[مصالح ساختمانی]کاشی و سرامیک

maral55

مدیر بازنشسته
به تدريج كه مصالح دارن در اين تالار زياد ميشن فكر كردم بهتره شروع كنيم براي هر كدوم يك تاپيك باز كنيم

اينجا اطلاعات مربوط به كاشي و سراميك رو قرار بديم

انجمن توليد كنندگان كاشي و سراميك ايران
http://www.irancerps.info/portal/
_________________________________________________________________________

شركت ايران مهند

http://www.iranmahand.com/index.htm
__________________________________________________________________________

http://www.tabriztile.com/
شركت كاشي تبريز
در اين سايت اطلاعاتي در مورد كاشي هاي توليدي و ابعاد و اندازه ها پيدا ميكنيد

_________________________________________________________________________
http://saadi-tile.20un.com/index-fa.html

كاشي سعدي
اطلاعاتي در مورد محصولات انواع و ابعاد و اندازه ها
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

pink11

عضو جدید
تاریخ کاشی کاری و انواع ان

تاریخ کاشی کاری و انواع ان

کاشی کاری
کاشیکاری یکی از روشهای دلپذیر تزئین معماری در تمام سرزمینهای اسلامی است. تحول و توسعه کاشی ها از عناصر خارجی کوچک رنگی در نماهای آجری آغاز و به پوشش کامل بنا در آثار تاریخی قرون هشتم و نهم هجری انجامید. در سرزمینهای غرب جهان اسلام که بناها اساسا سنگی بود، کاشی های درخشان رنگارنگ بر روی دیوارهای سنگی خاکستری ساختمانهای قرن دهم و یازدهم ترکیه، تأثیری کاملا متفاوت اما همگون و پر احساس ایجاد می کردند.
جز مهم کاشی، لعاب است. لعاب سطحی شیشه مانند است که دو عملکرد دارد: تزیینی و کاربردی. کاشی های لعاب دار نه تنها باعث غنای سطح معماری مزین به کاشی می شوند بلکه به عنوان عایق دیوارهای ساختمان در برابر رطوبت و آب، عمل می کنند.
تا دو قرن پس از ظهور اسلام در منطقه بین النهرین شاهدی بر رواج صنعت کاشیکاری نداریم و تنها در این زمان یعنی اواسط قرن سوم هجری، هنر کاشیکاری احیا شده و رونقی مجدد یافت. در حفاری های شهر سامرا، پایتخت عباسیان، بین سالهای
836 تا 883 میلادی بخشی از یک کاشی چهارگوش چندرنگ لعابدار که طرحی از یک پرنده را در بر داشته به دست آمده است. از جمله کاشی هایی که توسط سفالگران شهر سامرا تولید و به کشور تونس صادر می شد، می توان به تعداد صد و پنجاه کاشی چهارگوش چند رنگ و لعابدار اشاره کرد که هنوز در اطراف بالاترین قسمت محراب مسجد جامع قیروان قابل مشاهده اند. احتمالا بغداد، بصره و کوفه مراکز تولید محصولات سفالی در دوران عباسی بوده اند. صنعت سفالگری عراق در دهه پایانی قرن سوم هجری رو به افول گذاشت و تقلید از تولیدات وابسته به پایتخت در بخش های زیادی از امپراتوری اسلامی مانند راقه در سوریه شمالی و نیشابور در شرق ایران ادامه یافت. در همین دوران، یک مرکز مهم ساخت کاشی های لعابی در زمان خلفای فاطمی در فسطاط مصر تأسیس گردید.
نخستین نشانه های کاشیکاری بر سطوح معماری، به حدود سال 450 ه.ق باز می گردد که نمونه ای از آن بر مناره مسجد جامع دمشق به چشم می خورد. سطح این مناره با تزئینات هندسی و استفاده از تکنیک آجرکاری پوشش یافته، ولی محدوده کتیبه ای آن با استفاده از کاشیهای فیروزه ای لعابدار تزئین گردیده است.
شبستان گنبد دار مسجد جامع قزوین(
509 ه.ق) شامل حاشیه ای تزئینی از کاشیهای فیروزه ای رنگ کوچک می باشد و از نخستین موارد شناخته شده ای است که استفاده از کاشی در تزئینات داخلی بنا را در ایران اسلامی به نمایش می گذارد. در قرن ششم هجری، کاشیهایی یا لعابهای فیروزه ای و لاجوردی با محبوبیتی روزافزون رو به رو گردیده و به صورت گسترده در کنار آجرهای بدون لعاب به کار گرفته شدند.
تا اوایل قرن هفتم هجری، ماده مورد استفاده برای ساخت کاشی ها گل بود اما در قرن ششم هجری، یک ماده دست ساز که به عنوان خمیر سنگ یا خمیر چینی مشهور است، معمول گردید و در مصر و سوریه و ایران مورد استفاده قرار گرفت.
در دوره حکومت سلجوقیان و در دوره ای پیش از آغاز قرن هفتم هجری، تولید کاشی توسعه خیره کننده ای یافت. مرکز اصلی تولید، شهر کاشان بود. تعداد بسیار زیادی از گونه های مختلف کاشی چه از نظر فرم و چه از نظر تکنیک ساخت، در این شهر تولید می شد. اشکالی همچون ستاره های هشت گوش و شش گوش، چلیپا وشش ضلعی برای شکیل نمودن ازاره های درون ساختمانها با یکدیگر ترکیب می شدند. از کاشیهای لوحه مانند در فرمهای مربع یا مستطیل شکل و به صورت حاشیه و کتیبه در قسمت بالایی قاب ازاره ها استفاده می شد. قالبریزی برخی از کاشی ها به صورت برجسته انجام می شد در حالی که برخی دیگر مسطح بوده و تنها با رنگ تزئین می شدند. در این دوران از سه تکنیک لعاب تک رنگ، رنگ آمیزی مینائی بر روی لعاب و رنگ آمیزی زرین فام بر روی لعاب استفاده می شد.
تکنیک استفاده از لعاب تک رنگ، ادامه کاربرد سنتهای پیشین بود اما در دوران حکومت سلجوقیان، بر گستره لعابهای رنگ شده، رنگهای کرم، آبی فیروزه ای و آبی لاجوردی-کبالتی- نیز افزوده گشت.
ابوالقاسم عبد الله بن محمد بن علی بن ابی طاهر، مورخ دربار ایلخانیان و یکی از نوادگان خانواده مشهور سفالگر اهل کاشان به نام ابوطاهر، توضیحاتی را در خصوص برخی روشهای تولید کاشی، نگاشته است. وی واژه هفت رنگ را به تکنیک رنگ آمیزی با مینا بر روی لعاب اطلاق کرد. این تکنیک در دوره بسیار کوتاهی بین اواسط قرن ششم تا اوایل قرن هفتم هجری از رواجی بسیار چسمگیر برخوردار بود.


p کاشی های هشت پر ستاره ای و چلیپا - قرن هفتم هجری - امامزاده جعفر دامغان

p کاشی زرین فام - قرن پنجم هجری - کاشان
لعاب زرین فام که ابوالقاسم آن را دو آتشه می خواند، رایج ترین و معروف ترین تکنیک در تزئینات کاشی بود. این تکنیک ابتدا در قرن دوم هجری در مصر برای تزیین شیشه مورد استفاده قرار می گرفت. مراحل کار به این شرح بوده که پس از به کار گیری لعاب سفید بر روی بدنه کاشی و پخت آن، کاشی با رنگدانه های حاوی مس و نقره رنگ آمیزی می شده و مجددا در کوره حرارت می دیده و در نهایت به صورت شیء درخشان فلزگونه ای در می آمده است. با توجه به مطالعات پیکره شناسی که بر روی نخستین کاشیهای معروف به زرین فام انجام گرفته و نیز از آنجایی که در این نوع از کاشی ها بیشتر طرح های پیکره ای استفاده می شده تا الگوهای گیاهی، می توان گفت این نوع از کاشی ها به ساختمانهای غیر مذهبی تعلق داشته اند.
ویرانی حاصل از تهاجم اقوام مغول در اواسط قرن هفتم هجری، تنها مدت کوتاهی بر روند تولید کاشی تأثیر گذاشت و در واقع هیچ نوع کاشی از حدود سالهای 642-654 ه.ق بر جای نمانده است. پس از این سال ها، حکام ایلخانی اقدام به ایجاد بناهای یادبود کرده و به مرمت نمونه های پیشین پرداختند. نتیجه چنین اقداماتی، احیای صنعت کاشی سازی بود. در این دوران، تکنیک مینایی از بین رفت و گونه دیگری از تزئین سفال که بعدها عنوان لاجوردینه را به خود گرفت، جانشین آن شد. در این تکنیک، قطعات قالب ریزی شده با رنگهای سفید، لاجوردی و در موارد نادری فیروزه ای، لعاب داده می شدند و پس از اضافه شدن رنگهای قرمز، سیاه یا قهوه ای بر روی لعاب، برای بار دوم در کوره قرار داده می شدند.
در اوایل دوره ایلخانی، تکنیک زرین فام بر روی لعاب بدون هیچ رنگ افزوده ای به کار برده می شد، لکن در ربع پایانی قرن هفتم، رنگهای لاجوردی و فیروزه ای به میزان اندکی مورد استفاده قرار گرفتند.
با نزدیک شدن به قرن هشتم هجری، آبی لاجوردی از رواج و محبوبیت بیشتری برخوردار شد و سرانجام تکنیک نقاشی زیر لعاب با استفاده از رنگهای آبی لاجوردی و اندک مایه ای از رنگهای قرمز و سیاه، جایگزین نقاشی زرین فام شد که کاشی های تولید شده با چنین تکنیکی معمولا با نام کاشی های سلطان آباد شناخته می شوند. این تکنیک تا اواسط قرن هشتم مورد استفاده قرار می گرفت و پس از آن منسوخ شد.

با رو به زوال نهادن حاکمیت ایلخانیان در اواسط قرن هشتم، عصر طلایی تولید کاشی پایان یافت. کاشی های معرق-موزائیکی- تک رنگ و نه چندان نفیس در رنگهایی متفاوت جانشین قابهای عظیم زرین فام و کتیبه ها شدند.
این تکنیک برای نخستین بار در آغاز قرن هفتم هجری در آناتولی اقتباس شده و یک قرن بعد در ایران و آسیای مرکزی پدیدار شده است. این نوع از کاشی ها برای ایجاد طرحی پیچیده در کنار یکدیگر چیده می شده و از آنها برای تزئین محراب ها استفاده می شد. شیوه کار به این صورت بوده است که سفالهای لعاب داده شده را بر مبنای طرح اصلی می بریدند و سپس با در کنار هم قرار دادن آنها، طرح اصلی را می ساختند. در دوره ایلخانیان برای نخستین بار این تکنیک مورد استفاده قرار گرفت؛ مانند آنچه که در مقبره امام زاده جعفر اصفهان (
726 ه.ق) به چشم می خورد؛ اما کاربرد وسیع آن در دوره میانی قرن نهم هجری رواج پیدا کرد. طیف وسیع و پیشرفته ای از کاشی های معرق بر روی تعدادی از بناهای مهم یادبود این دوران دیده می شوند که به عنوان نمونه می توان به مسجد گوهرشاد در مشهد، مدرسه آلغ بیک در سمرقند و مدرسه خرگرد اشاره کرد.

p
کاشی معرق - پنجره مشبک کاری مسجد شیخ لطف الله اصفهان
با توجه به وقت گیر بودن نصب کاشی های معرق، در اواخر قرن نهم هجری تکنیک ارزان تر و سریع تری با نام هفت رنگ، جایگزین آن شد. این تکنیک، ترکیب رنگهای مختلف و متعددی را بر روی کاشی ممکن ساخته بود. همچنین در چنین شیوه ای، رنگ ها مجزا بوده و درون مرزهای یکدیگر نفوذ نمی کردند؛ زیرا توسط خطوط رنگینی مرکب از منگنز و روغن دنبه از یکدیگر جدا می شدند. در بسیاری از بنا های تیموریان شاهر رواج مجدد کاشی کاری به شیوه هفت رنگ هستیم که به عنوان نمونه، می توان از مدرسه غیاثیه خردگرد که در سال 846 ه.ق تکمیل شده یاد کرد.

p کاشی هفت رنگ - قرن هشتم هجری - ایران

p کاشی هفت رنگ - قرن دهم هجری - ترکیه
مساجد و مدارس صفویه به طور کلی با پوششی از کاشی ها در درون و بیرون بنا تزیین شده اند. در حالیکه کاربرد کاشی های معرق تداوم می یافت، شاه عباس که برای دیدن بناهای مذهبی کامل نشده اش بی تاب بود، استفاده بیشتر از تکنیک سریع کاشی هفت رنگ را تقویت کرد.
در عصر صفویه، کاشی هفت رنگ در قصرهای اصفهان به نحوی گسترده مورد استفاده قرار گرفت و نصب کاشی های چهارگوش درون قابهای بزرگ، منظره هایی بدیع همراه با عناصر پیکره ای و شخصیتهای مختلف، به وجود آورد.

در قرن دوازدهم هجری، با روی کار آمدن زندیه عمارت سازی در اندازه های جاه طلبانه به ویژه در شیراز، پایتخت زندیان، از سر گرفته شد و به همین دلیل، جنبش جدیدی در صنعت کاشی سازی پدید آمد. در این عصر، تصاویر کاشی ها با نوعی رنگ جدید صورتی که در دوران حکمرانی قاجار نیز استفاده می شده، نقاشی می شوند.
صنعت کاشی سازی اسلامی در دوره هایی از پورسلین-ظرف چینی وارداتی از دوران تانگ و سونگ- تأثیر پذیرفته است. حاصل این تأثیرات، ساخت کاشی هایی با لعاب سفید و طرح های آبی است. اقتباس هنرمندان اسلامی از چینی های آبی-سفید قابل ملاحظه است. در اواسط قرن نهم هجری، نقشمایه های چینی کاملا در نقشمایه های دوران اسلامی جذب شده و حاصل آن، پدیدار شدن یک سبک اسلامی-چینی دو رگه دلپذیر و قابل قبول بود.
هنر کاشی کاری ترکیه تا حد زیادی تحت تأثیر سنتهای ایرانی قرار داشت. در قرن نهم هجری (تا سال 875 ه.ق) هنرمندان تبریزی با انگیزه اشتغال به فعالیت در ترکیه می پرداختند.

p کاشی ایزنیک - قرن پنجم هجری - ترکیه
در قرن دهم هجری، ایزنیک مرکز تولید ظروف سفالی و کاشی در ترکیه محسوب می شد. یک رنگ قرمز درخشان جدید و یک دوغاب غنی شده از آهن به صورت ضخیم غیر قابل نفوذ به زیر لعاب، به کار گرفته می شده که از ویژگی های کاشی ایزنیک به شمار می آمد. یک سبک برگدار زیبا با طراحی های واقعی از گل های لاله، سنبل و میخک نیز بر روی کاشی ها، منسوجات، جلدسازی و سایر هنرهای ترکیه قرن دهم مورد استفاده قرار گرفتند اما پس از قرن یازدهم هجری، کیفیت کاشی ایزنیکی رو به افول گذاشت و از این دوران به بعد، ساخت کاشی در شهر کوتاهایا در مرز فلات آناتولی ادامه یافت.
ساخت کاشی در سوریه نیز صورت می گرفته است. سفالگران دمشقی در قرن نهم هجری کاشی های سفید-آبی تولید می کردند اما یک قرن بعد طرح کاشی های سوریه ای بازتاب کاشی های ایزنیک بود. کاشی های سوریه در رنگ های سبز روشن، فیروزه ای و ارغوانی تیره خاصی در زیر لعاب نقاشی شده اند. بهترین دوره برای کاشی سازان دمشق، قرن دهم هجری است. پس از آن، گرچه تولید کاشی تا قرن سیزدهم ادامه یافت اما کیفیت آن کاهش یافت و طرح های کاشی های سوریه یکدست شد.

منبع:انجمن معماری فوروم "هیراد انجمن ایرانیان" جمع آوری: آزاده مدیر انجمن معماری هیراد
 

marali_64

عضو جدید
چگونه مقدار کاشي را برآورد نماييم

چگونه مقدار کاشي را برآورد نماييم

چگونه مقدار کاشي را برآورد نماييم
انتخاب نوع کاشي
توصيه هايي براي نصب صحيح کاشي
روش نظافت و نگهداري کاشي
 

پیوست ها

  • 1_15_pdf tile guide.pdf
    145.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

marali_64

عضو جدید
تحلیلی در مورد سرامیک های پیشرفته :

تحلیلی در مورد سرامیک های پیشرفته :

تحلیلی در مورد سرامیک های پیشرفته :
سراميک­هاي پيشرفته نسل جديدي از سراميک­ها هستند که داراي خواص بهتري نسبت به سراميک­هاي سنتي بوده و کاربردهاي زيادي را به خود اختصاص داده‌اند. متن زير خلاصة گزارش موسسة SCUP درمورد سراميک‌هاي پيشرفته است:
سراميک­ها موادي غيرآلي و غيرفلزي هستند که مقاومت خوبي در دماي بالا از خود نشان مي‌دهند. در ابتدا مواد اولية سراميکي بصورت پودر هستند سپس در شکل‌هاي مختلف به اجسام صلب تبديل مي­شوند. سراميک­ها مي‌توانند بصورت آمورف (بي‌شکل)، تک‌فاز، چندفاز، تک‌کريستال و پلي‌کريستال وجود داشته باشند و خواص اين مواد بستگي به ساختار اتمي آنها دارد. محصولاتي مثل آجرها، کاشي، چيني (بصورت ظروف غذا و چيني بهداشتي)، نسوزها، ساينده‌ها، شيشه‌آلات (شيشه‌هاي تخت، ظروف شيشه‌اي) و لعاب‌هاي چيني جزو سراميک­هاي سنتي هستند و در گروه سراميک­هاي پيشرفته قرار نمي‌گيرند.
سراميک­هاي پيشرفته داراي خواص فيزيکي، الکترونيکي و مکانيکي خاصي هستند که آنها را نسبت به سراميک­هاي سنتي برتري بخشيده است. سراميک­هاي پيشرفته در پنجاه سال گذشته توسعة خوبي يافته‌اند. بازار سراميک­هاي پيشرفته که قسمت عمدة آن در آمريکا، اروپاي غربي و ژاپن قرار دارد، در سال 2000 بالغ بر 20.2 ميليارد دلار بوده است. البته خلق کاربردهاي جديدي براي اين مواد باعث ايجاد يک رشد 4 درصدي براي بازار اين مواد تا سال 2005 خواهد شد.
سراميک‌هاي الکترونيکي
عمده‌ترين استفادة سراميک­هاي پيشرفته در صنايع الکترونيک است که حدود 66 درصد کل مصرف سراميک­هاي پيشرفته را به خود اختصاص مي­دهند. مهم‌ترين مواد سراميکي براي کاربردهاي الکترونيکي، اکسيدهاي خالص يا مخلوطي از اکسيدها هستند که شامل آلومينا، زيرکونيا، سيليسيا، فريت­ها، تيتانات باريم اصلاح‌شده و تيتانات و زيرکونات سرب مي‌باشند. فيبرها، محافظ‌ها در مدارهاي الکتريکي و الکترونيکي، خازن­ها، تبديل‌کننده‌ها، القاگرها، ابزارهاي پيزوالکتريکي و سنسورهاي فيزيکي و شيميايي عمده‌ترين موارد استفا‌دة سراميک­هاي الکترونيکي هستند. ميزان بازار جهاني سراميک­هاي الکترونيکي در نيمة پاياني سال 2000، حدود 13.3 ميليارد دلار بوده است. مواد مورد مصرف در مدارهاي IC مجتمع، محافظ‌هاي الکترونيکي و خازن­ها تقريباً 67 درصد بازار سراميک­هاي الکترونيکي را بخود اختصاص داده‌اند. بازار محصولات سراميکي الکترونيکي اگر چه نسبتاً بزرگ است ولي نرخ رشد آنها از نرخ رشد دو رقمي که در چند دهة گذشته از خود نشان داده‌اند بيشتر نيست.
سراميک­هاي ساختاري
استفاده از سراميک­ها در کاربردهاي ساختاري کمتر از 19 درصد کل بازار است. سراميک­هاي ساختاري بعنوان اجزاء تحمل‌کنندة تنش يا پوشش قسمت­هايي که تحت تنش هستند شناخته مي‌شوند. علاوه بر اين، مقاومت سراميک­ها در برابر خوردگي، سايش و دماي بالا، اين مواد را براي کاربرد در تجهيزات صنعتي زيادي مناسب ساخته است. افزايش بازده و کاهش مصرف انرژي، محرک تحقيقات بر روي سراميک­هاي ساختاري پيشرفته است. در سال 2005 شاهد بازار جهاني 4.5 ميليارد دلاري براي سراميک­هاي ساختاري خواهيم بود و رشد خوبي در بازار اجزاي مقاوم به سايش، ياطاقان‌ها، درزگيرها، تجهيزات فرآيندها و پوشش­هاي سراميکي محقق مي‌شود. بيشترين مواد اوليه مورد استفاده در سراميک­هاي ساختاري انواع گوناگون اکسيدآلومينيوم، زيرکونيا، کاربيد سيليسيم و نيتريد سيليسيم مي‌باشد.
پودرها و افزودني­ها
در حوزة سراميک­هاي سنتي، پودرها مواد غيرآلي هستند که در فرآيندهاي مختلف بصورت بلوک يا قطعة نهايي شکل مي‌گيرند و افزودني­ها مواد غيرآلي هستند که استفاده از پودرها را در فرآيندهاي مختلف آسان مي‌کنند و در قطعة نهايي باقي نمي‌مانند. اين تعريف‌ها صحت خود را تا حد زيادي در مورد سراميک‌هاي پيشرفته که از تکنولوژي‌هاي پيچيدة شيميايي بهره‌ مي‌برند، از دست داده‌اند.
پودرهاي سراميکي پيشرفته و افزودني‌ها بعنوان مواد خام براي سراميک­هاي ساختاري و سراميک­هاي الکترونيکي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. پودرهاي سراميکي پيشرفته بازاري بالغ بر 2.7 ميليارد دلار را به خود اختصاص داده‌اند که رشد متوسطي معادل 2 درصد براي آنها تا سال 2005 پيش‌بيني شده است. پوردهاي اکسيدي 85 درصد از اين بازار را از نظر ارزش و 95 درصد را از نظر وزن به خود اختصاص داده‌اند. بقية بازار مربوط به غيراکسيدي‌هايي نظير کاربيد سيليسيم، نيتريد سيليسيم، نيتريد آلومينيوم و تيتانيوم دي‌برايد است. پودرهاي آلومينيومي با کارايي بالا، پودرهاي زيرکونيا که در بيوسراميک­ها استفاده مي‌شوند و کاربردهاي مربوط به سيستم‌هاي مخلوط چند اکسيدي مثل شيشه‌سراميک­ها و سراميک­هاي با ضريب انبساطي پايين، رشد متوسط بالاتري را از خود نشان خواهند داد. رشد بازار افزودني‌ها کمي بيشتر از پودرها خواهد بود که علت آن رواج افزودني‌هاي با کارايي بالا و افزودني‌هاي قوي در روش‌هاي توليد از قبيل شکل دادن گرم و سرد و قالب‌گيري تزريقي است.

منبع:http://civill.ir

 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
[مصالح ساختمانی]کاشی و سرامیک

[h=2]کاشی بازیافت شده از مانیتورهای قدیمی (مانیتورهای اشعه کاتودی CRT) [/h]


به کاربری از حداکث مواد مصرفی که امروزه در اطراف ما به عنوان زباله وجود دارد، یکی از راه حل های مهم و اساسی برای استفاده از حداقل منابع طبیعی و صرفه جویی بخ شمار می رود. یک شرکت آمریکایی با به کار گیری از مانیتور های اشعه کاتدی (CRT) اقدام به ساخت کاشی های نسوز برای طراحی داخلی و خارجی کرده است. با توجه به اینکه امروزه از صفحات LCD و LED در تمام تکنولوژی های موجود، مانیتورهای اشعه کاتدی از دور خارج شده و راهی به جز زباله های شهری ندارد. به جز بخش معدودی از این قطعات که قابل بازیافت می باشند، بیشتر قطعات و ملحقات دور ریختنی می باشد. اما این شرکت توانسته با به کارگیری این ملحقات درصد بازیافت این مواد را تا حدودی افزایش داده و در متریال های ساختمانی از آن استفاده کند.



به علت بازیافت سخت و پرهزینه شیشه ، این کمپانی آمریکایی از مانیتورهای کاتدی (CRT) استفاده بسیار اقتصادی نموده و چیزی در حدود 860 میلیون پوند زباله الکترونیکی را در ساخت این متریال به کار برده است. جهت نسوز بودن این کاشی ها، از مواد و خاک نسوز در این تایل ها استفاده شده است. بعضی از این کاشی ها به صورت مات وبرخی دیگر به صورت شفاف بوده که این شفافیت حاصل استفاده از صفحات مانیتور های کاتدی می باشد. این کاشی ها در اندازه 2 * 4 و 2 * 8 موجود می باشد و در طراحی فضای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.






منبع: Designboom
 
آخرین ویرایش:

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[مصالح ساختمانی]کاشی

[مصالح ساختمانی]کاشی

متریال کاشی سقف با عنصر کاهش آلودگی



مترجم: مهرداد نجیب زاده
شاید در وحله او عجیب باشد که راه حل کاهش آلودگی هوا در پشت بام ها نهفته است.
یک راه حل بالقوه برای کاهش آلودگی و سرب معلق در هوا توسط دانشج.یان ریورساید کالیفرنیا ارائه شده است.
طرح آنها یک روکش فلزی می باشد که با ترکیب متریال ساختمان های مدرن در نما ائم از سنگ و کامپوزیت می باشد.
با توجه به محاسبات این گروه،راه حل آنها می تواند د حدود 21 تن آلودگی محیطی را (اکسید نیتروژن) در طول سال از جامه شهر جفظ کند.
در حال حاظر منطقه لس آنجلس روزانه 500 تن اکسید نیتروژن را به مصالح ساختمانی ائم از بتن،شیشه،سنگ و ... جذب می شود که این رقم در نوع خود بسیار زیاد می باشد.
بنا به آمار سازمان محیط زیست، لس آنجلس دارای آمار بیشترین تعداد خودروهای شخصی در جهان م باشد.
در واقع تعداد خودروهای شخصی برابر با تعداد نفراتی است که در این شهر زندگی می کنند.بنابراین نیاز به چنین متریالی از ضرورت های این شهر به شمار می رود.











منبع: arel.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[مصالح ساختماتی] کاشی

[مصالح ساختماتی] کاشی

[h=3]طراحی نرم و ارگانیک کاشی های بتنی[/h]


آیا شما هم به دنبال نوآوری جدید برای طراحی خانه خود هستید؟ طراحان KAZA اشکال ارگانیک و نرم با نقش و نگارهای زیبا بر روی کاشی های بتنی با نام "بتن هوشمند" را توسعه داده اند که می تواند با مفاهیم مختلف طراحی خلاق سازگار باشد.
باور داشته باشید یا نه این کاشی های از آخرین روند طراحی داخلی است و موفقیت بزرگی در جایگزین رنگ و پس زمینه کسل کننده در فضاهای داخلی است. هنرمندان و طراحان با این کاشی ها می توانند هنر و خلاقیت را به نمایش بگذارند.



اثر بصری تولید شده توسط دیوارهای هنری معاصر با بازتاب نور و سایه بافتها، نمای بسیار خیره کننده را ایجاد می کند. دیوارها الهام بخش حس پویایی و زندگی در حال تغییر و تولد دوباره است.
ریتم طبیعی اعمال شده توسط نقوش گل و بلبل و الگوهای متمایز حس زندگی و هماهنگی به هر خانه را می افزاید. کاشی در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد و آنها را می تون برای فضای داخلی و خارجی استفاده کرد.




















منبع : آرل ، http://freshome.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[مصالح ساختماتی] کاشی

[مصالح ساختماتی] کاشی


[FONT=Tahoma, Geneva, sans-serif]
[/FONT]

این کاشی ها، با توجه به سبک های معماری معاصر و بویژه، معماری مینیمال طراحی شده اند. همانطور که در تصویر مشخص است طرح کاشی برای ایجاد یک فضای مدرن و مینیمال، بسیار کارا است.


[FONT=Tahoma, Geneva, sans-serif]
[/FONT]


[FONT=Tahoma, Geneva, sans-serif]
[/FONT]


[FONT=Tahoma, Geneva, sans-serif]
[/FONT]


[FONT=Tahoma, Geneva, sans-serif]
[/FONT]

این کاشی در اندازه های 45x90, 30x90, 15x90 و با دو ضخامت 11mm + 5mm تولید می شوند. [FONT=Tahoma, Geneva, sans-serif]بروشور شرکت تولید کننده ی این کاشی را می توانید از اینجا دانلود کنید[/FONT]. اطلاعات تماس نیز در این بروشور موجود است.

منبع : آرک دیلی
تحریریه گروه [FONT=Tahoma, Geneva, sans-serif]معماری[/FONT] آرل
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
معرفی کاشی

معرفی کاشی

فهرست مطالب

مقدمه
تعریف
درجه بندی کاشی
انواع کاشی
اشکال مختلف کاشی
مواد اولیه تولید کاشی
ساخت کاشی
تاریخچه ساخت کاشی
صنعت کاشی و سرامیک
وضعیت تولید کاشی و سرامیک
وضعیت بازار کاشی و سرامیک در ایران
وضعیت صادرات کاشی و سرامیک
وضعیت بازار کاشی و سرامیک در آسیا

این مطلب در 52 صفحه آماده شده است.

منبع:pupuol.com

 

پیوست ها

  • Architecture0..pdf
    833.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

nghermez

عضو جدید
همه چیز درباره سرامیک

همه چیز درباره سرامیک

سرامیک از کلمه یونانی keramos گرفته شده است و به معنای سفالینه یا شیء پخته شده است. شروع این صنعت را به زمان انسان های نخستین مرتبط می دانند. پیش از اینکه فلزات کشف شود, انسان به دلیل زیاد بودن و فرم گیری خوب گل های رس, ظروف خود را با کمک آنها درست می کرد.


گل های رس وقتی با آب مخلوط می شوند و در دمای حرارت کمی می پزند به شکل های زیبای سفالینه هایی در می آیند که در زندگی بشر کاربردهای فراوانی داشته است.


آلومینوسیلیکات­ها که خاک های رسی جزء دسته آنها شمرده می شوند, از عنصرهای آلومینیوم, سیلیسم و اکسیژن تشکیل شده اند که این عناصر اگر با هم جمع شوند تقریبا ۸۵ درصد پوسته جامد کره زمین را شکل می‌ دهند. این عناصر بیشترین سهم را در پوسته زمین دارند.


فن سفالینه سازی در چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح رشد چشمگیری داشته است.


امروزه هم این صنعت به یکی از مهمترین هنرها و زیربنای علم ایجاد اشیا جامد شمرده می شود که مواد تشکیل دهنده اش از متریال های غیرآلی و غیرفلزی درست می شود. در این علم به ساختار و ویژگی های این مواد نیز می پردازند.






انواع سرامیک
سرامیک ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. سرامیک های سنتی و سرامیک های مدرن.


سرامیک سنتی زیربنا و اساس صنعت سیلیکاتی است به عبارتی تولیدات رسی, سیمان و شیشه های سیلیکاتی و همه چینی ها مواد اولیه خودشان را از این سرامیک ها دریافت می کنند.


فرآورده های شیشه ای جزء بزرگترین تولیدات سرامیکی هستند که کاربردهای زیادی در سایر بخش های صنعتی دارند.


بعد از محصولات شیشه ای می توان فرآورده های سیمانی داخلی که به عنوان مثال می توان از سیمان های هیدورلیکی نام برد که در ساختمان سازی کاربرد دارند.


سفیدآلات Whiteware یکی دیگر از تولیدات سرامیکی است که سفالنه ها و همه محصولات چینی و ترکیباتشان را شامل می شود.


لعاب های چینی و فرآورده های رسی ساختمانی که آجرها و کاشی ها از جمله آنها هستند نیز در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارند.


از دیگر محصولات سرامیکی می توان به دیرگدازها و صنعت سازنده مواد ساینده اشاره کرد که ساینده ‌های سیلسیم کاربیدی و آلومینائی جزء آنها هستند.


سرامیک های مدرن نیز برای رفع نیازهای ویژه ای ایجاد شده اند که افزایش مقاومت حرارتی شیمیایی و بالا بردن ویژگی های مکانیکی و الکتریکی خاص از جمله آن نیازها هستند.


دسته های سرامیک های مدرن را به این گونه می توان برشمرد.


سرامیک های اکسیدی خالص با ساختاری یکسان: به منزله قطعات الکتریکی با دیرگداز استفاده می شوند. اکسیدهایی مثل آلومینا Al 2 O 3 ) , زیرکونیا ( ZrO 2 ) , توریا ( ThO 2 ) , بریلیا ( BeO ) و منیزیا ( MgO ) کاربرد زیادی در این مواد دارند.


سرامیک های الکترواپتیکی (الکترونیکی – نوری): مثل نایوبیت لیتیم ( LiNbO 3 ) و تیتانات که باعث ایجاد محیطی می شوند که در آن محیط می توان نشانه های الکتریکی را به نوری تبدیل کرد.


سرامیک مغناطیسی: این متریال ها زیربنای قسمت های حافظه مغناطیسی را در رایانه های غول پیکر شکل می دهند.


تک بلورها نیز از دسته سرامیک های مدرن هستند.


سرامیک های نیتریدی: مثل نیترید آلومینیوم, نیترید سیلسیم و نیترید بور که خیلی دیرگداز بوده


و مقاومت بهتری در درجه حرارت های بالا از خود نشان می دهند.


لعاب های سرامیکی به منزله روکش فلز آلومینیوم ساخته می‌شوند .مواد مرکب کامپوزیت (فلزی – سرامیکی) که دارای فاز فلزی و سرامیکی هستند.


کاربید‌های سرامیکی هم به منزله ساینده کاربرد دارند.


بوریدهای سرامیکی هم مقاومت اکسیده شدن زیادی در دمای حرارت زیاد دارند. امروزه توالت فرنگی های زیبایی از کاشی سرامیک ساخته می شود.


سرامیک های فروالکتریکی هم دارای ثابت دی ‌الکتریک زیادی هستند و در قطعات الکترونیکی خازن ها استفاده می شوند.






سرامیک دیواری
سرامیک دیواری از ترکیبات و محصول کانی ‌های سازنده خاک رس, مثل کائولینیت, مونت موریلونیت و غیره هستند.


این سرامیک ها برای پوشش دیوارها هم در لایه بیرونی و هم در لایه داخلی ساختمان استفاده می شود.


در سرویس های بهداشتی و آشپزخانه و نمای ساختمان نیز می توان از این سرامیک های دیواری استفاده کرد.


سرامیک دیواری به خاطر اینکه قابل شستشو هستند از لحاظ بهداشتی برای پوشش دیوارها می باشند و یک مزیت مهم برای آنها شمرده می شوند.


سرامیک دیواری همچنین جذب آب کمتری دارد و استفاده از آنها برای محیط هایی که در معرض آب و رطوبت زیاد هستند بهتر است.


یکی دیگر از مزیت های سرامیک دیواری در ماندگاری و دوام بیشتر آنهاست.


در ضمن این سرامیک ها ضد آتش هستند و دربرابر تغییر رنگ مقاومت بالایی دارند


و رنگ آنها بر اثر نور خورشید از بین نمی رود و یا کم رنگ تر نمی شود.


همچنین در برابر مواد شیمیایی نیز مقاومت خوبی از خودشان نشان می دهند.


مواد تشکیل دهنده سرامیک
سرامیک مثل آجر از خاک رس تولید می شود و احتمال دارد به دو صورت لعاب دار و بدون لعاب ساخته شود.


سرامیک های لعاب دار به وسیله پرس کردن یا اکستروژن ساخته و پخته می شوند و رنگ شان نیز بعد از پخته شده به رنگ های نخودی و قرمز و قهوه ای در می آیند.


سرامیک های پرسلانی و و سایر سرامیک ها دامنه رنگی دیگری دارند که به سرنگ بندی سرامیک های لعاب دار ربطی ندارند.


سرامیک ها غالبا از سه ماده نخستین خاک رس, فلدسپات ها و ماسه ساخته می شوند.


در واقع خاک رس همان سیلیکات های آلومینیوم هیدراته می باشد که به حالت کانی های گوناگونی پیدا می شوند.


اما اصلی ترین مود تشکیل دهنده سرامیک ها را می توان اینگونه بیان کرد.


اول – کانی رسی کائولینیت Al2O3. 2SiO2. 2H2O که غالبا در همه فرآورده های سرامیکی سنتی یافت می شوند,


کائولینیت خالص در واقع خاک چینی است که به خاطر نداشتن اکسید آهن، دمای ذوب زیادی دارد و به رنگ سفید در می آید.


دوم- متریال های غیر پلاستیک, کوارتزسیلیکا (SiO2) که شیشه را هم از این مواد می سازند و در لعاب سازی, شیشه سازی, چینی سازی و ساینده ها فراوان وجود دارند.


این مواد پایداری بیشتری در برابر مواد شیمیایی دارند و سختی بالا و دیر گداز هستند.


سوم- فلدسپات یا آلومینو سیلیکات بدون آب سومین ماده تشکیل دهنده سرامیک است که در تولید انواع چینی ها مورد استفاده گسترده است.


بدون در نظر گرفتن نوع سرامیک, ماده هایی که مخلوط خمیر را می سازند غالبا معین و یکنواخت هستند و معمولا از خاک رس آمیخته با فلدسپار, کوارتز و کائولن ساخته می شود.


سایر مواد افزودنی که در افزایش مقاومت خاک اثرگذار هستند و همچنین لعاب های گوناگون که سازگار با نوع استفاده کاشى انواع ویژه آن ها استفاده می شود و رنگ و چسب در صورت نیاز هر محصول در طی مرحله های ساخت به آن افزوده می شود.






مراحل تهیه کاشی سرامیک
کاشی سرامیکی که از مواد غیرآلی و غیر فلزی ساخته می شود در حال حاضر تزیین کننده پوشش های کف و دیوار ساختمان های مختلف مثل خانه ها, اداره ها و بیمارستان ها می باشند.


مراحل تهیه کاشی سرامیک را به صورت فهرست وار در پایین بیان می کنیم.


مرحله اول- آماده سازی مواد اولیه که شامل مواد پلاستیکی و پرکننده ها و گداز آورها می شود.


مرحله دوم- ترکیب و آسیاب مواد اولیه (بامیل کردن)


مرحله سوم- خشک کردن دوغاب به وسیله اسپری درایر


مرحله چهارم- شکل دهی


مرحله پنجم- خشک کردن


مرحله ششم- پختن اولیه


مرحله هفتم- انگوب زنی, لعاب کاری و چاپ طرح


مرحله هشتم- پخت پایانی


بعد از پختن شدن سرامیک آن را مورد آزمایش مقاومت قرار می دهند و در صورت ترک نداشتن و لب پریدگی نداشتن و داشتن کیفیت چاپ و رنگ خوب بسته بندی شده و به بازار عرضه می شوند.

melorinco.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا