارت صنايع از جمله فعاليت‌هاي پژوهشگاه ابن سينا در زمينه‌هاي درماني است.
آخوندي در پايان به كارگيري فناوري نانو به عنوان يكي از شاخص‌ترين فناوري‌هاي اخير در تشخيص و درمان هدفمند سرطان و بيماري‌هاي صعب‌العلاج را از ديگر فعاليتهاي پژوهشگاه ابن سينا برشمرد و تصريح كرد: به كارگيري فناوري نانو در درمان سرطان و بيماري‌هاي صعب‌العلاج با ساخت نانو ذرات كوانتومي در تشخيص درمان سرطان، ساخت نسل جديد ايمنوليپوزوم براي درمان سرطان پستان، سنتز و فعال سازي و بهينه‌سازي نانو ساختارهاي مغناطيسي براي ساخت رزين مغناطيسي در خالص سازي پروتئين‌ها، طراحي و توليد هيدروژل هوشمند به منظور رهايش كنترل شده‌ دارو، سنتز نانوذرات آنتي باكتريال‌هاي قوي و توليد داربست‌هاي نانويي در طراحي و كشت سه بعدي توليد بافت در پژوهشگاه ابن سينا دنبال مي‌شود. همچنين طرح‌هاي پژوهشي مشترك داخلي وبين‌المللي و كسب افتخارات متعدد از جشنواره‌هاي ملي و بين‌المللي از ديگر دستاوردهاي محققان اين پژوهشگاه است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
كشف كدهاي DNA يكسان در گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري

كشف كدهاي DNA يكسان در گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري

محققان دانشگاه ميسوري با استفاده از الگوريتم رايانه‌اي ويژه‌اي موفق به شناسايي توالي يكسان DNA در گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري شدند كه مي‌تواند به توليد داروهاي جديد منجر شود.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «گوين كونانت» استاديار علوم حيوانات دانشگاه ميسوري و از نويسندگان اين تحقيق تأكيد مي‌كند: كشف جديد، اسرار تكامل گياهان را آشكار مي‌سازد؛ همچنين تحقيقات پايه بر روي ژنوم گياهان باعث ارتقاي تكنيك‌هاي توليد دارو و محصولات جديد مي‌شود.
در تحقيقات قبلي توالي طولاني از كدهاي يكسان در DNA‌ گونه‌هاي مختلف جانوري شناسايي شده بودند؛ اما پيش از كشف جديد هيچ برنامه رايانه‌اي قادر به شناسايي توالي يكسان DNA‌ در گياهان نشده بودند.
در جريان اين تحقيق، ژنوم شش گونه جانوري شامل انسان، سگ، جوجه، موش، موش صحرايي و ميمون ماكائو با شش گونه گياهي شامل برنج، دانه سويا، سورگوم، چوب پنبه، انگور و آرابيدوپسيس مورد بررسي و مقايسه قرار گرفتند.
مقايسه توالي ژنتيكي در طول چهار هفته با استفاده از 48 پردازنده با قابليت يك ميليون جست‌وجو در ساعت مورد بررسي قرار گرفتند و محققان موفق شدند توالي يكسان ژنتيكي را در گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري كشف كنند.
گياهان و جانوران ارگانيسم‌هاي پيچيده چند سلولي هستند كه با شرايط جوي و زيستي متفاوتي روبه‌رو هستند و كدهاي ژنومي از روش‌هاي مختلف براي مقابله با اين تغييرات استفاده مي‌كنند.
ادامه تحقيقات بر روي كشف علت مكانيسم‌هاي متفاوت در گياهان و جانوران و شيوه عملكردي آنها متمركز شده است. در كنار ارتقاي دانش ژنتيك براي مقابله با بيماريهاي مختلف، برنامه رايانه‌اي آناليز كدهاي ژنتيك به تنهايي مي‌تواند به توليد داروهاي جديد منجر شود.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
سلاح جديد دانشمندان براي نابودي ايدز

سلاح جديد دانشمندان براي نابودي ايدز

محققان آمريكايي موفق شدند با استفاده از سلولهاي بنيادي مهندسي‌ساز، ويروس هاي HIV را در بدن موش از بين ببرند كه اين دستاوردي مي‌تواند منجر به يافتن شيوه درمان بيماري ايدز شود.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيشتر تحقيقات صورت گرفته براي مقابله با ويروس HIV بر توليد واكسن يا داروهايي متمركز هستند كه رشد ويروس در بدن را متوقف مي كنند، اما در تكنيك جديد و با استفاده از روش هاي مهندسي ژنتيك مي‌توان سلولهاي بنيادي خون را به سلول‌هاي مبارز يا لنفوسيت تي تبديل و سلولهاي آلوده به ويروس HIV‌ را در بدن شناسايي و نابود كرد.
بيشتر داروهاي ايدز بايد بصورت مادام العمر مصرف شوند تا از رشد ويروس HIV‌ در بدن پيشگيري كنند و تنها راه قطعي براي درمان بيماري ايدز نيز از بين بردن كامل اين ويروس است.
سلول هاي لنفوسيت تي سيتوتوكسيك CD8 توانايي شناسايي و از بين بردن سلول هاي آلوده به ويروس HIV‌ را دارند، اما تعداد آنها در بدن كافي نيست.
محققان دانشگاه كاليفرنيا، لس آنجلس (UCLA) موفق شدند با استفاده از روش مهندسي ژنتيك، سلولهاي بنيادي خون را به سلول لنفوسيت تي تبديل كنند.
تيموس انساني كه وظيفه توليد سلولهاي لنفوسيت تي را در بدن بر عهده دارد، به بدن موش پيوند زده شد. سپس لنفوسيت تي از فرد مبتلا به ويروس ايدز استخراج مي‌شود و گيرنده كه عامل شناسايي سلول آلوده به ويروس HIV‌ است، از سلول لنفوسيت جدا مي‌شود.
با تزريق اين گيرنده به سلولهاي بنيادي خون در تيموس، سلول لنفوسيت تي ساخته مي‌شود.
نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد، در كنار كاهش ميزان ويروس HIV ميزان سلولهاي دفاعي CD4 افزايش مي‌يابد.
دكتر «اسكات كيچن» سرپرست تيم تحقيقاتي تأكيد مي‌كند: اين نخستين گام در توسعه يك رويكرد تهاجمي براي بر طرف كردن نقص در پاسخ سلولهاي لنفوسيت تي محسوب مي شود كه اجازه مي‌دهد ويروس HIV‌ در بدن فرد مبتلا باقي بماند.
 

Similar threads

بالا