مطالبي در رابطه با رشته زراعت

زراعی

عضو جدید
حمید جون سلام عید شما مبارک باشه، کیفیت عکسهات خیلی خوب بود میتونی از آفات برنج هم عکس هایی با کیفیت بزاری؟ممنون میشم:gol:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حمید جون سلام عید شما مبارک باشه، کیفیت عکسهات خیلی خوب بود میتونی از آفات برنج هم عکس هایی با کیفیت بزاری؟ممنون میشم:gol:
سلام به شما دوست عزیز:gol:
آفات برنج رو باید تو بخش گیاهپزشکی درخواست کنین.
به روی چشم میذارم براتون.فقط بگین کدوم آفتشو می خواین.برنج آفات زیادی داره.
 

شاهد

عضو جدید
با سلام :cool:
و تبریک عید نوروز
در مورد گیاهان جایگزین پسته اطلاعاتی دارید؟
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
رقم اذر 2

رقم اذر 2

گندم آذر 2مقدمه :
وجود شرایطخاص آب وهوایی و تعداد اقلیم ، زراعت در مناطق دیم را با مشکلات زیادی مواجه ساختهساخته است . استرس های خشکی ، سرما ، گرما ، توزیع نتمناسب بارندگی ووجود بیماریهای زنگ زرد از جمله عوامل کاهش تولید محصول گندم (دیم ) در مناطق به شمارمی آیند . با توجه به اهمیت گندم و نقش آن در تغذیه جامعه ، بخش غلات موسسهتحقیقات کشاورزی دیم با تأییدات الهی و تلاش ارزنده پرسنل فنی ایستگاه های دیم ، پس از سالها تلاش و کوشش شبانه روزی ،گندم نان آذر 2 را اصلاح و معرفی نموده است .رقم آذر 2 حاصل تلاقی سرداری (Sefid) با لاینBb/Inia/Kvz/my 71/Maya S می باشد که بعد ازرورگ گیری در بخش غلات دیم کرج و گزینش درایستگاه دیم مراغه و سایر ایستگاه ها بهعلت برخورداری از ویژگی های خاص زراعی ، لاینKvz/my 71/Maya S
تحت عنوان رقم آذر2 در سال 1378 برایکشت در مناطق سردسیر و معتدل دیم کشور معرفی شد .(1 و 3 )
رقم آذر بعد از سال ها ارزیابی در ایستگاه های مختلف دیمکشور ، به علت دارا بودن صفاتی مانند زودرسی ، تحمل به تنش های خشکی ، سرما و دارابودن عملکرد بیشتر نسبت به شاهد های سرداری و سبلان به ترتیب ( 14 و 16 درصد )انتخاب شد . میانگین عملکرد چند ساله رقم آذر 2 در کلیه مناطق مورد بررسی معادل2143 کیلوگرم در هکتار بوده که نسبت به شاهد سرداری 269 کیلوگرم در هکتار اضافهمحصول داشته است . با احتساب قیمت هر کیلوگرم گندم از قرار مبلغ 850 ریال ، ارزشافزوده آن نسبت به رقم سرداری معادل 228650 ریال در هکتار می باشد .عملکرددانه :
رقم آذربعد از سال ها ارزیابی در ایستگاه های مختلف دیم کشور ، به علت دارا بودن صفاتیمانند زودرسی ، تحمل به تنش های خشکی ، سرما و دارا بودن عملکرد بیشتر نسبت بهشاهد های سرداری و سبلان به ترتیب ( 14 و 16 درصد ) انتخاب شد . میانگین عملکردچند ساله رقم آذر 2 در کلیه مناطق مورد بررسی معادل 2143 کیلوگرم در هکتار بوده کهنسبت به شاهد سرداری 269 کیلوگرم در هکتار اضافه محصول داشته است . با احتساب قیمتهر کیلوگرم گندم از قرار مبلغ 850 ریال ، ارزش افزوده آن نسبت به رقم سرداری معادل228650 ریال در هکتار می باشد .
مشخصاتزراعی : گندم آذر 2 دارای تیپ رشد زمستانه ،زودرس ، متوسط ارتفاعبوته آن 76 سانتی متر ( ارتفاع بیشتر از سزداری و سبلان ) است . این رقم مقاوم بهورس ( خوابیدگی ) ، ریزش دانه ، سرما وخشکی می باشد ،میانگین وزن هر دانه آن 36_33گرم است. توصیه های بهزراعی : [h=5]تهیه بستر : [/h]در اراضی با تناوب حبوبات ، خاک ورزی اولیه شامل گاوآهن قلمیپایه سخت ( غیر فنری) در عمق 20 تا 25 سانتی متر در پاییز بعد از برداشت گندم .خاک ورزی ثانویه با توجه به تراکم علف های هرز ، استفاده از پنجه غازی در بهار واوایل تابستان در اولویت بعدی ، در صورت عدم دسترسی به گاوآهن قلمی پایه سخت ، خاکورزی اولیه در پاییز با استفاده از گاوآهن برگرداندار بدون صفحه برگردان ، و خاکورزی ثانویه در بهار و اوایل تابستان با توجه به تراکم علف های هرز ، با استفادهاز پنجه غازی انجام شود . در اراضی با تناوب حبوبات _ گندم ، استفاده از گاوآهن قلمیدر تابستان بعد از برداشت نخود و استفاده از پنجه غازی در پاییز انجام شود . [h=5]زمان کاشت : [/h]
کشت گندم آذر2 از اوایل مهر ماه درمناطق سردسیر شمال غرب ، تا اوایل آذر ماه در مناطق معتدل کشور قابل توصیه است .نتایج آزمایش های صورت گرفته نشان داده است که آبیاری در اولین تاریخ کشت باعثافزایش معنی دار عملکرد دانه خواهد شد .
[h=5]میزان بذر : [/h]
مصرف بذر بر اساس ، 350 بوته در مترمربع از 120 تا 135 کیلوگرم بذر در هکتار ( با توجه به وزن هزار دانه ) می باشد ،که بسته به نوع خاک ، نحوه تهیه بستر بذر ، تاریخ کاشت و سایر عوامل ، متفاوتخواهد بود .
[h=5]آبیاری تکمیلی : [/h]نتایج آزمایشهای صورت گرفته در ایستگاه تحقیقات دیم مراغهنشان می دهد که یک بار آبیاری در زمان کاشت ( اولین تاریخ کاشت ) عملکرد آن نسبتبه سرداری بیشتر می شود و ضمناً به علت مقاومت به ورس ، رقم آذر2 میتوان در صورتوجود آب در مناطق کاشت در دو نوبت زمان کاشت و در مرحله ظهور سنبله آبیاری شود .[h=5]فاصله خطوط کشت : [/h]
مناسب ترین فاصله خطوط کشت برای اینرقم 17 تا 20 سانتی متر است در کشت با فاصله خطوط 15 سانتی متر مقدار 145 کیلوگرمبذر در هکتار نیز توصیه می شود .
[h=5]میزان و زمان مصرفکودها : [/h]
مصرف کودها بر اساس توصیه آزمایشگاهخاکشناسی منطقه بوده ولی به طور عمومی مصرف 65 کیلوگرم در هکتار کود فسفات آمونیومو 100 کیلوگرم در هکتار اوره توصیه می شود .دو سوم کود اوره در زمان کاشت به همراهکود فسفاته و بقیه کود ازته بهار به صورت سرک توصیه می شود ( لازم به ذکر است کهکود ازته نباید در مجاورت با بذر قرار گیرد .)
[h=5]بیماری ها : [/h] بوده ، ولی نسبت به بیماری های 20 Sگندمآذر2 نسبت به بیماری زنگ زرد نیمه حساس بوده و حداکثر آلودگی آن در سال های وقوعاپیدمی زنگ قهوه ای و سیاهک پاکوتاه گندم مقاوم است . ضد عفونی بذربا سموم قارچ کش در موقع کشت برای پیشگیری از بیماری سیاهک پنهان معمولی توصیه میشود . [h=5]کیفیت نانوایی : [/h]
گندم آذر2 دارای دانه سفید رنگ ،متوسط درصد پروتیین آن در ایستگاه تحقیقات کشاورزی دیم مراغه در طول چند سالآزمایش2/11_5/9 درصد بوده که برای پخت نان های ایرانی مناسب است .
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
شته روسی گندم

شته روسی گندم


این شته ها منحصراً‌ روی غلات منجمله گندم هستند. در ایران فرم جنسی جمع آوی نشده و احتمالاً بصورت بکرزائی تولید مثل می کنند. معمولاً خوشه های گندم و جوی آلوده خمیده می شوند. در شیراز ناقل بیماری نوار زرد گندم وجود دارد (ایزدپناه، 1361). برگ انتهائی گیاهان آلوده برنگ زرد و سفید درآمده خشک می شود. در مراحل ابتدائی الودگی لبه برگها در امتداد طولی خود لوله می شوند. گاهی فاصله برگها کم شده ساقه بد شکل می شود. می تواند ناقل بیماری موزائیک جو نیز باشد.
این حشره ضمن تغذیه از قسمت عمقی بافت برگ و مکیدن شیره گیاهی برگ ها را به صورت لوله ای در می آورد، به همراه بزاق خود توکسیتی به داخل گیاه تزریق می کند که موجب کاهش ظرفیت فتوسنتز و در نتیجه آسیب غشای کلروپلاست ها می شود. به همین دلیل مبارزه با این شته به وسیله سموم تماسی، در عمل با مشکل مواجه می شود. ولی سموم سیستمیک مؤثر هستند. دشمنان طبیعی این آفت قادر به یافتن شته ها در داخل برگ های لوله شده نیستند بنابراین یکی از بهترین راه های کنترل این آفت استفاده از ارقام مقاوم است.
کنترل شیمیایی:
1-اکسی دیمتون متیل EC25% و1.5 لیتردر هکتار ، اوایل ظهور سنبله ها ، 1 نوبت
2- دیمتوآت EC40%و1.5 لیتردر هکتار ، اوایل ظهور سنبله ها ، 1 نوبت
3- پریمیکارپ WP50% و0.5-1 کیلو گرم در هکتار ، اوایل ظهور سنبله ها ، 1 نوبت
4- تیومتون E25% و 1 لیتر در هکتار ، اوایل ظهور سنبله ها ، 1 نوبت
5- مالاتیون EC75% و2.5 لیتر در هکتار ، اوایل ظهور سنبله ها ، 1 نوبت
 

fa-s

عضو جدید
باسلام
یه سری اطلاعات در مورد برنج میخوام برای شرکت در ازمون نظارت برنج.لطفا اگه کسی تجربه شرکت در این ازمون رو داره کمک کنه.باتشکر
 
Similar threads

Similar threads

بالا