مصالح [ عایق صوتی]

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
مصالح آكوستيكي
مصالح آكوستيكي يا جاذب سر و صدا، قادرند امواج صوتي را كه با سطح آنها برخورد مي‌كنند، به ميزاني كمتر از (50%) منعكس سازند، اين مصالح همانند بالشي در روبه‌رويي با آثار ناخواسته از انعكاس سر و صدا عمل مي‌كنند. مقدار صوتي كه توسط مصالح جذب مي‌شود، بستگي به اندازه، عمق و تعداد حفره‌هاي مصالح و فركانس صوت دارد. ذرات هوايي كه در اثر صوت به داخل حفره‌ها رفته و از آنها خارج مي‌شوند، سبب ايجاد اصطكاك مي‌گردند، بخشي از انرژي صوتي، مستهلك و به گرما تبديل مي‌شود، بخشي از آن از موانع عبور مي‌كند يا در داخل فضا منعكس مي‌شود. در عمل، دستيابي به كاهش مقاديري بيش از 10 دسيبل با كاربرد مصالح جاذب صوت مقدور نيست. معمولاً كاهشي معادل حدود 5 تا 7 دسيبل در ساختمانهاي مسكوني و دفاتر كاري كه سقف آنها با آكوستيك تايل پوشيده شده باشد، به دست مي‌آيد.
مصالح آكوستيكي دامنه وسيعي از مواد را در بر مي‌گيرد كه زير نامها و عناوين تجارتي مختلف توليد مي‌شوند. گرچه ويژگي جذب صوت آنها مشابه است، طراح، بايد مصالحي را انتخاب كند كه مناسب و قابل كاربرد براي شرايط خاص هر پروژه باشد.
مصالح آكوستيكي ممكن است به صورت پيش‌ساخته باشند يا در محل اجرا شوند. اندازه كاشيها و صفحات[1] پيش‌ساخته از 300×300 تا 1200×1200 ميليمتر تغيير مي‌كند، بسياري از آنها از الياف چوب، ني، فيبرهاي معدني يا شيشه‌اي ساخته شده‌اند كه آنها را درهم و مخلوط و يكپارچه كرده و به صورت تخته‌هايي با ضخامتهاي گوناگون در آورده‌اند. مصرف كاشيها محدود به سقف مي‌شود كه آنها را يا مستقيماً زير سقف اصلي نصب مي‌كنند يا در سقف كاذب متشكل از نبشي و سپري و ميلگردهاي آويز به كار مي‌برند. مواد و مصالحي كه در محل كار قابل مصرف و اجرا هستند، شامل اندودهاي گچي آكوستيكي و تركيبي[2] از قطعات جاذب صوت مي‌باشند.
اينك به شرح انواع مصالح آكوستيكي مبادرت مي‌شود:
19-6-1 عايقهاي صوتي سربي
از نخستين شرايط يك عايق صوتي مناسب، زياد بودن وزن ويژه، نرمي طبيعي، ظرفيت بالاي كاهش سر و صدا و غير قابل نفوذ بودن است. زيادي وزن از اين نظر حائز اهميت است كه شدت ارتعاشات صوتي در نبرد با اينرسي يك مانع، كاهش مي‌يابد. نرمي ورق سرب، سبب كاهش ارتعاشاتي مي‌شود كه در ساير مصالح آكوستيكي عادي است. موانع سربي به ويژه روي پارتيشنهايي كه در مجاورت سقفهاي كاذب آويخته قرار مي‌گيرند، مؤثرند. برگه‌هاي سربي را مي‌توان در بسياري از تيغه‌هاي نازك مصرف كرد تا بدون افزايش حجم، صدا را كاهش دهند. اين ماده را مي‌توان به راحتي، با چسب الاستومري روي ساير مصالح نصب نمود تا بدون افزايش سختي[3] وزن آنها اضافه شود.
19-6-2 كاشيها و صفحات ساخته شده از فيبرهاي سلولزي
كاشيهاي سلولزي معمولاً از باگاس (تفاله نيشكر) ساخته مي‌شوند، تايلهاي الياف نيشكر از قديمي‌ترين و معمولاً ارزان‌ترين نوع آكوستيك تايل هستند. فيبرها را زير فشار قرار مي‌دهند و به صورت تخته‌هايي درمي‌آورند، به نحوي كه بين الياف فضاهاي تنگي به وجود آيد. تايلهاي فيبر نيشكر را معمولاً سوراخدار مي‌سازند تا صدا بتواند به حفره‌هاي بين الياف برسد. اين موضوع باعث بهبود كيفيت جذب صوت مي‌شود. تنوع در بافت و ظاهر تايل با ايجاد تنوع در نقش و نحوه استقرار سوراخها و سطح تايل به دست مي‌آيد.
تايلهاي فيبر نيشكر در اثر جذب رطوبت، دچار تغيير ابعاد و كاهش مقاومت مي‌شوند، گرچه پيشروي آتش در آنها كم است، ولي ضد آتش نيستند. مشخصات فني كشورهاي صنعتي، مصالح ساختماني را به لحاظ پايداريشان در برابر آتش گروه‌بندي كرده‌اند. در مشخصات فدرال (ايالات متحده آمريكا) معيارهاي ويژه‌اي در اين مورد وجود دارد، گروه‌بندي از A براي مصالح غير قابل اشتعال تا D براي درجات مختلف پايداري در برابر آتش انجام شده. تايلهاي فيبر نيشكر در گروه D از اين تقسيم‌بندي قرار مي‌گيرند و برخي از تايلهاي پوشش شده در كارخانه در گروه C ، اين تايلها معمولاً لب پخ بوده، در كارخانه پوشش مي‌شوند و اندازه آنها 300×300 تا 600×600 ميليمتر است.
19-6-3 كاشيهاي ساخته شده از فيبرهاي معدني
بخش اعظم تايلهاي فيبر معدني از پشم معدني ساخته مي‌شوند، قسمت عمده پشم معدني كه در كشورهاي صنعتي توليد مي‌شود از سربار كوره آهنگدازي (پشم سرباره) است. اين تايلها ممكن است به صورت شكافدار يا سوراخدار ساخته شوند تا كيفيت جذب صوت آنها افزايش يابد، مصالح شكافدار انرژي صوتي را به وسيله ايجاد اصطكاك در حفره‌هاي ريز موجود بين فيبرهاي مستقل از هم، مستهلك مي‌سازند. با افزايش سوراخها مي‌توان حداكثر كاهش انرژي صوتي را به دست آورد. مصالح شكافدار عموماً موقعي به كار مي‌روند كه ظاهر كار از بيشترين اهميت برخوردار باشد. مصالح سوراخدار بيشتر در ساختمانهاي صنعتي، فرهنگي و مؤسسات علمي كه حداكثر نفوذ و رنگ‌پذيري مورد نظر است، مصرف مي‌شوند.
تايلهاي فيبر معدني از نظر پايداري در برابر آتش در گروه A قرار مي‌گيرند و در مواردي مثل مكانهاي تجمع عمومي و راههاي فرار از آتش، كه مقررات ساختماني مصالح غير قابل اشتعال را تجويز مي‌كنند، مصرف مي‌شوند. اين مصالح در گونه‌هاي مختلف از نظر اندازه، بافت، ضخامت و قابليت جذب صوت ساخته مي‌شوند. در رنگ‌آميزي تايلهاي شكافدار يا منسوج[4]، بايد دقت بسيار زيادي مبذول داشت و مصالح با رنگهاي ويژه[5] پوشانده شوند، به قسمي كه حفره‌ها بسته نشود و ويژگي آكوستيكي مصالح كاهش نيابد.
19-6-4 كاشيهاي فلزي سوراخدار
اين تايلها متشكل از تاوه‌هاي فلزي سوراخداري هستند كه با مصالح لايي آكوستيكي نظير پشم معدني پر شده‌اند. تاوه‌هاي نازك فلزي سوراخدار، سبب كاهش ويژگيهاي جذب صوت مصالح آكوستيكي لايي نخواهند شد، بلكه به صورت ديافراگمي در انتقال صوت به آنها عمل مي‌كنند و صوت در آنجا جذب مي‌شود. تاوه ممكن است از آلومينيوم يا ورق فولادي ساخته شود و معمولاً آن را با لعاب پخته شده سفيدي مي‌پوشانند. گرچه اين تايلها گران قيمت هستند، ولي چون دوامشان زياد و هزينه نگهداري و تعمير آنها كم است، مصرفشان روي‌هم رفته اقتصادي و با صرفه است. سطح آنها را مي‌توان با كهنه نمدار تميز كرد و به رنگ‌آميزي مجدد و تعويض قطعات نيازي ندارند. به علاوه لعاب سخت پوشش آنها باعث تأمين ويژگيهاي بازتاب سطوح مي‌شود.
19-6-5 اندودهاي آكوستيكي
اندودهاي آكوستيكي دو نوعند:
الف: اندودهاي گچي با دانه‌هاي سبك مانند پرليت و ورميكوليت منبسط
ب: اندودهاي مشتمل بر فيبرهاي معدني به همراه چسب
اندودهاي گچ و پرليت را از اختلاط گرد گچ، پرليت و آب درست مي‌كنند و يا گچ و پرليت آماده بسته‌بندي شده را با آب مخلوط كرده روي سطوح صاف زيرسازي كه ممكن است بتني، سيماني، گچي يا فولادي باشد، مي‌كشند يا با ماشين بر روي آنها مي‌پاشند، اندودهاي ماله‌اي در دو قشر آستر به ضخامت حدود 10 ميليمتر و رويه به كلفتي حدود 3 ميليمتر اجرا مي‌شوند و اندودهاي ماشيني در دو، سه يا چهار قشر نازك پاشيده مي‌شوند، به قسمي كه مجموع ضخامت به حدود 12 ميليمتر برسد.
به موجب آزمايشهاي انجام شده ”ضريب كاهش سر و صدا“[6]براي اندود 12 ميليمتري دستي، حدود 65/0، براي اندود 25 ميليمتري از همين نوع، 75/0 و براي اندود ماشيني به ضخامت 12 ميليمتر، حدود 55/0 است.
اندودهاي فيبري از پنبه كوهي[7] يا پشم معدني و يك چسب معدني ساخته مي‌شوند. در كشورهاي صنعتي اين اندودها به صورت آماده و بسته‌بندي عرضه مي‌شود. نخست سطح مورد نظر را با قشر ضخيمي از چسب، آغشته مي‌كنند و سپس فيبر را روي آن مي‌پاشند. اندودهاي به ضخامت بيش از 12 ميليمتر، دست كم در دو قشر بايد انجام شوند و قشر رويه را مي‌توان با سيلر و به صورت رنگي نيز اجرا كرد.
اخيراً در بسياري از كشورها محدوديتهايي براي مصرف پنبه كوهي به ويژه در اندودكاري به وجود آمده است. ضريب كاهش سر و صدا در اندودهاي آكوستيكي متفاوت بوده و بستگي به ضخامت اندود و زيرسازي آن دارد. اين ضريب براي اندودي رنگ نشده به ضخامت 18 ميليمتر بر روي زيرسازي سخت، از 60/0 تا 70/0 و بر روي زيرسازي فلزي، 8/0 تا 9/0 و براي ضخامت 36 ميليمتر بر روي زيرسازي سخت، حدود 9/0 است، در حالي‌كه ضريب اندود اخير هنگامي كه رنگ‌آميزي شود، به 85/0 كاهش مي‌يابد.
19-8 ويژگيها و حداقل حدود قابل قبول
مصالح آكوستيكي بايد به لحاظ شكل ظاهري يكنواخت، بدون عيب و عاري از مواد سست و كم دوام و مضر باشند تا در اثر عوامل جوي و هوازدگي خراب نشوند يا مورد حمله ميكروارگانيسمها و حشرات قرار نگيرند و به استحكام و كيفيت آنها لطمه وارد نشود.
تاب فشاري، برشي و كششي، وزن ويژه، جذب آب، تخلخل، پايداري در برابر هوازدگي، بخار آب و حمله موجودات زنده، ويژگيهاي آكوستيكي، قابليت حمل مصالح آكوستيكي كه در معرض عوامل گوناگون قرار مي‌گيرند، بايد با استانداردهاي مربوطه تطابق نمايد. استفاده از مصالح كهنه و غير استاندارد در صورتي كه در نقشه‌ها و مشخصات ذكر شده و نمونه آنها قبلاً به تصويب دستگاه نظارت برسد، مجاز خواهد بود.
-----------------------------------------------
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=92594
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=95072
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

kiyamehr

عضو جدید
انواع عايق

انواع عايق

معني عايق از منظر لغوي
انواع عايق : حرارتي ، صوتي ،حريق،رطوبت و ...
تعاملات ميان رشته اي در خصوص انواع عايق ها با ،سازه، برق ،مكانيك، معماري و ساير تخصصها
عايقكاري و كاربرد
موارد قابل توجه در عايق كاري :
جذب رطوبت ،رشد قارچ و باكتري ،مقابله با آتش ،تصاعد گاز سمي ،مزاحمت
براي انسان ، مزاحمت براي محيط زيست ، مقابله با الكتريسته ،وضعيت اسيدي يا بازي
بودن ،مقابله با شوك حرارتي ،استحكام ،ضربه پذيري ، مقاومت سايشي ، انعطاف پذيري
، وزن ، ميزان هدايت حرارتي ، ظرفيت نهان گرمائي ، مقاوم در برابر خوردگي ، پايداري
شيميائي ، ميزان چسبندگي ، تغييرات در طول زمان ، خزش يا جمع شدگي ، ميزان
تحمل دما و افزايش حجم و ......
-1 عايق با پايه معدني
پايه اينگونه عايقها از مواد معدني است كه در فرآوري آنها ساختار مولكولي متحول
نمي شود .در اينگونه عايقها معمولاً سيلسيم حضور دارد.
ويژگي عمومي اينگونه عايقها :
-1 مقاوم در برابر دما هاي بالا هستند (نقطه قوت)
-2 جاذب رطوبت هستند (نقطه ضعف)
اين عايق ها شامل :
پشم شيشه
1 ايران) -16 - (استاندارد شماره 8480 بند 4
از مذاب شيشه ساخته مي شود. (Glass Wool) -1 پشم شيشه
3/ پشم شيشه حدود 60 سال است كه در ايران توليد مي شود. الياف پشم شيشه داراي ضخامت 2
6 ميكرون است. پشم شيشه جاذب رطوبت بوده و در مجاورت با رطوبت ، اسيد سيليك توليد مي / الي 4
كند كه اين موضوع باعث رشد قارچها و باكتريها مي شود.
پشم شيشه در توسعه آتش نقشي ندارد و گاز سمي توليد نمي كند.اين عايق ساختماني داراي الياف
سرسوزني است و پس از ورود به بدن خارج نمي شود. لذا توصيه ميشود از تماس مستقيم با آن
جلوگيري شود.همچنين غبارات آن باعث مشكلات تنفسي مي شود. ضمنا تحمل حرارتي آن حدود 550
درجه سانتيگراد است در سالهاي اخير نوع ديگري پشم شيشه به بازار ارائه شده است كه حاصل تركيب
2 نوع پشم شيشه است كه خطرات تنفسي و تحريكات پوستي كمتري دارد.
شكل زير مكانيزم توليد پشم شيشه را نشان ميدهد:


(Rock Wool) پشم سنگ
2 ايران) -16 - (استاندارد شماره ملي 8480 بند 4
اين عايق ساختماني و صنعتي از مذاب سنگهاي طبيعي آذرين ساخته مي شود
ماده اوليه آن سنگ بازا لت است كه از گروه سنگهاي آذرين مي باشد كه بازمانده تفاله هاي
آتش فشاني است. براي توليد ابتدا در دماي 1500 درجه، بازالت را ذوب كرده و سپس الياف با
ضخامت 6 ميكرون از آن بدست مي آيد. عايق صوتي بسيار مناسبي است. باعث خوردگي در
مصالح ساختماني نمي شود. الياف پشم سنگ از طرف سازمان بهداشت جهاني بي ضرر تشخيص
داده شده است و براساس استاندارد سازمان بهداشت اروپا استنشاق هوائي كه حاوي حداكثر 5
ميليگرم در متر مكعب ذره باشد در 8 ساعت در روز بلامانع است. با محيط زيست سازگار است.
قابليت اشتعال نداشته و مقاومت تا حدود 4 ساعت در برابر شعله را دارد در اثر آتش سوزي گاز
1000 مقاومت دارد. در استانداردهاي جهاني به عنوان عايق مطلوب ضد ������ سمي توليد نمي كند و تا
حريق توصيه شده است.
با افزايش دما ضريب انتقال حرارت آن افزايش مي يابد (عيب)
با افزايش رطوبت ضريب انتقال حرارت آن افزايش مي يابد (عيب)
نيازمند پوشش ضد رطوبت است.
به صورت فله- تخته اي و پانلي در بازار موجود است.
شكل زير مكانيزم توليد پشم شيشه رانشان ميدهد:

( Slag Wool) : پشم سرباره
(48480-16- (استاندارد ايران بند 3
اين عايق ساختماني از مواد مذاب سرباره كوره ساخته مي شود و از محصولات جانبي كوره بلند است كه
پس از استخراج آهن از سنگ هما تيت بدست مي آيد. پس از 1400 درجه و تبديل به الياف توليد مي شود.
است كه تقريباً 40 % پشم سرباره را تشكيل مي دهد. نوك الياف Sio عمده ترين ماده تشكيل دهنده آن 2
آن كروي شكل است و خراش و نفوذ كمتري به داخل آن دارد.
عايق الكتريسيته است و مضر به حال محيط زيست نمي باشد.
است (عيب) ph+ در مجاورت با رطوبت داراي
به وسيله چسب به اشكال هندسي در مي ايد
350 درجه مقاومت دارد ،ولي نوع خالص آن ������ پس از مخلوط شدن با مواد چسبي تا حدود
750 را تحمل كند. ������ مي تواند تا
عايقهاي سيليكات
حاصل تركيب مواد معدني و الياف سراميكي است كه در آنها نيز اكسيدهاي فلزي مانند كلسيم،
منيزيوم و يا آلومينيم وجود دارد. اين نوع از عايق ها معمولاً آجري شكل يا تپوتي هستند. تحمل حرارت
هاي بالا را داشته و در مقابل شوكهاي حرارتي مقاوم هستند. غيرقابل اشتغال بوده و همچنين جاذب
رطوبت مي باشند.
( Calcium silicate ) -1 سيليكات كلسيم
(4 - (استاندارد ملي ايران 8480 بند 4
اين عايق شامل سيليكات هيدراته شده است كه بوسيله الياف يك پارچه مسلح مي شود.
اين عايق، دانه بندي شده از آهك و تقويت شده توسط ذرات سيليكات با ساختار يك مسلح كننده
مانند پارچه است كه به همراه مواد معدني آلي مي باشد. در مقابل تغيير شكل مقاومت دارد. جاذب آب
است ولي به سرعت خشك مي شود لذا براي رشد قارچ ها مكان مناسبي نمي باشد.
980 درجه تحمل دارد. مهره المنت سماور از اين نوع است. ������ قابل اشتعال نمي باشد. تا دماي
تا 4 برابر وزن خود مي تواند آب جذب كند. معمولاً سفيد و خاكستري است و ميل زيادي به ايجاد
خوردگي در سطوح فلزي حفاظت نشده دارد. داراي يون كلر است.

(Alumimium Cilicate) سيليكات آلومينيم
از مواد معدني اكسيد آلومينيم و الياف سراميكي كه در دماهاي بالا تركيب مي شوند، به دست مي آيد. به
اشكال پتوني و آجري وجود دارد.
تحمل بسيار بالا در مقابل حرارت دارد. مقاوم در مقابل شوك حرارتي است عايق خوبي براي كوره هاي
1800° مقاومت دارد. C القائي است و تا دماي
( Carbom fiber ) الياف كربني
الياف كربني معمولاً به اليافي گفته مي مي شود كه داراي 90 % كربن باشند.
الياف سلولري مانند ريون، (PAN) پرمصرف ترين الياف كربني عبارتند از: الياف پلي اكريلونيتريل
و نوع خاصي از الياف فنليك (Coal tar pich) ويسكوز و پنبه قير حاصل از قطران زغال سنگ
انجام عمليات حرارتي و پيروليز باعث حذف اكسيژن ، نيتروژن و هيدروژن گرديده و كربن
به شكل الياف باقي مي ماند.
كاربرد الياف كربن:
حمل و نقل: لنت ترمز، بدنه خودرو مسابقه بدنه كشتي فنرلول ، شفت كمك فنرها و ...
ساختمان و معماري: مواد پلها، تقويت كننده هاي بتن پر مقاومت ، سازه هاي باربر ، ديوار جدا كننده
سازه اي پيش تنيده
ساير:هواپيما سازي و هوا فضا، اجراي سازه ماهواره ها، سازه هاي داخلي هواپيما، جداره ميز و صندلي
ها، لبه بال هواپيما هاي مافوق صوت و جنگنده، نازل موشك هاي دوبرد و قطعات حساس موتور هواپيما
صندلي چرخدار، پروتز، دريچه قلب X پزشكي: استخوان مصنوعي، تجهيزات پرتو
انرژي: باتري سوختي، پره هاي توربين، پره هاي آسياب
صنايع الكترونيك: قاب لپ تاب، اجزاي رايانه، بازوي روباتهاي صنعتي، چرخ دنده ها، غلتك ها و ...

( Graphite fiber ) : الياف گرافيتي
پس از انجام عمليات در صورتي كه 90 % كربن باقي بماند ميتوان آنرا الياف گرافيتي ناميد. اولين بار
اديسون به عنوان رشته ملتهب لامپ به كار گرفت.
استحكام، سختي بالا، خنثي بودن از لحاظ شيميائي، ضربه پذيري بالا، از خواص الياف گرافيتي است هم
اينك شركتها، در حال ساخت بدنه خودرو با الياف كربني هستند.
( Glass fiber ) : الياف شيشه
% پر مصرف ترين ماده در تهيه كامپوزيتها است، عمده ترين محصول فايبرگلاس است ماسه سيليسي 50
مواد را تشكيل مي دهد.
( Cellular Glass ) : شيشه سلولي
3 ايران) - 84 بند 4 - (استاندارد ملي 80
از شيشه منبسط شده با ساختار سلول بسته حاصل مي شود.
480 مقاومت دارد. در دماي پائين هدايت حرارتي كمي دارد، °C 40 - تا ������ به شكل تخته و لوله است و از
داراي مقاومت سايشي و مقاومت در برابر خوردگي است ، عايق صوت است.
(Cramic fiber) الياف سراميكي
3 ايران) -15 - (استاندارد 8084 بند 4
اليافي غير آلي كه از اكسيدهاي فلزي يا رس ها ساخته مي شود.
الياف سراميكي در واقع فيبرهاي سيليكات آلومينيم است كه از ذوب و دميدن كائولن با درصد آلوميناي
بالا يا ساير مواد مانند پودر خالص آلومينا و سيليس مخلوط شده تشكيل مي گردد.
50 و قطر آن 2 الي 3 ميكرون است. m در پروسه توليد طول الياف حدود
خصوصيات الياف سراميكي:
- وزن سبك
- قابليت انعطاف پذيري همراه با استحكام كششي
- قابليت نصب سريع
- هدايت حرارتي پائين
- ذخيره سازي پائين انرژي گرمائي
- مقاومت در مقابل شوك حرارتي
- مقاومت در مقابل خوردگي
- پايداري حرارتي بالا
- پايداري شيميائي
- جايگزيني مناسب آزبست
- عايق صوتي
- الياف پايه در اگزوزها و *****ها
- الياف به صورت فله
- الياف به صورت پتو
- الياف به صورت صفحه سراميكي
- الياف مدولي
1400 را دارد ������ - مقاومت در برابر حرارت تا
الياف آزبستي
18 ايران) - (استاندارد 8480 بند 4
اليافي است كه از جدا سازي سيليكاتهاي معدني طبيعي كه داراي ساختار بلوري به شكل رشته اي باريك
است، بدست مي آيد.
سلامتي انسان را به خطر مي اندازد.
آزبست يا پنبه كوهي :
دارد، ولي غير قابل (W/mc 0/ كاني معدني است كه بافت اليافي دارد. ضريب حرارتي تقريباً بالا ( 06
اشتعال بوده و الياف آن سرطان زا است.

2 - عايق با پايه گياهي
9 ايران) - (استاندارد 8084 بند 4
عايق دياتومه اي
اين ماده از بقاياي دياتومه (ذرات سيلسي سلولي با اندازه ميكروسكوپي) است كه به شكل پودر، متصل يا
دانه اي است.
آجر دياتومه اي
آجر عايق پخته شده از بقاياي دياتومه
رستني هاي ذره بيني از گروه جلبكها در آبهاي شور يا شيرين يا در خاكهاي مرطوب يا بر سطوح
مرطوب
عايق صوت
عايق حرارت
منبع غذايي مناسب براي ماهيها

(Cork) چوب پنبه
12 ايران) - (استاندارد 8084 بند 4
ماده اي كه به طور دوره اي از ساقه درخت چوب پنبه (كركس سابرال) كه لايه محافظ آنرا تشكيل ميدهد
گرفته مي شود.
تخته آن از چوب پنبه دانه اي منبسط و متصل شده بدون چسب و در اثر حرات و فشار است بدست مي
آيد.
( Cellulose insula tion) عايق سلولزي
11 ايران) - (استاندارد 8084 بند 4
عايق اليافي است كه از كاغذ، مواد خام تخته كاغذي يا چوب با چسب و كند سوز كنننده ساخته مي شود.
روزنامه، كارتن، پارچه، كاه، خاك اره، كنف و ... از عمده ترين مواد اوليه تامين آن است.
تحقيقات در امريكا نشان مي دهد كه سلولز بهتر از پشم شيشه، ساختمان را در برابر حريق محافظت
مي كند زير چگالي از پشم شيشه بيشتر است و اكسيژن بيشتري نياز دارد. 4 نوع آن وجود دارد.
-1 سلولز خشك
-2 اسپري سلولز
-3 سلولز تثبيت شده
-4 سلولز با ذرات كم
%90 سلولز است.
عايق حرارتي كمي بهتر از پشم سنگ و پشم شيشه است.
چگالي آن از سايرين بيشتر است پس عايق صوتي خوبي است.
عايق حريق است.
با پر كردن كامل حفره ديوار جلوگيري از انتقال رطوبت مي كند.
نياز به نيروي متخصص دارد.
اسپري تر آن مدت زمان زيادي براي خشك شدن دارد (چند روز تا چند هفته).
سازگار با محيط زيست است.
براي توليد آن انرژي كلي مصرف مي شود.
Wood Wool : پشم چوب
14 ايران) - (استاندارد 8084 بند 4
Wood Wool Slab : دال پشم چوب
تركيب پشم چوب فله اي با چسباننده معدني


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

paramisrockwool

عضو جدید
عایق صوتی پشم سنگ

عایق صوتی پشم سنگ

عایق پشم سنگ یک عایق صوتی بسیار خوب می باشد که به دو روش به کاهش صدا کمک می کند:
1- با کاهش انتقال صدا از درون اجزاء ساختمان
2- با جذب صدا
کاهش انتقال صدا عبارت است کاهش انرژی صدا وقتی که از درون اجزاء ساختمان مانند دیوار، کف، بام عبور می کند.
مقدار کاهش انرژی صدا در هنگام عبور از مواد بستگی به ضخامت عایق پشم سنگ دارد . این مقدار در مورد پشم سنگ به ویژه در فرکانس های کم با افزایش ضخامت بالا می رود . با قرار دادن فاصله هوایی مناسب در پشت عایق پشم سنگ، می توان انتقال آن را تا حد مطلوبی کاهش داد.
جذب صدا یعنی کاهش انرژی صدا وقتی که صدا از سطحی منعکس می شود.
ضریب جذب صدا با عددی بین صفر و یک بیان می شود. اگر سطحی هیچ صدایی را جذب نکند، ضریب جذب صفر است. اگرتمام صدا جذب شود ضریب برابر یک می شود.عایق پشم سنگ بازده بالایی در جذب و کاهش صدا دارد به همین دلیل در فرودگاه ها، استودیوهای صدابرداری، زیر ریل ها و در ایستگاه های متروی داخل شهری به منظور جلوگیری از انتقال ارتعاشات و صدا از عایق پشم سنگ استفاده می کنند.

منبع: شرکت پشم سنگ پارمیس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

paramisrockwool

عضو جدید
ساخت پنل صوتی

ساخت پنل صوتی

برای عایق کاری صوتی ساختمان می توان از پنل صوتی استفاده کرد. در ساخت پنل های صوتی از یک عایق صوتی ارتجاعی مانند پشم سنگ استفاده می شود.
برای مشاهده فیلم آموزشی ساخت پنل صوتی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.


[video]http://www.paramisrockwool.com/images/videos/how%20to%20make%20rockwool%20acoustic%20panels.mp4[/video]
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چند نکته ساده در مورد عايق بندي صوتي پنجره

چند نکته ساده در مورد عايق بندي صوتي پنجره

شيشه هاي دو جداره در صورتي كه نكات زير رعايت شوند عايق بندي صوتي پنجره ها را به ميزان زيادي بهبود ميبخشند :

1 – با افزايش فاصله دو شيشه – عايق بندي صوتي نيز افزايش ميابد . فاصله 150 تا 20 ميليمتر كاهش صوتي معادل 40 دسي بل ايجاد ميكند .

2 – در صورتي كه پنجره هاي دو جداره قابل باز شدن باشند بايد از نوار هوا بندي استفاده شود .

3 – با افزايش ضخامت شيشه به ويژه اگر پنجره ها ثابت باشند عايق بندي صوتي نيز افزايش ميابد ،اين نكته بدين مفهوم است

كه بايد از تهويه كننده هاي مخصوصي كه كار تهويه

وعايق بندي را تواما انجام ميدهند استفاده كرد .

4- شيشه هاي دو جداره اي كه براي عايق بندي حرارتي طراحي شده اند در واقع ارزش عايق بندي صوتي ندارند .
 

paramisco

عضو جدید
شدت صوت مطلوب در قسمت های مختلف ساختمان

شدت صوت مطلوب در قسمت های مختلف ساختمان

شدت صوت احساس بلندی و کوتاهی صدا مربوط به انرژی حمل شده با امواج صوتی است و بر حسب واحد دسی بل می‌باشد.
بنابر کاربرد اتاق ها در ساختمان های مسکونی و اداری شدت صوت مطلوب برای آن ها متفاوت است، مطابق با استاندارد طراحی ساختمان (AS 2107) شدت صوت مطلوببرای اتاق های مختلف به شرح زیر می باشد:


عایق کاری صوتی ساختمان می تواند علاوه بر اینکه مانع از خروج صدا از ساختمان شود در کاهش شدت صوت ورودی و در نتیجه کاهش آلودگی صوتی تاثیری زیادی داشته باشد. در جدول زیر مقایسه ای بین تاثیر عایق کاری بودن و نبودن پنجره بر روی کاهش صدا، صورت گرفته است:

محاسبه شدت صوت در اتاق
در اتاق به دلیل وجود اشیاء گوناگون، شدت صوت به دلیل انعکاس آن از صفحات مختلف به راحتی کاهش نمی یابد. بنابراین برای محاسبه شدت صوت در اتاق مدل سازی صورت گرفته و فرمول زیر بدست آمده است:

LP: توان صوتی منبع صوت
LW: سطح فشار صوت
Q: ضریب ثابت، متناسب با موقعیت منبع صوت
R: ضریب اتاق
A: سطح معادل جذب صوت (m2)
S: سطح تمام اتاق (شامل مساحت کف، سقف و دیوارها)
αm: ضریب جذب متوسط
ضریب R را می توان از نموار زیر استخراج نمود. همچنین ضریب Q بسته به موقعیت منبع صوتی است که مقدار آن را در شکل های زیر میبینید.
 

Similar threads

بالا