[مصالح ساختمانی] upvc

zanememar

عضو جدید
کاربر ممتاز
اين تحقيق دوم من براي واحد درسي طراحي و توليد صنعتي هستش.اميدوارم استفاده كنيد!
PVC ماده ی اولیه ساخت پروفیل در پنجره های مدرن UPVC می باشد که از مخفف کلمات (Unplasticised Poly

Vinyl Chloride) تشکیل شده است.
این ماده یک نوع تنوع ترموپلاست مدرن متشکل از مشتقات اصلی نفت خام و نمک طعام است. در فرآیند تولید
UPVC با افزودن مواد مختلفی چون ضربه گیرها (ImpactModifier)، مواد ضد احتراق (Heat Stabilizers)، پر کننده ها (Fillers)، کمک کننده ها (Processiny Aids)، روان کننده های داخلی و خارجی (Internal & ExternalLubricants) و رنگ های صنعتی (Pigment) به دو ماده اصلی فوق، ترموپلاست UPVC به دست می آیدکه ترکیب جدیدی از ماده اولیه PVC بوده، ولی به علت خواص فیزیکی متفاوت این ماده جدید اصطلاحا به آن یک ماده غیر پلاستیک اطلاق می شود.


 

پیوست ها

  • upvc.rar
    332.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

azam2007

عضو
چگونگي نگهداري از پنجره هاي UPVC

چگونگي نگهداري از پنجره هاي UPVC

چگونگي نگهداري از پنجره هاي UPVC اگر بخواهيد بيشترين بهره را از پنجره هاي UPVC خود ببريد؛ رعايت برخي از نكات باعث مي شود، كارايي و عمر اين پنجره ها بيش از پيش بالا رود. اين نكات به قرار زير است:

  • با فاصله هاي زماني معين، تمام قطعات مكانيكي و متحرك پنجره ها را روغن كاري كنيد. البته روغن كاري بايد توسط روغن هاي رقيق موجود انجام شود.

  • به منظور دوام بيشتر لاستيك هاي درزگير پنجره ها، در بازه زماني مشخص حداكثر سه ماه يكبار آن ها را توسط پارچه اي حاوي صابون مايع تميز كنيد. زيرا اين عمل نرمي، انعطاف و تميزي لاستيك ها را به ارمغان مي آورد.

  • براي تميز كردن پنجره ها مي توانيد از مخلوط آب و صابون استفاده كنيد تا بدون باقي گذاشتن اثر گردو غبار، پنجره ها را براق سازد.

  • پارچه اي را كه جهت تميز نمودن پنجره ها انتخاب مي كنيد، مي بايست بدون پرز باشد تا بتوان به راحتي سطوح پنجره ها را تميز كرد.

  • اگر پس از نصب پنجره ها، هنوز فعاليت هاي اجرايي ساختمان باقي مانده است، مي بايست، كاور روي پنجره ها كنده نشود تا از آسيب به آن ها جلوگيري كند. همچنين نبايستي اين كاور ها به مدت طولاني بر روي پنجره هاي باقي بماند. چراكه ممكن است اثر چسب تا مدت ها بر روي پنجره هاي باقي بماند.

  • به طور مرتب دستگيره ها و قسمت هاي متحرك ديگر پنجره ها را وارسي كنيد كه شل و هرز نشده باشند. معمولا" با چك كردن منظم اين قسمت ها، مي توان پيچ مربوطه را يافت و آن را پيش از بروز مشكل محكم كرد.

  • در هنگام فعاليت هاي بازسازي از قبيل نقاشي و سيمانكاري و ... لازم است تا روي پنجره ها را با پوشش مناسبي پوشاند تا آسيبي به آن نرسد. در صورت آلوده شدن پنجره ها لازم است تا بدقت پنجره ها را تمييز كرد تا وجود اين مواد باعث كدر شدن سطوح پنجره نشود.

  • با توجه به تنوع يراق آلات در نظر گرفته شده، جهت پنجره هاي UPVC ، مي بايست دستور العمل هاي مفيدي كه از طرف سازنده در خصوص نحوه استفاده از آن ها ارائه مي گردد، به دقت صورت پذيرد تا در صورت بروز هر گونه مشكل، بتوان آن را بر طرف كرد.

  • از نزديك نمودن وسايل حرارت زا همچون آتش جوشكاري و يا شعله مستقيم به پنجره هاي يو پي وي سي اجتناب كنيد.
رعايت موارد مذكور در رابطه با تميز كردن و مراقبت از پنجره ها، مي تواند زيبايي و سلامت دايمي آن ها را تضمين كند.

shutterstock_3837382.jpg
 

پیوست ها

  • doubleglazing_03.jpg
    doubleglazing_03.jpg
    10.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

azam2007

عضو
معرفي اجزاي پنجر های upvc

معرفي اجزاي پنجر های upvc

معرفي اجزاي پنجر های upvc


1- قاب و بازشو پنجره از جنس upvc

2- زهواره upvc

3- لاستيك درزبندي اي.پي.دي.ام

4- پروفيل گالوانيزه

5- شيشه با يراق

6- يراق آلات




پروفيلهاي مورد نظر با توجه به نوع سفارش درب و پنجره انتخاب شده و پس از انجام محاسبات دقيق و مهندسي و آناليز ابعاد درب و پنجره ، طبق نقشه برش داده مي شوند. سپس تعدادي از اين پروفيلها به منظور ايجاد شيار آب به دستگاه مربوطه منتقل مي شوند.

همزمان باعمليات برش پروفيل UPVC و ايجاد شيار آب ، پروفيلهاي گالوانيزه برش داده شده و درون آنها با پيچ محكم مي شوند. بمنظور مقاوم سازي و تقويت درب و پنجره هاي توليدي ملزم به استفاده از پروفيل گالوانيزه با ضخامت مناسب در داخل خانه اصلي پروفيل UPVC مي باشيم. بكارگيري پروفيل گالوانيزه در داخل پروفيل اصلي UPVC و پيچ شدن يراق آلات روي قطعات تقويت شده، ضمن كاهش خطر افتادگي بازشوهاي پنجره، مقاومت درب و پنجره هاي ساخته شده از پروفيل UPVC را افزايش مي دهد



در ادامه در صورت نيازبه نصب دستگيره و يراق آلات (براي بخشهاي باز شو) سوراخها و شيارهاي مورد نياز توسط دستگاه روي پروفيل تعبيه مي شود. سپس پروفيلها طبق نقشه توسط دستگاه جوش به يكديگر متصل مي شوند و با انتقال به دستگاه بعدي، پليسه ها و زوائد ناشي از جوش در زواياي مختلف از بين مي رود.

در نهايت روي ميز كار پس از تميز كاريهاي جزئي و نهايي، يراق آلات روي درب و پنجره نصب ميگردد. هر پنجره با توجه به شعاع باز شو و بسته به ابعاد آن يراق آلات مخصوص به خود را دارد كه در قسمتهاي قاب و لنگه پنجره نصب مي گردند.اين يراق آلات ازكيفيت بالا برخوردار بوده و از لحاظ مقاومت در مقابل خوردگي بعنوان يكي از مهمترين خواص يراق آلات در رده مورد قبول استانداردهاي اروپايي ميباشد همچنين استاندارد امنيت در مقابل سرقت نيز در يراق آلات مورد استفاده رعايت شده است


اندازه گيري و نصب پنجره هاي UPVC

پنجره هاي UPVC قابليت نصب روي قاب هاي فلزي (Sub Frame ) و سازه هاي سيماني، آجري و ... را دارد، در زمان آماده بودن درگاه پنجره عمليات اندازه گيري بوسيله ابزار مناسب اعم از مترهاي ليزري، مترهاي نواري و ساير ابزار دقيق با دقت بالا اندازه گيري و جهت تعيين نقشه پنجره ها به واحد طراحي ارائه ميگردند

نصب پنجره هاي UPVC ارتباط مستقيم با دوام و عملكرد اين نوع از پنجره ها دارد، عمليات نصب بايد به گونه اي انجام شود كه اهداف زير حاصل گردند:

1- قابليت تحمل بارهاي زنده و مرده
2- جلوگيري از تبادل صوت و حرارت
3- باز و بسته شدن مطمئن
4- تميز كردن درگاه نصب
5- جايگذاري پنجره و تراز كردن آن
6- انجام سوراخ كاريهاي لازم
7- ثابت كردن پنجره در محل نصب با استفاده از پيچهاي مناسب
8- نصب شيشه ها و جا انداختن زهواره
9- درزبندي نهايي با استفاده از تزريق فوم و سيليكون
10- رگلاژ نهايي



منبع مرکز یو پی وی سی
 

azam2007

عضو
مقايسه مواد uPVC و آلومينيوم

مقايسه مواد uPVC و آلومينيوم

UPVC ماده قوي و با دوام براي پنجره ها مي باشد منطقا ‌ممكن است فكر كنيد كه يك پنجره آلومينيومي مستحكم تر است از يك پنجره uPVC است چرا كه از فلزي سخت و محكم ساخته شده است.
در حقيقت ماده اي كه در قاب ها و بازشو ها بكار ميرود بايد داراي نفوذ كمتري در مواجهه با عوامل طبيعي در سيستم نصب شده باشد.

يك درب يا پنجره در اثر فشار برش عرضي بطور طبيعي افت خواهد كرد. اين فشارها ممكن است در اثر باد يا اثرات نشست ساختار باشند كه باعث فشار به اطراف پنجره مي شوند و فشار و بار شديدي به گوشه هاي آن وارد مي كنند بنابراين مهمترين بخش نگهدارنده پنجره ، در واقع مربوط به نحوه اتصال و مواد مورد استفاده در بستن گوشه ها به يكديگر است.

در پنجره هاي آلومينيومي از بسط هاي مكانيكي براي اتصال قطعات مختلف در يا پنجره استفاده مي شود. بطور معمول تعداد سه عدد يا بيشتر، از ورقه هاي فلزي براي ايجاد ساختار اتصال عميق به يكديگر پيچ مي شوند. حتي اگر پيچ ها از فولاد ضد زنگ هم باشد مي توانند باعث ايجاد واكنش گالوانيك با قابها يا بازشوهاي آلومينيومي ميشوند كه اين مسئله باعث از هم پاچيدگي پيچ و هم پنجره آلومينيومي خواهد شد و نتيجتا باعث شكستگي گوشه ها خواهد شد.

از طرف ديگر uPVC هرگز دچار واكنش با پيچي كه براي بستن مكانيكي يك پنجره استفاده مي شود، نخواهد شد.


آزمايشات صورت گرفته بر روي يك پنجره بسته شده از طريق مكانيكي نشان مي دهد كه اتصالات uPVC و آلومينيومي از نظر قدرت ساختاري مشابه هستند. UPVC در استفاده از پيچها وبسط ها در گوشه هاي پنجره ، در پنجره هاي اتصال يافته و جوش خورده يك انتخاب ديگر هم به ما مي دهد.

برش در دو زاويه ممكن

قطعات uP.V.C. به نرمي صاف شده و از طريق ورقه هاي جوش خورده با گرما گداخته شده و سپس اين قطعات با فشار به هم چسبيده ميشوند و بعد ميگذاريم تا خنك شوند . نتيجه آن يك اتصال غير قابل نفوذ در برابر آب است كه اين خاصيت و توانايي بالاي خود را در اثر بخش انتهايي پروفيل بدست آورده است نه با تعدادي نقطه پيچ شده به هم.

آزمايشات سنجش قدرت انجام گرفته بر روي اين اتصالات نشان داده شده است سيستم يك منطقه جوش خورده داراي مقاومت بسيار بالايي در مقايسه با بسط هاي مكانيكي قابها مي باشد. سرانجام اين روش ها درب و پنجره هايي با عمر طولاني تر و قابل اعتماد تر براي مصرف كنندگان آنها فراهم مي نمايد.
آلومينيوم يك ماده بسيار متداول در ساخت فريم درب و پنجره است. در ابتدا اينطور تصور مي شد كه آلومينيوم يك ماده ارزان در مقابل چوب است و از محيط زيست هم محافظت مي كند ولي پس از بررسي هاي بيشتر مشخص شد كه آلومينيوم داراي خواصي است كه آنرا در ساخت پنجره هاي مدرن غير قابل قبول مي سازد. براي فر آوري آلومينيوم به هنگام ساخت درب و پنجره ، مواد شيمياي سمي زيادي در تمام مراحل ساخت استفاده ميشود ، از جمله:
Chromate Baths - براي خيزش فلز سخت قبل از آستر كاري و رنگ زدن Acrylic و Polyester جهت رنگ زدن آلومينيوم سخت و بدون روكش

Asestate Nickel جهت ا يجاد پوشش قطبي محافظ


تمام اين مواد به عنوان مواد سرطان زا و سمي از طرف سازمان بهداشت و امنيت (OSHA) شغلي معرفي شده اند كه چنانچه اين مسئله كنترل نشود به خاطر مجاورت طولاني مدت باعث بيماري ميشود. تحقيقات نشان ميدهد كه آلومينيوم ميتواند در رشد درختان صنوبر و چنار تاثير گذار باشد چون ريشه هاي ظريف آنان مورد حمله محصولات جنبي اين توليدات قرار ميگيرد. ماده ديگري كه وجود دارد وميتواند به طور گسترده استفاده شود و جايگزين اين مواد سمي شود ، uPVC است كه از پلاستيك pvc است كه مقاوم، پايدار و در دسترس است و ويژگيها و مشخصاتي دارد كه آلومينيوم هرگز ندارد.

مهمتر از همه فرايند ها ساخت درب و پنجره uPVC فقط باعث ايجاد بخار آب در اتمسفر مي شود و هيچگونه مواد سمي و زائدي را وارد درياچه ها و رودخانه ها نمي كند ، همچنين مواد uPVC كه در ساخت درب و پنجره استفاده مي شود به صورتهاي ديگري بازيافت مي شود.

جايگزيني uPVC و استفاده از آن در پنجره ها ، زباله ها و آسيبهاي محيطي را به حداقل ممكن مي رسانند و به همين علت امروزه به طور گسترده به عنوان مواد اوليه ساختماني استفاده مي شود. پس از سالها توسعه uPVC به عنوان يك جايگزين مناسب آلومينيوم شناخته شده است.UPVC يك ماده طبيعي است ، عايقي است كه هزينه كمي دارد.

آلومينيوم رساناي گرماست مانند تابه هاي فلزي كه گرماي اجاق گاز را به سطح فلز منتقل مي كنند ، دسته فلزي عريان باعث سوختن دست مي شود مگر اينكه دسته بوسيله يك ماده عايق پوشانده شود. مشابه اين امر در پنجره هاي آلومينيومي اتفاق مي افتد گرماي تابستان يا سرماي زمستان از طريق پنجره هاي آلومينيومي به راحتي وارد خانه مي شود براي مقابله با اين مسئله كارخانه هاي توليد كننده پنجره آلومينيومي و خيلي از درب ها و پنجره هاي آلومينيومي Termal Break را اضافه مي كند كه يك نوار رزيني خشك است كه وارد قاب يا چهار چوب ميشود. اين ماده اگرچه ميزان عايق بودن پنجره ها را افزايش مي دهد ولي يكپارچگي قاب آلومينيومي به خطر مي افتد چون اين ماده (Break) به انسجام و محكمي آلومينيوم نيست همچنين اضافه كردن اين ماده باعث افزايش قيمت مي شود چون هم به زمان ، و هم به كارگر احتياج دارد.

UPVC به صورت طبيعي عايق است در برابر سرما و گرما. حتي وقتي كه سرماي زمستان خانه را محاصره كرده است قابهاي درب و پنجره ها هنوز گرم است.
در پنجره هاي uPVC ميتوان از پروفيل هاي چند حفره اي هم استفاده كرد كه در واقع اين حفره ها فضاي بين درب و پنجره را تقسيم مي كند با تقسيم فضاي داخل هواي بد و نامطبوع خارج ، با هواي مطبوع و مساعد داخل هرگز عوض نمي شود.

پنجره هاي آلومينيومي هم اين حفره ها را دارد ولي به خاطر خاصيت ماده اوليه حفره هاي داخلي بوسيله هوايي كه از طريق پروفيل ها منتقل ميشود خاصيت رسانايي فلز ويژگي اين حفره ها را از بين ميبرد.
پنجره هاي uPVC اين خاصيت را دارند كه حفره ها بوسيله يك ماده نارسانا احاطه شده اند اين بدين معناست كه قاب و چهار چوب uPVC خانه شما را عايق تر مي كند و صورتحساب هاي مربوط به گرمايش و سرماش شما را به صورت محسوس كاهش مي دهد.

شرايط جوي تاثيري روي uPVC ندارد درست است كه آلومينيوم زنگ نميزند ولي خورده يا پوسيده ميشود حتي سطح رنگ شده آلومينيوم به خاطر تماس دائم با هواي خارج يا شرايط داخلي روزانه ، داراي شكستگي يا خراش ميشود. فرسودگي و خوردگي باعث بي رنگ شدن سطح پنجره و حتي شكستن قاب مي شود. آلومينيوم مي تواند خيلي از تاثيرات الكترو مكانيكي كه روزانه از منابع مختلف ايجاد مي شود را تحمل كند . كودهاي شيميايي،‌گازها يا بخار نمكي ،‌آلودگيهاي طبيعي ، باعث مي شود تا پنجره آلومينيومي بد منظره و غير قابل اطمينان باشد همچنين خاصيت رساناي آلومينيوم ميتواند باعث افزايش ميعان گازهاي داخل خانه شود .

اين ميعان باعث آسيب به سطح پنجره و پارچه هاي منسوجات داخل خانه و كاغذ ديواري و سطوح چوبي داخل خانه ميشود. آلودگيهاي هوا شامل : گازهاي نمكي، بارانهاي اسيدي، آلودگيهاي صنعتي، آفت كشها، كودهاي شيميايي، بخار و ساير آلاينده هاي هوا كه روزانه وجود دارند باعث از بين رفتن رنگ و آسيب به پنجره هاي uPVC نمي شوند ميعان داخلي و حتي تبخير بخش كوچكي از مسائلي است كه در اثر استفاده از پنجره هاي آلومينيومي قبل از هر آسيبي رخ مي دهد .

پنجره هاي uPVC پوسيده نمي شود ، ورقه ورقه نمي شود ، پوسته پوسته نمي شود ، خراشهاي سطحي به علت استفاده هاي روزانه به خاطر اينكه رنگ، سرتاسر پروفيل را پوشانده است، نشان داده نمي شود . درب و پنجره هاي uPVC تاب بر نميدارد به خاطر همين هميشه خوب عمل ميكند و شكل خوبشان را حفظ مي كنند.

چوب

مزاياعايق خوبمعايبرطوبت را جذب ميكند ، تاب بر ميدارد،‌ پوسيده مي شود كه در نهايت به رخنه كردن آب و هوا به داخل خانه مي شود.
احتياج به رنگ كردن هميشگي و نگهداري از داخل و خارج دارد .
وضعيت و چگونگي برش تحتاني روي عايق اثر گذار است.

آلومينيوم

مزاياتاب بر نميداردمعايبعايق خيلي ضعيف
باعث ميعان مي شود (سبب تعرق )
خورده و پوسيده مي شو.د
جاي ضربه بر روي آن باقي مي ماند.
قاب و چهار چوب به صورت مكانيكي و با پيچ وصل مي شود و احتمال شل شدن دارد.
پنجره هاي آلومينيومي رنگ شده در معرض خراش و خوردگي هستند.
انتقال دهنده گرد و غبار به داخل ساختمان مي باشند.
UPVC
مزايا - عايق عالي
- تراوش ونفوذ هوا را كاهش مي دهد.
- مقاوم در مقابل ميعان و چگالي (تعرق و تغيير حجم).
- قابليت تميز كردن آسان
- مقاوم و ماندگار
- نگهداري آسان
- خورده نمي شود
- پوشش رنگ كامل

- عدم احتياج به رنگ
- نارسانامعايب مقاومت يا توان كششي محدود (به هر حال پنجره ها بوسيله پروفيل گالوانيزه تقويتي مستحكم
مي شوند كه اين مشكل را جبران كنند).
 

arshawin

عضو جدید
در پاسخ به سوال Omid باید بگم پنجره های دو جداره UPVC از نظر نوع به چند دسته تقسیم بندی می شوند، که یکی از این تقسیم بندی ها انواع حالت های بازشو درب و پنجره دو جداره ست.
درب و پنجره upvc به حالت های بازشو زیر طبقه بندی می شوند:

• پنجره تک حالته
• پنجره دو حالته
• پنجره آکاردئونی
• پنجره دو لنگه بازشو
• پنجره فرانسوی
• پنجره کشویی
• پنجره فولکس واگنی
• پنجره کلنگی
• پنجره محوری

طبقه بندی دیگر درب و پنجره UPVC ، از منظر تعداد جداره های شیشه است:
• درب و پنجره دوجداره
درب و پنجره سه جداره

1.jpg
برای اطلاعات بیشتر در مورد پنجره سه جداره، بر روی لینک بالا کلیک کنید.
طبقه بندی های دیگری نیز در مورد رنگ درب و پنجره و همچنین پهنای پروفیل مورد استفاده وجود دارد که در سایت آرشاوین توضیح داده شده است. اگر سوالی هم هست که بتونم کمکتون کنم خوشحال میشم.
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
درود بر شما دوست عزیز ......arshawin.....

بنده توی این چند سال .......... یکی از معایب و مشکلاتی که در خصوص پنجره های دوجداره بر خورد کردم رو خدمتتون عرض میکنم ...............و شما بفرمایید جهت حل این مشکل چه باید کرد ..........

همانطور که مستحضرید........ و مطلع هستید......... عدم بسته شدن پنجره ها ........که بیشتر در دربهای دوجداره دیده میشه ........یکی از معضلات این نوع درب و پنجره ها است ...............با اینکه در داخل پروفیلهای پی وی سی پنجره از ناودانی های گالوانیزه استفاده میکنن.........که جلو ....... تغییر شکل و افتادگی لنگر پنجره را بگیرید.............. اما باز هم با این مشکل پس از یکی دو سال استفاده اتفاق می افته ..........

1- با مواردی که این مشکل افتاده چه باید کرد ........ قابلیت تعمیر را دارد ....یاخیر ؟

2- در هنگام خرید به چه نکاتی دقت کنیم تا این اتفاق نیافتد....... ؟

3- چگونه بفهمیدم که شرکت سازنده پنجره ها از گاز آرگون جهت پر کردن بین دو شیشه استفاده کرده است یا خیر ؟ ............. (من این سری شرکت مورد نظر رو تهدید به ارسال پنجره ها به آزمایشگاه کردم که اگر بین شیشه ها گازی وجود نداشته باشه شکایت خواهم کرد .)

4- این سری از پروفیل سیندژ استفاده کردم جهت پنجره ها ......... آیا پروفیل خوبی هست یا خیر ..........؟
 

Similar threads

بالا