مضرات غذا خوردن در نیمه شب

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کارشناسان دندان‌ پزشکی هشدار دادند خوردن غذا در نیمه شب می تواند به شدت به دندان‌ها آسیب برساند.

محققان سابقه پزشکی 2 هزار و 217 دانمارکی را بررسی کردند و متوجه شدند خوردن غذا در نیمه شب،بدون توجه به نوع غذایی که خورده می‌شود خطر از دست دادن دندان را افزایش می‌دهد.


تیم تحقیقاتی دانشگاه کوپنهاگ تغییراتی را که در جریان بزاق به واسطه خوردن غذا در نیمه شب رخ می ‌دهد عامل اصلی این رویداد می‌ دانند. بزاق دهان معمولا در شب خشک‌ می ‌شود.

نزدیک به 8 درصد از افرادی که در این تحقیقات شرکت داشتند در دسته افرادی بودند که در نیمه شب غذا می‌ خوردند. این افراد نزدیک به یک چهارم یا بیش ‌تر از کالری های روزانه خود را بعد از شام به دست می ‌آوردند. این بدان معناست که آن ها حداقل دو بار در هفته نیمه ‌های شب از خواب بیدار شده و غذا می‌ خوردند.

زمانی که محققان این مطالعات را به مدت 6 سال ادامه دادند به نتایج جالبی رسیدند. آن‌ ها متوجه شدند این افراد بعد از این مدت دندان ‌های بیش ‌تری را در مقایسه با دیگران از دست دادند. این موضوع حتی بعد از در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند سن ،سیگار کشیدن،میزان مصرف شکر و کربوهیدرات و دیگر مسائل هم‌ چنان پابرجا بود.

دکتر جنیفر باندگرن و همکارانش در این باره گفتند: اگرچه دندان‌پزشکان نمی ‌توانند بیماران خود را از غذا خوردن در نیمه‌های شب بازدارند،اما حداقل می‌ توانند آن‌ ها از خطرات مرتبط با آن آگاه کنند
.

پروفسور دامین والمسلی مشاور علمی سازمان دندان بریتانیا در این باره گفت: غذا خوردن در هنگام شب یعنی زمانی که دهان در خشک‌ ترین وضعیت خود قرار دارد و باقیمانده مواد غذایی طولانی ‌تر از معمول در دهان باقی می ‌مانند اثر مصرف مواد شیرین و غذاهای اسیدی را افزایش می ‌دهد.

برای کاهش این تخریب‌ها لازم است که شما حداقل دو بار در روز دندان ‌های خود را مسواک بزنید که یکی از آن‌ ها حتما باید بلافاصله قبل از رفتن به رخت ‌خواب صورت بگیرد.
 

Similar threads

بالا